Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
proefrit op ligfiets-tandem gezocht
#1
Ik ben op zoek naar een mede (tandem)ligger die mij (+ stoker) voldoende vertrouwd om zijn of haar ligfietstandem een uurtje uit te lenen. 

Dit om -voor een eventuele aanschaf- zonder druk/verwachtingen van een verkoper rustig te kunnen ervaren of het concept ons bevalt. 

Al een paar jaar ligger (M5 Shockproof en M5 M-racer in de familie) + (buk)tandemers, maar de grote voordelen van een ligfiets laten ons toch altijd erg twijfelen waarom we nog op een (buk)tandem afzien. Afzien in de vorm van de gebruikelijke lichamelijke ongemakken + toch relatief veel wind wegduwen voor een leuke snelheid.

Ligfietstandems zijn niet heel gangbaar; je hebt natuurlijk de M5-tandem (erg lang) en de Nazca Quetzal (heel beperkt qua aanbod). Een (reeds geknutselde) zelfbouwer zie ik niet heel erg zitten, terwijl een zelfbouwer 'zelf bouwen' behoorlijk veel (fiets)tijd kost.

Vandaar mijn oproep; wie heeft een (productie)ligfietstandem die deze een uurtje wil uitlenen en (enigzins) in de buurt van Middelburg, Zeeland woont? In de buurt is voor mij -vanuit deze uithoek-  tot max 150 km enkele reis.

Alvast heel erg bedankt voor de reacties !
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#2
Net iets verder staat een tandem van M5 te koop. Al een tijdje overigens en ik kan me best voorstellen dat de verkopers open een langere proefrit geen probleem vinden:

https://www.marktplaats.nl/v/fietsen-en-...standem-m5
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , liggende daan
#3
Dank je!

Die wat aangepaste m5 had ik ook al een tijdje in het vizier, misschien eens vragen.

Een nazca quetzal is dan weer een ander uiterste in het spectrum; die ziet er zo ongelooflijk comfortabel uit !
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#4
De mijne staat nu bij een vriend en heeft een extra kettingrol nodig voor gescheiden aandrijving, maar van mij mag je er zeker een rondje op doen.
Afstand is ~125 km.
In words of others,
Wisdom blooms, forums unite,
Quoted love takes flight.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , liggende daan
#5
Dank je 365 !

En wat heb jij voor 'vliegmachine' ? een M5, een Nazca?  alle (eigen)ervaringen zijn meer dan welkom, dus ik maak graag gebruik van je aanbod!

Overigens ben ik benieuwd naar 'onafhankelijke' aandrijving; 1x bij onze buk-tandem de 'timing-ketting' even snel gemonteerd (beide crankstellen stonden random in positie) en dat fietste behoorlijk vreemd, allebei andere positie tov elkaar gaf een vreemde 'vibe' aan de ervaring.

Ik hoor graag van je wanneer je ligtandem klaar is voor een proefritje !
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#6
Een Performer! Smile
Eerder had ik 'm ook in duo-aandrijving, maar de kettinglijn is niet helemaal bestand tegen ons explosief vermogen en voelt dan ook wel erg inefficiënt. Met klimmen hielp het na even wennen al om de trappers juist niet synchroon te laten lopen, maar een kwartslag versprongen (zodat het dood punt kleiner werd).

Nadat deze ombouw klaar is ben ik benieuwd hoe het loopt!
In words of others,
Wisdom blooms, forums unite,
Quoted love takes flight.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , liggende daan
#7
Wij hebben op die in Houten proefgereden, de onafhankelijke aandrijving is heerlijk. Dusdanig dat ik bezig om onze pino daarvan te voorzien, we hebben nogal een sterk verschillende voorkeur kwa trapritme… We vonden de m5 toch te lastig manoeuvreren en te instabiel voor ons doel (fietsvakanties in heuvels/bergen). Het eerst valt waarschijnlijk wel mee als je meer ervaring hebt opgebouwd. Het laatste vraagt waarschijnlijk om een nazca quetzal. Mocht die ergens beschikbaar komen, dan willen wij graag proefrijden.
Antwoord }
#8
Hoe zit dat eigenlijk precies met die onafhankelijke aandrijving? Drijf je wel beide het achterwiel aan? Of 1 voor en 1 achter. En als je beide achterwiel aandrijft. Is het dan een beetje zoals dat je betrapt met de viaduct afrolt ? Hoe dat technische werkt, wordt misschien te ingewikkeld. Maar hoe het praktische zit, is misschien makkelijker uit te leggen.
Geduld en respect voor de medemens is een schone zaak.
Antwoord }
Bedankt door: 365cycle , Willeke_IGKT
#9
Idd een soort AWD (all wheel drive) idd; 1x voorwiel en 1x achterwiel aandrijving.

En Tsja, de M5 is lang en vrij hoog. Wel nog beschikbaar (iig heeft Bram Moens / M5 nog een aantal NOS kale frames ter overname staan).

De Nazca Quetzal; wat een machine! Niet voor niks vaak gekozen voor een rondje wereld(deel)..

helaas zijn daar maar 83 stuks van gemaakt, en vrij (voor ligfietstandems) populair volgens mij...
Antwoord }
Bedankt door: Hardloper , 365cycle , Willeke_IGKT
#10
Azub levert nog nieuwe tandems. Hij heet de Azub Twin.

Groet,

Marco
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , liggende daan
#11
(03-Jun-2025, 03:40 PM)Hardloper schreef: Hoe zit dat eigenlijk precies met die onafhankelijke aandrijving? Drijf je wel beide het achterwiel aan? Of 1 voor en 1 achter. En als je beide achterwiel aandrijft. Is het dan een beetje zoals dat je betrapt met de viaduct afrolt ? Hoe dat technische werkt, wordt misschien te ingewikkeld. Maar hoe het praktische zit, is misschien makkelijker uit te leggen.
Precies dat. De sterkste zit bij mij voorop en drijft het voorwiel aan.
M'n uk zit achterop en trapt op lagere cadans dan ik (eigenlijk zijn zijn cranks in verhouding veel langer).
Ik heb een 52T blad en een 42T geloof ik. Voorheen was de 52T om de overbrenging te verlengen, zodat 35 kruisen mogelijk was.
Ik vind 90 rpm wel prima, dus denk dat de 42T straks op het kleine voorwieltje zit. Met de dikke band rijd ik dan 36,2 km/h bij 90 rpm.

(03-Jun-2025, 04:37 PM)liggende daan schreef: vrij (voor ligfietstandems) populair volgens mij...
De mijne komt waarschijnlijk ook te koop, sowieso als het velomobieltje voor de uk klaar is.
In words of others,
Wisdom blooms, forums unite,
Quoted love takes flight.
Antwoord }
#12
Ik heb zeer beperkte ervaring op ligfietstandems, wat korte proefritjes en een langere rit op een zelfbouw stalen rug aan rug. Met onafhankelijke aandrijving kunnen beide rijders los van elkaar kiezen welk traptempo, welke versnelling ze gebruiken. Je voelt echter wel goed wat die ander doet. Op zo'n flevo back to back vond ik het nogal zwabberen, daar leek het hele frame wel mee te bewegen ofzo. Op die stalen was het veel prettiger rijden.

Het is wat lastig uit te leggen hoe het voelt, maar stel je voor dat je een zwaar meubelstuk aan het verplaatsen bent, een grote kast of een zware tafel ofzo. Dan merk je echt wel als er een tweede persoon mee helpt.

We hadden hier ook een tijdje een Followme, waarbij het kinderfietsje met een constructie aan de andere fiets gekoppeld wordt. Ook dan voel je hoe het kind, van een jaar of 5-6 mee trapt. Als ze er zin in hadden, dan kon 1 kind die rollende hele trein van zo'n 120 kilo ook nog wel eventjes op 20 km/h krijgen.
Antwoord }
#13
Ik heb veel ervaring op een vol geveerde vol carbon zelfbouwer. Toen ik eenmaal een tandem gehuurd had wist ik het wel: stijfheid is echt nodig. Dus het ontwerp was gericht op een compacte ( <3 meter) en stijve fiets. Om problemen te voorkomen is hij voor en achter geveerd met een nogal aparte voorvering. Ook is het achterwiel symmetrisch gespaakt en asymmetrisch ingebouwd.
Mijn ega en ik trappen ongeveer dezelfde cadans, dus een normale aandrijving gaat prima. We willen op hetzelfde moment schakelen. Op de lig tandem heb ik de cranks uit fase staan, dat klimt lekkerder.

Hij staat al een tijd niks te doen, eigenlijk jammer.

Wij hebben er met volle bepakking half Europa op gezien. En door zijn stijfheid kan je met 75 bergaf nog met twee vingers sturen als je dat wil. En met ruim 200 kilo gaat hij als een motorfiets de bochten door, klein tikje tegenstuur en hij rolt de bocht in.
Mijn eerste carbon fiets, qua afwerking niet perfect maar voor de rest volledig probleemloos.
Fietser en knutselaar en eventjes niet in vorm. Roets, FlevoRacer en diverse (carbon) zelfbouwers voor 1 of 2 personen
Antwoord }
#14
Bedankt voor je reactie Merijn !

Ja (torsie)stijfheid is idd een ding, dat merk ik al bij het vergelijken van 2 totaal verschillende buk-tandems.

Ben erg benieuwd hoe jouw creatie eruit ziet, heb je daar een foto / linkje van die je wilt delen?
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , 365cycle


Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)
Welkom
Je moet jezelf aanmelden voor je een bericht kunt plaatsen.

Gebruikersnaam:


Wachtwoord:





Nieuwe berichten
Klapstuur Nazca gezocht
Dank voor alle tips ...broxtor — 11:40 AM
Vandaag ben ik blij omdat.....
Soms pas je er r...datakneder — 10:03 AM
Vandaag ben ik blij omdat.....
dus is dat zo,  en ...365cycle — 09:10 AM
Zijstandaard
Welkom Madlarc, Ik h...Jeroen S — 08:22 AM
Vandaag ben ik blij omdat.....
Soms pas je er recht...Jeroen S — 08:16 AM
Vandaag ben ik blij omdat.....
Dit soort weginric...Lopopodium — 11:14 PM
Vandaag ben ik blij omdat.....
Dit soort weginricht...blokdoorn — 09:50 PM
Vandaag ben ik blij omdat.....
Ik hoop niet dat...datakneder — 08:57 PM
Vandaag ben ik blij omdat.....
Ik hoop niet dat j...Bob Hagendijk — 08:38 PM
Vandaag ben ik blij omdat.....
Het is asociaal als...datakneder — 08:02 PM
Vandaag ben ik blij omdat.....
Het is asociaal als ...Bob Hagendijk — 07:45 PM
Zijstandaard
Top bedankt voor all...Madlarc — 06:48 PM
Klapstuur Nazca gezocht
Nieuw: Challenge kla...JarnoH — 06:22 PM
Medeliggers onderweg
Net in Elst een vrou...Boyd Maduro — 06:12 PM
Vandaag ben ik blij omdat.....
Hard doorrijden komt...Roepers — 04:33 PM
Vandaag ben ik blij omdat.....
in dit geval heb j...ZoefZoef — 04:11 PM
Medeliggers onderweg
Tussen Delft en Rijs...Lopopodium — 01:00 PM