Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Veerdemper
#1
Veerdempers, voor behoud van het contact band wegdek. Door velen foutief schokdempers of schokbrekers genoemd. Maar de enige juiste naam die de lading dekt is veerdemper.
De enige functie die de veerdemper heeft is ongewenste veerreacties dempen.

Draagveren werken comfortverhogend op het afgeveerde deel van het voertuig, maar werken negatief op de wegligging en verhoogt de bandenslijtage. Draagveren hebben als grootste nadeel dat bij inveren of actie, ook een reactie komt bij het uitveren.
Bovendien worden de luchtbanden op het weg bij actie meer ingedrukt en verandert de belaste straal. Daarmee wordt het wiel in diameter kleiner en gaat sneller draaien bij gelijke rijsnelheid. Uitgeveerd komt het wiel (bijna) onbelast los van het wegdek en wordt de belaste straal vergroot. Het wiel gaat langzamer draaien bij gelijke rijsnelheid.
Die wisselende draaisnelheid van het wiel geeft een "gummend" of slijtend effect op het loopvlak en verlies van (trap)energie.

Bovendien gaat (trap)energie verloren bij het deinen van het afgeveerde deel van het voertuig. Inclusief de deinende rijder.

Om al die negatieve bewegingen van de draagveer te voorkomen moeten die gedempt. Daar is de veerdemper voor uitgevonden. Geplaatst in of nabij de draagveer tussen het afgeveerde en niet afgeveerde deel van het voertuig.
De tegenhanger van de veer. Werkt negatief op de veerbeweging, maar verhoogt de wegligging en het wegcontact band/wegdek.
De meest gebruikt veerdemper is de hydraulische demper. Doet niets meer dan ongewenste (veer)bewegingen omzetten in warmte. Een goed werkende veerdemper kun je testen door na gebruik te voelen of die warm is.
In die hydraulisch dempers zit een zuiger met verende kleppen. Ingaande demping lichter dan de uitgaande demping. Vooral de uitgaande veerbewegingen moeten goed gedempt worden. Een klein nadeel van de veerdemper is de aanspreekdruk. De hydraulische vloeistof moet eerst in beweging komen om de klep te openen. 

Vering en veerdemping is een specialistisch gebeuren. Het vereist kennis van zaken, omdat het karakter van vering, stevig of soepel, en demping samengaan afgestemd op de massa van het voertuig en rijder plus lading. Dus ook afstemming tussen vóór- en achterwiel(en).

Succes, Piet.
Antwoord }
Bedankt door:


Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen:
Welkom
Je moet jezelf aanmelden voor je een bericht kunt plaatsen.

Gebruikersnaam:


Wachtwoord:





Nieuwe berichten
Bülk Distance
Waar komt die cl...Tijanus — 12:17 AM
Ervaringen met de Snoek/Snoek-L
Heb Dronten wat fo...365cycle — 12:13 AM
Ervaringen met de Snoek/Snoek-L
Zo, ik heb een (voor...Arend-Jan — 11:44 PM
Bülk Distance
We moeten de Dista...365cycle — 11:33 PM
Parool: Ode aan de gewone fiets én de v...
Mooi stukje van ...365cycle — 11:25 PM
Hork van de dag
Deze maar weer eens ...365cycle — 11:21 PM
Bülk Distance
We moeten de Distanc...Hoekie — 11:05 PM
Parool: Ode aan de gewone fiets én de v...
Mooi stukje van Ya...Velomobielfan — 10:54 PM
Parool: Ode aan de gewone fiets én de v...
Ik had vroeger ook e...365cycle — 09:50 PM
Draadloos schakelen
Misschien moet ik ...365cycle — 09:47 PM
Bülk Distance
Waar komt die clai...365cycle — 09:43 PM
Bülk Distance
 Eichenwind zelf s...mvdriel — 09:10 PM
Lange levertijden bij HollandBikeshop.
Volgens mij zijn web...Gideonaut — 09:01 PM
Draadloos schakelen
(1x1 met vrijloop)...Tijanus — 08:49 PM
Parool: Ode aan de gewone fiets én de v...
Mijn broer en zijn v...Hardloper — 08:37 PM
Parool: Ode aan de gewone fiets én de v...
Onder groepen va...ZoefZoef — 08:25 PM
Bülk Distance
Er blijft weinig o...Tijanus — 08:00 PM