Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Standaarden van hout
#1
Ik heb dit voorjaar van stukken resthout twee rudimentaire standaarden gemaakt voor mijn fiets, een voor het voorwiel, en een voor de achtervork. Al het gebruikte hout was gratis, de stukken vurenhout heb ik uit een afvalcontainer gehaald bij een huis waar men met een verbouwing bezig was. De stukken multiplex komen uit een bak met reststukken om gratis mee te nemen die ze soms bij de lokale bouwmarkt hebben staan.

[Afbeelding: fietsstandaard-voor.jpg]
[Afbeelding: fietsstandaard-achter.jpg]

Ik kan ze onafhankelijk van elkaar gebruiken of in combinatie. De combinatie van de twee standaarden is het stabielste, in de praktijk gebruik is ze bijna altijd samen.

[Afbeelding: fiets-met-standaard-voor.jpg]

[Afbeelding: fiets-met-standaard-achter.jpg]

[Afbeelding: fiets-met-standaard-achter-en-voor.jpg]

Die metalen hoeken gebruikt bij de standaard voor het voorwiel had ik nog liggen. Ze zijn best wel slap, het veert daardoor best wel een eind mee. Dat mijn fiets zo'n zwaar gevaarte is helpt daarbij ook niet. Het is met enig beleid wel werkbaar zo. Misschien voeg ik nog een keer schuine steunbalkjes toe om het steviger te maken.

De steun voor onder de achtervork heeft een uitsparing om de hydraulische kabel voor de achterrem door heen te laten lopen. Ik zet meestal eerst het voorwiel in de standaard, en daarna til ik de achterkant van de fiets op en plaats de achterstandaard er onder terwijl ik oplet dat die remkabel in de uitsparing terecht komt.

Ik vind het een grote vooruitgang om dit soort standaarden te hebben om onderhoud aan mijn fiets te doen.
Als ik de zitting met bagagedrager en al van de fiets afhaal dan heb ik een mooi zicht op de kettingloop. Met de steun onder de achtervork hangt het achterwiel vrij en kan ik goed zien wat er gebeurt terwijl ik de trappers draai en schakel.
Antwoord }
Bedankt door: martinR , Jeroen S , Hoekie , Willeke_IGKT , Lig-hen
#2
Dank je Martin voor het posten van dit idee. Er valt er nog wel eens een om als ik eraan aan het knutselen ben. Dan is een standaard misschien toch niet zo'n gek idee.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#3
Zelf bouwen en ontwerpen dan heb je helemaal de vrije hand en als het bouwmateriaal ook nog gratis verkrijgbaar is, heel mooi. Het hoeft niet mooi en bling bling te zijn, veel belangrijker is dat het goed funcioneert zoals je bedoeling was. Mijn trike of quad hoeven niet op een standaard maar als ik aan 1 van de fietsen wil werken dan gaat deze in de dubbele takel in mijn kleine werkplaats. Jou ligger staat nu in ieder geval stabiel en wel zo prettig dat je er dan ook helemaal rondom goed bij kan voor wat dan ook.
Antwoord }
Bedankt door: Fietsbennie , Willeke_IGKT
#4
Ik heb een aantal Tacx turbotrainers die ik als ligfietsstandaards gebruik, allemaal gratis of voor een habbekrats van Marktplaats. Vooral die met elektronica zijn interessant, daarvan kun je het vliegwiel dat je toch niet gebruikt eraf slopen om een slaghamer van te maken.
2x Dries Baron | Optima Stinger | Challenge Hurricane
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#5
Ik heb naar wat foto's van Tacx turbotrainers zitten kijken. Als ik het goed begrijp dan moet je de snelspanner of steekas uit je achterwiel halen om je fiets in zo'n apparaat te plaatsen. Dat lijkt me dan wel een nadeel.

Dat je dit soor apparaten voor een habbekrats op de kop kunt tikken is leuk om te weten. Als ik zoiets zie denk ik direct: ah nee toch?! fietsen en niet van je plaats komen, het lijkt me nog erger dan rondjes draaien op een baan of parcours. Nou ja, ieder zijn meug. Er zijn klaarblijkelijk genoeg mensen die zo'n ding vol verwachting aanschaffen om dan tot de conclusie te komen dat het niet bevalt.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#6
(18-May-2025, 08:07 PM)Martin van Mourik schreef: Als ik het goed begrijp dan moet je de snelspanner of steekas uit je achterwiel halen om je fiets in zo'n apparaat te plaatsen.
Nee, dat hoeft niet, maar je moet wel een snelspanner hebben die in de gaten van de turbotrainer past. Met een beetje mazzel krijg je een originele Tacx snelspanner bij een turbotrainer. Zo niet, dan moet je er voor een tientje een kopen of een andere passende vinden. Ik heb permanent een Tacx snelspanner in sommige fietsen; niet de lichtste, maar ik zo hoef ik niet elke keer te wisselen en die paar gram extra merk ik toch niet.

(18-May-2025, 08:07 PM)Martin van Mourik schreef: fietsen en niet van je plaats komen, het lijkt me nog erger dan rondjes draaien op een baan of parcours.
Dat is het inderdaad, maar daar heb ik die dingen dan ook niet voor. Wat wel handig is, is dat je de afstelling van je derailleurs makkelijk dynamisch kunt testen door even te 'fietsen'.

(18-May-2025, 08:07 PM)Martin van Mourik schreef: Er zijn klaarblijkelijk genoeg mensen die zo'n ding vol verwachting aanschaffen om dan tot de conclusie te komen dat het niet bevalt.
Vooral tijdens covid lockdowns zijn die dingen blijkbaar massaal verkocht. Wat denk ik ook een rol speelt in het grote aanbod/ lage prijzen, is dat die elektronische dingen van 10-15 jaar oud niet compatible zijn met Zwift e.d., of dat de electronica inmiddels de geest gegeven heeft, wat ze voor het oorspronkelijke doel onbruikbaar maakt.
2x Dries Baron | Optima Stinger | Challenge Hurricane
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#7
Leuk bedacht Martin. Alleen zit ik met de vraag of je dit nu een standaard oplossing moet noemen of juist niet Rolleyes .
gr. Fietsbennie   site

Antwoord }
Bedankt door: Tijanus , Willeke_IGKT


Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)
Welkom
Je moet jezelf aanmelden voor je een bericht kunt plaatsen.

Gebruikersnaam:


Wachtwoord:





Nieuwe berichten
Vandaag ben ik niet blij omdat.....
Ik heb maar even vl...ZoefZoef — 02:01 AM
Vandaag ben ik niet blij omdat.....
Aan zulke lui he...ZoefZoef — 12:32 AM
Vandaag ben ik niet blij omdat.....
Ik heb maar even vlu...Lopopodium — 12:18 AM
Vandaag ben ik niet blij omdat.....
Aan zulke lui heb ...365cycle — 12:11 AM
Ligfietsers en het milieu
Ik wil die menshei...365cycle — 12:03 AM
Vandaag ben ik niet blij omdat.....
[ Ze wil alleen o...Kapitein Bosui — 12:01 AM
Vandaag ben ik blij omdat.....
Toch is een EQS 450 ...365cycle — 12:00 AM
Ben van Northland Velo gaat verhuizen
Ik heb de berichten ...Willeke_IGKT — 11:27 PM
Vandaag ben ik blij omdat.....
Blegh! Wordt in een ...Tijanus — 11:23 PM
Ligfietsers en het milieu
Omdat het topic een ...Willeke_IGKT — 11:13 PM
Ben van Northland Velo gaat verhuizen
Mwah, de mensheid re...ZoefZoef — 11:10 PM
Vandaag ben ik niet blij omdat.....
... ik net achter h...ZoefZoef — 11:02 PM
Vandaag ben ik niet blij omdat.....
... ik net achter he...Kapitein Bosui — 10:49 PM
Vandaag ben ik blij omdat.....
Totdat ze besluiten ...Frutsel — 10:23 PM
Standaarden van hout
Leuk bedacht Martin....Fietsbennie — 10:19 PM
Ben van Northland Velo gaat verhuizen
Ik wil die mensheid ...Lopopodium — 10:17 PM
Ben van Northland Velo gaat verhuizen
Nog beter is om ni...365cycle — 10:11 PM