Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Leergeld
#1
Gisteren ben ik voor een bescheiden bedrag de bezitter geworden van een tig-de-handse Flevotrike. Trots? Dat nou nog niet zo meteen indirect.

Een jaar of twintig geleden heb ik wel eens een proefritje gemaakt op een Flevotrike, en daar reed ik toen zo op weg. Dat was nu wel even anders. De trike was zo soepel geveerd, dat ik er niet op kon rijden. Ik dacht dat ik gewoon eerst maar rustig thuis moest oefenen, dus ik heb de trike aan de hand meegenomen naar het station. Toen ik bij het station aankwam, was de kats versleten voorband leeggelopen. Toen begon het mij te dagen dat die aardige meneer van marktplaats misschien wel gewoon een leugenaar was.

Wel, dat zal hem karma-technisch nog lelijk kunnen opbreken.

In de trein de fiets nog eens rustig bekeken. Ik dacht dat een Flevotrike altijd verlengd kon worden. Nou, deze dus niet.
Ook leken de rubbers mij nogal versleten, want het voor wiel kantelknikte wel erg makkelijk naar de grond.

Gelijk de fiets maar weggebracht naar Halfords om er een nieuwe voorband op te laten zetten.
Dinsdag kan ik hem ophalen.
Inmiddels heb ik een list bedacht hoe ik hem kan verlengen, want hij is echt wel 10 cm tekort voor mij.

Ik hoop dat ik nog ergens nieuwe rubbers kan vinden.


Bart, Doh   , Verbeek
Keuzes worden eenvoudiger naarmate je minder keus hebt  FlevoTrikeJouta Tadpole Blue Line | Quest 377 | Trident Titan
Antwoord }
Bedankt door:
#2
Hoi Bart,

ja jammer.

Tempelman in Dronten heeft geloof ik wel Flevobike/trike onderdelen.
(Diabolo bij het "stuur" en rubber voor de vering)
Antwoord }
Bedankt door:
#3
De diabolo moet ook bij een surf/watersportwinkel nog wel te krijgen zijn. 40 jaar terug had je die op elke straathoek. Tegenwoordig is windsurfen niet meer “hip”...
Flevobike en trike - Nazca Pioneer - Strada 58 - Challenge Alize - Quest 846 - Nazca Fiero - Brompton - Koga LightSpeed - bakfiets (voor de kleinkinderen)
Antwoord }
Bedankt door:
#4
Die diabolo is idd nog gewoon te koop bij Tempelman. Op EBay staan ze ook, volgens mij met als verkoper de huidige Duitse fabrikant van de flevo bikes
Antwoord }
Bedankt door: Bart Verbeek
#5
(17-Mar-2019, 09:56 PM)Bart Verbeek schreef: De trike was zo soepel geveerd, dat ik er niet op kon rijden.

In de trein de fiets nog eens rustig bekeken. Ik dacht dat een Flevotrike altijd verlengd kon worden. Nou, deze dus niet.
Ook leken de rubbers mij nogal versleten, want het voor wiel kantelknikte wel erg makkelijk naar de grond.

Bart, Doh   , Verbeek

Er zit maar 1 draagveer op.Een elastomeer- of rubberblokvering. Die heeft een progressieve veer karakteristiek en wordt nooit soepel. Eerder verhard en verdroogd die veer.
Een Flevotrike is prima af te stellen op de rijder. Voor, op de vierkante buis, zit een verstelbaar trapas-huis.
Antwoord }
Bedankt door:
#6
(18-Mar-2019, 08:35 AM)PietV* schreef: Er zit maar 1 draagveer op.Een elastomeer- of rubberblokvering. Die heeft een progressieve veerkarakteristiek en wordt nooit soepel. Eerder verhard en verdroogd die veer.

Ik vermoed dat het dan de diabolo is die vervangen moet worden. De fiets kan niet meer uit zichzelf rechtop staan. Ik heb het maar heel even geprobeerd in de regen. De banden waren ook erg zacht, daardoor kan het ook komen dat het leek alsof de vering te slap was.


(18-Mar-2019, 08:35 AM)PietV* schreef: Een Flevotrike is prima af te stellen op de rijder. Voor, op de vierkante buis, zit een verstelbaar trapas-huis.

Dat zou mooi zijn. Ik zal daar dan nog eens goed naar kijken voordat ik de zaag er in zet.

(17-Mar-2019, 11:01 PM)ErikvanD schreef: Die diabolo is idd nog gewoon te koop bij Tempelman. Op EBay staan ze ook, volgens mij met als verkoper de huidige Duitse fabrikant van de flevo bikes

Bedankt voor de tip. Is zo'n diabolo makkelijk zelf te vervangen?
Keuzes worden eenvoudiger naarmate je minder keus hebt  FlevoTrikeJouta Tadpole Blue Line | Quest 377 | Trident Titan
Antwoord }
Bedankt door:
#7
De Flevotrike KAN NIET zelfstandig rechtop staan. Dan zal het voorstuk ALTIJD omknikken. Ik had op mijn trike een standaard aan het voorwiel. Dat moest gebruikt worden, wanneer de fiets stilstond. Je houdt de voortrein recht met de druk van je voeten. Klikpedalen zijn hierbij erg prettig. Verder stuur je door je gewicht te verplaatsen.
Flevobike en trike - Nazca Pioneer - Strada 58 - Challenge Alize - Quest 846 - Nazca Fiero - Brompton - Koga LightSpeed - bakfiets (voor de kleinkinderen)
Antwoord }
Bedankt door:
#8
(18-Mar-2019, 06:13 PM)Bart Verbeek schreef: Bedankt voor de tip. Is zo'n diabolo makkelijk zelf te vervangen?

Ja hoor, die zit met twee moeren gemonteerd tussen een plaat op het frame een een plaat op de knikarmas.

[Afbeelding: Duo+scharnier+Flevo+Trike.jpg]

Dit is een plaatje van een flevo racer maar volgens mij is dat bij een trike niet wezenlijk anders
Antwoord }
Bedankt door:
#9
[Afbeelding: 3143-D301-76-A7-4-B52-9-B26-CAFFDD5-E6-B6-F.jpg]
Flevobike en trike - Nazca Pioneer - Strada 58 - Challenge Alize - Quest 846 - Nazca Fiero - Brompton - Koga LightSpeed - bakfiets (voor de kleinkinderen)
Antwoord }
Bedankt door:
#10
Blijft een apart en leuk ding Smile En praktisch met zo'n bak!
Antwoord }
Bedankt door:
#11
Een hele mooie trike. Met vóór- en achtervering. Die diabolo rubberveer, bij de knik, doet niet veel meer dan een lichte ondersteuning tegen te snel knikken.

https://www.youtube.com/watch?v=rzFPcyafXUs

De link over de besturing van de Flevobike/ -trike, heb ik eerder vermeld. De druk van de rijder op het midden en de royale naloop van het voorwiel zorgen ervoor dat tijdens het rijden de voorzijde wel overeind blijft. Zie figuur 3A.

https://fietssite.jouwweb.nl/08

Rijden op een Flevobike is niet moeilijk. https://www.youtube.com/watch?v=84GN-42StJc
Antwoord }
Bedankt door: Bart Verbeek
#12
Jullie stellen me weer enigszins gerust. Misschien waren het gewoon zenuwen waardoor ik er tijdens de proefrit niets van bakte. In combinatie met een toekijkende verkoper, stromende regen en te zachte banden. Morgenmiddag kan ik de fiets ophalen. Woensdag heb ik een vrije dag, dus dan ga ik hem eerst maar eens op een rustig plekje uitproberen voordat ik overhaaste conclusies trek.

@PietV, interessante artikelen en videos!
Keuzes worden eenvoudiger naarmate je minder keus hebt  FlevoTrikeJouta Tadpole Blue Line | Quest 377 | Trident Titan
Antwoord }
Bedankt door:
#13
Er bestaan soweiso 2 versies. Een korte en een lange.

Als je de korte hebt en die is te kort voor jou, dan heb je de verkeerde fiets gekocht. Verlengen kan volgens mij niet.

Uiteraard kun je de trapas over de voorbuis verschuiven.


Ik heb echt nog nooit een ligfiets gekocht zonder proefrit. Tegenwoordig weet ik na 100m al of de fiets mij wel of niet bevalt.
Wim -de roetsende

Thys 209 Rowingbike  -  Milan SL MK7  -  M5 CHR*  -  M-SUB  -  VNR BT Freewheeler

Antwoord }
Bedankt door:
#14
(20-Mar-2019, 07:31 AM)Wim -de roetsende schreef: Er bestaan sowieso 2 versies. Een korte en een lange.

Als je de korte hebt en die is te kort voor jou, dan heb je de verkeerde fiets gekocht. Verlengen kan volgens mij niet.
Klopt, ik heb de verkeerde fiets gekocht. Ik dacht dat er maar één type was. Ik kon mij eenvoudigweg niet voorstellen dat je zo'n fiets zou maken zonder dat je die kunt verstellen. Maar geen paniek, ik zaag hem wel door en zet er 11 cm tussen.

(20-Mar-2019, 07:31 AM)Wim -de roetsende schreef: Ik heb echt nog nooit een ligfiets gekocht zonder proefrit. Tegenwoordig weet ik na 100m al of de fiets mij wel of niet bevalt.

Ik verkeerde in de veronderstelling dat ik die proefrit 20 jaar geleden al gemaakt had. Toen reed ik er zo mee weg. Tenminste, dat maak ik mijzelf wijs. Kennelijk heb ik dat in de loop der tijd geïdealiseerd.
Keuzes worden eenvoudiger naarmate je minder keus hebt  FlevoTrikeJouta Tadpole Blue Line | Quest 377 | Trident Titan
Antwoord }
Bedankt door:
#15
(20-Mar-2019, 09:40 PM)Bart Verbeek schreef: Klopt, ik heb de verkeerde fiets gekocht. Ik dacht dat er maar één type was. Ik kon mij eenvoudigweg niet voorstellen dat je zo'n fiets zou maken zonder dat je die kunt verstellen. Maar geen paniek, ik zaag hem wel door en zet er 11 cm tussen.

Maar je kan hem verstellen.

Hier een foto van een Flevobike:
[Afbeelding: 1-Flevobike+Bike+110513.JPG]
(geleend van het blog Bicky en zijn fietsen)

Het crankstel zit op de neusbuis vast met een unit. Die unit klemt om die buis met twee bouten aan de onderkant. Die kunnen met een inbussleutel gelost worden en dan is die unit over de neusbuis te verschuiven. Zoals je ziet is dat een behoorlijke lengte.  Het kan wel zijn dat als het crankstel op die manier tegen het einde van de neusbuis zet (hij staat op de foto aan het begin van die vierkante neusbuis) dat de lengte van de ketting niet meer klopt. Dan moet die  verlengd worden.

Mijn eerste ligfiets, een Bowi,  had ook een dergelijke unit.
Antwoord }
Bedankt door:
#16
Net even de tuin in geweest:

[Afbeelding: no9hzk.jpg]
Keuzes worden eenvoudiger naarmate je minder keus hebt  FlevoTrikeJouta Tadpole Blue Line | Quest 377 | Trident Titan
Antwoord }
Bedankt door:
#17
Je moet even de foto voor iedereen zichtbaar maken door iedereen het recht te geven de foto te bekijken, Bart.
Antwoord }
Bedankt door:
#18
(21-Mar-2019, 11:56 PM)Roepers schreef: Je moet even de foto voor iedereen zichtbaar maken door iedereen het recht te geven de foto te bekijken, Bart.

Zo beter?
Keuzes worden eenvoudiger naarmate je minder keus hebt  FlevoTrikeJouta Tadpole Blue Line | Quest 377 | Trident Titan
Antwoord }
Bedankt door:
#19
Oké, dat is wel een heel korte neusbuis. Ik vraag mij af of dat standaard was/is bij een Flevotrike. Ik vermoed van niet, maar weet er helaas niet genoeg van.
Antwoord }
Bedankt door:
#20
De foto maakt alles duidelijk. Het frame is aan de voorzijde zeker 15 cm ingekort. Wat je als rijder niet nodig hebt zaag je er af.
Antwoord }
Bedankt door:
#21
Ja duidelijk die foto, vergelijk het met de andere afbeeldingen van flevo-bikes. Geeft mij idee van proberen gewicht te besparen op je fiets... en fiets daarmee ongeschikt maken voor langere personen.
Antwoord }
Bedankt door:
#22
Ik was van plan de voorbuis te verlengen met 11 cm. Maar dankzij het artikel van PietV weet ik nu dat ik daarmee de naloop met 11 cm verkort. Dat levert vast een onrijdbare fiets op. Ik ga nu kijken of ik de neusbuis kan verlengen.
Keuzes worden eenvoudiger naarmate je minder keus hebt  FlevoTrikeJouta Tadpole Blue Line | Quest 377 | Trident Titan
Antwoord }
Bedankt door:
#23
Was is het proberen waard. De Python, met knikframe, heeft een vóórloop tussen de 35 en 40 cm. Afhankelijk van de balhoofdhoek en de wielmaat. En dat rijdt ook.

https://www.youtube.com/watch?v=pMyq4LnJBic

Zowel de Flevobike/-trike als de Python zijn voorwielaangedreven ligfietsen met knikframe. Het aandrijvende voorwiel trekt de fiets met bestuurder en bagage voort. De vóórloop zal bij aandrijving de fiets extra strekken. Maar wat die grote vóórloop doet bij een noodstop in een bocht is afwachten. Ook richels en obstakels zijn erg vervelend met een grote vóórloop.
Antwoord }
Bedankt door:
#24
Vandaag de fiets een nosejob gegeven. Het crankstel is 11 cm naar voren geschoven. Ik moet er alleen nog een langere  ketting om leggen.

[Afbeelding: 9iy8p5.jpg]
Keuzes worden eenvoudiger naarmate je minder keus hebt  FlevoTrikeJouta Tadpole Blue Line | Quest 377 | Trident Titan
Antwoord }
Bedankt door:
#25
Het blijkt dat de zitschaal wel erg bescheiden uitvalt om mijn toch wel forse achter- en onderkant van ondersteuning te voorzien. Ik denk dat ik zelf iets zal moeten maken. Weet iemand toevallig een artikel over hoe je een nieuwe zitschaal maakt? Ik heb het hier op de site nog niet kunnen vinden.
Keuzes worden eenvoudiger naarmate je minder keus hebt  FlevoTrikeJouta Tadpole Blue Line | Quest 377 | Trident Titan
Antwoord }
Bedankt door:
#26
Vandaag een lange ketting gemaakt van twee kettingen. Voor het eerst een kettingpons gebruikt. Kan ik morgen eindelijk gaan leren fietsen.
Keuzes worden eenvoudiger naarmate je minder keus hebt  FlevoTrikeJouta Tadpole Blue Line | Quest 377 | Trident Titan
Antwoord }
Bedankt door:


Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)
Welkom
Je moet jezelf aanmelden voor je een bericht kunt plaatsen.

Gebruikersnaam:


Wachtwoord:





Nieuwe berichten
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Ik merk nu wel van m...Gideonaut — 05:33 PM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Met voetballen...Niels van der Wal — 05:06 PM
Prototype tegen verblinding auto's
Tsja, interessante...datakneder — 04:18 PM
Prototype tegen verblinding auto's
De Duitse TÜV kijkt ...365cycle — 04:13 PM
Prototype tegen verblinding auto's
Tsja, interessante o...Grrrrrene — 03:16 PM
Vandaag ben ik niet blij omdat.....
...vanmorgen mijn ...365cycle — 02:38 PM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Leuk om de verschill...PieterTrapt — 01:58 PM
Vandaag ben ik niet blij omdat.....
...vanmorgen mijn ru...Hoekie — 12:58 PM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Ik denk dat je als s...Frutsel — 11:12 AM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Laten we het eufemis...LigfietsWilsum — 10:18 AM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Ik heb weleens n...Hardloper — 10:00 AM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Dat als laatste ge...Bart Verbeek — 09:35 AM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Ik heb weleens nac...Wim -de roetsende — 08:11 AM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Snap eigenlijk n...365cycle — 01:37 AM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Ik heb weleens nacht...Hardloper — 11:17 PM
VM45
Mijn zoontje (7) l...365cycle — 11:07 PM
VM45
Mijn zoontje (7) leg...blokdoorn — 11:03 PM