Met een velomobiel op de rijbaan [split] Oud maar goud...
|
Berichten: 5.477
Topics: 105
Lid sinds: Sep 2020
Bedankt: 10768
8334 x bedankt in 4118 berichten
(20-Feb-2021, 01:58 PM)Hoekie schreef: PS Het relatief weinige verkeer door Corona zal ook vast een rol spelen. Het claimen van ruimte is nu makkelijker. Rijden op de rijbaan is inderdaad ook voor de velonaut vaak even wennen. Als je een stevige sprint kan trekken (en dus met de rij mee kan accelereren) helpt dat trouwens wel.
Enige wat blijft (en irritant blijft) = auto's die er snel even voor schieten... om dan langzamer te gaan rijden dan ik al deed.
Oh, en automobilisten die onnodig gevaar veroorzaken en totaal niet anticiperen. Maar die plaats ik wel even in de Hangplek
Berichten: 1.490
Topics: 7
Lid sinds: Oct 2020
Bedankt: 292
2888 x bedankt in 1348 berichten
Ik rijd niet zo heel vaak op de rijbaan. Inderdaad moet je redelijk zeker weten dat je met het tempo mee kan, en ik ben niet zo snel. Ik rijd nog wel eens op de rijbaan, waar je zo'n fiets suggestiestrook hebt, die dan bij de rotonde een krap fietspaadje wordt. 2x een haakse bocht, het liefst met klinkertjes en als het effe kan ook nog met hoge stoepranden en of verkeereilandjes. Dan moet je terug naar 15 km/h ofzo. In dergelijke gevallen wil ik nog wel eens over de autostrook over de rotonde gaan, met iets van 30. Dat is ongeveer net zo snel als de auto's daar kunnen.
Een enkele keer wil bij mij de frustratie over de onmogelijke infrastructuur wel eens dusdanig oplopen, vooral in onbekende gebieden, dat ik naar de rijbaan uitwijk. Dan maak ik me er even minder druk om dat ik wat langzamer ben als de auto's. Ik heb het idee dat de Nederlanders donders goed weten dat er ergens gewoon een fietspad is en fietsers dus met getoeter en wijzen richting fietspad verwezen moeten worden.
Op sommige plekken zijn fietspaden soms zo slecht, vanwege de wegkwaliteit en of de vormgeving dat ik ze liever mijd.
Omdat ik zeer dicht aan de grens woon, rijd ik ook veel in Duitsland. Ook daar rijd ik af en toe op de rijbaan, zelfs op de B wegen die vergelijkbaar zijn met de Nederlandse N wegen. Soms is daar geen fietspad langs en kun je dus over de "vluchtstrook" een extra streepje asfalt rechts naast de buitenste witte lijn. Soms moet je dan gewoon op de rijbaan. N.B. dit zijn geen snelwegen! Ik heb het idee dat de Duitse automobilisten wat toleranter zijn, passeren over het algemeen ook zeer ruim en toeteren gebeurt bijna nooit. Overigens is het deel van NRW hier net over de grens ook redelijk dun bevolkt.
Ik heb wel eens politie auto's langs zien komen terwijl ik op de rijbaan reed, maar geen daarvan had een behoefte om met mij een gesprekje aan te knopen of op een andere manier een interactie te hebben.
Groeten, Jeroen
Berichten: 1.562
Topics: 16
Lid sinds: Apr 2017
Bedankt: 98
503 x bedankt in 349 berichten
Hangt af van de omstandigheden. Verplicht fietspad of rijbaan. Ben in de afgelopen 23 jaar nog nooit gecontroleerd. Wel een paar keer "gesneden" door een gefrustreerde automobilist.
Rijdt uiteraard wel in een velomobiel breder dan 75 cm. Met heel veel merken en soorten velomobielen hebben die keuze niet. Die hebben een breedte vanaf 70 tot en met 75 cm. Zover ik weet heb je alleen de keuze fietspad/rijbaan met de Quest, Strada, Quattro en de Milan GT MK7. Dat is jammer.
Of een brede aanhangwagen erachter hangen breder dan 75 cm inclusief lading.
Berichten: 899
Topics: 11
Lid sinds: Apr 2017
Bedankt: 164
1547 x bedankt in 630 berichten
(21-Feb-2021, 03:47 PM)PietV* schreef: Of een brede aanhangwagen erachter hangen breder dan 75 cm inclusief lading.
Het maakt niet uit waar de 75 cm overschreden wordt (de wet spreekt van bagage). 2 brede spiegels is voldoende.
Niels, spiegelschrift, van der Wal
Berichten: 1.562
Topics: 16
Lid sinds: Apr 2017
Bedankt: 98
503 x bedankt in 349 berichten
21-Feb-2021, 10:09 PM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 21-Feb-2021, 10:22 PM door PietV*.)
Herhalen is de beste reclame. Spiegels tellen nooit mee voor de breedte van een voertuig. De Wet kent alleen de term lading. Daar valt ook bagage onder
Bijlage VIII. behorende bij hoofdstuk 5 Regeling voertuigen
breedte van een voertuig: horizontale afstand tussen twee verticale vlakken die evenwijdig lopen aan het middenlangsvlak van het voertuig en gaan door de uiterste linker- en rechterzijde van het voertuig, gemeten in de stand van rechtuitrijden op een horizontaal wegdek; de spiegels en de bevestigingsdelen daarvan worden buiten beschouwing gelaten;
Artikel 5 lid 4 RVV 1990
Bestuurders van fietsen op meer dan twee wielen die met inbegrip van de lading breder zijn dan 0,75 meter en van fietsen met aanhangwagen die met inbegrip van de lading breder zijn dan 0,75 meter mogen de rijbaan gebruiken.
Nogmaals, heel veel bestuurders van velomobielen hebben geen keuze tussen verplicht fietspad en rijbaan. Dan altijd het verplichte fietspad.
Berichten: 822
Topics: 32
Lid sinds: Aug 2018
Bedankt: 312
829 x bedankt in 358 berichten
Vandaag heb ik een paar keer het fietspad gemeden en de rijbaan gekozen. Het fietspad was gewoon té druk. Naast wandelaars en de fietsen reden er 4-wielige elektrische wagentjes die in onze regio verhuurd worden:
Je snapt dat het fietspad vol is en dat passeren lastig is.... Ik vermoed dat de huurders het eng vinden hiermee de rijbaan op te gaan.
Flevobike en trike - Nazca Pioneer - Strada 58 - Quest 846 - Challenge Alize - Bülk 182 - Nazca Fiero - Brompton - Koga LightSpeed - bakfiets (voor de kleinkinderen)
Berichten: 362
Topics: 3
Lid sinds: Dec 2019
Bedankt: 22
202 x bedankt in 124 berichten
Wat is dat voor'n ding??
Stop making sense
Berichten: 899
Topics: 11
Lid sinds: Apr 2017
Bedankt: 164
1547 x bedankt in 630 berichten
(21-Feb-2021, 10:09 PM)PietV* schreef: Herhalen is de beste reclame. Spiegels tellen nooit mee voor de breedte van een voertuig. De Wet kent alleen de term lading. Daar valt ook bagage onder
Bijlage VIII. behorende bij hoofdstuk 5 Regeling voertuigen
breedte van een voertuig: horizontale afstand tussen twee verticale vlakken die evenwijdig lopen aan het middenlangsvlak van het voertuig en gaan door de uiterste linker- en rechterzijde van het voertuig, gemeten in de stand van rechtuitrijden op een horizontaal wegdek; de spiegels en de bevestigingsdelen daarvan worden buiten beschouwing gelaten;
Dan zal je toch spoilertjes op de zijkant van je fiets moeten plakken, dit vanwege de benodigde downforce op de voorwielen.
Niels, spoiler, van der Wal
Berichten: 1.562
Topics: 16
Lid sinds: Apr 2017
Bedankt: 98
503 x bedankt in 349 berichten
Jammer voor jou Niels. Knip en plakwerk telt ook niet mee voor de breedte. Spiegels en bevestigingsdelen daarvan worden buiten beschouwing gelaten. Bevestigingsdelen tellen ook niet mee.
Berichten: 899
Topics: 11
Lid sinds: Apr 2017
Bedankt: 164
1547 x bedankt in 630 berichten
(22-Feb-2021, 07:56 AM)PietV* schreef: Jammer voor jou Niels. Knip en plakwerk telt ook niet mee voor de breedte. Spiegels en bevestigingsdelen daarvan worden buiten beschouwing gelaten. Bevestigingsdelen tellen ook niet mee.
Geen knip en klapwerk; downforce is een noodzaak bij een aerodynamisch voertuig!
Niels, schroefwerk, van der Wal
Berichten: 5.477
Topics: 105
Lid sinds: Sep 2020
Bedankt: 10768
8334 x bedankt in 4118 berichten
22-Feb-2021, 12:59 PM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 22-Feb-2021, 01:01 PM door 365cycle.)
Spoilers is niet eens nodig, Niels. Als je bagage breder is dan 75cm en je hebt 3 wielen of meer mag je al op de rijbaan.
RVV schreef:Bestuurders van fietsen op meer dan twee wielen die met inbegrip van de lading breder zijn dan 0,75 meter en van fietsen met aanhangwagen die met inbegrip van de lading breder zijn dan 0,75 meter mogen de rijbaan gebruiken.
Voor de meest gebruikelijke velomobielen:
Velomobiel.nl: Quest, QuestXS, QuattroVelo, Strada, Mango mogen allemaal standaard op de rijbaan. De Snoek standaard niet.
Intercity Bike: DF (XL) en de nieuwe vierwieler mogen standaard niet op de rijbaan.
Daniel Fenn: De Alpha 7 en After 7 mogen standaard niet op de rijbaan.
Räderwerk: De Milan GT en Milan 4.2 mogen standaard op de rijbaan. De Milan SL (en RS) mogen dat standaard niet.
Sinner: De Hilgo mag standaard niet op de rijbaan. Met de Mango (alle varianten) ligt het lastiger; afhankelijk van interpretatie en variatie in de productie, zou ik zeggen. De Mango is volgens de Sinner website namelijk exact 75cm breed. Misschien dat Harry hier meer info kan geven?
Berichten: 1.483
Topics: 11
Lid sinds: Jul 2019
Bedankt: 677
2459 x bedankt in 1144 berichten
Als het exact 75 cm is, dan kan je aan allebei de kanten een halve centimeter bijplamuren
Berichten: 5.477
Topics: 105
Lid sinds: Sep 2020
Bedankt: 10768
8334 x bedankt in 4118 berichten
(22-Feb-2021, 01:49 PM)Frutsel schreef: Als het exact 75 cm is, dan kan je aan allebei de kanten een halve centimeter bijplamuren Haha, goeie! Een reflectiesticker op de juiste plek zou voldoende moeten zijn
Berichten: 1.562
Topics: 16
Lid sinds: Apr 2017
Bedankt: 98
503 x bedankt in 349 berichten
Berichten: 899
Topics: 11
Lid sinds: Apr 2017
Bedankt: 164
1547 x bedankt in 630 berichten
[/quote]
Spoilers aan de zijkanten werken pas goed boven de 80 km/h. Downforce is geen noodzaak bij een traag aerodynamisch voertuig.
[/quote]
Is er een noodzaak dat aangebrachte bagage nuttig moet zijn? Oftewel dat spoilers goed moeten werken of noodzakelijk zijn?
Dit staat niet in die wet.......
Niels, maas, van der Wal
Berichten: 1.483
Topics: 11
Lid sinds: Jul 2019
Bedankt: 677
2459 x bedankt in 1144 berichten
Het gaat om het breedste punt, dus als je aan elke kan een knobbeltje van een halve centimeter maakt, heb je geen 8 kilo nodig.
Overigens, als je een 80x80 tegel onder je fiets monteert ben je inderdaad ook breder dan 75cm, maar dat is wel een beetje een lompe oplossing
Berichten: 5.925
Topics: 151
Lid sinds: Apr 2017
Bedankt: 2142
7559 x bedankt in 3718 berichten
23-Feb-2021, 11:28 AM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 23-Feb-2021, 11:31 AM door Wim -de roetsende.)
Gewoon een stokje van 76cm onder je vm bevestigen.
Dat is je lading. Nergens staat waar en hoe jij die lading moet vervoeren.
Ik ken iemand die heeft zo'n oude uitschuifbare radioantenne onder de DF zitten.
Politie? Dan even uitschuiven.
Ik fiets trouwens bijna altijd op het 'autogedeelte' van de weg, omdat er op mijn ww-route bijna geen vrijliggende fietspaden zijn ;-)
Op de 60km-wegen rijd ik trouwens meestal net naast de rode fietssuggestiestrook. Dat rode asfalt is namelijk slijtgevoeliger dan het grijze asfalt. Aangezien bijna alle automobilisten constant op het rode 'fietsgedeelte' rijden, rijd ik dus op het grijze 'autogedeelte'. Dat is meestal een stuk gladder.
Wim -de roetsende
Thys 209 Rowingbike - Milan SL MK7 - M5 CHR - DF 282
Berichten: 1.562
Topics: 16
Lid sinds: Apr 2017
Bedankt: 98
503 x bedankt in 349 berichten
Spoilers aan de zijkanten werken pas goed boven de 80 km/h. Downforce is geen noodzaak bij een traag aerodynamisch voertuig.[/quote]
Is er een noodzaak dat aangebrachte bagage nuttig moet zijn? Oftewel dat spoilers goed moeten werken of noodzakelijk zijn?
Dit staat niet in die wet.......
Niels, maas, van der Wal
[/quote]
Je schreef zelf dat bij een aerodynamische voertuig down force noodzakelijk is d.m.v. spoilers. Nogmaals de wet schrijft niet over bagage, maar over lading. Dat kan van alles zijn. Al leg je je buurvrouw dwars over de staartpunt van je velomobiel.
Het enige nut van spoilers is: Je krijgt er sterke beenspieren van. Spoilers veroorzaken erg veel turbulentie en hebben een sterk remmende werking op de snelheid.
Ik hoop op een praktische oplossing om een velomobiel breder te maken voor de keuze rijbaan of verplicht fietspad.
Berichten: 362
Topics: 3
Lid sinds: Dec 2019
Bedankt: 22
202 x bedankt in 124 berichten
(22-Feb-2021, 07:56 AM)PietV* schreef: Jammer voor jou Niels. Knip en plakwerk telt ook niet mee voor de breedte. Spiegels en bevestigingsdelen daarvan worden buiten beschouwing gelaten. Bevestigingsdelen tellen ook niet mee.
Spiegels en bevestigingsdelen daarvan....
Als je de juiste worden vet maakt zie je dat het slechts gaat om de bevestigingsdelen van de spiegels, knip- en plakwerk telt dus wel mee voor de breedte.
Stop making sense
Berichten: 175
Topics: 17
Lid sinds: Oct 2017
Bedankt: 0
50 x bedankt in 38 berichten
Uit een ander topic:
(10-Feb-2021, 08:19 PM)voodoo schreef: Die woordenstrijd is af en toe wel een "dingetje" op dit forum. Best jammer.
...
Berichten: 1.562
Topics: 16
Lid sinds: Apr 2017
Bedankt: 98
503 x bedankt in 349 berichten
23-Feb-2021, 04:22 PM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 23-Feb-2021, 04:24 PM door PietV*.)
(23-Feb-2021, 11:28 AM)Wim -de roetsende schreef: Gewoon een stokje van 76cm onder je vm bevestigen.
Dat is je lading. Nergens staat waar en hoe jij die lading moet vervoeren.
Ik ken iemand die heeft zo'n oude uitschuifbare radioantenne onder de DF zitten.
Politie? Dan even uitschuiven. Vind dit geen goede oplossing voor het verbreden van je velomobiel. Te simpel om politie mogelijk te kunnen misleiden.
Bovendien mag je geen scherp uitstekende delen hebben aan je fiets of aan de lading. Met scherp wordt bedoeld, enkele of meerdere delen die uitsteken ten opzichte van de contouren van het (beladen) voertuig.
Artikel 5.9.48 Regeling voertuigen
Fietsen mogen geen scherpe delen hebben die in geval van botsing gevaar voor lichamelijk letsel voor andere weggebruikers kunnen opleveren.
Artikel 5.18.8 Regeling voertuigen
De lading van voertuigen en verwisselbare uitrustingsstukken mogen geen scherpe delen hebben die in geval van botsing voor lichamelijk letsel voor andere weggebruikers kunnen opleveren.
Bovendien wordt de fietser als "zwakkere verkeersdeelnemer" beschermd t.o.v. bestuurders van motorrijtuigen ingevolge artikel 185 Wegenverkeerswet 1994. De civiele aansprakelijkheid en de omgekeerde bewijslast.
Als wat gebeurd op de rijbaan, met een verplicht fietspad er naast, en je hebt de boel belazerd, dus geen recht op die rijbaan te mogen rijden, dan vervalt die omgekeerde bewijslast voor de bestuurder van het motorrijtuig.
Ik hoop nog steeds op een juridisch deugdelijk voorbeeld van praktische velomobielverbreding. Geen flauwekul.
Berichten: 899
Topics: 11
Lid sinds: Apr 2017
Bedankt: 164
1547 x bedankt in 630 berichten
[/quote]
Het enige nut van spoilers is: Je krijgt er sterke beenspieren van. Spoilers veroorzaken erg veel turbulentie en hebben een sterk remmende werking op de snelheid.
[/quote]
Ik dacht zelf aan spoilers die aerodynamisch zijn; een beetje zoals de strips die schaatsers op hun hoofd plakte. Geen extra weerstand dus; maar een aerodynamisch hulpmiddel.
En of die strips echt hielpen......
Niels, stripfiguur, van der Wal
Berichten: 1.562
Topics: 16
Lid sinds: Apr 2017
Bedankt: 98
503 x bedankt in 349 berichten
23-Feb-2021, 04:39 PM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 23-Feb-2021, 05:05 PM door PietV*.)
(23-Feb-2021, 12:18 PM)voodoo schreef: (22-Feb-2021, 07:56 AM)PietV* schreef: Jammer voor jou Niels. Knip en plakwerk telt ook niet mee voor de breedte. Spiegels en bevestigingsdelen daarvan worden buiten beschouwing gelaten. Bevestigingsdelen tellen ook niet mee.
Spiegels en bevestigingsdelen daarvan....
Als je de juiste worden vet maakt zie je dat het slechts gaat om de bevestigingsdelen van de spiegels, knip- en plakwerk telt dus wel mee voor de breedte. Ben benieuwd welk knip- en plakwerk jij bedoelt voor het vaststellen van de breedte. Ik kan mij daar niets bij voorstellen.
(23-Feb-2021, 04:34 PM)Niels van der Wal schreef: Ik dacht zelf aan spoilers die aerodynamisch zijn; een beetje zoals de strips die schaatsers op hun hoofd plakte. Geen extra weerstand dus; maar een aerodynamisch hulpmiddel.
En of die strips echt hielpen......
Dat heet in de velomobielwereld stormstrips. Worden gebruikt om de laminaire stromingen bij zijwind te verstoren en daarmee het verschil in (lucht)druk aan loefzijde en lijzijde te verkleinen. Minder zog aan lijzijde.
https://www.velomobielonderdelen.nl/prod...-1-5-meter
Zal in de lengterichting aan de zijkanten weinig meer effect opleven dan een geringe verbreding van circa 1 a 1,5 cm.
Berichten: 362
Topics: 3
Lid sinds: Dec 2019
Bedankt: 22
202 x bedankt in 124 berichten
De spoilertjes op de zijkant uit de post van Niels, 1 post boven die van jou, de spoilertjes die je zelf knip- en plakwerk noemt.
Maar je mag best toegeven dat je verkeerd had gelezen dat het over de bevestigingsdelen van de spiegels ging.
Stop making sense
Berichten: 5.925
Topics: 151
Lid sinds: Apr 2017
Bedankt: 2142
7559 x bedankt in 3718 berichten
(22-Feb-2021, 07:56 AM)PietV* schreef: Jammer voor jou Niels. Knip en plakwerk telt ook niet mee voor de breedte. Spiegels en bevestigingsdelen daarvan worden buiten beschouwing gelaten. Bevestigingsdelen tellen ook niet mee.
(23-Feb-2021, 02:01 PM)Jurrien schreef: Uit een ander topic:
(10-Feb-2021, 08:19 PM)voodoo schreef: Die woordenstrijd is af en toe wel een "dingetje" op dit forum. Best jammer.
...
Toch heeft @voodoo wel gelijk.
In @PietV zijn zin is het onderwerp 'Spiegels en bevestigingsdelen daarvan'.
Dat betekent taalkundig gezien dat de bevestigingsdelen deel uit maken van de spiegels.
Dit is zeker geen 'woordenstrijd' maar gewoon zinsontleding.
Wim -de roetsende
Thys 209 Rowingbike - Milan SL MK7 - M5 CHR - DF 282
Berichten: 1.562
Topics: 16
Lid sinds: Apr 2017
Bedankt: 98
503 x bedankt in 349 berichten
23-Feb-2021, 09:56 PM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 23-Feb-2021, 09:59 PM door PietV*.)
(23-Feb-2021, 05:49 PM)voodoo schreef: De spoilertjes op de zijkant uit de post van Niels, 1 post boven die van jou, de spoilertjes die je zelf knip- en plakwerk noemt. Die spoilertjes voor force down die Niels noemde vind ik nog steeds knip- en plak werk. Dat is geen duurzame oplossing voor de feitelijke breedte van een velomobiel. Een lachertje voor de politie.
(23-Feb-2021, 05:49 PM)voodoo schreef: Maar je mag best toegeven dat je verkeerd had gelezen dat het over de bevestigingsdelen van de spiegels ging. Dat heb ik nooit verkeerd gelezen. Duidelijk overgenomen zoals in de wet beschreven. In het verleden heb ik wel geschreven over verwisselbare uitrustingsstukken, zoals het plakken van kappen over de wielkasten.
Had eerder verwacht dat je een praktische oplossing zou beschrijven voor die te smalle velomobielen zonder keuze rijbaan/verplicht fietspad.
Maar samen komen we wel bij een oplossing
|
Gebruikers die dit topic lezen: 3 gast(en)
|
Welkom
|
Je moet jezelf aanmelden voor je een bericht kunt plaatsen.
|
Nieuwe berichten
|
MM/DID naven
|
Misschien past het...melle z — 02:27 PM |
MM/DID naven
|
Misschien past het w...Jeroen S — 02:25 PM |
MM/DID naven
|
Als je er inderdaad ...blokdoorn — 02:23 PM |
MM/DID naven
|
Ik ben ook bang dat ...melle z — 02:22 PM |
Vandaag ben ik blij omdat.....
|
Boyd, zie ook de pos...Jeroen S — 02:17 PM |
Kruissnelheid vs Gemiddelde snelheid
|
Inderdaad was ik voo...Jeroen S — 02:14 PM |
MM/DID naven
|
Hallo Melle,
Ik ...Jeroen S — 02:11 PM |
Vandaag ben ik blij omdat.....
|
Als je een rib chiru...365cycle — 11:22 AM |
Kruissnelheid vs Gemiddelde snelheid
|
Ah ja, dat is 'm in...Arend-Jan — 09:23 AM |
MM/DID naven
|
MM - Michael van d...Arend-Jan — 08:59 AM |
Vandaag ben ik blij omdat.....
|
Ik heb de CCU in 4...Wim -de roetsende — 08:42 AM |
Kruissnelheid vs Gemiddelde snelheid
|
Heb het gevoel dat d...365cycle — 11:30 PM |
MM/DID naven
|
Check, voorwiel is 1...Victor — 11:14 PM |
Vandaag ben ik blij omdat.....
|
... Omdat de zachte ...Boyd Maduro — 10:12 PM |
Kruissnelheid vs Gemiddelde snelheid
|
En met CCU kan je pr...Frutsel — 08:25 PM |
Fietsreis Duinkerken - Straatsburg - Ei...
|
Aan het einde van ee...365cycle — 08:09 PM |
MM/DID naven
|
Ja, voornaven zijn o...melle z — 06:39 PM |
|