Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Verlichting: wat en waar?
#27
(29-Oct-2020, 11:44 PM)voodoo schreef: Met het enkele lampje in de Strada kan ik prima op onverlichte wegen rijden.
Ik stoor me behoorlijk aan, yet again, een race naar de bodem. Meer licht dan elke ander is niet de juiste weg.

Dat ben ik helemaal met je eens. Ik rijd echter in de spits op 60km wegen waar sowieso harder wordt gereden en waar ik graag iets wil zien. Ik zal dus echt moeten zorgen dat ik gezien word en dat ik zelf nog iets kan zien.

Op een onverlichte weg zonder tegenliggers heb ik aan een kaars al bijna genoeg.
Wim -de roetsende

Thys 209 Rowingbike  -  Milan SL MK7  -  M5 CHR*  -  M-SUB  -  VNR BT Freewheeler

Antwoord }
Bedankt door: 365cycle , Hoekie
#28
Een foto zegt meer dan 1000 woorden maar hierbij mijn lichtbeeld.


[Afbeelding: 123053666_452441019054043_34705217148849...e=5FC2FC61]

Het lichtbeeld van mijn ravemen PR1200 op de middelste stand in dimlicht modus. Dan is de bundel afgevlakt zodat tegenliggers geen last hebben, ook de ledkleur is niet helder wit maar iets gelig.

[Afbeelding: 123038712_452439375720874_39068986718005...e=5FC24BCB]

Lichtbeeld van een BBB scope met 800 Lumen op een lowracer. Deze heeft geen afgevlakte bundel en is ideaal als er echt helemaal geen licht is of je op slechte wegen rijd. 


Beide lampen hebben een brede bundel zodat je de berm ook goed ziet. 

Nieuwe verlichting hebben vaak ook een dagrijdfunctie zoals auto's en dat is best een goede verbetering. Nog mooier zou zijn als de wet word aangepast en er alleen gekeurde verlichting op een fiets word gevoerd zoals in Frankrijk en Duitsland. Dan ben je af van verlichting die je niet kan zien en wegwerp lampjes en van de hele felle MTB verlichting voor in de bossen.
Antwoord }
Bedankt door: 365cycle
#29
De lichtjes van AXA die Jurrien gebruikt, heb ik ook op de open ligger.
De Axa 70 lux geeft zeer mooi licht, vind ik. Ik kocht zelfs een 2de; ze bestaan in 2 uitvoeringen en je kan de lamp in 2 standen richten. 
Het model met de extra usb stekker is handig wanneer je stroom nodig hebt voor je gsm/camera /GPS. 
Het grote nadeel is dat die stroom enkel bij uitgeschakeld licht opgewekt wordt. 
Ik plaats met een simpele klem, het licht bovenaan m'n klapstuurtje, net uit het zichtveld. 
Zodoende heb je licht in de bocht en kan je door vluchtig heen en weer draaien met je stuur sneller gevaar (takken, putten enz) bespeuren tijdens het rijden. 
Optisch niet de mooiste oplossing misschien.Het licht hangt zo toch wat hoger en schijnt op je trappende benen, maar dat hindert me niet. De tradionele achterlichtjes, mede door de naafdynamo aangedreven, blijven  bij stilstand nog even nabranden, achteropkomend verkeer bemerkt je dus beter. Bij druk woon-werkverkeer gebruik ik extra batterijlicht op de fietshelm.
Waar er extra campagne rond gevoerd mag worden, is in reflecterende kledij. Sommige fietsers rijden nog teveel in donkere kledij.
Antwoord }
Bedankt door:
#30
(30-Oct-2020, 02:13 PM)Burley1979 schreef: Een foto zegt meer dan 1000 woorden maar hierbij mijn lichtbeeld.

Vaak wel, maar op een foto van verlichting is lichtbeeld veelal beter dan het in de praktijk is.
Ik had het graag anders gezien.

Mijn licht beeld bijvoorbeeld is goed met 2x 150 Lux (IQ-X 150) , maar is niet zo goed als dat het op de foto doet lijken.
Mijn auto zou jaloers zijn op zo'n dimlicht.

Je grootlicht optie is wel mooi. Wil ik eigenlijk ook wel. 

[Afbeelding: 2x-IQ-X-150.jpg]
Antwoord }
Bedankt door:
#31
Ik heb ook een grootlicht optie. 

Verstelling van binnenuit  Wink
Wim -de roetsende

Thys 209 Rowingbike  -  Milan SL MK7  -  M5 CHR*  -  M-SUB  -  VNR BT Freewheeler

Antwoord }
Bedankt door:
#32
(31-Oct-2020, 08:50 PM)Hoekie schreef: Mijn licht beeld bijvoorbeeld is goed met 2x 150 Lux (IQ-X 150) , maar is niet zo goed als dat het op de foto doet lijken.
Mijn auto zou jaloers zijn op zo'n dimlicht.
Stellen doet ook een hoop voor de IQ-Xen. Ik heb de ene iets hoger staan dan de andere, anders werd de berm naar mijn idee te donker (maw: m'n ogen stelden op de lichte vlek voor me).
Antwoord }
Bedankt door: Hoekie
#33
(31-Oct-2020, 10:37 PM)Wim -de roetsende schreef: Ik heb ook een grootlicht optie. 

Verstelling van binnenuit  Wink

Is ook weer zo. Zo doe ik het ook nu. Van binnenuit. En wordt er duidelijk op gewezen als ie nog niet terug gesteld is.

Ik dacht aan aanvullend grootlicht zodat je even snel kan seinen of grootlicht zetten. Of ik ben gewoon te lui om even naar boven te stellen...

(01-Nov-2020, 11:40 AM)365cycle schreef:
(31-Oct-2020, 08:50 PM)Hoekie schreef: Mijn licht beeld bijvoorbeeld is goed met 2x 150 Lux (IQ-X 150) , maar is niet zo goed als dat het op de foto doet lijken.
Mijn auto zou jaloers zijn op zo'n dimlicht.
Stellen doet ook een hoop voor de IQ-Xen. Ik heb de ene iets hoger staan dan de andere, anders werd de berm naar mijn idee te donker (maw: m'n ogen stelden op de lichte vlek voor me).

Goed idee. De rechter heb je iets naar onderen ingesteld neem ik aan?
Wat gebundelde lichtsterkte betreft, zijn ze inderdaad wel heel sterk; iets hoog ingesteld en verkeersborden lijken licht uit te stralen.
Antwoord }
Bedankt door:
#34
(01-Nov-2020, 09:58 PM)Hoekie schreef: Goed idee. De rechter heb je iets naar onderen ingesteld neem ik aan?
Inderdaad, al heb ik weleens zitten denken om het om te draaien zodat ik iets langer "hoog kan blijven schijnen" zeg maar.

(01-Nov-2020, 09:58 PM)Hoekie schreef: Wat gebundelde lichtsterkte betreft, zijn ze inderdaad wel heel sterk; iets hoog ingesteld en verkeersborden lijken licht uit te stralen.
Klopt ook :-D Kentekens op de dashcam zijn juist vol in het licht onleesbaar.
Antwoord }
Bedankt door:
#35
Overdaad schaadt.  Wink   Gevangen zitten in je eigen "lichtbundel". Blush
Antwoord }
Bedankt door:
#36
(02-Nov-2020, 08:06 AM)PietV* schreef: Overdaad schaadt.  Wink   Gevangen zitten in je eigen "lichtbundel". Blush

Verschilt per moment. Als ik tegenliggers heb vind ik het feit dat ik met een setje IQ-Xen ook nog wat in de pap te brokkelen heb toch wel lekker.
Antwoord }
Bedankt door:
#37
(31-Oct-2020, 08:50 PM)Hoekie schreef:
(30-Oct-2020, 02:13 PM)Burley1979 schreef: Een foto zegt meer dan 1000 woorden maar hierbij mijn lichtbeeld.

Vaak wel, maar op een foto van verlichting is lichtbeeld veelal beter dan het in de praktijk is.
Ik had het graag anders gezien.

Mijn licht beeld bijvoorbeeld is goed met 2x 150 Lux (IQ-X 150) , maar is niet zo goed als dat het op de foto doet lijken.
Mijn auto zou jaloers zijn op zo'n dimlicht.

Je grootlicht optie is wel mooi. Wil ik eigenlijk ook wel. 

[Afbeelding: 2x-IQ-X-150.jpg]


Denk dat dat per camera verschilt hoe iets vast gelegd word en in welke modus en sluitertijd. 

Het beeld wat mijn lampen op de foto hebben zo voelt dat ook voor mij als ik fiets. Ik voel me nooit onveilig of over het hoofd gezien. 

Ik heb nu tevens ook een achterlicht met lichtsensor als er iemand achter me rijd dan gaat de lamp feller knipperen voor 3 seconden, en ja volgens de letter van de wet mag het niet , maar ik vind het veiliger. Daarna brand hij weer met een vaste bundel. Mensen gaan iedergeval ruim opzij als ze me inhalen.

(02-Nov-2020, 10:51 AM)365cycle schreef:
(02-Nov-2020, 08:06 AM)PietV* schreef: Overdaad schaadt.  Wink   Gevangen zitten in je eigen "lichtbundel". Blush

Verschilt per moment. Als ik tegenliggers heb vind ik het feit dat ik met een setje IQ-Xen ook nog wat in de pap te brokkelen heb toch wel lekker.

Inderdaad het feit dat je een sterke lichtbron hebt hoeft niet te betekenen dat hij altijd maximaal staat, maar vind het ook en fijn idee dat je ook nog even tegenlicht kan produceren wat gezien kan worden.
Antwoord }
Bedankt door:
#38
(31-Oct-2020, 10:23 AM)Chepap schreef: Waar er extra campagne rond gevoerd mag worden, is in reflecterende kledij. Sommige fietsers rijden nog teveel in donkere kledij.

Als een fiets voorzien is van de wettelijke reflectoren en verlichting waar je zelf mee kan zien, dan lijkt me dat je van alle kanten goed zichtbaar bent, extra reflecterende kleding lijkt me dan niet perse noodzakelijk. Ik draag altijd donkere kleding want ik ben allergisch als ik met vuile kledij ergens moet zijn of binnengaan. 
Uitzondering is als ik fiets in Frankrijk daar is savonds een reflectie vest verplicht. 

Ik heb nog nooit het idee gehad dat iemand mij niet ziet. Daarbij iemand met een zwarte auto heeft ook geen reflectie op zijn  auto geplakt die zien ze ook.
Antwoord }
Bedankt door:
#39
(02-Nov-2020, 09:33 PM)Burley1979 schreef: Daarbij iemand met een zwarte auto heeft ook geen reflectie op zijn  auto geplakt die zien ze ook.
In de achterlichten zit reflectie. Van de zijkant heb ik er al eens bijna over het hoofd gezien.
Maar ja, auto, dan maakt het veel minder uit als er iemand tegen je aan rijdt. Zeker als het een fietser is /s
Mede daarom is zijreflectie in de VS, waar nota bene bijna alles in het verkeer minder goed is, verplicht.
Zie ook menig Volvo in NL.

Je sensor knipperlicht is een mooie. Is dat een Garmin Varia? Bevalt dat goed? Accuduur?
Antwoord }
Bedankt door:
#40
(02-Nov-2020, 09:59 PM)Hoekie schreef:
(02-Nov-2020, 09:33 PM)Burley1979 schreef: Daarbij iemand met een zwarte auto heeft ook geen reflectie op zijn  auto geplakt die zien ze ook.
In de achterlichten zit reflectie. Van de zijkant heb ik er al eens bijna over het hoofd gezien.
Maar ja, auto, dan maakt het veel minder uit als er iemand tegen je aan rijdt. Zeker als het een fietser is /s
Mede daarom is zijreflectie in de VS, waar nota bene bijna alles in het verkeer minder goed is, verplicht.
Zie ook menig Volvo in NL.

Je sensor knipperlicht is een mooie. Is dat een Garmin Varia? Bevalt dat goed? Accuduur?


Een fiets hoort voor achter en ook op de banden reflectie te hebben en natuurlijk de trappers. 
Het lijkt me dat je dan van alle kanten zichtbaar bent.

Ik heb geen Garmin varia ik heb het wel overwogen zeker in combinatie met de edge 1030 die ik al heb, maar ik heb een ravemen cl05 en een ravemen cl06 schappelijk geprijsd en lange levensduur maximaal 8uur op de hoge stand en maximaal 18u in de lage stand beetje afhankelijk van de keren dat hij overgaat op knipperen.  Dit werkt overigens alleen savonds en snachts vanwege de sensor.
Antwoord }
Bedankt door:
#41
(02-Nov-2020, 09:33 PM)Burley1979 schreef:
(31-Oct-2020, 10:23 AM)Chepap schreef: Waar er extra campagne rond gevoerd mag worden, is in reflecterende kledij. Sommige fietsers rijden nog teveel in donkere kledij.

Als een fiets voorzien is van de wettelijke reflectoren en verlichting waar je zelf mee kan zien, dan lijkt me dat je van alle kanten goed zichtbaar bent, extra reflecterende kleding lijkt me dan niet perse noodzakelijk. Ik draag altijd donkere kleding want ik ben allergisch als ik met vuile kledij ergens moet zijn of binnengaan.

Uitzondering is als ik fiets in Frankrijk daar is savonds een reflectie vest verplicht.

Vele fietsers rijden zonder te voldoen aan de wettelijke eisen voor reflectie en verlichting. Ze weten vaak niet wat die eisen zijn.

(02-Nov-2020, 11:25 PM)Burley1979 schreef: Ik heb geen Garmin varia ik heb het wel overwogen zeker in combinatie met de edge 1030 die ik al heb, maar ik heb een ravemen cl05 en een ravemen cl06 schappelijk geprijsd en lange levensduur maximaal 8uur op de hoge stand en maximaal 18u in de lage stand beetje afhankelijk van de keren dat hij overgaat op knipperen.  Dit werkt overigens alleen savonds en snachts vanwege de sensor.

De Raveman CL05 en CL06 voldoen in ieder geval niet aan de wettelijke eisen voor fietsverlichting.
Antwoord }
Bedankt door:
#42
Die reflectors op de trappers hebben lekker veel zin op een ligfiets, maar goed, befehl ist befehl, nietwaar?

Je mag overigens ook reflectors tussen je spaken hebben in plaats van reflecterende banden. (Maar geen verlichting)

Met een (tadpole) trike moet je twee koplampen voeren. Helaas houden trike bouwers daar geen rekening mee Sad
Antwoord }
Bedankt door:
#43
(03-Nov-2020, 12:17 PM)Frutsel schreef: Met een (tadpole) trike moet je twee koplampen voeren. Helaas houden trike bouwers daar geen rekening mee Sad


Ook bij de verkoop van de trike hoorde ik daar niets over, volgens mij kwam ik er achter na een opmerking in dit forum.
Met een beetje geluk kan ik ze met klitteband vastzetten op het frame, staan wel iets naar binnen, maar geven genoeg licht. Zonder extra onderdelen te moeten kopen om de lampen aan vast te maken.
Antwoord }
Bedankt door:
#44
De regels betreffende verlichting en reflectie is voor velen complex.

Over de verlichting het volgende. Het RVV 1990 is pas op 1 november 1991 van kracht geworden. Daarna aangepast voor fietsers. Dus niet voor fietsen. De verlichtingseisen gelden dus alleen voor de fietser en niet voor de fiets.
Nederland is niet meegegaan in de Europese regelgeving, om verlichtingseisen te stellen aan de fiets. Mede onder de druk van de tweewielerbranche. Dus geen verlichtingsplicht op (race)fietsen. Verlichting is geen permanente eis voor de fiets.

Dat een trike (tadpole) wordt verkocht zonder verlichting is wettelijk correct. Het is aan de bestuurder de juiste verlichting te voeren. Twee lichtjes aan de schouders, naar voren wit of geel licht, is meer dan voldoende.

Nederland volgt voor de (retro)reflectie wel de Europese richtlijn. Dat is geregeld in de Regeling voertuigen, onder permanente eisen aan fietsen. Dat geldt voor de fiets, 24 uur per dag. Ook voor de racefiets.
Afhankelijk van het aantal wielen, twee, drie of vier, of twee vóór- of twee achterwielen, zijn in het Regeling voertuigen eisen opgenomen voor verplichte en toegelaten (retro)reflectie. Niet te veel en voor de verplichte (retro)reflectie niet te weinig.

Artikel 5.9.65 Regeling voertuigen
Fietsen mogen niet zijn voorzien van meer retroreflecterende voorzieningen dan in de artikelen 5.9.51,  5.9.52,  5.9.57 en 5.9.57a is voorgeschreven of toegestaan.

Het doel van fietsverlichting is drieledig. Zelf kunnen zien, gezien te worden en herkend te worden als fietser. Gezien en herkend te worden geldt ook voor de (retro)reflectie.

(03-Nov-2020, 12:17 PM)Frutsel schreef: Die reflectors op de trappers hebben lekker veel zin op een ligfiets, maar goed, befehl ist befehl, nietwaar?
Dat ligt er maar aan hoe klein de zithoek is en hoe hoog de trapas. Voor tegemoetkomend verkeer ben je altijd zeer herkenbaar als fietser.
Velomobielen uitgezonderd.
Antwoord }
Bedankt door:
#45
(03-Nov-2020, 03:21 PM)PietV* schreef: Dat ligt er maar aan hoe klein de zithoek is en hoe hoog de trapas. Voor tegemoetkomend verkeer ben je altijd zeer herkenbaar als fietser.
Velomobielen uitgezonderd.

Volgens mij is de zithoek nooit zo dat de trappers horizontaal komen en in dat vlak licht weerkaatsen.
Flevobike en trike - Nazca Pioneer - Strada 58 - Challenge Alize - Quest 846 - Nazca Fiero - Brompton - Koga LightSpeed - bakfiets (voor de kleinkinderen)
Antwoord }
Bedankt door:
#46
(03-Nov-2020, 11:54 PM)GertBr schreef: Volgens mij is de zithoek nooit zo dat de trappers horizontaal komen en in dat vlak licht weerkaatsen.

Daar heb je volkomen gelijk in.
Antwoord }
Bedankt door:
#47
Qua zichtbaarheid vind ik de discussie altijd wel een dingetje, zeker als automobilisten er mee komen.
Niet dat ik zelf niet voor goede zichtbaarheid zorg, maar, als je een fietser níet op tijd ziet en je maakt dat een aantal keer mee, rijd je dan niet gewoon veel te hard?
Zijn je koplampen wel werkend en op orde, of zijn ze zo doorzichtig als een (gevulde) jampot?

Ik heb er in de bebouwde kom nooit moeite mee om fietsers te zien, zelfs niet als ze zonder licht rijden. Op wegen buiten de bebouwde kom waar het écht donker is zie ik zo'n fietser vaak laat (als deze in m'n lichtbundel komt), maar wel op tijd. Tegenwoordig heb ik altijd een nieuwe auto (de huidige is van 2018), maar vroeger, toen ik oude gebakjes reed, was investeren in een fonkelnieuw setje koplampen en een (goed!) Xenon-kitje telkens één van de eerste dingen die ik deed. Met een setje gele Duplo-pitten weet je 's nachts nog amper of je je lampen nou aan hebt of niet.
Antwoord }
Bedankt door:
#48
er is een goede reden waarom fietsverlichting verplicht is en dat het verschil maakt is naar mijn idee wel overduidelijk!
En wat mij betreft zouden ze er ook goed op mogen handhaven, maar dat gebeurt helaas niet...
En ook ben ik van mening dat als een fietser aangereden wordt omdat hij geen verlichting heeft de fietser verantwoordelijk is! (niet dat ik de onverlichte fietser vogelvrij wil verklaren).
Het is helemaal niet moeilijk om jezelf voldoende zichtbaar te maken, een setje lampjes kost maar een paar euro, voor nog geen 5 euro heb je al iets waarmee je enigszins zichtbaar bent. (ja moet je wel zorgen voor een tweede setje omdat de batterijtjes makkelijk leeg gaan, maar dat kan prima naar mijn idee).
Antwoord }
Bedankt door:
#49
Batterijen! Maandag hield de klok ermee op. Ik pakte een net opgeladen batterij uit de la en de klok deed niets, nog een andere batterij weer niets. Ik kocht een meter en de batterij blijkt voldoende spanning te geven. Een nieuwe onoplaadbare batterij en de klok loopt.
Analyse: Oplaadbare batterijen in een laatje liggen blijkbaar langzaam dood te gaan. Met een meter kun je dit niet constateren omdat de batterij nog wel genoeg spanning geeft, maar zodra er wat vermogen wordt gevraagd valt de spanning weg en levert de batterij veel te weinig. Oplaadbare batterijen halen alleen hun levensduur van 80 cycli of zo als ze ook weer gelijk opgeladen en gebruikt worden. Je kan dus wel een extra oplaadbare batterij meenemen, maar het blijft onzeker of hij niet te lang heeft liggen niks doen en niets meer presteert zodra je hem gaat gebruiken. Heel vervelend als het om fietsverlichting gaat.
Antwoord }
Bedankt door:
#50
(04-Nov-2020, 12:17 PM)elnuar schreef: er is een goede reden waarom fietsverlichting verplicht is en dat het verschil maakt is naar mijn idee wel overduidelijk!

En wat mij betreft zouden ze er ook goed op mogen handhaven, maar dat gebeurt helaas niet...

Was fietsverlichting maar wettelijk verplicht gesteld. Nu moeten alleen de fietsers verlichting voeren tijdens het rijden bij nacht of bij dag indien het zicht ernstig wordt belemmerd.
Twee mini LED lampjes op je jas, een wit vóór en één rood achter, is ruim voldoende. Vaak ontbreekt ook de vereiste (retro)reflectie. Vooral wielrenner rijden zonder reflectie.
(04-Nov-2020, 12:17 PM)elnuar schreef: En ook ben ik van mening dat als een fietser aangereden wordt omdat hij geen verlichting heeft de fietser verantwoordelijk is! (niet dat ik de onverlichte fietser vogelvrij wil verklaren).
De overtreding geen verlichting is voor iedereen duidelijk. De fietser. Verantwoordelijk voor de aanrijding ligt meestal bij de bestuurder van motorvoertuigen. Een onverlichte fietser of voetganger van de weg rijden levert vaak zwaar lichamelijk letsel of dood door schuld op. Daar is heel veel jurisprudentie over. Je zult altijd de snelheid moeten aanpassen aan de afstand die vrij en te overzien is.
Antwoord }
Bedankt door:
#51
(04-Nov-2020, 12:30 PM)Roepers schreef: Batterijen! ..

Klopt, voor de meeste oplaadbare batterijen. En dus voor de meesten die die gebruiken.

Langere versie:
Er is een uitzondering: Eneloop oplaadbare batterijen https://www.panasonic.com/global/consume...eloop.html
En die zijn ook IKEA branded te koop. En daamee goed betaalbaar.
https://www.ikea.com/nl/nl/search/products/?q=ladda
Antwoord }
Bedankt door:
#52
Oplaadbare batterijen en zeker accu's moet je gewoon periodiek bijladen. Dat garandeerd een langere levensduur.

(03-Nov-2020, 12:17 PM)Frutsel schreef: Die reflectors op de trappers hebben lekker veel zin op een ligfiets, maar goed, befehl ist befehl, nietwaar?

Je mag overigens ook reflectors tussen je spaken hebben in plaats van reflecterende banden. (Maar geen verlichting)

Met een (tadpole) trike moet je twee koplampen voeren. Helaas houden trike bouwers daar geen rekening mee Sad


Of het zin heeft of niet in Frankrijk word er wel erg op gecontroleerd. Evenals een reflecterend vest savonds.  Toen ik door frankrijk reed had ik ze wel.
Antwoord }
Bedankt door:


Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)
Welkom
Je moet jezelf aanmelden voor je een bericht kunt plaatsen.

Gebruikersnaam:


Wachtwoord:





Nieuwe berichten
Prototype tegen verblinding auto's
Beseffen we ook da...365cycle — 09:20 PM
Zelfbouw voorwiel aangedreven ligfiets ...
Toevallige vondst op...Merijn — 09:18 PM
Vandaag ben ik blij omdat.....
Als je dan toch een ...ZoefZoef — 08:51 PM
Vandaag ben ik blij omdat.....
Ik ben blij, omdat g...Wim -de roetsende — 08:27 PM
Prototype tegen verblinding auto's
Beseffen we ook dat...Lopopodium — 08:18 PM
M5 Low Racer trapboom + stuurpen gezocht
De diameter van Arje...melle z — 07:29 PM
Prototype tegen verblinding auto's
Als auto's naar Enge...melle z — 07:10 PM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Ik doe momenteel...Gideonaut — 07:09 PM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Laten we het eufem...Hardloper — 07:04 PM
Prototype tegen verblinding auto's
Beseffen we ook dat ...Hardloper — 06:59 PM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Ik doe momenteel m...Josligfiets — 06:58 PM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Ik doe momenteel m'n...365cycle — 06:14 PM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Ik merk nu wel van m...Gideonaut — 05:33 PM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Met voetballen...Niels van der Wal — 05:06 PM
Prototype tegen verblinding auto's
Tsja, interessante...datakneder — 04:18 PM
Prototype tegen verblinding auto's
De Duitse TÜV kijkt ...365cycle — 04:13 PM
Prototype tegen verblinding auto's
Tsja, interessante o...Grrrrrene — 03:16 PM