Draadloos schakelen
|
Berichten: 1.998
Topics: 116
Lid sinds: May 2018
Bedankt: 7993
3057 x bedankt in 1433 berichten
08-Jul-2025, 07:19 PM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 08-Jul-2025, 07:20 PM door Hoekie.)
(30-Aug-2024, 04:27 PM)Tegelfanaat schreef: De ellende met 12 speed Di2 is dat er geen fatsoenlijke shifters zijn (waren?) voor op een tiller; ik behelp me nu enigszins met twee R9150 knopjes in combinatie met synchro speed, ik kan dus niet de tandwielen voor apart schakelen.
En dat is zojuist veranderd met de XTR M9200 Di2.
Gezien de 12 speed velomobielen met Shimano derailleurs komen, lijkt me dat de makkelijkste manier om naar draadloos schakelen te gaan.
En Shimano Di2 is nu ook geheel draadloos net als SRAM AXS al was.
Berichten: 6.344
Topics: 119
Lid sinds: Sep 2020
Bedankt: 13145
10177 x bedankt in 4950 berichten
08-Jul-2025, 08:33 PM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 08-Jul-2025, 08:33 PM door 365cycle.)
(08-Jul-2025, 07:19 PM)Hoekie schreef: Gezien de 12 speed velomobielen met Shimano derailleurs komen, lijkt me dat de makkelijkste manier om naar draadloos schakelen te gaan.
En Shimano Di2 is nu ook geheel draadloos net als SRAM AXS al was. I could be wrong, maar in een carbon velomobiel a.k.a. kooi van Faraday lijkt me dat echt een toprecept voor schakelproblemen.
In words of others,
Wisdom blooms, forums unite,
Quoted love takes flight.
Berichten: 1.998
Topics: 116
Lid sinds: May 2018
Bedankt: 7993
3057 x bedankt in 1433 berichten
(08-Jul-2025, 08:33 PM)365cycle schreef: (08-Jul-2025, 07:19 PM)Hoekie schreef: Gezien de 12 speed velomobielen met Shimano derailleurs komen, lijkt me dat de makkelijkste manier om naar draadloos schakelen te gaan.
En Shimano Di2 is nu ook geheel draadloos net als SRAM AXS al was. I could be wrong, maar in een carbon velomobiel a.k.a. kooi van Faraday lijkt me dat echt een toprecept voor schakelproblemen.
Hoezo? Beide zitten toch in de fiets?
Berichten: 1.658
Topics: 11
Lid sinds: Jul 2019
Bedankt: 849
2873 x bedankt in 1321 berichten
Ik zou eerder signaalverlies verwachten door de grote hoeveelheid water tussen de zenders & ontvangers in een VM.
Berichten: 1.998
Topics: 116
Lid sinds: May 2018
Bedankt: 7993
3057 x bedankt in 1433 berichten
Hoe dan ook. Op het Duitse forum heb ik geen enkele issue kunnen lezen en daar is draadloos schakelen wijd in gebruik. Waaronder door de grote dealers.
Als er signaal isues zouden zijn, hadden we dat allang gehoord.
Berichten: 6.344
Topics: 119
Lid sinds: Sep 2020
Bedankt: 13145
10177 x bedankt in 4950 berichten
Nuttige informatie Hoekie!
In words of others,
Wisdom blooms, forums unite,
Quoted love takes flight.
Berichten: 1.998
Topics: 116
Lid sinds: May 2018
Bedankt: 7993
3057 x bedankt in 1433 berichten
11-Jul-2025, 11:47 PM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 12-Jul-2025, 10:27 AM door Hoekie.)
Uit het Snoek topic https://ligfietsers.nl/thread-1893-post-...l#pid65386
verder in een eigen draadloos schakelen topic. Het is tenslotte niet fiets specifiek
In antwoord op
(08-Jul-2025, 07:19 PM)Hoekie schreef: (30-Aug-2024, 04:27 PM)Tegelfanaat schreef: De ellende met 12 speed Di2 is dat er geen fatsoenlijke shifters zijn (waren?) voor op een tiller; ik behelp me nu enigszins met twee R9150 knopjes in combinatie met synchro speed, ik kan dus niet de tandwielen voor apart schakelen.
En dat is zojuist veranderd met de XTR M9200 Di2.
Gezien de 12 speed velomobielen met Shimano derailleurs komen, lijkt me dat de makkelijkste manier om naar draadloos schakelen te gaan.
En Shimano Di2 is nu ook geheel draadloos net als SRAM AXS al was.
zijn er inmiddels ook twee goedkopere varianten in XT en Deore uitgebracht.
https://www.vojomag.nl/nieuw-shimano-xt-...-de-prijs/
@admins Wellicht een goed idee om de laatste paar reacties in dat topic naar dit topic te verplaatsen?! Bedankt
Berichten: 346
Topics: 2
Lid sinds: Jan 2024
Bedankt: 1026
693 x bedankt in 336 berichten
Hmmm... 380 euro voor een Deore (niet-XT) achterderaileur, dat is tweemaal de adviesprijs van een mechanische Chorus, en ook tweemaal het gewicht. Dan moet je wel heel erg graag draadloos willen schakelen.
Wat is trouwens het precieze voordeel van draadloos boven bedraad electrisch schakelen in een velomobiel? Plek zat voor zo'n draadje ergens toch? En waar komen die maffe mechanische derailleurkabelbreuken vandaan? Is dat specifiek voor Shimano 11-speed of komt het breder voor?
Airborne Valkyrie - Airborne Carpe Diem - Van Nicholas Euros - Litespeed Ultimate - Koga Miyata FPC - Optima Baron - Optima Orca - Hase Pino - HP Gekko 20 FX - M5 Lowracer - Quest 259 'Quifje'
Berichten: 6.344
Topics: 119
Lid sinds: Sep 2020
Bedankt: 13145
10177 x bedankt in 4950 berichten
Ik heb vooral ruzie met fijnafstelling van zowel m'n huidige 11-speed als de vorige 12-speed. Peter heeft nu heeeeel erg z'n best gedaan en de derailleur vervangen en hij schakelt nu top, maar er ontstond toch weer in 1 versnelling een tikje na ~500 km.
Met Di2 heb je dat niet, of je kan het corrigeren voor die ene versnelling. Draadloos heeft in een VM geen voordeel, maar op de eigenlijke doelgroep wel.
In words of others,
Wisdom blooms, forums unite,
Quoted love takes flight.
Berichten: 1.998
Topics: 116
Lid sinds: May 2018
Bedankt: 7993
3057 x bedankt in 1433 berichten
12-Jul-2025, 03:06 PM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 12-Jul-2025, 08:52 PM door Hoekie.)
Bedankt voor het aanzwengelen van de discussie.
Tijanus schreef: Hmmm... 380 euro voor een Deore (niet-XT) achterderaileur, dat is tweemaal de adviesprijs van een mechanische Chorus, en ook tweemaal het gewicht. Dan moet je wel heel erg graag draadloos willen schakelen.
Ik moest Chorus even opzoeken.
Gewicht: Het gewicht van de binnen en buitenkabels plus toebehoren mag je er af trekken. Per saldo is het verschil zo klein dat het voor mij een non issue is.
Prijs: Persoonlijk en budgetafhankelijk. Het moet het waard zijn, dan is de prijs geen enkele issue voor mij. Wat overdreven: kan je alleen mechanisch schakelen betalen, dan is er geen keuze.
Per saldo : Eenvoud in montage en onderhoud. Iets tot veel finetuning op de cassette of zelfs per tandwiel mogelijk. Geen kabelbijstelling meer nodig. Geen kabelbreukpech meer mogelijk. Een extra accu om op te laden. Kan verstoord worden. Reserve accu mee in plaats van reserve versnellingskabel. En last but not least integratie met fietscomputer: de gekozen versnelling kan je laten weergeven op het scherm en je krijgt data om te bekijken en mee te spelen.
Tijanus schreef: Wat is trouwens het precieze voordeel van draadloos boven bedraad elektrisch schakelen in een velomobiel? Plek zat voor zo'n draadje ergens toch?
Correctie: had niet goed gelezen. DI2 met deels draad is alleen voor koersfietsen. Met shifters alleen voor die fietsen. Het nieuwe DI2 is compleet draadloos en is ook voor MTB. Met MTB shifters. En is nog wat cleaner, net als SRAM AXS. Derailleur achter en shifter voor. Dat is het.
Tijanus schreef: En waar komen die maffe mechanische derailleurkabelbreuken vandaan? Is dat specifiek voor Shimano 11-speed of komt het breder voor?
Dat was met de 10 speed op de draaing op de derailleur zo ver ik weet. Destijds een keer met Strada 243 en een keer met QV 22 gehad. Met de 11 en 12 speed is er zover ik weet alleen de standaard slijtage.
Berichten: 346
Topics: 2
Lid sinds: Jan 2024
Bedankt: 1026
693 x bedankt in 336 berichten
13-Jul-2025, 09:51 PM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 14-Jul-2025, 07:07 PM door Tijanus.)
(12-Jul-2025, 03:06 PM)Hoekie schreef: Ik moest Chorus even opzoeken.
Campagnolo maakt (bijna) geen triggershifters, dus tenzij je met TT/bar-end shifters wilt werken of met adapters als die van J-tek is het voor de Velomobiel geen optie. Voor de koersfiets was of is het de nonplusultra, zij het wat prijzig. Tot nog toe 46 Tour de Frances gewonnen op Campagnolo, bij Shimano staat die teller op... 5.
(12-Jul-2025, 03:06 PM)Hoekie schreef: Gewicht: Het gewicht van de binnen en buitenkabels plus toebehoren mag je er af trekken. Per saldo is het verschil zo klein dat het voor mij een non issue is.
Prijs: Persoonlijk en budgetafhankelijk. Het moet het waard zijn, dan is de prijs geen enkele issue voor mij. Wat overdreven: kan je alleen mechanisch schakelen betalen, dan is er geen keuze.
Het gewichtsverschil blijkt inderdaad inmiddels verdampt. Wat helaas ten koste lijkt te zijn gegaan van de accuduur.
Bij de prijsstelling van elektrisch schakelen kun je omgekeerd wel met een equivalent geprijsde mechanische set-up vergelijken. En dan kom je tegenover een electrische Deore aan de mechanische kant ergens tussen Record en Super Record uit. In 8-, 10- en 11-speed setups (12-speed heb ik nergens) zijn dat praktisch probleemloze groepen. Derailleurs bijstellen is iets zeldzaams wat hoort bij kabels vervangen, of in enkele gevallen bij een wielset of cassette wissel, maar normaliter niet. Daarentegen kan ik wel 5(+) kransjes ineens opschakelen. Niet dat ik dat heel vaak gebruik, maar het kan...
(12-Jul-2025, 03:06 PM)Hoekie schreef: Per saldo : Eenvoud in montage en onderhoud. Iets tot veel finetuning op de cassette of zelfs per tandwiel mogelijk. Geen kabelbijstelling meer nodig. Geen kabelbreukpech meer mogelijk. Een extra accu om op te laden. Kan verstoord worden. Reserve accu mee in plaats van reserve versnellingskabel. En last but not least integratie met fietscomputer: de gekozen versnelling kan je laten weergeven op het scherm en je krijgt data om te bekijken en mee te spelen.
Montage snap ik, zeker ook in een velomobiel. Onderhoud is bij een goede groep op een racefiets m.i. bijkans verwaarloosbaar. Zeker verwaarloosbaar t.o.v. elke 15 tot 20 fiets-uren een batterij in de derailleur verwisselen. Alleen op de Baron heb ik ooit één keer een (rem)kabelbreuk gehad. Een extra deraillieurkabel meenemen zou dus ook simpelweg niet in me op komen. Een nieuwe versie van 'flightdeck' is voor mij niet interessant, maar dat is uiteraard persoonlijk.
(12-Jul-2025, 03:06 PM)Hoekie schreef: Het nieuwe DI2 is compleet draadloos en is ook voor MTB. Met MTB shifters. En is nog wat cleaner, net als SRAM AXS. Derailleur achter en shifter voor. Dat is het.
De optie voor (minstens) 2 voorbladen blijft toch wel bestaan? Nou ja, die zou je desnoods nog 'mechanisch' kunnen toevoegen. Een 1x12 setup met stappen van 15-20% tussen de versnellingen (even snel gekeken bij de DI2 XT-opties) zou ik zelf in de Quest niet fijn vinden. (Bij een eventuele kabelbreuk (of accuprobleem) lijkt het me ook fijn om dan nog een verzet van 42/12 als 'thuiskomer' te hebben in plaats van alleen maar 70/12...). Een mountain drive zou natuurlijk ook een optie zijn.
(12-Jul-2025, 03:06 PM)Hoekie schreef:
Tijanus schreef:
En waar komen die maffe mechanische derailleurkabelbreuken vandaan? Is dat specifiek voor Shimano 11-speed of komt het breder voor?
Dat was met de 10 speed op de draaing op de derailleur zo ver ik weet. Destijds een keer met Strada 243 en een keer met QV 22 gehad. Met de 11 en 12 speed is er zover ik weet alleen de standaard slijtage.Wat mij betreft is dit het winnende punt waardoor ik me een elektrische setup in een velomobiel wel kan voorstellen: als het de extra kabellengte is die (i.c.m. 11/12 speed setups, met 9-speed heeft mijn Quest geen enkel probleem, met zo'n draaishifter voelt schakelen lomp en middeleeuws vergeleken met een ergopower, maar het werkt tot nog toe wel foutloos) voor problemen zorgt, en het is niet te verhelpen met een andere (buiten)kabel of kabelloop (minder/andere bochten?), dan lijkt electrisch schakelen zeker een plausibele optie. Mits je een toegangsluik bij je achterderailleur hebt, want elke 20 fietsuren een nieuwe batterij jeukt m.i. toch wel.
Airborne Valkyrie - Airborne Carpe Diem - Van Nicholas Euros - Litespeed Ultimate - Koga Miyata FPC - Optima Baron - Optima Orca - Hase Pino - HP Gekko 20 FX - M5 Lowracer - Quest 259 'Quifje'
Berichten: 313
Topics: 14
Lid sinds: Apr 2017
Bedankt: 437
935 x bedankt in 309 berichten
Ik kan prima overweg met de huidige Shimano XT trigger shifters en derailleurs. Maar toch ga ik het eens proberen met het draadloos schakelen. De tiller stuur in een velomobiel wordt er een stuk opgeruimder van. Sommige mensen die bij me komen proefrijden noemen als irritatie dat ze soms met het binnenbeen tegen de shifter/kabel komen. Ik merk dat zelf ook wel, maar ondervind dat niet als problematisch. Het gebeurt alleen wanneer ik het stuur per ongeluk zijdelings beweeg. De positie met de trigger-shifter op het horizontale deel van de tiller lost dit probleem weliswaar op, maar vind ik minder handig te hanteren en sturen. Dit gedeelte reserveer ik het liefst uitsluitend voor mijn handen. Een draadloze shifter is de oplossing voor dit dilemma.
Verder is het leuk dat je elke versnelling afzonderlijk af kunt stellen. Je hoeft niet te vertrouwen op afstellen op kleinste kransje en dan maar hopen dat alle andere versnellingen perfect schakelen. Niet alle cassettes zijn helemaal gelijk en ik wissel nog wel eens cassettes om iets uit te proberen. Bijvoorbeeld een Shimano 11-40/11-speed cassette omwisselen voor een 11-46 SunRace 11-speed. Dat schakelde toch net niet 100% en met draadloos schakelen kan je dat aanpassen per individuele versnelling. Die 11-46 had een te grote sprong rond de 40 km/u, maar dat terzijde.
Tot voor kort had ik het geld er niet voor over. Maar ik ben nu over de Wheeltop OS gestruikeld, heb ettelijke reviews gezien en oeps, ze waren in de aanbieding bij Ali. Bij afrekenen ging er nog eens €40 af (de wegen van ali zijn ondoorgrondelijk) en nu heb ik dus een €205 (incl. BTW) draadloos systeem in het vooruitzicht. Mogelijk komen er nog inklaringskosten overheen, wat nog te overzien is, maar het lijkt erop dat fietsonderdelen daar vrijgesteld zijn van invoerrechten. De chatbot van de belastingdienst kon me geen duidelijkheid geven, het valt niet in een duidelijke categorie.
De set is compleet met shifter, derailleur, twee accu's en een lader. Dus ik kan 1 accu opladen terwijl ik met de andere rij. Ik heb expres niet de laatste versie EDS OS 2.0 genomen maar de eerste versie. Ongetwijfeld is de 2.0 nog beter onder last te schakelen dan de 1.0, maar volgens de recensies op YT was de eerste versie ook al behoorlijk goed, heb ik dat onder zware last schakelen niet echt nodig en bovendien heeft de 1.0 af te nemen accu's terwijl de 2.0 vanwege een SRAM patent noodgedwongen aan de fiets geladen moet worden. Dat leek me niet zo handig. Omdat de 1.0 uitgefaseerd is, is deze nogal wat goedkoper dan de 2.0, die toch ook al een aantrekkelijke prijs heeft t.o.v. de Shimano en SRAM opties.
Je moet op aliexpres wel heel goed opletten. De versie 1.0 wordt er ook wel aangeduid met EQ en de versie 2.0 met YQ. Ik heb even overwogen via de officiele webshop van Wheeltop te bestellen, maar het was niet duidelijk of BTW inbegrepen was en over douanekosten kreeg ik ook al geen duidelijkheid. Ik heb overwegend goede ervaringen met het bestellen van fietsonderdelen op aliexpres, maar de ene shop is de andere niet, dus ik kijk niet alleen naar recensies van de onderdelen maar ook van de shop zelf. De Choice shops zijn het meest vertrouwenswaardig naar mijn ervaring. Ik koop bij ali verder alleen nog wanneer de verzendkosten gratis zijn. Shops die verzendkosten rekenen, versturen kennelijk liever niet overzee en een onwillige shop kan knap lastig worden. Ik heb weleens gebruiken moeten maken van de dispuut functie bij aliexpres en mijn geld terug moeten vorderen. Dat lukt ook, maar het is wel knap vervelend om daar mee bezig te moeten zijn. Ik ga liever fietsen!
Berichten: 6.344
Topics: 119
Lid sinds: Sep 2020
Bedankt: 13145
10177 x bedankt in 4950 berichten
7 uren geleden
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 7 uren geleden door 365cycle.)
(8 uren geleden)twilwel schreef: Verder is het leuk dat je elke versnelling afzonderlijk af kunt stellen. Je hoeft niet te vertrouwen op afstellen op kleinste kransje en dan maar hopen dat alle andere versnellingen perfect schakelen. Dit zou voor mij de voornaamste reden zijn om naar elektronisch schakelen over te willen (en dan hoeft het niet eens draadloos te zijn, of daar twee of zes kabels loopt kan me eerlijk gezegd niet zoveel boeien).
De Tuna schakelt nu goed, maar er is toch één en als het warm is twee versnellingen waarin ik "tik-tik-tik-tik-tik-tik" blijf horen. Ik kan me echt storen aan dat soort dingen. Ben blij dat ik meestal een bluetooth speaker bij me heb.
(8 uren geleden)twilwel schreef: Niet alle cassettes zijn helemaal gelijk en ik wissel nog wel eens cassettes om iets uit te proberen. Bijvoorbeeld een Shimano 11-40/11-speed cassette omwisselen voor een 11-46 SunRace 11-speed. Dat schakelde toch net niet 100% en met draadloos schakelen kan je dat aanpassen per individuele versnelling. Die 11-46 had een te grote sprong rond de 40 km/u, maar dat terzijde. Ik heb een tijd terug contact gehad met Recon, daar kon je custom cassettes bestellen die dan d.m.v. CNC geproduceerd worden. Schijnen erg licht en sterk te zijn, en dan zou je misschien een 11-46 kunnen maken die wel naar je wens is. De uitdaging van het schakelen van bijvoorbeeld een 46 naar een 36 is mogelijk met de fijnafstelling van e-shifting ook nog wel op te lossen.
(8 uren geleden)twilwel schreef: De set is compleet met shifter, derailleur, twee accu's en een lader. Dus ik kan 1 accu opladen terwijl ik met de andere rij. Ik heb het liefst niet meerdere accu's bij me tijdens het rijden. Graag gewoon dashcam, schakelsysteem, lampen, radar, alles op één accu.
Zou er bij E-shifting dus ook sterk naar neigen om de meegeleverde accu af te koppelen en de derailleur direct aan te sluiten.
(8 uren geleden)twilwel schreef: terwijl de 2.0 vanwege een SRAM patent noodgedwongen aan de fiets geladen moet worden. Dan is dit ook direct opgelost. Kan je dat systeem eigenlijk laden terwijl het gebruikt wordt?
In words of others,
Wisdom blooms, forums unite,
Quoted love takes flight.
Berichten: 313
Topics: 14
Lid sinds: Apr 2017
Bedankt: 437
935 x bedankt in 309 berichten
7 uren geleden
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 7 uren geleden door twilwel.)
(8 uren geleden)twilwel schreef: terwijl de 2.0 vanwege een SRAM patent noodgedwongen aan de fiets geladen moet worden.
Citaat:Dan is dit ook direct opgelost. Kan je dat systeem eigenlijk laden terwijl het gebruikt wordt?
Dat weet ik niet maar de kabel wordt bij de 2.0 met een magnetische aansluiting gekoppeld aan de zijde van de kooi, dus dat lijkt me lastig te verwezenlijken.
Citaat:Ik heb een tijd terug contact gehad met Recon, daar kon je custom cassettes bestellen die dan d.m.v. CNC geproduceerd worden. Schijnen erg licht en sterk te zijn, en dan zou je misschien een 11-46 kunnen maken die wel naar je wens is. De uitdaging van het schakelen van bijvoorbeeld een 46 naar een 36 is mogelijk met de fijnafstelling van e-shifting ook nog wel op te lossen.
Recon? Daar heb ik ooit een aluminium cassette gekocht in de tijd dat ik op grammen joeg. Daar braken de tandjes van af
Maken ze ook custom cassettes in Cr-Mo? Dat zou interessant kunnen zijn.
Berichten: 6.344
Topics: 119
Lid sinds: Sep 2020
Bedankt: 13145
10177 x bedankt in 4950 berichten
(7 uren geleden)twilwel schreef: Recon? Daar heb ik ooit een aluminium cassette gekocht in de tijd dat ik op grammen joeg. Daar braken de tandjes van af 
Maken ze ook custom cassettes in Cr-Mo? Dat zou interessant kunnen zijn. Weet ik eigenlijk niet, maar ze beloofden me toen niet goed geld terug, ook na het lezen van mijn koppel en piekvermogen.
In words of others,
Wisdom blooms, forums unite,
Quoted love takes flight.
Berichten: 1.188
Topics: 32
Lid sinds: Jun 2022
Bedankt: 0
2048 x bedankt in 1084 berichten
(7 uren geleden)365cycle schreef: (8 uren geleden)twilwel schreef: Verder is het leuk dat je elke versnelling afzonderlijk af kunt stellen. Je hoeft niet te vertrouwen op afstellen op kleinste kransje en dan maar hopen dat alle andere versnellingen perfect schakelen. Dit zou voor mij de voornaamste reden zijn om naar elektronisch schakelen over te willen [...] Niet-geïndexeerde shifters zijn de toekomst.
2x Dries Baron | Optima Stinger | Challenge Hurricane
Berichten: 328
Topics: 17
Lid sinds: Oct 2018
Bedankt: 135
434 x bedankt in 196 berichten
.......
Tijanus schreef: En waar komen die maffe mechanische derailleurkabelbreuken vandaan? Is dat specifiek voor Shimano 11-speed of komt het breder voor?
Dat was met de 10 speed op de draaing op de derailleur zo ver ik weet. Destijds een keer met Strada 243 en een keer met QV 22 gehad. Met de 11 en 12 speed is er zover ik weet alleen de standaard slijtage.
[/quote]
Asjemenou! Ik rijd met Strada 244....
Bedankt voor de waarschuwing.
Gelukkig rij ik voor meestal op het middelste blad; bij kabelbreuk van de achterste shifter kan ik dan hopelijk nog een beetje aan de voorkant schakelen.
Of gaat bij kabelbreuk de achterderailleur naar één van de uiterste standen?
Even an absolute beginner has to start somewhere.
Berichten: 507
Topics: 15
Lid sinds: Jan 2023
Bedankt: 340
964 x bedankt in 469 berichten
(1 uur geleden)TvWijk schreef: Of gaat bij kabelbreuk de achterderailleur naar één van de uiterste standen? Ja, het kleinste tandwiel als ik mijn niet vergis.
|
Gebruikers die dit topic lezen: datakneder, Willeke_IGKT, 1 gast(en)
|
Welkom
|
Je moet jezelf aanmelden voor je een bericht kunt plaatsen.
|
Nieuwe berichten
|
Draadloos schakelen
|
Of gaat bij kabe...LigfietsWilsum — 08:14 PM |
Draadloos schakelen
|
.......
En waar...TvWijk — 07:19 PM |
Fietsen van Wim
|
Veel geluk ermee Wim...Hardloper — 05:57 PM |
Fietsen van Wim
|
Het ziet er cool uit...365cycle — 05:52 PM |
Fietsen van Wim
|
Gefeliciteerd, Wim...Wim -de roetsende — 05:40 PM |
Vandaag ben ik niet blij omdat.....
|
De snelle auto's z...365cycle — 05:25 PM |
Fietsen van Wim
|
Veel plezier met je ...liggende daan — 04:45 PM |
Fietsen van Wim
|
Gefeliciteerd, Wim. ...Atrike — 04:41 PM |
VRAAG: Speling Veersysteem Challenge Fu...
|
Als plan B niet werk...liggende daan — 04:11 PM |
Fietsen van Wim
|
De Elliptigo M-SUB k...Wim -de roetsende — 03:58 PM |
Vandaag ben ik niet blij omdat.....
|
Wat de velomobiel be...Snoek043 — 03:56 PM |
Vandaag ben ik niet blij omdat.....
|
Medeweggebruikers li...melle z — 03:42 PM |
Vandaag ben ik niet blij omdat.....
|
Helemaal prima toch ...ZoefZoef — 03:31 PM |
Draadloos schakelen
|
Verder is het le...melle z — 03:23 PM |
Vandaag ben ik niet blij omdat.....
|
De auto's zijn het ...Snoek043 — 02:59 PM |
VRAAG: Speling Veersysteem Challenge Fu...
|
Hey allemaal,
Dank ...TrapGast — 02:36 PM |
Vandaag ben ik niet blij omdat.....
|
Naar mijn oordeel ...365cycle — 02:32 PM |
|