Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
The cost and consequence of driving
#1
Ik kwam net een blogje tegen dat 100x mooier verwoordt waarom ik meer mensen op de fiets wil krijgen, dan ik zelf kan.

The Cost and Consequence of Driving
Antwoord }
Bedankt door:
#2
Indeed Sir!.....
Stop making sense
Antwoord }
Bedankt door:
#3
Een kopstuk van Labour die in een SUV rijdt? Wat onbescheiden.

Deze is ook wel goed Millions of SUV, trucks have unexpected, dangerous front blind zone

Unexpected zegt u? Proest.
Antwoord }
Bedankt door: 365cycle
#4
(29-Oct-2020, 11:22 PM)365cycle schreef: Ik kwam net een blogje tegen dat 100x mooier verwoordt waarom ik meer mensen op de fiets wil krijgen, dan ik zelf kan.

The Cost and Consequence of Driving

Als ik deze link op de iPad open, dan krijg ik eerst de tekst te zien en na een paar seconden wordt de pagina wit.
Wim -de roetsende

Thys 209 Rowingbike - Milan SL MK7 - M5 CHR - 272 - M5 Minimal.Bike - M-SUB - VNR BT Freewheeler

Antwoord }
Bedankt door:
#5
Als je je auto vaker laat staan, dan nemen de gemiddelde kosten per gereden kilometer toe. Het bezit van een auto "vraag" om daar gebruik van te maken.
Ik woon in een dorp met beperkt openbaar vervoer en geen NS station. Doe alle boodschappen op de fiets en fiets bijna dagelijks. De Toyota Yaris Hybrid staat soms wekenlang stil in coronatijd. De vaste autokosten per week zijn nu hoger dan een taxi per week.
Antwoord }
Bedankt door:
#6
(30-Oct-2020, 11:59 AM)PietV* schreef: Als je je auto vaker laat staan, dan nemen de gemiddelde kosten per gereden kilometer toe. Het bezit van een auto "vraag" om daar gebruik van te maken.
Ik woon in een dorp met beperkt openbaar vervoer en geen NS station. Doe alle boodschappen op de fiets en fiets bijna dagelijks. De Toyota Yaris Hybrid staat soms wekenlang stil in coronatijd. De vaste autokosten per week zijn nu hoger dan een taxi per week.

Ik had een Citroën Saxo en daar reed ik maximaal nog 5000km per jaar mee. Soms nog niet de helft.

Dat kostte mij €100,- per maand. Oud autootje, weinig belasting en verzekering.
Ik was echter de afschrijving vergeten. Dat was nogmaals €100,- per maand.

Die €200,- per maand zet ik, sinds ik de auto heb verkocht, op een aparte rekening.
Van die rekening betaal ik al mijn fietsgerelateerde uitgaven. Dus banden, onderhoud, kleding, echt alles.

12x€200,- is uiteraard €2400,- per jaar, die anders was verdwenen 'in' het autootje.

Ik houd daar per jaar dus sowieso gemiddeld €1500,- aan over. 

Soms koop ik namelijk tussendoor ook nog eens een fiets en dat gaat dan ook van die rekening af, maar na een jaar of 6 kan ik toch weer een nieuwe velomobiel kopen van €9000,- 
Dan vergeet ik echter nog de inruilwaarde van mijn huidge vm. Die levert toch zeker ook nog de helft van de nieuwwaarde op. 

Eigenlijk zou ik dus iedere drie jaar een nieuwe vm kunnen kopen en dan kost het allemaal nog steeds net zoveel als 5000km per jaar rijden in een heel klein en oud autootje.

Waar ik, net als in de vm, meestal alleen in zat/zit.

Voor de volledigheid: als gezin hebben wij nog wel een auto. 
Ik doe echter 90% van mijn bewegingen met de fiets.
Wim -de roetsende

Thys 209 Rowingbike - Milan SL MK7 - M5 CHR - 272 - M5 Minimal.Bike - M-SUB - VNR BT Freewheeler

Antwoord }
Bedankt door:
#7
(30-Oct-2020, 12:24 PM)Wim -de roetsende schreef: Ik had een Citroën Saxo en daar reed ik maximaal nog 5000km per jaar mee. Soms nog niet de helft.

Dat kostte mij €100,- per maand. Oud autootje, weinig belasting en verzekering.
Ik was echter de afschrijving vergeten. Dat was nogmaals €100,- per maand.

Ik ben toch benieuwd hoe je aan die 100 euro afschrijving komt.  Ik heb zelf een saxo gehad voor 750 verkocht na een paar jaar voor 500. Alleen een kapotte bobine gehad die ik zelf vervangen heb dan is 100 euro afschrijving best veel in jouw berekeningen. 
Iets dat klein en oud is is afgeschreven. 
Zowel mijn Lupo als Punto zijn beiden ook afgeschreven aanschaf was minder dan 1000 euro. Verkoop levert evenveel op. 

Fietsonderhoud van een gewone of ligfiets en dan geen velomobiel want daar weet ik de kosten niet van zijn per kilometer gerekend ongeveer evenduur als van een kleine auto. Het verschil was dacht ik dat een kleine auto 300 euro duurder was per jaar.
Antwoord }
Bedankt door:
#8
Ik heb het autootje 2 jaar gehad.
Gekocht voor €3400,- en verkocht voor €1000,-
Afschrijving van €2400,- in 2 jaar is €100,- per maand.

Het was niet een heel oud autootje.

Voor mijn 4 fietsen ben ik geen €100,- per maand kwijt aan onderhoud.
De Aero is gloednieuw, geen onderhoud nog dus.
De DF heeft ook nauwelijks onderhoud nodig. De ketting smeren en 1x per jaar een 'Grote Beurt'.
De Roeifiets is extreem goedkoop qua onderhoud. Een Dyneema touwtje en elastiek gaan bij mij 2 jaar mee en dat is samen nog geen €50,-. 1x in het voorwiel nieuwe lagers, wiel naar Derk opgestuurd en 2 dagen later had ik het alweer terug. Kosten nog geen €15,- inclusief verzendkosten. Paar banden verbruikt in de bijna 25.000km die ik nu heb geroeid.
De Taifun heeft nog nooit onderhoud nodig gehad. Ketting, tandwielen en kettingbladen zijn nog goed. remblokjes zijn nog goed. 1x nieuwe banden.

Ik maak de fietsen wel altijd netjes schoon.
Wim -de roetsende

Thys 209 Rowingbike - Milan SL MK7 - M5 CHR - 272 - M5 Minimal.Bike - M-SUB - VNR BT Freewheeler

Antwoord }
Bedankt door:
#9
(30-Oct-2020, 11:59 AM)PietV* schreef: Als je je auto vaker laat staan, dan nemen de gemiddelde kosten per gereden kilometer toe. Het bezit van een auto "vraag" om daar gebruik van te maken.
..

Yep. Idem hier met 2 auto's. Waaronder nota bene een lease auto.
Van mij mag per direct kilometer heffing ingevoerd worden. Dat zal velen aanzetten tot bewuster omgaan met vervoersmiddelen.

Mijn situatie: Ik rij nu anderhalf jaar nagenoeg niet meer met de lease auto. Door klanten op velomobiel rij afstand. Ik heb destijds niet eens een velomobiel voor woon werk aangeschaft. De lease auto heb ik 'nodig' voor mogelijke calamiteiten verder weg en/of als mijn plaats van werken ooit weer veranderd. Het eerste is in de anderhalf jaar niet gebeurd en waar een volgende klant zit is onbekend en dus kan hiermee geen rekening gehouden worden. Kilometer onkosten vergoeding kan ik niet krijgen als ik de lease auto weg doe. Kost me financieel dus alleen maar extra geld. Oftewel ik word niet financieel beloond voor mijn bewuster gedrag en word juist aangemoedigd om een auto te gebruiken.
Maar mooi dat reisplezier en fysieke voordelen (heel belangrijk) zwaarder voor me wegen dan het financiële nadeel. En ja, als ook een beter gevoel doordat ik zie dat ik bewuster reis. Als ook een nadeel dat ik sindsdien soms wat pessimistisch kan worden omdat ik nu getriggerd ben en om me heen zie hoe we dat als maatschappij invullen. Een maand geleden heb ik een voorstel gedaan voor flexibeler inzet van vervoersmiddelen. Ik ben benieuwd wat daar uit komt.
   
Een wat soortgelijke situatie voor mijn vrouw met haar, sinds anderhalf jaar, hele korte woon-werk afstand (lees: dat kan ze lopen) Haar/onze privé autootje (Alto) staat sinds die tijd daarom ook nagenoeg altijd stil. Maar ze wil 'm ook weer niet wegdoen want ze zou 'm misschien ooit kunnen 'missen'.
Antwoord }
Bedankt door: 365cycle
#10
@ Wim

Het is niet normaal dat een auto van €3400,- na twee jaar tijd nog maar €1000,- waard is als jij er maximaal 5.000 km per jaar mee hebt gereden. Dus ik denk dat je wat hoog zit met de afschrijving.
Antwoord }
Bedankt door:
#11
(30-Oct-2020, 01:01 PM)Wim -de roetsende schreef: Ik maak de fietsen wel altijd netjes schoon.

Ah, de voordelen van een appartement op de begane grond. Ik neem m'n fietsen mee onder de douche!
Antwoord }
Bedankt door:
#12
(30-Oct-2020, 01:19 PM)Jurrien schreef: @ Wim

Het is niet normaal dat een auto van €3400,- na twee jaar tijd nog maar €1000,- waard is als jij er maximaal 5.000 km per jaar mee hebt gereden. Dus ik denk dat je wat hoog zit met de afschrijving.

Afschrijving is inclusief slijtage en onderhoud?
Antwoord }
Bedankt door:
#13
Afschrijving is in principe alleen de waardevermindering, slijtage en onderhoud horen daar niet bij.
Maar als de auto van Wim zoveel minder waard is geworden doordat een grote reparatie noodzakelijk is geworden is dat gewoon pech, geen afschrijving.

Onderhoud kan overigens nooit veel zijn geweest in maximaal 10.000 kilometers. Dat is nét de termijn van een oliewissel.
Antwoord }
Bedankt door:
#14
(30-Oct-2020, 01:01 PM)Wim -de roetsende schreef: Voor mijn 4 fietsen ben ik geen €100,- per maand kwijt aan onderhoud.
De Aero is gloednieuw, geen onderhoud nog dus.
De DF heeft ook nauwelijks onderhoud nodig. De ketting smeren en 1x per jaar een 'Grote Beurt'.
De Roeifiets is extreem goedkoop qua onderhoud. Een Dyneema touwtje en elastiek gaan bij mij 2 jaar mee en dat is samen nog geen €50,-. 1x in het voorwiel nieuwe lagers, wiel naar Derk opgestuurd en 2 dagen later had ik het alweer terug. Kosten nog geen €15,- inclusief verzendkosten. Paar banden verbruikt in de bijna 25.000km die ik nu heb geroeid.
De Taifun heeft nog nooit onderhoud nodig gehad. Ketting, tandwielen en kettingbladen zijn nog goed. remblokjes zijn nog goed. 1x nieuwe banden.

Ik maak de fietsen wel altijd netjes schoon.

Onderhoud van fietsen is meer dan alleen een ketting smeren en wat banden wisselen.
Wat ik niet zie terugkomen is het schoonmaken van je balhoofd en wiellagers en voorzien van nieuw vet. Ook van de trapas vaak blijft hier vocht in staan. 
Balhoofd moet ook af en toe afgesteld worden anders lopen je lagers in en heb je z'n tik in je stuurbewegingen.
Ook het schoonmaken en opnieuw invetten van de casette body is nergens te zien. 

Voor mij is fietsen onderhouden met als met auto's die moet je periodiek onderhoud geven. Dit aan de hand van een tijdsperiode of aantal gereden kilometers. 
- Het bespaard je een hoop ellende onderweg.
- je onderdelen gaan langer mee
- zekerheid dat alles in orde is

Het is aan een ieder om een afweging te maken hoe men iets onderhoud maar als je een auto weg periodiek onderhoud is het wel redelijk als je dit bij een fiets ook doet om dan de gemaakte kosten tegen elkaar af te wegen. Anders is de uitslag niet heel eerlijk.
Antwoord }
Bedankt door:
#15
(30-Oct-2020, 02:23 PM)Burley1979 schreef: Wat ik niet zie terugkomen is het schoonmaken van je balhoofd en wiellagers en voorzien van nieuw vet. Ook van de trapas vaak blijft hier vocht in staan. 
Balhoofd moet ook af en toe afgesteld worden anders lopen je lagers in en heb je z'n tik in je stuurbewegingen.
Ook het schoonmaken en opnieuw invetten van de casette body is nergens te zien. 

Deze werkzaamheden vallen wat mij betreft onder de Grote Beurten.
Aangezien ik daar zelf niet handig genoeg voor ben en mij er ook geen tijd voor gun, laat ik dit over aan de professionals. Oftewel: de DF bij InterCityBike in Dronten en de 209 bij Derk Thijs is Middelburg.

De DF en de 209 gebruik ik het meeste en die krijgen dus keurig hun beurten. 
Wiellagers worden vervangen als ze niet meer goed zijn. 

Nogmaals de Aero is nieuw en de Taifun gebruik ik heel weinig.

(30-Oct-2020, 01:19 PM)Jurrien schreef: @ Wim

Het is niet normaal dat een auto van €3400,- na twee jaar tijd nog maar €1000,- waard is als jij er maximaal 5.000 km per jaar mee hebt gereden. Dus ik denk dat je wat hoog zit met de afschrijving.

Toch was dat het geval. Misschien te duur gekocht of in een verkeerde periode weer verkocht.
Geen idee.

Maakt ook niets uit. Het gaat erom dat ik gewoon het geld dat het autootje mij in die twee jaar per maand gekost heeft, nu per maand opzij leg en daar alles van kan betalen voor mijn fietsen.
Wim -de roetsende

Thys 209 Rowingbike - Milan SL MK7 - M5 CHR - 272 - M5 Minimal.Bike - M-SUB - VNR BT Freewheeler

Antwoord }
Bedankt door:
#16
(30-Oct-2020, 02:23 PM)Burley1979 schreef: Onderhoud van fietsen is meer dan alleen een ketting smeren en wat banden wisselen.
Wat ik niet zie terugkomen is het schoonmaken van je balhoofd en wiellagers en voorzien van nieuw vet. Ook van de trapas vaak blijft hier vocht in staan. 
Balhoofd moet ook af en toe afgesteld worden anders lopen je lagers in en heb je z'n tik in je stuurbewegingen.
Ook het schoonmaken en opnieuw invetten van de casette body is nergens te zien. 

Voor mij is fietsen onderhouden met als met auto's die moet je periodiek onderhoud geven. Dit aan de hand van een tijdsperiode of aantal gereden kilometers. 
- Het bespaard je een hoop ellende onderweg.
- je onderdelen gaan langer mee
- zekerheid dat alles in orde is

Het is aan een ieder om een afweging te maken hoe men iets onderhoud maar als je een auto weg periodiek onderhoud is het wel redelijk als je dit bij een fiets ook doet om dan de gemaakte kosten tegen elkaar af te wegen. Anders is de uitslag niet heel eerlijk.
Dit zijn zaken die vooral gebeuren bij open fietsen. Mij lukt het niet omdat ik vrij veel koppel lever, maar er zijn mensen die 25 a 30.000 km doen met ketting en tandwielen op een velomobiel. Zonder racekap (zodat het zweet verdampt ipv in de fiets blijft) en met een laag gewicht + dito piekvermogen is een velomobiel (zeker met een gesloten bodem zoals bij de DF) extreem onderhoudsarm. Er komt geen zand en nauwelijks stof/vocht op die spullen. Je bent dan dus vooral bezig met geld uitgeven aan banden.
Antwoord }
Bedankt door:
#17
(30-Oct-2020, 02:41 PM)365cycle schreef:
(30-Oct-2020, 02:23 PM)Burley1979 schreef: Onderhoud van fietsen is meer dan alleen een ketting smeren en wat banden wisselen.
Wat ik niet zie terugkomen is het schoonmaken van je balhoofd en wiellagers en voorzien van nieuw vet. Ook van de trapas vaak blijft hier vocht in staan. 
Balhoofd moet ook af en toe afgesteld worden anders lopen je lagers in en heb je z'n tik in je stuurbewegingen.
Ook het schoonmaken en opnieuw invetten van de casette body is nergens te zien. 

Voor mij is fietsen onderhouden met als met auto's die moet je periodiek onderhoud geven. Dit aan de hand van een tijdsperiode of aantal gereden kilometers. 
- Het bespaard je een hoop ellende onderweg.
- je onderdelen gaan langer mee
- zekerheid dat alles in orde is

Het is aan een ieder om een afweging te maken hoe men iets onderhoud maar als je een auto weg periodiek onderhoud is het wel redelijk als je dit bij een fiets ook doet om dan de gemaakte kosten tegen elkaar af te wegen. Anders is de uitslag niet heel eerlijk.
Dit zijn zaken die vooral gebeuren bij open fietsen. Mij lukt het niet omdat ik vrij veel koppel lever, maar er zijn mensen die 25 a 30.000 km doen met ketting en tandwielen op een velomobiel. Zonder racekap (zodat het zweet verdampt ipv in de fiets blijft) en met een laag gewicht + dito piekvermogen is een velomobiel (zeker met een gesloten bodem zoals bij de DF) extreem onderhoudsarm. Er komt geen zand en nauwelijks stof/vocht op die spullen. Je bent dan dus vooral bezig met geld uitgeven aan banden.


Ik reageerde op Wim, en benadrukte al dat ik niet weet hoe het met een velomobiel zit. Echter heeft Wim ook nog een boel open fietsen. Want ook al fiets je er weinig op, vet droogt uit en lagers gaan vast zitten. Vandaar dat ik over periodiek onderhoud begon aan de hand van een bepaalde tijd of aantal gereden kilometers. 
Mijn ketting vervang ik bij 3 a 4.000 km. Na 3 x een nieuwe casette erop. Kettingen zijn ook niet heel duur. Ik vervang dan weer niet totdat alles op de draad versleten is want dan zijn de kosten veel duurder en eerlijk is eerlijk versleten meuk fietst gewoon niet lekker. 

Maar zoals eerder gezegd ieder is vrij om zijn fiets te onderhouden zoals een ieder dat wil. Ik doe het op deze manier.

(30-Oct-2020, 02:31 PM)Wim -de roetsende schreef:
(30-Oct-2020, 02:23 PM)Burley1979 schreef: Wat ik niet zie terugkomen is het schoonmaken van je balhoofd en wiellagers en voorzien van nieuw vet. Ook van de trapas vaak blijft hier vocht in staan. 
Balhoofd moet ook af en toe afgesteld worden anders lopen je lagers in en heb je z'n tik in je stuurbewegingen.
Ook het schoonmaken en opnieuw invetten van de casette body is nergens te zien. 

Deze werkzaamheden vallen wat mij betreft onder de Grote Beurten.
Aangezien ik daar zelf niet handig genoeg voor ben en mij er ook geen tijd voor gun, laat ik dit over aan de professionals. Oftewel: de DF bij InterCityBike in Dronten en de 209 bij Derk Thijs is Middelburg.

De DF en de 209 gebruik ik het meeste en die krijgen dus keurig hun beurten. 
Wiellagers worden vervangen als ze niet meer goed zijn. 

Nogmaals de Aero is nieuw en de Taifun gebruik ik heel weinig.

Ik las in jouw verhaal niet terug dat je met de Thys naar Middelburg gaat voor een grote beurt. Alleen dat je eens een wiel had opgestuurd. 
Zeker cup en conus moet je elk jaar schoonmaken en voorzien van nieuw vet dan gaat zo'n makkelijk 60.000 km mee zonder problemen soms zelfs nog langer.

Ook al gebruik ik een boel fietsen niet dan nog geef ik periodiek onderhoud. 
Ik moet wel bekennen dat ik als werk altijd in het onderhoud /technische kant heb gewerkt en dat speelt misschien ook wel mee.
Antwoord }
Bedankt door: 365cycle
#18
Cup/cone schoonmaken e.d. staat bij mij ook nog op het verlanglijstje. Ik heb dat nooit eerder gedaan, erg exciting. Zo wil ik zeer binnenkort ook een nieuw wiel gaan spaken op naven voor schijfremmen. Altijd weer iets nieuws...

Onderhoud en knutselwerk aan fietsen is gewoon therapie voor mij, zo denk ik maar weer zorgkosten uit te sparen Smile
Antwoord }
Bedankt door:
#19
Citaat:Echter heeft Wim ook nog een boel open fietsen.

Nou ja, een boel  Big Grin
Wim -de roetsende

Thys 209 Rowingbike - Milan SL MK7 - M5 CHR - 272 - M5 Minimal.Bike - M-SUB - VNR BT Freewheeler

Antwoord }
Bedankt door:


Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 5 gast(en)
Welkom
Je moet jezelf aanmelden voor je een bericht kunt plaatsen.

Gebruikersnaam:


Wachtwoord:





Nieuwe berichten
XL Hotspot in 3d-print
Ik heb opgezocht @Ar...twilwel — 12:47 AM
Fietsreis Duinkerken - Straatsburg - Ei...
Op de vierde dag sto...Martin van Mourik — 12:21 AM
Stuurbuis M5 blueglide
Hey Ellert en Bram...Boyd Maduro — 12:01 AM
XL Hotspot in 3d-print
Nee, ik ga ḿ nie...Arend-Jan — 11:53 PM
XL Hotspot in 3d-print
Uhm, is die bulk d...twilwel — 11:08 PM
Spel M5 Carbon High racer
Welkom bendijkema, ...Willeke_IGKT — 10:37 PM
Vandaag ben ik niet blij omdat.....
En neem even een (ko...Willeke_IGKT — 10:33 PM
Spel M5 Carbon High racer
bendijkema — 10:10 PM
OBT 2024 Rotterdam
Bovenstaande brou...Martin van Mourik — 10:03 PM
XL Hotspot in 3d-print
De Bulk is standaard...Jeroen S — 10:01 PM
Vandaag ben ik niet blij omdat.....
Die is vast nog wel ...Jeroen S — 09:55 PM
XL Hotspot in 3d-print
Uhm, is die bulk dan...blokdoorn — 09:54 PM
Vandaag ben ik niet blij omdat.....
..omdat het niet a...ZoefZoef — 09:36 PM
Vandaag ben ik niet blij omdat.....
..omdat het niet a...Hardloper — 09:04 PM
Vandaag ben ik niet blij omdat.....
..omdat het niet all...ZoefZoef — 08:57 PM
De Remcoreflex
Ja, als het vlak b...LigZeeuw — 08:04 PM
De Remcoreflex
Dat probeer ik maa...365cycle — 04:46 PM