Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Veerdemper
#1
Veerdempers, voor behoud van het contact band wegdek. Door velen foutief schokdempers of schokbrekers genoemd. Maar de enige juiste naam die de lading dekt is veerdemper.
De enige functie die de veerdemper heeft is ongewenste veerreacties dempen.

Draagveren werken comfortverhogend op het afgeveerde deel van het voertuig, maar werken negatief op de wegligging en verhoogt de bandenslijtage. Draagveren hebben als grootste nadeel dat bij inveren of actie, ook een reactie komt bij het uitveren.
Bovendien worden de luchtbanden op het weg bij actie meer ingedrukt en verandert de belaste straal. Daarmee wordt het wiel in diameter kleiner en gaat sneller draaien bij gelijke rijsnelheid. Uitgeveerd komt het wiel (bijna) onbelast los van het wegdek en wordt de belaste straal vergroot. Het wiel gaat langzamer draaien bij gelijke rijsnelheid.
Die wisselende draaisnelheid van het wiel geeft een "gummend" of slijtend effect op het loopvlak en verlies van (trap)energie.

Bovendien gaat (trap)energie verloren bij het deinen van het afgeveerde deel van het voertuig. Inclusief de deinende rijder.

Om al die negatieve bewegingen van de draagveer te voorkomen moeten die gedempt. Daar is de veerdemper voor uitgevonden. Geplaatst in of nabij de draagveer tussen het afgeveerde en niet afgeveerde deel van het voertuig.
De tegenhanger van de veer. Werkt negatief op de veerbeweging, maar verhoogt de wegligging en het wegcontact band/wegdek.
De meest gebruikt veerdemper is de hydraulische demper. Doet niets meer dan ongewenste (veer)bewegingen omzetten in warmte. Een goed werkende veerdemper kun je testen door na gebruik te voelen of die warm is.
In die hydraulisch dempers zit een zuiger met verende kleppen. Ingaande demping lichter dan de uitgaande demping. Vooral de uitgaande veerbewegingen moeten goed gedempt worden. Een klein nadeel van de veerdemper is de aanspreekdruk. De hydraulische vloeistof moet eerst in beweging komen om de klep te openen. 

Vering en veerdemping is een specialistisch gebeuren. Het vereist kennis van zaken, omdat het karakter van vering, stevig of soepel, en demping samengaan afgestemd op de massa van het voertuig en rijder plus lading. Dus ook afstemming tussen vóór- en achterwiel(en).

Succes, Piet.
Antwoord }
Bedankt door:


Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen:
Welkom
Je moet jezelf aanmelden voor je een bericht kunt plaatsen.

Gebruikersnaam:


Wachtwoord:





Nieuwe berichten
Het samenspel van VM met racekap, vizie...
Iemand hier ervari...365cycle — 02:19 PM
wat ze zeggen
Ik heb deze conver...365cycle — 02:07 PM
wat ze zeggen
Misschien kun je bet...Hardloper — 02:01 PM
Het samenspel van VM met racekap, vizie...
Heb nu, na verspreid...Boyd Maduro — 02:00 PM
wat ze zeggen
Rij ik in het donker...Willeke_IGKT — 11:22 AM
Eigenlijk te lang voor mijn fiets...
De C-Alleweder i...Frutsel — 10:42 AM
Velomobiel in herbouw.
Ja. Dat is een Borea...benparke — 10:21 AM
Eigenlijk te lang voor mijn fiets...
De C-Alleweder is ...365cycle — 09:42 AM
Eigenlijk te lang voor mijn fiets...
Dat klopt, de Orca i...Jeroen S — 08:58 AM
Eigenlijk te lang voor mijn fiets...
De C-Alleweder is ni...Gideonaut — 01:03 AM
Velomobiel in herbouw.
Dat is een Borealis ...Gideonaut — 12:53 AM
Velomobiel in herbouw.
Ik vond dit YouTube ...Willeke_IGKT — 12:35 AM
Eigenlijk te lang voor mijn fiets...
Kan dat crankstel ni...Jeroen S — 11:08 PM
Eigenlijk te lang voor mijn fiets...
Ik weet niet hoe erv...365cycle — 11:07 PM
Eigenlijk te lang voor mijn fiets...
Hallo allemaal, Ik...Willeke_IGKT — 11:01 PM
Eigenlijk te lang voor mijn fiets...
Hallo allemaal, I...Mr wojtas — 10:41 PM
Batterij verlichting
Het is de B&M IX...gideon — 04:57 PM