| 
		
			| 
					Nieuw speeltje ?
				 |  | 
		
	
	
	
		
	Berichten: 335 
	Topics: 14 
	Lid sinds: Apr 2017
	
 Bedankt: 475988 x bedankt in 329 berichten
 
 
	
		
		
		25-Sep-2025, 02:07 PM 
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 25-Sep-2025, 02:08 PM door twilwel.)
	
	 
		 (25-Sep-2025, 10:22 AM)Willeke_IGKT schreef:  Van mijn remkabel destijds was gewoon het tonnetje, bij de remgreep, afgebroken. 
Dit komt me bekend voor. Vroegah hadden de tonnetjes (remkabels van een niet nader geïdentificeerd merk) een imprint van bijvoorbeeld twee cijfers, 77 als ik me goed herinner. Dit levert ter plekke een ruw oppervlak op, waardoor het tonnetje moeilijk draait in de remhandle. Daardoor buigt de kabel en beetje waar deze uit het tonnetje komt tijdens het remmen. Gebeurt dit vaak genoeg, krijg je vermoeiingsbreuk. Om dit te voorkomen kun je terzijde van de kabel het tonnetje iets afvijlen zodat dit gedeelte niet in aanraking komt met de remhendel. 
 
Ik vermoed dat dit produktfoutje inmiddels wel uit de wereld is en de tonnetjes gewoon glad zijn..
	 
		
	 
	
	
	
		
	Berichten: 2.563 
	Topics: 71 
	Lid sinds: Dec 2020
	
 Bedankt: 390633882 x bedankt in 1687 berichten
 
 
	
	
		Het remkabeltje dat mijn stuur omhoog houdt heeft de puntjes van het draad uit steken, andere onregelmatigheidje maar ook niet glad.
	 
Voornaamste fietsen: B4M 041 - M5 Cmpct -  Whike  -  Flevo bike, Flevo trike, beide alle wielen 20" en knik-kantel besturing, 
 
		
	 
	
	
	
		
	Berichten: 335 
	Topics: 14 
	Lid sinds: Apr 2017
	
 Bedankt: 475988 x bedankt in 329 berichten
 
 
	
	
		 (25-Sep-2025, 04:52 PM)Willeke_IGKT schreef:  Het remkabeltje dat mijn stuur omhoog houdt heeft de puntjes van het draad uit steken, andere onregelmatigheidje maar ook niet glad. 
Daar heb je aluminium muizencondooms voor. Dat helpt echter, net als met condooms, niet na de, eh, nou ja, laat ook maar. 
Kabel eindhuls wordt het ook wel genoemd.
	 
		
	 
	
	
	
		
	Berichten: 2.563 
	Topics: 71 
	Lid sinds: Dec 2020
	
 Bedankt: 390633882 x bedankt in 1687 berichten
 
 
	
	
		 (25-Sep-2025, 05:01 PM)twilwel schreef:   (25-Sep-2025, 04:52 PM)Willeke_IGKT schreef:  Het remkabeltje dat mijn stuur omhoog houdt heeft de puntjes van het draad uit steken, andere onregelmatigheidje maar ook niet glad. Daar heb je aluminium muizencondooms voor. Dat helpt echter, net als met condooms, niet na de, eh, nou ja, laat ook maar.
 Kabel eindhuls wordt het ook wel genoemd.
 
Om het tonnetje?
 
Het eindhulsje zit in de stuurstang, de eindjes waar ik het over had steken uit het tonnetje.
	 
Voornaamste fietsen: B4M 041 - M5 Cmpct -  Whike  -  Flevo bike, Flevo trike, beide alle wielen 20" en knik-kantel besturing, 
 
		
	 
	
	
	
		
	Berichten: 335 
	Topics: 14 
	Lid sinds: Apr 2017
	
 Bedankt: 475988 x bedankt in 329 berichten
 
 
	
		
		
		25-Sep-2025, 05:26 PM 
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 25-Sep-2025, 05:28 PM door twilwel.)
	
	 
		 (25-Sep-2025, 05:14 PM)Willeke_IGKT schreef:   de eindjes waar ik het over had steken uit het tonnetje. 
Wut? Dus niet in de remhendel maar de remkabel aan het stuur. Heb je daar een foto van?
	 
		
	 
	
	
	
		
	Berichten: 2.563 
	Topics: 71 
	Lid sinds: Dec 2020
	
 Bedankt: 390633882 x bedankt in 1687 berichten
 
 
	
	
		 (25-Sep-2025, 05:26 PM)twilwel schreef:   (25-Sep-2025, 05:14 PM)Willeke_IGKT schreef:   de eindjes waar ik het over had steken uit het tonnetje. Wut? Dus niet in de remhendel maar de remkabel aan het stuur. Heb je daar een foto van?
 
Nee, ik heb op de eerste rit naar huis een pleister om dat tonnetje geplakt, het beschadigde de broek die ik aan had, en pas nu, 6 maanden later, komt die pleister los en heb ik gezien waarom het tonnetje een ruwe rand heeft.
 
Ik kan morgen een foto proberen te maken.
	 
Voornaamste fietsen: B4M 041 - M5 Cmpct -  Whike  -  Flevo bike, Flevo trike, beide alle wielen 20" en knik-kantel besturing, 
 
		
	 
	
	
	
		
	Berichten: 771 
	Topics: 28 
	Lid sinds: Apr 2017
	
 Bedankt: 886701 x bedankt in 375 berichten
 
 
	
		
		
		26-Oct-2025, 08:54 AM 
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 26-Oct-2025, 09:44 AM door gideon.)
	
	 
		Inmiddels wegwijs met de DF (na 2200km). Dagelijks rij ik er woon-werk verkeer mee, zelfs door Rotterdam, alleen tijdens de harde wind en regen heb ik hem laten staan. Ik ben nog op zoek naar een betere route met wat minder onoverzichtelijke kruispunten, verkeerslichten en scherpe bochten. Een van de eerste dagen had ik een wesp in de kuip, waarschijnlijk door het lucht/lampgat , die dicht gemaakt met horgaas. En een kapje op de aluminium trapas-ventilatie buis geknutseld zodat mijn kuiten gekoeld worden. Een “happende” rem schoongemaakt en de draaipunten gesmeerd, het happen lijkt verdwenen. Om in het donker beter zichtbaar te zijn en zelf af en toe ook wat bij te schijnen, een lampsteuntje op de plek van de linker spiegel gemaakt. Nog “even” terug gefietst naar ICB vanwege speling op het achterwiel, Peter heeft dat verholpen en meteen laten zien hoe je het achterwiel er uit haalt. Meteen een paar reserve bandjes retour meegenomen. En mijn topsnelheid staat op 84,5 km/u (in de Heinenoordtunnel    )
	
		
	 
	
	
	
		
	Berichten: 3.532 
	Topics: 117 
	Lid sinds: Apr 2023
	
 Bedankt: 40154468 x bedankt in 2966 berichten
 
 
	
	
		 (26-Oct-2025, 08:54 AM)gideon schreef:  En mijn topsnelheid staat op 84,5 km/u (in de Heinenoordtunnel  ) 
Dat gaat lekker. De mijne is eerder op 30km/u langzamer op een lokaal viaductje.
	 
Geduld en respect voor de medemens is een schone zaak.
 
		
	 
	
	
	
		
	Berichten: 1.081 
	Topics: 14 
	Lid sinds: Apr 2017
	
 Bedankt: 2802041 x bedankt in 808 berichten
 
 
	
	
		 (26-Oct-2025, 10:14 AM)Hardloper schreef:   (26-Oct-2025, 08:54 AM)gideon schreef:  En mijn topsnelheid staat op 84,5 km/u (in de Heinenoordtunnel  ) Dat gaat lekker. De mijne is eerder op 30km/u langzamer op een lokaal viaductje.
 
Dit is een topsnelheid met een knipoog. De Heinenoordtunnel is een fietstunnel onder de Maas door, glad; lang en aflopend. Je kan er volgens mij met een velomobiel komen door de lift omlaag te nemen. 
Je hebt goed zicht vooruit, waarschijnlijk waren er geen tegenliggers. Wel is bijna 85 km/u indrukwekkend; er zijn er vast meer die hier een topsnelheid hebben neergezet.
 
Niels, His, van der Wal
	 
De verrijking zit in de beperking
 
 
		
	 
	
	
	
		
	Berichten: 2.083 
	Topics: 11 
	Lid sinds: Oct 2020
	
 Bedankt: 8774086 x bedankt in 1928 berichten
 
 
	
	
		Gideon; qua route helpt het soms om even heel anders te kijken een stukje naast je gebruikelijke route. Maar ja, je zit daar mogelijk wel vast aan de beperkingen door het water. Soms moet je wel over die ene brug waarvan de aanrijd route niet ideaal is. Maar het kan ook schelen als je van een andere kant komt ofzo.
	 
		
	 
	
	
	
		
	Berichten: 771 
	Topics: 28 
	Lid sinds: Apr 2017
	
 Bedankt: 886701 x bedankt in 375 berichten
 
 
	
		
		
		26-Oct-2025, 12:12 PM 
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 26-Oct-2025, 12:33 PM door gideon.)
	
	 
		@ Niels, His , van der Wal, klopt, helling naar beneden, wellicht zacht briesje mee, 56-11 en even doortrappen (en illegaal door de brommer/langzaam verkeer tunnelbuis) 
@ Jeroen S, om op Kleinpolderplein te komen, kan ik over de Erasmusbrug (Willemsbrug is minder fijn) of de van Brienenoord, maar dat is behoorlijk om. Binnenkort verhuist mijn werkplek nabij het Kralingesebos, dan is over de van Brienenoord het beste.
 
 Niels van der Wal schreef:Dit is een topsnelheid met een knipoog. De Heinenoordtunnel is een fietstunnel onder de Maas door, glad; lang en aflopend. Je kan er volgens mij met een velomobiel komen door de lift omlaag te nemen.Je hebt goed zicht vooruit, waarschijnlijk waren er geen tegenliggers. Wel is bijna 85 km/u indrukwekkend; er zijn er vast meer die hier een topsnelheid hebben neergezet.
 
 Niels, His, van der Wal
 
je kan met de lift of via de langzaamverkeer toerit in de fietstunnel komen. Ik neem dagelijks die toerit naar beneden en rij dan meteen door de langzaamverkeer tunnel. Ik heb jaren geleden een keer een bekeuring gekregen daarvoor. Met de DF rij ik ook weer de tunnel uit via de langzaamverkeer uitrit. De lift nemen gaat niet, ik kan niet bij het knopje.
	
		
	 
	
	
	
		
	Berichten: 554 
	Topics: 1 
	Lid sinds: Jun 2022
	
 Bedankt: 2661758 x bedankt in 550 berichten
 
 
	
		
		
		26-Oct-2025, 01:24 PM 
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 26-Oct-2025, 01:55 PM door Arend-Jan.)
	
	 
		Ik ging tijdens de LEL maar ~10 per uur langzamer    
In die tunnel is 100+ goed haalbaar, mits je voldoende versnellingen hebt   
56-11 is niet zwaar genoeg, tenzij je echt een bizarre cadans kan draaien
 
Dagelijks de Brienenoordbrug over is ook een prima training   
		
	 
	
	
	
		
	Berichten: 771 
	Topics: 28 
	Lid sinds: Apr 2017
	
 Bedankt: 886701 x bedankt in 375 berichten
 
 
	
		
		
		26-Oct-2025, 02:17 PM 
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 26-Oct-2025, 02:23 PM door gideon.)
	
	 
		
	 
	
	
	
		
	Berichten: 554 
	Topics: 1 
	Lid sinds: Jun 2022
	
 Bedankt: 2661758 x bedankt in 550 berichten
 
 
	
		
		
		26-Oct-2025, 02:42 PM 
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 26-Oct-2025, 02:51 PM door Arend-Jan.)
	
	 
		Je bent van harte welkom!     je hebt een PB'tje 
Mijn topsnelheid tijdens de LEL was 74 ja, maar dat was wel in de eerste helft dus met wind mee.
 
Misschien vind je het ook wel tof om mee te gaan naar de wintertraining/competitie in de velodromes, de eerste drie maanden van '26 ?
 
Je bent blijkbaar niet vies van een beetje adrenaline, en het geeft een enorme kick om op een wielerbaan in de kombochten in je stoel gedrukt te worden
	
		
	 
	
	
	
		
	Berichten: 6.493 
	Topics: 119 
	Lid sinds: Sep 2020
	
 Bedankt: 1357810501 x bedankt in 5087 berichten
 
 
	
	
		 (26-Oct-2025, 10:49 AM)Niels van der Wal schreef:  Dit is een topsnelheid met een knipoog. De Heinenoordtunnel is een fietstunnel onder de Maas door, glad; lang en aflopend. Je kan er volgens mij met een velomobiel komen door de lift omlaag te nemen. Je kan ook de buis voor langzaam verkeer nemen zoals Gideon al schrijft. Scheelt best wel een paar minuten, want voor de lift moet je uitstappen om bij het knopje te kunnen. 
  (26-Oct-2025, 10:49 AM)Niels van der Wal schreef:  Je hebt goed zicht vooruit, waarschijnlijk waren er geen tegenliggers. Wel is bijna 85 km/u indrukwekkend; er zijn er vast meer die hier een topsnelheid hebben neergezet. Niet mijn allerhoogste ooit, wel 80+ met de Milan GT, en de SL erachter op de aanhanger     (26-Oct-2025, 12:12 PM)gideon schreef:  Ik heb jaren geleden een keer een bekeuring gekregen daarvoor. Met de DF rij ik ook weer de tunnel uit via de langzaamverkeer uitrit. De lift nemen gaat niet, ik kan niet bij het knopje. Mocht je ooit weer in een discussie raken: ik rijd scooters het snot voor de ogen in die tunnel. Het laatste stukje naar boven gaat misschien met maar 20/25 km/h, maar dat is niet langzaam genoeg om met een scooter weer helemaal bij te halen, want voordat ik de tunnel echt in rijd (dus waar het "dak" begint) zit ik vaak al boven de 60. 
  (26-Oct-2025, 01:24 PM)Arend-Jan schreef:  In die tunnel is 100+ goed haalbaar, mits je voldoende versnellingen hebt  56-11 is niet zwaar genoeg, tenzij je echt een bizarre cadans kan draaien
 Nog niet gehaald, volgens mij is m'n record iets van 95 ofzo, maar dat was ook wel met stevige wind door de tunnel heen.  
Helemaal meetrappen ging qua cadans nog wel in de Bülk (60/11 op 32-622), maar ik vond 'm dan teveel slingeren bij dat soort snelheden. Voelt toch niet helemaal pluis.
  (26-Oct-2025, 01:24 PM)Arend-Jan schreef:  Dagelijks de Brienenoordbrug over is ook een prima training  Wat mij verbaasde na m'n vakantie (door de Ardennen, o.a.) is dat die Brienenoord echt voelde als een klein hobbeltje. Zelfs met ~340 km in de benen ging het gemakkelijk. Het went dus snel     (26-Oct-2025, 02:17 PM)gideon schreef:  75  Oké de Snoek is sneller dan de DF. Maar goed Ik vond het al hard zat, en inderdaad, een groter voorblad is een must. Wellicht een trainingsrondje met de RR, om wat meer snelheid in de benen te krijgen  Welkom!    
In words of others,Wisdom blooms, forums unite,
 Quoted love takes flight.
 
		
	 
	
	
	
		
	Berichten: 3.532 
	Topics: 117 
	Lid sinds: Apr 2023
	
 Bedankt: 40154468 x bedankt in 2966 berichten
 
 
	
		
		
		26-Oct-2025, 04:43 PM 
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 26-Oct-2025, 04:45 PM door Hardloper.)
	
	 
		 (26-Oct-2025, 10:49 AM)Niels van der Wal schreef:  Dit is een topsnelheid met een knipoog. De Heinenoordtunnel is een fietstunnel onder de Maas door, glad; lang en aflopend. Je kan er volgens mij met een velomobiel komen door de lift omlaag te nemen.Je hebt goed zicht vooruit, waarschijnlijk waren er geen tegenliggers. Wel is bijna 85 km/u indrukwekkend; er zijn er vast meer die hier een topsnelheid hebben neergezet.
 
 Niels, His, van der Wal
 
Mijn topsnelheid is ook met een knipoog. Ik weet eigenlijk niet of ik 45 of 50 km/u heb gehaald op gladde asfalt niet omlaag.
 
  (26-Oct-2025, 12:12 PM)gideon schreef:  @ Niels, His , van der Wal, klopt, helling naar beneden, wellicht zacht briesje mee, 56-11 en even doortrappen (en illegaal door de brommer/langzaam verkeer tunnelbuis) Zo deed ik dat dus ook om de 55km/u te halen. Maar een tijdje terug ondertussen weer, had ik daarmee wel de ketting buis verschoven, en een ketting die eraf lag.
	 
Geduld en respect voor de medemens is een schone zaak.
 
		
	 |  
			
		 
		
	 
		
	 
 
 
		
		
	 
 Gebruikers die dit topic lezen:
 
 | 
			
				
					| Welkom |  
					| Je moet jezelf aanmelden voor je een bericht kunt plaatsen. 
 
 |  
 
   |