Railligfietsen
|
Berichten: 2.532
Topics: 78
Lid sinds: Apr 2017
Bedankt: 2018
2392 x bedankt in 1063 berichten
10-Oct-2018, 06:17 PM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 10-Oct-2018, 06:54 PM door Roepers.)
Een railligfiets is een droom van mij:
(25-Apr-2018, 08:00 AM)Roepers schreef: Voor Greenspeed heb ik een zwak vanwege dit filmpje:
Ik moet er eerst een aparte infrastructuur voor aanleggen. Dat is een net iets te groot bezwaar.
Nog een filmpje. Ik kan er maar geen genoeg van krijgen.
Aan het slot blijkt Greenspeed alle velomobielen de baas. Het heeft een achteruitversnelling!
Dus van harte gefeliciteerd met je Greenspeed. Mooi dat er ook Greenspeeds in Nederland rijden.
Groet,
Marco
Helaas heb ik niet zo'n grote tuin en fiets ik liever dan dat ik maanden in de tuin doorbreng om een dergelijke spoorlijn aan te leggen.
Maar nu las ik op www.industriespoor.nl dat er een smalspoorlijn in aanleg is door het Holtingerveld in de buurt van Havelte dwars door een gebied met bos en heide.
Het wordt een lijntje voor railfietsen. Er was inmiddels al een prototype gereed. Op de foto blijkt dit een ligfiets te zijn
Zie hier het artikel!
Dat ziet er bijzonder hoopvol uit.
Groet,
Marco
Berichten: 1.500
Topics: 45
Lid sinds: May 2017
Bedankt: 16
138 x bedankt in 118 berichten
Berichten: 1.562
Topics: 16
Lid sinds: Apr 2017
Bedankt: 98
503 x bedankt in 349 berichten
10-Oct-2018, 08:19 PM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 10-Oct-2018, 08:23 PM door PietV*.)
Op de familiebedrijven in het Westland lagen vele meters Westlands smalspoor, Circa 73 cm breed. Met bochten, wissels en draaischijven. Wissels om de lorries te rangeren. Alles op handkracht.
Vrachtwagens steenkool moesten op mijn familiebedrijf 120 meter over het spoor en met kruiwagens in de kolenkelder worden gereden. Allemaal handkracht. Toen totaal 300 spoor op het familiebedrijf.
De wielbasis was kort gehouden om gemakkelijke over de wissels te rijden, maar met laden moest meer rekening houden om de lorrie niet te laten kiepen.
Elk jaar de naven smeren en om de zoveel jaar werd het spoor gelicht, waterpas gelegd en met lasplaten weer aan elkaar geschroefd. Allemaal handkracht. Zelfs toe het spoor werd opgedoekt en voor de laatste keer op diezelfde lorrie werd geladen voor afvoer als schroot. Was blij toen die tijd.
Het rolde licht, maar het materiaal was zwaar overbemeten. Alles zonder rem erop. Het lijkt me niet fijn fietsen. Geef mij maar een VM
Berichten: 2.532
Topics: 78
Lid sinds: Apr 2017
Bedankt: 2018
2392 x bedankt in 1063 berichten
Dat tuindersspoor was natuurlijk ook geweldig. Ook daar heeft i ndustriespoor een pagina over.
Een soort Quattrovelo op rails is waarschijnlijk nog sneller dan de wegvariant omdat spoor veel lichter loopt. Ook moeten/kunnen er een paar wijzigingen worden uitgevoerd de spoorbreedte voor en achter moeten even groot zijn en bij voorkeur een gangbare wijdte voor smalspoor hebben, bijvoorbeeld 750 mm. Het spoor moet stabiel genoeg zijn voor hoge snelheden van bijvoorbeeld 60 km/h. De voorwielen kunnen worden aangedreven omdat de stuurinrichting overbodig is. Wel moeten de wielen verbonden zijn met met een starre as en wat speling hebben om te kunnen draaien in de bogen.
En het traject moet lang genoeg zijn. Maar er zijn diverse smalspoormusea in het land. Bijvoorbeeld Katwijk-Leiden .
Daar hebben ze ook nog deze railigfiets uit de mijnen.
Railligfiets
Helaas mocht je er niet op fietsen.
Zou dat fietsje niet geweldig zijn geweest op je helaas verdwenen tuindersspoor.
Berichten: 1.562
Topics: 16
Lid sinds: Apr 2017
Bedankt: 98
503 x bedankt in 349 berichten
Een rail-ligfiets is prima te maken. Als de constructie licht genoeg is kun je redelijk snel op gang komen. De rolweerstand is veel geringer dan die van een luchtband. Op een wielstel, twee stalen wielen op een starre as, draaien de wielen precies even snel. De metalen wielen zijn kegelvormig en zelf centrerend tussen de rails. In een bocht gaat het buitenste wiel een grotere omtrek draaien en het binnenste wiel een kleinere. Hoe smaller het spoor, hoe krapper je de bochten kunt leggen.
Het regelmatig waterpas leggen van het spoor was van groot belang voor het zelfcentrerend effect van het wielstel. Anders schoven de wielen met de wielflens tegen de zijkant van de rail en duwde je je een hartvergroting. Als de lorrie zwaar beladen was, soms meer dan 2.000 kg , dan smeerde je in bochten en wissels olie op de rails. Voor het op gang brengen had je soms hulp nodig.
https://nl.wikipedia.org/wiki/Stuureffec...de_spooras
Berichten: 2.532
Topics: 78
Lid sinds: Apr 2017
Bedankt: 2018
2392 x bedankt in 1063 berichten
Op de site van het Dagblad van het Noorden staat een artikel over het smalspoorproject in het Holtingerveld: Bedenkers nog druk met aanpassen smalspoor Holtingerveld; 21 maart is de ingebruikname.
Er moesten aanpassingen worden verricht aan het spoor. Bochten Ik bedoel: Bogen moesten worden aangepast en stukken moesten hoger of lager worden gemaakt, maar er zijn inmiddels 2 railfietsen gebouwd en de komende maanden bouwt het werkvoorzieningsschap de rest van de lorries om tot railfietsen. Ik lees niets over aanpassingen van ontwerp, dus waarschijnlijk worden dat railligfietsen en kan ik inderdaad volgend jaar ligfietsen over smalspoor door de Drentse natuur!
Groet,
Marco
Berichten: 1.500
Topics: 45
Lid sinds: May 2017
Bedankt: 16
138 x bedankt in 118 berichten
Nou, als dat inderdaad zo is dan reis ik ook een keer af naar het verre Drenthe voor een ritje!
Berichten: 2.532
Topics: 78
Lid sinds: Apr 2017
Bedankt: 2018
2392 x bedankt in 1063 berichten
Hier idem dito. Dan kunnen misschien wel samen afspreken
Berichten: 1.500
Topics: 45
Lid sinds: May 2017
Bedankt: 16
138 x bedankt in 118 berichten
Lijkt me leuk, wordt vervolgd!
Berichten: 2.532
Topics: 78
Lid sinds: Apr 2017
Bedankt: 2018
2392 x bedankt in 1063 berichten
12-Nov-2018, 09:29 AM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 13-Feb-2019, 09:12 AM door Roepers.)
Nu ook op industriespoor nieuws: zie de nieuwspagina aldaar
http://www.industriespoor.nl/Nieuw.htm schreef:De railfietsen worden gebouwd op de onderstellen van kipkarren uit een Tsjechische zoutgroeve. De volgende exemplaren krijgen open “kettingkasten”, waarbij de kettingen in PVC buizen lopen.
Er zijn dus idd aanpassingen aan het ontwerp van railfietsjes, maar het ligfietskarakter lijkt niet te worden aangetast.
Groet,
Marco
Berichten: 1.500
Topics: 45
Lid sinds: May 2017
Bedankt: 16
138 x bedankt in 118 berichten
Deze is ook mooi! Wel wat ver weg helaas...
Berichten: 2.532
Topics: 78
Lid sinds: Apr 2017
Bedankt: 2018
2392 x bedankt in 1063 berichten
01-Feb-2019, 08:49 AM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 01-Feb-2019, 08:50 AM door Roepers.)
Indrukwekkend. Op familiepark Nienoord zijn ook monorailligfietsen. Deze zijn echter niet half zo indrukwekkend als deze razendsnelle pods. Ik dacht dat de NVHPV ooit eens futuristische poster had gemaakt waarop een dergelijk monorailsysteem stond weergegeven.
Groet,
Marco
Berichten: 2.532
Topics: 78
Lid sinds: Apr 2017
Bedankt: 2018
2392 x bedankt in 1063 berichten
12-Feb-2019, 03:37 PM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 12-Feb-2019, 03:39 PM door Roepers.)
Weer een artikel over het ligfietssmalspoor in het Holtingerveld in het DvhN. De datum van 21 maart staat nog steeds, dus dat betekent dat de het spoor volgende maand open gaat. Ze wilden subsidie voor tablets van de provincie maar dat krijgen ze niet (ze hebben de ambitie wel, maar kennelijk de relaties niet). Persoonlijk maakt het mij niet uit. Ik had trouwens een app laten ontwikkelen die de deelnemers op hun mobiel zouden kunnen downloaden. Zelfde effect. Vrijwel iedereen heeft een smartphone.
Berichten: 1.500
Topics: 45
Lid sinds: May 2017
Bedankt: 16
138 x bedankt in 118 berichten
Helemaal mee eens! Die tablets gaan alleen maar stuk etc. Een app is moderne aanpak!
Berichten: 287
Topics: 10
Lid sinds: Dec 2017
Bedankt: 0
39 x bedankt in 25 berichten
12-Feb-2019, 07:06 PM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 12-Feb-2019, 07:08 PM door Roef Veerman.)
Volgens mij kan je vanuit Groesbeek naar Kranenburg ook over de "grote" spoorweg fietsen. Deze wordt nergens anders meer voor gebruikt. Maar er zijn wel spoorovergangen waar wegen kruisen. Dus weet niet hoe dat dan werkt, of die vanzelf dicht gaan of dat je dan moet afstappen oid lol. Ik heb er wel eens eerder een aantal spoorfietsen overheen zien rijden, meerpersoons ook. Erg leuk om te zien.
https://nieuws.nijmegenonline.nl/fiets-d...groesbeek/ kan je gelijk het hele gezin weer blij mee maken Erik
Berichten: 2.532
Topics: 78
Lid sinds: Apr 2017
Bedankt: 2018
2392 x bedankt in 1063 berichten
12-Feb-2019, 08:07 PM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 12-Feb-2019, 08:38 PM door Roepers.)
Klopt, dat is de Grenzland-draisine, Kleef - Kranenburg - Groesbeek. Je kan van Kleef naar Kranenbrug en vice versa fietsen of van Groesbeek naar Kranenburg en vice versa. De startmogelijkheden in Duitsland zijn uitgebreider dan in Nederland en doorfietsen van Groesbeek naar Kraneburg is er niet bij. Het zijn ook geen ligfietsen, maar echte rechtopfietsen. In Duitsland zijn de mogelijkheden voor draisineritten veel groter dan in Nederland. De enige andere locatie die ik Nederland ken is Hengelo-Twekkelo. Een ritje van 20 minuten. Ook hier weer rechtoprailfietsen. Ik heb zelf voor het eerst op railfiets gereden in Rinteln in het Weserbergland (waar ook de Weserrunde begint). Dat vond ik erg leuk. Ik lees net op hun website dat hun (rechtop)-draisines nu allemaal elektrofietsen zijn geworden. Dat vind ik persoonlijk jammer. In Duitsland zijn nog veel meer trajecten. Zie ook deze site.
Ik heb in Zweden ook met mijn gezin in 2015 op railfietsen gereden tussen Nybygget en Ljungbyhed. Dat waren ook rechtopfietsen, maar er zaten ook oude exemplaren tussen die dus door de spoorwegen zijn gebruikt.
Binnenkort hoop ik met Erik voor het eerst te railligfietsen op een speciaal daarvoor aangelegd smalspoor traject.
Hier Sinterklaas op een railligfiets in Duitsland,
Het is de Florentine ontworpen door Markus Neu. Het klinkt allemaal heel positief op die video uit 2008, maar de Warndt Express is niet meer getuige de site.
Of deze zeer bijzondere ligfiets nog bestaat en wat er meer gebeurt, heb ik helaas niet kunnen vinden. Ik ben er wel nieuwsgierig naar.
Berichten: 1.981
Topics: 30
Lid sinds: Apr 2017
Bedankt: 1
1406 x bedankt in 799 berichten
(12-Feb-2019, 07:06 PM)Roef Veerman schreef: Volgens mij kan je vanuit Groesbeek naar Kranenburg ook over de "grote" spoorweg fietsen. Deze wordt nergens anders meer voor gebruikt. Maar er zijn wel spoorovergangen waar wegen kruisen. Dus weet niet hoe dat dan werkt, of die vanzelf dicht gaan of dat je dan moet afstappen oid lol.
Je kan voor een groot deel ook langs het spoor fietsen. En spoorwegovergangen moeten handmatig geopend / gedicht worden door de berijders. Dat heb ik al een paar keer gezien. Ik heb trouwens alleen maar gezien dat er een fiets voor een grote groep mensen overheen kwam. Nooit voor één of twee fietsers. Het was altijd het type 'bierfiets'.
|
Gebruikers die dit topic lezen: 4 gast(en)
|
Welkom
|
Je moet jezelf aanmelden voor je een bericht kunt plaatsen.
|
|