Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
's Nachts fietsen
#1
Binnenkort (waarschijnlijk 1 aug) wil ik vanuit Rijssen naar Poortvliet (op eiland Tholen in Zeeland) fietsen. 
De totale afstand is ca 230 km en dat is wat veel om dat op 1 dag te doen dus ik heb een paar opties bedacht.
Optie 1: Vanuit Rijssen naar Arnhem CS fietsen (70km) en met de trein naar Den Bosch en dan verder fietsen (100km).
Optie 2: Vanuit Rijssen met de trein naar Amersfoort en vandaar verder op de fiets naar Poortvliet (140km).
Omdat ik gezien het weer van de afgelopen tijd en de voorspellingen voor komende week rekening houd met hoge temperaturen (dat is nog een beetje afwachten) denk ik er ook over om voor optie 1 al heel vroeg te gaan fietsen zo vanaf 3:00h AM. Dan ben ik behoorlijk vroeg in Arnhem en dus ook op tijd in Den Bosch.


Ik ben benieuwd wat jullie ervaringen zijn m.b.t. het 's nachts fietsen.
Hebben jullie naast goede verlichting nog andere tips of aandachtspunten waar ik op moet letten of aan moet denken?
Zelf heb ik nog nooit in mijn ligfietscarrière op mijn ligfiets in het donker gefietst.
Antwoord }
Bedankt door:
#2
Ik ben geen liefhebber van fietsen in het donker op een ligfiets. Op een conventionele fiets vind ik het geen probleem. Het is gewoon wat meer werk om goed naar de grond te blijven kijken dan op een conventionele fiets. En dat vind ik hoogst vervelend. Is helaas wel een noodzakelijkheid, want ik wil graag zien wat er aan gevaar op de weg voor mij ligt qua kuilen, gaten, rotzooi op de weg. Bij daglicht zie ik dat al van verre zonder moeite, maar in het donker moet je meer vlak voor je fiets kijken, en dat vergt gewoon meer aandacht dan ik comfortabel vind.

Daarentegen, als je om 3 uur vertrekt, ben je misschien een goed anderhalf uur in het donker aan het fietsen. Dat is nog wel op te brengen.
Antwoord }
Bedankt door:
#3
(21-Jul-2018, 07:29 PM)Bert_Rijssen schreef: Zelf heb ik nog nooit in mijn ligfietscarrière op mijn ligfiets in het donker gefietst.

Onvoorstelbaar.

Ik fiets ongeveer 5 maanden per jaar 's ochtends en 's avonds in het donker.
Wim -de roetsende

Thys 209 Rowingbike  -  Milan SL MK7  -  M5 CHR*  -  M-SUB  -  VNR BT Freewheeler

Antwoord }
Bedankt door:
#4
Da's toch niet gek? Ik gebruik zelf mijn ligfiets puur als toerfiets, tussen maart en november bij goed tot redelijk weer om lange toertochten mee te maken. Dan streef ik dus naar gunstige en comfortabele omstandigheden mijzelf sportief uit te dagen. Kan me voorstellen dat veel andere fietsers hetzelfde doen.

Slechts heel zelden pak ik noodgedwongen nog net wat schemer mee, met name in het najaar als het toch wat sneller donker wordt dan waar ik nog op ingesteld sta.
Antwoord }
Bedankt door:
#5
(21-Jul-2018, 08:06 PM)Wim -de roetsende schreef:
(21-Jul-2018, 07:29 PM)Bert_Rijssen schreef: Zelf heb ik nog nooit in mijn ligfietscarrière op mijn ligfiets in het donker gefietst.

Onvoorstelbaar.

Ik fiets ongeveer 5 maanden per jaar 's ochtends en 's avonds in het donker.

Als ik naar mijn werk moet fiets ik in de winter ook in het donker naar het station en 's avonds in het donker weer terug. Maar dan wel op een gewone fiets. Ik zet mijn ligfiets niet bij het station neer, daar ben ik veel te zuinig op.

(21-Jul-2018, 08:13 PM)Lopopodium schreef: Da's toch niet gek? Ik gebruik zelf mijn ligfiets puur als toerfiets, tussen maart en november bij goed tot redelijk weer om lange toertochten mee te maken. Dan streef ik dus naar gunstige en comfortabele omstandigheden mijzelf sportief uit te dagen. Kan me voorstellen dat veel andere fietsers hetzelfde doen.

Slechts heel zelden pak ik noodgedwongen nog net wat schemer mee, met name in het najaar als het toch wat sneller donker wordt dan waar ik nog op ingesteld sta.

Ben ik het helemaal mee eens Lopopodium.
Antwoord }
Bedankt door:
#6
Ik gebruik de DF voor woon-werk-verkeer en vind het daardoor dus onvoorstelbaar dat iemand nog nooit in het donker heeft gefietst.

Ik vind het ook helemaal niet gek. Met de Roeifiets rijd ik ook bijna nooit in het donker, maar het komt toch weleens voor.


Mijn tip is trouwens: Koop een goede koplamp en een goed achterlicht.

Ik ben dol op Lezyne.

Op de DF heb ik 2 van deze lampjes bij de spiegels gemonteerd.
Lezyne Macro Drive 1100XL zwart
https://vanbon-sport.nl/accessoires/verl...aded-zwart

Dit ziet er zo uit: https://roeifietsen.blogspot.com/2017/12...anden.html

En op de smurfenmuts zit deze.
Lezyne Led Micro Drive achterlamp zwart
https://vanbon-sport.nl/accessoires/verl...lamp-zwart

Dat ziet er zo uit in de praktijk (was nog op de XS): https://roeifietsen.blogspot.com/2017/02/nieuw.html
Wim -de roetsende

Thys 209 Rowingbike  -  Milan SL MK7  -  M5 CHR*  -  M-SUB  -  VNR BT Freewheeler

Antwoord }
Bedankt door:
#7
Ik gebruik mijn ligger als dagelijkse fiets en fiets dan ook automatisch in het donker, ik zorg wel voor goede verlichting en heb ook een halve schijnwerper er op zitten, naast mijn gewone lampje. Het is eigenlijk een simpele zaklamp met drie standen, fel knipperen, continu fel of wat minder fel licht en kan dat met een simpele druk op een knopje aanpassen aan wat ik nodig heb op dat moment. In dat zaklampje zit een gewone (oplaadbare) AA penlite, en ik heb een broertje van dat zaklampje en daar zit een 3,7V formaat penlite accu in en dat geeft nog eens een stoot extra licht (over de 1000 lumen) en als het echt donker is en ik geen tegenliggers heb / verwacht zet ik die erop. Maar dat is echt vergelijkbaar met groot licht van een auto en dan durf ik ook wel voldoende snelheid te maken 's nachts. Maar anders fiets ik 's nachts meestal iets kalmer aan als overdag. Dat is voor mij het enige wat ik daarvoor doe. In de stad fietsen maakt het weinig uit, daar is zoveel straatverlichting (in Enschede dan) dat overdag of in donker fietsen voor mij eigenlijk niet eens echt anders is. Heb ik ook het gewone zaklampje aan, maar dan vooral om beter gezien te worden.

Die zaklampjes heb ik bijna altijd wel bij me (als ik ga fietsen) en tijdens komende toertocht van Mooi Twente kan je die wel bekijken Wink

Maar echt andere tips als dus verlichting heb ik niet direct, hoogstens dat het wel handig kan zijn om als je (juist in bekend gebied) ongeveer weet waar de paaltjes staan bij een fietspad (begin / einde / kruisingen)
Antwoord }
Bedankt door:
#8
's nachts zijn de andere fietsers vaak dronken

En neem een zaklamp met geconcentreerde bundel mee. Er zijn altijd wat van die klootviolen in een auto die hun groot licht niet dimmen. Vaak zie je ze al van verre aankomen. Ik doe die zaklamp (Fenix TK11) dan aan en schijn omhoog; het is toch bijna altijd vochtig in de lucht. Als ze dan de bocht omkomen richt ik een halve seconde later de bundel vol op de bestuurder.

En ook al is het kouder, het kan net zo zweterig zijn doordat de luchtvochtigheid hoog is.
Antwoord }
Bedankt door:
#9
Hallo Bert, 
Afstanden van boven de 200 is prima te doen zeker als je 's nachts een stuk doet. En ik vind het heerlijk 's nachts te fietsen. Die sterren en de maan doen me altijd wat. Ik ben paar maand terug 's nachts naar 's Hertogenbosch gereden. Mijn collega wilde wat op zaterdag wat ophalen voor Marktplaats in Roosendaal. Hij wilde daar om vroeg 9:00 uur zijn en voor de lol mij op terugweg meenemen. Dus hebben we om 10:00 uur afgesproken in Den Bosch bij een tankstation aan de snelweg. Dit keer met de Gazelle omdat die wel op de fietsendrager past. 

Ik ben om 12 uur 's nachts weggegaan. Goede verlichting erop en in het donker fietsen waar je de weg weet. En het is prima te doen.Ik ging naar het zuiden via Kring van Dorth naar Zutphen, de route is dan veelal 'rechtoe rechtan' de oude IJsselbrug over Brummen parallel aan N348. Het was een puinhoop bij Dieren maar rond de klok van 3 ben ik daar over de nieuwe weg gereden, maar ik denk dat het nu wel klaar is. Na een goede R(h)eden reed ik onder de draden van de trollybus rond de klok van 5 Arnhem binnen. Om 6 uur begon het te schemeren in Elst. Daarna was het 'eindelijk' licht om via Valburg, Ewijk (grote brug natuurlijk Big Grin ) Bergharen pondje over gaan bij Appeltern. Was ook leuk want ik was de eerste om 7:00 uur. Daarna was ik via Oss de F59 over via Rosmalen om 9 uur in Den Bosch, ongeveer 150 km. Een paar goede Bosche bollen en ik was om 12 uur 's middags weer thuis. Ik heb nog wel foto's maar ja dit is een LIGfiets forum. Sleepy

Een goede tip als je van muziek houdt onderweg, doe ik ook vaak neem MP3 speler of telefoon met goede muziek mee. Of onderweg radio luisteren. Succes Bert geniet ervan.
gr. Fietsbennie   site

Antwoord }
Bedankt door:
#10
Ik rij persoonlijk graag in het donker en heb altijd (naast de vaste verlichting op m'n trike) een hoofdlampje op.
Naar mijn idee valt dat beter op bij andere weggebruikers, ik denk vanwege het bewegen van het hoofd. Vaak gemerkt dat zodra ik het hoofdlampje aanzet andere weggebruikers vaart minderen, sneller dimmen en met meer afstand om me heen gaan.

Huidige fietsen:
Trident Stowaway -/- Surly Disc Trucker -/- Speedliner (M5) 28/20

Antwoord }
Bedankt door:
#11
(22-Jul-2018, 09:01 AM)Frank schreef: Ik rij persoonlijk graag in het donker en heb altijd (naast de vaste verlichting op m'n trike) een hoofdlampje op.
Naar mijn idee valt dat beter op bij andere weggebruikers, ik denk vanwege het bewegen van het hoofd. Vaak gemerkt dat zodra ik het hoofdlampje aanzet andere weggebruikers vaart minderen, sneller dimmen en met meer afstand om me heen gaan.

Zo'n hoofdlampje lijkt me wel handig om straatnaambordjes te lezen.
gr. Fietsbennie   site

Antwoord }
Bedankt door:
#12
Ook daar is het handig voor, en om in het donker iets in een fietstas of zo te zoeken.

Huidige fietsen:
Trident Stowaway -/- Surly Disc Trucker -/- Speedliner (M5) 28/20

Antwoord }
Bedankt door:
#13
(22-Jul-2018, 09:17 AM)Frank schreef: Ook daar is het handig voor, en om in het donker iets in een fietstas of zo te zoeken.

Ik heb het hoofdlampje juist in de fietstas zitten of liggen  Confused
Wim -de roetsende

Thys 209 Rowingbike  -  Milan SL MK7  -  M5 CHR*  -  M-SUB  -  VNR BT Freewheeler

Antwoord }
Bedankt door:
#14
Maar een VM heeft dan ook binnenboordverlichting Wink
Antwoord }
Bedankt door:
#15
(21-Jul-2018, 07:29 PM)Bert_Rijssen schreef: Ik ben benieuwd wat jullie ervaringen zijn m.b.t. het 's nachts fietsen.
Hebben jullie naast goede verlichting nog andere tips of aandachtspunten waar ik op moet letten of aan moet denken?
Zelf heb ik nog nooit in mijn ligfietscarrière op mijn ligfiets in het donker gefietst.

Nou, de meest voor de hand liggende tip zit er nog niet bij. Maar ik zou zeggen, ga het eens uitproberen op terrein wat je kent waar het echt donker is. Dan weet je precies wat je nog wil verbeteren of mist. Al doende leert men. Dus als jij 1,5 uur in het donker moet rijden op onbekend terrein kan je dat het beste alvast een paar keer geoefend hebben. Sowieso wens ik je heel veel succes met de rit!
Antwoord }
Bedankt door: Wim -de roetsende
#16
Misschien ook nog wat tips:
- Ik had op onbekend terrein tussen Ruurlo en Varsseveld een Mio navigatie voorop bij de trappers, maar dat ding was zo fel verlicht dat ik de straat voor mij niet meer zag. Na wat klooien met de instellingen was het probleem verholpen.
- neem koffie in thermoskan mee, niets is heerlijker dan een bak koffie in een bushokkie oid onderweg.
- geniet en mis niets van de zonsopkomst.
gr. Fietsbennie   site

Antwoord }
Bedankt door:
#17
(23-Jul-2018, 08:46 PM)Roef Veerman schreef: Sowieso wens ik je heel veel succes met de rit!
Dank je Roef. Samen met je andere tips vanmiddag via de Whatsapp kom ik er wel.

(24-Jul-2018, 08:55 AM)Fietsbennie schreef: Misschien ook nog wat tips:
- Ik had op onbekend terrein tussen Ruurlo en Varsseveld een Mio navigatie voorop bij de trappers, maar dat ding was zo fel verlicht dat ik de straat voor mij niet meer zag. Na wat klooien met de instellingen was het probleem verholpen.

Mijn gps geeft niet zoveel licht (Garmin Etrex Legend Hcx) dus dat wordt sws een uitdaging tenzij ik de achtergrond verlichting aanzet. Maar die gaat na zoveel secondes weer uit.

Citaat:- neem koffie in thermoskan mee, niets is heerlijker dan een bak koffie in een bushokkie oid onderweg.

Thermosfles gaat mee maar dan met thee, ik ben meer een theeleut. In ieder geval om tijdens mijn lunch een paar bakken thee te drinken.

Ik heb nog een 2e optie bedacht: ik denk er aan om naar Almelo te fietsen om daar de eerste trein (IC) naar Amersfoort te pakken en vanaf Amersfoort te gaan fietsen. Ik ben dan om 6:07 AM in Amersfoort en de afstand is dan nog "maar" 140 km. Dat betekent wel dat ik dus dat ik iets na 4 uur in de ochtend op pad moet. Ik ga de route naar Almelo naar het station nog wel een keer fietsen voor die tijd zodat ik klein beetje de weg weet ernaar toe.
Antwoord }
Bedankt door:
#18
Wat wordt dan je route Bert?

Als je vanuit Amersfoort gaat kom je deze heuvel nog tegen.
gr. Fietsbennie   site

Antwoord }
Bedankt door:
#19
(25-Jul-2018, 07:34 AM)Fietsbennie schreef: Wat wordt dan je route Bert?

Als je vanuit Amersfoort gaat kom je deze heuvel nog tegen.

De route loopt globaal vanaf station Amersfoort richting Leusderweg, Oud Leusden, Maarn, Doorn, Culemborg, Leerdam, Gorkum, Hank, Geertruidenberg, Made, Zevenbergen, Dinteloord, Steenbergen, Nieuw Vossemeer langs Oud Vossemeer en dan Poortvliet (eigenlijk tussen Poortvliet en Oud Vossemeer in).

Welke heuvel heb je het over want ik kan hem niet helemaal plaatsen.
Antwoord }
Bedankt door:
#20
(28-Jul-2018, 10:11 PM)Bert_Rijssen schreef: Welke heuvel heb je het over want ik kan hem niet helemaal plaatsen.

Dat is de Utrechtseweg, tussen de kei en doorgaande weg, ik geloof de N237.
gr. Fietsbennie   site

Antwoord }
Bedankt door:
#21
Koplampen op voertuigen worden steeds feller. De egoïstische wedloop op de "beste" voertuigverlichting gaat onverminderd voort. Dat geldt ook voor straatverlichting.
Het grote nadeel is de verblindende werking. Zeker voor ligfietsers in de regen met bril op of scherm voor. Ook op fietspaden voor fietsers in beide richtingen, buiten de bebouwde kom en aan de linkerzijde van de hoofdrijbaan gelegen, is zelfs dimlicht zwaar verblindend door asymmetrische frontverlichting van de auto's. Om die reden heb ik nog geen lange nachtritten gedaan met de ligfiets. 
 
De hoeveelheid verblindend strooilicht is zo groot, dat ik in de auto, bij regenachtig weer, goed moet kijken en rustig met rijden om volledig onverlichte fietsers op voorrangsrotondes tijdig op te merken.

https://www.rtlnieuws.nl/nieuws/nederlan...verblinden
Antwoord }
Bedankt door:
#22
Helemaal mee eens Piet! Ik rij dagelijks twee uur in het donker woon-werk (meestal met de Mango) en helaas best vaak op dat soort links liggende fietspaden. Meermaals heb ik gewoon moeten stoppen omdat ik het pad niet meer zag doordat ik verblind werd door tegenliggers (auto's)! Soms met groot licht op maar vaak ook gewoon met dimlicht. En als het dan regent of als het pad helemaal bedekt is met bladeren is het helemaal erg... Tegenwoordig pas ik mijn route er bij slechter weer maar op aan, liever wat langer dan dit soort gevaarlijke situaties!

En inderdaad, ook veel fietsers hebben vaak verkeerde verlichting... Of je ziet ze niet doordat ze geen of amper licht hebben (studenten/scholieren...), of het schijnt knetterhard vooruit en verblindt (veel e-bikes en vrijwel alle speed-pedelecs...)
Antwoord }
Bedankt door:
#23
Autolichten stralen wel naar de berm (rechts) maar niet naar de baan van de tegenliggers (links). Die zou je namelijk kunnen verblinden. Links rijden auto's, rechts is soms een 2 richtingsverkeers-fietspad in de berm. Er is dus geen bezwaar om fietsers te verblinden.

Niels, flits, van der Wal
Antwoord }
Bedankt door:
#24
Ik heb wel eens 's nachts, in de buurt van Mariënvelde geloof ik, gereden op zo'n smal boerelandweggetje. Volgens mij was dat de rit nog naar Xanten. Er kwam me op dat moment een vrachtwagen met 80 tegemoet met alle lampen en verstralers op standje lasogen. Het veiligste leek me om de berm in te duiken. Ja, op dat soort momenten ben je wel onder de indruk van wat er 's nachts allemaal rondspookt. Over het algemeen zie ik wel tegemoetkomende auto's met smerige xenon / blauwe verlichting, maar heb mezelf inmiddels afgeleerd om in de verlichting te kijken, want dat verblindt ook. Gelukkig zie ik sinds ik de Fenix lampje heb aardig goed waar de straat/fietspad blijft. Nadeel deze periode dat het een stuk langer donker blijft. Maar goed, nog een maandje en we gaan de goede kant weer op!
gr. Fietsbennie   site

Antwoord }
Bedankt door:
#25
Ik heb wel eens een vrachtwagen / landbouwvoertuig-combinatie gehad die op mij kwam afrijden. Ik ben maar midden op de weg gaan staan met mijn hand voor het gezicht om mij van het licht af te schermen. Dat was blijkbaar een duidelijke hint, want toen ging het overtollige felle licht uit. Eenmaal mij weer voorbij gingen ze echter weer aan, dat was wel jammer voor het leereffect.

Ik heb ook last van die (veelal elektrische?) fietsen met het felle licht. Ik roep geregeld "je lamp verblindt" naar de tegenligger. Maar dat heeft volgens mij nog geen effect gehad. Hoorde nog nooit een "sorry, ga ik wat aan doen" of zag iemand daarna ook niet met de voorlamp rommelen om deze naar het wegdek te richten. Ook jammer voor het leereffect.
Antwoord }
Bedankt door:
#26
Ja, dat roep ik ook vaak... kansloos helaas...
Antwoord }
Bedankt door:


Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)
Welkom
Je moet jezelf aanmelden voor je een bericht kunt plaatsen.

Gebruikersnaam:


Wachtwoord:





Nieuwe berichten
Zelfbouw voorwiel aangedreven ligfiets ...
plannen zijn wat gew...GHOOGEN — 09:50 PM
Prototype tegen verblinding auto's
Beseffen we ook da...365cycle — 09:20 PM
Zelfbouw voorwiel aangedreven ligfiets ...
Toevallige vondst op...Merijn — 09:18 PM
Vandaag ben ik blij omdat.....
Als je dan toch een ...ZoefZoef — 08:51 PM
Vandaag ben ik blij omdat.....
Ik ben blij, omdat g...Wim -de roetsende — 08:27 PM
Prototype tegen verblinding auto's
Beseffen we ook dat...Lopopodium — 08:18 PM
M5 Low Racer trapboom + stuurpen gezocht
De diameter van Arje...melle z — 07:29 PM
Prototype tegen verblinding auto's
Als auto's naar Enge...melle z — 07:10 PM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Ik doe momenteel...Gideonaut — 07:09 PM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Laten we het eufem...Hardloper — 07:04 PM
Prototype tegen verblinding auto's
Beseffen we ook dat ...Hardloper — 06:59 PM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Ik doe momenteel m...Josligfiets — 06:58 PM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Ik doe momenteel m'n...365cycle — 06:14 PM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Ik merk nu wel van m...Gideonaut — 05:33 PM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Met voetballen...Niels van der Wal — 05:06 PM
Prototype tegen verblinding auto's
Tsja, interessante...datakneder — 04:18 PM
Prototype tegen verblinding auto's
De Duitse TÜV kijkt ...365cycle — 04:13 PM