Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Blijft de ligfiets beperkt tot een "niche"?
#27
De tweewielige ligfietsmarkt slinkt. Vele oudere ligfietsers laten hun tweewieler in de schuur staan en stappen over op de E bike. Alleen de "harde kern" blijft over. Ik verwacht dan ook, dat Optima nooit meer zal beginnen met de productie van ligfietsen.
De nieuwe generatie heeft weinig interesse voor de ligfiets. Ouwe "Lullen" imago of "Geitenwollen sokken" fiets. In de polder rijden 13 jarige op een E bike naar school. De jeugd is de toekomt en de ligfiets is uit.

Gelukkig blijven de betere ligfietsen over. Al zijn de voordelen van een comfort ligfiets nauwelijks groter dan die van een racefiets. Wil je toch liever op een racefiets gezien worden. Wordt je voor vol aangezien.

Piet.
Antwoord }
Bedankt door:
#28
Leuk topic dit!

Toen ik ben gaan kijken naar een ligger was de hoofdreden ook zadelpijn. Na 5 dure zadels geprobeerd te hebben, inclusief een lederen Brooks, was ik het beu. Had ik eindelijk een hobby gevonden die ik leuk vond EN die goed was voor mijn conditie en gezondheid, had ik steeds na 10 km zo'n zadelpijn dat ik het liefst wilde afstappen...

Vandaar op zoek naar een ligger. Bij twee zaken geweest (LTE in Breda en M5 in Middelburg) en bij beide kreeg ik hetzelfde verhaal te horen: de ligfiets markt voor tweewielers ligt helemaal op zijn gat door de opkomst van de e-bike (en nu ook de speed pedelec). LTE springt daar handig op in door meer trikes en speciale ligfietsen te bouwen, en M5 maakt tegenwoordig ook bukfietsen met kleine wielen.

Mensen zijn zo behoudend, kijk naar kleuren bijvoorbeeld. Ik hou van sprekende kleuren. Ik heb een oranje motor en heb gele, oranje en rode auto's gehad. Toen ik een sportieve e-bike zocht in een leuke kleur bleek dat erg lastig... Men wil blijkbaar niet alleen een e-bike i.p.v. een ligfiets maar dan ook nog het liefst een grijze of zwarte... Alsof ie moet passen bij de leasebak van de zaak... Ligfietsen zijn er wel in allerlei leuke kleuren, alsof ze willen zeggen: "iedereen kijkt toch al naar je, dan kun je eindelijk zonder schroom ook kiezen voor een sprekende kleur!"

Overigens hou ik wel van niche dingen, schrijf dit bericht vanuit onze klapcaravan... Een concept dat ook nooit breed is aangeslagen maar dat toch de nodige voordelen heeft.

Met mijn zadelpijn gaat het intussen beter trouwens. In de tijd dat ik mijn ligfiets aan het klaarmaken was ben ik alleen gaan fietsen in fietsbroek en dat helpt enorm. Ook al vind ik het nog steeds belachelijk dat ik voor een woon werk afstandje me steeds moet omkleden, het werkt i.i.g. en ik heb er weer lol in.

En dan de helm... Ik heb na lang twijfelen (en zoeken, heb een erg groot hoofd...) ook een helm gekocht voor op de gewone fiets. Pas daarna las ik dat deze helemaal niets doet boven de 20km per uur.. en ook op de ligfiets is het nu sowieso niet bewezen.. Als ik op de gewone fiets rij zet ik hem desondanks vaak gewoon op maar op de ligger (nog) niet terwijl ik daar een stuk sneller op rij...Dragen jullie een helm op de ligger?

Die theologie is trouwens prachtig!

De reacties die ik onderweg krijg beginnen vrijwel altijd met "rijdt dat nou lekker?" en dan vaak ook over mijn ontbrekende hoofdsteun. En van (alleen rijdende) wielrenners vaak opmerkingen over de snelheid (terwijl ik als beginner echt niet zo hard ga).

Op mijn werk blijkt trouwens nog een ligger te zijn tussen dik 2000 collega's Smile
Antwoord }
Bedankt door: Roepers
#29
(26-May-2017, 12:20 AM)Lopopodium schreef: Geen idee. Maar het zal wel vreemder zijn dan de reden waarom Nuon en Essent en Eneco en dergelijke hun eigen klanten minder verbruik van gas, water en elektriciteit aanpraten.

Uit onderzoek in verschillende landen (o.a. Australië en Denemarken dacht ik) blijkt het fietsgebruik enorm af te nemen na het verplicht stellen van een fietshelm. Het autogebruik neemt uiteraard toe en wie zou daar nou garen bij spinnen? Juist, bedrijven als SHELL.

https://www.fietsersbond.nl/ons-werk/ver...etshelmen/

(26-May-2017, 07:56 AM)PietV* schreef: De nieuwe generatie heeft weinig interesse voor de ligfiets. Ouwe "Lullen" imago of "Geitenwollen sokken" fiets. In de polder rijden 13 jarige op een E bike naar school. De jeugd is de toekomt en de ligfiets is uit.
Gelukkig blijven de betere ligfietsen over. Al zijn de voordelen van een comfort ligfiets nauwelijks groter dan die van een racefiets. Wil je toch liever op een racefiets gezien worden. Wordt je voor vol aangezien.
Piet.

Mijn Roeifiets wordt juist totaal anders bekeken. Jongeren en ouderen vinden het een heel technisch en vernuftig apparaat en kijken er altijd vol verbazing naar. Er worden ook veel vragen gesteld over de werking en over het rijden op zo'n ding. 

Racefietsers steken vaak hun duim op, vooral als ik op de Posbank rijd. Aanhaken vinden ze ook prima, ik vraag wel altijd of het mag. Op die manier heb ik al veel leuke en fijne gesprekken gevoerd met die 'bukfietsers'. Ze zijn ook altijd erg complimenteus over de Roeifiets. Uiteraard zeg ik dan ook altijd iets aardigs over hun fiets, want de meeste racefietsen zijn echt plaatjes om te zien.

(26-May-2017, 08:29 AM)ErikvanD schreef: Toen ik ben gaan kijken naar een ligger was de hoofdreden ook zadelpijn. Na 5 dure zadels geprobeerd te hebben, inclusief een lederen Brooks, was ik het beu.  

Overigens hou ik wel van niche dingen, schrijf dit bericht vanuit onze klapcaravan... Een concept dat ook nooit breed is aangeslagen maar dat toch de nodige voordelen heeft.

En dan de helm... Ik heb na lang twijfelen (en zoeken, heb een erg groot hoofd...) ook een helm gekocht voor op de gewone fiets. Pas daarna las ik dat deze helemaal niets doet boven de 20km per uur.. en ook op de ligfiets is het nu sowieso niet bewezen.. 

Zadelpijn was ook mijn reden om te gaan beginnen met ligfietsen. Ik vond vooral de 'slaapzak' niet zo prettig  Undecided 

Als je van 'een niche ding' houdt, dan zou ik toch nog een keer een Roeifiets uitproberen als ik jou was.
Ligfietsen zie je al niet veel, maar een Roeifiets is helemaal uniek. De meeste mensen die ik tegenkom hebben nog nooit zo'n fiets gezien. Ze denken ook allemaal dat ik 'm zelf gemaakt heb. Ik ben één keer een man tegengekomen die zei: "Wat leuk een Thys-fiets." Hij was geen lig-/roeifietser, maar hij had ooit Derk Thijs in een tv-programma gezien. Dat is echt al heel lang geleden. TROS 1995: https://youtu.be/0WEvLm4Fa2o

Ach ja, en dan die helm Big Grin  Ik heb er 2, maar ik draag er nooit 1. Vind ik echt een persoonlijke keuze. Er zijn erg veel argumenten om er geen te dragen, maar soms is er 1 argument voor iemand doorslaggevend om toch zo'n ding op te zetten.
Wim -de roetsende

Thys 209 Rowingbike - Milan SL MK7 - M5 CHR - 272 - M5 Minimal.Bike - M-SUB - VNR BT Freewheeler

Antwoord }
Bedankt door:
#30
De ligfiets heeft last van een verwarrend imago:
Lang haar,
Baardje,
Alternatieve levensstijl.

De ligfietser is trendsetter van de hipster:
Lang haar,
Baardje,
Alternatieve levensstijl.

Niels, verhip, van der Wal
Antwoord }
Bedankt door:
#31
Mmmm, moet ik toch wat aan mijn haardracht gaan doen Smile

De eerste ligfietser waar in naar 20/20 ging kijken verkocht die omdat hij alleen nog maar op zijn roeifiets reed. Zo heb ik het ding leren kennen. Heb me ter plekke ook even verwonderd over de techniek. Later heb ik er bij Veere nogeens een zien rijden (misschien dezelfde, dat zag ik zo snel niet).
Wat ik persoonlijk ook een niche binnen een niche vind zijn die rug aan rug ligfiets tandems. Dat lijkt me nu echt een hele vreemde ervaring, loeihard achteruit gaan.. Doet me denken aan het good old achteruit rijden met de Dafjes op Zandvoort... "mijn gras, mijn gras..."
Antwoord }
Bedankt door:
#32
Met Daf heb ik wat:
[Afbeelding: 29573732941_675a5234dc_c.jpg]
Camping Weserbergland aankomst by Marco Roepers, on Flickr

Het achteruitrijracen met Dafjes was natuurlijk heel grappig, maar mij spijt het wel een beetje omdat je tegenwoordig niet heel veel Dafjes meer ziet.
Dat die achteruitrijraces een slagveld werden is wel interessant vanuit het oogpunt van ligfietsen: Het leek handig om het voorwiel aan te drijven en het achterwiel sturend te maken. Maar het gedrag van achterwielgestuurd voertuig is zo anders. Voor tweewielers is het bijna niet te doen om overeind te blijven. Zie de interessante site van Erik Wannee over de zoektocht na de achterwielgestuurde ligfiets. Maar de de RAR-tandems zijn natuurlijk wel voorwielgestuurd en dus eigenlijk wat anders. Het lijkt meer op met  de rug in in de rijrichting in de trein zitten. Er zijn mensen die dat liever niet doen. Achteruitkijken vanaf een voertuig lijkt mij niet verkeerd. In de trein kon ik over het spoor kijken vanuit het laatste rijtuig. Dat was erg leuk.

Ik was donderdag bij museumspoorlijn STAR. De conducteur opende de rijwielwagen en vroeg mij hoe je in vredenaam wegkomt op zo'n fiets. Ik antwoordde dat het heel eenvoudig was, Gewoon op de fiets gaan zitten, remmen aantrekken, voet op de trapper bovenaan, kracht zetten, remmen lossen en je fietst. En terwijl ik dat vertelde bracht ik het in praktijk op het perron. Ik proefde de verbazing, maar toch zei hij dat hij er toch niet aan zou beginnen. Ik had de indruk dat ik ervan werd verdacht veel te bescheiden te zijn.
Enfin, ligfietsen is moeilijk.  Dat is wat de niet liggende gemeente als vaste overtuiging aanhangt. Men probeert het niet eens. Dit meisje op de Spezi probeert het wel en ontdekt dat ligfietsen veel gemakkelijker is dan ze dacht. Dat is een van de redenen dat ligfietsen een niche blijft: De diepgewortelde overtuiging dat het moeilijk is. Daarnaast is het ook opvallend en dat mensen willen juist liever niet uit de toon vallen.  Daarom blijft ligfietsen beperkt tot een groepje nonconformisten, vrees ik. Dat geldt zelfs voor driewielers.

Groet,

Marco
Antwoord }
Bedankt door:
#33
Leuk dat laatste linkje hierboven. Zag ook zo'n 'traploopfiets' langskomen in het filmpje. Herinnert me dat ik volgens mij nog niet eerder zoeentje in het echt had gezien (althans, niet waargenomen bij het zien). Maar een paar weken geleden in een tocht zag ik er ineens drie! Vond het wel een geinig ding. Ze kwamen me alledrie tegemoet, dus kon de snelheid ervan niet inschatten. Denk dat je op een fiets makkelijker een hoge snelheid kan halen, temeer omdat je kan aanzetten. Mocht ik de volgende keer eentje inhalen, zal ik eens vragen naar de praktijkervaring.

Een roeifiets zie ik zo af en toe ook wel. Het zal eenmaal of tweemaal per jaar zijn. Niet erg vaak dus, maar super zeldzaam lijken ze me ook niet (een andere ligfiets kom ik eens in de ongeveer 500 kilometer tegen).
Antwoord }
Bedankt door:
#34
"een illustratie van incompatibiliteit met vigerende normering"

Ik ga braken. Wie verzint dit?
Antwoord }
Bedankt door:
#35
(26-May-2017, 12:17 PM)Niels van der Wal schreef: De ligfiets heeft last van een verwarrend imago:
Lang haar,
Baardje,
Alternatieve levensstijl.

Nou, twee van drie is ook al goed... Wink

(26-May-2017, 07:56 AM)PietV* schreef: De tweewielige ligfietsmarkt slinkt. Vele oudere ligfietsers laten hun tweewieler in de schuur staan en stappen over op de E bike.

Alleen maar op de E-bike? Van wat ik zo hoor blijken er op de trike-markt wel nog kansen te liggen. Het lijkt me ook geen gekke overstap, zo van tweewielligger naar trike. Misschien ga ik dat ooit ook een keer doen. Of nee, heb ik al gedaan, maar dan met omhulsel... Big Grin

(26-May-2017, 07:56 AM)PietV* schreef: De nieuwe generatie heeft weinig interesse voor de ligfiets. Ouwe "Lullen" imago of "Geitenwollen sokken" fiets. In de polder rijden 13 jarige op een E bike naar school. De jeugd is de toekomt en de ligfiets is uit.

Is die dan ooit "in" geweest - onder de jeugd dan? Ik heb mijn twijfel. "De jeugd" (voor zover die bestaat) wil vooral één ding: ergens bij horen en dus niet raar opvallen. Daar past een ligfiets niet bij. Gelukkig denkt mijn zoon er anders over - die heeft een ligger, maar hij heeft er ook geen moeite mee om met mijn oude tour-bukfiets (61cm frame, reusachtig ding...) naar school te fietsen en er ook nog trots op te zijn omdat de fiets "geschiedenis" heeft. We zullen zien hoe lang hij die houding volhoudt.

(26-May-2017, 07:56 AM)PietV* schreef: Gelukkig blijven de betere ligfietsen over. Al zijn de voordelen van een comfort ligfiets nauwelijks groter dan die van een racefiets. Wil je toch liever op een racefiets gezien worden. Wordt je voor vol aangezien.
Dan pak je dus geen comfort-ligfiets, maar een race-ligfiets. Ik zou met mijn tour-bukker ook nooit met een groep racers meegereden zijn - waarom zou iemand dat met een tour- of comfort-ligger dan wel doen? Maar dat is natuurlijk ook zo een mythe over ligfietsen - dat je er altijd automatisch sneller mee bent - wat natuurlijk niet klopt. Ik ben er ook mee gestopt om het zo te verkopen en wijs inmiddels inderdaad meer op het comfort (en het feit dat je bij wind tegen minder wind vangt... Wink )

Iemand anders schreef ook over "ligfietsen is niet moeilijk". Nee, op zich niet. Maar je moet wel nieuw leren fietsen als je tot nu toe alleen maar bukkers gereden hebt en daar heb je tijd voor nodig. Ook daar ben ik gewoon eerlijk over als mensen vragen - verkeerde verwachtingen scheppen heeft mijn inziens ook weinig nut...

Cheerio,
Thomas
M5 28/26, Optima Lynx Orca, Optima Condor, Flevo Alleweder, Mango #57, Rainbow Lyra, Strada "Rudbeckia Hirta" #75
 
Antwoord }
Bedankt door:
#36
Zelfs zeer ervaren ligfietsers moeten vaak nog opnieuw leren fietsen op een Roeifiets.

Wel grappig om te zien.

Ik had in het begin bijna de gehele breedte van de buitenafweggetjes hier nodig als ik wegfietste. Inklikken deed ik soms wel 200m over. Je hebt op een Roeifiets namelijk geen tegendruk als je wilt inklikken, daar moet je met je andere voet voor zorgen.
Wim -de roetsende

Thys 209 Rowingbike - Milan SL MK7 - M5 CHR - 272 - M5 Minimal.Bike - M-SUB - VNR BT Freewheeler

Antwoord }
Bedankt door:
#37
(28-May-2017, 01:39 PM)emgaron schreef: Iemand anders schreef ook over "ligfietsen is niet moeilijk". Nee, op zich niet. Maar je moet wel nieuw leren fietsen als je tot nu toe alleen maar bukkers gereden hebt en daar heb je tijd voor nodig. Ook daar ben ik gewoon eerlijk over als mensen vragen - verkeerde verwachtingen scheppen heeft mijn inziens ook weinig nut...


Dat was ik en ik blijf erbij. Ligfietsen is niet moeilijk. Hier dezelfde video als boven, maar dan een fragment verder. Een vrouw krijgt instructie hoe te ligfietsen. Ze zit duidelijk onwennig op de fiets. De instructeur geeft haar een zetje de baan op en ze komt bijna in botsing met een ander, maar dan fietst ze gewoon verder. Binnen 5 minuten is ze op weg, dus hoezo moeilijk? Er is inderdaad een ander aspect en dat is gewenning, zowel lichamelijk als psychisch. Je moet je op een of andere manieren wennen dat je je op een andere houding door het verkeer beweegt en ook je spieren moeten wennen. Hoe het precies zit weet ik niet, maar je moet heel veel kilometers maken op een ligfiets voordat je je als een vis in het water voelt. Vermoedelijk gebruiken veel ligfietsers hun fiets te incidenteel omdat proces volledig te laten zijn en stoppen ze er weer mee. Maar dat is iets anders als overeind blijven. Dus ligfietsen is niet moeilijk, maar je moet wel wennen.
Antwoord }
Bedankt door:
#38
In de jaren 90 van de vorige eeuw heb ik 2 keer deelgenomen aan het probeer parcours tijdens de CycleVision in Lelystad. Opstappen en wegrijden op diverse merken ligfietsen. Lage, middel en hoge. Bovenstuur en onderstuur. Een van de eerste was volgens mij een 50/50 van Flevobike. Een bijna rechtop fiets. Vervolgens de hogere, zoals de Rainbow Lyra. Optima Condor en de M5 Street Legal. Daarna de lage racers. Was toen wel 20 jaar jonger. Net geen 50.
Dat ik toch heb gekozen voor een bouwpakket Alleweder, kwam voor de voorkeur om in alle weer te gaan rijden. Durf op m'n 70 ste ook nog over te stappen op een roeifiets. Ik weet dat dat volkomen anders is.
Maar voor mij is ligfietsen gemakkelijk en comfortabel.

Piet.
Antwoord }
Bedankt door:
#39
(26-Apr-2017, 08:34 AM)Niels van der Wal schreef: ,maar je spaart ook een abonnement op de sportschool uit en het spaart ongeveer twee uur die je per dag dan kwijt bent aan die sportschool. En tijd is vaak een schaars artikel in het leven van degene die werk hebben.

Een auto is op langere afstand vaak sneller van deur tot deur, maar die tijdwinst verlies door na de reis te moeten sporten. Tenzij je gezondheidsverlies en dik worden voor lief neemt..
Fietsen is een vorm van multi-tasken. Naast de fysieke winst het je de tijd om te ontstressen, te reflecteren, zaken op een rijtje te zetten, plannen maken voor het vervolg en als je de hoogleraar volgt die regelmatig bij DWDD op tafel springt: Bewegen (fietsen) is goed voor de hersenen; je denkt er beter door.

Niels, hersengymnast, van der Wal

ik denk dat je dit niet kan vergelijken... op een sportschool train je meer dan alleen je benen, wat je bij ligfietsen doet.. uitgezonder roeifietsen.

Ik vind het kort door de bocht om te zeggen dat de auto sneller van deur tot deur is ...... tenzij je gezondheidsverlies en dik worden voor lief neemt.
Er zijn genoeg beroepen die de hele dag bezig zijn, en meer inspanning verrichten dan diegene op zijn ligfiets. Nog een punt is dat je veel minder calorieen verbrand op een ligfiets. 
Ik ben buiten een fietsliefhebber ook een auto liefhebber en vind dat beiden voors en tegens hebben maar om nu zomaar te zeggen van we zetten de auto in een vergeethoek en doen alles op de fiets dat is heel onrealistisch.

Wat mij zelf opvalt is dat er weinig aan de fiets gesleuteld word, denk aan een upgrade, nieuwe versnellingsgroep, andere remmen, voorvork, wielen etc. Zoals ik hier, maar ook op het belgische forum bekijk zijn het standaard fietsen zo geleverd maar verder weinig aan gedaan behalve gewoon onderhoud. Ikzelf ben een materiaalfreak en heb op mijn racefietsen altijd wel diverse veranderingen of upgrades gedaan. zo ook aan mijn m5 20/20 welke voorzien is van een full xt 786 2 x 10 spd. 
Zo ben ik voor mijn lowracer ook nog op zoek naar vanalles en nog wat.
Antwoord }
Bedankt door:
#40
Dagelijks zit/lig ik 2 uur op de fiets (in en om Rotterdam) en kom bijna nooit een andere ligfietser tegen, verbaast was ik toen ik 3 weken geldeen in Frankrijk en Spanje Velomobielen tegenkwam.
Mijn (lig)fietsen komen nooit jij een "rijwielhersteller", dit omdat ik vindt dat de meeste rijwielherstellers meer verkopers zijn van "niche" rechtop fietsen, dan herstellers, en ik vertrouw ze mijn fietsen niet toe (Bike4Travel is hierop een positieve uitzondering). Jaren geleden kwam ik bij een rijwielhersteller om een té vaste pignon los te laten halen.... "die fiets van mij was volgens hem oud en niet meer te maken, en smeerde direct een nieuwe fiets aan, en als ik er 2 afnam kon hij ook een mooi korting geven?????. Daarbij vindt ik het onhandig om mijn fiets weg te brengen en hem dan enige tijd kwijt te zijn. Maar de belangsrijkste reden is voor mij, dat ik het leuk vind om zelf te sleutelen, knutselen en dingen te verbeteren aan mijn fietsen.
Antwoord }
Bedankt door:
#41
 Nog een punt is dat je veel minder calorieen verbrand op een ligfiets.

Reëler is het punt dat je met het gebruik van evenveel calorieën harder en verder fietst.



Ik ben buiten een fietsliefhebber ook een auto liefhebber en vind dat beiden voors en tegens hebben maar om nu zomaar te zeggen van we zetten de auto in een vergeethoek en doen alles op de fiets dat is heel onrealistisch.

Mijn laatste en enige auto heb ik in 1991 naar de sloop gesleept. Sindsdien doe ik alles met de fiets; Soms huur ik een auto, maak ik gebruik van een deel-auto of leen ik een auto van familie. Autogebruik is niet onrealistisch; auto-bezit is onrealistisch. (onpraktisch en duur).

Door veel te fietsen bouw je automatisch conditie op; je fiets dus harder en grotere afstanden met de zelfde moeite. (Praktischer, omdat je altijd kan parkeren waar je moet zijn en veel goedkoper in stilstand en gebruik.

Niels, dijkbewoner, van der Wal
Antwoord }
Bedankt door:
#42
(29-May-2017, 10:56 AM)Niels van der Wal schreef:  Nog een punt is dat je veel minder calorieen verbrand op een ligfiets.

Reëler is het punt dat je met het gebruik van evenveel calorieën harder en verder fietst.



Ik ben buiten een fietsliefhebber ook een auto liefhebber en vind dat beiden voors en tegens hebben maar om nu zomaar te zeggen van we zetten de auto in een vergeethoek en doen alles op de fiets dat is heel onrealistisch.

Mijn laatste en enige auto heb ik in 1991 naar de sloop gesleept. Sindsdien doe ik alles met de fiets; Soms huur ik een auto, maak ik gebruik van een deel-auto of leen ik een auto van familie. Autogebruik is niet onrealistisch; auto-bezit is onrealistisch. (onpraktisch en duur).

Door veel te fietsen bouw je automatisch conditie op; je fiets dus harder en grotere afstanden met de zelfde moeite. (Praktischer, omdat je altijd kan parkeren waar je moet zijn en veel goedkoper in stilstand en gebruik.

Niels, dijkbewoner, van der Wal

het is geen reeler punt, de daadwerkelijke afstand tussen a en b blijft hetzelfde op een gewone fiets of een ligfiets, nu ga jij met jouw grappen de afstand als variabele zien... zo ken ik nog wel 10 dingen hoor, maar das gewoon dikke bullshit.

ik fiets 15.000 km per jaar iets maar dus weet heus wel hoe en wat betreft conditie opbouw. je fiets niet automatisch harder, je verbruikt minder energie over dezelfde afstand, ( meer meters met minder moeite). dus ook minder calorieen, roeifiets uitgesloten.  Als ik de prijzen van velomobielen per km heb gehoord dan scheelt dat bijna niks met een auto. dat is ook 23 ct de km.
Antwoord }
Bedankt door:
#43
Niels ziet de afstand tussen a en b niet als een variabele.

Hij zegt: Reëler is het punt dat je met het gebruik van evenveel calorieën harder en verder fietst.

Jullie zeggen eigenlijk hetzelfde.

Jij (Pietermels1979) geeft aan dat je minder calorieën verbrandt op een ligfiets.
Niels geeft aan dat je met dezelfde calorieën harder en verder fietst.

Pietermel1979 gaat uit van een vaste afstand en dan verbruik je dus minder calorieën.
Niels gaat uit van een vaste hoeveelheid calorieën en dan kun je er dus verder mee fietsen.

Grappig.
Hetzelfde standpunt vanuit verschillende perspectieven benaderd, zorgt in dit geval dus voor een misverstand.
Wim -de roetsende

Thys 209 Rowingbike - Milan SL MK7 - M5 CHR - 272 - M5 Minimal.Bike - M-SUB - VNR BT Freewheeler

Antwoord }
Bedankt door: Roepers
#44
Voor wat betreft mijn ervaringen tot op heden. Ik ben 1 keer ingehaald door een ligfiets (Hengelo-Delden) en ben een keer een velomobiel tegengekomen (Hoge Hexel) In de stad kijken automobilisten wel vaak wat nors, kinderen daarentegen zijn vaak enthousiast en ook andere fietsers maken vaak wel leuke opmerkingen. De ligfiets is onbekend, relatief duur, weinig bagagemogelijkheden op standaard fiets en geeft een ernstig bezweette rug. Gelukkig hoef je niet zo'n achterlijke broek met zeem aan. Ik fiets met een oude korte broek. Snelheid is na enige oefenen best goed en mogelijkheid om rond te kijken is geweldig. Mensen die liever op een racefiets rijden moeten dat vooral blijven doen.
Antwoord }
Bedankt door: Roepers
#45
Aangezien ik het laatste bericht van Bartimoleus niet kan lezen omdat die niet op het scherm komt bij mij, probeer ik de zaak te forceren door zelf iets te plaatsen.
Edit: Yes! Daar is hij, gelukt!
Antwoord }
Bedankt door:
#46
(05-Jun-2017, 08:01 AM)Roepers schreef: Aangezien ik het laatste bericht van Bartimoleus niet kan lezen omdat ik hem niet op het scherm komt bij mij, probeer ik de zaak te forceren door zelf iets te plaatsen.
Edit: Yes! Daar is hij, gelukt!

Dus je kunt het bericht nu lezen Marco?

Waarschijnlijk over 14 dagen software update hier en dan hopelijk dit probleem opgelost.

Huidige fietsen:
Trident Stowaway -/- Surly Disc Trucker -/- Speedliner (M5) 28/20

Antwoord }
Bedankt door:
#47
Yep en jouw bericht onder het mijne nu ook, Frank!
Antwoord }
Bedankt door:
#48
(05-Jun-2017, 08:08 AM)Roepers schreef: Yep en jouw bericht onder het mijne nu ook, Frank!

Oke, VOORLOPIG opgelost dan.
Kan dit draadje weer terug on-topic gaan.

Huidige fietsen:
Trident Stowaway -/- Surly Disc Trucker -/- Speedliner (M5) 28/20

Antwoord }
Bedankt door:
#49
Je hebt gelijk als je stelt dat we in theorie het zelfde bedoelen.

Het is een oude economische wetmatigheid dat mensen gemiddeld een uur reizen van hun werk afwonen. Eerst was dit lopend, per paard of per fiets, maar met de komst van gemotoriseerd vervoer is de afstand steeds groter geworden. De normen voor reisafstand zijn veel groter geworden en ook de norm van wat als fietsafstand gangbaar is, is verhoogd door de komst van de E-bike.

Het klopt dat je de zelfde afstand met een ligfiets makkelijke aflegt dan met een klassieke Holland fiets. Mensen blijven echter mensen en hebben intrinsiek behoefte aan beweging. Het niet gebruikte deel van de behoefte aan beweging compenseer je bij een gebalanceerd bestaan door verder te fietsen, naar de sportschool te gaan of meer dingen lopend of fietsend te doen. (Of je slaat die behoefte op in vet)

Door te kiezen voor een ligfiets werd mijn keuze voor wat ik kon zien als woon-werkafstand sterk vergroot. De afstanden die ik reed waren met een klassieke fiets als niet reëel te zien. Had ik niet voor een ligfiets gekozen dan was een werkplek vaak alleen bereikbaar met auto of ov.

Het is inderdaad een verschil in benadering, waarin mijn benadering breder is dan de benadering van Pieter. Ik zet echter wel een kanttekening bij zijn benadering: Ik denk dat mensen niet minder calorieën gaan gebruiken bij het gebruik van een ligfiets, maar met het gebruik van evenveel calorieën harder gaan fietsen met een ligfiets.

Niels, dito, van der Wal
Antwoord }
Bedankt door:
#50
Niels,

Velen zijn niet intrinsiek gemotiveerd tot bewegen. Als dat waar zou zijn, zou het gewicht van de gemiddelde Nederlander de afgelopen 60 jaar nauwelijks zijn toegenomen. Ook sporten draagt nauwelijks bij aan gewichtsvermindering, omdat sporten hongerig maakt en de opname van voedsel bevorderd. De sterke toename van E-bikes toont aan, dat het intrinsieke van de moderne mens zeer beperkt is.

Bij inspanningstesten tussen “rechtop”- en “liggend” fietsers bleek, dat bij gelijke trapvermogen, de hartslag en de ademhaling op de ligger lager was. Omdat de liggende fietser vele spieren minder belast. Het trap(duur)vermogen tussen rechtop of liggend is nagenoeg gelijk. Dus bij een liggende fietsen is het calorieverbruik geringer door een lagere hartslag en ademfrequentie. Dat is gunstig voor het duurvermogen of wel de tijdsduur van de inspanning. De M5 slogan. Meer Meters Met Minder Moeite.


Omdat het trap(duur)vermogen nagenoeg gelijk is, zal de ligfietser nagenoeg evenveel kilojoules kunnen wegtrappen. Dat de ligger daarbij soms sneller is, heeft te maken met diverse weerstanden. Rol-, helling- en de belangrijkste, de luchtweerstand.

Piet.
Antwoord }
Bedankt door:
#51
Dit s een draadje op zich:
Velen zijn niet intrinsiek gemotiveerd tot bewegen. Als dat waar zou zijn, zou het gewicht van de gemiddelde Nederlander de afgelopen 60 jaar nauwelijks zijn toegenomen. Ook sporten draagt nauwelijks bij aan gewichtsvermindering, omdat sporten hongerig maakt en de opname van voedsel bevorderd. De sterke toename van E-bikes toont aan, dat het intrinsieke van de moderne mens zeer beperkt is.

In mijn optiek speelt status een grote rol. Bij 'lager' opgeleiden heeft je laten vervoeren een hoge status, hierom dus vaak de keuze voor de scooter of de auto. Bij hoog opgeleiden heeft actief zijn een hoge status, hierom vaker de keuze voor de fiets. Zeker bij grote stadsbewoners is dit zichtbaar.
Daarnaast werk reclame zodanig dat zo min mogelijk doen gezien wordt als luxe en mensen hebben het idee dat als ze een uurtje per dag sporten, dat ze dan erg goed bezig zijn en dat ze dan de rest van de dag kunnen zitten.

Een intrinsieke motivatie hangt vast aan de wereld waarin je leeft, de sociale status waarmee je opgegroeid bent en waarin je je als volwassene in thuis voelt, de normen van de omgeving waarin je woont en die je van media meekrijgt, etc.

Het ontbreken van intrinsieke motivatie tot activiteit is in grote mate een welvaartsziekte; behorend bij een consumptie-maatschappij. Hoger opgeleiden zijn hier, door het hebben van meer geld en meer keuzes, meer los van. Bij hen is hierom vaker een intrinsieke motivatie tot bewegen. Oftewel: Je kan op dit gebied niets over 'De Nederlander' zeggen; je zal op veel gebieden moeten differentiëren en je ziet grote verschillen.

Niels, zelfvervoerend, van der Wal
Antwoord }
Bedankt door:
#52
Ik bezoek geregeld een regionale vergadering van collega's, waarbij ik als enige op de fiets kom. Ik oogst bewondering ("Hoe ver is het?" "18 km" "Nou nou poe poe") maar niemand komt op het idee om zelf ook maar eens hier naar toe te fietsen, al wonen verschillenden dichterbij. In plaats van mij te ergeren, denk ik dan dat ik de enige ben met een ligfiets en dat is een heel verschil.

Kortom, een ligfiets maakt het rijden van langere afstanden op de fiets aantrekkelijker.
Antwoord }
Bedankt door:


Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 51 gast(en)
Welkom
Je moet jezelf aanmelden voor je een bericht kunt plaatsen.

Gebruikersnaam:


Wachtwoord:





Nieuwe berichten
Schwalbe SX-R band
Ik kwam deze net t...365cycle — 10:50 AM
OBT 2024 Rotterdam
De route is vervange...365cycle — 10:46 AM
Schwalbe SX-R band
Ik kwam deze net teg...quattrovelootje — 10:43 AM
OBT 2024 Rotterdam
Is er eigenlijk bij ...Boyd Maduro — 09:56 AM
XL Hotspot in 3d-print
Ik heb opgezocht @Ar...twilwel — 12:47 AM
Fietsreis Duinkerken - Straatsburg - Ei...
Op de vierde dag sto...Martin van Mourik — 12:21 AM
Stuurbuis M5 blueglide
Hey Ellert en Bram...Boyd Maduro — 12:01 AM
XL Hotspot in 3d-print
Nee, ik ga ḿ nie...Arend-Jan — 11:53 PM
XL Hotspot in 3d-print
Uhm, is die bulk d...twilwel — 11:08 PM
Spel M5 Carbon High racer
Welkom bendijkema, ...Willeke_IGKT — 10:37 PM
Vandaag ben ik niet blij omdat.....
En neem even een (ko...Willeke_IGKT — 10:33 PM
Spel M5 Carbon High racer
bendijkema — 10:10 PM
OBT 2024 Rotterdam
Bovenstaande brou...Martin van Mourik — 10:03 PM
XL Hotspot in 3d-print
De Bulk is standaard...Jeroen S — 10:01 PM
Vandaag ben ik niet blij omdat.....
Die is vast nog wel ...Jeroen S — 09:55 PM
XL Hotspot in 3d-print
Uhm, is die bulk dan...blokdoorn — 09:54 PM
Vandaag ben ik niet blij omdat.....
..omdat het niet a...ZoefZoef — 09:36 PM