Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Veerdemper
#1
Veerdempers, voor behoud van het contact band wegdek. Door velen foutief schokdempers of schokbrekers genoemd. Maar de enige juiste naam die de lading dekt is veerdemper.
De enige functie die de veerdemper heeft is ongewenste veerreacties dempen.

Draagveren werken comfortverhogend op het afgeveerde deel van het voertuig, maar werken negatief op de wegligging en verhoogt de bandenslijtage. Draagveren hebben als grootste nadeel dat bij inveren of actie, ook een reactie komt bij het uitveren.
Bovendien worden de luchtbanden op het weg bij actie meer ingedrukt en verandert de belaste straal. Daarmee wordt het wiel in diameter kleiner en gaat sneller draaien bij gelijke rijsnelheid. Uitgeveerd komt het wiel (bijna) onbelast los van het wegdek en wordt de belaste straal vergroot. Het wiel gaat langzamer draaien bij gelijke rijsnelheid.
Die wisselende draaisnelheid van het wiel geeft een "gummend" of slijtend effect op het loopvlak en verlies van (trap)energie.

Bovendien gaat (trap)energie verloren bij het deinen van het afgeveerde deel van het voertuig. Inclusief de deinende rijder.

Om al die negatieve bewegingen van de draagveer te voorkomen moeten die gedempt. Daar is de veerdemper voor uitgevonden. Geplaatst in of nabij de draagveer tussen het afgeveerde en niet afgeveerde deel van het voertuig.
De tegenhanger van de veer. Werkt negatief op de veerbeweging, maar verhoogt de wegligging en het wegcontact band/wegdek.
De meest gebruikt veerdemper is de hydraulische demper. Doet niets meer dan ongewenste (veer)bewegingen omzetten in warmte. Een goed werkende veerdemper kun je testen door na gebruik te voelen of die warm is.
In die hydraulisch dempers zit een zuiger met verende kleppen. Ingaande demping lichter dan de uitgaande demping. Vooral de uitgaande veerbewegingen moeten goed gedempt worden. Een klein nadeel van de veerdemper is de aanspreekdruk. De hydraulische vloeistof moet eerst in beweging komen om de klep te openen. 

Vering en veerdemping is een specialistisch gebeuren. Het vereist kennis van zaken, omdat het karakter van vering, stevig of soepel, en demping samengaan afgestemd op de massa van het voertuig en rijder plus lading. Dus ook afstemming tussen vóór- en achterwiel(en).

Succes, Piet.
Antwoord }
Bedankt door:


Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)
Welkom
Je moet jezelf aanmelden voor je een bericht kunt plaatsen.

Gebruikersnaam:


Wachtwoord:





Nieuwe berichten
Vandaag ben ik blij omdat.....
Dat ik een rotonde i...gideon — 12:33 PM
wat ze zeggen
"He!! Een Banaa...TimSch — 12:06 PM
wat ze zeggen
Onderaan een afdalin...Boyd Maduro — 11:47 AM
OBT 2025 Groningen
Tim, ik kom op plek ...Willeke_IGKT — 11:07 AM
OBT 2025 Groningen
Nog een paar dagen m...TimSch — 10:35 AM
Batterij verlichting
Dit is het lichtbeel...gideon — 09:13 AM
En door met het onderhoud ?
Bij de Alleweders zi...Jeroen S — 08:36 AM
Vandaag ben ik blij omdat.....
One word: Clikva...Boyd Maduro — 08:24 AM
En door met het onderhoud ?
Is dat niet ongeveer...Gideonaut — 12:55 AM
Vandaag ben ik blij omdat.....
Ik heb ook een aardi...Willeke_IGKT — 11:49 PM
Vandaag ben ik blij omdat.....
Wim heeft een boel f...Jeroen S — 11:12 PM
En door met het onderhoud ?
Chris je hebt een C ...Jeroen S — 11:04 PM
Vandaag ben ik blij omdat.....
Je kan de ventielen ...LigfietsWilsum — 10:19 PM
Vandaag ben ik blij omdat.....
Met de adapter set...Wim -de roetsende — 10:07 PM
Vandaag ben ik blij omdat.....
Met de adapter sets ...Willeke_IGKT — 09:57 PM
Onderkomen voor nieuwe speeltje
 (het hok is van...gideon — 09:44 PM
En door met het onderhoud ?
De 'losse' vering is...Mr wojtas — 09:41 PM