Waardering:
  • 1 stemmen - gemiddelde waardering is 5
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
“Stuur-hang-kabeltje”
#1
Mijn stuur hangt, of beter gezegd: hing aan een dun en geplastificeerd kabeltje op een vaste hoogte. Dat was prettig. Ik had geen elleboogsteunen nodig. Mijn handen hingen aan het stuur zoals bij een tweewieler. Vandaag knapte hij en had ik mijn elleboog steunen wel nodig. Dat zijn bij mij 2 identieke voormalige stuurtassen van Agu, geplaatst aan weerszijde van de stoel, een gevuld met een fleece-vest voor als ik bezweet een boterham eet buiten de fiets en een gevuld met reservemateriaal.

Als ik op foto’s bij verkoopadvertenties kijk, zie ik het stuur meestal op de stoel rusten. Er is daar dus geen kabeltje aanwezig. Hoe hebben jullie dat?
Flevobike en trike - Nazca Pioneer - Strada 58 - Challenge Alize - Quest 846 - Nazca Fiero - Brompton - Koga LightSpeed - bakfiets (voor de kleinkinderen)
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#2
Ik heb beide varianten, en nu zelfs de dubbele variant in mijn Quest XS. Dus EN de kabel en de elleboog steunen. In de Strada rij ik alleen met elleboog steunen. Vind ik heel relaxt wel. Ik gok dat als mijn gps van het stuur gaat in de XS ook daar de stuurkabel eruit gaat. Heb het idee dat de belasting op de polsen dan een stuk minder is. Op de lange duur ritten is dit een punt van aandacht voor mij.
Antwoord }
Bedankt door:
#3
Ik heb elleboog steunen in de Mango en dat is één van de beste upgrades die ik gedaan heb! Met deze steunen is mijn weggedrag een stuk rustiger dan zonder, je beweegt je stuur minder. Met zonder bedoel ik ook zonder kabeltje, je stuur rust dan op je buik.
Antwoord }
Bedankt door:
#4
Ik rijd ook met elleboogsteunen, heerlijk.

Ook veel minder vermoeiend.
Wim -de roetsende

Thys 209 Rowingbike  -  Milan SL MK7  -  M5 CHR*  -  M-SUB  -  VNR BT Freewheeler

Antwoord }
Bedankt door:
#5
(07-Oct-2019, 07:57 PM)Roef Veerman schreef: Ik gok dat als mijn gps van het stuur gaat in de XS ook daar de stuurkabel eruit  gaat. Heb het idee dat de belasting op de polsen dan een stuk minder is.

Ik begrijp uit je verslag van PBP die je reed met de XS dat je moest stoppen vanwege problemen met je polsen. Vond je niet dat door én de elleboogsteunen én het kabeltje je niet meer mogelijkheden had om de polsen te ontlasten?

Ik wil ook wel weten waarom je je GPS van je stuur wil halen. Ik heb de mijne ook gemonteerd in het midden van het stuur en vind dat een fijne plek omdat je er snel op kunt kijken zonder de focus op de weg te verliezen.

Gert
Flevobike en trike - Nazca Pioneer - Strada 58 - Challenge Alize - Quest 846 - Nazca Fiero - Brompton - Koga LightSpeed - bakfiets (voor de kleinkinderen)
Antwoord }
Bedankt door:
#6
[Afbeelding: 20190525_2032414319713835709429282.jpg]

Mijn navigatie zit recht in het zicht. Werkt super. Bij slecht weer heb ik een alternatieve plaats op de linker wielkast.
Ik moet het steuntje alleen nog een keer verzetten zodat het niet meer boven de rand uitsteekt, dan past de schuimkap beter.
Antwoord }
Bedankt door: 365cycle
#7
(07-Oct-2019, 10:08 PM)GertBr schreef:
(07-Oct-2019, 07:57 PM)Roef Veerman schreef: Ik gok dat als mijn gps van het stuur gaat in de XS ook daar de stuurkabel eruit  gaat. Heb het idee dat de belasting op de polsen dan een stuk minder is.

Ik begrijp uit je verslag van PBP die je reed met de XS dat je moest stoppen vanwege problemen met je polsen. Vond je niet dat door én de elleboogsteunen én het kabeltje je niet meer mogelijkheden had om de polsen te ontlasten?

Ik wil ook wel weten waarom je je GPS van je stuur wil halen. Ik heb de mijne ook gemonteerd in het midden van het stuur en vind dat een fijne plek omdat je er snel op kunt kijken zonder de focus op de weg te verliezen.

Gert

Ik had toen met PBP nog geen elleboogsteunen en enkel de kabel. 

GPS van het stuur omdat ik dan het stuur in het midden kan vastpakken en het kan meer richting mijn buik wat ook minder polsbelasting is. De GPS zit in Kanjer rechts op de wielkast op een steun gemonteerd, dit is prima voor mij. Heb geen last van dat ik de focus op de weg verlies hiermee.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#8
Dag Roef,


Omdat het standaardstuur in een Quest/df mijn polsen onaangenaam belastte (Ik hield het stuur vaak vanaf de zijkanten beet) heb ik voor de DF een ossekopstuur door intercitybike laten maken. (Hij is in Roemenië gemaakt) Hij is nu nog te breed gemaakt, dus moet 6cm smaller, maar dit gaat Hans binnenkort doen. De maten heeft intercitybike wel; die zijn opgenomen door Pjotr. Ze moeten zo een nieuwe voor je kunnen maken als je polsen met een standaardstuur onaangenaam belast worden.
(Voor mij is dit idee niet nieuw; al met de voor mij gemaakte wedstrijdfiets had ik een ossekopstuur en voor de een paar jaar geleden aangeschafte m5 m-racer heb ik een ossekopstuur laten maken. Het is fietsen in een zo natuurlijk mogelijke houding; een draai in je polsen is niet natuurlijk.

Bekijk hem anders binnenkort op de verjaardagsviering van de nvhpv bij Elan, als je er bent.

Niels, boe, van der Wal
Antwoord }
Bedankt door:
#9
In mijn Q heb ik een staalkabeltje (oude remkabel) om het stuur omhoog te houden en van autogordels heb ik (instelbare) elleboogsteunen gemaakt.
Alle twee de "opties" dus.
Antwoord }
Bedankt door:
#10
Ik heb gisteravond provisorisch een “klemcleat” die ik nog uit mijn surftijd had liggen, gemonteerd op de neerwaardse stang van het stuur.

[Afbeelding: EF355-E86-BA43-4088-AF28-810-FA6-EDCD77.jpg]

Met een lijntje (zeilers spreken niet over “touw”) aangrijpend op de plek waar normaal het staalkabeltje beneden vast zit, zou ik nu de elke hoogte van het stuur tijdens het rijden moeten kunnen regelen. Mijn exemplaar heeft nog een verbinding tussen beide zijden zodat de lijn niet kan vallen in de draaiende onderdelen. Ik ga het morgen uitproberen. Bevalt het, dan monteer ik de klem met popnagels op de stuurstang.
Flevobike en trike - Nazca Pioneer - Strada 58 - Challenge Alize - Quest 846 - Nazca Fiero - Brompton - Koga LightSpeed - bakfiets (voor de kleinkinderen)
Antwoord }
Bedankt door:
#11
In mijn Mango heb ik geen elleboogsteunen en ook geen lijntje. (hier ook een zeiler ;-)
Kunnen jullie ook foto's plaatsen van zo'n lijntje?
Even an absolute beginner has to start somewhere.

Antwoord }
Bedankt door:
#12
[Afbeelding: 61-C76-D0-A-6-EDB-48-A7-8-B45-E6-BD73-D3146-C.jpg]
Flevobike en trike - Nazca Pioneer - Strada 58 - Challenge Alize - Quest 846 - Nazca Fiero - Brompton - Koga LightSpeed - bakfiets (voor de kleinkinderen)
Antwoord }
Bedankt door:
#13
(10-Oct-2019, 10:04 PM)TvWijk schreef: Kunnen jullie ook foto's plaatsen van zo'n lijntje?


[Afbeelding: 763?appId=2dc96dd3f167e919913d808324cbfeb2&quality=0.8]
Keuzes worden eenvoudiger naarmate je minder keus hebt  FlevoTrikeJouta Tadpole Blue Line | Quest 377 | Trident Titan
Antwoord }
Bedankt door: 365cycle
#14
In de DF heeft Peter (werkt bij Ymte/InterCityBike) een nieuw stuurblokje van een ander veel slijtvaster materiaal bevestigd.

Bijkomend voordeel: het stuur blijft een beetje halverweg de 'lock-positie' en mijn buik 'zweven'. Prima dus. Geen touwtje/draadje/kabeltje/elastiekje/enz. nodig.
Wim -de roetsende

Thys 209 Rowingbike  -  Milan SL MK7  -  M5 CHR*  -  M-SUB  -  VNR BT Freewheeler

Antwoord }
Bedankt door:
#15
(11-Oct-2019, 01:01 PM)Wim -de roetsende schreef: In de DF heeft Peter (werkt bij Ymte/InterCityBike) een nieuw stuurblokje van een ander veel slijtvaster materiaal bevestigd.

Ook een foto aub Wim.
Flevobike en trike - Nazca Pioneer - Strada 58 - Challenge Alize - Quest 846 - Nazca Fiero - Brompton - Koga LightSpeed - bakfiets (voor de kleinkinderen)
Antwoord }
Bedankt door:
#16
Bedoel je dit blokje Wim:

[Afbeelding: image.png]

Dat in mijn Mango heeft ook wat speling die ik er niet uitgesteld krijg. Maar als ik het vervang dan kan ik wellicht ook de DF versie nemen als dat slijtvaster is...
Antwoord }
Bedankt door: Wim -de roetsende
#17
Yep, dat ding bedoel ik.
Wim -de roetsende

Thys 209 Rowingbike  -  Milan SL MK7  -  M5 CHR*  -  M-SUB  -  VNR BT Freewheeler

Antwoord }
Bedankt door:
#18
(11-Oct-2019, 05:37 PM)Wim -de roetsende schreef: Yep, dat ding bedoel ik.

Maar waar en hoe zit “dat ding” dan gemonteerd?
Flevobike en trike - Nazca Pioneer - Strada 58 - Challenge Alize - Quest 846 - Nazca Fiero - Brompton - Koga LightSpeed - bakfiets (voor de kleinkinderen)
Antwoord }
Bedankt door:
#19
@ GertBr: bedankt voor de foto.
"dat ding" zit aan het einde van je stuurkolom. Het blokje is het hart van de kruiskoppeling.

@ Bart Berbeek: dergelijke lijntjes zojn niets voor mij; zowel bij het zeilen als bij het fietsen waaien ze weg Big Grin
Even an absolute beginner has to start somewhere.

Antwoord }
Bedankt door:
#20
Gebruiken sommigen ook niet gewoon een slap lijntje tussen beide spiegels waar het stuur dan op rust?
Antwoord }
Bedankt door:
#21
(11-Oct-2019, 10:30 PM)ErikvanD schreef: ...een slap lijntje tussen beide spiegels...

Ik kwam dat wel op foto’s tegen.
Flevobike en trike - Nazca Pioneer - Strada 58 - Challenge Alize - Quest 846 - Nazca Fiero - Brompton - Koga LightSpeed - bakfiets (voor de kleinkinderen)
Antwoord }
Bedankt door:
#22
(07-Oct-2019, 07:46 PM)GertBr schreef: Mijn stuur hangt, of beter gezegd: hing aan een dun en geplastificeerd kabeltje op een vaste hoogte. Dat was prettig. Ik had geen elleboogsteunen nodig. Mijn handen hingen aan het stuur zoals bij een tweewieler. Vandaag knapte hij en had ik mijn elleboog steunen wel nodig. Dat zijn bij mij 2 identieke voormalige stuurtassen van Agu, geplaatst aan weerszijde van de stoel, een gevuld met een fleece-vest voor als ik bezweet een boterham eet buiten de fiets en een gevuld met reservemateriaal.

Als ik op foto’s bij verkoopadvertenties kijk, zie ik het stuur meestal op de stoel rusten. Er is daar dus geen kabeltje aanwezig. Hoe hebben jullie dat?

Mijn stuur hangt aan een kettinkje dat in het midden vastzit aan de 'stuurvastzetbeugel'. Doordat het een kettinkje is kan ik de hanghoogte middels een S-haakje makkelijk aanpassen. 
Na wat geëxperimenteer met vaste elleboogsteuntjes heb ik die nu redelijk comfortabel. Ik maakte van een dubbel kettinkje een soort hangbrugmodel van wielkast naar middensteun (ik heb een oude AlleWeder). Kettinkje want makkelijk te verstellen. De eigenlijke steun bestaat uit een leren omhulsel, twee buisjes (lichtbuis) waar de kettinkjes doorlopen en een vulling van bubbeltjesplastic.
Mijn GPS zit midden op mijn stuur. Kan tegen eventuele nattigheid, maar vangt die nauwelijks door AlleWederzeiltje en windschermpje.
Het voordeel van de AlleWeder is het aluminium. Makkelijk te bevestigen (ik pop het meeste), een gaatje meer of minder in dit oude beestje maakt niet echt uit.
Antwoord }
Bedankt door:
#23
(11-Oct-2019, 09:49 PM)TvWijk schreef: zowel bij het zeilen als bij het fietsen waaien ze weg Big Grin
Zal in een velomobiel toch wel meevallen? Misschien ga je er wel veel harder van fietsen...  Big Grin
Antwoord }
Bedankt door:
#24
(07-Oct-2019, 10:28 PM)ErikvanD schreef: [Afbeelding: 20190525_2032414319713835709429282.jpg]

Mijn navigatie zit recht in het zicht. Werkt super. Bij slecht weer heb ik een alternatieve plaats op de linker wielkast.
Ik moet het steuntje alleen nog een keer verzetten zodat het niet meer boven de rand uitsteekt, dan past de schuimkap beter.

Hoi Erik, welk type Garmin houder is dit? Zit mooi inderdaad! Groeten van Arjen
Antwoord }
Bedankt door:
#25
(04-Feb-2021, 07:53 PM)Arjen Meurs schreef: Hoi Erik, welk type Garmin houder is dit? Zit mooi inderdaad! Groeten van Arjen
Tenzij je snel van je geld af moet of heel principieel bent over productie in de regio zou ik even op Marktplaats/eBay/Amazon kijken.
Scheelt zomaar een factor 20  Big Grin
Antwoord }
Bedankt door:
#26
Dit is een aangepast houdertje van Ali dat je normaal op je balhoofddop monteert. Kost iets van 2-3 euro.

Intussen heb ik omgedraaid zodat het niet meer uitsteekt aan de bovenkant. Daardoor past mijn schuimkap nu weer gewoon én dient het houdertje ook als haak waar ik mijn stuur achter kan hangen in ruststand.
Antwoord }
Bedankt door:


Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 2 gast(en)
Welkom
Je moet jezelf aanmelden voor je een bericht kunt plaatsen.

Gebruikersnaam:


Wachtwoord:





Nieuwe berichten
Prototype tegen verblinding auto's
Beseffen we ook dat ...Hardloper — 06:59 PM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Ik doe momenteel m...Josligfiets — 06:58 PM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Ik doe momenteel m'n...365cycle — 06:14 PM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Ik merk nu wel van m...Gideonaut — 05:33 PM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Met voetballen...Niels van der Wal — 05:06 PM
Prototype tegen verblinding auto's
Tsja, interessante...datakneder — 04:18 PM
Prototype tegen verblinding auto's
De Duitse TÜV kijkt ...365cycle — 04:13 PM
Prototype tegen verblinding auto's
Tsja, interessante o...Grrrrrene — 03:16 PM
Vandaag ben ik niet blij omdat.....
...vanmorgen mijn ...365cycle — 02:38 PM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Leuk om de verschill...PieterTrapt — 01:58 PM
Vandaag ben ik niet blij omdat.....
...vanmorgen mijn ru...Hoekie — 12:58 PM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Ik denk dat je als s...Frutsel — 11:12 AM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Laten we het eufemis...LigfietsWilsum — 10:18 AM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Ik heb weleens n...Hardloper — 10:00 AM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Dat als laatste ge...Bart Verbeek — 09:35 AM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Ik heb weleens nac...Wim -de roetsende — 08:11 AM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Snap eigenlijk n...365cycle — 01:37 AM