|
Velomobielbinnenbanden bij 7 bar: Ventielproblemen
|
Berichten: 31
Topics: 6
Lid sinds: Dec 2021
Bedankt: 8
50 x bedankt in 30 berichten
13-Apr-2025, 11:16 AM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 13-Apr-2025, 11:27 AM door AndredeBoer.)
Ik pomp de voorbanden van mijn Quest standaard op tot 7 bar, het max dat de buitenband aan kan. Nu heb ik diverse malen gehad dat de aansluiting van het metaal van het ventiel op het rubber van de band uitscheurde. Als het ware dat je het metalen stiftje los uit de rubber-versterkte ring (die overgaat in de binnenband) kan trekken. Binnenband total-loss. Inmiddels heb ik die zo vaak gehad dat ik op statistiek op alle gebeurtenissen los kan laten en ik heb het vermoeden dat als de binnenband net tot aan het einde van zijn specs wordt opgerekt, het vaker voor komt. Concreet: de Schwalbe buitenband is 1,75 inch breed en de binnenband heeft de specs: 1,25-1,75 inch en zit dus precies op de rand wat mag.
Voor de goede orde: wielen zijn nieuw en in orde en hebben een keurig velglint. En ik plaats de binnenband altijd ijzig nauwkeurig met het ventiel tot op de millimeter recht gepositioneerd voor het gat.
Drie vragen:
1: wie herkent het probleem an sich?
2: is het slim een ruimere binnenband te nemen? In ieder geval zit je met bv 1.50-2.00 in combinatie met die buitenband precies "middenin". Maar zou een binnenband met bijvoorbeeld de specs 1.75-2.25 beter zijn? Binnenband wordt dan minder opgerekt. Ga je heel erg de mist is als je 20x1.90-2.125 gebruikt?
3: zijn er binnenbanden waar velomobielrijders bij zweren? Het gaat mij om gebruik in woon-werkverkeer, dus betrouwbaarheid is #1. Rolweerstand is #2.
Berichten: 801
Topics: 19
Lid sinds: Jan 2023
Bedankt: 847
1694 x bedankt in 758 berichten
13-Apr-2025, 11:52 AM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 13-Apr-2025, 11:53 AM door LigfietsWilsum.)
Zijn je gaten in de velg groter (hollands ventiel) dan de ventielen zelf (frans) misschien?
Berichten: 31
Topics: 6
Lid sinds: Dec 2021
Bedankt: 8
50 x bedankt in 30 berichten
13-Apr-2025, 12:14 PM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 13-Apr-2025, 12:15 PM door AndredeBoer.)
(13-Apr-2025, 11:52 AM)LigfietsWilsum schreef: Zijn je gaten in de velg groter (hollands ventiel) dan de ventielen zelf (frans) misschien? Het zijn idd gaten waar ook een Hollands- en een autoventiel in kunnen, terwijl ik banden met Franse ventielen gebruik.
Berichten: 7.127
Topics: 130
Lid sinds: Sep 2020
Bedankt: 15402
12141 x bedankt in 5709 berichten
13-Apr-2025, 01:12 PM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 13-Apr-2025, 01:12 PM door 365cycle.)
(13-Apr-2025, 11:16 AM)AndredeBoer schreef: Concreet: de Schwalbe buitenband is 1,75 inch breed en de binnenband heeft de specs: 1,25-1,75 inch en zit dus precies op de rand wat mag.
[...]
1: wie herkent het probleem an sich?
2: is het slim een ruimere binnenband te nemen? In ieder geval zit je met bv 1.50-2.00 in combinatie met die buitenband precies "middenin". Maar zou een binnenband met bijvoorbeeld de specs 1.75-2.25 beter zijn? Binnenband wordt dan minder opgerekt. Ga je heel erg de mist is als je 20x1.90-2.125 gebruikt?
3: zijn er binnenbanden waar velomobielrijders bij zweren? Het gaat mij om gebruik in woon-werkverkeer, dus betrouwbaarheid is #1. Rolweerstand is #2. 1. Ik, ik had dit met 38-406 buitenbanden en de Schwalbe SV6/SV6A ook.
2. Ja. Ben destijds overgestapt op SV7C en het probleem was opgelost. Schwalbe spect z'n binnenbanden gewoon te ruim en/of bezuinigt te hard.
3. Rijd toch nog altijd wel het liefst op die Schwalbe Ultralights. TPU loopt naar mijn indruk niet echt harder en is veel irritanter om te hanteren. En ik houd niet van 3x per dag bijpompen.
In words of others,
Wisdom blooms, forums unite,
Quoted love takes flight.
Berichten: 801
Topics: 19
Lid sinds: Jan 2023
Bedankt: 847
1694 x bedankt in 758 berichten
(13-Apr-2025, 12:14 PM)AndredeBoer schreef: (13-Apr-2025, 11:52 AM)LigfietsWilsum schreef: Zijn je gaten in de velg groter (hollands ventiel) dan de ventielen zelf (frans) misschien? Het zijn idd gaten waar ook een Hollands- en een autoventiel in kunnen, terwijl ik banden met Franse ventielen gebruik. Ja, dat zou bij 7 Bar best wel eens van invloed kunnen zijn.
Er zijn dacht ik adapterringetjes, wat tape erom zou ook helpen... Maar goed passend spul is natuurlijk beter.
Berichten: 2.992
Topics: 82
Lid sinds: Dec 2020
Bedankt: 44882
4646 x bedankt in 1984 berichten
Er zijn adapter ringetjes, de Strada was daarmee uitgerust toen ik hem kocht en ik heb achter nooit vervangen voor andere ventielen. Ze werken goed, die adapters, geen tape nodig.
Voornaamste fietsen: B4M 041 - M5 Cmpct - Whike - Flevo bike, Flevo trike, beide alle wielen 20" en knik-kantel besturing,
Berichten: 764
Topics: 1
Lid sinds: Jun 2022
Bedankt: 387
2576 x bedankt in 766 berichten
(13-Apr-2025, 12:14 PM)AndredeBoer schreef: (13-Apr-2025, 11:52 AM)LigfietsWilsum schreef: Zijn je gaten in de velg groter (hollands ventiel) dan de ventielen zelf (frans) misschien? Het zijn idd gaten waar ook een Hollands- en een autoventiel in kunnen, terwijl ik banden met Franse ventielen gebruik. Dit is de oorzaak van de ellende
Berichten: 2.550
Topics: 14
Lid sinds: Oct 2020
Bedankt: 1342
5040 x bedankt in 2390 berichten
Er zijn van Mavic geloof ik ook losse plastic adapters te krijgen, die klik je in de velg. Schwalbe heeft ringetjes/moertje bij de binnenband met een klein randje erop wat dan weer mooi in het iets te grote ventielgat past.
https://www.derks-wielersport.nl/binnenb...-65mm.html
Ik heb ook velgen met grote gaten, maar ik heb er altijd 32 mm bandjes op. Dan gaat het goed, maar het is wel opletten dat de druk niet te ver terug loopt, want dan gaat de boel schuiven, dus de buitenband tov de velg, de binnenband gaat dan met de buitenband mee.
|
Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)
|
|
Welkom
|
Je moet jezelf aanmelden voor je een bericht kunt plaatsen.
|
|
Nieuwe berichten
|
|
Milan 4.2
|
| Jaaaaa, dit is cool,...Arend-Jan — 02:55 PM |
|
wat ze zeggen
|
| Vanochtend kwam een ...De tovenaar — 12:59 PM |
|
Medeliggers onderweg
|
|
Die hoge Trikes ho...SnoekL#35 — 12:51 PM |
|
Banden, banden en nog eens banden
|
| Regelmatig van kant ...LigfietsWilsum — 12:48 PM |
|
Vandaag ben ik blij omdat.....
|
| ... omdat ik er acht...datakneder — 12:09 PM |
|
Banden, banden en nog eens banden
|
| Toch even dit plaatj...TimSch — 11:57 AM |
|
wat ze zeggen
|
|
Ik moest nog wel e...Hardloper — 10:50 AM |
|
Mijn CHR Carbon High Racer
|
| "M5 heeft nog e...liggende daan — 10:43 AM |
|
wat ze zeggen
|
|
Ik hoorde laatst ee...Arend-Jan — 07:39 AM |
|
wat ze zeggen
|
| "bent u atleet?...365cycle — 01:43 AM |
|
Milan 4.2
|
| Het is een enorme kl...Jeroen S — 11:26 PM |
|
Milan 4.2
|
| Update bij de buren
...Arend-Jan — 10:35 PM |
|
Medeliggers onderweg
|
| M'n vrouw wilde ook ...Jeroen S — 10:33 PM |
|
Challenge Fujin eerste generatie: risico
|
| Er zijn ook wel ande...Jeroen S — 10:32 PM |
|
wat ze zeggen
|
| Op de vraag of die e...Jeroen S — 10:22 PM |
|
Challenge Fujin eerste generatie: risico
|
| Haha, ik reken mezel...EnriceV82 — 10:04 PM |
|
Challenge Fujin eerste generatie: risico
|
| Zie ook hier.melle z — 07:12 PM |
|