Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Weekendje Dordrecht
#1
Video 
Vandaag ben ik blij omdat ik met veel plezier een weekendje Dordrecht en Archeon heb gedaan.
Vrijdag vrijwel droog over, ik was al in Kinderdijk voor het echt ging regenen. 
Om fietspaden langs snelwegen te vermijden ben ik via Lijnden gegaan, langs de Ringvaart van de Haarlemmermeer, dus vlak bij de wielerbaan in Sloten langs. Kort daarna onder een nieuwe brug bij Schiphol door en de Ringvaart over. Een paar kleine weggetjes en toen een pad door een natuurgebied, het Schinkelbos en daarna als dijkje met water aan beide zijden. Vast een leuk pad voor een stevige twee wieler maar met een VM was de begroeiing in het midden niet handig. 
Daarna kwam ik in een woonwijk waar de navigatie mij over een bruggetje stuurde met hekjes die te dicht bijeen stonden om er in de fiets tussendoor te kunnen. Eigenlijk kon ik de fiets er net tussen krijgen en toen kwamen er andere mensen aan. Deze waren heel behulpzaam en vriendelijk en hielpen mij om de B4M er doorheen te krijgen.

Dat was eigenlijk het laatste lastige stukje, daarna was het doorfietsen.
In Woerden kwam ik heel dicht langs een wielerbaan, ik kon zelfs op het asfalt van de baan kijken.

Op dit soort tochten probeer ik stadsbebouwing te vermijden, de navigatie stuurt mij graag door steden geen, het liefst met eerste rechts, tweede links, links aanhouden en dan rechtsaf... Vragen om fout rijden. Wat ik dus ook een paar keer gedaan heb.

Maar na Woerden was het weer open land tot aan Krimpen aan de Lek, waar ik de pont naar Kinderdijk nam.

[Afbeelding: IMG-20250606-162644-732.jpg]

Ook in de regen zijn de molens een mooi gezicht.

Ik had een vrienden op de fiets adres in Papendrecht gereserveerd en om 17:00 uur afgesproken, ik kwam 16:58 aan rijden. 107 km. Het schuurtje was net te klein voor de B4M dus die is buiten in de voortuin blijven staan, uit zicht maar in het weer. 
Heel vriendelijk ontvangen. Na een kopje thee en een beschuitje verse aardbeien naar mijn kamer gegaan en de rest van mijn lunch voor het avondeten gebruikt.

De volgende ochtend na een gezellig en uitgebreid ontbijt de fiets weer ingericht, spullen achterin en het stoeltje weer op zijn plek. En het kleine deel van de schuimkap in een van de vakken voor de wielkasten. Past precies.

5 km naar het binnenvaart museum in Dordrecht, waar mijn knoop bijeenkomst elke maand gehouden wordt. Onderweg even bij een supermarkt gestopt en uitgebreid gekletst met een andere klant over de fiets.
De knopers hadden er geen interesse in...maar iemand bood mij wel een roeifiets T-shirt aan, wat ik mogelijk een volgende keer krijg.

Om twee uur weer gaan fietsen, regen in de eerste 5 minuten daarna droog, weer via Papendrecht en het veer bij Kinderdijk naar Krimpen aan de Lek, daar de andere richting uit.

Ik kwam door Krimpen aan den IJssel, Capelle aan den IJssel en nog wat meer stadsbebouwing uit bij de Rotte dijk, dus midden in het gebied van de Rotte Rijders, niet een van hen gezien, helaas. 

Wel een veld vol drukte vanwege een Trekkertrek (spelling?) gezien maar gelukkig gingen de luidsprekers pas op vol toen ik ruim voorbij was.

Weer een vrienden op de fiets adres, dit keer om 19:00 afgesproken zodat mijn gastvrouw de kans had om op verjaardagsvisite te gaan. In het dorp gegeten en bij het adres gekletst alvorens vroeg te gaan slapen. Weer met de fiets buiten in de voortuin. Het was een totaal van 50 km vandaag.

Na een heerlijk ontbijt gekeken hoe nat de fiets deze keer was en weer viel het mee. Maar met de natte schuimkap en nog wat regen de ingekorte kap weer op de fiets gelaten, de rest weer voor het voorwiel. Een half uur bracht mij bij Archeon, waar ik tot twee uur rondgelopen heb, daarna weer gaan fietsen.

Ik heb na Alphen aan de Rijn weer gekozen voor landweggetjes en op het moment dat ik moest kiezen of ik werkelijk westelijk langs Haarlem wilde toch maar oostelijk langs de Haarlemmermeer gegaan, grotendeels langs de Ringvaart maar een klein stukje over het Schiphol gebied.
Ik kwam weer bij die nieuwe Schiphol brug en weer terug op de weg langs de trekvaart. Er stond een bord langs het water dat schepen hoger dan 11 meter contact moesten opnemen met welke dienst het dan ook was. Aanvliegt route Schiphol.
Ik had wel een aantal vliegtuigen laag over zien komen maar het pas toen er een recht over mijn hoofd kwam dat ik begreep hoe laag die zat. De landingsbaan was een klein stukje lager en niet veel meter verderop. Oorverdovend. 

Het vervolg van de route was kalm daarmee vergeleken, bij Halfweg van de Ringvaart vandaan en richting Noordzee kanaal. Even een stop voor wat warms bij pont Buitenhuizen. Daarna door naar pont Velsen en daar kwam ik gelijk met de pont aan.

67 km vandaag.
Vanmiddag nog wel wat regen gehad maar hoe langer hoe droger. En zoals een langsrijdende racefietser zei, En een hoed. Ja, met een ingekorte schuimkap en een hoed blijft je ook met redelijk harde regen droog. Met heel harde regen komt daar een regenjack bij.
Voornaamste fietsen: B4M 041 - M5 Cmpct -  Whike  -  Flevo bike, Flevo trike, beide alle wielen 20" en knik-kantel besturing, 
Antwoord }
#2
Even bij een vriendin langs voor een bakkie?

Er was 6 december weer een knoop bijeenkomst in Dordrecht, geen verrassing, we zijn daar als groep iedere eerste zaterdag van de maand te gast in het binnenvaart museum.
Dus gebeld en een overnachting geregeld bij hetzelfde adres in Papendrecht waar ik mijn vorige tochtje ook geslapen had.

Ik had de hele vrijdag vrij genomen (ipv de halve dag normaal) en ben om 7 uur naar de garage gegaan. Extra achterlicht aan, een nieuwe die ik aan het testen ben omdat hij reageert op snelheidsvermindering en ik heb nog geen remlicht. Bagage in de fiets, fiets naar buiten en de rest van de verlichting aan. Deur op slot, naar de fiets,zie ik het extra achterlicht uitgaan. Nogmaals aan proberen te zetten, niets, blijkbaar leeg. Nu geen tijd, later maar vervangen door het radar achterlicht.

Naar de pont. Oef, 7:15, hij ging echt om 7:10 vandaag. Dus om 7:30 de pont op en overgestoken.
Het was mij te koud en donker inn de mist om het achterlicht uit te zoeken. Mijn route heeft tot in vol daglicht vrijliggende fietspaden en erg weinig kruisingen. Ik durf het wel aan met het standaard achterlicht van de B4M, leds in de hotspot.
Gaan fietsen, het fietspad langs het Noordzeekanaal is gelukkig weer beschikbaar, dat is weken dicht geweest wegens werkzaamheden, en behalve een stukje betonplaten bij/na Velsen Zuid is het heerlijk rijden.
Tegen de tijd dat de zon opkwam, nog steeds in de mist, realiseerde ik me dat mijn zicht wat erg slecht bleef. Bril af, vol kleine druppeltjes. Dus zakdoek erover, weer op en verder rijden. Dat herhaalde zich verschillende keren tot een helemaal natte zakdoek had en de bril maar onder de bovenste laag aan mijn kleding heb gehaakt, in de hals opening.

Ik heb de route naar de fietsbaan in Sloten gevolgd, Halfweg, de Ringvaart om de Haarlemmermeer aan de polderzijde en dan niet bij Sloten oversteken maar op dezelfde weg blijven.
Daar hing bij een bedrijf een thermometer, 4 graden. Geen wonder dat ik mijn fleece, achterste voren aan, nog niet te veel vind. Daar waar de A9 de ringvaart kruist ook het water overgestoken en een nieuw stukje route uitgeprobeerd. Via een natuurgebied. Er stonden van die gele borden maar geen idee hoe het heet waar ik langs wil, het lijntje op de navigatie app op de telefoon die ik daarvoor gebruik, en de stem die zegt "over 70 meter links" maakt kennis van lokale namen grotendeels overbodig. In dit geval was het wel belangrijk, de afsluiting bevindt zich op mijn route, ik kon de fiets uit, omdraaien (het pad was te smal en vlak om het met terug rollen te doen,) en de navi instructies geven om een alternatieve route te volgen, een heel eind terug. Maar eenmaal bij de laatste grote weg gekeken of de aangegeven omleiding voor mij kon werken.
Ja, wel langs een drukke weg maar een goed vrijliggend fietspad, dus maar genomen.

Door Amstelveen, door Uithoorn en daarna weer een lang eind groen. Kleine wegen voornamelijk. Maar een was zo klein dat ik er maar een aantekening van gemaakt heb, zandpad met kleine natte kuilen en op het einde een spoor waar niet alle drie de wielen op pasten.
Dat stukje weg was kort maar zeer langzaam en gelukkig maar twee tegenliggers, ik moest echt met een wiel van het pad af staan om ruimte te geven. Daarna werd het weer beter, smalle wegen met echte verharding.
Via Woerden, daarna nog wat kleine plaatsjes, naar Schoonhoven, waar ik vlak bij mijn vriendin de plaats in rij.

Het bakkie was lekker, het kletsen als vanouds, we kennen elkaar dan ook ruim 55 jaar, de warmte in haar huis welkom.

Om half 5, volgens plan, vertrokken. Eerst nog even het andere extra achterlicht monteren. Dat wilde niet, dan maar andersom. Oh nu staat ie wel erg hoog gericht. Dan maar pas aanzetten als het donker is.
In Schoonhoven de rivier over, de pont lag klaar toen ik aan kwam rijden en ging een minuut later of twee later weg. Mooie timing. Aan de overkant een stuk de Lek oever gevolgd, wel een weg met vrachtwagens maar ik kreeg alle ruimte.
Daarna de Middenpolderweg, N480, vrijliggend fietspad, maar wat een ellende.
Ik heb in het verleden in dat gebied een onmogelijk landweggetje gehad en durfde in het donker, geen mist meer maar zwaar bewolkt in december was het om 5 uur echt donker, niet op de gok een paadje op de kaart te volgen. Een zijweg met daarover een knooppunten route zag er betrouwbaar genoeg uit, behalve dat ik niet kon zien hoe die dat water daar verderop over zou gaan. Toch maar genomen. Het bleek een heel stijle boogbrug te zijn. Ik heb niet eens geprobeerd om er tegenop te rijden, ik ben uitgestapt en heb de fiets omhoog geduwd. Wel een goede vlakke bovenkant, daar ben ik weer ingestapt en ben er remmend af gereden. Toen ik toch naast de fiets stond het radar licht aan gezet, deed het niet, waarschijnlijk een lege batterij.
Het pad voerde mij weer terug langs de N480 maar daar was er een snelheidsbeperking en was het niet zo erg meer. Nog weer wat biggen later, de A15 over en een paar kleine straatjes door ben ik op bekend terrein. Ik plaats mijn fiets in de tuin die aan de straat grens maar verscholen achter groen. Terwijl ik mijn spullen pak en de fiets afsluit komt mijn gastvrouw naar buiten. Toch de fiets maar op slot gezet. Dat was na 105 km die dag, even na zes uur aangekomen.

Op de kamer, met een geleende lepel mijn bak huzarensalade gegeten. Ik had eigenlijk geen honger maar ik weet dat er iets in moet op zo'n moment.
De 38 berichten op ons forum met plezier gelezen. De drie vlaggen op de andere site waar ik mod ben afgehandeld (er waren daar 3 berichten die over bleven, wat een contrast,) licht en navigatie telefoon aan powerbanks gelegd, ik was de stekker voor in het stopcontact vergeten, nog een spelletje gespeeld en gaan slapen.
Om 8 uur naar beneden voor het ontbijt, heerlijk zitten kletsen met mevrouw en om negen uur gaan fietsen.

De telefoon was weer vol, het achterlicht niet, die werd niet geladen door de grote powerbanks en de kleine was waarschijnlijk te ver leeg geweest.

In Dordrecht weer een afsluiting die mij wel aanging, het doorgaande fietspad was afgesloten. Dus de fiets omleiding gevolgd. Die weg was mij te druk en de afsluiting te lang om tussen de auto's te gaan rijden met mijn te lage snelheid. Die omleiding ging door de woonwijk en op een kruispunt met groenvoorziening vond ik borden naar rechts (en terug naar de gesloten weg) en naar links (en met een bochtje rechtdoor) en nog drie die zo stonden dat ik aannam dat ze niet voor mij bedoeld waren. Voor rechtdoor gekozen en de route ging echt verder en bracht mij precies bij de supermarkten weer op de weg uit. Groen licht voor fietsers dus veilig en snel over gestoken, wat eten voor die avond gehaald. Terug bij mijn fiets de eerste druppels van de voorspelde regen.

De situatie bij het museum was weer veranderd, de afrit van de dijk minder stijl en beter bestraat dan de vorige versie, de boten waar het binnenvaart museum gevestigd is liggen aan verschillende steigers in het Wantij,vlakbij waar dat in de Beneden Merwede stroomt (als ik de kaart goed begrijp.) Een leuk museum wat zeker wat meer bezoekers kan hebben. Wel even checken wanneer ze open zijn, dat is wat beperkt.

Na wat uurtjes knopen en kletsen om twaalf uur vertrokken.
Door Dordrecht naar de brug naar Zwijndrecht, de navigatie heeft me door heel wat straatjes gestuurd waar ik nog niet geweest was. Wel leuk maar met nog ruim 100 km te gaan had ik beter een efficiënte route kunnen kiezen. Vanaf Zwijndrecht liep de route langs snelwegen en ik heb daarom maar eens oordopjes van mijn werk in gedaan. Oranje schuim exemplaren die goed geluid buiten houden maar genoeg door moeten laten voor veilig werken.
Ik zou ze voor veilig fietsen normaal te veel vinden afsluiten maar ik kon de navi nog verstaan en ik reed grotendeels op snelfietsroute F16 en een fietspad langs de snelweg naar/over de Van Brienenoordbrug. Geen snelweg geluiden gehoord.
Het regende af en toe maar niet hard en met wind van achter was het niet erg.
Het was aanzienlijk warmer en waar ik de vrijdag mijn dikke fleece de hele dag gebruikt had, deze zaterdag was hij al snel te veel. Tot in Rotterdam ging alles naar wens, de oprit naar de brug, een meer dan cirkel spiraal en nog een recht stuk viel mij zwaar maar ik wist dat het lastig zou worden, ik had deze brug al eens gereden in de Quest, toen andersom. Na de brug was ik snelwegen zat en op de routeplanner min of meer willekeurig een paar tussen punten langs de noordzijde van Rotterdam uitgeprobeerd tot ik er een had die mij vanaf de stad het rustigste naar huis zou brengen.
Erop vertrouwt dat de route door de stad zou werken maar daarmee meegerekend. Ik werd langs de rivier gestuurd, naar de binnenstad, met een klein misverstaan op een druk kruispunt reed ik recht op de boompjes en het potlood af, maar snel de eerste zijweg in. Iets verderop ging ik mis met de gewoonte van deze planner om eerste links, eerste rechts, eerste links enz. te spelen. Ik kwam in druk, langzaam rijdend en stilstaand autoverkeer op zoek naar parkeerplaatsen.
Dat heeft tijd gevreten. Een uitweg was in de volgende wijk maar daar heb ik de regie overgenomen, rechte routes en niet telkens van richting veranderen tot ik op een grotere weg met vrije fietsstrook kwam. Langs het vliegtuig de stad uit gereden. Daarna tot Leiden landelijk gebied, in Leiden knooppunten gevolgd om de oude stad heen, de navi wilde mij laat op de zaterdag middag door de binnenstad laten fietsen en daarna slingerend door de buitenwijken aan de noordzijde. Dus niet dus.

Na omgeving Leiden weer landelijk tot Lisse en Hillegom, daar de oude doorgaande weg door de centra gevolgd, deze zijn beide autoluw gemaakt en dus wat zoeken, gelukkig had ik geleide fietsen, andere fietsers die voor mij uit reden. In dat gebied, buiten het stadscentrum, een paar onmogelijke rotondes, waar de fietsers uit de voorrang gehaald waren met bochten die overdag al lastig geweest zouden zijn en die in het donker nog moeilijker.

Van Hillegom weer rechte wegen, wel langs drukkere wegen, naar Haarlem. Daar heb ik de navigatie uit gezet, ben op de kaart het centrum in gereden en daarvandaan mijn gewone route naar huis, door Overveen, Bloemendaal en dan langs de duinrand langs Santpoort en Driehuis naar de Velserpont waar ik met 5 minuten voor vertrek nu wel mooi op tijd was.

Om 10 uur thuis. 225 km ongeveer voor de hele tocht, dus 120 voor de zaterdag.
Een ligfietser, tadpole trike, en twee van Raam bovenstuur trikes waarvan de rijders niet reageerden. Twee paarden in het schemer waarvan de ruiters terecht inschatten dat ik de zijweg daar zou willen nemen en ze draaiden hun paarden zo dat die mij niet zouden zien tot ik bij de bocht was en zij nog meters verder. We hebben elkaar bedankt.
Mijn tempo, altijd al laag, lag vooral in de steden nog lager. In Haarlem reed ik achter een bakfiets die 12 km/u ging en ik kon sneller maar vond het wel goed. Ik had er bij stoplichten makkelijk langs gekund.
Wat kleding betreft, op vrijdag had ik een laagje meer kunnen hebben, lange sportbroek, t-shirt, trui, kaproen en uiteindelijk toch maar de dikke fleece, bloten voeten in fiets sandalen. Op zaterdag had ik een dunne (nette) broek over de sport broek en was met de fleece al snel te warm en was later zonder ook nog te warm, heb de extra laag op de benen aangehouden en was daar later niet ongelukkig mee. Heen waren de voeten wat koud, terug geen moment.
Voornaamste fietsen: B4M 041 - M5 Cmpct -  Whike  -  Flevo bike, Flevo trike, beide alle wielen 20" en knik-kantel besturing, 
Antwoord }


Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen:
Welkom
Je moet jezelf aanmelden voor je een bericht kunt plaatsen.

Gebruikersnaam:


Wachtwoord:





Nieuwe berichten
Batterij verlichting
Het is de B&M IX...gideon — 04:57 PM
wat ze zeggen
Uit een recent gro...365cycle — 02:39 PM
Batterij verlichting
Die B&Ms zij t...365cycle — 02:37 PM
Batterij verlichting
Ik heb lang geleden ...Jeroen S — 02:37 PM
Medeliggers onderweg
Op een rondje van 22...Willeke_IGKT — 01:47 PM
Weekendje Dordrecht
Even bij een vriendi...Willeke_IGKT — 12:53 PM
Batterij verlichting
Die B&Ms zij toc...LigfietsWilsum — 12:16 PM
Batterij verlichting
Een aantal jaren gel...gideon — 12:11 PM
wat ze zeggen
Ik kreeg net de ti...Hardloper — 11:21 AM
wat ze zeggen
Ik kreeg van een kno...Willeke_IGKT — 09:52 AM
wat ze zeggen
Ik kreeg net de tip ...mvdriel — 12:27 AM
Ligfiets als hoofdprijs van loterij
Heb jij contact ge...Wim -de roetsende — 02:15 PM
Banden, banden en nog eens banden
...........het is ...Wim -de roetsende — 02:13 PM
Ligfiets als hoofdprijs van loterij
Heb jij contact geha...Roepers — 12:57 PM
Banden, banden en nog eens banden
Ja maar dat is te ve...Jeroen S — 12:50 PM
Ligfiets als hoofdprijs van loterij
Weten/kennen jullie ...Wim -de roetsende — 11:54 AM
Vliegende liggers
Gerelateerd aan dit ...Kapitein Bosui — 10:54 AM