Velomobiel en koersfiets, wattages bij 35, 40 en 45 km/u
|
Berichten: 1.958
Topics: 116
Lid sinds: May 2018
Bedankt: 7876
2934 x bedankt in 1384 berichten
, 06:01 PM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op , 07:26 PM door Hoekie.)
Mooie wattages vergelijking velomobiel (+racekap) en koersfiets (+aeropak) bij 35, 40 en 45 km/u
NB In de reacties vertelt de videomaker dat de weg nagenoeg vlak is.
Berichten: 2.334
Topics: 67
Lid sinds: Dec 2020
Bedankt: 35443
3531 x bedankt in 1536 berichten
Kunnen we alsjeblieft Nederlandse titels boven de draadjes krijgen?
De mensen die Duits lezen gaan naar het Duitse forum.
Voornaamste fietsen: B4M 041 - M5 Cmpct - Whike - Flevo bike, Flevo trike, beide alle wielen 20" en knik-kantel besturing,
Berichten: 1.958
Topics: 116
Lid sinds: May 2018
Bedankt: 7876
2934 x bedankt in 1384 berichten
, 07:09 PM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op , 07:13 PM door Hoekie.)
(, 06:43 PM)Willeke_IGKT schreef: Kunnen we alsjeblieft Nederlandse titels boven de draadjes krijgen? ..
Je hebt gelijk. kopiëren plakken is zo lekker makkelijk....sorry.
De titel heb ik net aangepast. De video kan op NL ondertiteling gezet worden.
Ik zie niet hoe de video gedeeld kan worden met gelijk de NL ondertiteling aan.
Berichten: 638
Topics: 39
Lid sinds: Sep 2021
Bedankt: 700
1680 x bedankt in 589 berichten
Oef, wat een verschillen! Moet meteen denken aan de Climate Classic afgelopen vrijdag en hoe sommige pelotonnetjes ons echt met serieus snelheidsverschil voorbij kwamen terwijl wij ook gewoon 35 reden. Die lui moeten echt serieuze wattages trappen zo'n tocht, zeker met een licht tegenwindje. Respect!!
Carbon Quest #501 - Challenge Hurricane - Thys 222 - Ligfietsclub Noorderligt
Berichten: 1.958
Topics: 116
Lid sinds: May 2018
Bedankt: 7876
2934 x bedankt in 1384 berichten
, 07:41 PM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op , 07:47 PM door Hoekie.)
(, 07:14 PM)TimSch schreef: .. Die lui moeten echt serieuze wattages trappen zo'n tocht,..
Inderdaad. En dan vooral degene die voorop rijdt. De rest rijdt uit de wind en/of rijdt af en toe voorop.
Respect!! is een mooie reactie, bij mij komt iets anders bij me op.
Berichten: 299
Topics: 0
Lid sinds: Apr 2017
Bedankt: 11
95 x bedankt in 67 berichten
Euh, ik dacht dat er nog een grafiek bij kwam?
Tja, geen verrassing. Het acceleren gaat sneller met de racefiets maar eenmaal op snelheid heeft de velomobiel nu eenmaal een gigantisch aerodynamisch voordeel.
Berichten: 1.958
Topics: 116
Lid sinds: May 2018
Bedankt: 7876
2934 x bedankt in 1384 berichten
, 07:56 PM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op , 08:36 PM door Hoekie.)
(, 07:45 PM)Coen__ schreef: Euh, ik dacht dat er nog een grafiek bij kwam?
Nee. Maar even snel:
km/u - velomobiel - koersfiets
36 100 210
41 110 295
46 122 324
Verloop is niet helemaal in verhouding lijkt het.
Maar per saldo: een groot verschil. Zelfs een stuk groter dan ik zelf dacht. Die DF+Pants loopt zeer efficiënt blijkbaar.
Berichten: 6.556
Topics: 167
Lid sinds: Apr 2017
Bedankt: 2666
8957 x bedankt in 4329 berichten
(, 07:56 PM)Hoekie schreef: Die DF+Pants loopt zeer efficiënt blijkbaar.
Dit kan ik onderschrijven
Wim -de roetsende
Thys 209 Rowingbike - Milan SL MK7 - M5 CHR - DF 282
Berichten: 325
Topics: 2
Lid sinds: Jan 2024
Bedankt: 938
650 x bedankt in 315 berichten
De renner met 270W FTP op 65 kg (i.e. 4.2 W/kg) kan wel leuk fietsen. Maar ja, als meneer DF/Pants ook nog eens achter de renner gaat rijden bij 46 km/u wordt het allemaal wel erg scheef.
Airborne Valkyrie - Airborne Carpe Diem - Van Nicholas Euros - Litespeed Ultimate - Koga Miyata FPC - Optima Baron - Optima Orca - Hase Pino - HP Gekko 20 FX - M5 Lowracer - Quest 259 'Quifje'
Berichten: 1.958
Topics: 116
Lid sinds: May 2018
Bedankt: 7876
2934 x bedankt in 1384 berichten
, 08:35 PM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op , 08:46 PM door Hoekie.)
(, 08:27 PM)Tijanus schreef: .. wordt het allemaal wel erg scheef.
Inderdaad, maar hij legt in de video uit waarom dat gedaan is, dus dat kan de kijker meenemen in zijn eigen conclusie.
Dat vind ik mooi aan de video; de videomaker vertelt alles wat maar enigszins van invloed kan zijn op de resultaten.
Zelf vind ik de 110W voor 41km/u zeer netjes. Hij zegt dat het < 0.1 % naar beneden loopt en ik denk door die 110W, dat het waarschijnlijk iets meer tienden procent was? Wat eerder in het voordeel van de velomobiel is. Of denk dat het wel de combo DF + Pants + Racekap + POSR(TPU) + GP5000 S tubeless zijn die dat geweldig resultaat geeft?
Berichten: 3.256
Topics: 110
Lid sinds: Apr 2023
Bedankt: 3736
4030 x bedankt in 2706 berichten
, 09:12 PM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op , 09:13 PM door Hardloper.)
(, 07:56 PM)Hoekie schreef: (, 07:45 PM)Coen__ schreef: Euh, ik dacht dat er nog een grafiek bij kwam?
Nee. Maar even snel:
km/u - velomobiel - koersfiets
36 100 210
41 110 295
46 122 324
Verloop is niet helemaal in verhouding lijkt het.
Maar per saldo: een groot verschil. Zelfs een stuk groter dan ik zelf dacht. Die DF+Pants loopt zeer efficiënt blijkbaar. Vanuit een andere topic:
Ik ben benieuwd of het een beetje dezelfde waardes zijn voor de koersfiets. Dus niet, waardes wijken best wel af. Dus een koersfiets is echt wel wat sneller geworden.
Geduld en respect voor de medemens is een schone zaak.
Berichten: 1.958
Topics: 116
Lid sinds: May 2018
Bedankt: 7876
2934 x bedankt in 1384 berichten
, 09:30 PM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op , 09:42 PM door Hoekie.)
(, 09:12 PM)Hardloper schreef: Ik ben benieuwd of het een beetje dezelfde waardes zijn ...
ALLEEN als de omstandigheden gelijk zijn kan je vergelijken.
Grappig in deze: een van de reacties onder die video zegt dat het wattage voor 46 km/u met een koersfiets veel te laag is. Die is eerder minimaal 100W meer.
Berichten: 1.801
Topics: 11
Lid sinds: Oct 2020
Bedankt: 578
3558 x bedankt in 1653 berichten
De koersfiets is sinds 1999 een heel stuk sneller geworden. Kijk op GCN maar eens wat van die vergelijk video's waarin oude super fietsen ( o.a. de legendarische Lotus) getest worden tegen een standaard moderne. Ze zijn als ik het goed onthouden heb, allemaal langzamer.
Maar dan moet je op de koersfiets wel echt alles goed op orde hebben, strak pakje e.d. Groot voordeel voor de koersfiets is ook dat die in een groepje dicht bij elkaar kunnen kruipen waardoor de rest zich niet zo heel hard hoeft in te spannen, ook niet bij 40.
Berichten: 3.256
Topics: 110
Lid sinds: Apr 2023
Bedankt: 3736
4030 x bedankt in 2706 berichten
(, 09:30 PM)Hoekie schreef: (, 09:12 PM)Hardloper schreef: Ik ben benieuwd of het een beetje dezelfde waardes zijn ...
ALLEEN als de omstandigheden gelijk zijn kan je vergelijken.
Grappig in deze: een van de reacties onder die video zegt dat het wattage voor 46 km/u met een koersfiets veel te laag is. Die is eerder minimaal 100W meer.
Wat ik zo snel zie. Staat er in de grafiek een waarde van 600 watt bij een snelheid van 46km/u tov van 324 watt in het filmpje. Dit toont maar weer aan dat we gewoon niet goed elkaars waardes kunnen vergelijken.
Geduld en respect voor de medemens is een schone zaak.
Berichten: 158
Topics: 3
Lid sinds: Sep 2023
Bedankt: 92
269 x bedankt in 140 berichten
(4 uren geleden)Jeroen S schreef: De koersfiets is sinds 1999 een heel stuk sneller geworden. Kijk op GCN maar eens wat van die vergelijk video's waarin oude super fietsen ( o.a. de legendarische Lotus) getest worden tegen een standaard moderne. Ze zijn als ik het goed onthouden heb, allemaal langzamer.
Maar dan moet je op de koersfiets wel echt alles goed op orde hebben, strak pakje e.d. Groot voordeel voor de koersfiets is ook dat die in een groepje dicht bij elkaar kunnen kruipen waardoor de rest zich niet zo heel hard hoeft in te spannen, ook niet bij 40.
Dat valt nog te bezien. Slipstreamen is niet in alle omstandigheden ideaal zoals je hier kan zien. https://www.youtube.com/watch?v=lgdaZCMTml4
Superleuk kanaal trouwens van deze Nederlander, misschien kennen sommigen onder julllie hem al.
Berichten: 6.203
Topics: 116
Lid sinds: Sep 2020
Bedankt: 12698
9850 x bedankt in 4812 berichten
De houding van de koersfietser is in dit filmpje ook alles behalve ideaal. Het is leuk voor het effect, maar de velomobiel is zwaar getuned, de racefietser alles behalve.
Vermogen vergelijken is dus leuk voor het effect, maar niet helemaal eerlijk ten opzichte van de diamond frame fiets.
Het kan ook zo, en dan zit je als je klein bent bij 50 km/h nog onder de 300W:
De belangrijkste verschillen blijven in mijn optiek toch de volgende.
In het voordeel van de diamond frame: Gewicht en koeling. Zeker als het zomer is, en de weg steil omhoog loopt (ergens in Frankrijk of Spanje ofzo) is klimmen in een velomobiel letterlijk zwaar, en je moet erg goed tegen hitte kunnen.
In het voordeel van de velomobiel: COMFORT! Die diepe posities om aero te zijn op een wielrenfiets vind ik echt verschrikkelijk, ik krijg al rug- en nekpijn als ik er aan denk.
Daarbij had ik 2 weken terug een stuk flink wind tegen (4 bft., op de Gewandeweg van Oss richting Den Bosch; zo'n 9 km lang behoorlijk recht en compleet open, geen enkele beschutting), en ondanks dat ik 300W nodig had om zelfs boven de 45 km/h te kunnen blijven, was er een racefietser op een mooie TT-fiets (een Argon18, prachtig om te zien) die me een km of 2 a 3 gewoon aan het volgen was, veel langer dan ik verwacht had toen hij aanhaakte.
Misschien dat hij "zo snel is zo'n ding niet" dacht, maar ik lag heerlijk, en was onderweg met een laptop+lader, muziekje op m'n BT speaker, een flinke stapel kleding, schoenen, campinguitrusting, de gebruikelijke reparatierommel en een paar kilo water. Van alle gemakken voorzien
In words of others,
Wisdom blooms, forums unite,
Quoted love takes flight.
Berichten: 1.958
Topics: 116
Lid sinds: May 2018
Bedankt: 7876
2934 x bedankt in 1384 berichten
5 minuten geleden
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 2 minuten geleden door Hoekie.)
Voor mij is het uitgangspunt wat jij en ik kunnen met de ons beschikbare wattage. Wat wij kunnen/willen trappen.
Wat dat brengt met een velomobiel of met een koersfiets. Deze video bevestigt overduidelijk mijn keuze. Dat is altijd leuk om te zien.
|
Gebruikers die dit topic lezen: 3 gast(en)
|
Welkom
|
Je moet jezelf aanmelden voor je een bericht kunt plaatsen.
|
|