Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Velomobielbinnenbanden bij 7 bar: Ventielproblemen
#1
Ik pomp de voorbanden van mijn Quest standaard op tot 7 bar, het max dat de buitenband aan kan. Nu heb ik diverse malen gehad dat de aansluiting van het metaal van het ventiel op het rubber van de band uitscheurde. Als het ware dat je het metalen stiftje los uit de rubber-versterkte ring (die overgaat in de binnenband) kan trekken. Binnenband total-loss.  Inmiddels heb ik die zo vaak gehad dat ik op statistiek op alle gebeurtenissen los kan laten en ik heb het vermoeden dat als de binnenband net tot aan het einde van zijn specs wordt opgerekt, het vaker voor komt. Concreet: de Schwalbe buitenband is 1,75 inch breed en de binnenband heeft de specs: 1,25-1,75 inch en zit dus precies op de rand wat mag.

Voor de goede orde: wielen zijn nieuw en in orde en hebben een keurig velglint. En ik plaats de binnenband altijd ijzig nauwkeurig met het ventiel tot op de millimeter recht gepositioneerd voor het gat.

Drie vragen:
1: wie herkent het probleem an sich?
2: is het slim een ruimere binnenband te nemen? In ieder geval zit je met bv 1.50-2.00 in combinatie met die buitenband  precies "middenin". Maar zou een binnenband met bijvoorbeeld de specs 1.75-2.25 beter zijn? Binnenband wordt dan minder opgerekt.  Ga je heel erg de mist is als je 20x1.90-2.125 gebruikt? 
3: zijn er binnenbanden waar velomobielrijders bij zweren? Het gaat mij om gebruik in woon-werkverkeer, dus betrouwbaarheid is #1. Rolweerstand is #2.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#2
Zijn je gaten in de velg groter (hollands ventiel) dan de ventielen zelf (frans) misschien?
Antwoord }
Bedankt door: datakneder , Tijanus , Willeke_IGKT
#3
(13-Apr-2025, 11:52 AM)LigfietsWilsum schreef: Zijn je gaten in de velg groter (hollands ventiel) dan de ventielen zelf (frans) misschien?
Het zijn idd gaten waar ook een Hollands- en een autoventiel in kunnen, terwijl ik banden met Franse ventielen gebruik.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#4
(13-Apr-2025, 11:16 AM)AndredeBoer schreef:  Concreet: de Schwalbe buitenband is 1,75 inch breed en de binnenband heeft de specs: 1,25-1,75 inch en zit dus precies op de rand wat mag.

[...]

1: wie herkent het probleem an sich?
2: is het slim een ruimere binnenband te nemen? In ieder geval zit je met bv 1.50-2.00 in combinatie met die buitenband  precies "middenin". Maar zou een binnenband met bijvoorbeeld de specs 1.75-2.25 beter zijn? Binnenband wordt dan minder opgerekt.  Ga je heel erg de mist is als je 20x1.90-2.125 gebruikt? 
3: zijn er binnenbanden waar velomobielrijders bij zweren? Het gaat mij om gebruik in woon-werkverkeer, dus betrouwbaarheid is #1. Rolweerstand is #2.
1. Ik, ik had dit met 38-406 buitenbanden en de Schwalbe SV6/SV6A ook.
2. Ja. Ben destijds overgestapt op SV7C en het probleem was opgelost. Schwalbe spect z'n binnenbanden gewoon te ruim en/of bezuinigt te hard.
3. Rijd toch nog altijd wel het liefst op die Schwalbe Ultralights. TPU loopt naar mijn indruk niet echt harder en is veel irritanter om te hanteren. En ik houd niet van 3x per dag bijpompen.
In words of others,
Wisdom blooms, forums unite,
Quoted love takes flight.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#5
(13-Apr-2025, 12:14 PM)AndredeBoer schreef:
(13-Apr-2025, 11:52 AM)LigfietsWilsum schreef: Zijn je gaten in de velg groter (hollands ventiel) dan de ventielen zelf (frans) misschien?
Het zijn idd gaten waar ook een Hollands- en een autoventiel in kunnen, terwijl ik banden met Franse ventielen gebruik.
Ja, dat zou bij 7 Bar best wel eens van invloed kunnen zijn.
Er zijn dacht ik adapterringetjes, wat tape erom zou ook helpen... Maar goed passend spul is natuurlijk beter.
Antwoord }
Bedankt door: Tijanus , Willeke_IGKT
#6
Er zijn adapter ringetjes, de Strada was daarmee uitgerust toen ik hem kocht en ik heb achter nooit vervangen voor andere ventielen. Ze werken goed, die adapters, geen tape nodig.
Voornaamste fietsen: B4M 041 - M5 Cmpct -  Whike  -  Flevo bike, Flevo trike, beide alle wielen 20" en knik-kantel besturing, 
Antwoord }
Bedankt door:


Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen:
Welkom
Je moet jezelf aanmelden voor je een bericht kunt plaatsen.

Gebruikersnaam:


Wachtwoord:





Nieuwe berichten
L6e-BP... op het fietspad?
Een driewielfiet...Roepers — 04:29 PM
M5 Carbon High Racer oftewel CHR
Niet gegrond en niet...karimov — 04:04 PM
Nieuwe Quest 3.0
Dat bedoel ik. Jouw ...Tom Fekkes — 03:11 PM
L6e-BP... op het fietspad?
Een driewielfiets ...365cycle — 03:09 PM
L6e-BP... op het fietspad?
Ik vind het nogal wa...tiemen — 02:41 PM
Alles is weg ;)
Nou, dat ging anders...Pphaan34 — 01:42 PM
L6e-BP... op het fietspad?
Een driewielfiets mo...Roepers — 12:43 PM
L6e-BP... op het fietspad?
Het zou maar zo kunn...Jeroen S — 11:25 AM
Waarom zijn fietspaden rood?
Goh dat met die slec...Jeroen S — 11:23 AM
Voorvering aanpassen van een Flevobike ...
Daan, het is de moei...Jeroen S — 11:19 AM
Challenge Focus achtervork
Ja. Stuur maar een e...JarnoH — 10:57 AM
Waarom zijn fietspaden rood?
Van een ambtenaar va...Wim -de roetsende — 10:36 AM
L6e-BP... op het fietspad?
De Canta is een ge...Wim -de roetsende — 10:25 AM
Challenge Focus achtervork
Heeft iemand een Cha...gideon — 09:37 AM
Voorvering aanpassen van een Flevobike ...
Bedankt voor de tip ...liggende daan — 08:32 AM
L6e-BP... op het fietspad?
De Canta is een geha...Roepers — 08:25 AM
L6e-BP... op het fietspad?
Mag niet, ze moeten ...tiemen — 08:21 AM