Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Beginnend velonaut meldt zich
#27
(22-Sep-2021, 07:35 PM)Lopopodium schreef: …met een basisconditie tik ik op mijn eerste lange tocht gelijk alweer de 100 kilometer aan, hoewel dat nog niet gelijk erg soepel gaat…

Wanneer ik een periode, bv een vakantie, niet ligfiets, moet ik erg oppassen voor kramp in mijn hamstring, als ik hurk of opsta uit een lage zitpositie. Erg pijnlijk…..
Flevobike en trike - Nazca Pioneer - Strada 58 - Challenge Alize - Quest 846 - Brompton - Koga LightSpeed
Antwoord }
Bedankt door:
#28
Ook hier welkom Thijs! Smile
Antwoord }
Bedankt door: Wim -de roetsende
#29
(22-Sep-2021, 10:29 AM)Bacchus schreef:
(22-Sep-2021, 09:16 AM)ThijsR schreef: Ik weet nu óók dat een 53T buitenblad behoorlijk zwaar is ten opzichte van het 39T middenblad  Rolleyes misschien dat ik daar in de toekomst nog wel wat aan ga veranderen.
Dat valt toch wel mee? Het scheelt maar 35%, dat moet je ruim in je cassette hebben. Mijn compact crankstel (50/34T en 11s 11/25 op een 28" open ligger) heeft een val van 47% maar ook daar kom ik weg met "vóór een blaadje op, achter vier kransjes terug" om de volgende versnelling in te leggen.

Citaat:Verder vreet het energie om maandag+dinsdag ineens bijna 100km bij elkaar te trappen. Logisch, ik heb een hoop op te bouwen. [...] maar misschien ben ik beter af om het nog even op 2x per week te houden nu dat nog een mogelijkheid is Smile

Het verbeteren van je conditie gaat niet zorgen dat het minder energie kost, wel dat je die energie makkelijker kan leveren. Ik bedoel hiermee: Het opbouwen zal als effect hebben dat het makkelijker gaat aanvoelen, je minder moe zal zijn na de rit en sneller herstelt. Je zal alleen wel nog altijd die energie erbij moeten eten.
Je fiets nu twee dagen achter elkaar. Is het een mogelijkheid jezelf een dag rust tussendoor te geven? Maandag/woensdag/vrijdag zou een stuk makkelijker aanvoelen.

(22-Sep-2021, 10:56 AM)emgaron schreef:
(22-Sep-2021, 09:16 AM)ThijsR schreef: Gister kwam ik erachter dat 14.4v niet het maximum is van mijn accupack, maar het minimum Tongue Gelukkig zat er nog net genoeg sap in om hier en daar een richtingaanwijzertje te gebruiken. De accu ligt nu lekker naast me bij te komen aan het infuus.
Daar kan ik nog wat over zeggen - het is een 4S LiIon-accu, en per cel moet je niet lager komen dan zo'n 3,3V (voorzichtig gerekend). Ik heb hem meestal opgeladen als hij rond de 13,5V lag. Ook toont het metertje in de "aansluitkast" onder het zitje (heb je hopelijk al gevonden) gelukkig eerder 0,2V teveel aan.
(22-Sep-2021, 10:29 AM)Bacchus schreef: Dat valt toch wel mee? Het scheelt maar 35%, dat moet je ruim in je cassette hebben.
Dat is inderdaad de bedoeling geweest - ik had als combinatie 26-39-53 voor met 13-26 (10x) achter met als idee kleine schakelstappen achter te hebben, maar inderdaad meerdere versnellingen door te moeten schakelen als ik voor wissel. Voor mij persoonlijk werkt dat fijn. Hier kun je zien hoe deze versnellingen vallen.

Op zich is het prima te doen, áls je ook daadwerkelijk het voorblad gebruikt tijdens de rit. Omdat dat in eerste instantie niet zonder slag of stoot lukte, en ik ook niet zoveel ervaring heb met het daadwerkelijk gebruiken van meerdere voorbladen, zoek ik niet zo snel naar die oplossing Smile

Overigens ben ik vandaag lekker thuis aan het werk, dus ook deze week houd ik het verstandig bij 2 dagen.

Verder ben ik druk aan het bedenken hoe ik mezelf een beetje regenvrij kan houden Tongue Ik denk dat de schuimkap daar al een hoop bij gaat helpen, misschien fabriceer ik nog een dakje op de een of andere manier. Heb nog een oude tent liggen waarvan de bodem compleet op is, misschien kan ik wel iets leuks maken met de fiberstokken en het topzeil Smile
Antwoord }
Bedankt door:
#30
(24-Sep-2021, 10:51 AM)ThijsR schreef: Verder ben ik druk aan het bedenken hoe ik mezelf een beetje regenvrij kan houden Tongue Ik denk dat de schuimkap daar al een hoop bij gaat helpen

Ongetwijfeld kostbaarder en minder leuk dan eigen productie maar ik heb (op een van de fora hier?) gelezen dat de combinatie van een streamer en een anorak goed werkt.
Antwoord }
Bedankt door:
#31
@Bacchus: niet helemaal zeker wat je bedoelt met een streamer? Als je een stroomlijnkap voorop bedoelt, die is op mijn Mango al ingebouwd Wink


Gisteren heb ik op de terugweg eens het schuimdekje gebruikt, gewoon om te proberen. Poe, dat scheelt wel een paar graden! Ik vond wél dat het hielp met zijwind die, blijkbaar, in de kuip slaat als je top-open rijdt. Verder ben ik nog steeds groot fan van top-open Big Grin

Intussen is de lijst van dingen die ik zou willen aanpakken steeds aan verandering onderhevig. Ik loop wel regelmatig tegen de bovenkant van het bereik van mijn middenblad aan, dus de versnellingen heroverwegen is wel iets dat echt op het lijstje staat.

Qua regen, ik denk dat ik eerst maar eens een bui moet gaan ervaren met het schuimdekje. Misschien valt het wel hartstikke mee in 9/10 gevallen. Ik heb overigens wel even lopen klooien, passen en meten met de glasvezelstokken van de tent die weggegooid ging worden, maar na een tijdje was ik het zat en is de boel alsnog in de vuilnisbak gegaan.


Top "ergernissen" waar ik een oplossing voor zou willen:
- Verzet past niet helemaal lekker.
(zoals eerder gezegd, ik schakel niet graag met mijn voorblad, ik denk dat het voor mij een kwestie is van 1 tandwiel veranderen)
- Iets tegen de zon, ik rijd altijd tegen het zonnetje in en hoe lekker het ook is, ik wil wel op kunnen letten zonder lasogen te krijgen.
- wiebelen. Komt voornamelijk door de trapbeweging die nog verfijnd en getraind moet worden, maar ook bij stevige hobbels en bochten. Ik denk aan schouderkussens om mezelf beter te fixeren in de kuip.


Op de lange termijn wil ik de afwerking ook aanpakken. Maar dat is eerder iets voor als ik een paar weken de Mango niet hoef te gebruiken en 'm rustig kan opknappen. Er is een hoop gebarsten, gecraqueleerd, afgebrokkeld etc. en dat is voor nu prima. Ik ben echter wel van plan deze VM een écht tweede leven te geven en daar hoort ook het uiterlijk bij Smile
Antwoord }
Bedankt door: emgaron
#32
Regenvrij:
Ik heb een hele goedkope poncho gekocht en heb bijna het gehele rugpand eruit geknipt.
Ook de onderkant heb ik flink ingekort.

Ik draag dan sowieso een waterichte pet.

Als het heel hard regent, dan trek ik de poncho over mijn hoofd en word ik nauwelijks nat.
Alleen mijn gezicht.

Ik heb ook een racekap op de DF, maar die staat nu te koop. Heb ik in 4 jaar 3x gebruikt.
Ik rijd altijd cabrio/met het hoofd buiten.
Wim -de roetsende

Thys 209 Rowingbike  -  DF 121  -  Challenge Fujin SL I -  GreenSpeed AERO

http://roeifietsen.blogspot.nl/
Antwoord }
Bedankt door:
#33
Merk idd ook dat ik de racekap weinig inzet, maar als het hard regent is het toch wel lekker. Regendruppels zijn bij 45 km/h toch niet heel comfortabel meer in je gezicht :+
Antwoord }
Bedankt door:
#34
Volgens mij is het wel/niet gebruiken van de kap behoorlijk aan smaak onderhevig. Sommigen gebruiken hem continu tot ver in de zomer, en anderen juist weer zo min mogelijk Smile
Misschien heeft het ook te maken met hoe je fietst, als je (zoals ik iig) toch echt wel stevig doortrapt en liever niet flink bezweet aankomt is een volledige kap waarschijnlijk niet zo handig. Maar als je de VM gebruikt om lekker te touren, en/of er staat altijd wel een douche te wachten aan het eind van de rit, dan is het ook geen probleem om even wat minder luchtstroom te hebben.

Afijn, ik denk dat ik voor de meeste regen voorlopig genoeg heb aan schuimkap + petje, al zou het fijn zijn om het vizier ook in te kunnen zetten om de regen een beetje over me heen te geleiden.
Antwoord }
Bedankt door:
#35
Het regent bijna nooit.! ? Dat scheelt. Succes!

Groeten Henk
Antwoord }
Bedankt door:
#36
Hallo Thijs, Ik heb een vizier te koop, met een extra vizier eronder voor ontwaseming van de binnenkant vizier bij regen. dit vizier is redelijk hoog, zodat de luchtstroom ervoor zorgt dat de regen over je heen gaat, tenzij het met bakken omlaag komt.
Je kunt ook een Flevo zomerdakje monteren, dan zit je droger, tenzij de wind van de zijkant komt, dan waait het toch nog naar binnen.
Antwoord }
Bedankt door:
#37
(29-Sep-2021, 03:32 PM)Peter de Rond schreef: Je kunt ook een Flevo zomerdakje monteren, dan zit je droger, tenzij de wind van de zijkant komt, dan waait het toch nog naar binnen.
Met een flevodakje waait het wel al een stuk minder. Ik vind "cabrio" (evt. met een viziertje) dan toch lekkerder als het een beetje droog is.
Antwoord }
Bedankt door:
#38
(29-Sep-2021, 09:40 AM)ThijsR schreef: Afijn, ik denk dat ik voor de meeste regen voorlopig genoeg heb aan schuimkap + petje, al zou het fijn zijn om het vizier ook in te kunnen zetten om de regen een beetje over me heen te geleiden.

Maar dat Flevodakje heb je er wel bijgekregen of niet? Juist de combinatie schuimdeksel + minivizier + Flevodak vond ik altijd prettig in de regen.
M5 28/26, Optima Lynx Orca, Optima Condor, Flevo Alleweder, Mango #57, Rainbow Lyra, Strada "Rudbeckia Hirta" #75
 
Antwoord }
Bedankt door:
#39
(30-Sep-2021, 11:32 AM)emgaron schreef:
(29-Sep-2021, 09:40 AM)ThijsR schreef: Afijn, ik denk dat ik voor de meeste regen voorlopig genoeg heb aan schuimkap + petje, al zou het fijn zijn om het vizier ook in te kunnen zetten om de regen een beetje over me heen te geleiden.

Maar dat Flevodakje heb je er wel bijgekregen of niet? Juist de combinatie schuimdeksel + minivizier + Flevodak vond ik altijd prettig in de regen.

Nope, ik heb er geen dakje bij, helaas. Dat zou ik wel fijn hebben gevonden ja!
Antwoord }
Bedankt door:
#40
Goed, na anderhalve maand (is het zo kort?) eens even de balans opmaken:
- ongeveer 450 kilometer gereden, dat zou met de auto zo'n 630 kilometer zijn oftewel een benzinetank van 35 liter vol (wat ook daadwerkelijk de capaciteit van onze auto is, leuk!)
- 1x pech onderweg met de freewheel, gelukkig was dat zelfs zonder reparatie voldoende te fiksen om weer verder te kunnen
- 2x een onaangename ervaring, 1 met een vrachtwagenchauffeur die vond dat ie dwars op de weg moest stilstaan en mij maar even ging vertellen dat ik niet teleurgesteld mocht zijn dat hij voorrang nam, en 1 met een overbeschermende fietspapa (ach ja, valt te begrijpen). Beide nog heel laag op de schaal van onaangenaam. De vrachtwagenchauffeur was overigens uiteindelijk snel weer aan het rijden toen ik zei dat ik de politie ging bellen omdat hij dwars op de weg stond Tongue
- ONTELBARE hoeveelheden gillende, juichende kinderen met ontzettend leuke reacties, en misschien nog wel leuker, glimlachende volwassenen met zo'n blik in hun ogen van "dat zou ik ook wel leuk vinden om te doen!"
- 2? 3? regenbuitjes. De eerste keer een beetje verrast maar onderweg naar huis, sindsdien beter voorbereid en eigenlijk nooit écht nat geworden. hetregentbijnanooit.nl Tongue

Zolang het bij gemiddeld 2 kantoordagen per week blijft (er gebeurt elke week wel iets waardoor het geen derde dag wordt) vind ik het prima zo!
Antwoord }
Bedankt door: 365cycle , Bacchus
#41
Ik vind je updates echt leuk om te lezen, Thijs! Mooi om te zien hoe je de overstap naar een VM beleeft en waardevol voor eventuele toekomstige overwegingen waarvan ik niet uitsluit dat ik ze ga maken ;-)
Antwoord }
Bedankt door:
#42
Zo. Weer een zondag met wat tijd om te sleutelen, dus daar heb ik gretig gebruik van gemaakt!
Ik heb de achtervering een stukje ingekort, met de hoop dat het me een beetje makkelijker door de dubbele fietsdrempels bij Delfgauw weet te krijgen. Als dat niet genoeg is kan ik beter de voorkant iets ophogen, want over de achterkant heb ik verder niet te klagen.
Het schuimdeksel heb ik even ingesprayed met impregneermiddel dat ik nog had liggen.

De fijnste verbetering: de drop-in tussenas, die ik bij deze de drop-out tussenas heb gedoopt, was een stukje gezakt. Nadat ik dat had rechtgezet schakelden de kleinste twee tandwielen weer zonder hapering!
Eens kijken of ik dat beter kan borgen op één of andere manier. 

Dan nog even snel de rechterband verwisselen, die loopt heel langzaam leeg en het ventiel is een beetje scheef.
... Even snel, my ass.
De eerste reserveband bleek een gaatje te hebben. OK, irritant, maar ik heb er nog één.
De tweede band weet ik op één of andere manier een pinch flat te geven tijdens het omleggen. Nog nóóit gehad in mijn hele fietsleven ?
Reserveband 1 dan maar geplakt, de originele zat al vol met plakkertjes dus die laat ik eruit. Kan een thuiskomertje zijn.

Dat was een hoop meer gehannes dan ik had verwacht, maar ik ben blij dat ik dit niet onderweg allemaal moest ondervinden!
Antwoord }
Bedankt door:
#43
Mooi onderhoud weer.

Ik heb voor alle diverse fietsen en wielmaten een mooi voorraadje reservebanden.

Van iedere maat heb ik sowieso/minimaal 5 binnenbanden op de plank liggen.

Ik heb een hekel aan misgrijpen  Big Grin
Wim -de roetsende

Thys 209 Rowingbike  -  DF 121  -  Challenge Fujin SL I -  GreenSpeed AERO

http://roeifietsen.blogspot.nl/
Antwoord }
Bedankt door: 365cycle
#44
(24-Oct-2021, 08:50 PM)ThijsR schreef: Ik heb de achtervering een stukje ingekort, met de hoop dat het me een beetje makkelijker door de dubbele fietsdrempels bij Delfgauw weet te krijgen.

Waar zit deze? Ik kan me even geen dubbele fietsdrempel herinneren in de buurt van Delfgauw / Delft.
Antwoord }
Bedankt door:
#45
Ik rijd over het Gildepad waar hij de Zuidpoldersingel kruist (https://goo.gl/maps/r6MehH1b7DsY9Gd3A), aan beide kanten van de singel een dubbele kuil. Overigens heb ik het idee dat de gemiddelde automobilist het alleen maar vervelend vindt dat ie nog langer moet wachten op de aankomende fietsers aldaar Tongue
Je zou er guerrilla-style een keer snelbeton in willen gooien!

Vanochtend ging ie wel ietsjes soepeler trouwens! In plaats van een flinke schraap bij 15km/u was het nu mogelijk om ze, weliswaar nog steeds met beleid, ietsje vlotter te nemen. Als ik er écht doorheen wil zoeven zal ik de boel eerder moeten verhogen dan verlagen ben ik bang. Het zijn zulke korte kuiltjes dat ik mooi pech heb met mijn wielbasis.

De kuilen naast de Katwijkerlaan zijn net even wat langer, daar zoef ik ook met 30 nog prima doorheen (https://goo.gl/maps/fTN5thC3vCbkPFvY8)


Het schakelprobleem is overigens niet helemáál weg maar lijkt verhuisd naar andere versnellingen Tongue Ik heb wel de indruk dat het rechtzetten van de tussenas een serieuze verbetering in de aandrijflijn heeft gegeven, vanochtend waren er punten waar ik met speels gemak 30 trapte ipv 27-28 normaliter.
Het lijkt erop dat de as zich al een tijdje in die staat heeft bevonden, want de tandwielen van de casette zwabberen nu een beetje, iig visueel. Kan zijn dat ze in die vorm gesleten of getrokken zijn. Weer een puntje dat een keer aandacht kan verdienen Smile

Zo blijf je bezig, maar ik vind het wel zo leuk. Het hoeft niet allemaal in 1x perfect te werken, dan had ik wel een jong, nieuw model gekocht. Laat mij maar lekker prutsen!
Antwoord }
Bedankt door:
#46
Ja, dat zijn rotdingen! Rond de Rottemeren heb je er een hoop achter elkaar. Vreselijk...

Deze die jij aanhaalt ken ik niet. Het is volgens mij een relatief nieuwe weg, en daar ben ik nog niet eerder overheen gegaan.
Antwoord }
Bedankt door: 365cycle
#47
(25-Oct-2021, 12:21 PM)ThijsR schreef: De kuilen naast de Katwijkerlaan zijn net even wat langer, daar zoef ik ook met 30 nog prima doorheen (https://goo.gl/maps/fTN5thC3vCbkPFvY8)

Daar zou je eventueel ook de motorvoertuigenstrook kunnen nemen. Het lijkt erop dat ze vlak ervoor en erna keurige doorsteken speciaal voor jou gemaakt hebben. Wink
Antwoord }
Bedankt door:
#48
Gunst, je zult maar gelanceerd worden door die drempels.
Zulke dingen kun je onderweg als een berg tegenop zien.
Net zoals sommige drempels die ze hebben gemaakt in centra om uitritten te creëren.

[Afbeelding: Naamloos.png]
gr. Fietsbennie   site

Antwoord }
Bedankt door:
#49
Die zien er nog wel uit alsof je er weinig last van hebt. Deze jongens (Langs de Rotte) zijn bijna niet normaal te doen: https://www.google.nl/maps/@52.0211749,4...384!8i8192
Antwoord }
Bedankt door:
#50
(26-Oct-2021, 10:17 AM)Frutsel schreef: Die zien er nog wel uit alsof je er weinig last van hebt. Deze jongens (Langs de Rotte) zijn bijna niet normaal te doen: https://www.google.nl/maps/@52.0211749,4...384!8i8192
er is er maar één waar ik nu niet overheen kan. De rest kan ik met de Milan op 38-406 voor en 35-559 achter met volle vaart overheen, maar met m'n reservebuba (35-406) linksvoor schraapt het al. Ik denk dus dat als er onder normale omstandigheden ook maar een zandkorrel op ligt dat ik 'm meeneem  Big Grin 

Stoor me overigens sowieso fors aan al die drempels in fietsroutes, haaietanden op fietspaden langs doorgaande wegen met superkleine zijstraatjes etc. Alsof een fietser alle tijd van de wereld heeft en standaard met partner in een ANWB-jas een fietstocht met uitgeprinte routes aan het rijden is.
Antwoord }
Bedankt door:
#51
Ik snap het rond de Rotte wel; die racefietsers rijden als malloten daar, een gemiddelde toerist mag vrezen voor zijn/haar leven. Helaas hebben ligfietsen en velomobielen er wel extra veel last van.
Antwoord }
Bedankt door:
#52
(26-Oct-2021, 12:20 PM)Frutsel schreef: Ik snap het rond de Rotte wel; die racefietsers rijden als malloten daar
Sommige, idd :-) Maar de drempels liggen er nu, en het helpt dus niet...
Antwoord }
Bedankt door:


Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 3 gast(en)
Welkom
Je moet jezelf aanmelden voor je een bericht kunt plaatsen.

Gebruikersnaam:


Wachtwoord:





Nieuwe berichten
Fietspaden
Als beroep op overma...PietV* — 01:29 AM
Velomobiel, kleur en zichtbaarheid
Ik rij in een banaan...Marnix — 10:39 PM
Fietspaden
Als een bestuurder v...Niels van der Wal — 06:50 PM
Fietspaden
Overhoop gereden?...PietV* — 02:58 PM
Vandaag ben ik blij omdat.....
Ik had hem zwaar t...365cycle — 01:59 AM
Velomobiel, kleur en zichtbaarheid
Ik reed in een komko...GertBr — 11:41 PM
Velomobiel, kleur en zichtbaarheid
SSST! Niet verder ve...TvWijk — 08:28 PM
Velomobiel, kleur en zichtbaarheid
Die blauwe bananen b...Lopopodium — 05:33 PM
Vandaag ben ik blij omdat.....
Ik merkte in de Ques...Willeke_IGKT — 03:33 PM
Vandaag ben ik blij omdat.....
Merk straks op de ...berth9999 — 01:48 PM
Vandaag ben ik blij omdat.....
De Milan reed vanoch...365cycle — 12:39 PM
Velomobiel, kleur en zichtbaarheid
Trouwens, een Milan ...365cycle — 12:20 PM
Velomobiel, kleur en zichtbaarheid
Erg veel mensen sn...Theo Mol — 10:45 AM
Velomobiel, kleur en zichtbaarheid
Voor kinderen: tra...Frutsel — 10:33 AM
Velomobiel, kleur en zichtbaarheid
Banaan.  Banan...Niels van der Wal — 08:28 AM
Velomobiel, kleur en zichtbaarheid
Ik rij in een gele...berth9999 — 11:51 PM
Velomobiel, kleur en zichtbaarheid
Banaan.  Bananen...Wim -de roetsende — 11:03 PM