Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Fietsers praten over auto's en Autorijden.
#1
(22-Jul-2025, 05:59 PM)Joop99 schreef:
(21-Jul-2025, 10:55 AM)Willeke_IGKT schreef: Ik had gisteren op de top van een smal boog bruggetje twee hekjes om alles behalve voetgangers en standaard fietsers te stoppen. Rolstoelers en mensen met een van Raam trike komen daar niet door.

Ik heb sinds ik in Engeland gefietst valt het me steeds weer op dat ook in Nederland fietspaden vaak afgesloten zijn voor buitengewone fietsen. Meestal is de omweg niet lang maar nooit aangegeven.
 En ik snap het niet helemaal, zo klein zijn auto's nu ook weer niet. Dus waarom  die hekwerken niet verder uit elkaar zetten? En ik heb zelf al meegemaakt dat het "kwartje" niet valt bij gemeenten, voor  werkzaamheden weg halen op mijn verzoek met reden en na de werkzaamheden alles weer vrolijk terug gezet, u fietst maar om! Dus mensen met een aangepaste fiets vanwege een handicap moeten zich nu extra inspannen, vreemde zaak.

Misschien rijdt er iemand bij de gemeente met dit soort auto? https://www.youtube.com/shorts/vI5R3EuzhOw
Antwoord }
#2
(23-Jul-2025, 08:23 AM)Snoek043 schreef: Misschien rijdt er iemand bij de gemeente met dit soort auto? https://www.youtube.com/shorts/vI5R3EuzhOw

Haha Big Grin Dat ding was veiliger geweest als ze er een tweewieler van gemaakt hadden
In words of others,
Wisdom blooms, forums unite,
Quoted love takes flight.
Antwoord }
Bedankt door:
#3
(23-Jul-2025, 08:23 AM)Snoek043 schreef: Misschien rijdt er iemand bij de gemeente met dit soort auto? https://www.youtube.com/shorts/vI5R3EuzhOw
Als FIAT-fan zeg ik: dank voor dit filmpje, ha ha! Smile
Lig: Challenge Taifun | Fix: OnOne | Vouw: Dahon Bullhead
Antwoord }
Bedankt door: 365cycle , Willeke_IGKT
#4
(22-Jul-2025, 06:09 PM)365cycle schreef: Ik begrijp dat ook niet. Heb die discussie ook al eens gevoerd. Dan krijg je dan "zo te zien til je dat ding er makkelijk overheen", en dan reageer ik maar weer met "ja, IK wel. Ik zit in een velomobiel omdat ik het leuk vind, niet op een handbike omdat m'n benen het niet meer doen."

Andere niet zo blij: Een gebeurtenis van een mede-velonaut deze week. Hij reed een SUV-rijder die stilstond op de weg voorbij, maar werd vervolgens getrakteerd op een achtervolging gevaarlijk dicht bij z'n fiets. Daarna werd hij ingehaald en stopte de bestuurder om een gesprek/whatever aan te gaan. De velonaut liet zich niet uit de tent lokken, is er opnieuw voorbij gereden en doorgekard. 
Zelf ben ik een paar weken geleden bedreigd door een automobilist, omdat ik in zijn ogen niet voldoende aan de kant ging (nee, er was geen ruimte, het is een weg van net 2,5m breed. Ik was overigens met de rechtopfiets). Ik was niet onder de indruk, maar heb afgelopen week wel aangifte gedaan. Mocht hij mij of een andere fietser in de nabije toekomst toch aanrijden, dan komt die niet zo onschuldige kant van dat heerschap in ieder geval weer onder de neus van het OM wanneer hij "ik kon er niks aan doen, ik had hem écht niet gezien!" verklaart.

Na bijna een jaar zonder volgen de akkefietjes met agressieve automobilisten elkaar nu zo snel op dat het me triggert nu wel om toch maar weer een camera te gaan monteren. Ik wat wil kunnen bewijzen, mocht het een keer mis gaan.

Naar mijn oordeel is het grootste probleem vooral het vermogen, oftewel het aantal paardenkrachten onder de motorkap. Recentelijk ontving ik van een goede vriend – werkzaam bij DPG Media en zodoende in het bezit van diverse vakbladen – een exemplaar waarin onomwonden ‘600 pk!’ werd gepromoot voor een Volvo EX90.

Menig autoconstructeur lijkt zich in de eerste plaats te meten aan prestaties: wie sneller en krachtiger is, wint het pleit. Nochtans volstaan voor de dagelijkse ritten auto’s met minder dan 100 pk ruimschoots.  Een 0 naar 100 tijd in pakweg 20-25 seconden zou al veel oplossen.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , Hoekie
#5
(23-Jul-2025, 01:03 PM)Snoek043 schreef: ...
Menig autoconstructeur lijkt zich in de eerste plaats te meten aan prestaties: wie sneller en krachtiger is, wint het pleit. Nochtans volstaan voor de dagelijkse ritten auto’s met minder dan 100 pk ruimschoots.  Een 0 naar 100 tijd in pakweg 20-25 seconden zou al veel oplossen.

Ik ben het met je eens dat het veiliger zou zijn, maar ik moet eerlijk zeggen dat ik een snelle auto ook leuker vind dan een trage. Ik kan net zo genieten van mijn Suzuki Swift Sport als van mijn M5 M-Racer.
Met andere woorden: als je alleen maar voor veiligheid gaat wordt het wel erg saai allemaal.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#6
De auto's zijn het probleem niet. Het zijn de bestuurders ervan die soms niet met de ok's om kunnen gaan.

Nodig zijn die pk's niet, maar leuk is het wel. Denk ik, want rijbewijsloos hier dus geen ruime ervaring met heel veel pk onder mn reet. Maar genoeg lol gehad tijdens motor- en autorijles om te kunnen beweren dat je met een 25kW motor of auto zonder overdreven veel pk's ook prima kunt vermaken.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#7
(23-Jul-2025, 01:03 PM)Snoek043 schreef: Naar mijn oordeel is het grootste probleem vooral het vermogen, oftewel het aantal paardenkrachten onder de motorkap. Recentelijk ontving ik van een goede vriend – werkzaam bij DPG Media en zodoende in het bezit van diverse vakbladen – een exemplaar waarin onomwonden ‘600 pk!’ werd gepromoot voor een Volvo EX90.
Eens. Veel mensen kunnen daar totaal niet mee om gaan, maar het verkoopt wel. Mensen proberen het dan ook wanneer ze het hebben.
Je ziet bijna hetzelfde ontstaan als bij onervaren velonauten die wel sterk zijn; ze onderschatten hun eigen snelheid. De velonaut onderschat hoe snel ze na een tijdje rijden bij een gebruikelijke hoeveelheid vermogen, de automobilist onderschat hoe snel hij op snelheid is. 0 naar 100 binnen 50 meter lukt gewoon met de juiste Tesla, en dat valt ook gewoon echt niet te bevatten.

(23-Jul-2025, 01:03 PM)Snoek043 schreef: Menig autoconstructeur lijkt zich in de eerste plaats te meten aan prestaties: wie sneller en krachtiger is, wint het pleit. Nochtans volstaan voor de dagelijkse ritten auto’s met minder dan 100 pk ruimschoots.  Een 0 naar 100 tijd in pakweg 20-25 seconden zou al veel oplossen.
Klopt. De overheid zou daar wat aan kunnen doen. Zowel snelheid als acceleratie begrenzen behalve op het circuit, bijvoorbeeld.
Dat dat vermogen verkoopt hebben de autofabrikanten overigens wel aan hun eigen promotie te danken. Een vriend is er ook ingetrapt; hij kocht een Tesla Model S Plaid, met 1020 pk. Totaal nutteloos - je probeert het, denkt "WOW dit is echt belachelijk!", laat het aan je vrienden zien, en daarna gebruik je het nooit meer, want van 0 naar 100 in (zelf gemeten!) 2,4 seconden is gewoon echt oncomfortabel. Inmiddels is hij overgestapt op een Lucid Air met minder dan de helft van het vermogen, en eerlijk gezegd vind ik die zowel mooier als fijner rijden.

(23-Jul-2025, 01:38 PM)LigZeeuw schreef: Ik ben het met je eens dat het veiliger zou zijn, maar ik moet eerlijk zeggen dat ik een snelle auto ook leuker vind dan een trage. Ik kan net zo genieten van mijn Suzuki Swift Sport als van mijn M5 M-Racer.
Met andere woorden: als je alleen maar voor veiligheid gaat wordt het wel erg saai allemaal.
Klopt, en eens, maar helaas kunnen wij die verantwoording blijkbaar niet dragen met zijn allen.
Als je niet saai wil, ga dan naar het circuit of pak dan de fiets. Dan breng je alleen jezelf in gevaar, of mensen die daar heel bewust ook voor kiezen Smile 

Overigens vind ik de Suzuki Swift Sport meer een leuke auto dan een snelle auto. 150 pk op krap 1000 kg ofzo? Zo heel hard gaat dat allemaal niet. Suzuki snapt echter wél wat het rijden leuk maakt; niet veel vermogen, maar weinig gewicht. 

(23-Jul-2025, 02:02 PM)ZoefZoef schreef: Maar genoeg lol gehad tijdens motor- en autorijles om te kunnen beweren dat je met een 25kW motor of auto zonder overdreven veel pk's ook prima kunt vermaken.
Als je een auto eenmaal onder controle hebt kan je je op zich nog wel vermaken met 25 kilowatt, maar meer is echt heel veel leuker.
In words of others,
Wisdom blooms, forums unite,
Quoted love takes flight.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , Hoekie
#8
(23-Jul-2025, 02:02 PM)ZoefZoef schreef: De auto's zijn het probleem niet. Het zijn de bestuurders ervan die  soms niet met de ok's om kunnen gaan.

Nodig zijn die pk's niet, maar leuk is het wel. Denk ik,  want rijbewijsloos hier dus geen ruime ervaring met heel veel pk onder mn reet.  Maar genoeg lol gehad tijdens motor- en autorijles om te kunnen beweren dat je met een 25kW motor of auto zonder overdreven veel pk's ook prima kunt vermaken.

De snelle auto's zijn het probleem wel, net als de constructeurs die ze bouwen.  Zolang deze gebouwd worden en er een markt voor is, zullen mensen deze uiteraard blijven kopen.  Genoeg mensen met een dikke portefeuille die zich zo'n raket kunnen betalen en zich de koning te rijk wanen.  En dat het geen speciaal rijbewijs vereist om met een 1000 pk sterke Tesla Plaid de baan op te kunnen is best opmerkelijk (net als elke andere sportwagen trouwens).  De vraag is eerder waar je de grens trekt.

Anderzijds, had ik het geld kocht ik mezelf wellicht ook wel iets speciaals. Mij zegt het meer om even snel even te accelereren dan echt hard te rijden.  Sinds ik als passagier in een gestripte BMW E46 op de Nürburgring zat, is mij duidelijk geworden dat de echt snelle maar ervaren rijders bochtenridders zijn, voornamelijk te vinden op het circuit, het is onwaarschijnlijk hoe laat sommigen in de remmen gaan om dan perfect in te sturen en wat voor emoties dit teweegbrengt.  Hard rijden met een auto in een rechte lijn kan zelfs een kind, dat verveelt snel.

Ik moet wel zeggen dat ik er vrede mee zou hebben als er morgen beslist wordt om de vermogens fors in te perken.  Leuk is geen reden om ze te blijven bouwen en zolang er niemand op de tafel klopt en zegt, het is gedaan met die vermogens‑ of pk‑wedloop gaat er natuurlijk weinig veranderen.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , 365cycle , Hoekie
#9
Helemaal prima toch dat er snelle auto's zijn?  Ik vind alleen wel dat er een rijvaardigheidstraininfvoor dergelijke auto's verplicht zou moeten worden gesteld. Meer pk's levert namelijk wel wat meer gevaar op mocht er wat fout gaan.  Gewoon een extra rijbewijs invoeren ervoor.

Het is gewoon belachelijk dat iemand die want zn rijbewijs heeft gehaald zo in een Ferrari kan stappen.. terwijl een puber van 16 zelfs zn rijbewijs moet halen om met zn bromscooter van 0.5kW max op pad moet gaan. Maar zodra ie 18 is en autorijbewijs gaat halen, mag ie daarna gewoon in elke auto stappen..

Maar goed, ik vind snelle auto's wel een leuke verschijning op de weg. Toen ik verleden week de veerpont naar Texel nam om de roets op te halen werd ik op de terugweg aangenaam verrast een aantal Donkervoorts tegen te komen. Leuker dan een Ferrari ol Lamborghini Wink
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , 365cycle
#10
Medeweggebruikers lijken er vaak vanuit te gaan dat mijn ligfietsen snel zijn (want laag?) en mijn Saab 96 V4 langzaam (want oud?), terwijl de Saab toch echt stukken rapper is dan de fietsen.  Big Grin
2x Dries Baron | Optima Stinger | Challenge Hurricane
Antwoord }
#11
(23-Jul-2025, 02:59 PM)Snoek043 schreef: De snelle auto's zijn het probleem wel, net als de constructeurs die ze bouwen.  Zolang deze gebouwd worden en er een markt voor is, zullen mensen deze uiteraard blijven kopen.
ISA erin, problem solved.

(23-Jul-2025, 02:59 PM)Snoek043 schreef: Genoeg mensen met een dikke portefeuille die zich zo'n raket kunnen betalen en zich de koning te rijk wanen.  En dat het geen speciaal rijbewijs vereist om met een 1000 pk sterke Tesla Plaid de baan op te kunnen is best opmerkelijk (net als elke andere sportwagen trouwens).  De vraag is eerder waar je de grens trekt.
Ik zou de snelheid trekken bij de maximumsnelheid. Met een Dacia Spring met 45 pk lukt het mij overal behalve op de snelweg prima om de maximumsnelheid ruimschoots te overschrijden. Een speciaal rijbewijs remt geen testosteron, en sterkt misschien zelfs de overmoed. Een dynamische begrenzer lost dat probleem helemaal op.

(23-Jul-2025, 02:59 PM)Snoek043 schreef: Anderzijds, had ik het geld kocht ik mezelf wellicht ook wel iets speciaals. Mij zegt het meer om even snel even te accelereren dan echt hard te rijden.  Sinds ik als passagier in een gestripte BMW E46 op de Nürburgring zat, is mij duidelijk geworden dat de echt snelle maar ervaren rijders bochtenridders zijn, voornamelijk te vinden op het circuit, het is onwaarschijnlijk hoe laat sommigen in de remmen gaan om dan perfect in te sturen en wat voor emoties dit teweegbrengt.  Hard rijden met een auto in een rechte lijn kan zelfs een kind, dat verveelt snel.
Klopt, maar zelfs dan. Naast heel heel heel veel kilometers op de weg heb ik heel wat rondjes Ring gereden met een (net als jouw E46 gestripte) kleine hothatch met rolkooi. 185 pk op 600 kg, pas boven de 200 km/h merkte je goed dat het ding eigenlijk nog niet zo heel veel power had. Twee keer heb ik 'm bijna met volle snelheid in de vangrail geprakt; de eerste keer door in een reflex gas los te laten omdat ik schrok van het gevoel dat de achterkant zweefde. Dat klopte ongeveer, dus een moment later was die achterkant de voorkant geworden, en weer andersom, etcetera. Driver error. De andere keer was vergelijkbaar maar was ik er op bedacht toen ik 'm om voelde komen, het ding brak uit maar ik kon 'm redden. Dit keer werd het veroorzaakt doordat een bestuurder vóór mij wat grind en zand over de baan gestrooid had.
Daarna ben ik overgestapt in een transaxle Porsche turbo met ruim 330 pk, ontzettend leuke auto maar veel minder voorspelbaar dan een simpele kleine voorwielaandrijver. De moeilijkheidsgraad stijgt dan flink en tegelijkertijd gaat het met meer power, meer gewicht, meer grip en een betere gewichtsverdeling dan ook nog eens veel harder. De kosten en risico's werden zo groot dat de lol er voor mij af was.
Motto van het verhaal; zelfs met veel rij-ervaring is een supersportwagen onder controle houden echt geen vanzelfsprekendheid, en dan hebben we het nog niet over externe invloeden gehad.

(23-Jul-2025, 02:59 PM)Snoek043 schreef: Ik moet wel zeggen dat ik er vrede mee zou hebben als er morgen beslist wordt om de vermogens fors in te perken.  Leuk is geen reden om ze te blijven bouwen en zolang er niemand op de tafel klopt en zegt, het is gedaan met die vermogens‑ of pk‑wedloop gaat er natuurlijk weinig veranderen.
Exact. Naast vermogens mag het gewicht ook wel aan banden gelegd worden. Dat kost de belastingbetaler op alle mogelijke manieren geld.

(23-Jul-2025, 03:31 PM)ZoefZoef schreef: Helemaal prima toch dat er snelle auto's zijn?  Ik vind alleen wel dat er een rijvaardigheidstraininfvoor dergelijke auto's verplicht zou moeten worden gesteld. Meer pk's levert namelijk wel wat meer gevaar op mocht er wat fout gaan.  Gewoon een extra rijbewijs invoeren ervoor.
Niet alleen als er wat fout gaat. Ook als iemand zich een keer niet kan beheersen of agressief wordt. Dat druk je de kop niet in met een rijvaardigheidstraining, en elke keer dat ik tegenwoordig auto rijd zie ik wel ergens iemand een frats uithalen; gevaarlijk bumperkleven en veel te hard rijden zijn nog de minste zaken, afsnijden en brakechecken is tegenwoordig ook aan de orde van de dag.

(23-Jul-2025, 03:31 PM)ZoefZoef schreef: Het is gewoon belachelijk dat iemand die want zn rijbewijs heeft gehaald zo in een Ferrari kan stappen.. terwijl een puber van 16 zelfs zn rijbewijs moet halen om met zn bromscooter van 0.5kW max op pad moet gaan. Maar zodra ie 18 is en autorijbewijs gaat halen, mag ie daarna gewoon in elke auto stappen..
Dat is niet helemaal zo. Ik heb diverse snelle auto's gehad, een verzekeraar is niet blij met een jong persoon die iets met "Porsche" en "Turbo" op z'n naam registreert. Zelfs leeftijd is niet alles; Na een aantal jaren auto's van de zaak moest ik vervolgens ook een bewijs van schadevrije jaren bij de leasemaatschappij opvragen voor ik een Audi met 344 pk mocht verzekeren. Ik heb het toen nagevraagd; voor een Tesla zou hetzelfde gelden. 

(23-Jul-2025, 03:31 PM)ZoefZoef schreef: Maar goed, ik vind snelle auto's wel een leuke verschijning op de weg. Toen ik verleden week de veerpont naar Texel nam om de roets op te halen werd ik op de terugweg aangenaam verrast een aantal Donkervoorts tegen te komen. Leuker dan een Ferrari ol Lamborghini Wink
Dan zijn ze dus niet snel, maar zien ze er vooral snel uit Wink  Een Donkervoort is leuk, maar een Lomax toch ook?

(23-Jul-2025, 03:42 PM)melle z schreef: Medeweggebruikers lijken er vaak vanuit te gaan dat mijn ligfietsen snel zijn (want laag?) en mijn Saab 96 V4 langzaam (want oud?), terwijl de Saab toch echt stukken rapper is dan de fietsen.  Big Grin
Hangt er sterk vanaf waar jij rijdt en wie er in de fiets zit Wink
In words of others,
Wisdom blooms, forums unite,
Quoted love takes flight.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , Snoek043
#12
Tja soms ben je met de fiets inderdaad sneller als de auto's en dan ben je ook wel een potentieel gevaar. 150 kilo mobiele massa met 50 km/h doet ook zeer. Zelfs als de massa een mooi gladde vorm heeft.

Veel automobilisten snappen niet hoe dicht ze bij een ongeluk zijn. Qua te weinig afstand houden, vooruitkijken, dode hoek, andere rijeigenschappen bij slecht weer. Maar ja als het dan mis gaat, lag het meestal aan een ander.

Het wordt inderdaad als maar groter, zwaarder, sterker. Iets als een Smart roadster is echt een uitzondering. Maar ja, hier wordt voor de volgende generatie ook nagedacht over een 2e autotje. Dat zal dan wel een kleintje worden <800 kg. Daar heb je dan een Citoen c1 voor ofzo. Volgens mij ligt de veel grotere oude C Kadett ook rond dat gewicht. Maar ja die was dan weer niet zo veilig.
Antwoord }
Bedankt door: 365cycle , Willeke_IGKT
#13
Big Grin 
@365cycle: ik heb ook veel rondetijden op de ring, als je Gran Turismo meerekent toch.  Big Grin    Hoe vaak ik daar tegen m'n vriend heb geracete met een Ferrari Modena (400 pk) tegen een Audi R8 (420 pk, de V8).  In de verste verte niet te vergelijken met de 'real deal' natuurlijk, waar elk hobbeltje of oneffenheid gekend is door de ervaren coureur die perfect weet met welke snelheid hij/zij de wagen door een bocht kan insturen (of je overambitieuze ambities meteen afstraft).  Als wij in de vangrail belandden druk je op restart of rijd je verder. 

In jouw geval heb je inderdaad erg veel rondes nodig om de limieten van je wagen te ontdekken.  En dan nog rekening houdend met sneller verkeer achter je, bij een Misha Charoudin op youtube valt op hoeveel mensen totaal geen idee hebben wat er zich rondom hen afspeelt.  Motors zijn daar recentelijk ook geband, en ik kan ze geen ongelijk geven.  In quasi alle filmpjes die ik gezien heb zijn die motorbestuurders werkelijk van plaag van jewelste.  Héél zelden zie je eentje die zoals in de motoGP rijdt en snellere wagens aardig kan volgen, maar dat valt nauwelijks voor.

De gestripte E46 was een M3 overigens, 343 pk als ik me niet vergis maar hij was gekieteld naar een 360-tal paarden.  Rolkooi, we droegen beide een racehelm en ik herinner me nog dat de chauffeur vroeg of hij het rustig aan moest doen of volledig los mocht gaan.  Ja, dat laatste natuurlijk.  Ik had met m'n camera in de hand flink wat gefilmd, wat ik in de toekomst nooit meer doe tenzij een action camera die ik ergens op een ruit kan kleven.  Zelden zo misselijk geweest, en achteraf gezien eigenlijk niet meer dan logisch.  Een boek lezen in een wagen kan ik bijvoorbeeld ook niet.

Het verbaast me wel hoeveel jongeren met een snelle wagen rondrijden, als ik die leeftijd had was het beste dat ik mezelf kon permitteren een gechipte E46 320CD en een E46 320CI.  Bij die laatste had een maat van me een K&N filter geïnstalleerd, dat ding klonk werkelijk fantastisch.  6 cillinder benzine met een 2171 cc als ik me niet vergis.  Voor de belasting in verkeerstelling moest ik meteen een 1300€ ophoesten en die heb ik bij m'n pa geleend.  Het was meer iets van 'je wil wat maar je hebt er de centen niet voor'.  Mijn vader suggereerde een 318CI maar ik wilde echt die 6 cillinder.  Beide wagens hadden ook al redelijk wat kilometers op de teller en na een tijd besef je dat je aan het werken bent om te blijven rijden met een auto.  En dat was dan geeneens een 330 of M3.

Lijkt me dat velen ofwel veel van de mama en de papa krijgen, ofwel zijn het gewoon erg snuggere jongeren die het aardig voor elkaar hebben, goed gestudeerd hebben en een goedbetaalde job hebben, kan natuurlijk ook.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , 365cycle , PieterTrapt
#14
(, 10:02 AM)Snoek043 schreef: @365cycle: ik heb ook veel rondetijden op de ring, als je Gran Turismo meerekent toch.  Big Grin    Hoe vaak ik daar tegen m'n vriend heb geracete met een Ferrari Modena (400 pk) tegen een Audi R8 (420 pk, de V8).  In de verste verte niet te vergelijken met de 'real deal' natuurlijk, waar elk hobbeltje of oneffenheid gekend is door de ervaren coureur die perfect weet met welke snelheid hij/zij de wagen door een bocht kan insturen (of je overambitieuze ambities meteen afstraft).  Als wij in de vangrail belandden druk je op restart of rijd je verder.
Spellen heb ik ook wel gespeeld idd, vooral ook om banen een beetje te leren kennen voor ik er in het echt heen ging. GT4 had ook al de Peugeot 106 S16, die het dichtst kwam bij mijn auto (zelfs dezelfde motor, al was het dan met wat minder vermogen).
Het meest heftige verschil met de Ring vond ik de hoogteverschillen. In Fuchsröhre kon ik zelfs met mijn geringe vermogen krap over de 200 km/h, en vervolgens gaat de weg zo heftig weer omhoog dat je duizelig kan worden van de compressie. Dat voel je niet in een spel. 

(, 10:02 AM)Snoek043 schreef: In jouw geval heb je inderdaad erg veel rondes nodig om de limieten van je wagen te ontdekken.
Het meest gemene daaraan vond ik dat een verbetering op bocht A je vaak een probleem in bocht B oplevert. Neem je bocht A met 100 km/h, kom je met 130 uit bij bocht B, aanremmen, sturen, en door. Lukt het om bocht A met 105 km/h te nemen, kom je met 137 uit bij bocht B, aanremmen, oeps, te laat.

(, 10:02 AM)Snoek043 schreef: En dan nog rekening houdend met sneller verkeer achter je, bij een Misha Charoudin op youtube valt op hoeveel mensen totaal geen idee hebben wat er zich rondom hen afspeelt.
Klopt Big Grin Touristenfahrten is gewoon gevaarlijk, er rijden auto's die net 150 km/h halen en auto's die dat meer dan kunnen verdubbelen. Het is soms echt belachelijk hoe ontzettend veel vermogen sommige auto's daar hebben. Bergop kon ik ~170, soms word je dan ineens voorbij gevlogen door een Porsche die je voor de laatste bocht nog niet eens in je spiegels zag en die 2,5x zoveel weegt. Zo'n ding heeft dan 700 pk ofzo, je kan daar bijna niet op anticiperen als je ook nog op de weg voor je wil letten.

(, 10:02 AM)Snoek043 schreef: Motors zijn daar recentelijk ook geband, en ik kan ze geen ongelijk geven.  In quasi alle filmpjes die ik gezien heb zijn die motorbestuurders werkelijk van plaag van jewelste.  Héél zelden zie je eentje die zoals in de motoGP rijdt en snellere wagens aardig kan volgen, maar dat valt nauwelijks voor.
Dat geldt ook voor de automobilisten, alleen een motorrijder loopt veel meer risico. Daarnaast zijn de beide verkeerstypen niet compatibel. In mijn hot hatch met semi-slicks en een cup-onderstel reed ik in bochten rondjes om motorrijders, maar op het rechte stuk hebben ze meer vermogen op 1/3e van het gewicht. Dat ligt niet alleen aan ervaring, een motorfiets is gewoon minder snel in bochten. Het record met normale straatauto's is meer dan 30 seconden sneller dan dat met een motorfiets. 

(, 10:02 AM)Snoek043 schreef: De gestripte E46 was een M3 overigens, 343 pk als ik me niet vergis maar hij was gekieteld naar een 360-tal paarden.  Rolkooi, we droegen beide een racehelm en ik herinner me nog dat de chauffeur vroeg of hij het rustig aan moest doen of volledig los mocht gaan.  Ja, dat laatste natuurlijk. 
Bij een rolkooi is een racehelm is een noodzakelijk kwaad. Ook op het circuit ben ik niet erg enthousiast over helmen. Rug- en nekletsel zijn bijna gegarandeerd met de krachten die vrij komen in een auto, hersenletsel is zeker niet onwaarschijnlijk. Je hoofd is zonder helm al zwaar genoeg.

Enige uitzondering daarop zou zijn bij toepassing van een restrictor (bijv. HANS), maar dat mag op de Ring alleen op trackdays, omdat je minder makkelijk achter je kan kijken (voor degenen die dit niet weten: formeel gezien is de Nordschleife een openbare tolweg zonder snelheidslimiet).

(, 10:02 AM)Snoek043 schreef: Het verbaast me wel hoeveel jongeren met een snelle wagen rondrijden
Ze hoeven niet te sparen voor de hypotheek - huizen zijn toch onbetaalbaar tegenwoordig Tongue 

(, 10:02 AM)Snoek043 schreef: Mijn vader suggereerde een 318CI maar ik wilde echt die 6 cillinder.
En terecht! Als je toch hard gaat moeten werken voor een niet echt snelle BMW kan die beter maar goed klinken. Big Grin 

(, 10:02 AM)Snoek043 schreef: Beide wagens hadden ook al redelijk wat kilometers op de teller en na een tijd besef je dat je aan het werken bent om te blijven rijden met een auto.  En dat was dan geeneens een 330 of M3.
M3 is andere koek, maar ik vermoed dat het verschil in kosten tussen een 320i en een 330i maar weinig verschillen. In die tijd waren beide zescilinders, onderdelen zijn dan vaak uitwisselbaar, en verbruik ook.
Ondanks dat de zescilinders nu schaarser zijn is het nog steeds wel deels zo. Een goede bekende rijdt een 340i van 2018, dat is gewoon een heel betrouwbare auto. Sinds we hier overdag nog maar 100 mogen gaat hij er prat op dat hij meestal zuiniger dan 1:14 rijdt. Steek je echter de grens over, dan wordt dat verbruik een heel ander verhaal.

Overigens had ik nú eigenlijk in Nürburg moeten zijn, want het was de bedoeling dat ik vandaag ging rijden op de Ring. Met de fiets, voor de duidelijkheid - er zijn daar regelmatig wandel- en fietsdagen. 
Echter is het flauwe gedoe daar helaas ook toegeslagen; ligfietsen en velomobielen mogen alleen op de GP-track, niet meer op de Nordschleife. Dit heeft volgens de organisatie te maken met de zichtbaarheid... wat een onzin. Ik doe nog pogingen om de organisatie te bewegen de regels voor de toekomst aan te passen, aangezien dit voor mij niet leuk is, maar ik kan nog een keer de racefiets pakken. Voor een handbiker met een handicap is dit gewoon discriminatie. Met een aangepaste auto mag je ook gewoon de baan op, want die zijn legaal om op de weg te rijden. Met een ligfiets die legaal is voor op de weg is dat dan ineens anders ofzo.
In words of others,
Wisdom blooms, forums unite,
Quoted love takes flight.
Antwoord }
Bedankt door: Snoek043 , Willeke_IGKT
#15
(, 12:50 PM)365cycle schreef: Echter is het flauwe gedoe daar helaas ook toegeslagen; ligfietsen en velomobielen mogen alleen op de GP-track, niet meer op de Nordschleife.

Je kunt het nog gooien op het feit dat ze "recumbent bicycles" verbieden en jouw vm is een tricycle.  Big Grin Sick
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#16
(, 02:04 PM)Bob Hagendijk schreef:
(, 11:05 AM)Wim -de roetsende schreef: En ik ben nu echt op een autoforum terechtgekomen  Huh Doh 

Mijn tip: gewoon weer lekker over fietsen kletsen jongens.

Mee eens. Ik snap de behoefte wel dus als jullie hierop verder willen, geef het maar aan dan splits ik het topic vanavond. Als ik niks hierover lees, dan graag terug ontopic.

Voor mij is splitsen een prima oplossing.  Voor mij is het vooral fijn dat er ook gepraat kan worden over een andere kant van een voertuig die anders in andere topics best vaak door het slijk gehaald wordt. Bij mijn weten is het nog steeds de bestuurder die aan het stuur trekt, niet de wagen zelf.
Antwoord }
Bedankt door: PieterTrapt
#17
(, 02:34 PM)Snoek043 schreef:
(, 02:04 PM)Bob Hagendijk schreef:
(, 11:05 AM)Wim -de roetsende schreef: En ik ben nu echt op een autoforum terechtgekomen  Huh Doh 

Mijn tip: gewoon weer lekker over fietsen kletsen jongens.

Mee eens. Ik snap de behoefte wel dus als jullie hierop verder willen, geef het maar aan dan splits ik het topic vanavond. Als ik niks hierover lees, dan graag terug ontopic.

Voor mij is splitsen een prima oplossing.  Voor mij is het vooral fijn dat er ook gepraat kan worden over een andere kant van een voertuig die anders in andere topics best vaak door het slijk gehaald wordt.  Bij mijn weten is het nog steeds de bestuurder die aan het stuur trekt, niet de wagen zelf.

Mee eens dat er gesplitst wordt. 
Het maakt nogal wat uit of de mens de krachtbron is die het bestuurd of het voertuig de krachtbron is die bestuurd wordt.

Niels, HPV, van der Wal

De verrijking zit in de beperking
Antwoord }
Bedankt door:
#18
Ik hoop dat ik alle bijpassende berichten hierheen heb verplaatst. Indien nog niet, of te veel, graag even een PB.

Ik ben niet tegen off topic gaan maar het werd mij ook wat veel. Hier dus een oplossing.
Voornaamste fietsen: B4M 041 - M5 Cmpct -  Whike  -  Flevo bike, Flevo trike, beide alle wielen 20" en knik-kantel besturing, 
Antwoord }
#19
(, 03:50 PM)Willeke_IGKT schreef: Ik hoop dat ik alle bijpassende berichten hierheen heb verplaatst. 
En meer dan dat. Een deel van deze berichten gaat over de gevaren die automobilisten veroorzaken voor ons fietsers.
Maar goed, ik heb vakantie Wink
In words of others,
Wisdom blooms, forums unite,
Quoted love takes flight.
Antwoord }
Bedankt door:
#20
Ik kan ook wel genieten van auto's. Ik heb een tijd een Toyota Celica uit 1974 gehad. Eigeel met leren dak ?.
Ook een tijd actief geweest met Ferrari's. Fotos maken, meetings en dealers bezoeken, zelfs tot het bijhouden van chassisnummers met een select groepje die wereldwijd verspreid is. Ik ben ermee opgehouden toen ik de toen nieuwe modellen niet meer mooi vond, en de oudere steeds minder vaak te zien waren (ergens begin 2000).
Karten doe ik wel graag maar niet vaak genoeg.
Antwoord }
Bedankt door: 365cycle , Snoek043
#21
Als ik met mijn auto in de file stond, en aan de andere kant van de vangrail stond ook een file in de tegenovergestelde richting, dan kon ik toch nooit het knagende gevoel van mij afschudden "we doen iets fout, maar wat?".
Keuzes worden eenvoudiger naarmate je minder keus hebt  FlevoTrikeJouta Tadpole Blue Line | Quest 377 | Trident Titan
Antwoord }
#22
Ik kan wel genieten van het constructie technische gedeelte. Youtube staat er vol mee. De Pickard Mosquito auto volg ik al een hele tijd. Het gaat me dan eigenlijk meer om de functionele techniek, het begrijpen waarom ze bouwen zoals ze bouwen. Idem met Retropower cars. Kun je best wat van opsteken als je zelf iets mobiels wilt bouwen. Een houten Velomobiel ofzo. Heb ik ook wat afgekeken van de Marcos sportwagen met zijn houten chassis.

Maar autorijden voor de lol doe ik niet eigenlijk, ik fiets liever.

Vandaag op het werk waren we nog boos over een auto die dus wel zelf aan het stuur trekt, namelijk de Hyundai Inster. Als die een witte streep ziet, wil hij die vermijden, en stuurt de andere kant op. Nu hebben we hier nogal wat smalle weggetjes waar je nog wel eens een trekker of vrachtwagen tegenkomt waardoor je effe net wat verder richting berm moet. En dan ziet dat ding dus dat je over de witte lijn gaat en stuurt actief terug. Van het gras richting vrachtwagen.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#23
Gezien je laatste opmerking, in dat opzicht: hoe bang zijn 'we' als fietser hier eigenlijk voor een volledig door software (of zelfs AI) bestuurde auto's in een mogelijke toekomst?

Ikzelf vrees dat klinische van een geautomatiseerde auto met eigen regels eigenlijk wat meer dan automobilisten die met telefoons bezig zijn, als ik eerlijk moet zijn.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#24
(, 10:51 PM)Lopopodium schreef: Gezien je laatste opmerking, in dat opzicht: hoe bang zijn 'we' als fietser hier eigenlijk voor een volledig door software (of zelfs AI) bestuurde auto's in een mogelijke toekomst?

Ikzelf vrees dat klinische van een geautomatiseerde auto met eigen regels eigenlijk wat meer dan automobilisten die met telefoons bezig zijn, als ik eerlijk moet zijn.

Ik vrees andere zaken. Bij software is het de kennis van de programmeurs van de wetgeving. Ik weet van mezelf dat ik heel anders naar wetgeving kijk dan de doorsnee mens.

Het tweede wat ik vrees is hoe makkelijk mensen zich kunnen aanpassen aan nieuwe omstandigheden. Dus afrijdend op een kruising zien dat de auto die voorrang heeft een model is dat automatisch bestuurd is, en dat wetende gewoon doorrijden omdat je weet dat het systeem botsingvermijdend is en dus wel zal ingrijpen. Niet echt lekker voor de passagiers van de auto.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , Jeroen S
#25
Het staat allemaal echt nog in de kinderschoenen, en dan is de nieuwe techniek nog niet helemaal uitgerijpt. Mijn vader herinnert zich nog zeer goed zijn eerste auto met een soort van Cruisecontrol. Dat was in essentie een soort van mechanisch klemmetje wat zich vastbeet om de gaskabel. Dat liet niet los als er op de rem gedrukt werd...

Op zich is het goed dat de auto ingrijpt als je van de weg dreigt te raken, maar niet als je dat doet om erger te vermijden. En die auto snapt niet wanneer wat speelt. Maar dat de alarmlichten automatisch aangaan als je een noodstop maakt, ach zo erg is dat niet.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#26
(, 11:23 PM)Jeroen S schreef: Het staat allemaal echt nog in de kinderschoenen, en dan is de nieuwe techniek nog niet helemaal uitgerijpt.

Dat klopt. De werkelijkheid is zo complex en onvoorspelbaar dat AI een zekere basis intelligentie nodig heeft die lijkt op wat mensen kunnen. Zover is het nog niet. In feite weten we zelfs nog niet hoe dat moet. Dat gaat nog wel een jaar of tien duren. Als het lukt.

Nu ziet AI een laagstaande maan boven een snelweg nog aan voor een oranje stoplicht en remt af. In een gelimiteerde omgeving zoals het schaakspel kun je dat als programmeur nog wel oplossen door een uitzondering te programmeren. Na verloop van tijd heb je de meeste uitzonderingen dan wel te pakken. Maar daar is de werkelijkheid te onvoorspelbaar voor. Laatst waaide er een omgevallen kliko over de weg. Daar kan AI nog niets van maken.
Keuzes worden eenvoudiger naarmate je minder keus hebt  FlevoTrikeJouta Tadpole Blue Line | Quest 377 | Trident Titan
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT


Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: Arno boogaart, 1 gast(en)
Welkom
Je moet jezelf aanmelden voor je een bericht kunt plaatsen.

Gebruikersnaam:


Wachtwoord:





Nieuwe berichten
Vandaag ben ik niet blij omdat.....
Een paar keer bellen...TvWijk — 10:15 PM
Vandaag ben ik blij omdat.....
Ow ja! Helemaal verg...TimSch — 09:08 PM
Vandaag ben ik niet blij omdat.....
Komen jullie ook wel...Hardloper — 08:07 PM
Fietsers praten over auto's en Autorijd...
Gezien je laatste ...Thijs OO — 07:50 PM
Vandaag ben ik niet blij omdat.....
Als iedereen zic...Niels van der Wal — 07:28 PM
Vandaag ben ik blij omdat.....
Ik ben blij dat ik n...TimSch — 07:04 PM
Vandaag ben ik niet blij omdat.....
Als iedereen zich ...datakneder — 06:12 PM
Vandaag ben ik blij omdat.....
Laat ik deze maar we...365cycle — 05:27 PM
Vandaag ben ik niet blij omdat.....
Iemand die met >...365cycle — 03:04 PM
Vandaag ben ik niet blij omdat.....
Over de boetes ben i...melle z — 03:00 PM
Vandaag ben ik niet blij omdat.....
Snoek043, volgens m...Snoek043 — 02:05 PM
Vandaag ben ik niet blij omdat.....
Waar we het niet o...Wim -de roetsende — 01:53 PM
Vandaag ben ik niet blij omdat.....
Snoek043, volgens mi...melle z — 01:47 PM
Vandaag ben ik niet blij omdat.....
Zulke types verdien...Snoek043 — 01:38 PM
Fietsers praten over auto's en Autorijd...
Toen ik voor het ee...Snoek043 — 01:20 PM
Fietsers praten over auto's en Autorijd...
Ja, dat klopt.melle z — 01:13 PM
Fietsers praten over auto's en Autorijd...
Leuk weetje: de me...PieterTrapt — 12:04 PM