Waardering:
  • 2 stemmen - gemiddelde waardering is 4.5
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Vandaag ben ik niet blij omdat.....
"Crazy hot sauce" erop smeren? Nog welgeteld 1 platte band na deze en dan stopt het.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
Ik zit inderdaad in Frankrijk, antihistamine heb ik standaard al bij in de vorm van hooikoortstabletten, die dus maar even 2 dagen dubbel gedoseerd. Dat heeft gewerkt, maar je wordt er wel suf van.

Een jaar of 10 terug had in een wespensteek in mijn hand, die kon ik na een dag niet meer gebruiken en de Franse dokter was ook redelijk onder de indruk. Ik weet niet meer wat ik toen gekregen heb, maar ik was er wel een paar dagen suf van.

Nu valt het allemaal wel weer mee, het is weg en ik heb met de jongens een mooi fort verkend. 140 treden naar boven, lekker in het zonnetje. Fietsen gaat ook wel, maar dank zij de bergen en slechte weggetjes is de snelheid niet hoog. Het aantal hoogtemeters is aanzienlijk.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
(27-Jul-2024, 11:29 AM)ZoefZoef schreef: Voor de tweede keer iemand mn achterwiel leeg heeft laten lopen. Vannacht nog op de fiets gereden en zojuist trof ik m weer aan met een losgedraaid ventiel Sad

Wat lijm op de dop smeren en dan glasgruis er in smeren. Dat zal ze leren. Niet vergeten als je zelf je band eens wil oppompen.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
Het kan ook zijn dat je ventieltje niet goed vast heeft gezeten en los getrild is. En als dat zich herhaalt is het tijd om een nieuw ringetje erop te zetten.
Voornaamste fiets(en): Carbon Strada 220  -  Whike  -  (Flevo bike, Flevo trike, beide alle wielen 20" en knik-kantel besturing, beide te koop maar hoeven niet weg.)
Antwoord }
Bedankt door:
(27-Jul-2024, 05:06 PM)Willeke_IGKT schreef: Het kan ook zijn dat je ventieltje niet goed vast heeft gezeten en los getrild is. En als dat zich herhaalt is het tijd om een nieuw ringetje erop te zetten.

Nee, dit is echt bewust gedaan Sad
Pomp die band nog 1x op, daarna lijm ik m wellicht vast zodat je een tangetje nodig hebt om dat metalen ringetje los te draaien.



Ook niet blij omdat ik 2 van de 5 schroeven waarmee de snel aan de naaf van de roets kwijt ben sinds vannacht en ik ze niet meer kan terugvinden Sad. Ben die hele fiets aan het schoonmaken en had die snel er ook af gehaald om beter bij de naaf te komeb.

(27-Jul-2024, 05:06 PM)Willeke_IGKT schreef: Het kan ook zijn dat je ventieltje niet goed vast heeft gezeten en los getrild is. En als dat zich herhaalt is het tijd om een nieuw ringetje erop te zetten.

Nee, dit is echt bewust gedaan Sad
Pomp die band nog 1x op, daarna lijm ik m wellicht vast zodat je een tangetje nodig hebt om dat metalen ringetje los te draaien.



Ook niet blij omdat ik 2 van de 5 schroeven waarmee de snel aan de naaf van de roets kwijt ben sinds vannacht en ik ze niet meer kan terugvinden Sad. Ben die hele fiets aan het schoonmaken en had die snel er ook af gehaald om beter bij de naaf te komen.
Antwoord }
Bedankt door:
De dag is nog vroeg, dus ik mag mn irritatie hier plempen want het is vandaag.

Ben bezig met de 209 en die heb ik flink schoongemaakt. Schijfrem dus ook even ontdaan van de remblokjes, hele schijfrem van de fiets gehaald en nu dus weer monteren en afstellen. En dat, dat lukt niet. Om de een of andere reden lijkt nu de binnenkabel klem te zitten ofzo ergens want ik kan die binnenkabel niet soepeltjes meer door de buitenkabel schuiven terwijl ik die kabel niet eens eruit heb getrokken. Als ik met kracht aan het uiteinde trek, zou ik dat direct moeten merken doordat de kabel dan tegen het uiteinde van de remhandel moet trekken en dat is niet het geval Sad

Vind het wel weer mooi geweest voor nu Sad Ga er vannacht wel weer verder mee ..
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , Hardloper
En nu ben ik dus echt niet blij, want ben inmiddels weer verder gegaan. De binnenkabel zat vast/klem/vul in met als gevolg dat ik nu de gehele binnen- en buitenkabel eruit heb getrokken zonder geleidedraad om de nieuwe buitenkabel weer door het frame te trekken Sad De buitenkabel ging onverwacht mee helaas.

Ik heb nu dus geen voorrem op de roets en weet ook even niet hoe ik de nieuwe remkabel via de onderzijde door het frame en door de achtervork weer naar buiten moet krijgen. Dr zijn 2 kleine gaatje waar die doorheen kan en om nu te zeggen dat ik daar veel ruimte heb.. Nee, verre van. Ik moet dus wat gaan bedenken Sad

Hellup!
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , Hardloper
(30-Jul-2024, 02:51 AM)ZoefZoef schreef: En nu ben ik dus echt niet blij, want ben inmiddels weer verder gegaan. De  binnenkabel zat vast/klem/vul in met als gevolg dat ik nu de gehele binnen- en buitenkabel eruit heb getrokken zonder geleidedraad om de nieuwe buitenkabel weer door het frame te trekken Sad  De buitenkabel ging onverwacht mee helaas.

Ik heb nu dus geen voorrem op de roets en weet ook even niet hoe ik de nieuwe remkabel via de onderzijde door het frame en door de achtervork weer naar buiten moet krijgen. Dr zijn 2 kleine gaatje waar die doorheen kan en om nu te zeggen dat ik daar veel ruimte heb.. Nee, verre van. Ik moet dus wat gaan bedenken Sad

Hellup!

eerst zorgen dat je de binnenkabel door de fiets heen krijgt. en bij het gaatje zou je misschien met een magneet de kabel de goede kant op kunnen leiden. en als dat lukt kun je er daarna een buitenkabel er doorheen halen.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , Hardloper
(30-Jul-2024, 05:48 AM)Veloquest schreef: eerst zorgen dat je de binnenkabel door de fiets heen krijgt. en bij het gaatje zou je misschien met een magneet de kabel de goede kant op kunnen leiden. en als dat lukt kun je er daarna een buitenkabel er doorheen halen.

Derk gebruikt daar een dun stevig ijzerdraadje voor. Misschien is het wel een spaak. Daarmee zit hij via dat ene gaatje te voelen waar de remkabel is en dan haakt hij het haakje van de spaak erachter en vist op die manier de kabel uit het frame. 

Dit is echt een geduld-klusje, want zelfs Derk met jarenlange ervaring was er echt even mee aan het klooien.
Wim -de roetsende

Thys 209 Rowingbike - Milan SL MK7 - M5 CHR - 272 - M5 Minimal.Bike - M-SUB - VNR BT Freewheeler

Antwoord }
Daarnet nog even lopen kloten en ik heb hoop dat het me wel gaat lukken. Ik krijg de buitenkabel duidelijk zichtbaar onder het gat.

Vandaag of morgen maar even naar het ouderlijk huis voor wat gereedschap: een tandartshaak, stukje visdraad, ijzerdraad en kabelknipper voor de nieuwe kabel.

Met dat tandartshaakje hoop ik de binnenkabel door het gat te geleiden het laatste stukje. Haakje binnen in de kabel haken en dan hopelijk daarover kunnen geleiden zo naar buiten. Visdraad, beetje zelfde idee. Lus door het gat en zo opwaarts proberen te g door het gat heen te trekken of visdraad door de kabel en het visdraad door de lus krijgen. Omdat dat dun en soepel is zou dat wellicht redelijk makkelijk kunnen gaan. Lukt dat niet, dan kan ik het met een stukje stevig ijzerdraad proberen door die van buitenaf in de kabel te prikken en zo de kabel er overheen te geleiden.


Hopelijk gaat het lukken. Gaat om de 209 trouwens. De gaatjes in het carbon zijn redelijk nauw.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , Hardloper
Deze ochtend ook mechanische problemen. Gisteren een 20" Quest gaan afhalen om een testrit mee te doen. Ik vond al dat er een raar geluid/gevoel was in de trappers/aandrijving. Peter had nog gezegd dat hij een wat ander geluid maakte omdat er een tussenas op zit plus de kettingspanner vooraan, dus ik had er niet veel van gemaakt, maar bleek tijdens het rijden toch dat ik wel veel "geratel" hoorde/voelde bij harder trappen. Bij thuiskomst nog eens beter gekeken en bleek de ketting wat gedraaid te zitten.

Ik had het beter niet gedaan, maar dus toch maar vertrokken naar het werk en in zijn grootste verzet vooraan laten staan voor het meeste van de rit. Helemaal op het einde is de ketting eraf gevlogen met het verwisselen van de verzetten vooraan (klim dus toch kleiner voorblad nodig). Toen is de ketting gebroken. Mja, had ik eigenlijk kunnen weten dat ik daarmee niet had moeten verder rijden. Geluk bij ongeluk, ik was niet al te ver van het werk en stond net voor de hoogste heuvel. Dus even omhoog geduwd en de rest heb ik gewoon al bollend kunnen doen Smile .

Dus nu op zoek naar een collega met een fiets, dat ik rap even wat ketting + ander benodigdheden kan gaan kopen in de fietsenwinkel en de ketting kan vervangen. Nog nooit gedaan, maar nu dus echt nodig, anders geraak ik niet thuis Doh .
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , Hardloper
Je hebt ḿ gewoon gekocht die 20" quest?
Antwoord }
Bedankt door:
Lees even terug ZoefZoef, lange proefrit afgesproken.

Bij een 20" Quest kun je redelijk goed bij de hele lange ketting, waarschijnlijk alleen even puzzelen hoe die door de spankooi voor is gegaan.
Voornaamste fiets(en): Carbon Strada 220  -  Whike  -  (Flevo bike, Flevo trike, beide alle wielen 20" en knik-kantel besturing, beide te koop maar hoeven niet weg.)
Antwoord }
Bedankt door: bucovaina
(30-Jul-2024, 08:15 AM)bucovaina schreef: Dus nu op zoek naar een collega met een fiets, dat ik rap even wat ketting + ander benodigdheden kan gaan kopen in de fietsenwinkel en de ketting kan vervangen. Nog nooit gedaan, maar nu dus echt nodig, anders geraak ik niet thuis Doh .

Een Quick link en een Quick link tang zou genoeg moeten zijn, misschien een extra stukje ketting. Sowieso handig om in je gereedschapssetje te hebben. Je kan de ketting meenemen naar de winkel zodat je de juiste Quick link mee krijgt. Die is afhankelijk van het aantal versnellingen, maar met een tussenas is dat misschien niet gelijk? Oh ook een kettingpons heb je nodig. 
Er zijn mensen die zo'n quicklink zonder tang erin en eruit zetten, maar geloof mij, het scheelt veel frustratie, zeker in een velo waar je er waarschijnlijk slecht bij kan.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , Hardloper , Tijanus
(30-Jul-2024, 08:55 AM)ZoefZoef schreef: Je hebt ḿ gewoon gekocht die 20" quest?

Nog niet, ik heb eerst een testrit willen doen om te zien hoe snel/traag hij nu is op mijn rit. Maar helaas door de problemen kan ik er nu nog geen deftig antwoord op formuleren. Ik vermoed dat een 180· gedraaide ketting geen goed beeld geef omdat het best wel wat onnodig verlies introduceert in de "drive train".

Maar als het verlies in snelheid best mee valt zou dat kunnen dat ik het doe ja.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , Hardloper
(30-Jul-2024, 07:36 AM)ZoefZoef schreef: Hopelijk gaat het lukken. Gaat om de 209 trouwens. De gaatjes in het carbon zijn redelijk nauw.

Er zijn speciale setjes voor te koop met magneetjes etc. Maar, met dun draad, haakjes, een goede lamp en heel veel geduld lukt het meestal ook. Binnenkabel met een magneetje werkt soms ook.
Antwoord }
Bedankt door: Hardloper
De sluit schakels die uit twee identieke delen, ieder met een plaatje en een pinnetje bestaan krijg je er zonder moeite met je vingers in.
De sluitschakels met twee pinnen op een plaatje en twee gaatjes in het andere plaatje zijn veel moeilijker, ik zou die vermijden indien het andere type beschikbaar is.

Oh ja, ik heb een touwtje door de ketting buis geregen maar ijzerdraad is waarschijnlijk makkelijker, een reserve remkabel bijvoorbeeld.
Voornaamste fiets(en): Carbon Strada 220  -  Whike  -  (Flevo bike, Flevo trike, beide alle wielen 20" en knik-kantel besturing, beide te koop maar hoeven niet weg.)
Antwoord }
Bedankt door: Hardloper , bucovaina , Tijanus
(30-Jul-2024, 09:44 AM)Willeke_IGKT schreef: Lees even terug ZoefZoef, lange proefrit afgesproken.

Bij een 20" Quest kun je redelijk goed bij de hele lange ketting, waarschijnlijk alleen even puzzelen hoe die door de spankooi voor is gegaan.

Heb jij ooit tijdens een proefrit weleens onderdelen gekocht voor een fiets die je mogelijk gaat aankopen?
Ik las van een proefrit, en een dag later over de problemen dus.  Dan ga ik er eigenlijk vanuit dat de aankoop rond is.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
(30-Jul-2024, 10:31 AM)ZoefZoef schreef: ...
Heb jij ooit tijdens een proefrit weleens onderdelen gekocht voor een fiets die je mogelijk gaat aankopen?
Ik las van een proefrit, en een dag later over de problemen dus.  Dan ga ik er eigenlijk vanuit dat de aankoop rond is.

Ik tot op heden niet neen. Ik had gisterenavond het bericht van velo-cars niet meer gelezen alleen deze ochtend om 05:00 toen mijn wekker ging, maar jah, toen moest ik naar het werk en heb toen beslist om ermee naar het werk te gaan. Achteraf gezien had ik dat dus beter niet gedaan. Vandaar vind ik het op zich geen probleem om er een onderdeel voor te kopen. Sort of my responsibility too ... .

Ondertussen ook nog contact gehad met Peter van Velo-cars. Hij werkt niet zo heel ver van bij mij en heeft waarschijnlijk de juiste sluitschakels bij. Mogelijk komt hij tot bij mij en herstellen we het samen of ga ik de schakels bij hem afhalen, komt dus helemaal in orde Smile
Antwoord }
Bedankt door: 365cycle , Willeke_IGKT , Hardloper
Laatste update over de ketting: opgelost Smile . Peter is langs geweest en gelukkig maar want ik had er lang aan liggen knoeien om het goed te krijgen (en het had waarschijnlijk niet goed genoeg geweest).
Antwoord }
(30-Jul-2024, 03:07 PM)bucovaina schreef: Laatste update over de ketting: opgelost Smile . Peter is langs geweest en gelukkig maar want ik had er lang aan liggen knoeien om het goed te krijgen (en het had waarschijnlijk niet goed genoeg geweest).

Wel mee kunnen kijken? Dat helpt voor de volgende keer Wink
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
Wat ook helpt is kijken naar de ketting als die er gewoon op ligt. En ook als de ketting eraf gelopen was en nu er weer op moet maar ik hoop dat je dat niet gaat meemaken.
Voornaamste fiets(en): Carbon Strada 220  -  Whike  -  (Flevo bike, Flevo trike, beide alle wielen 20" en knik-kantel besturing, beide te koop maar hoeven niet weg.)
Antwoord }
Bedankt door:
ik een verkeersruzie(tje) heb gehad vanmiddag. Een mevrouw in een auto beweerde enorm van me te zijn geschrokken omdat ik voor haar de rijbaan op kwam (ze heeft niet voor me moeten remmen want ze stond al bijna stil) en ze me blijkbaar niet had gezien (ondanks m’n knalgele shirtje, pas gemaaide bermen en verhoogd fietspad tov de rijbaan).
Nou dat is dan nog tot daar aan toe, maar waarom ze daarna zo nodig vlak naast me moet gaan rijden terwijl ik met een kleine 50kmh de helling af knal is me een raadsel, levensgevaarlijk. En als klap op de vuurpijl gaat ze daarna voor me rijden en afremmen. Gelukkig was ik zo goed als thuis want ik was er helemaal klaar mee.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , Bacchus , Hoekie , Lig-hen
(30-Jul-2024, 05:17 PM)LigZeeuw schreef: Nou dat is dan nog tot daar aan toe, maar waarom ze daarna zo nodig vlak naast me moet gaan rijden terwijl ik met een kleine 50kmh de helling af knal is me een raadsel, levensgevaarlijk. En als klap op de vuurpijl gaat ze daarna voor me rijden en afremmen. Gelukkig was ik zo goed als thuis want ik was er helemaal klaar mee.

Heftig hoor. Ik merk dat er vaak automobilisten zijn die behoorlijk wat verkeersovertredingen gaan maken om mij erop te wijzen dat ik een (vermeende) verkeersovertreding zou hebben begaan.

Ben ik altijd behoorlijk verbaasd over.

1x ging de man toeteren (dat is verkeersovertreding 1), mij met zijn mobiel filmen tijdens het autorijden (dat is 2), deze man ging ook heel dicht naast mij rijden én door het raampje naar buiten schreeuwen en spugen (dat is 3) en als laatste probeerde hij mij klem te rijden (en dat is 4). 

Wat had ik nou fout gedaan? Volgens hem had ik mijn hand niet uitgestoken. 

Ik was met de vm en hij had dus niet mijn knipperlicht gezien, want hij wist niet dat dit ook bestond.


Uiteindelijk wees ik hem op al zijn echte verkeersovertredingen en toen kwam er zowaar een 'sorry' uit zijn mond. 
Daar was ik nou weer stomverbaasd over  Big Grin
Wim -de roetsende

Thys 209 Rowingbike - Milan SL MK7 - M5 CHR - 272 - M5 Minimal.Bike - M-SUB - VNR BT Freewheeler

Antwoord }
Bedankt door: Bacchus , Willeke_IGKT , Hoekie , Veloquest
(30-Jul-2024, 05:32 PM)Wim -de roetsende schreef: Heftig hoor. Ik merk dat er vaak automobilisten zijn die behoorlijk wat verkeersovertredingen gaan maken om mij erop te wijzen dat ik een (vermeende) verkeersovertreding zou hebben begaan.
Herkenbaar, zo erg zelfs dat ik dat meestal het noemen niet meer waard vind. Nu dan toch, ter vermaak, afgelopen zondag een vrijwel identiek geval:
Wij komen met vier fietsers (twee, ons onbekende, wielrenners voorop, wij, twee ligfietsers, erachter. hier) uit een zijstraat (Kwartelweg) en draaien rechtsaf de hoofdrijbaan van de Eindsestraat op. Een passerende automobilist vind het nodig om ons op hoge snelheid en met aanhoudend en luid getoeter in te halen, schijnbaar geïrriteerd dat wij de hoofdrijbaan volgen. Hierna realiseren wij ons inderdaad dat aan de overzijde een strook rode klinkers ligt maar er staat geen bord G11. Volgens de letter van de wet maken wij geen fout, die automobilist wel.
Gezien de inrichting van kruisingen in de buurt, bedoelde de wegbeheerder waarschijnlijk ook iets anders dan wat hier effectief aangeduid was.
M5 M-Racer / Challenge Hurricane / Giant Expedition / Giant Defy 1 / MBK Course
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
Deze avond ook weer een fietser op een typisch smal Belgisch fietspad die me al roepend en tierend kruiste. Waarschijnlijk is'ie niet blij omdat ik relatief veel plek op de weg inneem, maar wat moet ik anders? In de berm rijden is ook niet echt een optie met een velomobiel.

Ik vermoed dat ik diezelfde man al eens eerder beschreven heb. Toen had ik - ik mag het even kwijt zijn - 2 of 3 gevallen van passieve agressie die rit. Echt niet normaal.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT


Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 30 gast(en)
Welkom
Je moet jezelf aanmelden voor je een bericht kunt plaatsen.

Gebruikersnaam:


Wachtwoord:





Nieuwe berichten
Uit de media ligfiets nieuws
De kale versie van d...Willeke_IGKT — 01:11 AM
Voorvork Raptobike
Maar nee de voor...GHOOGEN — 01:10 AM
Fietstocht berichten en beelden
Ik heb vandaag de Wi...Martin van Mourik — 12:43 AM
Uit de media ligfiets nieuws
Wel glasvezel (en a...Gideonaut — 12:03 AM
Uit de media ligfiets nieuws
Volgens mij heb ik...Roepers — 11:08 PM
Voorvork Raptobike
Ik ervaar mn m5 ...JarnoH — 09:20 PM
Uit de media ligfiets nieuws
haha ja toen nog z...Lopopodium — 09:12 PM
Voorvork Raptobike
Beetje off-topic: ...Tijanus — 08:41 PM
Uit de media ligfiets nieuws
haha ja toen nog zak...Gideonaut — 08:06 PM
Uit de media ligfiets nieuws
Dan moet je ook te...Willeke_IGKT — 07:15 PM
High-end M5 CHR van AxelH vanaf €3400
Op marktplaats stond...blokdoorn — 06:14 PM
Voorvork Raptobike
Ik ervaar mn m5 ...blokdoorn — 06:11 PM
Voorvork Raptobike
Beetje off-topic: wa...melle z — 05:51 PM
Voorvork Raptobike
Hoog gewicht komt ...Tijanus — 05:44 PM
Voorvork Raptobike
Maar nee de voorvo...Gideonaut — 04:30 PM
Voorvork Raptobike
Ik vind een Champion...melle z — 04:15 PM
Voorvork Raptobike
Ik ervaar mn m5 ch...GHOOGEN — 03:02 PM