Tegenligger met groot licht
|
Berichten: 650
Topics: 107
Lid sinds: Apr 2017
Bedankt: 58
91 x bedankt in 71 berichten
18-Feb-2018, 07:11 AM
Gisterochtend kwam ik tijdens m'n ritje een trekker tegen met flink wat licht op.
Ik heb 3 koplampen op m'n fiets, zodanig afgesteld dat ze tot 10 a 15 mtr vooruit op de weg schijnen dus geen verblinding voor anderen maar ik ben wel in beeld. Althans, dacht ik...
Deze boer was of nog aan het slapen, of aan het spelen met z'n gsm (of met iets anders ) of heeft gewoon schijt aan andere weggebruikers. In ieder geval duurde het even voor ik terug fatsoenlijk kon zien.
De camera had er wat minder moeite mee.
Huidige fietsen:
Trident Stowaway -/- Surly Disc Trucker -/- Speedliner (M5) 28/20
Berichten: 2.533
Topics: 78
Lid sinds: Apr 2017
Bedankt: 2020
2395 x bedankt in 1064 berichten
Dat is inderdaad heel vervelend. Zeker als de weg heel donker is, dan is het contrast tussen groot licht en duisternis achter de tegenligger heel groot. Gelukkig zetten de meeste weggebruikers met groot licht hun licht op dimlicht. Maar ja, die enkelingen die het niet doen zijn er altijd. En dan is er nog iets. Sommige fietspaden liggen lager dan de belendende weg en dan schijnen de Xenon dimlichten alsnog in je gezicht.
Groet,
Marco
Berichten: 650
Topics: 107
Lid sinds: Apr 2017
Bedankt: 58
91 x bedankt in 71 berichten
En op zo'n trekker zitten de lampen vaak nog hoger geplaatst dan op een auto. Dan krijg je de volle lichtopbrengst recht in je snufferd. Gelukkig maak ik het niet vaak mee, de meeste chauffeurs dimmen redelijk op tijd.
Huidige fietsen:
Trident Stowaway -/- Surly Disc Trucker -/- Speedliner (M5) 28/20
Berichten: 1.985
Topics: 30
Lid sinds: Apr 2017
Bedankt: 1
1414 x bedankt in 803 berichten
18-Feb-2018, 04:43 PM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 18-Feb-2018, 04:44 PM door Lopopodium.)
Ik ga in dit soort uitzonderlijke situaties demonstratief met mijn hand de ogen afschermend stilstaan. Eventueel kan je lekker in de weg staan zodat ze vol moeten remmen, en tijd hebben na te denken waarom dat gebeurt. Misschien dat ze dan iets begint te dagen (je hebt tenslotte niet de mogelijkheid het ze te vertellen).
Nadeel van de elektrische iets is dat veel fietsers nu óók erg fel brandende lampen hebben. En dan staan ze ook nog eens erg slecht afgesteld. Je zou denken dat zo'n fietser zelf ook wel doorheeft dat het nuttiger is om de lamp naar de straat te laten wijzen dan recht naar voren. Dan heb je er zelf immers ook niet veel aan...
Bert_Rijssen
Gast
Bedankt:
x bedankt in berichten
(18-Feb-2018, 04:43 PM)Lopopodium schreef: Ik ga in dit soort uitzonderlijke situaties demonstratief met mijn hand de ogen afschermend stilstaan. Eventueel kan je lekker in de weg staan zodat ze vol moeten remmen, en tijd hebben na te denken waarom dat gebeurt. Misschien dat ze dan iets begint te dagen (je hebt tenslotte niet de mogelijkheid het ze te vertellen).
Met dit soort combinaties ga ik niet in de weg staan. Als zo'n persoon ook nog eens op zijn telefoon bezig is ziet hij/zij je niet eens en voelt het waarschijnlijk ook niet als hij over je heen dendert. Dan liever in de berm en wel demonstratief met mijn handen voor mijn ogen in de hoop dat het opvalt.
Berichten: 5.850
Topics: 148
Lid sinds: Apr 2017
Bedankt: 2061
7405 x bedankt in 3645 berichten
Misschien was dit wel z'n dimlicht ;-)
Wim -de roetsende
Thys 209 Rowingbike - Milan SL MK7 - M5 CHR - M5 Minimal.Bike - M-SUB - VNR BT Freewheeler
Berichten: 214
Topics: 16
Lid sinds: Aug 2017
Bedankt: 1
26 x bedankt in 21 berichten
ik heb voor dit soort gevallen altijd een losse zaklamp bij me en een met drie standen, heel fel, heel fel knipperend of minder fel, en dan begin ik meestal even op de knipperstand te zwaaien en bij goede reactie gaat hij of weer uit (fietslampen zouden nu toch duidelijk genoeg moeten zijn) of ik richt ermee recht de cabine in... (of op de voorruit) Maar dat laatste is gelukkig bijna nooit nodig.
Berichten: 650
Topics: 107
Lid sinds: Apr 2017
Bedankt: 58
91 x bedankt in 71 berichten
(18-Feb-2018, 10:17 PM)Wim -de roetsende schreef: Misschien was dit wel z'n dimlicht ;-)
Ik denk dat toe mentaal z'n dimlichten op had ja, en fysiek groot licht.
Had het liever andersom gezien, dan had ik nog wat kunnen zien bij het naderen.
Huidige fietsen:
Trident Stowaway -/- Surly Disc Trucker -/- Speedliner (M5) 28/20
Berichten: 650
Topics: 107
Lid sinds: Apr 2017
Bedankt: 58
91 x bedankt in 71 berichten
(18-Feb-2018, 11:49 PM)elnuar schreef: ik heb voor dit soort gevallen altijd een losse zaklamp bij me en een met drie standen, heel fel, heel fel knipperend of minder fel, en dan begin ik meestal even op de knipperstand te zwaaien en bij goede reactie gaat hij of weer uit (fietslampen zouden nu toch duidelijk genoeg moeten zijn) of ik richt ermee recht de cabine in... (of op de voorruit) Maar dat laatste is gelukkig bijna nooit nodig.
Ik had tot voor kort altijd een klein spiegeltje bij.
Ook heel efficiënt in dit soort gevallen.
Huidige fietsen:
Trident Stowaway -/- Surly Disc Trucker -/- Speedliner (M5) 28/20
Berichten: 2.533
Topics: 78
Lid sinds: Apr 2017
Bedankt: 2020
2395 x bedankt in 1064 berichten
19-Feb-2018, 08:49 AM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 19-Feb-2018, 11:30 AM door Roepers.)
Een spiegeltje is eigenlijk een heel charmant idee. Dan wordt de grootlichtrijder verblind door zijn eigen licht. Iemand spiegelen heet dat.
Berichten: 650
Topics: 107
Lid sinds: Apr 2017
Bedankt: 58
91 x bedankt in 71 berichten
(19-Feb-2018, 08:49 AM)Roepers schreef: Een spiegeltje is eigenlijk een heel charmant idee. Dan wordt de grootlichtrijder verblindt door zijn eigen licht. Iemand spiegelen heet dat.
Zo heb ik al tot 3 keer een hardleerse chauffeur de berm in gekregen.
Huidige fietsen:
Trident Stowaway -/- Surly Disc Trucker -/- Speedliner (M5) 28/20
Berichten: 135
Topics: 17
Lid sinds: Apr 2017
Bedankt: 12
9 x bedankt in 9 berichten
Ik voelde me door de titel aangesproken (ik was het echt niet, ik lig nooit op een trekker).
Maar ook omdat ik namelijk een best wel felle lamp op mijn fiets gebruik. Erg handig voor in de donkere polder, maar die ik wel zorgvuldig op de zwakste stand en naar beneden richt, om mijn tegenliggers niet te verblinden. Juist omdat ik zelf een hekel heb aan sommige moderne fietsen die ook erg felle verlichting voeren.
Mijn fietsen: Rode Challenge Fujin Tour, grijze Fujin SL I, zwart gespoten Hurricane van staal (project) , rode Hurricane van aluminium (winter) , zwarte Nazca Fuego, gele Challenge Alize 20
Marcel D.
Berichten: 650
Topics: 107
Lid sinds: Apr 2017
Bedankt: 58
91 x bedankt in 71 berichten
(19-Feb-2018, 11:59 PM)tegenligger schreef: Ik voelde me door de titel aangesproken (ik was het echt niet, ik lig nooit op een trekker).
Maar ook omdat ik namelijk een best wel felle lamp op mijn fiets gebruik. Erg handig voor in de donkere polder, maar die ik wel zorgvuldig op de zwakste stand en naar beneden richt, om mijn tegenliggers niet te verblinden. Juist omdat ik zelf een hekel heb aan sommige moderne fietsen die ook erg felle verlichting voeren.
Ik had al zo'n vermoeden dat jij niet op die trekker lag.
Anders had ik wel een groet verwacht in plaats van verblindend licht.
Da's ook mijn streven: wel zien en gezien worden (en af en toe gehoord worden) maar niet verblinden.
Huidige fietsen:
Trident Stowaway -/- Surly Disc Trucker -/- Speedliner (M5) 28/20
Berichten: 281
Topics: 0
Lid sinds: Apr 2017
Bedankt: 11
64 x bedankt in 51 berichten
22-Feb-2018, 05:05 AM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 22-Feb-2018, 05:09 AM door Coen__.)
Ik heb bij de langere ritten een Fenix TK11 lamp bij me. Als ik alleen al de enorme baal strooilicht aan zie komen, gaat die lamp aan (nee, niet op de dimstand), omhoog gericht. Als ze niet binnen een seconde dimmen zodra ik de lampen zelf zie, heb ik de lamp vol op de desbetreffende auto gericht. Bij achterop komend verkeer richt ik direct (alhoewel dat wat minder nauwkeurig gaat, dus die krijgen helaas minder vaak de hotspot van de bundel).
Als het op dezelfde strook asfalt is, wil ik nog wel eens de hoogteverstelling van de Mango+ gebruiken.
Sowieso als ze niet dimmen, scherm ik m'n ogen af met de langste vinger.
Trekkers willen inderdaad nog wel eens zelf geknutselde bouwlampen oid hebben...
Dat die Xenon lichten zo verblindend zijn heeft volgens mij meer te maken met zelfknutsel gevallen waarbij ze een ander type lamp in een niet-bijpassende lampbehuizing gezet hebben. Ook die wel ik nog wel eens met de TK11 aanschijnen. Zeker gezien een groot deel van mijn route er een vangrail tussen zit . Heel af en toe kom je een auto met niet-verblindende Xenon lichten tegen, dus het kan wel gewoon.
Ik overweeg om zowel voor als achter een aantal schakelbare 5W viesblauw-witte LEDs te monteren, om een meer permanente oplossing te hebben.
Berichten: 5.345
Topics: 103
Lid sinds: Sep 2020
Bedankt: 10476
8079 x bedankt in 3991 berichten
Helaas nog altijd een actueel topic...
(22-Feb-2018, 05:05 AM)Coen__ schreef: Sowieso als ze niet dimmen, scherm ik m'n ogen af met de langste vinger.
(22-Feb-2018, 05:05 AM)Coen__ schreef: Trekkers willen inderdaad nog wel eens zelf geknutselde bouwlampen oid hebben...
Dat die Xenon lichten zo verblindend zijn heeft volgens mij meer te maken met zelfknutsel gevallen waarbij ze een ander type lamp in een niet-bijpassende lampbehuizing gezet hebben. Klopt. Daarmee kom je overigens ook gewoon niet door de APK, want meestal klopt het lichtbeeld ook voor de apparatuur voor geen meter.
Dat die mensen daarna tóch die lampen terug plaatsen omdat ze dan zelf lekker veel zien... er zou wat meer op gehandhaafd moeten worden.
(22-Feb-2018, 05:05 AM)Coen__ schreef: Ook die wel ik nog wel eens met de TK11 aanschijnen. Zeker gezien een groot deel van mijn route er een vangrail tussen zit . Heel af en toe kom je een auto met niet-verblindende Xenon lichten tegen, dus het kan wel gewoon.
Ik overweeg om zowel voor als achter een aantal schakelbare 5W viesblauw-witte LEDs te monteren, om een meer permanente oplossing te hebben. Dat helpt ook wel ja. Ik overweeg er idd twee voor en één op de muts van de Milan, die ik dan gedimd kan gebruiken als dagrijverlichting en volgas wanneer ik het gevoel heb dat ik niet gezien word. Daarnaast ben ik nu bezig uit te zoeken of ik de standaard B+M Cyo Premium koplampen kan vervangen voor één speed pedelec lamp die gecertificeerd is voor 45 km/h (en ook een bak licht geeft waar zelfs een B+M IQ-X E nog bang van wordt). Mét grootlichtfunctie.
Ik houd jullie op de hoogte, zodra het erin zit meld ik me hier weer
|
Gebruikers die dit topic lezen: 4 gast(en)
|
Welkom
|
Je moet jezelf aanmelden voor je een bericht kunt plaatsen.
|
|