12 volt in de Quest 107
|
Berichten: 10
Topics: 3
Lid sinds: Oct 2025
Bedankt: 17
21 x bedankt in 8 berichten
Al mijn verlichting is aangesloten op een 12volt 50000Mah Lion accu.
Mijn voorlicht, de standaard Extreme(in hoogte verstelbaar), achterlicht, verticaal geplaatste ledstrips die een riedeltje doen, voorop een hele kermis aan ledjes, en uiteraard 4x2 oranje leds voor de richting.
De schakelaars zitten links op de wielkast. De “hoofdschakelaar” ligt los onder de stoel, naast de accu.
Daaraan zit ook een tulpplugachtige om de accu op te laden.
Het is een beetje rommelig. Aangezien ik er letterlijk bovenop zit, wil ik dit aanpassen.
Bekabeling netjes, accu goed vast. Maar ik zoek ook iets om de spanning te meten van de accu. Hoe doe ik dit?
Daarnaast wil ik van al die losse ledstrips af, maar wil wel goed kunnen zien en gezien worden.
Hoe ga ik dit doen?
Heeft een Quest, bijna antiek #107
Gaat in 2026 naar Frankrijk velomobielen
Berichten: 579
Topics: 15
Lid sinds: Jan 2023
Bedankt: 431
1123 x bedankt in 534 berichten
Zeker weten? Die eerste Quests waren standaard 6 volt...
En ik vermoed dat je 5000mAh bedoelt?
Berichten: 2.571
Topics: 27
Lid sinds: Dec 2017
Bedankt: 38
3906 x bedankt in 2166 berichten
(, 08:28 PM)LigfietsWilsum schreef: Zeker weten? Die eerste Quests waren standaard 6 volt...
En ik vermoed dat je 5000mAh bedoelt?
In 20 jaar kan er een hoop vernieuwd worden aan een velomobiel 
Verlichting bijvoorbeeld of een ander kleurtje.
Berichten: 10
Topics: 3
Lid sinds: Oct 2025
Bedankt: 17
21 x bedankt in 8 berichten
(, 08:28 PM)LigfietsWilsum schreef: Zeker weten? Die eerste Quests waren standaard 6 volt...
En ik vermoed dat je 5000mAh bedoelt?
Nope 12v, een vijf met vier nullen, merk AVTARK. Echt nog nooit van gehoord..
Heeft een Quest, bijna antiek #107
Gaat in 2026 naar Frankrijk velomobielen
Berichten: 579
Topics: 15
Lid sinds: Jan 2023
Bedankt: 431
1123 x bedankt in 534 berichten
(, 08:52 PM)Richard107 schreef: (, 08:28 PM)LigfietsWilsum schreef: Zeker weten? Die eerste Quests waren standaard 6 volt...
En ik vermoed dat je 5000mAh bedoelt?
Nope 12v, een vijf met vier nullen, merk AVTARK. Echt nog nooit van gehoord.. Wow, dat is een serieuze accu!
Berichten: 1.719
Topics: 11
Lid sinds: Jul 2019
Bedankt: 897
2993 x bedankt in 1381 berichten
Je kan voor weinig geld een voltmeter kopen. Die dingetjes zijn in meerdere kleuren te krijgen (rood/groen/amber/???). Kwestie van de + en - aan de juiste draadjes knopen in de VM, en klaar is kees.
Berichten: 10
Topics: 3
Lid sinds: Oct 2025
Bedankt: 17
21 x bedankt in 8 berichten
Kun je hier foto’s plaatsen? Dan upload ik er eentje …
Heeft een Quest, bijna antiek #107
Gaat in 2026 naar Frankrijk velomobielen
Berichten: 2.042
Topics: 11
Lid sinds: Oct 2020
Bedankt: 839
4003 x bedankt in 1888 berichten
Hallo Richard, ik heb een accucapaciteitsmeter in de VM. Het is een stripje met oplichtende leds, als je er op drukt doet ie het eventjes. Dan gaat ie vanzelf weer uit. Konden ze bij Velomobiel.nl ook wel eens hebben. De mijne is door de vorige eigenaar aangeschaft, geen idee waar vandaan.
Als je toch al 12v hebt, staat je niks in de weg om met motorfietsonderdelen te werken. Van aliexpress, Louis, shin yo. Ik zou dan denk ik de knipperlichten ook gelijk upgraden naar motorfiets knipperlichten. Let er bij Ali en co wel op dat de onderdelen een eu goedkeuring hebben. Dan heb je bij een eventuele controle de boel op visueel orde, heb je iets wat in iedergeval redelijk functioneert. Die losse ledjes vind ik toch wel erg klein en weinig licht gevend.
Ik heb op mijn eigenbouw de hele zooi via ali gekocht, heeft het toch 3 jaar volgehouden. Ik heb de buitenkant geschilderd maar hoef aan de electronica niks te doen. De voorste zijn wel wat uitgebleekt door de zon, de achterlichtjes op zo'n stokje zien er nog nieuw uit, en van de Ledstrip achterop zijn er een paar stuk, ongeveer 1cm van de 20, de onderste van de twee doet het nog prima. Op de Milan zitten dure motor lampjes achter op zo'n stokje die veel licht geven en ook veel stroom vreten. Ik gebruik ze als knipperlicht en de normale rode verlichting alleen als extra, als ik erg goed zichtbaar wil zijn. Daar zit nog een kortere ledstrip op. Voor een goede koplamp van B&M en een ledstripje als dagrij verlichting. Die laatste heb ik in de schemer vaak aan. De koplamp vraagt ook veel stroom.
Die ledstripjes kun je soms ook in de body wegwerken, maar dan moet je wel een gat maken, en het ding er van achteren, van binnen in kunnen plakken.
Foto's direct inplakken is lastig, je kunt een linkje inplakken naar een foto site.
Berichten: 2.104
Topics: 122
Lid sinds: May 2018
Bedankt: 8177
3284 x bedankt in 1536 berichten
4 uren geleden
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 4 uren geleden door Hoekie.)
(, 08:52 PM)Richard107 schreef: Nope 12v, een vijf met vier nullen, merk AVTARK. Echt nog nooit van gehoord..
En dat weegt? 1.5 kg? Meestal zitten in velomobielen maar kleine accu's, lichter, want die vreten toch niet veel stroom.
En dan ook nog liever twee minder grote voor het geval er een defect raakt of simpelweg vergeten wordt op te laden.
(, 11:10 PM)Frutsel schreef: Je kan voor weinig geld een voltmeter kopen. Die dingetjes zijn in meerdere kleuren te krijgen (rood/groen/amber/???). Kwestie van de + en - aan de juiste draadjes knopen in de VM, en klaar is kees.
Yep, https://ligfietsers.nl/thread-2436-post-...l#pid55396
Berichten: 528
Topics: 1
Lid sinds: Jun 2022
Bedankt: 258
1648 x bedankt in 524 berichten
4 uren geleden
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 4 uren geleden door Arend-Jan.)
5000mAh hoeft niet zo groot of zwaar te zijn hoor.
Bij 12v is dat 60 Wh capaciteit, als lithium pakketje weegt dat ~250 gram, of ongeveer het dubbele als het LiFePo4 is. De originele accu in mijn Snoek heeft bijna dezelfde capaciteit en is 240 gram (3 cellen '21700' in serie: 11,1 v volt 5Ah dus 55Wh capaciteit).
De eerste vraag van LigfietsWilsum ging waarschijnlijk over de M (mega) ipv m (milli)
Als je op Ali een SoC-indicator (State of Charge) koopt (eigenlijk gewoon een spanningsmeter), check dan eerst even of het een 3S of 4S accu is (aantal cellen in serie), en welke chemie. LiFePo4 4S heeft een lagere spanning dan LiPo 4S of 'lithium-ion': LiCoO2 of LiNiMnCoO2.
Want je zegt 12V, maar dat is het niet precies. En juist omdat lithium accu's zo weinig zakken qua spanning terwijl ze ontladen luistert dit nauw, en is je metertje onbruikbaar als het voor LiCoO2 is en je sluit aan op LiFePo4 (dan nooit vol) of andersom (dan is de accu plat voordat je meter dat aangeeft).
Berichten: 2.104
Topics: 122
Lid sinds: May 2018
Bedankt: 8177
3284 x bedankt in 1536 berichten
4 uren geleden
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 3 uren geleden door Hoekie.)
(, 11:44 PM)Richard107 schreef: Kun je hier foto’s plaatsen? Dan upload ik er eentje …
Instructie van GertBr https://ligfietsers.nl/thread-1400-post-...l#pid22501
(4 uren geleden)Arend-Jan schreef: 5000mAh hoeft ...
Ik dacht in 5 nullen.. Ach, het is nog vroeg voor me..
Heb zelf deze https://www.eremit.de/p/12v-2ah-flacher-lifepo4-mit-bms van 200 gram. Nog niet getest maar lijkt een hele week woon-werk voldoende te zijn met altijd lichten aan. Vanwege LiFePo4 blijft ie in de velo zitten. En nog een dubbele voor langere afstanden en als reserve.
Berichten: 1.719
Topics: 11
Lid sinds: Jul 2019
Bedankt: 897
2993 x bedankt in 1381 berichten
(4 uren geleden)Hoekie schreef: (, 08:52 PM)Richard107 schreef: Nope 12v, een vijf met vier nullen, merk AVTARK. Echt nog nooit van gehoord..
En dat weegt? 1.5 kg? Meestal zitten in velomobielen maar kleine accu's, lichter, want die vreten toch niet veel stroom.
En dan ook nog liever twee minder grote voor het geval er een defect raakt of simpelweg vergeten wordt op te laden.
(, 11:10 PM)Frutsel schreef: Je kan voor weinig geld een voltmeter kopen. Die dingetjes zijn in meerdere kleuren te krijgen (rood/groen/amber/???). Kwestie van de + en - aan de juiste draadjes knopen in de VM, en klaar is kees.
Yep, https://ligfietsers.nl/thread-2436-post-...l#pid55396
Ik bedoelde deze eigenlijk: https://nl.aliexpress.com/item/1005005051378620.html
Berichten: 10
Topics: 3
Lid sinds: Oct 2025
Bedankt: 17
21 x bedankt in 8 berichten
Heeft een Quest, bijna antiek #107
Gaat in 2026 naar Frankrijk velomobielen
Berichten: 528
Topics: 1
Lid sinds: Jun 2022
Bedankt: 258
1648 x bedankt in 524 berichten
3 uren geleden
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 3 uren geleden door Arend-Jan.)
Foto werkt! Wees aub verstandig, zeker als het li-ion is; laadt die accu op in een munitiekistje of een brandveilige zak (van glasvezel) oid.
Heeft hij wel een ingebouwdel BMS, zodat je de accu niet te diep kan ontladen? Je hoeft het maar 1x te vergeten om die hoofdschakelaar om te zetten en dan kan je de accu weggooien..
Als een lithium accu bol gaat staan (opgeblazen / 'puffy') wordt het echt gevaarlijk, maar bij de jouwe, gebouwd is uit cilindrische cellen dan zie je dat niet.
(4 uren geleden)Hoekie schreef: Ik dacht in 5 nullen.. Ach, het is nog vroeg voor me..
En het blijkt 50.000, dus 4 nullen. Dat is inderdaad echt heéél fors 
Zal inderdaad wel wat wegen. In li-ion minimaal 2 kilo.
Gebouwd van 18650 cellen, zie ik. En mogelijk 4S LiFePo4 (omdat er 12v op staat), of het is 11,1v 3S li-ion (waarschijnlijker, want goedkoper).
Dan denk ik dat die 50Ah een gevalletje 'Chinese marketing' is. Een échte LiFePo4 4S 50Ah accu weegt minimaal 4 kilo.
Als het mijn accu was had ik hem opengemaakt, gewoon uit nieuwsgierigheid / achterdocht.
Ik gok dat het li-ion 3S4P is, dat weegt iets minder dan 1 kilo (inclusief plastic doos) en is dan maximaal ~15Ah
Als je hem weegt, en de spanning meet als hij vol is opgeladen dan kan ik het beter schatten.
Een enkele 18650 weegt ~50 gram en heeft een capaciteit van ~10Whr (ze gaan tot ~3,8Ah x 3,7 volt)
Berichten: 2.104
Topics: 122
Lid sinds: May 2018
Bedankt: 8177
3284 x bedankt in 1536 berichten
3 uren geleden
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 3 uren geleden door Hoekie.)
(3 uren geleden)Richard107 schreef: Hopelijk werken de foto’s:
https://postimg.cc/gallery/yBRXjqy
Zo is nog mooier. Dan zien we de foto's direct.
Ik heb een aparte gallery aangemaakt voor fora foto's, zodat ik ze niet per ongeluk verwijder. Wat ik dus deed..
Berichten: 579
Topics: 15
Lid sinds: Jan 2023
Bedankt: 431
1123 x bedankt in 534 berichten
(4 uren geleden)Arend-Jan schreef: De eerste vraag van LigfietsWilsum ging waarschijnlijk over de M (mega) ipv m (milli) 
Ook ja  , maar 50 Ah vind ik ook erg veel.
Zelf heb ik pakketjes van ongeveer 4Ah 4 cellen li-ion, met een BMSje er in die afschakelt bij te hoge of te lage celspanning.
De koplamp B&M IQ XE, dacht ik, lust heel wat, maar is voor het forenzen noodzakelijk. Tijdens groepstochten gaat ie overdag uit.
Ook de dashcams pakken het nodige.
Een batterijpakketje gaat 2 uur mee, als de koplamp uit gaat veel langer, meer dan het dubbele. Ik heb 5 pakketjes.
Berichten: 528
Topics: 1
Lid sinds: Jun 2022
Bedankt: 258
1648 x bedankt in 524 berichten
2 uren geleden
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 2 uren geleden door Arend-Jan.)
Ik heb er ook een aantal, maar gebruik bijna alleen die van 50 en van 110 Wh.
De standaard vm.nl accu is 50Wh (5Ah) en daarmee kan ik 2-3 dagen forenzen (3-5 uur, afhankelijk van dagrijverlichting/normaal licht, en heb wel altijd twee dashcam meedraaien). De Lupine koplamp is erg zuinig als het licht is, maar heeft naast dimlicht ook een grootlicht stand en dan gaat het werk vrij hard.
En de Limo heeft twee koplampen dus daar ligt meestal de 110Wh in, dan gaat hij nog erg lang mee.
In m'n camper heb ik 4S 280Ah LiFePo4 (zelfbouw, met BMS) maar die weegt bijna evenveel als mijn Snoek
Berichten: 10
Topics: 3
Lid sinds: Oct 2025
Bedankt: 17
21 x bedankt in 8 berichten
56 minuten geleden
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 54 minuten geleden door Richard107.)
Al met al begrijp ik dat dit een soort van overbodige accu is, en niet perse veilig. Wat is dan wel een veilige 12v accu?
Overigens moet ik zo naar m’n loods, is het handig om een pool los te trekken? En welke? Want ik ben vanaf morgen op vakantie…
Waar gebruiken jullie de dashcam voor? Als er wat is, of voor content voor bv socials?
En hoe gemonteerd?
Wat een vragen he? Hahaha
Grtz Richard #107
Heeft een Quest, bijna antiek #107
Gaat in 2026 naar Frankrijk velomobielen
|
Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)
|
Welkom
|
Je moet jezelf aanmelden voor je een bericht kunt plaatsen.
|
Nieuwe berichten
|
Northlandvelo.NL is live
|
Overleven vind ik be...Hardloper — 12:37 PM |
12 volt in de Quest 107
|
Al met al begrijp ik...Richard107 — 12:24 PM |
12 volt in de Quest 107
|
Ik heb er ook een aa...Arend-Jan — 10:49 AM |
12 volt in de Quest 107
|
De eerste vraag ...LigfietsWilsum — 10:01 AM |
Northlandvelo.NL is live
|
Gelukkig maakt de po...LigfietsWilsum — 09:48 AM |
12 volt in de Quest 107
|
Hopelijk werken de...Hoekie — 09:33 AM |
12 volt in de Quest 107
|
Foto werkt! Wees aub...Arend-Jan — 09:24 AM |
12 volt in de Quest 107
|
Hopelijk werken de f...Richard107 — 09:21 AM |
12 volt in de Quest 107
|
Nope 12v, een vi...Frutsel — 09:20 AM |
12 volt in de Quest 107
|
Kun je hier foto’s...Hoekie — 09:09 AM |
12 volt in de Quest 107
|
5000mAh hoeft niet z...Arend-Jan — 09:09 AM |
Northlandvelo.NL is live
|
In het midden is e...Kapitein Bosui — 08:59 AM |
12 volt in de Quest 107
|
Nope 12v, een vijf...Hoekie — 08:57 AM |
12 volt in de Quest 107
|
Hallo Richard, ik he...Jeroen S — 08:02 AM |
LEL 2025
|
Tsja, weersvoorspell...TimSch — 08:01 AM |
Nieuw hier
|
Daarnaast ben ik n...Wim -de roetsende — 06:26 AM |
Northlandvelo.NL is live
|
........ bij bepaa...Wim -de roetsende — 06:15 AM |
|