Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
12 speed op een Quest.
#1
Photo 
Allen,

zou het mogelijk zijn om een 12-speed cassette op een velomobiel te plaatsen? Zou er genoeg ruimte zijn qua wiel/spaken/derailleur? 
[Afbeelding: YoHj4r7.png]
Antwoord }
Bedankt door:
#2
Ik die niet in waarom niet. Zeker op een VM met 26" achterwiel zou dit gewoon moeten kunnen mits je cassette body een 12 speed cassette aan kan. Maar voor zover ik lees kan een 9/10 speed body ook een 11/12 speed cassette aan. Bij een 20" achterwiel zou de derailleur bij zo'n enorm soepbord wel erg laag bij de grond komen. Of een derailleur met erg lange kooi ook onder/achter het derailleur kapje van een Quest of Strada past weet ik niet.
Antwoord }
Bedankt door:
#3
Gewoon een mailtje of belletje naar de mannen van velomobiel.nl.

Dan weet je het 100% zeker.
Wim -de roetsende

Thys 209 Rowingbike  -  Milan SL MK7  -  M5 CHR  -  M5 Minimal.Bike  -  M-SUB  -  VNR BT Freewheeler

Antwoord }
Bedankt door:
#4
Wat is de meerwaarde om op of in een VM een 12 speed cassette te monteren. Een goede schakelverhouding in de meest gereden snelheden, maken meer versnellingen bijna overbodig.
Of een 12 speed cassette gaat passen hangt af van het wiel en de body dat je nu gebruikt. Meestal zal een nieuw wiel met body nodig zijn, als je van een 8, 9, 10 body naar een 11 of 12 cassette overstapt. Hangt af van het merk Shimano of SRAM body/cassette of combinatie van beide merken. Vaak moet de gehele lijn worden vervangen. Voorblad, ketting, body met wiel en schakelgroep. Ook nogal prijzig materiaal, dat vaak nog iets sneller slijt.
Antwoord }
Bedankt door:
#5
Ikzelf heb het liefst een zo groot mogelijk bereik. Ik zie er namelijk een uitdaging in om rare hellingen te nemen die ook in het vlakke land zo ineens opduiken.


Oké, dit gaat met een Quest niet lukken, ook omdat ik mij afvraag of bij de voet van de helling de neus niet  het wegdek zou raken. Maar ik kan mij wel voorstellen dat er her en der ook een paar hellingen bij viaducten te vinden zijn die alleen met bergverzet te nemen zijn.

Ieder zijn meug, tenslotte.

Groet,

Marco
Antwoord }
Bedankt door: 365cycle , Hoekie
#6
Zo heb ik eens een viaduct tussen Hoogersmilde en Appelscha over N381 opgegeven bij Heuveltjesfietsen.nl.
En heeft ergens in een van de lijsten plek 6 gehaald. Met een gewone fiets moet je daar lopend op.
Die erboven staan in Oude Mirdum Friesland zijn ook leuk trouwens. Maar behoorlijk off topic dus ik zal stoppen... Shy
gr. Fietsbennie   site

Antwoord }
Bedankt door:
#7
(17-Apr-2020, 03:24 PM)Roepers schreef: Ikzelf heb het liefst een zo groot mogelijk bereik.

Is het voor het bereik dan niet logischer je tandwielen voor te veranderen? Een kleiner tandwiel voor geeft je een groot bereik op hellingen.

Niels, polderfietsers, van der Wal
Antwoord }
Bedankt door:
#8
De hedendaagse Quest is uitgerust met een 11 speed derailleur. Als je veel geld moet uitgeven voor veel veranderingen voor prijzig 12 speed materiaal, kun je ook een Schlumpf drive overwegen. Heb je 2 x 11 speed.
http://www.schlumpf.nl/schlumpfdrives/Sc...drive.html
Antwoord }
Bedankt door:
#9
Ik heb een Schlumpf Mountaindrive op mijn trike i.c.m. een 10 speed cassette. Omdat de Schlumpf geen enkele overlap heeft heb je dan echt 20 versnellingen. Nadeel is wel dat de Schlumpf nogal een dood punt heeft in de underdrive (het bergverzet). In deze blogpost over de ronde van Vlaanderen ga ik nog wat verder in op mijn ervaringen met de Schlumpf.

Ik denk dat een normale 10/11/12 speed soepeler en efficiënter rijdt dan een Schlumpf.
Antwoord }
Bedankt door:
#10
Inmiddels is de 12 speed cassette gemonteerd, de derailleur ook.

De cassette passte zonder al te veel problemen. Ik heb de draagarm los moeten maken om de as er in te krijgen.

Voor het passend krijgen van de derailleur zal ik carbon moeten wegslijpen en het derailleur kapje groter moeten maken. Ik zal ook nog een additionele kettingspanner moeten plaatsen ivm met het gigantische bereik van de tanden 39-56 voor en 11-50 achter. Dit betekend dat ik een verzet heb van 39-50 als onderverzet en 56-11 als grootste verzet. Op 'maar' 2 voortandwielen.

De situatie voorheen was een 30-28 verzet wat ik niet kon gebruiken door onvoldoende derailleur spanning, dus was ik genoodzaakt 40-28 te rijden. In sommige gevallen geen pretje. Ook was het hele zaakje zo versleten dat het 40 tandblad voor constant oversloeg. Leuk, met een verkeerd verzet en een overslaande ketting een heuvel op. Niet dus.

Tot nu toe valt het qua kosten wel mee. Een Shimano Sora 165mm crankset (goedkoper dan twee nieuwe tandwielen) met 105 linker crank, ook 165mm (met Powermeter, allemaal hollowrech II, dus past.), een sram NX eagle derailleur, eagle twist shifter en sunrace tandwiel pakket. En uiteraard 3x een Sram NX eagle ketting.

Ik hoop deze week mijn kettingen te ontvangen, dan kan het puzzelen beginnen. Initieel zal ik met gelimiteerde (deels ingeveerd) achterwielophanging testen zodat ik genoeg ruimte heb voor de achter derailleur onder de kappen. Ik kan dan uitrekenen aan de hoeveelheid invering hoeveel extra ruimte ik moet maken in het kapje. Een 3d scan van het oude kapje en wat fusion360 werk om dit te vergroten. Dan een 3d print van de mal en het epoxy/carbon werk kan beginnen. Heel wat werk, maar ik vind het extra bereik en het 'bergverzet' dit waard. En het houdt je bezig. Ik zal gaan van een 30-28 naar een 39-50 verzet.

Heb net ook bedacht dat ik initieel ga beginnen met alleen het 57 11-50 verzet. Dat scheelt op dit moment de inbouw van de extra spannings derailleur om het 39 tandblad te gebruiken. Dan kan ik sneller weer de weg op. Het toevoegen van de extra derailleur kan dan ook in een latere extra stap gedaan worden. Mijn plan is om deze te bevestigen op het trapframe door een 12mm rond te bevestigen (met klemmen) om de koker van het trapframe. Deze dan met M10x1 te tappen en dan kan ik normale derailleur gebruiken. Mogelijk nog de veer eruit halen die tegen de kabelspanning werkt om de derailleur vrij mee te laten bewegen, zijdelings. Moet ik alleen zorgen dat de twee derailleurs elkaar in balans houden zodat ik voldoende spanning houdt op de achterste derailleur om die zijn werk correct te laten doen.
Antwoord }
Bedankt door:
#11
Kijk, dat is nu "gehobby" dat ik wel waardeer! Gewoon kijken wat er mogelijk is! Ben benieuwd of alles gaat lukken en hoe het gaat bevallen!
Antwoord }
Bedankt door:
#12
Helemaal mee eens met Erik. Goed dat je het gewoon waagt. Mooi dat je ons op de hoogte houdt
Antwoord }
Bedankt door:
#13
Misschien ook nog wel een leuk dingetje, miste natuurlijk op Zondag de mogelijkheid om de crank vast te zetten, bleek er heel wat fietsgereedschap op thiniverse uitprintbaar te zijn, dus dat maar even gedaan:
Antwoord }
Bedankt door:
#14
Cool!
Antwoord }
Bedankt door:
#15
Wow, je hebt dus een 3d-printer. Dat is idd cool. Dat het gereedschap van plastic is, is klaarblijkelijk geen bezwaar. Of is het voor eenmalig gebruik?
Antwoord }
Bedankt door:
#16
In dit geval was het eenmalig gebruik, en de krachten waren relatief klein. Gok 2-3Nm om de zijwaartse druk op het trapas lager in te stellen. Hollowtech II.
Antwoord }
Bedankt door: Roepers
#17
Mijn 'nieuwe' voortandwiel is binnen:
[Afbeelding: fYMMjy0.jpg]

Ben benieuwd of dit i.c.m. alle andere veranderingen gaat werken. Waarom is die ovaal? Omdat ie goedkoper was dan de andere opties voor 56 tanden i.c.m. een asymmetrische Shimano Sora crank (verkeerd gekocht, eigenlijk)

Robert
Antwoord }
Bedankt door:
#18
Ga je hem terugsturen en een duurdere ronde bestellen of ga je het met deze proberen? Ik dacht dat het "puntige" deel van het ovaal op het dode punt in de trapbeweging moet zitten. Dat zou dan bij een rechtopfiets verticaal moeten zijn en bij een ligfiets horizontaal. Ik meen mij zoiets te herinneren.
Antwoord }
Bedankt door:
#19
Een ovaal tandwiel monteren is niet heel simpel.

Online is vooral info te vinden over de plaatsing op een racefiets.

Op een ligfiets is je houding totaal anders en moet het tandwiel dus ook heel anders gemonteerd worden.

Peter de Rond  Big Grin heeft zich gespecialiseerd in het monteren van ovale tandwielen in een velomobiel.
Wim -de roetsende

Thys 209 Rowingbike  -  Milan SL MK7  -  M5 CHR  -  M5 Minimal.Bike  -  M-SUB  -  VNR BT Freewheeler

Antwoord }
Bedankt door:
#20
(22-Apr-2020, 09:32 PM)Wim -de roetsende schreef: Op een ligfiets is je houding totaal anders en moet het tandwiel dus ook heel anders gemonteerd worden.

Een ovaal tandwiel wordt altijd hetzelfde gemonteerd. In een hoek van ongeveer 70 tot 80 graden tussen crank en de lange radius van het ovale blad. De stand of houding van de rijder doet niet ter zake.
https://www.youtube.com/watch?v=H0nGLBO44yY
Antwoord }
Bedankt door:
#21
Dat zeg je wel erg stellig. Hoe kom je aan die wijsheid?
Als ik logisch nadenk: je houding op een ligfiets is heel anders dan op een bukfiets. En dus zou het wel degelijk uitmaken. Want je wil dat op het moment dat je het gunstigste kracht kunt zetten, de ketting op het hoogste punt van de ovaal loopt. En dat is erg afhankelijk van je houding.

Weetjewat? Ik ga het even schetsen.

[Afbeelding: z3MjdlQ.png]

Zo. Ik heb twee willekeurige foto's van google gepakt.

Geel is ongeveer je been, blauw is de trekkende ketting. Je ziet dat er een groot verschil in hoek zit.
En ik zou zeggen dat dat hoekverschil hetzelfde verschil is waarmee je ovalen tandwiel gemonteerd moet zitten.
Antwoord }
Bedankt door:
#22
Door velen wordt aangenomen dat je bij ligfietsen andere spiergroepen gebruikt dan op een doorsnee fiets. Dat is onjuist. Bij fietsen in het algemeen worden dezelfde spiergroepen aangewend. Het is beenstrekking vanuit de heup. Of je dat liggend of staand doet maakt niet uit. De verschillen zitten een de afstand zadel/zitje tot trapas in combinatie met de cranklengte.

Zo is het ook met het monteren van het ovale kettingblad t.o.v. de crank. Zoveel mogelijk tanden wanneer je vol op het pedaal kunt duwen en zo weinig mogelijk tand op de "dode punten". Soepel door de "dode punten".

Dus de hoek tussen crank en de grootste straal van het ovale blad is bepalend voor het soort fiets. Daar kun je de meeste trap-energie kwijt. De hoek waaronder de ketting het kettingwiel oploopt is eveneens belangrijk. En ja ik heb een toch een specifiek denkfoutje gemaakt. Er zit efficiëntie verschil ik hoeken tussen ligfietsen en andere fietsen.
http://members.home.nl/vd.kraats/ligfiets/oval.html
Antwoord }
Bedankt door:
#23
Maar die dode punten liggen toch bij een rechtop- of racefiets bij de cranks in verticale positie en bij de ligfiets in horizontale positie?
Antwoord }
Bedankt door:
#24
(23-Apr-2020, 10:01 AM)Roepers schreef: Maar die dode punten liggen toch bij een rechtop- of racefiets bij de cranks in verticale positie en de bij de ligfiets in horizontale positie?

Dat klopt. Maar daarom zit het hoogste punt van het ovale kettingblad ook onder een kleinere hoek t.o.v. de crank gemonteerd. Bij racefietsen onder een hoek van circa 70 - 90 graden en bij ligfietsen onder een hoek van 20 tot 40 graden met de crank. Maar dat heeft mede te maken met de kettingloop van het trekkende deel. De heuphoek tussen heup en crank blijft wel gelijk om de meeste kracht te zetten.
Antwoord }
Bedankt door:
#25
Dus ik zeg dat het tandwiel op een ligfiets anders gemonteerd moet worden.
Dat weet ik van Peter de Ovaal/Rond.

Piet zegt 12:02 dat dit niet klopt.

En daarna zegt Piet dat ze verschillend gemonteerd moeten worden qua graden.

Undecided
Wim -de roetsende

Thys 209 Rowingbike  -  Milan SL MK7  -  M5 CHR  -  M5 Minimal.Bike  -  M-SUB  -  VNR BT Freewheeler

Antwoord }
Bedankt door:
#26
Ja Wim, ik heb een denkfoutje of -fout gemaakt door geen rekening te houden met het aangrijpingspunt van de trekkende ketting op het ovale kettingblad.
Indien de ketting horizontaal aangrijpt op het kettingblad, dan is het verschil in het aantal graden circa 50.
Aangezien de trapas op een ligfiets vaak hoger ligt ten opzichte van de kettingloop, zal het verschil in graden meestal wat minder zijn. Verschil zal vaak circa 35 graden zijn.
Maar zeker geen 90 graden omdat liggend wordt gefietst.
Antwoord }
Bedankt door: Wim -de roetsende


Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 17 gast(en)
Welkom
Je moet jezelf aanmelden voor je een bericht kunt plaatsen.

Gebruikersnaam:


Wachtwoord:





Nieuwe berichten
Is er al zoiets als een ligfietsmuseum ...
Als ik in het kort...Wim -de roetsende — 07:35 AM
Ervaringen met de Snoek/Snoek-L
Nieuws :: Carbon r...365cycle — 12:27 AM
Ervaringen met de Snoek/Snoek-L
Over de gevaren va...Tijanus — 11:47 PM
Vandaag ben ik niet blij omdat.....
Ik heb heel veel jar...Tom Fekkes — 11:34 PM
Vandaag ben ik niet blij omdat.....
De door bucovaina om...Jeroen S — 11:26 PM
Thys 222 Revolver op mp
Nog eentje voor de l...Lopopodium — 11:23 PM
Is er al zoiets als een ligfietsmuseum ...
Als ik in het kort b...Hardloper — 11:07 PM
Is er al zoiets als een ligfietsmuseum ...
Over wat voor verb...Wim -de roetsende — 09:19 PM
Vandaag ben ik niet blij omdat.....
voor de eerste kee...Martin van Mourik — 08:59 PM
Vandaag ben ik niet blij omdat.....
Ik weet niet, maar...Lopopodium — 05:19 PM
Vandaag ben ik niet blij omdat.....
Is het voor jou goed...Willeke_IGKT — 05:01 PM
Ervaringen met de Snoek/Snoek-L
Over de gevaren va...Hardloper — 11:48 AM
Vandaag ben ik niet blij omdat.....
Is al een paar dagen...bucovaina — 11:09 AM
Ervaringen met de Snoek/Snoek-L
Over de gevaren van ...PieterTrapt — 10:51 AM
Is er al zoiets als een ligfietsmuseum ...
Dus eigenlijk kunn...Gideonaut — 10:26 AM
Vandaag ben ik niet blij omdat.....
Vanmorgen in het d...LigfietsWilsum — 09:32 AM
Vandaag ben ik niet blij omdat.....
Ja dat is fijn om te...Jeroen S — 09:05 AM