M5 M-racer
|
Berichten: 1.498
Topics: 7
Lid sinds: Oct 2020
Bedankt: 302
2903 x bedankt in 1356 berichten
Ik geloof niet dat ik daar wel eens problemen mee had. Vanwege de korte benen en niet ingezaagde stoel
(bracket erg dicht bij het voorwiel,) paste het voorwiel net tussen chrankarm en pedaal. Dat is wel irritant, als je wiel in de bocht ineens vast zit.
Op andere lowracers heb ik het wel eens gehad dat de ketting voor eraf liep. Meestal al in combinatie met achteruit schuifelen met de voeten en sturen terwijl je op de fiets zit. Dan wilde de ketting voor nog wel eens ontsporen.
Hoewel ik toen een triple had, heb ik volgens mij geen problemen met de ketting en het voorwiel gehad. Dat binnenste blaadje werd eigenlijk nauwelijks gebruikt.
Voor de retour ketting gebruik ik meestal een kort stukje kettingbuis, van ongeveer 10 cm met wat rond gemaakte openingen ( trompet toeter). Dat loopt erg licht.
Berichten: 108
Topics: 8
Lid sinds: Sep 2020
Bedankt: 1
29 x bedankt in 22 berichten
(10-Nov-2020, 06:34 PM)365cycle schreef: Ging het bij jou ook goed met schakelen? Bij mijn vroegere lowracer is de ketting 2x in het wiel geslagen tijdens het optrekken. Daarna heb ik toch maar een looprolletje gemonteerd...
Als je een voorderrailleur monteerd en een achterderrailleur met een clutch zou je ketting niet in je wiel slaan. Ik heb het nooit gehad op mijn lowracer en had het eerste model zonder monovork en origineel looprollen die ik er gelijk afgerot heb.
Berichten: 90
Topics: 14
Lid sinds: Sep 2020
Bedankt: 21
121 x bedankt in 67 berichten
Hoe rijdt de fiets over een wat minder wegdek?
Ik rijdt met 26 inch pro one tubles.
Deze banden hebben echt goede veer eigenschappen. Maar wel met achtervering
Berichten: 19
Topics: 3
Lid sinds: Oct 2017
Bedankt: 3
22 x bedankt in 11 berichten
(06-Nov-2020, 11:31 PM)gideon schreef: @ Jurrien, aan die “band tegen de ketting” moet ik even wennen, en ook betere bochten leren maken.
@ Gerrit, het zijn 28mm banden, breder past niet
Hoi Guideon, ik wist niet dat er 28 mm banden op passen. Misschien probeer ik dat ook nog eens. Bochten maken went snel hoor en je kunt je voorband gerust flink tegen die ketting duwen. Je band kan daar prima tegen, gebeurt alleen op lage snelheid.
Berichten: 677
Topics: 26
Lid sinds: Apr 2017
Bedankt: 652
507 x bedankt in 282 berichten
14-Nov-2020, 01:59 PM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 14-Nov-2020, 02:11 PM door gideon.)
(13-Nov-2020, 09:53 PM)GHOOGEN schreef: Hoe rijdt de fiets over een wat minder wegdek?
Ik rijdt met 26 inch pro one tubles.
Deze banden hebben echt goede veer eigenschappen. Maar wel met achtervering Rijdt prima, voelt zelfs minder stug dan mijn Raptobike (daar zit voor een 50mm Big Apple). Maar ik heb alleen nog maar asfalt gehad
28mm banden passen goed, 32 niet lijkt mij.
Berichten: 1.562
Topics: 16
Lid sinds: Apr 2017
Bedankt: 98
503 x bedankt in 349 berichten
Dan voel je het verschil tussen een stalen en een aluminium frame.
Berichten: 2.021
Topics: 32
Lid sinds: Apr 2017
Bedankt: 1
1477 x bedankt in 838 berichten
(15-Nov-2020, 12:10 AM)PietV* schreef: Dan voel je het verschil tussen een stalen en een aluminium frame.
Ik heb fietsen met beide metalen als frame. Ik heb nooit een verschil gemerkt tijdens het fietsen.
(Nouja, anders dan bij een framebreuk waarbij aluminium meteen breekt en je vanuit het niets niet meer verder kan terwijl staal langzaam breekt en je het ruimschoots ziet aankomen en rustig nog een fietstochtje mee kan maken als je er zin in hebt...)
Berichten: 1.562
Topics: 16
Lid sinds: Apr 2017
Bedankt: 98
503 x bedankt in 349 berichten
Bij een ongeveerde fiets komt het meeste comfort uit de banden, maar een stalen frame kan de trillingen beter verwerken. Dat merk je niet op glad asfalt, maar op de slechtere klinkerwegen met hoge bandenspanning. Heb altijd een voorkeur voor CroMo staal gehouden i.c.m. hoge bandenspanning.
Berichten: 677
Topics: 26
Lid sinds: Apr 2017
Bedankt: 652
507 x bedankt in 282 berichten
Ik denk ook dat 2x28” makkelijker rolt over oneffenheden en dat ik die minder voel dan met een 20-26 wielen
Berichten: 1.562
Topics: 16
Lid sinds: Apr 2017
Bedankt: 98
503 x bedankt in 349 berichten
Bij gelijk merk, type, breedte en bandenspanning rolt een groter wiel gemakkelijker en lichter.
Berichten: 5.950
Topics: 151
Lid sinds: Apr 2017
Bedankt: 2161
7616 x bedankt in 3741 berichten
(15-Nov-2020, 10:11 AM)PietV* schreef: Bij gelijk merk, type, breedte en bandenspanning rolt een groter wiel gemakkelijker en lichter.
Wijlen Ian Simms van GreenSpeed was het hier echt niet mee eens. Hij was een groot voorstander van 16" en 20" wielen.
Een klein wiel is lichter en kan met minder materiaal veel stijver gemaakt worden.
Ik heb het dan wel over fietsen op een vlak en glad wegdek. Ik heb geen mountainbike.
Er is 1x een Quest uitgevoerd met 3x 26". Dit was geen groot succes en sowieso niet sneller.
Wim -de roetsende
Thys 209 Rowingbike - Milan SL MK7 - M5 CHR - DF 282
Berichten: 5.492
Topics: 106
Lid sinds: Sep 2020
Bedankt: 10836
8365 x bedankt in 4134 berichten
15-Nov-2020, 01:48 PM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 15-Nov-2020, 01:51 PM door 365cycle.)
(15-Nov-2020, 01:07 PM)Wim -de roetsende schreef: (15-Nov-2020, 10:11 AM)PietV* schreef: Bij gelijk merk, type, breedte en bandenspanning rolt een groter wiel gemakkelijker en lichter. Wijlen Ian Simms van GreenSpeed was het hier echt niet mee eens. Hij was een groot voorstander van 16" en 20" wielen. Hij heeft dan wel zo ongeveer de gehele auto- en fietsindustrie tegenover 'm staan. Ik zet 'm geld op de stelling van Piet ;-)
(15-Nov-2020, 01:07 PM)Wim -de roetsende schreef: Een klein wiel is lichter en kan met minder materiaal veel stijver gemaakt worden.
Ik heb het dan wel over fietsen op een vlak en glad wegdek. Ik heb geen mountainbike. Ik kom eigenlijk maar zelden echt vlak en glad wegdek tegen. De toegenomen weerstand van een smal, hard bandje t.o.v. een 50mm GoCycle is al waarneembaar en meetbaar op minder goed wegdek (wat je vaak vindt op weggetjes waar het lekker fietsen is).
(15-Nov-2020, 01:07 PM)Wim -de roetsende schreef: Er is 1x een Quest uitgevoerd met 3x 26". Dit was geen groot succes en sowieso niet sneller. Dat is appels met peren vergelijken. Om een 26" wiel voor in de Quest te krijgen moet de fiets hoger staan dan noodzakelijk en moeten de wielkasten open zijn. Daarnaast zijn de wielkasten ook veel groter, dit alles bij elkaar zorgt ervoor dat de fiets aerodynamisch flink minder wordt. Dat een glasvezel Quest met een 26" achterwiel meetbaar sneller is dan een 20" Quest, ook als je die laatste voorziet van een groot voorblad en een lange ketting, zegt eigenlijk meer.
Ook de fietsen waarmee wereldrecords gereden worden gebruiken zo groot mogelijke wielen: de AeroVelo ETA staat op 650C. Zou je groter gaan, dan wordt het frontaal oppervlak groter. Met andere woorden: Er kunnen genoeg redenen zijn om voor een klein wiel te kiezen (bijvoorbeeld stroomlijn, praktisch gemak, acceleratie), maar snelheidspotentieel zal er niet één van zijn.
Berichten: 90
Topics: 14
Lid sinds: Sep 2020
Bedankt: 21
121 x bedankt in 67 berichten
(15-Nov-2020, 01:27 AM)PietV* schreef: Bij een ongeveerde fiets komt het meeste comfort uit de banden, maar een stalen frame kan de trillingen beter verwerken. Dat merk je niet op glad asfalt, maar op de slechtere klinkerwegen met hoge bandenspanning. Heb altijd een voorkeur voor CroMo staal gehouden i.c.m. hoge bandenspanning.
Ik merk een verschil tussen met een binnenband rijden en tublesbanden.
Ik heb met tubles wel eens gehad dat de achtervering op blokkeren stond zonder dat ik daar iets van merkte.
Bij een bb merk ik dat gelijk.
Berichten: 3
Topics: 0
Lid sinds: Mar 2021
Bedankt: 0
0 x bedankt in 0 berichten
Beste Gideon,
Hele mooie fiets !
Ik ben een M5 racer M aan het opknappen, een 8jr oud.
shifters en achterderialleur vervang ik ook, echter loop ik aan tegen onderdelen die niet meer leverbaar zijn.
ben benieuwd welke shifters en achterderialleur en tandkrans er op een nieuwe M5 racer M zijn gemonteerd.
Als ik je foto bekijk is de tandkrans 11-28 ? met een achterderialleur met lange kooi. klopt dat ?
hoor graag je reactie!
Groeten, Gerard
Berichten: 677
Topics: 26
Lid sinds: Apr 2017
Bedankt: 652
507 x bedankt in 282 berichten
Hoi Gerard,
Leuk een M5 opknappen, ik ben benieuwd naar de foto’s
Klopt, een lange kooi (Sram X5) en 11-26 cassette (9-speed).
Berichten: 3
Topics: 0
Lid sinds: Mar 2021
Bedankt: 0
0 x bedankt in 0 berichten
(15-Mar-2021, 10:59 AM)gideon schreef: Hoi Gerard,
Leuk een M5 opknappen, ik ben benieuwd naar de foto’s
Klopt, een lange kooi (Sram X5) en 11-26 cassette (9-speed).
Hoi Gideon,
goed om te horen, ik heb gisteren bij de Sram X7 lange kooi besteld.
Shifters Sram G0X 2x9, mijn cassette is 12-26 (9-speed)
Omdat de oude derialleur een shimano deore met andere ophanging vind ik het wel spannend.
de Sram X7 moet dus echt wel passen.
Fiets rijdt geweldig, wel even wennen aan het sturen.
zal binnenkort foto's posten.
groeten, Gerard
Berichten: 677
Topics: 26
Lid sinds: Apr 2017
Bedankt: 652
507 x bedankt in 282 berichten
Je kan ook Bram Moens vragen of die past, maar ik denk van wel, Shimano en Sram hebben dezelfde wijze van bevestigen aan het frame (derailleur pad). Ja dat sturen is wennen .... scherpe bochten naar recht probeer ik te vermijden :-)
Berichten: 1.562
Topics: 16
Lid sinds: Apr 2017
Bedankt: 98
503 x bedankt in 349 berichten
Als je de draaigrepen en de derailleurs gelijktijdig vervangt past het altijd. Combinatie SRAM/Shimano kan ook, mits de SRAM draaigreep geschikt voor die Shimano derailleur. SRAM werkt standaard 1:1 tussen greep en derailleur. Shimano 1 : 2.
Berichten: 823
Topics: 32
Lid sinds: Aug 2018
Bedankt: 313
830 x bedankt in 359 berichten
(15-Mar-2021, 02:25 PM)gideon schreef: ...scherpe bochten naar rechts probeer ik te vermijden...
Is dat vanwege de kettingloop (vraag ik uit nieuwsgierigheid).
Flevobike en trike - Nazca Pioneer - Strada 58 - Quest 846 - Challenge Alize - Bülk 182 - Nazca Fiero - Brompton - Koga LightSpeed - bakfiets (voor de kleinkinderen)
Berichten: 677
Topics: 26
Lid sinds: Apr 2017
Bedankt: 652
507 x bedankt in 282 berichten
Berichten: 3
Topics: 0
Lid sinds: Mar 2021
Bedankt: 0
0 x bedankt in 0 berichten
De Sram X7 past direct op het frame (derialleur pad is geen apart onderdeel)
Shimano heeft een soort tussenbrugje ik denk onderdeel van de derialleur.
De gripshifters is natuurlijk 3x9 waarvan je 1 niet gebruikt.
Bram op bellen heb ik wel overwogen, maar ik heb de M5 niet bij hem gekocht,
En ga de fiets ook niet naar hem toebrengen. Om dan te gaan bellen...
Bedankt voor de reacties, binnenkort post ik een foto.
Groeten Gerard
|
Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)
|
Welkom
|
Je moet jezelf aanmelden voor je een bericht kunt plaatsen.
|
|