Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Mijn DF XL
#1
Na 9 jaar zonder heb ik weer een VM gekocht, het is een mooie DF XL geworden. Graag stel ik 'm even voor!

[Afbeelding: 13485.jpg]

[Afbeelding: 19147.jpg]

[Afbeelding: 19534.jpg]

Ik heb al kunnen genieten van de rit van velomobiel.nl naar huis en deze week wil ik de eerste woon-werk kilometers gaan maken. De fiets rijdt goed maar ik zit nog wat te laag, dat wil ik nog (laten) oplossen.

Een aantal klusjes die ik al gedaan heb:
  • Nieuwe bandjes voor (Continental Contact Urban). Het velglint van één velg bleek slecht dus ook even vervangen. Clik valves geïnstalleerd.
  • Hele fiets van binnen en buiten schoongemaakt. Ventisit zitkussen en bodembedekking uitgewassen, was hard nodig Smile
  • Keeleazy tape aangebracht. Stevig spul! Met wat warmte goed aan te brengen. Hopelijk blijft het goed zitten. Omdat de kettingtunnel ook wat lakschade had daar voor de zekerheid ook maar tape op geplakt.

    [Afbeelding: 18935.jpg]

    [Afbeelding: 18955.jpg]

  • Vizier en pinlock van de racekap schoongemaakt en zijruitjes "dubbelglas" gemaakt met butylkoord en lexan. Als het werkt dan beslaan ze vanaf nu minder.

    [Afbeelding: 13064.jpg]

    [Afbeelding: 17666.jpg]

    [Afbeelding: 14419.jpg]
Antwoord }
#2
Nico wat een super mooie DF. Zijn dat gele kapjes op jouw spiegeltjes of zijn die gespoten?
M5 M-racer
Hurricane
DF XL  364
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , -Nico-
#3
Prachtige DF.

Die hogere scheidslijn vind ik erg mooi.


De vorige eigenaar heeft bij zijn Snoek ook de reflectie-bestickering aangepast.

Dat heeft hij bij deze DF ook gedaan. Mooi.


Nou nog een paar Hosen en gaan met die banaan  Wink 

Nee hoor, doe maar rustig aan.
Thys 209 Rowingbike - Milan SL MK7 - M5 CHR - DF 282 - Rans Dynamik Pro - M5 MinimalBike
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , -Nico-
#4
Heel veel plezier ermee Nico!
gr. Fietsbennie   site

Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , -Nico-
#5
Mooie fiets en in een keurige staat zou lijkt het. Veel fijne kilometers toegewenst.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , -Nico-
#6
(22-Sep-2025, 12:00 AM)-Nico- schreef: [*]Vizier en pinlock van de racekap schoongemaakt en zijruitjes "dubbelglas" gemaakt met butylkoord en lexan. Als het werkt dan beslaan ze vanaf nu minder.

Oeh, mooie oplossing. Ben erg benieuwd naar je ervaringen
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , -Nico-
#7
Bedankt voor de leuke reacties allemaal!  Blush

(22-Sep-2025, 12:37 AM)gideon schreef: Zijn dat gele kapjes op jouw spiegeltjes of zijn die gespoten?

Dat zijn inderdaad kapjes die passen op de Zefal Spin spiegels. Ik heb geen idee waar ze vandaan komen, volgens mij geen standaard accessoire?

(22-Sep-2025, 06:15 AM)Wim -de roetsende schreef: Prachtige DF.

Die hogere scheidslijn vind ik erg mooi.


De vorige eigenaar heeft bij zijn Snoek ook de reflectie-bestickering aangepast.

Dat heeft hij bij deze DF ook gedaan. Mooi.


Nou nog een paar Hosen en gaan met die banaan  Wink 

Nee hoor, doe maar rustig aan.

Big Grin

Ja de hoge scheidslijn vind ik ook erg mooi. Lijkt minder vaak voor te komen dan de "standaard" scheidslijn?
De bestickering is inderdaad ook anders en mooi.
Ik denk overigens niet dat ik de bestickering van de Snoek zou kunnen verbeteren, die vind ik namelijk erg geslaagd.

Ja die hosen... Naast de voordelen is er nog wel een nadeel bij gekomen. Beschikbare ruimte en wat voor mijn vrouw (en ook een beetje voor mij  Smile) acceptabel is in de garage.
Er moet namelijk een bak komen in de garage waar de VM in gaat zodat de kids er geen fietsen tegenaan kunnen gooien... En die bak wordt dus breder met hosen.
Ik moet er nog even goed over nadenken! En ervaring opdoen zonder hosen. Met name de mindere windgevoeligheid en het op de weg mogen rijden zijn voor mij de grootste voordelen van de hosen.

(22-Sep-2025, 07:44 AM)Jeroen S schreef: Mooie fiets en in een keurige staat zou lijkt het. Veel fijne kilometers toegewenst.

De fiets is in prima staat, natuurlijk zijn er wat kleine gebruikssporen maar veel daarvan is door de vorige eigenaar al netjes opgelost. Overigens, zou ICB het exacte kleurnummer (nog) weten en eventueel verf kunnen leveren?

(22-Sep-2025, 08:09 AM)Boyd Maduro schreef:
(22-Sep-2025, 12:00 AM)-Nico- schreef: [*]Vizier en pinlock van de racekap schoongemaakt en zijruitjes "dubbelglas" gemaakt met butylkoord en lexan. Als het werkt dan beslaan ze vanaf nu minder.
Oeh, mooie oplossing. Ben erg benieuwd naar je ervaringen

Ja hé? Ik heb het niet zelf bedacht hoor, komt van het Duitse forum en de DF handleiding (ook van het forum). Ik ben ook benieuwd!
Antwoord }
Bedankt door: Boyd Maduro , Willeke_IGKT
#8
Schitterende fiets! Veel plezier ermee.
Schoenmaker Tour - ICE Sprint - Challenge Furai - carbon Strada 073 - Flevotrike - Quatrevelo 375 - besteld: Challenge Fujin

Ik heb niet teveel fietsen, ik heb voor elke omstandigheid een voor mij ideale fiets!
Antwoord }
Bedankt door: -Nico- , Willeke_IGKT
#9
(22-Sep-2025, 04:31 PM)-Nico- schreef: En die bak wordt dus breder met hosen.

Overigens, zou ICB het exacte kleurnummer (nog) weten en eventueel verf kunnen leveren?

Dat scheelt misschien 10cm.


Gewoon Ymte/ICB even mailen.
Thys 209 Rowingbike - Milan SL MK7 - M5 CHR - DF 282 - Rans Dynamik Pro - M5 MinimalBike
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , -Nico-
#10
Vandaag de eerste woon-werk rit (en weer terug) gedaan, 2x 22km. De fiets rijdt fantastisch en is erg wendbaar. Haakse bochten en rotondes zijn geen probleem, bij één vervelende en onoverzichtelijke bocht van het fietspad pak ik gewoon even de weg. Verder heb ik de onderkant niet geraakt dit viel me 100% mee, er zitten namelijk een steil fietsbruggetje, hoge drempels en een bol liggende weg i.c.m. een omhooglopende oprit in de route.

Wel is het nog best lastig om een leuke gemiddelde snelheid te halen. De kruissnelheid was 33-40 km/u maar door alle bochten (die ik nog wat voorzichtig neem door onwennigheid en mijn schuifervaring met de Quest), bruggen etc en andere fietsers gaat de gemiddelde snelheid flink naar beneden, ik kwam ik net niet aan 30 km/u gemiddeld.
Mogelijk helpt een wielsensor ook voor een eerlijker beeld, de snelheid volgens de gps wisselt namelijk sterk in de fiets.

Ik weet dat ik hier in het begin niet teveel op moet letten en conditioneel kan ik ook nog flink verbeteren verwacht ik maar een wat hogere gemiddelde snelheid zou leuk zijn op termijn.
Vooral het weer op gang komen na een bocht of ander obstakel lijkt me nog veel tijd te kosten, de benen lopen dan snel vol...

Verder heb ik er absoluut van genoten en is het een lekkere inspanning. Ook de temperatuur was aangenaam, zelfs flink warm Smile
Kortom, ik ga kilometers maken, genieten en dan komt de snelheid waarschijnlijk vanzelf!'


(22-Sep-2025, 06:55 PM)Wim -de roetsende schreef:
(22-Sep-2025, 04:31 PM)-Nico- schreef: En die bak wordt dus breder met hosen.

Dat scheelt misschien 10cm.

Hmm dat scheelt dan inderdaad best weinig, misschien maar direct rekening mee houden bij de bouw van de bak.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#11
(2 uren geleden)-Nico- schreef: Vooral het weer op gang komen na een bocht of ander obstakel lijkt me nog veel tijd te kosten, de benen lopen dan snel vol...

Ik zou denken dat het nu nog te weinig tijd kost.  Shy

Met de bukfiets was het altijd tikke-tikke-tik en weer op snelheid na een bocht. Dat werkt voor mij in een vm helemaal niet. Juist langzamer accelereren en de winst pakken op een wat hogere kruissnelheid.
Antwoord }
Bedankt door: -Nico-
#12
Toen ik begon met VM rijden (In een DF XL) viel het me op dat ik eerst minder moeite had met de afstand(en), en daarna sneller werd, dan weer een periode dat het makkelijker ging, en daarna weer wat sneller.

Bijt je dus niet al te zeer vast in snelheidsverhoging, dat komt vanzelf. (Het kan even duren, want het wordt alweer kouder, en kouder weer betekent lagere snelheden, want banden lopen zwaarder in de winter)

Een VM leent zich niet zo voor abrupte acceleratie (Hoewel de DF XL behoorlijk goed is in stoplichtsprintjes Smile). Zo min mogelijk snelheid verliezen, en rustig weer op snelheid komen na een obstakel/bocht werkt beter.

Je kan ook experimenteren met de cadans. met de DF XL (met 155mm cranks) zit ik rond de 84 rpm. Daarboven hou ik maar kort vol. Met de Bülk (met 140mm cranks) zit ik rond de 94 rpm.
Antwoord }
Bedankt door: -Nico-
#13
beste tip om je gemiddelde snelheid hoog te houden is dat als je weet dat je moet stoppen bij een stoplicht bijvoorbeeld is pas op het laatste moment keihard remmen want als je jezelf uit laat rollen gaat je gemiddelde omlaag. En dan uiteindelijk kom je nog op de zelfde tijd aan.
Antwoord }
Bedankt door:


Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 2 gast(en)
Welkom
Je moet jezelf aanmelden voor je een bericht kunt plaatsen.

Gebruikersnaam:


Wachtwoord:





Nieuwe berichten
Mijn DF XL
beste tip om je gemi...Veloquest — 12:27 AM
Mijn DF XL
Toen ik begon met VM...Frutsel — 11:39 PM
Mijn DF XL
Vooral het weer op...datakneder — 11:38 PM
Ervaringen gevraagd voor een potentiële...
Ik rij in de zomer i...Frutsel — 11:27 PM
Ervaringen gevraagd voor een potentiële...
Tot 9 jaar geleden d...-Nico- — 11:00 PM
Mijn DF XL
Vandaag de eerste wo...-Nico- — 10:42 PM
Fietsstallingen
Nou, ervaring van va...Raptobrikker — 09:33 PM
Ervaringen gevraagd voor een potentiële...
E assist op een velo...Jeroen S — 09:31 PM
Ervaringen gevraagd voor een potentiële...
Als je nog nooit in ...Atrike — 09:17 PM
Ervaringen gevraagd voor een potentiële...
Welkom hier op het f...Hardloper — 08:57 PM
Ervaringen gevraagd voor een potentiële...
Ik heb 2x62 gedaan m...Arend-Jan — 08:22 PM
Ervaringen gevraagd voor een potentiële...
De goede suggesties ...Themba — 07:51 PM
Fietsstallingen
Hopelijk is het gelu...Jeroen S — 06:31 PM
Ervaringen gevraagd voor een potentiële...
Toen ik mijn eigen v...Jeroen S — 06:26 PM
Ervaringen gevraagd voor een potentiële...
2 a 3 keer per week ...TimSch — 05:18 PM
Ervaringen gevraagd voor een potentiële...
Ik deed van de zomer...blokdoorn — 04:36 PM
Ervaringen gevraagd voor een potentiële...
Ik vind 50km enkele ...Gideonaut — 04:16 PM