Waardering:
  • 1 stemmen - gemiddelde waardering is 5
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Promotie van het ligfietsen en de vereniging?
(11-Jan-2023, 01:38 PM)PlantageBohémien schreef:
moi schreef:LEF, by EV Mobility
Zo te zien geen trapas, dus niet voor grotere afstanden, wat me ook vaak opvalt is , dat er vaak iets ontwikkeld wordt voor 2 verschillende markten, de sportieve, recreatieve markt, en dan wil men op de markt voor mindervaliden ook nog een graantje mee pikken, het resultaat is dat het product tussen tussen de wal en het schip valt.
Idd niet voor grotere afstanden, maar dat geldt ook voor speed pedelecs; de meeste mensen zorgen dat ze voldoende batterij hebben om de hele route in ieder geval op middelmatige ondersteuning te kunnen rijden. 
En pas sinds kort is de Strömer ST7 op de markt, met een lel van een accu waardoor je qua gemiddelde snelheid eindelijk in de buurt komt van een sterke rijder in een velomobiel.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
(10-Jan-2023, 06:44 PM)Bart Verbeek schreef:
  • In- en uitstappen moet veel beter. Natuurlijk zijn alle velomobielrijders jong en atletisch. Of erger nog, oud en atletisch. Maar dat in- en uitstappen lijkt nergens naar. Het lijkt wel een kayak. Ik heb jarenlang kayak gevaren, maar als je omslaat en je kunt er niet uitkomen dan is dat best irritant.
  • Je moet een passagier kunnen meenemen. Dat hoeft niet per se ín de velomobiel, dat mag er ook achter. Zolang het er maar cool uitziet.
  • Draaicirkel. De draaicirkel moet circa 3 meter 50 zijn. Dat is werkbaar.
  • Overzicht. In het begin moest ik erg wennen aan het gebrek aan overzicht over het verkeer op de trike. Na drie jaar voelt het al meer vertrouwd, maar het voelt veiliger op de rechtopfiets. In de velomobiel had ik het gevoel totaal geen overzicht te hebben. Afhankelijk van twee minuscule trillende spiegeltjes zonder de mogelijkheid over mijn schouder te kijken.
  • Een velomobiel moet ook een achteruit hebben.
  • De naamgeving "velomobiel" is het toppunt van oubolligheid. Als er dan ook nog een ouwe witte man in zit met lang onverzorgd haar, dan wil niemand meer in zoiets aangetroffen worden. Verzin iets vlotters.
Ik denk dat je met een dergelijk eisenpakket niet uitkomt bij welke ligfiets dan ook, maar eerder bij lichte elektrische voertuigen zoals de Carver (https://carver.earth) of de Squad (https://www.squadmobility.com).
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , 365cycle
(11-Jan-2023, 02:41 PM)365cycle schreef:
(11-Jan-2023, 01:38 PM)PlantageBohémien schreef:
moi schreef:LEF, by EV Mobility
Zo te zien geen trapas, dus niet voor grotere afstanden, wat me ook vaak opvalt is , dat er vaak iets ontwikkeld wordt voor 2 verschillende markten, de sportieve, recreatieve markt, en dan wil men op de markt voor mindervaliden ook nog een graantje mee pikken, het resultaat is dat het product tussen tussen de wal en het schip valt.
Idd niet voor grotere afstanden, maar dat geldt ook voor speed pedelecs; de meeste mensen zorgen dat ze voldoende batterij hebben om de hele route in ieder geval op middelmatige ondersteuning te kunnen rijden. 
En pas sinds kort is de Strömer ST7 op de markt, met een lel van een accu waardoor je qua gemiddelde snelheid eindelijk in de buurt komt van een sterke rijder in een velomobiel.

We hebben al een topic over de LEF waar het bedrijf zelf ook reageert: Klik!

Groet,

Marco
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , 365cycle
(11-Jan-2023, 10:38 PM)Martin van Mourik schreef:
(10-Jan-2023, 06:44 PM)Bart Verbeek schreef:
  • In- en uitstappen moet veel beter. Natuurlijk zijn alle velomobielrijders jong en atletisch. Of erger nog, oud en atletisch. Maar dat in- en uitstappen lijkt nergens naar. Het lijkt wel een kayak. Ik heb jarenlang kayak gevaren, maar als je omslaat en je kunt er niet uitkomen dan is dat best irritant.
  • Je moet een passagier kunnen meenemen. Dat hoeft niet per se ín de velomobiel, dat mag er ook achter. Zolang het er maar cool uitziet.
  • Draaicirkel. De draaicirkel moet circa 3 meter 50 zijn. Dat is werkbaar.
  • Overzicht. In het begin moest ik erg wennen aan het gebrek aan overzicht over het verkeer op de trike. Na drie jaar voelt het al meer vertrouwd, maar het voelt veiliger op de rechtopfiets. In de velomobiel had ik het gevoel totaal geen overzicht te hebben. Afhankelijk van twee minuscule trillende spiegeltjes zonder de mogelijkheid over mijn schouder te kijken.
  • Een velomobiel moet ook een achteruit hebben.
  • De naamgeving "velomobiel" is het toppunt van oubolligheid. Als er dan ook nog een ouwe witte man in zit met lang onverzorgd haar, dan wil niemand meer in zoiets aangetroffen worden. Verzin iets vlotters.
Ik denk dat je met een dergelijk eisenpakket niet uitkomt bij welke ligfiets dan ook, maar eerder bij lichte elektrische voertuigen zoals de Carver (https://carver.earth) of de Squad (https://www.squadmobility.com).

De vraag is volgens mij niet "bij welke ligfiets kom je uit?", maar "hoe moet een ligfiets eruit zien wil hij populair kunnen worden?".
Keuzes worden eenvoudiger naarmate je minder keus hebt  FlevoTrikeJouta Tadpole Blue Line | Quest 377 | Trident Titan
Antwoord }
Bedankt door:
(11-Jan-2023, 11:40 PM)Bart Verbeek schreef: De vraag is volgens mij niet "bij welke ligfiets kom je uit?", maar "hoe moet een ligfiets eruit zien wil hij populair kunnen worden?".
Dan stel je nog steeds de verkeerde vraag.

Naast de olie-lobby uit het begin van de vorige eeuw hier nog een leuk stukje over hoe dit soort dingen werken:
https://www.slashgear.com/867718/the-rea...rmat-wars/

Geld, marketing, het toelaten van een minder product, er is een hoop nodig om iets écht mainstream te krijgen.
Antwoord }
Bedankt door: Jan van Ochten
(11-Jan-2023, 11:29 PM)Roepers schreef:
(11-Jan-2023, 02:41 PM)365cycle schreef:
(11-Jan-2023, 01:38 PM)PlantageBohémien schreef:
moi schreef:LEF, by EV Mobility
Zo te zien geen trapas, dus niet voor grotere afstanden, wat me ook vaak opvalt is , dat er vaak iets ontwikkeld wordt voor 2 verschillende markten, de sportieve, recreatieve markt, en dan wil men op de markt voor mindervaliden ook nog een graantje mee pikken, het resultaat is dat het product tussen tussen de wal en het schip valt.
Idd niet voor grotere afstanden, maar dat geldt ook voor speed pedelecs; de meeste mensen zorgen dat ze voldoende batterij hebben om de hele route in ieder geval op middelmatige ondersteuning te kunnen rijden. 
En pas sinds kort is de Strömer ST7 op de markt, met een lel van een accu waardoor je qua gemiddelde snelheid eindelijk in de buurt komt van een sterke rijder in een velomobiel.

We hebben al een topic over de LEF waar het bedrijf zelf ook reageert: Klik!

Groet,

Marco

het bedrijf is intussen permanent gesloten
groet sjef
Antwoord }
Bedankt door:
(12-Jan-2023, 12:14 AM)sjefke schreef: het bedrijf is intussen permanent gesloten
Humor, die tegenstrijdige berichten bij dit soort clubs. Dat beweren ze zelf namelijk niet. Na o.a. het lezen van dat oude topic heb ik eerlijk gezegd meer vertrouwen in jouw berichtgeving Big Grin
Antwoord }
Bedankt door: Jan van Ochten , Willeke_IGKT
(12-Jan-2023, 12:17 AM)365cycle schreef:
(12-Jan-2023, 12:14 AM)sjefke schreef: het bedrijf is intussen permanent gesloten
Humor, die tegenstrijdige berichten bij dit soort clubs. Dat beweren ze zelf namelijk niet. Na o.a. het lezen van dat oude topic heb ik eerlijk gezegd meer vertrouwen in jouw berichtgeving Big Grin


.ziehier
groet sjef
Antwoord }
Bedankt door:
Hans Schipper (hierboven) heeft het voor elkaar gekregen om in de bijlage van Trouw een reactie geplaatst te krijgen. Waarin hij reageert op de aandacht die het weekend magazine van de Trouw schonk aan het fenomeen nostalgische auto en de opkomst van de elektrische auto. Zijn kopje is: 45 km per uur. Tijdgeest zaterdag 28 januari.
Hij vraagt ook daar om eens een themanummer te wijden aan alternatieven voor persoonlijk vervoer (velomobiel, Drymer, Elf noemt hij). Het zou mooi zijn als we zoiets zouden kunnen realiseren.
@Hans: ben benieuwd of je nog contact hebt gekregen met de Trouw redactie, PM naar mij?
Ik was blij verrast het te lezen, deze reactie van Hans, wat goed gedaan!

De 45 km/u max snelheid vind ik een interessante suggestie. Een idee dat prikkelt en past in het kader van de gedachte dat we als mensen eigenlijk terug zouden moeten naar begrensde CO2 productie per persoon op jaarbasis zodat we werkelijk een globale temperatuurstijging kunnen voorkomen.

Ik kan jullie aanraden de ideeën van een Duitse econoom eens te beluisteren. Hij beweert overigens ook dat we ons huidige Westerse consumptieniveau niet klimaatneutraal kunnen handhaven door middel van meer 'groene techniek'. Omdat iedere vorm van meer techniek ook weer onverwachte milieubelasting oplevert (zoals bijvoorbeeld de accu en e-waste van iedere e-fiets) Hier een leuke intro, hij is een echte fietser: https://youtu.be/47FhgPmaJOk

Ik heb sinds vijf jaar geen auto meer. Maar merk nog steeds dat ik ook wat velomobiel betreft blijf kijken naar modelletjes die wellicht 5 procent sneller kunnen fietsen met dezelfde inspanning. Dat is aan de ene kant een erg leuke hobby. Maar als je het realistisch bekijkt natuurlijk volkomen onzin. De DF XL uit 2016 waarin ik nu fiets is al een wonder op drie wielen. Toch geldt dit volgens mij: als je geen auto meer hebt stap je er ook echt niet meer in.

Ik merk ook dat ik radicaliseer; helpt Radical Design, denken jullie? Een pure terugkeer naar de HPV mét een naafdynamo voor verlichting die je overdag in een vrijloopstand kunt zetten. Ben het opladen van alle gadgets zat ondertussen. Ook de twee Lupine accuutjes van me zijn over 5 jaar e-afval...

Een velomobiel demonstratie op die bewuste snelweg die doodloopt in Den Haag: motto 45 km/u is de maximum snelheid voor iedereen! Wie durft? De velomobiel is de absolute tegenpool van de trekker. En nee: ik zou het niet leuk vinden om door een ME'er met velomobiel en al te worden opgetild en afgevoerd te worden. Maar wellicht zijn de scheurtjes in het carbon en krassen in de lak de actie waard? Ik weet het: het is verboden om met een fiets je op de snelweg te begeven, maar als we het nou eens netjes vragen en dan op een mooie zondagochtend, via de vluchtstrook...?

Ik durf het, wel 40 km/u koerssnelheid aanhouden hè, met zijn allen! En niet zo'n velomobiele file veroorzaken zoals in Utrecht onlangs bij de OBT, dat is geen goede reclame voor alle filerijders. Bietje deurrieden op die A-12! En stoppen doen we pas op het Binnenhof!
Antwoord }
Bedankt door: 365cycle , Hoekie , mvdriel , Willeke_IGKT , Roefie , =oNNo=
(08-Feb-2023, 11:09 AM)Arjen Meurs schreef: Ik kan jullie aanraden de ideeën van een Duitse econoom eens te beluisteren. Hij beweert overigens ook dat we ons huidige Westerse consumptieniveau niet klimaatneutraal kunnen handhaven door middel van meer 'groene techniek'. Omdat iedere vorm van meer techniek ook weer onverwachte milieubelasting oplevert (zoals bijvoorbeeld de accu en e-waste van iedere e-fiets)  Hier een leuke intro, hij is een echte fietser: https://youtu.be/47FhgPmaJOk
Ga ik bekijken Arjen, thanks! En sowieso dank voor je bericht. Soms zakt me de moed even in de schoenen. Wat ik doe, doe ik een beetje voor mezelf en een beetje meer voor m'n kind. Het idee dat ik aan alle kanten het allerduurzaamst moet zijn heb ik al losgelaten; in de maatschappij zoals die nu is lukt het me gewoon niet. Verregaand afval scheiden bijvoorbeeld, in een stad die zelfs gestopt is met plastic scheiden, is zo'n voorbeeld dat ik opgegeven heb. Heel regelmatig 2 uur kwijt zijn om van dat plastic af te komen (bij het milieustation) is met de tijd die ik heb gewoon niet haalbaar. Zeker niet omdat ik twijfel of het vanaf dat milieustation niet alsnog op de grote hoop gaat.
Minder plastic verpakkingen kopen is óók een uitdaging, zeker als je geen uren de tijd hebt om je boodschappen te doen.

Wat me wél positief stemt is dat ik eigenlijk iedere dag wel weer iets tegenkom waaruit blijkt dat er nu momentum is, dat steeds meer mensen iets willen veranderen. Als steeds meer mensen hun zelfgekozen strijd aangaan zoals wij dat met vervoer doen, dan plukken we daar in de toekomst allemaal de vruchten van Smile 

(08-Feb-2023, 11:09 AM)Arjen Meurs schreef: Ik heb sinds vijf jaar geen auto meer. Maar merk nog steeds dat ik ook wat velomobiel betreft blijf kijken naar modelletjes die wellicht 5 procent sneller kunnen fietsen met dezelfde inspanning. Dat is aan de ene kant een erg leuke hobby. Maar als je het realistisch bekijkt natuurlijk volkomen onzin. De DF XL uit 2016 waarin ik nu fiets is al een wonder op drie wielen. Toch geldt dit volgens mij: als je geen auto meer hebt stap je er ook echt niet meer in.
De drempel om de auto te pakken is zonder auto in ieder geval een stuk hoger. Gisteravond moest ik nog even een kleine 30 km afleggen en als ik er één gehad had had ik 'm waarschijnlijk gepakt; het was rustig op de weg en venijnig koud, ik was later dan afgesproken en moest naar een plek waar ik de velomobiel niet betrouwbaar kan stallen.

Wat betreft het vervangen van een velomobiel, daar heb ik minder moeite mee; zolang er veel meer vraag is dan aanbod en de tweedehands prijzen zo belachelijk hoog zijn dat het aspirant-velonauten op afstand houdt, mogen er van mij veel meer gebouwd worden en voed ik de tweedehandsmarkt met plezier.

(08-Feb-2023, 11:09 AM)Arjen Meurs schreef: Ik merk ook dat ik radicaliseer; helpt Radical Design, denken jullie? Een pure terugkeer naar de HPV mét een naafdynamo voor verlichting die je overdag in een vrijloopstand kunt zetten. Ben het opladen van alle gadgets zat ondertussen. Ook de twee Lupine accuutjes van me zijn over 5 jaar e-afval...
Een iets grotere accu gaat waarschijnlijk langer mee dan één die je regelmatig helemaal leeg rijdt. Wat betreft 100% HPV: Besef je wel dat een accu efficiënter is dan onze lichamen, en het dus discutabel is of een snelle volledig elektrische DF in combinatie met minimaal eten en bewegen misschien niet beter voor het milieu is dan zelf trappen. Sporten moeten we ook om onszelf gezond te houden; ik kies er dus voor om de sweetspot van een zo snel mogelijke velomobiel met elektrische verlichting op te zoeken. Daarmee wordt m'n actieradius het grootst, waardoor ik dus minder snel naar een huurauto grijp.

(08-Feb-2023, 11:09 AM)Arjen Meurs schreef: Een velomobiel demonstratie op die bewuste snelweg die doodloopt in Den Haag: motto 45 km/u is de maximum snelheid voor iedereen! Wie durft? 
Hoewel ik het idee fantastisch vind, durf en wil ik het niet.

Wil: De velomobiel heeft onder verstokte automobilisten al geen topimago. Zo hier en daar peuter ik er één uit de auto en werk ik ze een velomobiel in, zonder uitzondering vinden ze het veel leuker dan vantevoren verwacht. Ook al kopen ze er daarna geen, de opener houding naar alternatief vervoer is daarmee wel begonnen. 
Durf: Ik heb een kleurtje. Mijn ervaring in situaties waar politie aan te pas komt, is dat ik zonder uitzondering aan het kortste eind trek. Voorbeelden te over. Ik ben ook nog eens groot, fit en kaal; de kans dat er 2 of 3 ME'ers op me springen is groter dan dat iemand het in z'n eentje probeert. hoewel ik 100% achter XR sta is dit één van de redenen dat ik nooit bij een protest verschijn.
Antwoord }
Bedankt door: Hoekie , mvdriel , Willeke_IGKT
Hoi Kevin, ik denk dat het blokkeren van de A12 ook geen goed idee is, misschien handiger om een velomobiel-tocht eens te laten pauzeren op het Binnenhof en met de club gewoon als fietsers, dus 100 % legaal én snel naar het Binnenhof te rijden. Misschien dat je zo'n bijeenkomstje van fietsers wel moet melden, maar ja het zijn geen trekker hè. Dus misschien wel op de normale rijbaan in de stad waar we samen zijn met auto's. Dat mag voor de meesten van ons ook, en ik heb nog nooit meegemaakt dat ze mijn DF op breedte gaan meten. Dat moet dan wel een soepele en snelle entree zijn, niet van dat benauwde gekruip en gesluipdoor: deurfietsen dus!
Vervolgens Markie-Mark eens laten plaatsnemen in een tonijntje of bulkie (met die handig verstelbare stoeltjes!) en hem een rondje laten rijden. 

Ik was vandaag bij de kapper met zoonlief en las daar de Bicycling. Ik ga de redactie daarvan eens aanschrijven, volgens mij is dit een erg handig blad voor verstokte racefietsers om eens kennis te maken met de lol van een velomobiel, en dat er écht geen motor in zit als je de Cervélo fietsers weer eens inhaalt... Zo'n Climate Classic die ik vorig jaar reed moet toch wel tot de verbeelding spreken, en dan niet met de auto en fietsen op het dak naar start en finish maar gewoon trappen drie dagen. 

Ook bij ons in Utrecht schijn de burgemeester zelf nu het plastic uit het huisvuil te plukken, geloof jij het? Eerst zien en dan geloven; leuk item voor Het Klokhuis.

Ik moet wel lachen om Herr Professor Niko Paech: hij pleit ervoor om in Duitsland de Autobahn te sluiten en er eventueel windmolens op te bouwen, met fietspaden erlangs. Hij onderbouwt zijn ideeën, ook heel praktisch. Dat moet je durven om zoiets in Duitsland te zeggen, heerlijk! 
Ik vind overigens echt net als hij dat geen weldenkend mens het recht heeft om voor zijn of haar plezier in een vliegtuig te stappen op dit moment. En eerlijk gezegd vind ik de auto van de doorsnee Nederlander vergelijkbaar met een privé-jet voor je deur, vooral omdat er miljoenen van die dozen in NL zijn, en dus qua aantallen een grotere impact op de openbare ruimte hebben dan een handvol privé-jets, hoe verschrikkelijk die per unit ook vervuilen.

Misschien moet het blad de Ligfietser& ook eens wat opgeschud worden, ik kreeg een paar weken terug een telefoontje van Ramses die vroeg om meer fut & verjonging van het blad. Best lang gesprek, hij vindt echt dat het wat sappiger mag. De redactie is inderdaad volledig 60+ (maar wél met één zeer extreem en radicaal lid dan, waar ze nog geen weet van hebben..!).  

Dus: stukje over de Bülk en wat venijn over het autorijden is welkom van jouw kant als dertiger! Wink

Ik rijd mij Lupine accuutjes wel helemaal op, en dan inderdaad maar een wat forsere ervoor in de plaats, of twee. Er staat op Marktplaats al tijdje een bijna nieuwe tweedehands Carbon Quest, in Almere. Misschien leuke tweede fiets erbij, en ook mijn vriendin er eens wat in laten rondrijden. Je hebt helemaal gelijk: na een jaar verkoop je hem bijna voor dezelfde prijs weer door. Ik merk dat ik verknocht raak aan mijn gele geval.


(08-Feb-2023, 12:02 PM)365cycle schreef:
(08-Feb-2023, 11:09 AM)Arjen Meurs schreef: Ik kan jullie aanraden de ideeën van een Duitse econoom eens te beluisteren. Hij beweert overigens ook dat we ons huidige Westerse consumptieniveau niet klimaatneutraal kunnen handhaven door middel van meer 'groene techniek'. Omdat iedere vorm van meer techniek ook weer onverwachte milieubelasting oplevert (zoals bijvoorbeeld de accu en e-waste van iedere e-fiets)  Hier een leuke intro, hij is een echte fietser: https://youtu.be/47FhgPmaJOk
Ga ik bekijken Arjen, thanks! En sowieso dank voor je bericht. Soms zakt me de moed even in de schoenen. Wat ik doe, doe ik een beetje voor mezelf en een beetje meer voor m'n kind. Het idee dat ik aan alle kanten het allerduurzaamst moet zijn heb ik al losgelaten; in de maatschappij zoals die nu is lukt het me gewoon niet. Verregaand afval scheiden bijvoorbeeld, in een stad die zelfs gestopt is met plastic scheiden, is zo'n voorbeeld dat ik opgegeven heb. Heel regelmatig 2 uur kwijt zijn om van dat plastic af te komen (bij het milieustation) is met de tijd die ik heb gewoon niet haalbaar. Zeker niet omdat ik twijfel of het vanaf dat milieustation niet alsnog op de grote hoop gaat.
Minder plastic verpakkingen kopen is óók een uitdaging, zeker als je geen uren de tijd hebt om je boodschappen te doen.

Wat me wél positief stemt is dat ik eigenlijk iedere dag wel weer iets tegenkom waaruit blijkt dat er nu momentum is, dat steeds meer mensen iets willen veranderen. Als steeds meer mensen hun zelfgekozen strijd aangaan zoals wij dat met vervoer doen, dan plukken we daar in de toekomst allemaal de vruchten van Smile 

(08-Feb-2023, 11:09 AM)Arjen Meurs schreef: Ik heb sinds vijf jaar geen auto meer. Maar merk nog steeds dat ik ook wat velomobiel betreft blijf kijken naar modelletjes die wellicht 5 procent sneller kunnen fietsen met dezelfde inspanning. Dat is aan de ene kant een erg leuke hobby. Maar als je het realistisch bekijkt natuurlijk volkomen onzin. De DF XL uit 2016 waarin ik nu fiets is al een wonder op drie wielen. Toch geldt dit volgens mij: als je geen auto meer hebt stap je er ook echt niet meer in.
De drempel om de auto te pakken is zonder auto in ieder geval een stuk hoger. Gisteravond moest ik nog even een kleine 30 km afleggen en als ik er één gehad had had ik 'm waarschijnlijk gepakt; het was rustig op de weg en venijnig koud, ik was later dan afgesproken en moest naar een plek waar ik de velomobiel niet betrouwbaar kan stallen.

Wat betreft het vervangen van een velomobiel, daar heb ik minder moeite mee; zolang er veel meer vraag is dan aanbod en de tweedehands prijzen zo belachelijk hoog zijn dat het aspirant-velonauten op afstand houdt, mogen er van mij veel meer gebouwd worden en voed ik de tweedehandsmarkt met plezier.

(08-Feb-2023, 11:09 AM)Arjen Meurs schreef: Ik merk ook dat ik radicaliseer; helpt Radical Design, denken jullie? Een pure terugkeer naar de HPV mét een naafdynamo voor verlichting die je overdag in een vrijloopstand kunt zetten. Ben het opladen van alle gadgets zat ondertussen. Ook de twee Lupine accuutjes van me zijn over 5 jaar e-afval...
Een iets grotere accu gaat waarschijnlijk langer mee dan één die je regelmatig helemaal leeg rijdt. Wat betreft 100% HPV: Besef je wel dat een accu efficiënter is dan onze lichamen, en het dus discutabel is of een snelle volledig elektrische DF in combinatie met minimaal eten en bewegen misschien niet beter voor het milieu is dan zelf trappen. Sporten moeten we ook om onszelf gezond te houden; ik kies er dus voor om de sweetspot van een zo snel mogelijke velomobiel met elektrische verlichting op te zoeken. Daarmee wordt m'n actieradius het grootst, waardoor ik dus minder snel naar een huurauto grijp.

(08-Feb-2023, 11:09 AM)Arjen Meurs schreef: Een velomobiel demonstratie op die bewuste snelweg die doodloopt in Den Haag: motto 45 km/u is de maximum snelheid voor iedereen! Wie durft? 
Hoewel ik het idee fantastisch vind, durf en wil ik het niet.

Wil: De velomobiel heeft onder verstokte automobilisten al geen topimago. Zo hier en daar peuter ik er één uit de auto en werk ik ze een velomobiel in, zonder uitzondering vinden ze het veel leuker dan vantevoren verwacht. Ook al kopen ze er daarna geen, de opener houding naar alternatief vervoer is daarmee wel begonnen. 
Durf: Ik heb een kleurtje. Mijn ervaring in situaties waar politie aan te pas komt, is dat ik zonder uitzondering aan het kortste eind trek. Voorbeelden te over. Ik ben ook nog eens groot, fit en kaal; de kans dat er 2 of 3 ME'ers op me springen is groter dan dat iemand het in z'n eentje probeert. hoewel ik 100% achter XR sta is dit één van de redenen dat ik nooit bij een protest verschijn.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , 365cycle
Citaat:Durf: Ik heb een kleurtje. Mijn ervaring in situaties waar politie aan te pas komt, is dat ik zonder uitzondering aan het kortste eind trek. Voorbeelden te over. Ik ben ook nog eens groot, fit en kaal; de kans dat er 2 of 3 ME'ers op me springen is groter dan dat iemand het in z'n eentje probeert. hoewel ik 100% achter XR sta is dit één van de redenen dat ik nooit bij een protest verschijn.

Telkens als ik zoiets lees of hoor merk ik weer hoe heftig ik dit eigenlijk vind.

Vandaag nog op tv een zwarte jongeman die aangaf banger te zijn voor de politie dan voor de criminelen uit zijn buurt. Was in het journaal naar aanleiding van een toespraak van Biden over politiegeweld en politiehervormingen.

Ik, als man met een witte huidskleur, kan mij hier dus geen enkele voorstelling van maken. Ik heb hier dus geen enkele ervaring mee én dat zegt dus al genoeg. Helaas.
Wim -de roetsende

Thys 209 Rowingbike  -  Milan SL MK7  -  M5 CHR  -  M5 Minimal.Bike  -  M-SUB  -  VNR BT Freewheeler

Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , Roepers , Hoekie , 365cycle , Lig-hen
Tsja, VS is wel anders dan NL. Heb daar een jaar gewoond.
Maar als Cycle365 het zegt van wat hij in NL ervaart, geloof ik hem gelijk. Te triest voor woorden.

In relatie tot het topic lijkt het überhaupt soms als je anders bent, niet in het standaard plaatje valt, dat menigeen er iets van vinden moet. Zoals bij ligfietsers/velonauten. Met charmante bewoordingen, maar ook met niet charmante bewoordingen. Dat is eigenlijk al te gek voor woorden.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , 365cycle , Lig-hen
(08-Feb-2023, 10:55 PM)Wim -de roetsende schreef:
Citaat:Durf: Ik heb een kleurtje. Mijn ervaring in situaties waar politie aan te pas komt, is dat ik zonder uitzondering aan het kortste eind trek. Voorbeelden te over. Ik ben ook nog eens groot, fit en kaal; de kans dat er 2 of 3 ME'ers op me springen is groter dan dat iemand het in z'n eentje probeert. hoewel ik 100% achter XR sta is dit één van de redenen dat ik nooit bij een protest verschijn.
Telkens als ik zoiets lees of hoor merk ik weer hoe heftig ik dit eigenlijk vind.

Vandaag nog op tv een zwarte jongeman die aangaf banger te zijn voor de politie dan voor de criminelen uit zijn buurt. Was in het journaal naar aanleiding van een toespraak van Biden over politiegeweld en politiehervormingen.
Eens en herkenbaar, maar dat is ook wel weer dubbel. Ik ben me heel bewust van privileges die ik op dat gebied ook weer heb. Ooit gebeurd in het buitenland, toen m'n bovenlijf nog een stukje forser was dan het nu is: paar gasten in de metro, vroeg in de nacht, waren duidelijk op oorlogspad. Ik sprak de taal maar heel beperkt, en een toerist is al snel een beetje een doelwit. Zittend kan je je slecht verdedigen, dus ik stond zichtbaar geïrriteerd op... en ondanks dat ze met z'n vieren waren was mijn 1.94m ten opzichte van hun 1.65-1.70m blijkbaar voldoende angstaanjagend om de hele situatie in één keer op te lossen Big Grin

Een kleurtje, kale kop en een baard zijn als je wat minder vriendelijk kijkt dus ook weleens een flink voordeel. Want:

(08-Feb-2023, 10:55 PM)Wim -de roetsende schreef: Ik, als man met een witte huidskleur, kan mij hier dus geen enkele voorstelling van maken. Ik heb hier dus geen enkele ervaring mee én dat zegt dus al genoeg. Helaas.
Dat heb ik eigenlijk met angst van welke voorbijganger dan ook. Het feit dat ik regelmatig totaal onbezorgd tussen 23:00 en 02:00 door "gevaarlijke" wijken fiets met een enorm opvallend apparaat is daar een goed voorbeeld van.

(08-Feb-2023, 11:21 PM)Hoekie schreef: Tsja, VS is wel anders dan NL. Heb daar een jaar gewoond.
Maar als Cycle365 het zegt van wat hij in NL ervaart, geloof ik hem gelijk. Te triest voor woorden.

In relatie tot het topic lijkt het überhaupt soms als je anders bent, niet in het standaard plaatje valt, dat menigeen er iets van vinden moet. Zoals bij ligfietsers/velonauten. Met charmante bewoordingen, maar ook met niet charmante bewoordingen. Dat is eigenlijk al te gek voor woorden.
Klopt. Ook de velomobiel lokt altijd een reactie uit, maar meestal wel wat neutraler dan een buitenlands uiterlijk.
Antwoord }
Bedankt door: Hoekie , Willeke_IGKT , Lig-hen
Toen ik voor het eerst met mijn Mexicaanse collega op zakenreis ging, zei hij op het vliegveld: "If you take the longest queue and I take the shortest, you still will be faster, even though I packed my suitcase for easy inspection."
"No, do not take the same queue as I do, passengers talking with suspects will be searched as well, that's double time loss."

Bij elke vlucht werd zijn koffer binnenstebuiten gekeerd, puur omdat hij in Mexico geboren is.
Telkens een vernedering voor hem. Gelaten ondergaan geeft het minste oponthoud.
De rol van machteloze toeschouwer is tergend voor mij.
Even an absolute beginner has to start somewhere.

Antwoord }
Bedankt door: Hoekie , Willeke_IGKT , 365cycle , Lig-hen
Vooroordelen zijn, evolutionair gezien, bijzonder nuttig. Als er iets op je afstormt, kun je maar beter aannemen dat het je op kan eten, zodat je maakt dat je wegkomt. Alle keren dat je voor niets wegloopt, leveren minder schade op dan een keer niet weglopen terwijl dat wel moet.

Iedereen is dus meestal bevooroordeeld, en dat is logisch. Als het niet terecht is, dan is dat wel vervelend natuurlijk. Maar niet iets om je persoonlijk aan te trekken.
Keuzes worden eenvoudiger naarmate je minder keus hebt  FlevoTrikeJouta Tadpole Blue Line | Quest 377 | Trident Titan
Antwoord }
Bedankt door: Hoekie , Willeke_IGKT , 365cycle
(08-Feb-2023, 04:58 PM)Arjen Meurs schreef: Hoi Kevin, ik denk dat het blokkeren van de A12 ook geen goed idee is, misschien handiger om een velomobiel-tocht eens te laten pauzeren op het Binnenhof en met de club gewoon als fietsers, dus 100 % legaal én snel naar het Binnenhof te rijden.

Ahum, het Binnenhof is de komende jaren dicht voor verbouwing. Je moet de komende tijd een driekwart kilometer noordelijker zijn, in het voormalig ministerie-gebouw van Economische Zaken.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , 365cycle
(09-Feb-2023, 12:00 AM)Lopopodium schreef: Ahum, het Binnenhof is de komende jaren dicht voor verbouwing. Je moet de komende tijd een driekwart kilometer noordelijker zijn, in het voormalig ministerie-gebouw van Economische Zaken.

Big Grin Big Grin Big Grin
Wim -de roetsende

Thys 209 Rowingbike  -  Milan SL MK7  -  M5 CHR  -  M5 Minimal.Bike  -  M-SUB  -  VNR BT Freewheeler

Antwoord }
Bedankt door: 365cycle
(08-Feb-2023, 11:34 PM)TvWijk schreef: Toen ik voor het eerst met mijn Mexicaanse collega op zakenreis ging, zei hij op het vliegveld: "If you take the longest queue and I take the shortest, you still will be faster, even though I packed my suitcase for easy inspection."
"No, do not take the same queue as I do, passengers talking with suspects will be searched as well, that's double time loss."

Bij elke vlucht werd zijn koffer binnenstebuiten gekeerd, puur omdat hij in Mexico geboren is.
Telkens een vernedering voor hem. Gelaten ondergaan geeft het minste oponthoud.
De rol van machteloze toeschouwer is tergend voor mij.

Had ie de drugs in jouw koffer verstopt?  Wink

(08-Feb-2023, 12:02 PM)365cycle schreef:  Soms zakt me de moed even in de schoenen. Wat ik doe, doe ik een beetje voor mezelf en een beetje meer voor m'n kind. 

Het kan verkeren. Als fervent kilometervreter in een leasebak had ik nooit nagedacht over zulke zaken. Maar de loopafstanden van en naar mijn auto zetten mij aan het denken. Een e-bike was sneller en relaxter dan autorijden. Meer e-biken zette me aan het denken. Een e-ligfiets was minder belastend voor het achterwerk en dus een logisch vervolg. Meer e-triken en het feit dat mijn auto vervangen moest worden zette me aan het denken. Hoe nodig had ik die auto eigenlijk?

Dus logisch nadenken en onbevangenheid leidde vanzelf tot autoloosheid. Dat het goed is voor het milieu is mooi meegenomen. Daar kan ik nu mooi prat op gaan. Toch is dat nooit vooraf een belangrijke overweging geweest. Dat ik het voor het nageslacht doe kan ik ook niet beweren. Ik heb geen kinderen.

Toch kan ik de onrechtvaardigheid van onnadenkende vervuiling slecht verdragen. Weer een beetje terug naar een menselijke maat en kijken naar de gevolgen van je daden is veel rustgevender.

Misschien ben ik nu de facto een milieu freak. Ik voel mij niet zo. Ik ben meer een logica freak. En logica heeft mij tot hier geleid. Ik denk dat er dus nog wel hoop is.
Keuzes worden eenvoudiger naarmate je minder keus hebt  FlevoTrikeJouta Tadpole Blue Line | Quest 377 | Trident Titan
Antwoord }
De zwager van mijn zwager heeft ook een kleurtje. Hij ziet er wat jonger uit dan ie is, en is financieel succesvol. Donkere jonge vent in een dure auto, die houden we maar even aan. Ben ooit zelf es aangehouden met 2 Marrokaanse collega's. Met een zongebruind kleurtje en bruine ogen donkere haren kon ik ook zo voor Marrokaan doorgaan. Vonden ze heel raar toen ze mijn i.d. kaart en geboorteplaats zagen. Na 20 minuten dolen in eindeloos 1 richtingsverkeer was via 5 meter fietspad de uitweg gevonden. Verder helemaal geen enkel verkeer, geen gevaar. Toch volgende een boete.

Ook de astronomisch stijgende benzineprijs werkte niet om mensen uit de auto te krijgen. Heb een fietsende collega, racefiets, mtb die op 7 km van het werk woont maar iedere dag met de auto komt. Nu ligt er ongeveer een jaar en stuk weg en brug uit, wat tot files in het dorp en omrijden leidt. Na enkele maanden komt ie tot de conclusie dat ie met de fiets net zo snel zou zijn als met de auto.

Als je de uren mee rekent die je moet werken om de auto te betalen, is ie buitengewoon langzaam. Daarnaast vervuildend en anderszins slecht voor het milieu. We zijn hier niet auto loos, maar de fiets kilometers van de familie overtreffen de autokilometers wel.

Ik vrees dat de doorbraak niet gaat komen, met de e bike is het voordeel van de snelheid weg, comfort kun je wel over praten, maar dat is lastig over te brengen. Ik prijs me gelukkig met het feit dat ik zelf Ligfietsen kan knutselen en niet afhankelijk ben van een winkel. Ik zie het voorlopig alleen maar verder teruglopen.
Maar goed, de rechtop fietsen industie kon het ook nog wel es zwaar gaan krijgen, die hebben na de enorme vraag piek in de lockdown fors ingeslagen, wat ze nu aan de straatstenen niet meer kwijtraken. Ook de cyclus van iedere zomer de nieuwe modelen voor volgend jaar aankondigen lijkt wel wat doorbroken.

Heb op het werk een E bike die buitenstaat, in de schuur. Schijnt slecht voor de accu. Hij is nu een aantal jaar oud, zo'n 3500 km en de accu redt het bij 0 graden en 100% net die 14 km heen en weer naar het volgende dorp. Restwaarde? Heb nog nooit een fiets gezien waar je zo snel zoveel op moet afschrijven als een E bike. En hoe vlot is het ding technisch niet meer te redden, wegens geen accu's meer, of de motorfabrikant failliet? Heb een 30 jaar oude Cadex mtb gekocht die bij ons nog een mooie toekomst tegemoet gaat.

De meest milieubesparende manier om iets te maken, is het niet te maken. Kijk wat je kunt hergebruiken of een tweede leven kunt geven. Met Ligfietsen gaat dat ook prima.
Antwoord }
Bedankt door: Roepers , 365cycle , Willeke_IGKT , Hoekie , gideon
(09-Feb-2023, 09:39 AM)Bart Verbeek schreef: Het kan verkeren. Als fervent kilometervreter in een leasebak had ik nooit nagedacht over zulke zaken. Maar de loopafstanden van en naar mijn auto zetten mij aan het denken. Een e-bike was sneller en relaxter dan autorijden. Meer e-biken zette me aan het denken. Een e-ligfiets was minder belastend voor het achterwerk en dus een logisch vervolg. Meer e-triken en het feit dat mijn auto vervangen moest worden zette me aan het denken. Hoe nodig had ik die auto eigenlijk?

Dus logisch nadenken en onbevangenheid leidde vanzelf tot autoloosheid. Dat het goed is voor het milieu is mooi meegenomen. Daar kan ik nu mooi prat op gaan. Toch is dat nooit vooraf een belangrijke overweging geweest. Dat ik het voor het nageslacht doe kan ik ook niet beweren. Ik heb geen kinderen.
Mijn ukkie was een baby in een tijd dat er "TDI" achterop mijn auto van de zaak stond, en dieselgate nog volop in het nieuws was. Ik was me ervan bewust, maar had voor m'n gevoel geen keus. Het werd iets beter toen ik "TDI" in kon wisselen voor "g-tron", "e-tron" en "C350e", maar later, toen dieselgate zo'n beetje overgewaaid was, stapte ik toch weer vrijwillig in een Audi TDI. De afstand die ik destijds naar m'n werk reed kon immers niet anders dan met de auto.
Tegenwoordig fiets ik het gewoon, en nog verder ook...

(09-Feb-2023, 09:39 AM)Bart Verbeek schreef: Toch kan ik de onrechtvaardigheid van onnadenkende vervuiling slecht verdragen. Weer een beetje terug naar een menselijke maat en kijken naar de gevolgen van je daden is veel rustgevender.
Onnadenkend, dat is het idd. En ongeloof, over de mogelijkheden die je hebt. Ik fiets nu in een week meer dan 5 jaar geleden in een jaar. En dat ondanks dat ik eigenlijk al wist dat het gewoon kon.

(09-Feb-2023, 09:39 AM)Bart Verbeek schreef: Misschien ben ik nu de facto een milieu freak. Ik voel mij niet zo. Ik ben meer een logica freak. En logica heeft mij tot hier geleid. Ik denk dat er dus nog wel hoop is.
Mensen vinden jou en mij een milieufreak, en Extinction Rebellion vinden ze onrealistisch. Ik zie het eerder andersom... Don't look up! Wink

(09-Feb-2023, 11:42 AM)Jeroen S schreef: De zwager van mijn zwager heeft ook een kleurtje. Hij ziet er wat jonger uit dan ie is, en is financieel succesvol. Donkere jonge vent in een dure auto, die houden we maar even aan. Ben ooit zelf es aangehouden met 2 Marrokaanse collega's. Met een zongebruind kleurtje en bruine ogen donkere haren kon ik ook zo voor Marrokaan doorgaan. Vonden ze heel raar toen ze mijn i.d. kaart en geboorteplaats zagen. Na 20 minuten dolen in eindeloos 1 richtingsverkeer was via 5 meter fietspad de uitweg gevonden. Verder helemaal geen enkel verkeer, geen gevaar. Toch volgende een boete.
Ik zeg altijd maar: Mensen die aangehouden worden verwarren met staande gehouden worden, maken beide gelukkig niet teveel mee Big Grin
Verder wel een heel herkenbaar verhaal. Ook op dat gebied geeft ligfietsen heel veel rust. Als ik staande gehouden word heeft het meestal gewoon met die rare fiets te maken Tongue 

(09-Feb-2023, 11:42 AM)Jeroen S schreef: Ook de astronomisch stijgende benzineprijs werkte niet om mensen uit de auto te krijgen. Heb een fietsende collega, racefiets, mtb die op 7 km van het werk woont maar iedere dag met de auto komt. Nu ligt er ongeveer een jaar en stuk weg en brug uit, wat tot files in het dorp en omrijden leidt. Na enkele maanden komt ie tot de conclusie dat ie met de fiets net zo snel zou zijn als met de auto.
Ook dat is heel herkenbaar. Ik denk nog weleens terug aan de tijd dat ik een bepaalde activiteit met de auto deed. Gisteren nog: Ik moest even snel naar het centrum van de stad (11~13 km, afhankelijk van de route die je kiest). Op het elders beschreven akkefietje na (waar ik met de auto ook bij betrokken had kunnen zijn) had ik een moving time van 46 minuten, en dan was het nog echt druk op de weg ook. Die 46 minuten is letterlijk van deur tot deur; ik parkeerde 10 meter van de ingang en kon m'n slot om een paperclip gooien. Had ik met de auto nooit gehaald, dan ben je met een beetje pech al een halfuur kwijt aan een parkeerplek zoeken en van en naar de winkel in kwestie lopen.

(09-Feb-2023, 11:42 AM)Jeroen S schreef: Als je de uren mee rekent die je moet werken om de auto te betalen, is ie buitengewoon langzaam. Daarnaast vervuildend en anderszins slecht voor het milieu. We zijn hier niet auto loos, maar de fiets kilometers van de familie overtreffen de autokilometers wel.
Dat maakt het nog erger. Ik haalde het in m'n TEDx al aan: Vroeger dacht ik dat je een leaseauto gratis bij je functie kreeg, maar in werkelijkheid is dat nooit zo. Een beetje leasebak kost je werkgever €1000 per maand, en die moet linksom of rechtsom betaald worden. De klant betaalt meer, of jij krijgt minder, anders wordt het niet.

(09-Feb-2023, 11:42 AM)Jeroen S schreef: Ik vrees dat de doorbraak niet gaat komen, met de e bike is het voordeel van de snelheid weg, comfort kun je wel over praten, maar dat is lastig over te brengen. Ik prijs me gelukkig met het feit dat ik zelf Ligfietsen kan knutselen en niet afhankelijk ben van een winkel. Ik zie het voorlopig alleen maar verder teruglopen.
Ik denk het eigenlijk wel, maar denk dat de velomobiel het meeste kans maakt. Nou verwacht ik niet dat over 10 jaar iedereen in een Bülk Mk6 naar z'n werk gaat. Maar langzaam maar zeker komt het besef dat steeds grotere en zwaardere auto's ons allemaal steeds meer geld kost en we ons dat niet kunnen permitteren. Auto's gaan weer krimpen, de vormen van persoonlijk vervoer gaan verder versplinteren en de generatie van m'n kind weet niet anders dan dat je zo'n ding ook niet per se hoeft te bezitten. Ik denk dat we een interessante tijd tegemoet gaan waarin de velomobiel een kansje heeft om iets aan populariteit te pakken, er wat toegankelijker vormen van ontstaan en het deelnemen aan het verkeer voor ons iets makkelijker wordt. Aan de andere kant verbaast het mij niet als het grenzeloos hard rijden dat ik nu weleens doe op een gegeven moment beperkt wordt door nieuwe regelgeving.

(09-Feb-2023, 11:42 AM)Jeroen S schreef: Maar goed, de rechtop fietsen industie kon het ook nog wel es zwaar gaan krijgen, die hebben na de enorme vraag piek in de lockdown fors ingeslagen, wat ze nu aan de straatstenen niet meer kwijtraken. Ook de cyclus van iedere zomer de nieuwe modelen voor volgend jaar aankondigen lijkt wel wat doorbroken.
Goeie zaak. En eerlijk gezegd: Iedere ondernemer die er niet op voorgesorteerd heeft de tijdens Corona aangetrokken extra capaciteit binnen een paar jaar niet weer buiten te gooien, is geen slimme ondernemer.

(09-Feb-2023, 11:42 AM)Jeroen S schreef: Heb op het werk een E bike die buitenstaat, in de schuur. Schijnt slecht voor de accu. Hij is nu een aantal jaar oud, zo'n 3500 km en de accu redt het bij 0 graden en 100% net die 14 km heen en weer naar het volgende dorp. Restwaarde? Heb nog nooit een fiets gezien waar je zo snel zoveel op moet afschrijven als een E bike. En hoe vlot is het ding technisch niet meer te redden, wegens geen accu's meer, of de motorfabrikant failliet? Heb een 30 jaar oude Cadex mtb gekocht die bij ons nog een mooie toekomst tegemoet gaat.
De accu is een geval apart, maar ook daar kan je meten welke cellen nog een beetje leven hebben en welke echt overleden zijn. Heb een hele tijd terug zo'n E-assist accu uit elkaar gehaald, één van de 10 cellen vervangen en hij doet het nu alweer meer dan een jaar met meer dan 90% van de oorspronkelijke actieradius. De eigenaar weet nu dat de accu nooit helemaal leeg moet blijven liggen Big Grin

(09-Feb-2023, 11:42 AM)Jeroen S schreef: De meest milieubesparende manier om iets te maken, is het niet te maken. Kijk wat je kunt hergebruiken of een tweede leven kunt geven. Met Ligfietsen gaat dat ook prima.
Dat is iets dat me stoort aan veel engineering van tegenwoordig, en iets waarom ik Tesla tot op zekere hoogte wel bewonder; binnen het kader van auto's bouwen doen ze het op dat gebied erg goed. Een vriend heeft net z'n oude Tesla Model S (van 2013) verkocht; nog altijd een prima accu met bijna een half miljoen kilometers op de klok. Aan de auto zelf ging veel stuk (deurhendels van €1000 per stuk met name Big Grin ), maar de aandrijflijn is verrassend taai gebleken. 
Hij heeft nu een splinternieuwe, en ondanks dat die auto belachelijk snel, groot en zwaar is, is ie letterlijk net zo efficiënt als de Volkswagen e-Up die ik weleens gehuurd heb. De BMW i3 had ik om dezelfde reden overigens hoog zitten; een verrassend fijn rijdende auto, voor een EV onwijs licht, en voor een auto voor een heel hoog percentage goed te recyclen.
Als we die kennis en zak geld toch eens wat meer out-of-the-box konden inzetten zouden we probleemloos kunnen voldoen aan het Parijsakkoord.

PS: Nog één dingetje...

(09-Feb-2023, 11:42 AM)Jeroen S schreef: De zwager van mijn zwager heeft ook een kleurtje. Hij ziet er wat jonger uit dan ie is
Black don't crack! Met de groeten van Humberto en Sylvana Big Grin
Antwoord }
Bedankt door:
(09-Feb-2023, 12:00 AM)Lopopodium schreef:
(08-Feb-2023, 04:58 PM)Arjen Meurs schreef: Hoi Kevin, ik denk dat het blokkeren van de A12 ook geen goed idee is, misschien handiger om een velomobiel-tocht eens te laten pauzeren op het Binnenhof en met de club gewoon als fietsers, dus 100 % legaal én snel naar het Binnenhof te rijden.

Ahum, het Binnenhof is de komende jaren dicht voor verbouwing. Je moet de komende tijd een driekwart kilometer noordelijker zijn, in het voormalig ministerie-gebouw van Economische Zaken.

Doh Dat klinkt als een saaie plek waar de media niet echt permanent aanwezig is... Het Malieveld is bedoeld geloof ik voor trekkers en er komt verder geen hond tenzij hij/zij wordt uitgelaten. Misschien dan maar een saaie plek als het voormalig ministerie van Economische zaken. 

Het motto 45 km/u maximum snelheid, de menselijke maat. Van Hans Schipper. Dat vind ik mooi aansluiten bij het uitgangspunt van de vereniging De Ligfietsvereniging NVHPV is opgericht in 1984 en stelt zich ten doel het bevorderen van het gebruik en de ontwikkeling van voer-, vaar- en vliegtuigen die worden aangedreven door de menselijke spierkracht.  Dus helaas moeten we dan op termijn dan toch ook echt af van de verlichting-accuutjes (na vijf jaar gebruik op en e-waste) en er is vast wel een handige ingenieur die een vrijloop met bediening kan bedenken op de naafdynamo in het achterwiel zodat er geen weerstand is als je hem niet gebruikt. En logischerwijs dus dus ook zeker af van de elektrische hulpmotor. 

Ik denk dat we niet moeten proberen te gaan leunen op het succes van de e-fiets, maar dat we er juist op moeten wijzen dat zelf trappen beter is voor je gezondheid en dat alle accu's van e-fietsen over vijf à zeven jaar elektronisch afval zijn en het milieu belasten. Als NVHPV dus de prachtige kracht van de pure fiets laten zien. Met andere woorden: wijzen op de menselijke maat zoals Hans Schipper in Trouw opmerkte, en fietsen juist zo duurzaam mogelijk maken. 

Als voorbeeld: in Duitsland zijn vorig jaar vier miljoen elektrische fietsen verkocht. Dus: vier miljoen units productie met gebruik van schaarse grondstoffen en metalen voor motor en accu en na vijf a zeven jaar zijn in ieder geval de accu's klaar voor in het beste geval een recycling station. Ik vind dit niet duurzaam fietsen, en ook niet in lijn met het doel van de Nederlandse Human Power Vereniging.

De verontrustende trend wat betreft e-fietsers is dat ze steeds jonger worden: dertigers die volkomen gezond op hun e-Van Moof stappen en naar de fitness 'fietsen'. Een e-assist zou weer de nuttige ondersteuning moeten worden die het is voor mensen die hem ook echt nodig hebben, zoals ouderen (niet jongere ouderen maar oudere ouderen dus, op een trike zodat ze ook niet meer omvallen), fietsers die om wat voor reden dan ook niet voldoende spierkracht zelf meer hebben en, vooruit, de moeder of vader op een gezinsbakfiets omdat die dingen niet vooruit te trappen zijn zonder hulp.

Dus: een fiets is een fiets als er geen motor in zit, en de velomobiel en daarna de open ligfiets is de efficiëntste, comfortabelste en snelste fiets die er bestaat. Een uniek ontwerp. Volkomen future-proof. Het is ook nog hartstikke leuk om er in te fietsen, en je kan er een sport van maken om zo hard te fietsen als je zelf kan. Of lekker langzaam en heerlijk om je heen kijken. De fiets kent geen lege accu, want er zit geen accu in.
Volgens mij zijn we als vereniging dan echt op weg naar een duurzame toekomst, en kunnen we ook in de praktijk laten zien hoe een echte fiets werkt én hoe leuk fietsen erop of erin is. 

Radicaal hè? Volgens mij heeft Radicaal Radiaal de toekomst.



 
Antwoord }
Een mooie visie. Ik denk echter dat die niet alleen radicaal is, maar ook gewoon niet helemaal realistisch.

Mijn lichtinstallatie verbruikt als ik volop licht aan heb zo'n 40W (groot licht, geen dimlicht); met de zuinigste lichten die ik ooit gehad heb was dat zo'n 12-15W. Ga je dat met een dynamo opwekken dan heb je 80~85% rendement; ik vind het meer dan wenselijk om de lichten aan te houden als ik stil sta, zeker als ik op de weg rijd. Daarmee wordt het rendement zo'n 70%, want je moet dan ook een accu of supercap voeden waarmee de lichten een paar minuten aan kunnen blijven.
Voor mijn huidige lichtinstallatie zou dat dus neer komen op laten we zeggen continu 40W energie die ik niet in voorwaartse beweging kan omzetten (want ik heb niet altijd groot licht aan, maar op donkere stukken ook best vaak wel); voor de zuinige installatie komt het neer op zo'n 21W.

Voor mij persoonlijk gaat het geen noemenswaardig verschil maken. In m'n sterkste ritten zat ik 100 km lang dicht tegen de 300W. Jij bent zelf ook een uitzonderlijk sterke rijder.
Als ik het vermogen dat Willeke aan het eind van de OBT nog trapte (toen ik even achter haar reed) moet inschatten, gok ik er nog rond de 60-70W over was. Al het snelheidsvoordeel van haar velomobiel was op dat moment al verloren, sterker nog; op een gewone fiets was ze minstens even snel geweest (door minder aandrijfverliezen en minder rolweerstand).
Ga je daar nog minstens 21W vanaf halen voor verlichting, dan is wandelen niet veel langzamer.

Door de verlichting ook nog van het vermogen van de berijder af te peuteren druk je de ligfiets/velomobiel nog meer in een niche. Ondanks dat ik het zelf wél leuk zou vinden om te kunnen doen, lijkt me dat niet wenselijk.

Overigens kan de technische implementatie nog veel makkelijker dan met een naafdynamo; je hebt toch al spanrollen in de kettinglijn, onder en vlak voor je stoel. Gebruik die gewoon als stroombron, dan kan je desnoods met een mechanisch bediende (ont-)koppeling werken.

PS: Voor de duidelijkheid: Willeke's conditie is zeker niet ondergemiddeld. Ik denk dat ik als ik nu naar buitenloop een hoop mensen aan kan wijzen die de route die zij gefietst heeft niet kunnen afronden.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , Arjen Meurs , Frutsel
(09-Feb-2023, 03:30 PM)Arjen Meurs schreef:
(09-Feb-2023, 12:00 AM)Lopopodium schreef:
(08-Feb-2023, 04:58 PM)Arjen Meurs schreef: Hoi Kevin, ik denk dat het blokkeren van de A12 ook geen goed idee is, misschien handiger om een velomobiel-tocht eens te laten pauzeren op het Binnenhof en met de club gewoon als fietsers, dus 100 % legaal én snel naar het Binnenhof te rijden.

Ahum, het Binnenhof is de komende jaren dicht voor verbouwing. Je moet de komende tijd een driekwart kilometer noordelijker zijn, in het voormalig ministerie-gebouw van Economische Zaken.

Doh Dat klinkt als een saaie plek waar de media niet echt permanent aanwezig is... Het Malieveld is bedoeld geloof ik voor trekkers en er komt verder geen hond tenzij hij/zij wordt uitgelaten. Misschien dan maar een saaie plek als het voormalig ministerie van Economische zaken. 

Het motto 45 km/u maximum snelheid, de menselijke maat. Van Hans Schipper. Dat vind ik mooi aansluiten bij het uitgangspunt van de vereniging De Ligfietsvereniging NVHPV is opgericht in 1984 en stelt zich ten doel het bevorderen van het gebruik en de ontwikkeling van voer-, vaar- en vliegtuigen die worden aangedreven door de menselijke spierkracht.  Dus helaas moeten we dan op termijn dan toch ook echt af van de verlichting-accuutjes (na vijf jaar gebruik op en e-waste) en er is vast wel een handige ingenieur die een vrijloop met bediening kan bedenken op de naafdynamo in het achterwiel zodat er geen weerstand is als je hem niet gebruikt. En logischerwijs dus dus ook zeker af van de elektrische hulpmotor. 

Ik denk dat we niet moeten proberen te gaan leunen op het succes van de e-fiets, maar dat we er juist op moeten wijzen dat zelf trappen beter is voor je gezondheid en dat alle accu's van e-fietsen over vijf à zeven jaar elektronisch afval zijn en het milieu belasten. Als NVHPV dus de prachtige kracht van de pure fiets laten zien. Met andere woorden: wijzen op de menselijke maat zoals Hans Schipper in Trouw opmerkte, en fietsen juist zo duurzaam mogelijk maken. 

Als voorbeeld: in Duitsland zijn vorig jaar vier miljoen elektrische fietsen verkocht. Dus: vier miljoen units productie met gebruik van schaarse grondstoffen en metalen voor motor en accu en na vijf a zeven jaar zijn in ieder geval de accu's klaar voor in het beste geval een recycling station. Ik vind dit niet duurzaam fietsen, en ook niet in lijn met het doel van de Nederlandse Human Power Vereniging.

De verontrustende trend wat betreft e-fietsers is dat ze steeds jonger worden: dertigers die volkomen gezond op hun e-Van Moof stappen en naar de fitness 'fietsen'. Een e-assist zou weer de nuttige ondersteuning moeten worden die het is voor mensen die hem ook echt nodig hebben, zoals ouderen (niet jongere ouderen maar oudere ouderen dus, op een trike zodat ze ook niet meer omvallen), fietsers die om wat voor reden dan ook niet voldoende spierkracht zelf meer hebben en, vooruit, de moeder of vader op een gezinsbakfiets omdat die dingen niet vooruit te trappen zijn zonder hulp.

Dus: een fiets is een fiets als er geen motor in zit, en de velomobiel en daarna de open ligfiets is de efficiëntste, comfortabelste en snelste fiets die er bestaat. Een uniek ontwerp. Volkomen future-proof. Het is ook nog hartstikke leuk om er in te fietsen, en je kan er een sport van maken om zo hard te fietsen als je zelf kan. Of lekker langzaam en heerlijk om je heen kijken. De fiets kent geen lege accu, want er zit geen accu in.
Volgens mij zijn we als vereniging dan echt op weg naar een duurzame toekomst, en kunnen we ook in de praktijk laten zien hoe een echte fiets werkt én hoe leuk fietsen erop of erin is. 

Radicaal hè? Volgens mij heeft Radicaal Radiaal de toekomst.



 
Een radicaal standpunt is wel mooi voor het moment, over langere tijd bereik je daar weinig mensen mee, lees de geschiedenis boeken maar eens door.
Hoeveel fietsers zouden er minder zijn, wanneer de E motor verboden zou worden, en wat zouden die mensen gaan doen? met een fiets zonder motor? of toch weer de auto of openbaar vervoer [ wat met belastinggeld op de been moet worden gehouden]/
Bovendien ga je aan een stad- land discussie voorbij, ook benadeel je mensen die in heuvel/ bergachtige streken wonen, wat niet toegestaan is in de E.U.
Dan heb je nog die mensen die door de week de fiets pakken , maar op zaterdag boodschappen doen met de auto, staat de hele week die auto in de weg, voor een paar ritjes in het weekend, men zou na moeten denken over een verkoop verbod voor fietsen zonder bagagedrager.
Dat die accu's schadelijk zijn, is sterk overdreven, ik heb er een paar die zijn 14 jaar oud, het beste is er nu wel af, als ik de cellen laat vervangen kan ik weer 14 jaar verder, wat veel slechter is; versleutelde accu's , wanneer er met de motor of de fiets iets is, is de accu van een klein merk zonder handelswaarde,  en beland in de container voor accu's.
Antwoord }
Bedankt door: Bacchus , 365cycle , Hoekie , Arjen Meurs
Nah, het meest efficiënte is 40-80 op brede fietspaden ie rijbanen. Bij voorkeur op rijbanen zoals die in de huidige infrastructuur als snelwegen gedefinieerd zijn. Parallelwegen komen voor nu het dichtst bij in de buurt. Juist bij hogere snelheden komt de efficiëntie van de aero body optimaal tot zijn recht.
Velomobiel + HP + 4KW en morgen is die 80 op die wegen praktijk. Met de huidige infrastructuur is die meer de bottleneck dan een velomobiel het is.

En ja, dat is voor mij nu al regelmatig praktijk van de dag (40-60) Zoals vanmiddag. De QV vindt het heerlijk. Maar ja, wetgeving. Intussen kan je vandaag legaal een auto/motorfiets kopen die >300 kan.

In het kader van efficiëntie en veiligheid zou ik het op rijbanen max 60/80 buiten en max 30/40 binnen de bebouwde kom maken. Het belangrijkst is de doorrij infrastructuur. Open voor ieder vervoersmiddel die minimaal 70% van de plaatselijk geldende max snelheid haalt.

Dan zouden er heel wat ligfietsers/velonauten bij komen (comfort + range ZOveel beter) En daarmee potientiële leden voor de vereniging.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , 365cycle
Ik heb alle reacties nu zo'n beetje gelezen. Ik denk dat een volkomen legale OBT in Den Haag met een stop bij de plek waar de Tweede Kamer nu vergadert meer aandacht gaat trekken dan het Domplein in Utrecht.

Ik ben het volledig met Hans Schipper eens dat de auto een comfortable, globale vergissing is. Waar we noodgedwongen ook van gaan terugkomen want het zal blijken dat deze luxe (ieder gezin één of twee auto's voor de deur) qua ruimte en milieubelasting niet is vol te houden. Als voorbeeld: ik werk in een klein museum, een kasteeltje iets buiten Utrecht. De staf, de vrijwilligers en bijna alle bezoekers komen per auto naar een plek die 7 km vanaf de Dom ligt. De gemiddelde bezoeker is 65 jaar oud en komt met zo'n mini-SUV. Onze hele maatschappij is zo ingericht; ik heb de indruk dat inderdaad jongeren voor minder autobezit zullen kiezen.

Onze consumptie (van alles, dus transport, reizen en goederen) moet eigenlijk drastisch afnemen de komende jaren. Technologie en groene energie kunnen de enorme luxe die we voeren niet voeden - en veel mensen rekenen daar wel op. De meeste mensen denken dat groene technologie wel in staat zal zijn om ons huidige consumptieniveau te laten handhaven. Maar om hier op te rekenen is een geloof, en het risico is te groot dat als dit niet gaat lukken we in nog grotere problemen raken. Wat meteen helpt: de drastische de luxe consumptie terugdringen. Daaronder vallen vakantie reizen per vliegtuig en ook het onzinnige, onnodige autogebruik dat er nu is.
Het bijzondere is dat het snijden in de overmaat van luxe consumptie eigenlijk niemand echt pijn zal gaan doen, bovendien is het gewoon eerlijk naar al die mensen op de wereld en in Nederland die weinig tot niets hebben.

De velomobiel, net als de gewone fiets zonder accu, is eigenlijk een heel goed alternatief voor de auto zoals we allemaal weten. Heb je eens minder tijd, of ga verder weg je erop uit met gezin, dan neem je de trein. Ik vind echt dat al die jonge mensen die nu op een e-fiets stappen óók weer voor onnodig gemak kiezen met over een jaar of vijf miljoenen kapotte accu's bij de afvalscheiding. Echt: de meeste van die fietsritjes op een e-fiets zijn onder de tien km in stedelijk gebied.

Wat je binnenkort kunt doen om de velomobiel te promoten (onder wielrenners maar ook in het algemeen) is meedoen aan de Climate Classic 2023. De tocht heeft als thema bewustwording van de ongewenste temperatuurstijging, en het hoger worden van de zeespiegel. Ik rij de 375 km, en naar de tocht toe (Breda) en van Groningen de volgende dag naar Utrecht. Er komt een artikeltje op hun website binnenkort over hoe de velomobiel handig en fijn is als alternatief voor persoonlijk vervoer op hun site: https://climateclassic.nl/
Ik doe voor de derde keer hier aan mee, echt prachtige route Breda-Groningen. Korte leuke vakantie en je ziet heel Nederland.
Antwoord }


Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 2 gast(en)
Welkom
Je moet jezelf aanmelden voor je een bericht kunt plaatsen.

Gebruikersnaam:


Wachtwoord:





Nieuwe berichten
OBT 2024 Rotterdam
Bij de laatste obt r...Veloquest — 12:25 AM
Hoofdsteun, verschil tussen open en dic...
Buff's heb ik hier o...Jeroen S — 12:09 AM
Indexing probleem
Hallo Jacco, Ik ve...Jeroen S — 11:48 PM
Ervaringen met de Snoek/Snoek-L
zal nog eens een n...365cycle — 11:44 PM
Hoofdsteun, verschil tussen open en dic...
Het standaard nopp...Wim -de roetsende — 11:21 PM
Ervaringen met de Snoek/Snoek-L
zal nog eens een nor...Peter de Rond — 10:50 PM
Indexing probleem
Ik vind filmpjes Roe...Fietsbennie — 10:40 PM
Resultaat meetwerk fietsongelukken
Of juist wel, want j...blokdoorn — 10:35 PM
Dit draadje gaat nergens meer over
Bij links afslaa...Roepers — 10:28 PM
Resultaat meetwerk fietsongelukken
Ik bedoelde trams ...datakneder — 10:20 PM
Resultaat meetwerk fietsongelukken
Bij links afslaan ...365cycle — 10:05 PM
Kilometer topic
945 km nu. Maar ...365cycle — 10:02 PM
Hoofdsteun, verschil tussen open en dic...
In mijn oude fie...twilwel — 09:42 PM
Indexing probleem
Thanx Bob! Hiervoor...JaccovZ — 09:21 PM
Indexing probleem
Nog een tip: als fie...Bob Hagendijk — 08:38 PM
Kilometer topic
gemiddeld .... km/...Hardloper — 07:09 PM
OBT 2024 Rotterdam
ZoefZoef de eenvou...ZoefZoef — 06:53 PM