Schakelprobleempje..
|
Berichten: 2.392
Topics: 27
Lid sinds: Dec 2017
Bedankt: 33
3644 x bedankt in 2006 berichten
Op een van mn ligfietsen heb ik een probleem met het schakelen. De gripshiift pakt 2 versnellingen niet lekker.
De gripshifter is een 9-speed, maar de cassette op het achterwiel is een 10-speed waarbij geldt 9= grootste tandwieltje, 1= kleinste tandwieltje.
Als ik schakel naar een zwaardere versnelling, pakt ie twee van de versnellingen niet. Bij deze versnellingen, 2 en 3 op de shifter, loopt de ketting niet goed over de cassette. Schakel ik 'm door naar het kleinste tandwiel dan pakt ie 'm gelijk zonder doortrappen.
Schakelproblemen oplossen is niet mn favoriete bezigheid, dus ik vraag maar even om advies. Wat zou hier de reden van zijn? Zou het kunnen komen door bijv. een 9 speed ketting voor een 10-spreed cassette of door een verkeerde kettinglengte?
(Moet trouwens even kijken welk kransje ie pakt als ie in 9 staat. Volgens mij op het grootste tandwiel maar niet zeker. Elke stapt omlaag, schakelt ie keurig dus tot 3 en 2. En bij 1 dus staat ie dus op het kleinste tandblad. Ergens moet ie dus een tandwiel overslaan, en ik vermoed dat dat 2/3/4 is waar de ketting niet lekker over het tandwiel valt.
Berichten: 1.122
Topics: 29
Lid sinds: Jun 2022
Bedankt: 0
1915 x bedankt in 1023 berichten
Een 9-speed cassette is net zo breed als een 10-speed cassette. Als je een 9-speed shifter met een 10-speed cassette gebruikt, klopt de indexering dus niet.
2x Dries Baron | Optima Stinger | Challenge Hurricane
Berichten: 2.392
Topics: 27
Lid sinds: Dec 2017
Bedankt: 33
3644 x bedankt in 2006 berichten
02-Jun-2025, 11:23 PM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 02-Jun-2025, 11:26 PM door ZoefZoef.)
(02-Jun-2025, 11:04 PM)melle z schreef: Een 9-speed cassette is net zo breed als een 10-speed cassette. Als je een 9-speed shifter met een 10-speed cassette gebruikt, klopt de indexering dus niet.
Dat snap ik, maar zou je dan niet bij elke versnelling problemen gehad moeten hebben? De vorige eigenaar van de fiets was een triathleet. Ik neem aan dat ie voor zn sport juist de zwaarste versnellingen wel juist schakelend zou hebben willen hebben en juist de een- en twee na zwaarste versnellingen pakt ie niet lekker en juist die wil ik lekker schakelend hebben omdat juist die versnellingen veel door mij gebruikt worden.
Of klopt dit beeld, dat ie 9-4 goed pakt, dan 2 en 3 niet en 1 weer wel prima? Zit het 'm niet in een instelling van de derauilleur?
Als ik er een 9-speed cassette op zet, moet ie dan alles zonder probleem gelijk goed pakken, of moet ik dan toch opnieuw de deraileur instellen?
Berichten: 1.763
Topics: 11
Lid sinds: Oct 2020
Bedankt: 533
3474 x bedankt in 1612 berichten
Het gaat inderdaad niet werken met een 9 speed shifter en 10 speed cassette. Met een 9 speed cassette en en 9 speed derailleur die past bij de shifter zou het wel moeten werken. M5 gebruikt meestal sram gripshifts (attack geloof ik, die is shimano 9 speed compatibel, met lang handvat) met shimano derailleurs.
Berichten: 2.392
Topics: 27
Lid sinds: Dec 2017
Bedankt: 33
3644 x bedankt in 2006 berichten
(03-Jun-2025, 12:36 AM)Jeroen S schreef: Het gaat inderdaad niet werken met een 9 speed shifter en 10 speed cassette. Met een 9 speed cassette en en 9 speed derailleur die past bij de shifter zou het wel moeten werken. M5 gebruikt meestal sram gripshifts (attack geloof ik, die is shimano 9 speed compatibel, met lang handvat) met shimano derailleurs.
Derailleur achter is een Shimano XTR, gripshift is een sram attack (of rocket, kan ook) en de cassette is dus een 10 speed.
ALs ik het wiel omwissel met een naaf met 9-speed erop, zou het dan gewoon 1 op 1 gelijk moeten werken zonder probleem en dat ie dus gewoon perfect schakelt?
Zo'n derailleur afstellen, ik vind het een crime!
Berichten: 1.763
Topics: 11
Lid sinds: Oct 2020
Bedankt: 533
3474 x bedankt in 1612 berichten
03-Jun-2025, 07:47 PM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 03-Jun-2025, 07:51 PM door Jeroen S.)
Dat hangt van veel dingen af. Je hebt 28 inch wielen met 130mm en 135 mm naafjes, bij die laatste zit de cassette vaak net iets verder naar het midden.
Ook hangt het af van de slijtage van de ketting en de cassette. Die hebben los van elkaar gewerkt en worden misschien niet gelukkig met elkaar. Omdat ze net wat anders gesleten zijn.
Met de hoeveelheid spullen die je hebt, zou ik zeggen, proberen.
De beste manier om je derailleur zo min mogelijk af te stellen is overschakelen op frictieschakeling.
Berichten: 23
Topics: 1
Lid sinds: Apr 2024
Bedankt: 4
56 x bedankt in 23 berichten
(03-Jun-2025, 12:47 AM)ZoefZoef schreef: (03-Jun-2025, 12:36 AM)Jeroen S schreef: Het gaat inderdaad niet werken met een 9 speed shifter en 10 speed cassette. Met een 9 speed cassette en en 9 speed derailleur die past bij de shifter zou het wel moeten werken. M5 gebruikt meestal sram gripshifts (attack geloof ik, die is shimano 9 speed compatibel, met lang handvat) met shimano derailleurs.
Derailleur achter is een Shimano XTR, gripshift is een sram attack (of rocket, kan ook) en de cassette is dus een 10 speed.
ALs ik het wiel omwissel met een naaf met 9-speed erop, zou het dan gewoon 1 op 1 gelijk moeten werken zonder probleem en dat ie dus gewoon perfect schakelt?
Zo'n derailleur afstellen, ik vind het een crime! Afstellen is niet heel lastig, als je de juiste stappen volgt. Ik wil wel helpen als je uit de buurt komt. Het geheel moet kloppen, zoals eerder gezegd slijtage van ketting en cassette, maar ook vaak onderschat, staat van binnen en buitenkabel, derailleur pad recht enz.
Berichten: 6
Topics: 1
Lid sinds: Dec 2020
Bedankt: 6
13 x bedankt in 6 berichten
(05-Jun-2025, 04:50 PM)LowJob schreef: (03-Jun-2025, 12:47 AM)ZoefZoef schreef: (03-Jun-2025, 12:36 AM)Jeroen S schreef: Het gaat inderdaad niet werken met een 9 speed shifter en 10 speed cassette. Met een 9 speed cassette en en 9 speed derailleur die past bij de shifter zou het wel moeten werken. M5 gebruikt meestal sram gripshifts (attack geloof ik, die is shimano 9 speed compatibel, met lang handvat) met shimano derailleurs.
Derailleur achter is een Shimano XTR, gripshift is een sram attack (of rocket, kan ook) en de cassette is dus een 10 speed.
ALs ik het wiel omwissel met een naaf met 9-speed erop, zou het dan gewoon 1 op 1 gelijk moeten werken zonder probleem en dat ie dus gewoon perfect schakelt?
Zo'n derailleur afstellen, ik vind het een crime! Afstellen is niet heel lastig, als je de juiste stappen volgt. Ik wil wel helpen als je uit de buurt komt. Het geheel moet kloppen, zoals eerder gezegd slijtage van ketting en cassette, maar ook vaak onderschat, staat van binnen en buitenkabel, derailleur pad recht enz.
Volgens de fietsenmaker waar ik het leerde:
Schakelproblemen? Even snel de afstelling controleren, als dat niet werkt meteen kabels vervangen. 9 van de 10 keer is het dan gelijk opgelost. Dit natuurlijk vooral als je uurtarief meer waard is dan 10 binnenkabels, maar toch.
Ik kan ook wel helpen afhankelijk van 'in de buurt' (ik woon in Wassenaar)
|
Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)
|
Welkom
|
Je moet jezelf aanmelden voor je een bericht kunt plaatsen.
|
|