Met een velomobiel op de rijbaan [split] Oud maar goud...
|
Berichten: 5.311
Topics: 102
Lid sinds: Sep 2020
Bedankt: 10349
8010 x bedankt in 3960 berichten
(18-Mar-2021, 07:00 PM)PietV* schreef: Die E-cars op de afbeelding wordt verhuurt door het bedrijf See by Drive in Monnickendam. De meest voor de hand liggende soort voertuig is een elektrisch aangedreven brommobiel. En die bestuurders volgen de regels voor bestuurders van motorvoertuigen. Artikel 2a RVV 1990. Goed speurwerk, ik had het nog niet gezien. Na wat bladeren op die site een kenteken gevonden (die hebben ze dus!): DXT36T. Voertuigcategorie L6e, de vierwielige bromfiets. Ik vind het overigens best een link apparaat om zomaar voor een dagje te verhuren - 45 km/h en 425 kg rijklaar op een bromfietspad? Really...?
(18-Mar-2021, 07:00 PM)PietV* schreef: Op de site van de verhuurder staat dat een rijbewijs is vereist. AM of andere categorie. Ja, dat las ik net ook, je hebt gelijk. Ik dacht dat ze het apparaat in de fiets categorie gepropt hadden, zoals bij de LEF.
Dan was rijden op het fietspad nog wel te begrijpen (ook al zijn die dingen wel irritant als je er met een velomobiel achter komt, zeker als er op die plek een expliciet fietsverbod voor de rijbaan is )
Berichten: 1.562
Topics: 16
Lid sinds: Apr 2017
Bedankt: 98
503 x bedankt in 349 berichten
De LEF is geen fiets, maar een bijzondere bromfiets. Die vallen onder de Nationale regelgeving. Zoals de BSO bus, voorheen de Stint.
https://www.rdw.nl/over-rdw/actueel/doss...romfietsen
Berichten: 5.311
Topics: 102
Lid sinds: Sep 2020
Bedankt: 10349
8010 x bedankt in 3960 berichten
Klopt. Maar behalve een verzekeringsplicht, en de leeftijdseis, kan je een LEF dus volgens de regels gebruiken als een fiets (o.a. op fietspaden). Dat geldt niet voor die E-car.
Berichten: 1.562
Topics: 16
Lid sinds: Apr 2017
Bedankt: 98
503 x bedankt in 349 berichten
Klopt helemaal. Bij de bijzondere bromfietsen maakt elk land afzonderlijk zijn eigen regels. In Nederland moeten bestuurders van bijzondere bromfietsen op het (brom)fietspad rijden.
https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen...een-segway
De vraag naar lichte elektrisch aangedreven voertuigjes wordt groter. Gelukkig komen daar ook steeds meer brommobielen bij. En die bestuurders moeten op de rijbaan.
In Rotterdam wordt gereden met de Lev brommobiel.
https://rotterdamstyle.com/city-news/lev...-rotterdam
In Monnickendam en omstreken met de Chinese LVTONG Electric Mini Cart, type LT-S2.DC. En daar wordt nog veel meer gemaakt. https://en.lvtong.com.cn/products.html
Berichten: 1.406
Topics: 5
Lid sinds: Oct 2020
Bedankt: 217
2679 x bedankt in 1263 berichten
Ik denk dat een gemotoriseerde brommobiel ook ongeveer zoiets weegt hoor, zo'n Aixam ofzo. En dan effe opvoeren naar 70 ofzo, is niet zo lastig hoor. Gelukkig kom ik die zelden tegen.
Af en toe een 4x4 of VW bus van de provincie die het fietspad inspecteert is het gekste wat ik op het fietspad tegen kom. Maar die doen het voor de goede zaak en ik mag echt niet klagen met het de provinciale fietspaden hier.
En ja als je met zo'n 4x4 rijdt ga ik met de velomobiel echt niet van het fietspad omdat de heren hun mobiele kantoor niet van het fietspad in de 5 meter brede berm willen sturen. Gelukkig wisten de heren hun plek.
Berichten: 1.562
Topics: 16
Lid sinds: Apr 2017
Bedankt: 98
503 x bedankt in 349 berichten
(19-Mar-2021, 11:16 PM)Jeroen S schreef: Gelukkig wisten de heren hun plek. Dat kan niet altijd worden gezegd van de "heren" in de velomobielen.
Berichten: 1.916
Topics: 21
Lid sinds: Dec 2017
Bedankt: 27
2836 x bedankt in 1563 berichten
LEV is in Rotterdam inmiddels gestopt.
Berichten: 1.767
Topics: 106
Lid sinds: May 2018
Bedankt: 7391
2524 x bedankt in 1193 berichten
23-Mar-2021, 07:47 PM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 23-Mar-2021, 07:49 PM door Hoekie.)
Wat kan je krijgen door gebruik te maken van de rijbaan waar deze het beste past? (woon werk, inclusief laatste stuk traag door een woonwijk)
Berichten: 5.311
Topics: 102
Lid sinds: Sep 2020
Bedankt: 10349
8010 x bedankt in 3960 berichten
Haagse bel, wat een tempo, met een QV
Berichten: 281
Topics: 0
Lid sinds: Apr 2017
Bedankt: 11
64 x bedankt in 51 berichten
(18-Mar-2021, 02:48 PM)PietV* schreef: (17-Mar-2021, 03:43 PM)Coen__ schreef: Bij Mango zit het breedste punt bij de wielen. Ik kan je vertellen dat een zekere agent er alles aan gedaan heeft mij te naaien over de breedte maar de 77-78 cm bij de wielen heeft mij gewoon gered hoor.
Het controleren van de breedte van jouw VM vertaal jij als "naaien"?
Context Piet... oom agent heeft zijn auto vlak voor mijn remweg op 2/3e breedte van het fietspad gekwakt en liet ook weten 'niks met de wet te maken te hebben'.
Toen het op meten aankwam zat hij met z'n rolmaat in de lak te krassen om een gefantaseerde 73cm te meten.
(18-Mar-2021, 02:48 PM)PietV* schreef: (17-Mar-2021, 03:43 PM)Coen__ schreef: Zolang er maar 1x per jaar een dagdeel gecontroleerd wordt is het natuurlijk ook schering en inslag met de gewone brommers en de bromfietsen die net zo goed 45 rijden.
1x per jaar een dagdeel is volkomen uit de lucht gegrepen.
Nee, uit de Tubantia.
(07-Mar-2021, 08:22 AM)PietV* schreef: (17-Mar-2021, 03:43 PM)Coen__ schreef: Maar een aardig deel van de Speedpedelec rijders heeft de kentekenplaat er niet op... dus knappe agent die spot dat iets een speedpedelec is.
Hiermee onderschat je de politie. Een slecht advies. Speed pedelecs zijn type gekeurd en hebben een ingeslagen goedkeuringsnummer. Zolang het kentekenbewijs niet is ingeleverd bij de RdW blijft het een bromfiets. Een onrechtmatige daad, die verstrekkende gevolgen kunnen hebben.
Ik heb helemaal niks geadviseerd.
Berichten: 1.767
Topics: 106
Lid sinds: May 2018
Bedankt: 7391
2524 x bedankt in 1193 berichten
Nou, na 2.5 jaar voor het eerst aangehouden staande gehouden.
Op de rijbaan, Goes rondweg Noord. 50km/u weg. Ik reed 45-50 km/u. Een politie motoragent zat ineens achter me. Ging me voorbij (over een doorgetrokken streep) en zette het teken politie volgen aan. Ik netjes volgen.
Hij vroeg zich af of ik daar mocht rijden. Ik heb hem gewezen op de 75cm regel. Dat ik kan kiezen welke het veiligst is. Hij nam het aan en wilde niet eens meten.
Ik vertelde dat ik er al 2.5 jaar rij. Hij zei dat hij me nog niet eerder gezien had. Hij vroeg me verder om identiteit. Had ik niet bij me. Toen ik antwoorde dat ik wel een COVRA pas, met naam, bij me heb, die wilde pakken en zei dat het wel koud is om uit de fiets te komen, zei hij dat het niet hoefde. Ook nog even verteld dat ik verklaring gedrag heb van de AIVD (COVRA) en MIVD (Damen Naval Shipbuilding).
Verder vroeg hij of ik naar mijn werk moest (logisch na de COVRA pas vraag/antwoord). Vroeg naar mijn N.A.W. gegevens, die hij op zijn hand schreef. En dat hij me niet verder wilde ophouden en kon ik weer op weg. Al met al een vriendelijk gesprek.
Achteraf had ik spijt dat ik niet naar zijn kaartje gevraagd had, zodat ik het bij een volgende keer zou kunnen gebruiken.
|
Gebruikers die dit topic lezen: 2 gast(en)
|
Welkom
|
Je moet jezelf aanmelden voor je een bericht kunt plaatsen.
|
|