Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Vintage racer.
#1
Photo 
Bij deze wil ik me even voorstellen..  Ik wordt deze maand 52 en gisteren heb ik mezelf alvast een kadootje gekocht.. Een heuse ligfiets..  Jarenlang met een scheef oogje naar ligfietsen gekeken en gisteren bij een 2e hands zaakje onderstaande fiets gekocht..  Naar mijn mening is het een stukje zelfbouw (lasnaden zijn net te slecht voor productiewerk).. 

De eerste meters waren/zijn nog even wennen, maar vanmiddag heb ik mijn eerste tochtje gepland  (ca.30km),.

Ik ben benieuwd..

Nou wat vinden jullie van mijn "vintage racer" Angel Smile Smile Cool Angry Heart ..

[Afbeelding: WP_20180903_17_56_37_Pro.jpg]

[Afbeelding: WP_20180903_17_56_58_Pro.jpg]

[Afbeelding: WP_20180903_19_34_13_Pro.jpg]
Antwoord }
Bedankt door:
#2
Welkom op dit forum Vintage Racer!
Ik vrees dat ik meer heb met iets recentere modellen. Maar uiteraard gaat het er vooral om dat je er zelf van geniet. Veel fijne kilometers!

PS ik denk dat de sterke arm der wet iets minder enthousiast wordt als ze je zo met de fiets achter de auto zien rijden. Dacht dat lading maar iets van 20cm mag uitsteken aan de zijkant.
Groet,
Johan
huidige fietsen: ICB dF-xl 118 - Thys 209 - Trek X500 || ooit gehad: Velomobiel.nl Quest 706 & 202 - M5 Lowracer - Optima Stinger || Strava
Antwoord }
Bedankt door:
#3
Hoe meer zielen etc.................................

Eerst maar lekker genieten, en lekker kilometers draaien.
Laat beslist eens weten hoe je nieuwe fiets bevalt. Shy
Antwoord }
Bedankt door:
#4
Je hebt gelijk voor wat betreft de lasnaden... Maar van mij krijg je in ieder geval 10 punten extra voor de leuke Ami! Veel plezier met je fiets en welkom op het forum!
Antwoord }
Bedankt door:
#5
[Afbeelding: racer1.png]

Zo de eerste tocht zit erop. 30 km door het limburgse en Duitse heuvelandschap.. Even een paketje bezorgen.

De eerste bevindingen zijn er ook..
De besturing vind ik erg nerveus, alsof de stuurhoek groter moet zijn.. Op de vlakke weg haal ik wel een aardige snelheid maar bergop mis ik al gauw een kleiner blad.. Maar wel een belevenis...
Antwoord }
Bedankt door:
#6
Welkom op het forum. Ik ben het met je eens dat het vermoedelijk een zelfbouwexemplaar is. Mooie Ami, trouwens. Ik  combineer mijn ligfiets ook wel met mijn oldtimer. Leuk  dat anderen dat ook combineren. 

[Afbeelding: 20180401195356-006d6cf0-sm.jpg]
Daf 46 in Marrum bij de Pannenkoekentrein

Je fiets heeft trouwens net als de mijne een onderstuur. Heerlijk comfortabel vind ik. Overigens zijn mijn ligfietsen mijn belangrijkste dagelijkse vervoermiddel.
Antwoord }
Bedankt door:
#7
Ja die is mooi. Met jasbeschermers, zo kom je ze niet gauw tegen. En een Ami 8 uit '70 ?
Antwoord }
Bedankt door:
#8
Ja die jasbeschermers vind ik ook geweldig... en echte trommelremmen voor en achter..  Een echte vintage dus.. Eerlijk gezegd wilde ik niet veel geld uitgeven, want stel je voor het zou niet bevallen.  Ik vond de rit vandaag geweldig en het smaakt beslist naar meer.. Mijn uiteindelijke droom is het om mijn eigen ligfiets te bouwen.. Lasapparaat draai- en freesbank heb ik, fantasie ook genoeg dus wie weet.. Ik zou wel een fiets willen bouwen met 2 28" wielen zoiets als een m5 high-racer.  Mijn werk ligt op 10km enkele reis, dit doe nu vaak op mijn mountainbike (Rockshock 5.3 fully) maar ik zou dit graag op deze/een ligfiets willen doen.. De afstand is ideaal er zit alleen een flinke klim in en dat viel me bij de klim die ik vandaag gedaan heb vies tegen..  Misschien moeten mijn spiertjes ook nog wennen....  Wat is de ideale houding van de benen?? helemaal gestrekt of met een lichte buiging in de uiterste stand; zijn hier topics over??
Antwoord }
Bedankt door:
#9
Hopelijk bevalt het fietsen je ook op de langere termijn. Het kan even een paar honderd kilometer duren voordat je gewend bent. En misschien moet de fiets ook nog wel wat (beter) afgesteld worden. Je kan er altijd voor onderhoud even voor langs een ligfietsspeciaalzaak. Of er eentje in jouw nabijheid zit, weet ik niet.

In welke omgeving fiets je? Op de foto krijg ik de indruk dat er wel wat hoogteverschillen zijn. En ik zie volgens mij een voetbalstadion op de achtergrond.
Antwoord }
Bedankt door:
#10
Zuid limburg. Dit is het voetbalstadion van Aken (Duitsland).. Dus heuvels genoeg voor mij hier in de omgeving....
Antwoord }
Bedankt door:
#11
Bij het afstellen van de ligfiets moet je de hak op de trapper zetten en dan moet je been helemaal gestrekt zijn bij de trapper op de verste stand. Zo heb ik dat geleerd indertijd bij Frank ter Braak van De Liggende Hollander in Eindhoven. Misschien is dat ook wel het dichtst bijzijnde adres in Nederland voor je.
Antwoord }
Bedankt door:
#12
(04-Sep-2018, 11:24 PM)Roepers schreef: Bij het afstellen van de ligfiets moet je de hak op de trapper zetten en dan moet je been helemaal gestrekt zijn bij de trapper op de verste stand. Zo heb ik dat geleerd indertijd bij Frank ter Braak van De Liggende Hollander in Eindhoven. Misschien is dat ook wel het dichtst bijzijnde adres in Nederland voor je.


Super bedankt, voor beide.....   Dan staat mijn fiets inderdaad veel te klein....   Volgens mij kan ik wel de stoel nog naar achter zetten...  wordt vervolgd..
Antwoord }
Bedankt door:
#13
Ik beschouw een ligfiets niet als ideale klimfiets. Fiets zelf geregeld door de Veluwe, Berg en Dal bij Nijmegen, Bergher Bos, en het Klever Reichswald. Daar mag je soms ook flink klimmen, hoewel vergeleken met Zuid-Limburg het misschien ook niet veel voorstelt. Ik kom altijd wel sneller boven dan op een reguliere fiets, maar ben altijd wel blij als ik boven ben. Ik ben geen klimmer. Dan beuk ik liever tegen de wind in op een egale ondergrond...

Wat voor jou zou kunnen helpen bij het klimmen is om met klikpedalen te fietsen? Zelf daar geen ervaring mee, maar kan me voorstellen dat de 'trekkende' kracht nog wat kan helpen bij het klimmen naast de 'duwende' krachten alleen.
Antwoord }
Bedankt door:
#14
Welkom op dit forum
(04-Sep-2018, 09:16 PM)vintage racer schreef: dat viel me bij de klim die ik vandaag gedaan heb vies tegen..  Misschien moeten mijn spiertjes ook nog wennen....  Wat is de ideale houding van de benen?? helemaal gestrekt of met een lichte buiging in de uiterste stand; zijn hier topics over??

Walter alias de Noordkaapfujin heeft er een stuk op zijn site geschreven. Daar staan trouwens prachtige reisverhalen op naar oa Noorwegen, hij is er nu ook. Ik heb het niet echt nodig, hier zijn alleen de klimmetjes van Sallandse Heuvelrug, als ik wat verder ga de Hohe Mark of de Veluwe. Succes, en mooie en veilige km toegewenst.
gr. Fietsbennie   site

Antwoord }
Bedankt door:
#15
Zou ook als beginnende ligfietser klik pedalen gebruiken. Je kunt ze heel los afstellen zodat je snel los bent. Op een ligfiets maak je nagenoeg geen zijdelinkse bewegingen met je voeten zoals op een " gewone" racefiets. Tevens schuiven je voeten niet van de pedalen als je ergens over een richeltje fietst. Je hangt je voeten als het ware aan de pedalen. Tijdens je eerste ritten proberen te blijven liggen als het even instabiel wordt. Je bent stabieler als je ligt,het zwaartepunt is dan lager. Als geroutineerde " gewoon fietser" ben je geneigd rechter te gaan zitten wat je ligfiets nog instabieler maakt. Verder veel succes met je eerste tochtjes
Antwoord }
Bedankt door:
#16
Iedereen bedankt voor de tips.. Klikpedalen zal ik eens over nadenken.. Ik ga eerst eens mijn stoeltje verder naar achter zetten.. Ik zal dan tevens een paar fotos maken van details van mijn fiets.. Hier en daar zitten er toch wel leuke details. Veel te zwasr voor de tegenwoordige tijd, maar het werkt wel..
Antwoord }
Bedankt door:
#17
(04-Sep-2018, 11:32 PM)Lopopodium schreef: Ik beschouw een ligfiets niet als ideale klimfiets. Fiets zelf geregeld door de Veluwe, Berg en Dal bij Nijmegen, Bergher Bos, en het Klever Reichswald. Daar mag je soms ook flink klimmen, hoewel vergeleken met Zuid-Limburg het misschien ook niet veel voorstelt. Ik kom altijd wel sneller boven dan op een reguliere fiets, maar ben altijd wel blij als ik boven ben. Ik ben geen klimmer. Dan beuk ik liever tegen de wind in op een egale ondergrond...

Wat voor jou zou kunnen helpen bij het klimmen is om met klikpedalen te fietsen? Zelf daar geen ervaring mee, maar kan me voorstellen dat de 'trekkende' kracht nog wat kan helpen bij het klimmen naast de 'duwende' krachten alleen.

Met een ligfiets is prima te klimmen. Het gaat gewoon om duurvermogen op de pedalen. Maak niet uit of dat tegenwind is of omhoog. Tegenwind is de stroomlijn belangrijk en omhoog de massa van de rijder.
http://www.recumbentcycling.org/klimmen.php
Je kunt volgens de auteur minder energie op de pedalen krijgen dan bij een racefiets, omdat je  minder spieren gebruikt, maar je houdt het wel langer vol.

Je duurvermogen wordt het beste benut door gebruik te maken van je sterkste spiergroepen. Quadriceps en kuitspieren. "Trekken" aan de pedalen kost extra energie en is onnodig als je tijdig schakelt.
Antwoord }
Bedankt door:
#18
Deze link geeft precies  weer wat ik voel, op de vlakke weg ben ik sneller dan met mijn mountainbike, maar de ligfiets hoeft maar hoogteverschil te ruiken en de snelheid kakt gelijk in, meer als met mijn mountainbike..  

Vandaag heb ik het stoeltje naar achteren gezet, met de hak op de trapper heb ik nu een gestrekt been en ik moet zeggen het rijd stukken beter en makkelijker.. Ik heb nog een fietscomputer gevonden en deze er gelijk op gezet.. Op het vlakke stuk kan ik (nu al Big Grin )snelheden van net boven de 25km/ uur aanhouden...

p.s. zelfs de verlichting werkt nog (op batterijen)..
Antwoord }
Bedankt door:
#19
(05-Sep-2018, 10:56 AM)Marnix schreef: Tijdens je eerste ritten proberen te blijven liggen als het even instabiel wordt. Je bent stabieler als je ligt,het zwaartepunt is dan lager. Als geroutineerde " gewoon fietser" ben je geneigd rechter te gaan zitten wat je ligfiets nog instabieler maakt.

Hoe hoger het zwaartepunt, hoe kleiner de hellingshoek bij een zijdelingse verplaatsing en hoe meer tijd je hebt voor een correctie. Zitten maakt een fiets stabieler. In ruw terrein is een Atb fiets stabieler dan een 2w-ligfiets.

https://www.youtube.com/watch?v=WcdA4D9IyLM
https://www.youtube.com/watch?v=nxwHDQ7UGtk
https://www.youtube.com/watch?v=T_PyfAUlinU
https://www.youtube.com/watch?v=0KJdHnymHZE
Antwoord }
Bedankt door:
#20
Zou Honza Galla (van  Azub) het daarmee eens zijn?
Antwoord }
Bedankt door:
#21
Marco,

Mooi filmpje. Wel op een AZUB mountain ligfiets, met 26 inch wielen en brede terreinbanden. Full suspension. De rit netjes voorbereid en ingestudeerd. Gaat ook weleens mis.

https://www.youtube.com/watch?v=9uVpw2QYupQ


Op een full suspension mountainbike gaat dat toch wat gemakkelijker. De rijder gedraagt zich als een "dynamische demper". Dat gaat op een mountainbike rechtop beter dan liggend.
Bovendien kun je met een mountainbike "springen" en je fiets liften. Dat lukt op een ligfiets nooit.

https://www.youtube.com/watch?v=fMqb8qhV_PA
Antwoord }
Bedankt door:
#22
Blijft een leuk filmpje ja. Ik zie het mezelf nog niet doen op de ligfiets...
Antwoord }
Bedankt door:


Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)
Welkom
Je moet jezelf aanmelden voor je een bericht kunt plaatsen.

Gebruikersnaam:


Wachtwoord:





Nieuwe berichten
Prototype tegen verblinding auto's
Beseffen we ook dat...Lopopodium — 08:18 PM
M5 Low Racer trapboom + stuurpen gezocht
De diameter van Arje...melle z — 07:29 PM
Prototype tegen verblinding auto's
Als auto's naar Enge...melle z — 07:10 PM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Ik doe momenteel...Gideonaut — 07:09 PM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Laten we het eufem...Hardloper — 07:04 PM
Prototype tegen verblinding auto's
Beseffen we ook dat ...Hardloper — 06:59 PM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Ik doe momenteel m...Josligfiets — 06:58 PM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Ik doe momenteel m'n...365cycle — 06:14 PM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Ik merk nu wel van m...Gideonaut — 05:33 PM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Met voetballen...Niels van der Wal — 05:06 PM
Prototype tegen verblinding auto's
Tsja, interessante...datakneder — 04:18 PM
Prototype tegen verblinding auto's
De Duitse TÜV kijkt ...365cycle — 04:13 PM
Prototype tegen verblinding auto's
Tsja, interessante o...Grrrrrene — 03:16 PM
Vandaag ben ik niet blij omdat.....
...vanmorgen mijn ...365cycle — 02:38 PM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Leuk om de verschill...PieterTrapt — 01:58 PM
Vandaag ben ik niet blij omdat.....
...vanmorgen mijn ru...Hoekie — 12:58 PM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Ik denk dat je als s...Frutsel — 11:12 AM