Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Shockproof 559 banden?
#1
Wink 
Gisteren heb ik een M5 shockproof 559 gekocht.
Nu begint het traject om de fiets naar mijn wensen op te tuigen.
Dus eerst goede banden.

Wat raden jullie mij aan als ervaren M5 (26 inch) 559 rijders?
Anti lek en toch lage rolweerstand.
En welke binnenbanden met superhoog ventiel?

Tassen of een bagagedrager?
Spatborden?

En dan leren fietsen op zo'n hoge fiets...

Ik heb de hoop al opgegeven aan hoge fietsen met onderstuur.
Hopelijk ga ik dit wel leren.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#2
Gefeliciteerd met je aankoop.

Wat is jouw bedoeling, veel kilometers zonder lek rijden en een redelijke snelheid of juist zo snel mogelijk en een enkele lekke band geen probleem?

In weer en wind naar het werk of alleen plezier ritjes met mooi weer?
Voornaamste fiets(en): Carbon Strada 220  -  Whike  -  (Flevo bike, Flevo trike, beide alle wielen 20" en knik-kantel besturing, beide te koop maar hoeven niet weg.)
Antwoord }
Bedankt door: Wim -de roetsende
#3
(, 09:15 AM)Lig-ger schreef: Gisteren heb ik een M5 shockproof 559 gekocht.

Wat raden jullie mij aan als ervaren M5 (26 inch) 559 rijders?
Anti lek en toch lage rolweerstand.
En welke binnenbanden met superhoog ventiel?

Even meten of 47mm past: https://www.bike24.nl/producten/360096?s...T1UM&gQT=2

Wie rijdt er hier nog meer met de SP559?

Binnenbanden? Even meten hoe hoog de velg is, dan weet je hoeveel mm het ventiel moet zijn. 40 of 50mm is gebruikelijk.


Heb je de SP559 gekocht die op ligfiets.net stond?


Hoeveel tasruimte heb je nodig? Wat ga je doen? Toertochten, woon-werk-verkeer, vakantie, enz.

Spatborden? Ben je een mooi-weer-fietser of ga je ook in de regen fietsen? 
Na de regen word je ook altijd erg nat op het moment dat je door plassen rijdt.
Wim -de roetsende

Thys 209 Rowingbike - Milan SL MK7 - M5 CHR - DF 282
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#4
Het wordt alleen woon-werkverkeer met mooi/droog weer. Op slechte dagen pak ik de quest.
Een buitje moet wel kunnen vind ik. Lekrijden wil ik met een tweewieler zoveel mogelijk vermijden, omdat ik dan altijd alles wil vervangen en thuis rustig plakken.

Die hoge velgen vragen wel een hoog ventiel. Hij gebruikte verlengers, niet bepaald handig.
Ja het is die appelgroene inderdaad. Daar past geen brede band in met die mono voorvork.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#5
28-559: 
https://www.bike24.nl/producten/194349

https://www.bike24.nl/producten/756742

32-559:
https://www.bike24.nl/producten/199404?sku=709339


26x1 1/8 ??? Is dit 28 of 30mm? Ik kan het nergens vinden. Ik zie wel 1,10 en 1,20 en 1 3/8, maar niet 1 1/8. Dat is uiteraard 1,125 en dan zit 1,20 het dichtst in de buurt en dan is het dus 28-559:
https://www.bike24.nl/producten/195069


Succes met zelf zoeken.





(, 09:15 AM)Lig-ger schreef: En dan leren fietsen op zo'n hoge fiets...

Des te hoger de fiets des te gemakkelijker is het om je evenwicht te bewaren en om te corrigeren tijdens het fietsen.

Het is uiteraard wel handig dat je nog goed met je voeten bij de grond kunt komen. Ik ken echter ook iemand die gewoon met een soort aanloop op de voor hem te hoge fiets sprong om weg te rijden.
Wim -de roetsende

Thys 209 Rowingbike - Milan SL MK7 - M5 CHR - DF 282
Antwoord }
Bedankt door: Lig-ger , Willeke_IGKT , datakneder
#6
En dan leren fietsen op zo'n hoge fiets...

[/quote]

Des te hoger de fiets des te gemakkelijker is het om je evenwicht te bewaren en om te corrigeren tijdens het fietsen.

Het is uiteraard wel handig dat je nog goed met je voeten bij de grond kunt komen. Ik ken echter ook iemand die gewoon met een soort aanloop op de voor hem te hoge fiets sprong om weg te rijden.
[/quote]

Hihi, dit weekend heb ik ook een ligfiets voor mijn vriendin gekocht. Die is nu aan het leren ligfietsen en die ervaart nu hoe lastig dit kan zijn.
Maar wel een leuk proces.
Hoe eenvoudig het telkens lijkt als je sommigen zo zelfverzekerd een scherp bochtje ziet maken...
Voor mij is iedere fiets weer een andere uitdaging.
Hoe fijn is het om een klapstuur te hebben. Onder dit M5 stuur moet je echt gaan liggen.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#7
Gefeliciteerd met je aankoop, superfijne fiets is dat. Ik heb er ook een, rij hem met schwalbe marathon supreme 40-559. Superfijne banden, maar die zijn niet meer te koop. Daarnaast heb ik nog een M5 city cruiser, dat is eigenlijk een SP406/559. Achter heb ik daar schwalbe marathon greenguard 40-559. Onverwoestbare band en weinig rolweerstand, maar veel last van spoorvorming en nogal gladdig als het nat is, als voorband daarom niet aan te raden. Als je genoeg ruimte hebt bij de voor- en achtervork zou ik conti contact urban overwegen, maar de smalste is met 47mm wel aan de brede kant.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#8
(9 uren geleden)Lig-ger schreef: Het wordt alleen woon-werkverkeer met mooi/droog weer. Op slechte dagen pak ik de quest.
Een buitje moet wel kunnen vind ik. Lekrijden wil ik met een tweewieler zoveel mogelijk vermijden, omdat ik dan altijd alles wil vervangen en thuis rustig plakken.

Die hoge velgen vragen wel een hoog ventiel. Hij gebruikte verlengers, niet bepaald handig.
Ja het is die appelgroene inderdaad. Daar past geen brede band in met die mono voorvork.

Ongeveer hetzelfde als wat Wim aanraadt, maar dan met iets meer context:

De meest 'universele' band volgens velen op dit forum is de Continental Contact Urban (CCU).
Hele goede lekbestendigheid en grip, en loop toch redelijk licht.
Verkrijgbare in vele, vele maten, alleen... in 559 niet smaller dan 47mm.
... en daar gaat het standaardantwoord.

De Continental Gatorskin is nog lekbestendiger dan de CCU, maar ook iets trager. Goed op druk houden, dan is het prima werkbaar.

De Schwalbe One (zonder pro) is sneller, maar iets minder lekbestendig.
De Continental Contact Speed is sneller, maar iets minder lekbestendig, en verliest veel grip bij natte weg.
De Continental Grand Prix (zonder verdere toevoegingen) is sneller, maar duidelijk minder lekbestendig.
De Panaracer Pasela PT hoort waarschijnlijk ook ergens in dit groepje.

De Continental Grand Prix 5000 is een soort van universele band voor mensen met meer nadruk op snelheid dan lekbestendigheid.
Helaas, deze bestaat niet in een 559-maat.
De Schwalbe Pro-One (TLE) is vergelijkbaar met de Grand Prix 5000, waarschijnlijk teveel snelheid en te weinig anti-lek voor jouw doel.

De Schalbe Pro-One (SuperRace/TT) is fantastisch snel. En van nat papier. Raakt al lek als iemand met een te scherpe blik er naar kijkt.
Maar tot die tijd wel heel snel! Wel leuk voor in het Velodrome...
Airborne Valkyrie - Airborne Carpe Diem - Van Nicholas Euros - Litespeed Ultimate - Koga Miyata FPC - Optima Baron - Optima Orca - Hase Pino - HP Gekko 20 FX - M5 Lowracer - Quest 259 'Quifje'
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#9
(8 uren geleden)Wim -de roetsende schreef: Ik ken echter ook iemand die gewoon met een soort aanloop op de voor hem te hoge fiets sprong om weg te rijden.


Dat was een verhoogde fiets die ik prima kon berijden als 28/26. Pas toen ik me daar helemaal op thuis voelde verhoogt naar 28/28. Een te hoge fiets is zeker niet aan te raden om te leren.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#10
(6 uren geleden)Tijanus schreef: De Continental Contact Speed is sneller, maar iets minder lekbestendig, en verliest veel grip bij natte weg.

Of die sneller is of alleen 'snel' heet is een punt want nogal eens bediscussieerd wordt. Dat die waardeloos is op nat wegdek kan ik absoluut bevestigen.

(6 uren geleden)Tijanus schreef: De Continental Grand Prix (zonder verdere toevoegingen) is sneller, maar duidelijk minder lekbestendig.

Is de Continental GP-AS er niet ook in deze maat? Die is ook erg fijn en met betere lekbestendigheid. 
Ohnee, da's nog net een maatje groter. Die haal ik wel vaker door elkaar (584)
Antwoord }
Bedankt door:
#11
(1 uur geleden)Boyd Maduro schreef: Of die sneller is of alleen 'snel' heet is een punt want nogal eens bediscussieerd wordt. Dat die waardeloos is op nat wegdek kan ik absoluut bevestigen.
De 406 CCU is zeker sneller dan de CCS, zelfs als het koud is (maar bij kou zitten ze wel dichter bij elkaar).
Of dat voor de 559 of 622 ook geldt weet ik niet.
Ik heb 'm wel liggen, had me voorgenomen 'm te monteren als m'n GP5000AS TR een keer lek zou gaan, maar dat is niet gebeurd.
In words of others,
Wisdom blooms, forums unite,
Quoted love takes flight.
Antwoord }
Bedankt door:


Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: Victor, 2 gast(en)
Welkom
Je moet jezelf aanmelden voor je een bericht kunt plaatsen.

Gebruikersnaam:


Wachtwoord:





Nieuwe berichten
Vandaag ben ik blij omdat.....
..... het geweldig...Hardloper — 10:48 PM
559 velg gezocht
Ja iets meer specs i...ligvogel — 10:37 PM
Vandaag ben ik blij omdat.....
..... het geweldig w...TvWijk — 10:05 PM
Souplesse verbeteren
Ik lees verschillend...PieterTrapt — 09:55 PM
Shockproof 559 banden?
Of die sneller is ...365cycle — 09:37 PM
559 velg gezocht
Wat voor velg? Breed...JarnoH — 09:29 PM
Shockproof 559 banden?
De Continental Con...Boyd Maduro — 09:27 PM
Foto's Fietsbennie
Maar nogmaals beda...Lopopodium — 07:49 PM
559 velg gezocht
Ik heb een fraaie ba...ligvogel — 07:13 PM
Shockproof 559 banden?
Ik ken echter ook ...datakneder — 07:10 PM
Foto's Fietsbennie
Jouw 20 inch voorban...De tovenaar — 06:21 PM
10km fietsen per bericht ;-)
Sorry, ik was even k...365cycle — 04:47 PM
Hoe zit dat nou in zo'n coconnetje?
Ik maak me niet zo d...365cycle — 04:46 PM
Foto's Fietsbennie
Vier lekke banden....Fietsbennie — 04:46 PM
Shockproof 559 banden?
Het wordt alleen wo...Tijanus — 04:44 PM
Shockproof 559 banden?
Gefeliciteerd met je...Victor — 04:41 PM
Foto's Fietsbennie
Dat heb ik alt...Roepers — 03:00 PM