Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
M5 M-racer
#27
Ik geloof niet dat ik daar wel eens problemen mee had. Vanwege de korte benen en niet ingezaagde stoel
(bracket erg dicht bij het voorwiel,) paste het voorwiel net tussen chrankarm en pedaal. Dat is wel irritant, als je wiel in de bocht ineens vast zit.

Op andere lowracers heb ik het wel eens gehad dat de ketting voor eraf liep. Meestal al in combinatie met achteruit schuifelen met de voeten en sturen terwijl je op de fiets zit. Dan wilde de ketting voor nog wel eens ontsporen.

Hoewel ik toen een triple had, heb ik volgens mij geen problemen met de ketting en het voorwiel gehad. Dat binnenste blaadje werd eigenlijk nauwelijks gebruikt.

Voor de retour ketting gebruik ik meestal een kort stukje kettingbuis, van ongeveer 10 cm met wat rond gemaakte openingen ( trompet toeter). Dat loopt erg licht.
Antwoord }
Bedankt door:
#28
(10-Nov-2020, 06:34 PM)365cycle schreef: Ging het bij jou ook goed met schakelen? Bij mijn vroegere lowracer is de ketting 2x in het wiel geslagen tijdens het optrekken. Daarna heb ik toch maar een looprolletje gemonteerd...

Als je een voorderrailleur monteerd en een achterderrailleur met een clutch zou je ketting niet in je wiel slaan. Ik heb het nooit gehad op mijn lowracer en had het eerste model zonder monovork en origineel looprollen die ik er gelijk afgerot heb.
Antwoord }
Bedankt door:
#29
Hoe rijdt de fiets over een wat minder wegdek?
Ik rijdt met 26 inch pro one tubles.
Deze banden hebben echt goede veer eigenschappen. Maar wel met achtervering
Antwoord }
Bedankt door:
#30
(06-Nov-2020, 11:31 PM)gideon schreef: @ Jurrien, aan die “band tegen de ketting” moet ik even wennen, en ook betere bochten leren maken.

@ Gerrit, het zijn 28mm banden, breder past niet

Hoi Guideon, ik wist niet dat er 28 mm banden op passen. Misschien probeer ik dat ook nog eens. Bochten maken went snel hoor en je kunt je voorband gerust flink tegen die ketting duwen. Je band kan daar prima tegen, gebeurt alleen op lage snelheid.
Antwoord }
Bedankt door:
#31
(13-Nov-2020, 09:53 PM)GHOOGEN schreef: Hoe rijdt de fiets over een wat minder wegdek?
Ik rijdt met 26 inch pro one tubles.
Deze banden hebben echt goede veer eigenschappen. Maar wel met achtervering
Rijdt prima, voelt zelfs minder stug dan mijn Raptobike (daar zit voor een 50mm Big Apple). Maar ik heb alleen nog maar asfalt gehad  Cool

28mm banden passen goed, 32 niet lijkt mij.
Antwoord }
Bedankt door:
#32
Dan voel je het verschil tussen een stalen en een aluminium frame. Smile
Antwoord }
Bedankt door:
#33
(15-Nov-2020, 12:10 AM)PietV* schreef: Dan voel je het verschil tussen een stalen en een aluminium frame. Smile

Ik heb fietsen met beide metalen als frame. Ik heb nooit een verschil gemerkt tijdens het fietsen.

(Nouja, anders dan bij een framebreuk waarbij aluminium meteen breekt en je vanuit het niets niet meer verder kan terwijl staal langzaam breekt en je het ruimschoots ziet aankomen en rustig nog een fietstochtje mee kan maken als je er zin in hebt...)
Antwoord }
Bedankt door:
#34
Bij een ongeveerde fiets komt het meeste comfort uit de banden, maar een stalen frame kan de trillingen beter verwerken. Dat merk je niet op glad asfalt, maar op de slechtere klinkerwegen met hoge bandenspanning. Heb altijd een voorkeur voor CroMo staal gehouden i.c.m. hoge bandenspanning.
Antwoord }
Bedankt door:
#35
Ik denk ook dat 2x28” makkelijker rolt over oneffenheden en dat ik die minder voel dan met een 20-26 wielen
Antwoord }
Bedankt door:
#36
Bij gelijk merk, type, breedte en bandenspanning rolt een groter wiel gemakkelijker en lichter.
Antwoord }
Bedankt door:
#37
(15-Nov-2020, 10:11 AM)PietV* schreef: Bij gelijk merk, type, breedte en bandenspanning rolt een groter wiel gemakkelijker en lichter.

Wijlen Ian Simms van GreenSpeed was het hier echt niet mee eens. Hij was een groot voorstander van 16" en 20" wielen.

Een klein wiel is lichter en kan met minder materiaal veel stijver gemaakt worden.

Ik heb het dan wel over fietsen op een vlak en glad wegdek. Ik heb geen mountainbike.

Er is 1x een Quest uitgevoerd met 3x 26". Dit was geen groot succes en sowieso niet sneller.
Wim -de roetsende

Thys 209 Carbon Rowingbike  -  Carbon DF 121  -  Challenge Taifun  -  GreenSpeed AERO

http://roeifietsen.blogspot.nl/
Antwoord }
Bedankt door:
#38
(15-Nov-2020, 01:07 PM)Wim -de roetsende schreef:
(15-Nov-2020, 10:11 AM)PietV* schreef: Bij gelijk merk, type, breedte en bandenspanning rolt een groter wiel gemakkelijker en lichter.
Wijlen Ian Simms van GreenSpeed was het hier echt niet mee eens. Hij was een groot voorstander van 16" en 20" wielen.
Hij heeft dan wel zo ongeveer de gehele auto- en fietsindustrie tegenover 'm staan. Ik zet 'm geld op de stelling van Piet ;-) 

(15-Nov-2020, 01:07 PM)Wim -de roetsende schreef: Een klein wiel is lichter en kan met minder materiaal veel stijver gemaakt worden.

Ik heb het dan wel over fietsen op een vlak en glad wegdek. Ik heb geen mountainbike.
Ik kom eigenlijk maar zelden echt vlak en glad wegdek tegen. De toegenomen weerstand van een smal, hard bandje t.o.v. een 50mm GoCycle is al waarneembaar en meetbaar op minder goed wegdek (wat je vaak vindt op weggetjes waar het lekker fietsen is). 

(15-Nov-2020, 01:07 PM)Wim -de roetsende schreef: Er is 1x een Quest uitgevoerd met 3x 26". Dit was geen groot succes en sowieso niet sneller.
Dat is appels met peren vergelijken. Om een 26" wiel voor in de Quest te krijgen moet de fiets hoger staan dan noodzakelijk en moeten de wielkasten open zijn. Daarnaast zijn de wielkasten ook veel groter, dit alles bij elkaar zorgt ervoor dat de fiets aerodynamisch flink minder wordt. Dat een glasvezel Quest met een 26" achterwiel meetbaar sneller is dan een 20" Quest, ook als je die laatste voorziet van een groot voorblad en een lange ketting, zegt eigenlijk meer.

Ook de fietsen waarmee wereldrecords gereden worden gebruiken zo groot mogelijke wielen: de AeroVelo ETA staat op 650C. Zou je groter gaan, dan wordt het frontaal oppervlak groter. Met andere woorden: Er kunnen genoeg redenen zijn om voor een klein wiel te kiezen (bijvoorbeeld stroomlijn, praktisch gemak, acceleratie), maar snelheidspotentieel zal er niet één van zijn.
Antwoord }
Bedankt door:
#39
(15-Nov-2020, 01:27 AM)PietV* schreef: Bij een ongeveerde fiets komt het meeste comfort uit de banden, maar een stalen frame kan de trillingen beter verwerken. Dat merk je niet op glad asfalt, maar op de slechtere klinkerwegen met hoge bandenspanning. Heb altijd een voorkeur voor CroMo staal gehouden i.c.m. hoge bandenspanning.

Ik merk een verschil tussen met een binnenband rijden en tublesbanden.
Ik heb met tubles wel eens gehad dat de achtervering op blokkeren stond zonder dat ik daar iets van merkte. 
Bij een bb merk ik dat gelijk.
Antwoord }
Bedankt door:


Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)
Welkom
Je moet jezelf aanmelden voor je een bericht kunt plaatsen.

Gebruikersnaam:


Wachtwoord:





Nieuwe berichten
Medeliggers onderweg
Ik zag er vanmidda...365cycle — 01:16 AM
Drymer Sinner Hilgo
Ik vind het dan wel...365cycle — 01:11 AM
Drymer Sinner Hilgo
Ik vind het dan we...ZoefZoef — 12:47 AM
Medeliggers onderweg
Ik zag er vanmiddag ...Lopopodium — 12:31 AM
Drymer Sinner Hilgo
Ik vind het dan wel ...pflipp — 12:23 AM
Medeliggers onderweg
Gisteren 2 ligfietse...Hoekie — 12:12 AM
Snelheid in de quest.
Van het weekend al...Wim -de roetsende — 11:41 PM
Bikefitten in de velomobiel
Update: Ik ga vrijda...365cycle — 05:27 PM
Drymer Sinner Hilgo
Ah, dr zit een alar...365cycle — 02:07 AM
Drymer Sinner Hilgo
Eigenlijk staat ...ZoefZoef — 12:54 AM
Drymer Sinner Hilgo
Eigenlijk staat mn ...365cycle — 12:08 AM
Pijn onderzijde voeten na een paar uur ...
Ondertussen had ik a...Lopopodium — 11:59 PM
Drymer Sinner Hilgo
Bij mij staat de que...ZoefZoef — 11:44 PM
Bikefitten in de velomobiel
Ik heb schoenen waar...Wim -de roetsende — 11:23 PM
Drymer Sinner Hilgo
Ik heb het filmpje g...Wim -de roetsende — 11:14 PM
Bikefitten in de velomobiel
De jarenlange prakti...Peter de Rond — 11:12 PM
Drymer Sinner Hilgo
Hmm, misschien vergi...365cycle — 11:04 PM