Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Velomobielbinnenbanden bij 7 bar: Ventielproblemen
#1
Ik pomp de voorbanden van mijn Quest standaard op tot 7 bar, het max dat de buitenband aan kan. Nu heb ik diverse malen gehad dat de aansluiting van het metaal van het ventiel op het rubber van de band uitscheurde. Als het ware dat je het metalen stiftje los uit de rubber-versterkte ring (die overgaat in de binnenband) kan trekken. Binnenband total-loss.  Inmiddels heb ik die zo vaak gehad dat ik op statistiek op alle gebeurtenissen los kan laten en ik heb het vermoeden dat als de binnenband net tot aan het einde van zijn specs wordt opgerekt, het vaker voor komt. Concreet: de Schwalbe buitenband is 1,75 inch breed en de binnenband heeft de specs: 1,25-1,75 inch en zit dus precies op de rand wat mag.

Voor de goede orde: wielen zijn nieuw en in orde en hebben een keurig velglint. En ik plaats de binnenband altijd ijzig nauwkeurig met het ventiel tot op de millimeter recht gepositioneerd voor het gat.

Drie vragen:
1: wie herkent het probleem an sich?
2: is het slim een ruimere binnenband te nemen? In ieder geval zit je met bv 1.50-2.00 in combinatie met die buitenband  precies "middenin". Maar zou een binnenband met bijvoorbeeld de specs 1.75-2.25 beter zijn? Binnenband wordt dan minder opgerekt.  Ga je heel erg de mist is als je 20x1.90-2.125 gebruikt? 
3: zijn er binnenbanden waar velomobielrijders bij zweren? Het gaat mij om gebruik in woon-werkverkeer, dus betrouwbaarheid is #1. Rolweerstand is #2.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#2
Zijn je gaten in de velg groter (hollands ventiel) dan de ventielen zelf (frans) misschien?
Antwoord }
Bedankt door: datakneder , Tijanus , Willeke_IGKT
#3
(13-Apr-2025, 11:52 AM)LigfietsWilsum schreef: Zijn je gaten in de velg groter (hollands ventiel) dan de ventielen zelf (frans) misschien?
Het zijn idd gaten waar ook een Hollands- en een autoventiel in kunnen, terwijl ik banden met Franse ventielen gebruik.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#4
(13-Apr-2025, 11:16 AM)AndredeBoer schreef:  Concreet: de Schwalbe buitenband is 1,75 inch breed en de binnenband heeft de specs: 1,25-1,75 inch en zit dus precies op de rand wat mag.

[...]

1: wie herkent het probleem an sich?
2: is het slim een ruimere binnenband te nemen? In ieder geval zit je met bv 1.50-2.00 in combinatie met die buitenband  precies "middenin". Maar zou een binnenband met bijvoorbeeld de specs 1.75-2.25 beter zijn? Binnenband wordt dan minder opgerekt.  Ga je heel erg de mist is als je 20x1.90-2.125 gebruikt? 
3: zijn er binnenbanden waar velomobielrijders bij zweren? Het gaat mij om gebruik in woon-werkverkeer, dus betrouwbaarheid is #1. Rolweerstand is #2.
1. Ik, ik had dit met 38-406 buitenbanden en de Schwalbe SV6/SV6A ook.
2. Ja. Ben destijds overgestapt op SV7C en het probleem was opgelost. Schwalbe spect z'n binnenbanden gewoon te ruim en/of bezuinigt te hard.
3. Rijd toch nog altijd wel het liefst op die Schwalbe Ultralights. TPU loopt naar mijn indruk niet echt harder en is veel irritanter om te hanteren. En ik houd niet van 3x per dag bijpompen.
In words of others,
Wisdom blooms, forums unite,
Quoted love takes flight.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#5
(13-Apr-2025, 12:14 PM)AndredeBoer schreef:
(13-Apr-2025, 11:52 AM)LigfietsWilsum schreef: Zijn je gaten in de velg groter (hollands ventiel) dan de ventielen zelf (frans) misschien?
Het zijn idd gaten waar ook een Hollands- en een autoventiel in kunnen, terwijl ik banden met Franse ventielen gebruik.
Ja, dat zou bij 7 Bar best wel eens van invloed kunnen zijn.
Er zijn dacht ik adapterringetjes, wat tape erom zou ook helpen... Maar goed passend spul is natuurlijk beter.
Antwoord }
Bedankt door: Tijanus , Willeke_IGKT
#6
Er zijn adapter ringetjes, de Strada was daarmee uitgerust toen ik hem kocht en ik heb achter nooit vervangen voor andere ventielen. Ze werken goed, die adapters, geen tape nodig.
Voornaamste fietsen: B4M 041 - M5 Cmpct -  Whike  -  Flevo bike, Flevo trike, beide alle wielen 20" en knik-kantel besturing, 
Antwoord }
Bedankt door:
#7
(13-Apr-2025, 12:14 PM)AndredeBoer schreef:
(13-Apr-2025, 11:52 AM)LigfietsWilsum schreef: Zijn je gaten in de velg groter (hollands ventiel) dan de ventielen zelf (frans) misschien?
Het zijn idd gaten waar ook een Hollands- en een autoventiel in kunnen, terwijl ik banden met Franse ventielen gebruik.
Dit is de oorzaak van de ellende
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT


Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)
Welkom
Je moet jezelf aanmelden voor je een bericht kunt plaatsen.

Gebruikersnaam:


Wachtwoord:





Nieuwe berichten
Banden, banden en nog eens banden
Ik heb vandaag een p...Roef Veerman — 12:58 AM
Ligfietsen en skeeleren - beide liefde ...
Ja, vandaag. Ron...Hoekie — 11:12 PM
Velomobielbinnenbanden bij 7 bar: Venti...
Zijn je gaten in...Arend-Jan — 10:23 PM
Vandaag ben ik blij omdat.....
Zijn dat 622/451 wie...Tijanus — 09:47 PM
Te koop: mijn carbon Quest #501
Maar die eendjes had...Lopopodium — 09:34 PM
Te koop: mijn carbon Quest #501
Dat voorbeeld is o...Wim -de roetsende — 08:41 PM
Te koop: mijn carbon Quest #501
Laten we elkaar in d...Bob Hagendijk — 08:00 PM
Vandaag ben ik blij omdat.....
ik vandaag een 3e g...ZoefZoef — 07:41 PM
Vandaag ben ik blij omdat.....
Ik zag 'm op MP Drie...melle z — 07:38 PM
Vandaag ben ik blij omdat.....
ik vandaag een 3e ge...baron062 — 07:20 PM
Te koop: mijn carbon Quest #501
Dat voorbeeld is ook...ZoefZoef — 07:01 PM
Te koop: mijn carbon Quest #501
Maak het nou niet ...Wim -de roetsende — 06:52 PM
Vandaag ben ik blij omdat.....
Vandaag een prachtig...Fietsbennie — 05:47 PM
Overzicht open liggers voor kleine mens...
Een M5 schokcproof z...ZoefZoef — 05:20 PM
Ervaringen met de Tuna
Bedankt voor de uitl...Hardloper — 05:06 PM
Ervaringen met de Tuna
Het heeft ook veel m...Arend-Jan — 05:00 PM
Te koop: mijn carbon Quest #501
Het is toch werkelij...Hardloper — 04:54 PM