Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
beginner lasapparaat advies gevraagd.
#1
Heel lang geleden heb ik wel eens wat met een electrode lasapparaat gedaan, een hek gerepareerd. Ik heb echter wel mee gekregen dat electrodes vooral voor dik metaal zijn, dikker dan je bij een fietsframe zou willen, of wat er vaak gebruikt is. Dun metaal brand je zo door. 

Zo'n groot apparaat met een reuze gasfles is vast heel professioneel, maar dat is dan wel weer een investering en zo vaak gebruik ik het waarschijnlijk niet. 

Nu schijnen er ook vuldraad las apparaten te zijn die best goed werken en ook voor beginners die er nog maar weinig van snappen te gebruiken zijn. Op de youtube (reclame) filmpjes ziet het er aantrekkelijk uit en zou het ook met dun metaal moeten werken. 0,6mm. 

Klinkt best interessant. Ik heb nog een Raleigh stalen rechtop fiets, waar ik best wat extra nokjes aan zou willen lassen. Is gewoon een simpel cromo frame geloof ik 4130. Misschien ooit eens een fietsframe lassen, of een eenzijdige voorvork voor de m5 waar een iets sterker wiel in kan ofzo. Misschien ooit eens. 

Is dat wat of is geldt ook hier als het te mooi lijkt om waar te zijn dan is het dat vast ook? 

Zoiets zeg maar; https://www.amazon.nl/STAHLWERK-Lasappar...d_source=1
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#2
Uit ervaring kan ik zeggen dat electrodes een no-go zijn voor fietsen :p
Verder ben ik ook wel nieuwsgierig gezien ik uiteindelijk toch ook wel m'n eigen onderdelen wil gaan maken!
Velayo #04? | Flevobike Versatile #58? | Raptobike | Optima Baron (custom) | Quattrovelo 175
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#3
Een MIG lasapparaat is niet echt geschikt voor het lassen van fietsframes*, die kun je beter TIG-lassen of hardsolderen. Hoewel moderne goedkope inverterlasapparaatjes over het algemeen verrassend goed werken, zou ik zelf niet aan een gasloze MIG beginnen en er eerder een met gasfles kopen (de flessen kun je huren). Ik ben verwend met een professioneel MIG-lasapparaat en ik heb inmiddels bijna 30 jaar ervaring, maar ik heb bij vrienden die met een gasloze MIG probeerden te leren lassen gezien dat de lol er snel af was omdat ze er niks fatsoenlijk mee in elkaar gebakken kregen. Mij viel het ook niet mee met die dingen...


*Alles kan natuurlijk, ik heb mijn eerste ligfiets net voor de eeuwwisseling met een MIG-lasapparaat van oude fietsen in elkaar gelast.

[Afbeelding: 52835860537_68cbd299de_b.jpg]
Optima Stinger | 2x Dries Baron
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#4
Welk materiaal wil je precies lassen? Mijn vader heeft een oude las apparaat wat in de stopcontact kan. Aangezien ik geen krachtstroom punt kan herinneren, zal het gewoon op 230 werken. Diverse metalen objecten heeft hij ermee gelast. Dus mits je ijzer wil lassen, kun je niet beter op Marktplaats kijken voor een oud model. Mijn vaders las apparaat zal ook wel 20 a 30 jaar oud zijn. Aluminium lassen zou nog niet zo makkelijk zijn, maar daar heb je weer heel andere las apparatuur voor nodig. Of dit voor een beginner te doen is?
Geduld en respect voor de medemens is een schone zaak.
Antwoord }
Bedankt door:
#5
(58 minuten geleden)Hardloper schreef: Mijn vader heeft een oude las apparaat wat in de stopcontact kan. Aangezien ik geen krachtstroom punt kan herinneren, zal het gewoon op 230 werken. Diverse metalen objecten heeft hij ermee gelast. Dus mits je ijzer wil lassen, kun je niet beter op Marktplaats kijken voor een oud model. 

Ik denk dat jij het nu toch echt over een elektrode lasapparaat hebt en hierboven staat dat dit niet geschikt is voor dunne fietsframes.
Thys 209 Rowingbike - M5 CHR - DF 282 - DFxl 137 - Rans Dynamik Pro - M5 MinimalBike
Antwoord }
Bedankt door:
#6
(41 minuten geleden)Wim -de roetsende schreef:
(58 minuten geleden)Hardloper schreef: Mijn vader heeft een oude las apparaat wat in de stopcontact kan. Aangezien ik geen krachtstroom punt kan herinneren, zal het gewoon op 230 werken. Diverse metalen objecten heeft hij ermee gelast. Dus mits je ijzer wil lassen, kun je niet beter op Marktplaats kijken voor een oud model. 

Ik denk dat jij het nu toch echt over een elektrode lasapparaat hebt en hierboven staat dat dit niet geschikt is voor dunne fietsframes.
Maar het las apparaat hierboven zou volgens vader ook niet geschikt voor lassen van fiets frames zijn. Een CO2 lasapparaat zou nodig zijn, maar volgens hem is dit niet iets wat voor iedere beginnende lasser te doen is. Maar advies blijft, overweeg ook een tweedehandse.
Geduld en respect voor de medemens is een schone zaak.
Antwoord }
Bedankt door:


Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 2 gast(en)
Welkom
Je moet jezelf aanmelden voor je een bericht kunt plaatsen.

Gebruikersnaam:


Wachtwoord:





Nieuwe berichten
beginner lasapparaat advies gevraagd.
Mijn vader heeft...Hardloper — 09:54 AM
Mijn CHR Carbon High Racer
De status van de f...Wim -de roetsende — 09:27 AM
beginner lasapparaat advies gevraagd.
Mijn vader heeft e...Wim -de roetsende — 09:24 AM
beginner lasapparaat advies gevraagd.
Welk materiaal wil j...Hardloper — 09:07 AM
Banden, banden en nog eens banden
4000 vind ik nog...TimSch — 08:43 AM
beginner lasapparaat advies gevraagd.
Een MIG lasapparaat ...melle z — 08:39 AM
beginner lasapparaat advies gevraagd.
Uit ervaring kan ik ...Gideonaut — 12:30 AM
beginner lasapparaat advies gevraagd.
Heel lang geleden he...Jeroen S — 12:16 AM
Vandaag ben ik blij omdat.....
Op het werk is de ko...Jeroen S — 11:51 PM
Mijn CHR Carbon High Racer
De status van de fra...liggende daan — 11:42 PM
Marco's ligfietstochten
Ook mijn laatste ont...Roepers — 09:10 PM
Banden, banden en nog eens banden
Toch even dit plaa...Hoekie — 08:58 PM
Banden, banden en nog eens banden
Lek vandaag op weg...Arend-Jan — 08:14 PM
Medeliggers onderweg
Ik werd aangesprok...Hoekie — 07:40 PM
Medeliggers onderweg
Even advocaat van de...365cycle — 06:36 PM
Medeliggers onderweg
Ik rijd al jaren ron...Bobslee — 06:03 PM
Medeliggers onderweg
Die hoge Trikes ...Wim -de roetsende — 05:19 PM