Beginnend velonaut meldt zich
|
Berichten: 823
Topics: 32
Lid sinds: Aug 2018
Bedankt: 313
830 x bedankt in 359 berichten
(22-Sep-2021, 07:35 PM)Lopopodium schreef: …met een basisconditie tik ik op mijn eerste lange tocht gelijk alweer de 100 kilometer aan, hoewel dat nog niet gelijk erg soepel gaat…
Wanneer ik een periode, bv een vakantie, niet ligfiets, moet ik erg oppassen voor kramp in mijn hamstring, als ik hurk of opsta uit een lage zitpositie. Erg pijnlijk…..
Flevobike en trike - Nazca Pioneer - Strada 58 - Quest 846 - Challenge Alize - Bülk 182 - Nazca Fiero - Brompton - Koga LightSpeed - bakfiets (voor de kleinkinderen)
Berichten: 5.488
Topics: 106
Lid sinds: Sep 2020
Bedankt: 10818
8358 x bedankt in 4130 berichten
Ook hier welkom Thijs!
Berichten: 372
Topics: 9
Lid sinds: Aug 2021
Bedankt: 247
402 x bedankt in 218 berichten
(22-Sep-2021, 10:29 AM)Bacchus schreef: (22-Sep-2021, 09:16 AM)ThijsR schreef: Ik weet nu óók dat een 53T buitenblad behoorlijk zwaar is ten opzichte van het 39T middenblad misschien dat ik daar in de toekomst nog wel wat aan ga veranderen. Dat valt toch wel mee? Het scheelt maar 35%, dat moet je ruim in je cassette hebben. Mijn compact crankstel (50/34T en 11s 11/25 op een 28" open ligger) heeft een val van 47% maar ook daar kom ik weg met "vóór een blaadje op, achter vier kransjes terug" om de volgende versnelling in te leggen.
Citaat:Verder vreet het energie om maandag+dinsdag ineens bijna 100km bij elkaar te trappen. Logisch, ik heb een hoop op te bouwen. [...] maar misschien ben ik beter af om het nog even op 2x per week te houden nu dat nog een mogelijkheid is
Het verbeteren van je conditie gaat niet zorgen dat het minder energie kost, wel dat je die energie makkelijker kan leveren. Ik bedoel hiermee: Het opbouwen zal als effect hebben dat het makkelijker gaat aanvoelen, je minder moe zal zijn na de rit en sneller herstelt. Je zal alleen wel nog altijd die energie erbij moeten eten.
Je fiets nu twee dagen achter elkaar. Is het een mogelijkheid jezelf een dag rust tussendoor te geven? Maandag/woensdag/vrijdag zou een stuk makkelijker aanvoelen.
(22-Sep-2021, 10:56 AM)emgaron schreef: (22-Sep-2021, 09:16 AM)ThijsR schreef: Gister kwam ik erachter dat 14.4v niet het maximum is van mijn accupack, maar het minimum Gelukkig zat er nog net genoeg sap in om hier en daar een richtingaanwijzertje te gebruiken. De accu ligt nu lekker naast me bij te komen aan het infuus. Daar kan ik nog wat over zeggen - het is een 4S LiIon-accu, en per cel moet je niet lager komen dan zo'n 3,3V (voorzichtig gerekend). Ik heb hem meestal opgeladen als hij rond de 13,5V lag. Ook toont het metertje in de "aansluitkast" onder het zitje (heb je hopelijk al gevonden) gelukkig eerder 0,2V teveel aan.
(22-Sep-2021, 10:29 AM)Bacchus schreef: Dat valt toch wel mee? Het scheelt maar 35%, dat moet je ruim in je cassette hebben. Dat is inderdaad de bedoeling geweest - ik had als combinatie 26-39-53 voor met 13-26 (10x) achter met als idee kleine schakelstappen achter te hebben, maar inderdaad meerdere versnellingen door te moeten schakelen als ik voor wissel. Voor mij persoonlijk werkt dat fijn. Hier kun je zien hoe deze versnellingen vallen.
Op zich is het prima te doen, áls je ook daadwerkelijk het voorblad gebruikt tijdens de rit. Omdat dat in eerste instantie niet zonder slag of stoot lukte, en ik ook niet zoveel ervaring heb met het daadwerkelijk gebruiken van meerdere voorbladen, zoek ik niet zo snel naar die oplossing
Overigens ben ik vandaag lekker thuis aan het werk, dus ook deze week houd ik het verstandig bij 2 dagen.
Verder ben ik druk aan het bedenken hoe ik mezelf een beetje regenvrij kan houden Ik denk dat de schuimkap daar al een hoop bij gaat helpen, misschien fabriceer ik nog een dakje op de een of andere manier. Heb nog een oude tent liggen waarvan de bodem compleet op is, misschien kan ik wel iets leuks maken met de fiberstokken en het topzeil
Berichten: 1.037
Topics: 17
Lid sinds: Apr 2021
Bedankt: 1251
1775 x bedankt in 890 berichten
(24-Sep-2021, 10:51 AM)ThijsR schreef: Verder ben ik druk aan het bedenken hoe ik mezelf een beetje regenvrij kan houden Ik denk dat de schuimkap daar al een hoop bij gaat helpen
Ongetwijfeld kostbaarder en minder leuk dan eigen productie maar ik heb (op een van de fora hier?) gelezen dat de combinatie van een streamer en een anorak goed werkt.
Berichten: 372
Topics: 9
Lid sinds: Aug 2021
Bedankt: 247
402 x bedankt in 218 berichten
@Bacchus: niet helemaal zeker wat je bedoelt met een streamer? Als je een stroomlijnkap voorop bedoelt, die is op mijn Mango al ingebouwd
Gisteren heb ik op de terugweg eens het schuimdekje gebruikt, gewoon om te proberen. Poe, dat scheelt wel een paar graden! Ik vond wél dat het hielp met zijwind die, blijkbaar, in de kuip slaat als je top-open rijdt. Verder ben ik nog steeds groot fan van top-open
Intussen is de lijst van dingen die ik zou willen aanpakken steeds aan verandering onderhevig. Ik loop wel regelmatig tegen de bovenkant van het bereik van mijn middenblad aan, dus de versnellingen heroverwegen is wel iets dat echt op het lijstje staat.
Qua regen, ik denk dat ik eerst maar eens een bui moet gaan ervaren met het schuimdekje. Misschien valt het wel hartstikke mee in 9/10 gevallen. Ik heb overigens wel even lopen klooien, passen en meten met de glasvezelstokken van de tent die weggegooid ging worden, maar na een tijdje was ik het zat en is de boel alsnog in de vuilnisbak gegaan.
Top "ergernissen" waar ik een oplossing voor zou willen:
- Verzet past niet helemaal lekker.
(zoals eerder gezegd, ik schakel niet graag met mijn voorblad, ik denk dat het voor mij een kwestie is van 1 tandwiel veranderen)
- Iets tegen de zon, ik rijd altijd tegen het zonnetje in en hoe lekker het ook is, ik wil wel op kunnen letten zonder lasogen te krijgen.
- wiebelen. Komt voornamelijk door de trapbeweging die nog verfijnd en getraind moet worden, maar ook bij stevige hobbels en bochten. Ik denk aan schouderkussens om mezelf beter te fixeren in de kuip.
Op de lange termijn wil ik de afwerking ook aanpakken. Maar dat is eerder iets voor als ik een paar weken de Mango niet hoef te gebruiken en 'm rustig kan opknappen. Er is een hoop gebarsten, gecraqueleerd, afgebrokkeld etc. en dat is voor nu prima. Ik ben echter wel van plan deze VM een écht tweede leven te geven en daar hoort ook het uiterlijk bij
Berichten: 5.944
Topics: 151
Lid sinds: Apr 2017
Bedankt: 2156
7605 x bedankt in 3735 berichten
28-Sep-2021, 08:27 PM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 28-Sep-2021, 08:27 PM door Wim -de roetsende.)
Regenvrij:
Ik heb een hele goedkope poncho gekocht en heb bijna het gehele rugpand eruit geknipt.
Ook de onderkant heb ik flink ingekort.
Ik draag dan sowieso een waterichte pet.
Als het heel hard regent, dan trek ik de poncho over mijn hoofd en word ik nauwelijks nat.
Alleen mijn gezicht.
Ik heb ook een racekap op de DF, maar die staat nu te koop. Heb ik in 4 jaar 3x gebruikt.
Ik rijd altijd cabrio/met het hoofd buiten.
Wim -de roetsende
Thys 209 Rowingbike - Milan SL MK7 - M5 CHR - DF 282
Berichten: 5.488
Topics: 106
Lid sinds: Sep 2020
Bedankt: 10818
8358 x bedankt in 4130 berichten
Merk idd ook dat ik de racekap weinig inzet, maar als het hard regent is het toch wel lekker. Regendruppels zijn bij 45 km/h toch niet heel comfortabel meer in je gezicht :+
Berichten: 372
Topics: 9
Lid sinds: Aug 2021
Bedankt: 247
402 x bedankt in 218 berichten
Volgens mij is het wel/niet gebruiken van de kap behoorlijk aan smaak onderhevig. Sommigen gebruiken hem continu tot ver in de zomer, en anderen juist weer zo min mogelijk
Misschien heeft het ook te maken met hoe je fietst, als je (zoals ik iig) toch echt wel stevig doortrapt en liever niet flink bezweet aankomt is een volledige kap waarschijnlijk niet zo handig. Maar als je de VM gebruikt om lekker te touren, en/of er staat altijd wel een douche te wachten aan het eind van de rit, dan is het ook geen probleem om even wat minder luchtstroom te hebben.
Afijn, ik denk dat ik voor de meeste regen voorlopig genoeg heb aan schuimkap + petje, al zou het fijn zijn om het vizier ook in te kunnen zetten om de regen een beetje over me heen te geleiden.
Berichten: 179
Topics: 4
Lid sinds: Mar 2021
Bedankt: 129
248 x bedankt in 96 berichten
Het regent bijna nooit.! ? Dat scheelt. Succes!
Groeten Henk
Berichten: 101
Topics: 4
Lid sinds: Dec 2020
Bedankt: 0
142 x bedankt in 60 berichten
Hallo Thijs, Ik heb een vizier te koop, met een extra vizier eronder voor ontwaseming van de binnenkant vizier bij regen. dit vizier is redelijk hoog, zodat de luchtstroom ervoor zorgt dat de regen over je heen gaat, tenzij het met bakken omlaag komt.
Je kunt ook een Flevo zomerdakje monteren, dan zit je droger, tenzij de wind van de zijkant komt, dan waait het toch nog naar binnen.
Berichten: 5.488
Topics: 106
Lid sinds: Sep 2020
Bedankt: 10818
8358 x bedankt in 4130 berichten
(29-Sep-2021, 03:32 PM)Peter de Rond schreef: Je kunt ook een Flevo zomerdakje monteren, dan zit je droger, tenzij de wind van de zijkant komt, dan waait het toch nog naar binnen. Met een flevodakje waait het wel al een stuk minder. Ik vind "cabrio" (evt. met een viziertje) dan toch lekkerder als het een beetje droog is.
Berichten: 307
Topics: 22
Lid sinds: Apr 2017
Bedankt: 499
201 x bedankt in 104 berichten
(29-Sep-2021, 09:40 AM)ThijsR schreef: Afijn, ik denk dat ik voor de meeste regen voorlopig genoeg heb aan schuimkap + petje, al zou het fijn zijn om het vizier ook in te kunnen zetten om de regen een beetje over me heen te geleiden.
Maar dat Flevodakje heb je er wel bijgekregen of niet? Juist de combinatie schuimdeksel + minivizier + Flevodak vond ik altijd prettig in de regen.
M5 28/26, Optima Lynx Orca, Optima Condor, Flevo Alleweder, Mango #57, Rainbow Lyra, Strada "Rudbeckia Hirta" #75
Berichten: 372
Topics: 9
Lid sinds: Aug 2021
Bedankt: 247
402 x bedankt in 218 berichten
(30-Sep-2021, 11:32 AM)emgaron schreef: (29-Sep-2021, 09:40 AM)ThijsR schreef: Afijn, ik denk dat ik voor de meeste regen voorlopig genoeg heb aan schuimkap + petje, al zou het fijn zijn om het vizier ook in te kunnen zetten om de regen een beetje over me heen te geleiden.
Maar dat Flevodakje heb je er wel bijgekregen of niet? Juist de combinatie schuimdeksel + minivizier + Flevodak vond ik altijd prettig in de regen.
Nope, ik heb er geen dakje bij, helaas. Dat zou ik wel fijn hebben gevonden ja!
Berichten: 372
Topics: 9
Lid sinds: Aug 2021
Bedankt: 247
402 x bedankt in 218 berichten
Goed, na anderhalve maand (is het zo kort?) eens even de balans opmaken:
- ongeveer 450 kilometer gereden, dat zou met de auto zo'n 630 kilometer zijn oftewel een benzinetank van 35 liter vol (wat ook daadwerkelijk de capaciteit van onze auto is, leuk!)
- 1x pech onderweg met de freewheel, gelukkig was dat zelfs zonder reparatie voldoende te fiksen om weer verder te kunnen
- 2x een onaangename ervaring, 1 met een vrachtwagenchauffeur die vond dat ie dwars op de weg moest stilstaan en mij maar even ging vertellen dat ik niet teleurgesteld mocht zijn dat hij voorrang nam, en 1 met een overbeschermende fietspapa (ach ja, valt te begrijpen). Beide nog heel laag op de schaal van onaangenaam. De vrachtwagenchauffeur was overigens uiteindelijk snel weer aan het rijden toen ik zei dat ik de politie ging bellen omdat hij dwars op de weg stond
- ONTELBARE hoeveelheden gillende, juichende kinderen met ontzettend leuke reacties, en misschien nog wel leuker, glimlachende volwassenen met zo'n blik in hun ogen van "dat zou ik ook wel leuk vinden om te doen!"
- 2? 3? regenbuitjes. De eerste keer een beetje verrast maar onderweg naar huis, sindsdien beter voorbereid en eigenlijk nooit écht nat geworden. hetregentbijnanooit.nl
Zolang het bij gemiddeld 2 kantoordagen per week blijft (er gebeurt elke week wel iets waardoor het geen derde dag wordt) vind ik het prima zo!
Berichten: 538
Topics: 32
Lid sinds: Sep 2021
Bedankt: 546
1361 x bedankt in 491 berichten
Ik vind je updates echt leuk om te lezen, Thijs! Mooi om te zien hoe je de overstap naar een VM beleeft en waardevol voor eventuele toekomstige overwegingen waarvan ik niet uitsluit dat ik ze ga maken ;-)
Carbon Quest #501 - Challenge Hurricane - Thys 222 - Ligfietsclub Noorderligt
Berichten: 372
Topics: 9
Lid sinds: Aug 2021
Bedankt: 247
402 x bedankt in 218 berichten
Zo. Weer een zondag met wat tijd om te sleutelen, dus daar heb ik gretig gebruik van gemaakt!
Ik heb de achtervering een stukje ingekort, met de hoop dat het me een beetje makkelijker door de dubbele fietsdrempels bij Delfgauw weet te krijgen. Als dat niet genoeg is kan ik beter de voorkant iets ophogen, want over de achterkant heb ik verder niet te klagen.
Het schuimdeksel heb ik even ingesprayed met impregneermiddel dat ik nog had liggen.
De fijnste verbetering: de drop-in tussenas, die ik bij deze de drop-out tussenas heb gedoopt, was een stukje gezakt. Nadat ik dat had rechtgezet schakelden de kleinste twee tandwielen weer zonder hapering!
Eens kijken of ik dat beter kan borgen op één of andere manier.
Dan nog even snel de rechterband verwisselen, die loopt heel langzaam leeg en het ventiel is een beetje scheef.
... Even snel, my ass.
De eerste reserveband bleek een gaatje te hebben. OK, irritant, maar ik heb er nog één.
De tweede band weet ik op één of andere manier een pinch flat te geven tijdens het omleggen. Nog nóóit gehad in mijn hele fietsleven ?
Reserveband 1 dan maar geplakt, de originele zat al vol met plakkertjes dus die laat ik eruit. Kan een thuiskomertje zijn.
Dat was een hoop meer gehannes dan ik had verwacht, maar ik ben blij dat ik dit niet onderweg allemaal moest ondervinden!
Berichten: 5.944
Topics: 151
Lid sinds: Apr 2017
Bedankt: 2156
7605 x bedankt in 3735 berichten
Mooi onderhoud weer.
Ik heb voor alle diverse fietsen en wielmaten een mooi voorraadje reservebanden.
Van iedere maat heb ik sowieso/minimaal 5 binnenbanden op de plank liggen.
Ik heb een hekel aan misgrijpen
Wim -de roetsende
Thys 209 Rowingbike - Milan SL MK7 - M5 CHR - DF 282
Berichten: 2.020
Topics: 32
Lid sinds: Apr 2017
Bedankt: 1
1474 x bedankt in 837 berichten
(24-Oct-2021, 08:50 PM)ThijsR schreef: Ik heb de achtervering een stukje ingekort, met de hoop dat het me een beetje makkelijker door de dubbele fietsdrempels bij Delfgauw weet te krijgen.
Waar zit deze? Ik kan me even geen dubbele fietsdrempel herinneren in de buurt van Delfgauw / Delft.
Berichten: 372
Topics: 9
Lid sinds: Aug 2021
Bedankt: 247
402 x bedankt in 218 berichten
Ik rijd over het Gildepad waar hij de Zuidpoldersingel kruist ( https://goo.gl/maps/r6MehH1b7DsY9Gd3A), aan beide kanten van de singel een dubbele kuil. Overigens heb ik het idee dat de gemiddelde automobilist het alleen maar vervelend vindt dat ie nog langer moet wachten op de aankomende fietsers aldaar
Je zou er guerrilla-style een keer snelbeton in willen gooien!
Vanochtend ging ie wel ietsjes soepeler trouwens! In plaats van een flinke schraap bij 15km/u was het nu mogelijk om ze, weliswaar nog steeds met beleid, ietsje vlotter te nemen. Als ik er écht doorheen wil zoeven zal ik de boel eerder moeten verhogen dan verlagen ben ik bang. Het zijn zulke korte kuiltjes dat ik mooi pech heb met mijn wielbasis.
De kuilen naast de Katwijkerlaan zijn net even wat langer, daar zoef ik ook met 30 nog prima doorheen ( https://goo.gl/maps/fTN5thC3vCbkPFvY8)
Het schakelprobleem is overigens niet helemáál weg maar lijkt verhuisd naar andere versnellingen Ik heb wel de indruk dat het rechtzetten van de tussenas een serieuze verbetering in de aandrijflijn heeft gegeven, vanochtend waren er punten waar ik met speels gemak 30 trapte ipv 27-28 normaliter.
Het lijkt erop dat de as zich al een tijdje in die staat heeft bevonden, want de tandwielen van de casette zwabberen nu een beetje, iig visueel. Kan zijn dat ze in die vorm gesleten of getrokken zijn. Weer een puntje dat een keer aandacht kan verdienen
Zo blijf je bezig, maar ik vind het wel zo leuk. Het hoeft niet allemaal in 1x perfect te werken, dan had ik wel een jong, nieuw model gekocht. Laat mij maar lekker prutsen!
Berichten: 2.020
Topics: 32
Lid sinds: Apr 2017
Bedankt: 1
1474 x bedankt in 837 berichten
Ja, dat zijn rotdingen! Rond de Rottemeren heb je er een hoop achter elkaar. Vreselijk...
Deze die jij aanhaalt ken ik niet. Het is volgens mij een relatief nieuwe weg, en daar ben ik nog niet eerder overheen gegaan.
Berichten: 1.037
Topics: 17
Lid sinds: Apr 2021
Bedankt: 1251
1775 x bedankt in 890 berichten
(25-Oct-2021, 12:21 PM)ThijsR schreef: De kuilen naast de Katwijkerlaan zijn net even wat langer, daar zoef ik ook met 30 nog prima doorheen (https://goo.gl/maps/fTN5thC3vCbkPFvY8)
Daar zou je eventueel ook de motorvoertuigenstrook kunnen nemen. Het lijkt erop dat ze vlak ervoor en erna keurige doorsteken speciaal voor jou gemaakt hebben.
Berichten: 1.650
Topics: 38
Lid sinds: May 2018
Bedankt: 2102
1987 x bedankt in 771 berichten
Gunst, je zult maar gelanceerd worden door die drempels.
Zulke dingen kun je onderweg als een berg tegenop zien.
Net zoals sommige drempels die ze hebben gemaakt in centra om uitritten te creëren.
Berichten: 1.485
Topics: 11
Lid sinds: Jul 2019
Bedankt: 679
2462 x bedankt in 1146 berichten
Die zien er nog wel uit alsof je er weinig last van hebt. Deze jongens (Langs de Rotte) zijn bijna niet normaal te doen: https://www.google.nl/maps/@52.0211749,4...384!8i8192
Berichten: 5.488
Topics: 106
Lid sinds: Sep 2020
Bedankt: 10818
8358 x bedankt in 4130 berichten
26-Oct-2021, 11:03 AM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 26-Oct-2021, 11:05 AM door 365cycle.)
(26-Oct-2021, 10:17 AM)Frutsel schreef: Die zien er nog wel uit alsof je er weinig last van hebt. Deze jongens (Langs de Rotte) zijn bijna niet normaal te doen: https://www.google.nl/maps/@52.0211749,4...384!8i8192 er is er maar één waar ik nu niet overheen kan. De rest kan ik met de Milan op 38-406 voor en 35-559 achter met volle vaart overheen, maar met m'n reservebuba (35-406) linksvoor schraapt het al. Ik denk dus dat als er onder normale omstandigheden ook maar een zandkorrel op ligt dat ik 'm meeneem
Stoor me overigens sowieso fors aan al die drempels in fietsroutes, haaietanden op fietspaden langs doorgaande wegen met superkleine zijstraatjes etc. Alsof een fietser alle tijd van de wereld heeft en standaard met partner in een ANWB-jas een fietstocht met uitgeprinte routes aan het rijden is.
Berichten: 1.485
Topics: 11
Lid sinds: Jul 2019
Bedankt: 679
2462 x bedankt in 1146 berichten
Ik snap het rond de Rotte wel; die racefietsers rijden als malloten daar, een gemiddelde toerist mag vrezen voor zijn/haar leven. Helaas hebben ligfietsen en velomobielen er wel extra veel last van.
Berichten: 5.488
Topics: 106
Lid sinds: Sep 2020
Bedankt: 10818
8358 x bedankt in 4130 berichten
(26-Oct-2021, 12:20 PM)Frutsel schreef: Ik snap het rond de Rotte wel; die racefietsers rijden als malloten daar Sommige, idd :-) Maar de drempels liggen er nu, en het helpt dus niet...
|
Gebruikers die dit topic lezen: 4 gast(en)
|
Welkom
|
Je moet jezelf aanmelden voor je een bericht kunt plaatsen.
|
Nieuwe berichten
|
Wat is fietsafstand?
|
tijdens de zomer o...Hardloper — 08:32 PM |
OBT 2024 Rotterdam
|
Ik zie dat de D1L4O ...Hardloper — 08:26 PM |
OBT 2025 Groningen
|
Jeetje, nog verd...LigfietsWilsum — 08:10 PM |
Wat is fietsafstand?
|
Ik heb 5 km enkele r...Willeke_IGKT — 07:52 PM |
OBT 2024 Rotterdam
|
Video's hieronder in...Hoekie — 07:38 PM |
Vandaag ben ik blij omdat.....
|
..dat ik vandaag een...ZoefZoef — 07:37 PM |
OBT 2024 Rotterdam
|
Vergeet inderdaad ...Frutsel — 07:33 PM |
Wat is fietsafstand?
|
65km woon/werk, maar...Frutsel — 07:27 PM |
Wat is fietsafstand?
|
Vroeger vond ik 7.5k...ZoefZoef — 07:09 PM |
OBT 2025 Groningen
|
Jeetje, nog verder...TimSch — 06:48 PM |
OBT 2025 Groningen
|
Ik denk er al aan om...Willeke_IGKT — 06:24 PM |
Wat is fietsafstand?
|
Ongeveer sinds wer...Wim -de roetsende — 05:29 PM |
Wat is fietsafstand?
|
Voor mij hangt het a...Lopopodium — 05:25 PM |
Wat is fietsafstand?
|
Ongeveer sinds werke...Niels van der Wal — 05:11 PM |
Wat is fietsafstand?
|
Voor mij is woon-wer...LigfietsWilsum — 04:56 PM |
Medeliggers onderweg
|
Leuk! Waar is dat?...Thijs OO — 04:42 PM |
Wat is fietsafstand?
|
Hangt toch wel veel ...blokdoorn — 04:34 PM |
|