Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Met een velomobiel op de rijbaan [split] Oud maar goud...
#1
(20-Feb-2021, 01:58 PM)Hoekie schreef: PS Het relatief weinige verkeer door Corona zal ook vast een rol spelen. Het claimen van ruimte is nu makkelijker.
Rijden op de rijbaan is inderdaad ook voor de velonaut vaak even wennen. Als je een stevige sprint kan trekken (en dus met de rij mee kan accelereren) helpt dat trouwens wel.
Enige wat blijft (en irritant blijft) = auto's die er snel even voor schieten... om dan langzamer te gaan rijden dan ik al deed.
Oh, en automobilisten die onnodig gevaar veroorzaken en totaal niet anticiperen. Maar die plaats ik wel even in de Hangplek Wink
Antwoord }
Bedankt door: Hoekie
#2
Ik rijd niet zo heel vaak op de rijbaan. Inderdaad moet je redelijk zeker weten dat je met het tempo mee kan, en ik ben niet zo snel. Ik rijd nog wel eens op de rijbaan, waar je zo'n fiets suggestiestrook hebt, die dan bij de rotonde een krap fietspaadje wordt. 2x een haakse bocht, het liefst met klinkertjes en als het effe kan ook nog met hoge stoepranden en of verkeereilandjes. Dan moet je terug naar 15 km/h ofzo. In dergelijke gevallen wil ik nog wel eens over de autostrook over de rotonde gaan, met iets van 30. Dat is ongeveer net zo snel als de auto's daar kunnen.

Een enkele keer wil bij mij de frustratie over de onmogelijke infrastructuur wel eens dusdanig oplopen, vooral in onbekende gebieden, dat ik naar de rijbaan uitwijk. Dan maak ik me er even minder druk om dat ik wat langzamer ben als de auto's. Ik heb het idee dat de Nederlanders donders goed weten dat er ergens gewoon een fietspad is en fietsers dus met getoeter en wijzen richting fietspad verwezen moeten worden.
Op sommige plekken zijn fietspaden soms zo slecht, vanwege de wegkwaliteit en of de vormgeving dat ik ze liever mijd.

Omdat ik zeer dicht aan de grens woon, rijd ik ook veel in Duitsland. Ook daar rijd ik af en toe op de rijbaan, zelfs op de B wegen die vergelijkbaar zijn met de Nederlandse N wegen. Soms is daar geen fietspad langs en kun je dus over de "vluchtstrook" een extra streepje asfalt rechts naast de buitenste witte lijn. Soms moet je dan gewoon op de rijbaan. N.B. dit zijn geen snelwegen! Ik heb het idee dat de Duitse automobilisten wat toleranter zijn, passeren over het algemeen ook zeer ruim en toeteren gebeurt bijna nooit. Overigens is het deel van NRW hier net over de grens ook redelijk dun bevolkt.

Ik heb wel eens politie auto's langs zien komen terwijl ik op de rijbaan reed, maar geen daarvan had een behoefte om met mij een gesprekje aan te knopen of op een andere manier een interactie te hebben.

Groeten, Jeroen
Antwoord }
Bedankt door: Hoekie
#3
Hangt af van de omstandigheden. Verplicht fietspad of rijbaan. Ben in de afgelopen 23 jaar nog nooit gecontroleerd. Wel een paar keer "gesneden" door een gefrustreerde automobilist.

Rijdt uiteraard wel in een velomobiel breder dan 75 cm. Met heel veel merken en soorten velomobielen hebben die keuze niet. Die hebben een breedte vanaf 70 tot en met 75 cm. Zover ik weet heb je alleen de keuze fietspad/rijbaan met de Quest, Strada, Quattro en de Milan GT MK7. Dat is jammer.

Of een brede aanhangwagen erachter hangen breder dan 75 cm inclusief lading.
Antwoord }
Bedankt door:
#4
(21-Feb-2021, 03:47 PM)PietV* schreef: Of een brede aanhangwagen erachter hangen breder dan 75 cm inclusief lading.

Het maakt niet uit waar de 75 cm overschreden wordt (de wet spreekt van bagage). 2 brede spiegels is voldoende.

Niels, spiegelschrift, van der Wal
Antwoord }
Bedankt door:
#5
Herhalen is de beste reclame. Spiegels tellen nooit mee voor de breedte van een voertuig. De Wet kent alleen de term lading. Daar valt ook bagage onder

Bijlage VIII. behorende bij hoofdstuk 5 Regeling voertuigen

breedte van een voertuig: horizontale afstand tussen twee verticale vlakken die evenwijdig lopen aan het middenlangsvlak van het voertuig en gaan door de uiterste linker- en rechterzijde van het voertuig, gemeten in de stand van rechtuitrijden op een horizontaal wegdek; de spiegels en de bevestigingsdelen daarvan worden buiten beschouwing gelaten;

Artikel 5 lid 4 RVV 1990
Bestuurders van fietsen op meer dan twee wielen die met inbegrip van de lading breder zijn dan 0,75 meter en van fietsen met aanhangwagen die met inbegrip van de lading breder zijn dan 0,75 meter mogen de rijbaan gebruiken.

Nogmaals, heel veel bestuurders van velomobielen hebben geen keuze tussen verplicht fietspad en rijbaan. Dan altijd het verplichte fietspad.
Antwoord }
Bedankt door:
#6
Vandaag heb ik een paar keer het fietspad gemeden en de rijbaan gekozen. Het fietspad was gewoon té druk. Naast wandelaars en de fietsen reden er 4-wielige elektrische wagentjes die in onze regio verhuurd worden:

[Afbeelding: 4-ACB9304-E76-D-4-A4-F-AB43-8938-DE674-E55.jpg]

Je snapt dat het fietspad vol is en dat passeren lastig is.... Ik vermoed dat de huurders het eng vinden hiermee de rijbaan op te gaan.
Flevobike en trike - Nazca Pioneer - Strada 58 - Challenge Alize - Quest 846 - Nazca Fiero - Brompton - Koga LightSpeed - bakfiets (voor de kleinkinderen)
Antwoord }
Bedankt door:
#7
Wat is dat voor'n ding??
Stop making sense
Antwoord }
Bedankt door:
#8
(21-Feb-2021, 10:09 PM)PietV* schreef: Herhalen is de beste reclame. Spiegels tellen nooit mee voor de breedte van een voertuig. De Wet kent alleen de term lading. Daar valt ook bagage onder



Bijlage VIII. behorende bij hoofdstuk 5 Regeling voertuigen



breedte van een voertuig: horizontale afstand tussen twee verticale vlakken die evenwijdig lopen aan het middenlangsvlak van het voertuig en gaan door de uiterste linker- en rechterzijde van het voertuig, gemeten in de stand van rechtuitrijden op een horizontaal wegdek; de spiegels en de bevestigingsdelen daarvan worden buiten beschouwing gelaten;


Dan zal je toch spoilertjes op de zijkant van je fiets moeten plakken, dit vanwege de benodigde downforce op de voorwielen.

Niels, spoiler, van der Wal
Antwoord }
Bedankt door:
#9
Jammer voor jou Niels. Knip en plakwerk telt ook niet mee voor de breedte. Spiegels en bevestigingsdelen daarvan worden buiten beschouwing gelaten. Bevestigingsdelen tellen ook niet mee. Smile
Antwoord }
Bedankt door:
#10
(22-Feb-2021, 07:56 AM)PietV* schreef: Jammer voor jou Niels. Knip en plakwerk telt ook niet mee voor de breedte. Spiegels en bevestigingsdelen daarvan worden buiten beschouwing gelaten. Bevestigingsdelen tellen ook niet mee. Smile


Geen knip en klapwerk; downforce is een noodzaak bij een aerodynamisch voertuig!

Niels, schroefwerk, van der Wal
Antwoord }
Bedankt door:
#11
Spoilers is niet eens nodig, Niels. Als je bagage breder is dan 75cm en je hebt 3 wielen of meer mag je al op de rijbaan.
RVV schreef:Bestuurders van fietsen op meer dan twee wielen die met inbegrip van de lading breder zijn dan 0,75 meter en van fietsen met aanhangwagen die met inbegrip van de lading breder zijn dan 0,75 meter mogen de rijbaan gebruiken.

Voor de meest gebruikelijke velomobielen:
Velomobiel.nl: Quest, QuestXS, QuattroVelo, Strada, Mango mogen allemaal standaard op de rijbaan. De Snoek standaard niet.
Intercity Bike: DF (XL) en de nieuwe vierwieler mogen standaard niet op de rijbaan.
Daniel Fenn: De Alpha 7 en After 7 mogen standaard niet op de rijbaan.
Räderwerk: De Milan GT en Milan 4.2 mogen standaard op de rijbaan. De Milan SL (en RS) mogen dat standaard niet.
Sinner: De Hilgo mag standaard niet op de rijbaan. Met de Mango (alle varianten) ligt het lastiger; afhankelijk van interpretatie en variatie in de productie, zou ik zeggen. De Mango is volgens de Sinner website namelijk exact 75cm breed. Misschien dat Harry hier meer info kan geven?
Antwoord }
Bedankt door:
#12
Als het exact 75 cm is, dan kan je aan allebei de kanten een halve centimeter bijplamuren Smile
Antwoord }
Bedankt door: 365cycle
#13
(22-Feb-2021, 01:49 PM)Frutsel schreef: Als het exact 75 cm is, dan kan je aan allebei de kanten een halve centimeter bijplamuren Smile
Haha, goeie! Een reflectiesticker op de juiste plek zou voldoende moeten zijn  Big Grin
Antwoord }
Bedankt door:
#14
(22-Feb-2021, 02:24 PM)365cycle schreef:
(22-Feb-2021, 01:49 PM)Frutsel schreef: Als het exact 75 cm is, dan kan je aan allebei de kanten een halve centimeter bijplamuren Smile
Haha, goeie! Een reflectiesticker op de juiste plek zou voldoende moeten zijn  Big Grin
Zeker een goeie! Hoeveel kilo plamuur heb je nodig voor een velomobiel  van 70 of 71 cm breed. Aan beide kanten 4 kilo om om die 3 cm plamuur er op te smeren? Wink

Spoilers aan de zijkanten werken pas goed boven de 80 km/h. Downforce is geen noodzaak bij een traag aerodynamisch voertuig. Een beton tegel van 80 x 80 cm onder het velomobiel bevestigen werkt veel beter. Ongeveer 80 kg downforce. Bij alle snelheden. Ook minder last van zijwind. Smile
Antwoord }
Bedankt door:
#15
[/quote]



Spoilers aan de zijkanten werken pas goed boven de 80 km/h. Downforce is geen noodzaak bij een traag aerodynamisch voertuig.


[/quote]

Is er een noodzaak dat aangebrachte bagage nuttig moet zijn? Oftewel dat spoilers goed moeten werken of noodzakelijk zijn?


Dit staat niet in die wet.......

Niels, maas, van der Wal
Antwoord }
Bedankt door:
#16
Het gaat om het breedste punt, dus als je aan elke kan een knobbeltje van een halve centimeter maakt, heb je geen 8 kilo nodig.

Overigens, als je een 80x80 tegel onder je fiets monteert ben je inderdaad ook breder dan 75cm, maar dat is wel een beetje een lompe oplossing Big Grin
Antwoord }
Bedankt door:
#17
Gewoon een stokje van 76cm onder je vm bevestigen.

Dat is je lading. Nergens staat waar en hoe jij die lading moet vervoeren.

Ik ken iemand die heeft zo'n oude uitschuifbare radioantenne onder de DF zitten.
Politie? Dan even uitschuiven.

Ik fiets trouwens bijna altijd op het 'autogedeelte' van de weg, omdat er op mijn ww-route bijna geen vrijliggende fietspaden zijn ;-)

Op de 60km-wegen rijd ik trouwens meestal net naast de rode fietssuggestiestrook. Dat rode asfalt is namelijk slijtgevoeliger dan het grijze asfalt. Aangezien bijna alle automobilisten constant op het rode 'fietsgedeelte' rijden, rijd ik dus op het grijze 'autogedeelte'. Dat is meestal een stuk gladder.
Wim -de roetsende

Thys 209 Rowingbike  -  Milan SL MK7  -  M5 CHR*  -  M-SUB  -  VNR BT Freewheeler

Antwoord }
Bedankt door:
#18
Spoilers aan de zijkanten werken pas goed boven de 80 km/h. Downforce is geen noodzaak bij een traag aerodynamisch voertuig.[/quote]
Is er een noodzaak dat aangebrachte bagage nuttig moet zijn? Oftewel dat spoilers goed moeten werken of noodzakelijk zijn?

Dit staat niet in die wet.......

Niels, maas, van der Wal
[/quote]
Je schreef zelf dat bij een aerodynamische voertuig down force noodzakelijk is d.m.v. spoilers. Nogmaals de wet schrijft niet over bagage, maar over lading. Dat kan van alles zijn. Al leg je je buurvrouw dwars over de staartpunt van je velomobiel.
Het enige nut van spoilers is: Je krijgt er sterke beenspieren van. Spoilers veroorzaken erg veel turbulentie en hebben een sterk remmende werking op de snelheid.

Ik hoop op een praktische oplossing om een velomobiel breder te maken voor de keuze rijbaan of verplicht fietspad.
Antwoord }
Bedankt door:
#19
(22-Feb-2021, 07:56 AM)PietV* schreef: Jammer voor jou Niels. Knip en plakwerk telt ook niet mee voor de breedte. Spiegels en bevestigingsdelen daarvan worden buiten beschouwing gelaten. Bevestigingsdelen tellen ook niet mee. Smile

Spiegels en bevestigingsdelen daarvan....

Als je de juiste worden vet maakt zie je dat het slechts gaat om de bevestigingsdelen van de spiegels, knip- en plakwerk telt dus wel mee voor de breedte. Tongue
Stop making sense
Antwoord }
Bedankt door: Wim -de roetsende
#20
Uit een ander topic:

(10-Feb-2021, 08:19 PM)voodoo schreef: Die woordenstrijd is af en toe wel een "dingetje" op dit forum. Best jammer.

... Confused
Antwoord }
Bedankt door: 365cycle
#21
(23-Feb-2021, 11:28 AM)Wim -de roetsende schreef: Gewoon een stokje van 76cm onder je vm bevestigen.
Dat is je lading. Nergens staat waar en hoe jij die lading moet vervoeren.

Ik ken iemand die heeft zo'n oude uitschuifbare radioantenne onder de DF zitten.
Politie? Dan even uitschuiven.
Vind dit geen goede oplossing voor het verbreden van je velomobiel. Te simpel om politie mogelijk te kunnen misleiden.

Bovendien mag je geen scherp uitstekende delen hebben aan je fiets of aan de lading. Met scherp wordt bedoeld, enkele of meerdere delen die uitsteken ten opzichte van de contouren van het (beladen) voertuig.

Artikel 5.9.48 Regeling voertuigen
Fietsen mogen geen scherpe delen hebben die in geval van botsing gevaar voor lichamelijk letsel voor andere weggebruikers kunnen opleveren.

Artikel 5.18.8 Regeling voertuigen
De lading van voertuigen en verwisselbare uitrustingsstukken mogen geen scherpe delen hebben die in geval van botsing voor lichamelijk letsel voor andere weggebruikers kunnen opleveren.

Bovendien wordt de fietser als "zwakkere verkeersdeelnemer" beschermd t.o.v. bestuurders van motorrijtuigen ingevolge artikel 185 Wegenverkeerswet 1994. De civiele aansprakelijkheid en de omgekeerde bewijslast.
Als wat gebeurd op de rijbaan, met een verplicht fietspad er naast, en je hebt de boel belazerd, dus geen recht op die rijbaan te mogen rijden, dan vervalt die omgekeerde bewijslast voor de bestuurder van het motorrijtuig.

Ik hoop nog steeds op een juridisch deugdelijk voorbeeld van praktische velomobielverbreding. Geen flauwekul.
Antwoord }
Bedankt door:
#22
[/quote]

Het enige nut van spoilers is: Je krijgt er sterke beenspieren van. Spoilers veroorzaken erg veel turbulentie en hebben een sterk remmende werking op de snelheid.

[/quote]

Ik dacht zelf aan spoilers die aerodynamisch zijn; een beetje zoals de strips die schaatsers op hun hoofd plakte. Geen extra weerstand dus; maar een aerodynamisch hulpmiddel.
En of die strips echt hielpen......

Niels, stripfiguur, van der Wal
Antwoord }
Bedankt door:
#23
(23-Feb-2021, 12:18 PM)voodoo schreef:
(22-Feb-2021, 07:56 AM)PietV* schreef: Jammer voor jou Niels. Knip en plakwerk telt ook niet mee voor de breedte. Spiegels en bevestigingsdelen daarvan worden buiten beschouwing gelaten. Bevestigingsdelen tellen ook niet mee. Smile

Spiegels en bevestigingsdelen daarvan....

Als je de juiste worden vet maakt zie je dat het slechts gaat om de bevestigingsdelen van de spiegels, knip- en plakwerk telt dus wel mee voor de breedte. Tongue
Ben benieuwd welk knip- en plakwerk jij bedoelt voor het vaststellen van de breedte. Ik kan mij daar niets bij voorstellen.

(23-Feb-2021, 04:34 PM)Niels van der Wal schreef: Ik dacht zelf aan spoilers die aerodynamisch zijn; een beetje zoals de strips die schaatsers op hun hoofd plakte. Geen extra weerstand dus; maar een aerodynamisch hulpmiddel.

En of die strips echt hielpen......

Dat heet in de velomobielwereld stormstrips. Worden gebruikt om de laminaire stromingen bij zijwind te verstoren en daarmee het verschil in (lucht)druk aan loefzijde en lijzijde te verkleinen. Minder zog aan lijzijde.
https://www.velomobielonderdelen.nl/prod...-1-5-meter

Zal in de lengterichting aan de zijkanten weinig meer effect opleven dan een geringe verbreding van circa 1 a 1,5 cm.
Antwoord }
Bedankt door:
#24
De spoilertjes op de zijkant uit de post van Niels, 1 post boven die van jou, de spoilertjes die je zelf knip- en plakwerk noemt.

Maar je mag best toegeven dat je verkeerd had gelezen dat het over de bevestigingsdelen van de spiegels ging.
Stop making sense
Antwoord }
Bedankt door:
#25
(22-Feb-2021, 07:56 AM)PietV* schreef: Jammer voor jou Niels. Knip en plakwerk telt ook niet mee voor de breedte. Spiegels en bevestigingsdelen daarvan worden buiten beschouwing gelaten. Bevestigingsdelen tellen ook niet mee. Smile

(23-Feb-2021, 02:01 PM)Jurrien schreef: Uit een ander topic:

(10-Feb-2021, 08:19 PM)voodoo schreef: Die woordenstrijd is af en toe wel een "dingetje" op dit forum. Best jammer.

... Confused

Toch heeft @voodoo wel gelijk.

In @PietV zijn zin is het onderwerp 'Spiegels en bevestigingsdelen daarvan'.

Dat betekent taalkundig gezien dat de bevestigingsdelen deel uit maken van de spiegels.

Dit is zeker geen 'woordenstrijd' maar gewoon zinsontleding.
Wim -de roetsende

Thys 209 Rowingbike  -  Milan SL MK7  -  M5 CHR*  -  M-SUB  -  VNR BT Freewheeler

Antwoord }
Bedankt door:
#26
(23-Feb-2021, 05:49 PM)voodoo schreef: De spoilertjes op de zijkant uit de post van Niels, 1 post boven die van jou, de spoilertjes die je zelf knip- en plakwerk noemt.
Die spoilertjes voor force down die Niels noemde vind ik nog steeds knip- en plak werk. Dat is geen duurzame oplossing voor de feitelijke breedte van een velomobiel. Een lachertje voor de politie.
(23-Feb-2021, 05:49 PM)voodoo schreef: Maar je mag best toegeven dat je verkeerd had gelezen dat het over de bevestigingsdelen van de spiegels ging.
Dat heb ik nooit verkeerd gelezen. Duidelijk overgenomen zoals in de wet beschreven. In het verleden heb ik wel geschreven over verwisselbare uitrustingsstukken, zoals het plakken van kappen over de wielkasten.

Had eerder verwacht dat je een praktische oplossing zou beschrijven voor die te smalle velomobielen zonder keuze rijbaan/verplicht fietspad.
Maar samen komen we wel bij een oplossing Wink
Antwoord }
Bedankt door:


Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)
Welkom
Je moet jezelf aanmelden voor je een bericht kunt plaatsen.

Gebruikersnaam:


Wachtwoord:





Nieuwe berichten
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Ik merk nu wel van m...Gideonaut — 05:33 PM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Met voetballen...Niels van der Wal — 05:06 PM
Prototype tegen verblinding auto's
Tsja, interessante...datakneder — 04:18 PM
Prototype tegen verblinding auto's
De Duitse TÜV kijkt ...365cycle — 04:13 PM
Prototype tegen verblinding auto's
Tsja, interessante o...Grrrrrene — 03:16 PM
Vandaag ben ik niet blij omdat.....
...vanmorgen mijn ...365cycle — 02:38 PM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Leuk om de verschill...PieterTrapt — 01:58 PM
Vandaag ben ik niet blij omdat.....
...vanmorgen mijn ru...Hoekie — 12:58 PM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Ik denk dat je als s...Frutsel — 11:12 AM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Laten we het eufemis...LigfietsWilsum — 10:18 AM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Ik heb weleens n...Hardloper — 10:00 AM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Dat als laatste ge...Bart Verbeek — 09:35 AM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Ik heb weleens nac...Wim -de roetsende — 08:11 AM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Snap eigenlijk n...365cycle — 01:37 AM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Ik heb weleens nacht...Hardloper — 11:17 PM
VM45
Mijn zoontje (7) l...365cycle — 11:07 PM
VM45
Mijn zoontje (7) leg...blokdoorn — 11:03 PM