12 speed op een Quest.
|
Berichten: 34
Topics: 5
Lid sinds: Apr 2020
Bedankt: 1
7 x bedankt in 7 berichten
17-Apr-2020, 08:36 AM
Allen,
zou het mogelijk zijn om een 12-speed cassette op een velomobiel te plaatsen? Zou er genoeg ruimte zijn qua wiel/spaken/derailleur?
Berichten: 1.500
Topics: 45
Lid sinds: May 2017
Bedankt: 16
139 x bedankt in 119 berichten
Ik die niet in waarom niet. Zeker op een VM met 26" achterwiel zou dit gewoon moeten kunnen mits je cassette body een 12 speed cassette aan kan. Maar voor zover ik lees kan een 9/10 speed body ook een 11/12 speed cassette aan. Bij een 20" achterwiel zou de derailleur bij zo'n enorm soepbord wel erg laag bij de grond komen. Of een derailleur met erg lange kooi ook onder/achter het derailleur kapje van een Quest of Strada past weet ik niet.
Berichten: 5.871
Topics: 150
Lid sinds: Apr 2017
Bedankt: 2092
7446 x bedankt in 3665 berichten
Gewoon een mailtje of belletje naar de mannen van velomobiel.nl.
Dan weet je het 100% zeker.
Wim -de roetsende
Thys 209 Rowingbike - Milan SL MK7 - M5 CHR - M5 Minimal.Bike - M-SUB - VNR BT Freewheeler
Berichten: 1.562
Topics: 16
Lid sinds: Apr 2017
Bedankt: 98
503 x bedankt in 349 berichten
17-Apr-2020, 10:21 AM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 17-Apr-2020, 10:22 AM door PietV*.)
Wat is de meerwaarde om op of in een VM een 12 speed cassette te monteren. Een goede schakelverhouding in de meest gereden snelheden, maken meer versnellingen bijna overbodig.
Of een 12 speed cassette gaat passen hangt af van het wiel en de body dat je nu gebruikt. Meestal zal een nieuw wiel met body nodig zijn, als je van een 8, 9, 10 body naar een 11 of 12 cassette overstapt. Hangt af van het merk Shimano of SRAM body/cassette of combinatie van beide merken. Vaak moet de gehele lijn worden vervangen. Voorblad, ketting, body met wiel en schakelgroep. Ook nogal prijzig materiaal, dat vaak nog iets sneller slijt.
Berichten: 2.537
Topics: 78
Lid sinds: Apr 2017
Bedankt: 2030
2405 x bedankt in 1068 berichten
17-Apr-2020, 03:24 PM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 20-Apr-2020, 06:48 PM door Roepers.)
Ikzelf heb het liefst een zo groot mogelijk bereik. Ik zie er namelijk een uitdaging in om rare hellingen te nemen die ook in het vlakke land zo ineens opduiken.
Oké, dit gaat met een Quest niet lukken, ook omdat ik mij afvraag of bij de voet van de helling de neus niet het wegdek zou raken. Maar ik kan mij wel voorstellen dat er her en der ook een paar hellingen bij viaducten te vinden zijn die alleen met bergverzet te nemen zijn.
Ieder zijn meug, tenslotte.
Groet,
Marco
Berichten: 1.640
Topics: 38
Lid sinds: May 2018
Bedankt: 2067
1935 x bedankt in 761 berichten
Zo heb ik eens een viaduct tussen Hoogersmilde en Appelscha over N381 opgegeven bij Heuveltjesfietsen.nl.
En heeft ergens in een van de lijsten plek 6 gehaald. Met een gewone fiets moet je daar lopend op.
Die erboven staan in Oude Mirdum Friesland zijn ook leuk trouwens. Maar behoorlijk off topic dus ik zal stoppen...
Berichten: 886
Topics: 11
Lid sinds: Apr 2017
Bedankt: 162
1515 x bedankt in 617 berichten
(17-Apr-2020, 03:24 PM)Roepers schreef: Ikzelf heb het liefst een zo groot mogelijk bereik.
Is het voor het bereik dan niet logischer je tandwielen voor te veranderen? Een kleiner tandwiel voor geeft je een groot bereik op hellingen.
Niels, polderfietsers, van der Wal
Berichten: 1.562
Topics: 16
Lid sinds: Apr 2017
Bedankt: 98
503 x bedankt in 349 berichten
De hedendaagse Quest is uitgerust met een 11 speed derailleur. Als je veel geld moet uitgeven voor veel veranderingen voor prijzig 12 speed materiaal, kun je ook een Schlumpf drive overwegen. Heb je 2 x 11 speed.
http://www.schlumpf.nl/schlumpfdrives/Sc...drive.html
Berichten: 1.500
Topics: 45
Lid sinds: May 2017
Bedankt: 16
139 x bedankt in 119 berichten
Ik heb een Schlumpf Mountaindrive op mijn trike i.c.m. een 10 speed cassette. Omdat de Schlumpf geen enkele overlap heeft heb je dan echt 20 versnellingen. Nadeel is wel dat de Schlumpf nogal een dood punt heeft in de underdrive (het bergverzet). In deze blogpost over de ronde van Vlaanderen ga ik nog wat verder in op mijn ervaringen met de Schlumpf.
Ik denk dat een normale 10/11/12 speed soepeler en efficiënter rijdt dan een Schlumpf.
Berichten: 34
Topics: 5
Lid sinds: Apr 2020
Bedankt: 1
7 x bedankt in 7 berichten
20-Apr-2020, 04:46 AM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 20-Apr-2020, 05:06 AM door campr23.)
Inmiddels is de 12 speed cassette gemonteerd, de derailleur ook.
De cassette passte zonder al te veel problemen. Ik heb de draagarm los moeten maken om de as er in te krijgen.
Voor het passend krijgen van de derailleur zal ik carbon moeten wegslijpen en het derailleur kapje groter moeten maken. Ik zal ook nog een additionele kettingspanner moeten plaatsen ivm met het gigantische bereik van de tanden 39-56 voor en 11-50 achter. Dit betekend dat ik een verzet heb van 39-50 als onderverzet en 56-11 als grootste verzet. Op 'maar' 2 voortandwielen.
De situatie voorheen was een 30-28 verzet wat ik niet kon gebruiken door onvoldoende derailleur spanning, dus was ik genoodzaakt 40-28 te rijden. In sommige gevallen geen pretje. Ook was het hele zaakje zo versleten dat het 40 tandblad voor constant oversloeg. Leuk, met een verkeerd verzet en een overslaande ketting een heuvel op. Niet dus.
Tot nu toe valt het qua kosten wel mee. Een Shimano Sora 165mm crankset (goedkoper dan twee nieuwe tandwielen) met 105 linker crank, ook 165mm (met Powermeter, allemaal hollowrech II, dus past.), een sram NX eagle derailleur, eagle twist shifter en sunrace tandwiel pakket. En uiteraard 3x een Sram NX eagle ketting.
Ik hoop deze week mijn kettingen te ontvangen, dan kan het puzzelen beginnen. Initieel zal ik met gelimiteerde (deels ingeveerd) achterwielophanging testen zodat ik genoeg ruimte heb voor de achter derailleur onder de kappen. Ik kan dan uitrekenen aan de hoeveelheid invering hoeveel extra ruimte ik moet maken in het kapje. Een 3d scan van het oude kapje en wat fusion360 werk om dit te vergroten. Dan een 3d print van de mal en het epoxy/carbon werk kan beginnen. Heel wat werk, maar ik vind het extra bereik en het 'bergverzet' dit waard. En het houdt je bezig. Ik zal gaan van een 30-28 naar een 39-50 verzet.
Heb net ook bedacht dat ik initieel ga beginnen met alleen het 57 11-50 verzet. Dat scheelt op dit moment de inbouw van de extra spannings derailleur om het 39 tandblad te gebruiken. Dan kan ik sneller weer de weg op. Het toevoegen van de extra derailleur kan dan ook in een latere extra stap gedaan worden. Mijn plan is om deze te bevestigen op het trapframe door een 12mm rond te bevestigen (met klemmen) om de koker van het trapframe. Deze dan met M10x1 te tappen en dan kan ik normale derailleur gebruiken. Mogelijk nog de veer eruit halen die tegen de kabelspanning werkt om de derailleur vrij mee te laten bewegen, zijdelings. Moet ik alleen zorgen dat de twee derailleurs elkaar in balans houden zodat ik voldoende spanning houdt op de achterste derailleur om die zijn werk correct te laten doen.
Berichten: 1.500
Topics: 45
Lid sinds: May 2017
Bedankt: 16
139 x bedankt in 119 berichten
Kijk, dat is nu "gehobby" dat ik wel waardeer! Gewoon kijken wat er mogelijk is! Ben benieuwd of alles gaat lukken en hoe het gaat bevallen!
Berichten: 2.537
Topics: 78
Lid sinds: Apr 2017
Bedankt: 2030
2405 x bedankt in 1068 berichten
Helemaal mee eens met Erik. Goed dat je het gewoon waagt. Mooi dat je ons op de hoogte houdt
Berichten: 34
Topics: 5
Lid sinds: Apr 2020
Bedankt: 1
7 x bedankt in 7 berichten
20-Apr-2020, 11:33 AM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 20-Apr-2020, 11:35 AM door campr23.)
Misschien ook nog wel een leuk dingetje, miste natuurlijk op Zondag de mogelijkheid om de crank vast te zetten, bleek er heel wat fietsgereedschap op thiniverse uitprintbaar te zijn, dus dat maar even gedaan:
Berichten: 1.500
Topics: 45
Lid sinds: May 2017
Bedankt: 16
139 x bedankt in 119 berichten
Berichten: 2.537
Topics: 78
Lid sinds: Apr 2017
Bedankt: 2030
2405 x bedankt in 1068 berichten
Wow, je hebt dus een 3d-printer. Dat is idd cool. Dat het gereedschap van plastic is, is klaarblijkelijk geen bezwaar. Of is het voor eenmalig gebruik?
Berichten: 34
Topics: 5
Lid sinds: Apr 2020
Bedankt: 1
7 x bedankt in 7 berichten
21-Apr-2020, 10:01 PM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 21-Apr-2020, 10:01 PM door campr23.)
In dit geval was het eenmalig gebruik, en de krachten waren relatief klein. Gok 2-3Nm om de zijwaartse druk op het trapas lager in te stellen. Hollowtech II.
Berichten: 34
Topics: 5
Lid sinds: Apr 2020
Bedankt: 1
7 x bedankt in 7 berichten
Mijn 'nieuwe' voortandwiel is binnen:
Ben benieuwd of dit i.c.m. alle andere veranderingen gaat werken. Waarom is die ovaal? Omdat ie goedkoper was dan de andere opties voor 56 tanden i.c.m. een asymmetrische Shimano Sora crank (verkeerd gekocht, eigenlijk)
Robert
Berichten: 2.537
Topics: 78
Lid sinds: Apr 2017
Bedankt: 2030
2405 x bedankt in 1068 berichten
22-Apr-2020, 05:36 PM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 23-Apr-2020, 08:59 AM door Roepers.)
Ga je hem terugsturen en een duurdere ronde bestellen of ga je het met deze proberen? Ik dacht dat het "puntige" deel van het ovaal op het dode punt in de trapbeweging moet zitten. Dat zou dan bij een rechtopfiets verticaal moeten zijn en bij een ligfiets horizontaal. Ik meen mij zoiets te herinneren.
Berichten: 5.871
Topics: 150
Lid sinds: Apr 2017
Bedankt: 2092
7446 x bedankt in 3665 berichten
Een ovaal tandwiel monteren is niet heel simpel.
Online is vooral info te vinden over de plaatsing op een racefiets.
Op een ligfiets is je houding totaal anders en moet het tandwiel dus ook heel anders gemonteerd worden.
Peter de Rond heeft zich gespecialiseerd in het monteren van ovale tandwielen in een velomobiel.
Wim -de roetsende
Thys 209 Rowingbike - Milan SL MK7 - M5 CHR - M5 Minimal.Bike - M-SUB - VNR BT Freewheeler
Berichten: 1.562
Topics: 16
Lid sinds: Apr 2017
Bedankt: 98
503 x bedankt in 349 berichten
(22-Apr-2020, 09:32 PM)Wim -de roetsende schreef: Op een ligfiets is je houding totaal anders en moet het tandwiel dus ook heel anders gemonteerd worden.
Een ovaal tandwiel wordt altijd hetzelfde gemonteerd. In een hoek van ongeveer 70 tot 80 graden tussen crank en de lange radius van het ovale blad. De stand of houding van de rijder doet niet ter zake.
https://www.youtube.com/watch?v=H0nGLBO44yY
Berichten: 175
Topics: 17
Lid sinds: Oct 2017
Bedankt: 0
50 x bedankt in 38 berichten
Dat zeg je wel erg stellig. Hoe kom je aan die wijsheid?
Als ik logisch nadenk: je houding op een ligfiets is heel anders dan op een bukfiets. En dus zou het wel degelijk uitmaken. Want je wil dat op het moment dat je het gunstigste kracht kunt zetten, de ketting op het hoogste punt van de ovaal loopt. En dat is erg afhankelijk van je houding.
Weetjewat? Ik ga het even schetsen.
Zo. Ik heb twee willekeurige foto's van google gepakt.
Geel is ongeveer je been, blauw is de trekkende ketting. Je ziet dat er een groot verschil in hoek zit.
En ik zou zeggen dat dat hoekverschil hetzelfde verschil is waarmee je ovalen tandwiel gemonteerd moet zitten.
Berichten: 1.562
Topics: 16
Lid sinds: Apr 2017
Bedankt: 98
503 x bedankt in 349 berichten
23-Apr-2020, 09:47 AM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 23-Apr-2020, 10:08 AM door PietV*.)
Door velen wordt aangenomen dat je bij ligfietsen andere spiergroepen gebruikt dan op een doorsnee fiets. Dat is onjuist. Bij fietsen in het algemeen worden dezelfde spiergroepen aangewend. Het is beenstrekking vanuit de heup. Of je dat liggend of staand doet maakt niet uit. De verschillen zitten een de afstand zadel/zitje tot trapas in combinatie met de cranklengte.
Zo is het ook met het monteren van het ovale kettingblad t.o.v. de crank. Zoveel mogelijk tanden wanneer je vol op het pedaal kunt duwen en zo weinig mogelijk tand op de "dode punten". Soepel door de "dode punten".
Dus de hoek tussen crank en de grootste straal van het ovale blad is bepalend voor het soort fiets. Daar kun je de meeste trap-energie kwijt. De hoek waaronder de ketting het kettingwiel oploopt is eveneens belangrijk. En ja ik heb een toch een specifiek denkfoutje gemaakt. Er zit efficiëntie verschil ik hoeken tussen ligfietsen en andere fietsen.
http://members.home.nl/vd.kraats/ligfiets/oval.html
Berichten: 2.537
Topics: 78
Lid sinds: Apr 2017
Bedankt: 2030
2405 x bedankt in 1068 berichten
23-Apr-2020, 10:01 AM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 23-Apr-2020, 10:08 PM door Roepers.)
Maar die dode punten liggen toch bij een rechtop- of racefiets bij de cranks in verticale positie en bij de ligfiets in horizontale positie?
Berichten: 1.562
Topics: 16
Lid sinds: Apr 2017
Bedankt: 98
503 x bedankt in 349 berichten
23-Apr-2020, 10:20 AM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 23-Apr-2020, 10:21 AM door PietV*.)
(23-Apr-2020, 10:01 AM)Roepers schreef: Maar die dode punten liggen toch bij een rechtop- of racefiets bij de cranks in verticale positie en de bij de ligfiets in horizontale positie?
Dat klopt. Maar daarom zit het hoogste punt van het ovale kettingblad ook onder een kleinere hoek t.o.v. de crank gemonteerd. Bij racefietsen onder een hoek van circa 70 - 90 graden en bij ligfietsen onder een hoek van 20 tot 40 graden met de crank. Maar dat heeft mede te maken met de kettingloop van het trekkende deel. De heuphoek tussen heup en crank blijft wel gelijk om de meeste kracht te zetten.
Berichten: 5.871
Topics: 150
Lid sinds: Apr 2017
Bedankt: 2092
7446 x bedankt in 3665 berichten
Dus ik zeg dat het tandwiel op een ligfiets anders gemonteerd moet worden.
Dat weet ik van Peter de Ovaal/Rond.
Piet zegt 12:02 dat dit niet klopt.
En daarna zegt Piet dat ze verschillend gemonteerd moeten worden qua graden.
Wim -de roetsende
Thys 209 Rowingbike - Milan SL MK7 - M5 CHR - M5 Minimal.Bike - M-SUB - VNR BT Freewheeler
Berichten: 1.562
Topics: 16
Lid sinds: Apr 2017
Bedankt: 98
503 x bedankt in 349 berichten
Ja Wim, ik heb een denkfoutje of -fout gemaakt door geen rekening te houden met het aangrijpingspunt van de trekkende ketting op het ovale kettingblad.
Indien de ketting horizontaal aangrijpt op het kettingblad, dan is het verschil in het aantal graden circa 50.
Aangezien de trapas op een ligfiets vaak hoger ligt ten opzichte van de kettingloop, zal het verschil in graden meestal wat minder zijn. Verschil zal vaak circa 35 graden zijn.
Maar zeker geen 90 graden omdat liggend wordt gefietst.
|
Gebruikers die dit topic lezen: 2 gast(en)
|
Welkom
|
Je moet jezelf aanmelden voor je een bericht kunt plaatsen.
|
|