Waardering:
  • 2 stemmen - gemiddelde waardering is 5
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Ervaringen met de Bülk
#27
(19-Oct-2022, 01:44 AM)365cycle schreef: De Schwalbe One 2022 is blijkbaar toch echt een traag bandje geworden.
Opvallend maar het bevestigt wel de testen van Bicycle Rolling Resistance en Wim Schermer. Met zo een rolweerstand is de vraag wat nog de meerwaarde van een One boven een Durano Plus (of een CCU, die breder, dus comfortabeler kan zijn) is.
M5 M-Racer / Challenge Hurricane / Giant Expedition / Giant Defy 1 / MBK Course
Antwoord }
Bedankt door: 365cycle , Willeke_IGKT
#28
(19-Oct-2022, 08:15 AM)Bacchus schreef:
(19-Oct-2022, 01:44 AM)365cycle schreef: De Schwalbe One 2022 is blijkbaar toch echt een traag bandje geworden.
Opvallend maar het bevestigt wel de testen van Bicycle Rolling Resistance en Wim Schermer. Met zo een rolweerstand is de vraag wat nog de meerwaarde van een One boven een Durano Plus (of een CCU, die breder, dus comfortabeler kan zijn) is.

De naam van een band zegt echt niets als er een nieuwe versie van gemaakt wordt. Ook kan de draadband totaal anders zijn dan de vouwband ondanks dezelfde naam.

De Marathon+ werd namelijk opeens een redelijk vlotte band, terwijl het daarvoor leek alsof je een anker achter je vm had hangen.

De Marathon Racer vouwband is echt een hele fijne band, maar de draadband is een draak van een band.

De One is dus ook zo'n voorbeeld.
Wim -de roetsende

Thys 209 Rowingbike  -  Milan SL MK7  -  M5 CHR*  -  M-SUB  -  VNR BT Freewheeler

Antwoord }
Bedankt door: Bacchus , 365cycle , Willeke_IGKT
#29
Ik heb  een tip voor je om met je schuimkap ongeveer 2 km/u snelheidswinst te boeken:  Plaats achter de opening voor je gezicht een lexan schermpje.  Voor je ogen knip je een balkje open om doorheen te kijken, dat beslaat niet en geeft een subtiele koeling.  Werkt echt!  Op mijn Strava heb ik er foto's van staan op mijn gele Quest
Antwoord }
#30
(25-Oct-2022, 10:36 AM)John70 schreef: Ik heb  tip voor je om met je schuimkap ongeveer 2 km/u snelheidswinst te boeken:  Plaats achter de opening voor je gezicht een lexan schermpje.  Voor je ogen knip je een balkje open om doorheen te kijken, dat beslaat niet en geeft een subtiele koeling.  Werkt echt!  Op mijn Strava heb ik er foto's van staan op mijn gele Quest

Deze zou dat dan moeten zijn denk ik.

[Afbeelding: _lXm3KmvpFK7N98qtE5dNVo9Q2Rd-tMVSGEt5LMr...5x2048.jpg]
Antwoord }
#31
Ha, dankjewel Bert!

Dit is hem idd.

Eigenlijk vond ik de schuimkap altijd wel fijn in de Quest. Ik reed er ook in de zomer mee vanwege de snelheidswinst. In de winter had ik wel last van kou in mijn gezicht. Daarom dit gemaakt ,heel comfortabel, snel en niet zo benauwd als een kap.
Vanwege open balkje voor de ogen nooit last van condens en ook veel minder last van de regen. goed overzicht in het verkeer ( zijwaarts kijken).

Ik zag even niet zo snel hoe ik hier een foto kan opladen Smile
Antwoord }
#32
(25-Oct-2022, 12:33 PM)John70 schreef: Eigenlijk vond ik de schuimkap altijd wel fijn in de Quest. Ik reed er ook in de zomer mee vanwege de snelheidswinst. 
Het instapgat van de Quest is vrij groot, bij de DF is het juist klein en bij de Alpha 7 zo klein dat je er niet in komt als je niet flexibel bent Big Grin Daniel Fenn was of is van mening dat zonder schuimkap rijden altijd prima zou moeten zijn en dat zie je terug in zijn ontwerpen (o.a. door het volledig ontbreken van een rand voor de schuimkap bij de A7!).
De Bülk of Milan zijn zo ontworpen dat de druk op je hoofd sowieso minder is; er wordt vrij veel lucht opzij weggeleid. Bij de Alpha 9 is dat op een iets andere (nog effectievere) manier gedaan nl. door de neus heel groot en hoog te maken. Wat er precies voor verantwoordelijk is bij de Bülk en Milan weet ik niet, maar ze zijn zelfs als badkuip nog serieus gestroomlijnd. Bij 50 km/h scheelt volgens mij ongeveer 10% of je het deksel erop hebt of niet.
Onder de streep maakt een schuimdeel in een Alpha, DF, Bülk of Milan dus minder uit dan in een Quest...

(25-Oct-2022, 12:33 PM)John70 schreef: In de winter had ik wel last van kou in mijn gezicht. Daarom dit  gemaakt ,heel comfortabel, snel en niet zo benauwd als een kap.
Vanwege open balkje  voor de ogen  nooit last van condens en ook veel minder last van de regen. goed overzicht in het verkeer ( zijwaarts kijken).
... maar voor het comfort is het vaak wel de moeite om een schuimkap te monteren. Op de soms al best frisse avonden is het bijvoorbeeld wel fijn om gewoon in een T-shirt en korte broek te kunnen blijven rijden. Dus toch dank voor de tip!

(25-Oct-2022, 12:33 PM)John70 schreef: Ik zag even niet zo snel hoe ik hier een foto kan opladen Smile
Dat kan hier ook niet. Moet je extern doen en dan de link kopiëren. Ik gebruik meestal imgbb.com
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , Hoekie
#33
365cycle: ik heb het toch goed begrepen dat de Bülk stoel in de SL past?

Zou je dat nog willen passen? En er een foto van maken?
Wim -de roetsende

Thys 209 Rowingbike  -  Milan SL MK7  -  M5 CHR*  -  M-SUB  -  VNR BT Freewheeler

Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#34
(25-Oct-2022, 07:58 PM)Wim -de roetsende schreef: 365cycle: ik heb het toch goed begrepen dat de Bülk stoel in de SL past?

Zou je dat nog willen passen? En er een foto van maken?
Ga ik nog wel een keer doen, maar ik denk dat ik het antwoord al weet. Zoals sommigen hier weten stond mijn Bülk de afgelopen week bij Intercity Bike, ik vernam dat George uit NH het zitje gepast heeft in een Milan. Daar kwam helaas uit dat het niet gaat werken. 

Over die Bülk gesproken: Ik heb 'm vanavond opgehaald. Het aanlopen is nog niet helemaal opgelost, maar gebeurt alleen nog bij hard optrekken vanuit stilstand/lage snelheid. Velomobile World wordt nog even benaderd om hier verder naar te kijken, want hoewel ik best wel wat pit in de benen heb heet ik geen Robert Förstemann (dan zou ik trouwens ook niet in een Bülk passen Big Grin ) - het zou gewoon moeten kunnen.
De vering is nu zowel voor als achter steviger, de banden zijn rondom vervangen door snelle banden met een antileklaag en de snelheid begint er nu behoorlijk in te komen. Hij gaat nog lang niet vanzelf vooruit, maar ik heb ondanks de 3 bft. tegenwind vandaag wel m'n PR op de Rietweg en de Vogelweg bijgesteld naar een gemiddelde van 46,5 km/h @ 274W. Dit dus nog met een combi-kap die een stukje open staat om m'n knieën voldoende ruimte te geven, en met hier en daar wat onnodig vaart verminderen en weer versnellen omdat ik het stuk helaas gewoon nog niet zo goed ken als ik graag zou willen. Op het stukje Rietweg Dronten uit had ik 325W nodig voor 54,2 km/h (topsnelheid 58 km/h), misschien geeft dat het potentieel iets beter weer.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , berth9999 , John70 , Hoekie
#35
Kid Karacho op het Duitse forum (vertaald d.m.v. DeepL.com) schreef:Voordat de Bülk-eigenaren gaan klagen dat de Bülk niet loopt:
Ik heb hier net serienummer 15 dat ik klaarmaak voor levering.
Hij heeft aanzienlijke problemen in de aandrijving, vooral bij de belasting.
Aangezien ik hierover al geklaagd heb bij SN 4, neem ik aan dat alles wat er tussen geleverd is ook deze "problemen" heeft.
Ik weet niet in hoeverre andere dealers de aandrijflijn demonteren en inspecteren, maar u zou het probleem moeten kunnen zien wanneer u de lege buis van de belastingsstreng verwijdert. De ketting is geblokkeerd bij de ingangsbrug en de uitgang bij het achterste loopwiel. De ketting loopt niet vrij door de lege buis omdat de gaten daar niet op de juiste plaats zitten. Dit veroorzaakt veel wrijving, weerstand en lawaai. Met de SN 15 zijn ze veel te hoog. Zonder de buis zaagt de ketting aan het koolstof.
De foto's moeten dat duidelijk maken. De ketting staat hier onder spanning.

linkie
Antwoord }
Bedankt door: berth9999 , Hoekie , Willeke_IGKT
#36
Tja dat zou wat kunnen verklaren. Onbelast ziet het er prima uit, komt de ketting bij belasting omhoog, loopt ie aan. Met een buisje erom zie je dat niet direct.
Antwoord }
Bedankt door: 365cycle , Willeke_IGKT
#37
Is dit eenvoudig te herstellen? Ik kan mij er niet helemaal een voorstelling van maken.
Wim -de roetsende

Thys 209 Rowingbike  -  Milan SL MK7  -  M5 CHR*  -  M-SUB  -  VNR BT Freewheeler

Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , 365cycle
#38
(26-Oct-2022, 10:49 PM)Wim -de roetsende schreef: Is dit eenvoudig te herstellen? Ik kan mij er niet helemaal een voorstelling van maken.
Afhankelijk van hoe ver de ketting verplaatst moet worden. Moet nog even kijken of het bij de mijne ook een probleem is en zo ja, hoeveel dan. 
Heb daarnaast nog wat filmpjes gekregen van een Bülk met een probleem in de achteras, zodat ik kan vergelijken met de mijne.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#39
(26-Oct-2022, 01:30 AM)365cycle schreef:
(25-Oct-2022, 07:58 PM)Wim -de roetsende schreef: 365cycle: ik heb het toch goed begrepen dat de Bülk stoel in de SL past?

Zou je dat nog willen passen? En er een foto van maken?

Ga ik nog wel een keer doen, maar ik denk dat ik het antwoord al weet. Zoals sommigen hier weten stond mijn Bülk de afgelopen week bij Intercity Bike, ik vernam dat George uit NH het zitje gepast heeft in een Milan. Daar kwam helaas uit dat het niet gaat werken. 

Op verzoek van 365cycle even een reactie namens hem. Hij zegt:

"Past nl. denk ik wel, maar niet zonder aanpassingen. Verplaatsen bevestiging etc."

... en stuurt de volgende foto's mee:

[Afbeelding: signal-2022-10-30-124941-3.jpg] [Afbeelding: signal-2022-10-30-124941-2.jpg] [Afbeelding: signal-2022-10-30-124941.jpg] [Afbeelding: signal-2022-10-30-124941-1.jpg]
Antwoord }
Bedankt door: 365cycle
#40
Volgens mij is die SL geen mk7. De mk7 stoel heeft de bevestigings punten op een andere plek. Of ik haal hier Bülk en Milan door elkaar. Die van de rechter stoel in het plaatje met 2 stoelen heeft de bevestigings punten ongeveer op de plek van mijn MK7 stoel.

De MK7 stoel ziet er zo uit:

[Afbeelding: Milan-MK7-Stoel-infiets.jpg]
[Afbeelding: Milan-MK7-stoel-los.jpg]
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#41
(30-Oct-2022, 09:41 PM)berth9999 schreef: Volgens mij is die SL geen mk7. De mk7 stoel heeft de bevestigings punten op een andere plek. Of ik haal hier Bülk en Milan door elkaar. Die van de rechter stoel in het plaatje met 2 stoelen heeft de bevestigings punten ongeveer op de plek van mijn MK7 stoel.
Het is idd een SL Mk5, maar de (“ultralight”) stoel met het witte klittenband hoort daar dus bij. 
Die stoel is uitwisselbaar met de GT Mk6 stoel, maar de GT stoel past ivm breedte niet goed in de SL.
Bevestigingspunten zitten juist bij de Bülk dus anders; veel verder naar voren.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , berth9999
#42
Citaat:maar de GT stoel past ivm breedte niet goed in de SL.

Ook dit is bij Milan SL MK7 dus anders.

Dan wordt de SL juist standaard afgeleverd met een GT-stoel. 

Ik heb dus een GT-stoel in de SL en dat past prima. Is zeker niet te breed.



Ik ga het tzt bij Ymte uitproberen. Toch bedankt.
Wim -de roetsende

Thys 209 Rowingbike  -  Milan SL MK7  -  M5 CHR*  -  M-SUB  -  VNR BT Freewheeler

Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#43
Het is de GT-stoel die bij de Mk6 anders was, nl. breder dan het instapgat. Maar ben benieuwd! Wanneer ben je bij Ymte? Ik moet er op korte termijn ook nog ff heen nl.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#44
(31-Oct-2022, 12:31 AM)365cycle schreef: Bevestigingspunten zitten juist bij de Bülk dus anders; veel verder naar voren.

Bij de MK7 ook. Zo te zien zou het weleens een kwestie kunnen zijn van die bevestigings dingetjes overzetten. Bij de MK7 is het alleen een metalen dingetje en bij jou zo te zien iets met een witte plastic ring erbij.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#45
(31-Oct-2022, 10:48 PM)berth9999 schreef: Bij de MK7 ook. Zo te zien zou het weleens een kwestie kunnen zijn van die bevestigings dingetjes overzetten. Bij de MK7 is het alleen een metalen dingetje en bij jou zo te zien iets met een witte plastic ring erbij.
Klopt, en het zit andersom. Maar als je die inderdaad uitwisselt en de plaatsing van de stoel is verder oké, gaat ie er wel in. Twijfel daar echter wel aan, want degene die het geprobeerd heeft in een GT met mijn stoel heeft juist een GT Mk7.

Nog wat leuks voor diegenen die ook graag een Bülk willen en niet willen wachten tot 2023: Er komt er één vrij (niet de mijne, maar een nog vroegere). Wie serieuze interesse heeft mag zich bij mij melden.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#46
@365cycle, ik las op ICB jouw reactie op de Bülk:

"Ik paste maar nét in de Milan GT, en heb meer ruimte in de Bülk!"



Nu weet ik meteen dat de Bülk te groot is voor mij. Ik ga er wel een keer in proefrijden, maar ik kan mij eigenlijk niet voorstellen dat het goed gaat passen. 
Ik heb namelijk het gevoel dat ik verzuip in de GT.
Wim -de roetsende

Thys 209 Rowingbike  -  Milan SL MK7  -  M5 CHR*  -  M-SUB  -  VNR BT Freewheeler

Antwoord }
Bedankt door: Jan van Ochten , Willeke_IGKT
#47
Ik denk juist dat het meevalt Wim! De Bülk heeft op de juiste plaatsen meer plek dan de GT, maar verder zit ie dichterbij de SL dan de GT. Hij past me als een skinny jeans.
Antwoord }
#48
(17-Dec-2022, 09:03 PM)365cycle schreef: Ik denk juist dat het meevalt Wim! De Bülk heeft op de juiste plaatsen meer plek dan de GT, maar verder zit ie dichterbij de SL dan de GT. Hij past me als een skinny jeans.

Duidelijk. Dus toch een keer proefrijden.
Wim -de roetsende

Thys 209 Rowingbike  -  Milan SL MK7  -  M5 CHR*  -  M-SUB  -  VNR BT Freewheeler

Antwoord }
#49
Hier even een kleine update. In de tussentijd nog niet gedaan, want mijn Bülk moet nog steeds naar Dronten voor de nodige aanpassingen. Inmiddels zo'n 3500 km gereden, heb nu dus een goed beeld van wat er goed gaat en wat niet.
De bestaande issues heb ik wel zowel telefonisch als in person besproken met Jan van Velomobile World, en tijdens de OBT hebben we ook mijn combikap omgewisseld voor de juiste versie (met de hoge kniebulten).

De nieuwe kap is nog ruimer voor m'n knieën dan de oude kap was met de schuimblokken ertussen. Daarnaast komt het schuimdeel verder naar je toe; ik had er niet over nagedacht, maar een korter persoon zal verder naar voren zitten (met het optionele extra deel om de muts te "verlengen"), en dus ook dichter bij het schuim komen.

Ik ben er vrijwel zeker van dat er 2 meter mens in een Bülk te passen is, terwijl ik daar bij de Milan GT juist aan twijfelde. Echter is de Bülk ook zo aan te passen dat veel kortere mensen zich er prettig in voelen; hij is van buiten nog iets compacter dan een Milan SL. Iets korter, iets breder op de juiste plaatsen en iets hoger.

Behoorlijk fraai ontworpen!

[Afbeelding: B-lkjes-bij-de-OBT.png]

Op bovenstaande foto zit op de gele fiets nog de lage variant, op de groene de hoge. Het verschil is niet heel goed zichtbaar, ik zal even kijken of ik een oude foto van de gele kan namaken met de nieuwe kap, om te kunnen vergelijken.

Verdere verschillen: De gele fiets staat 4mm hoger (door 32-406 en 32-622 banden ipv 28-406 en 28-622), en heeft de Lupine SL AX koplamp, maar mist de safety unit op de muts. 
De koplamp van de groen-witte Bülk is de standaard Busch+Müller IQ-XE).
Antwoord }
#50
Ik vind die Unit op de smurfenmuts zo ontzettend lelijk. Sorry PietA  Big Grin 

Ook niet zo handig. Soms kan ik ergens net onderdoor, dan dus niet.
Wim -de roetsende

Thys 209 Rowingbike  -  Milan SL MK7  -  M5 CHR*  -  M-SUB  -  VNR BT Freewheeler

Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , 365cycle
#51
Ik vind het juist wel een mooi lampje Wim. Voor de zichtbaarheid volgens mij de beste oplossing.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , 365cycle
#52
Het verschil tussen de kappen is wel redelijk duidelijk, zeker als je in zoomt. Het verhaal erbij is verhelderend. Bedankt! Ben toch nog wel benieuwd naar de remake foto.

Nog een verschil is dat de groene geen spiegels heeft... ... zelfs op mij open ligger had ik die al en nu met de velomobiel zijn ze voor mij helemaal onmisbaar.
Jan van Ochten 

Quest 147 (3×20") , Sinner Mango+, Flevo-Racer 28" 
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , 365cycle


Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)
Welkom
Je moet jezelf aanmelden voor je een bericht kunt plaatsen.

Gebruikersnaam:


Wachtwoord:





Nieuwe berichten
Prototype tegen verblinding auto's
Is gewoon je hand ge...Martin van Mourik — 01:04 AM
Prototype tegen verblinding auto's
Ik vertrouw altijd o...Bart Verbeek — 12:54 AM
Prototype tegen verblinding auto's
Beseffen we ook ...Frutsel — 11:49 PM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Ja, 10x om de roeiba...Frutsel — 11:45 PM
Prototype tegen verblinding auto's
Je hebt geen groot...Hardloper — 10:41 PM
Zelfbouw voorwiel aangedreven ligfiets ...
plannen zijn wat gew...GHOOGEN — 09:50 PM
Prototype tegen verblinding auto's
Beseffen we ook da...365cycle — 09:20 PM
Zelfbouw voorwiel aangedreven ligfiets ...
Toevallige vondst op...Merijn — 09:18 PM
Vandaag ben ik blij omdat.....
Als je dan toch een ...ZoefZoef — 08:51 PM
Vandaag ben ik blij omdat.....
Ik ben blij, omdat g...Wim -de roetsende — 08:27 PM
Prototype tegen verblinding auto's
Beseffen we ook dat...Lopopodium — 08:18 PM
M5 Low Racer trapboom + stuurpen gezocht
De diameter van Arje...melle z — 07:29 PM
Prototype tegen verblinding auto's
Als auto's naar Enge...melle z — 07:10 PM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Ik doe momenteel...Gideonaut — 07:09 PM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Laten we het eufem...Hardloper — 07:04 PM
Prototype tegen verblinding auto's
Beseffen we ook dat ...Hardloper — 06:59 PM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Ik doe momenteel m...Josligfiets — 06:58 PM