| 
				
				 
					Hoe en wat met de Quatrevelo
				 
			 | 
		 
	
		
	
	
	
		
	Berichten: 3.536 
	Topics: 117 
	Lid sinds: Apr 2023
	
 Bedankt: 4027 
	4473 x bedankt in 2969 berichten
  
	 
 
	
	
		 (22-Oct-2023, 06:10 PM)365cycle schreef:   (22-Oct-2023, 06:02 PM)Willeke_IGKT schreef:  Dat anderen met een hogere cadans rijden betekent niet dat het voor jou ook de juiste keuze is op dit moment. Misschien later, misschien nooit. 
 
Maar let goed op je knieën, ze kapot rijden gaat veel te makkelijk, de weer goed krijgen heel moeilijk. 
Als je cadans niet genoeg omhoog kan dan voorlopig genoegen nemen met de snelheid die de knieën halen. Dat klopt zeker, maar zeker met sterke benen die een hardloper vaak al heeft is te lage cadans rijden óók een risico. 
Ergens heb ik het gevoel dat met een hogere cadans rijden minder klachten geeft.
	  
	
	
Geduld en respect voor de medemens is een schone zaak.
 
	
		
	 
 
 
	
	
	
		
	Berichten: 6.947 
	Topics: 175 
	Lid sinds: Apr 2017
	
 Bedankt: 3033 
	9759 x bedankt in 4708 berichten
  
	 
 
	
	
		 (22-Oct-2023, 08:16 PM)Hardloper schreef:  Ergens heb ik het gevoel dat met een hogere cadans rijden minder klachten geeft. 
Daar is op dit forum al heel veel over geschreven. Mocht je het willen lezen, dan is het redelijk snel te vinden.
 
Meestal wordt toch wel tussen de 70 en 90 aangeraden.
 
Sommigen vinden 100 veel prettiger. Ook prima dus.
 
Meestal hangt het enorm af van waar en met welke intensiteit je fietst.
 
Als ik ontspannen rijd, dan is mijn cadans rond de 70. 
Fiets ik echt knallend weg bij een verkeerslicht dan loopt het op naar 110.
	  
	
	
Thys 209 Rowingbike - M5 CHR - DF 282 - DFxl 137 - Rans Dynamik Pro - M5 MinimalBike
 
	
		
	 
 
 
	
	
	
		
	Berichten: 3.536 
	Topics: 117 
	Lid sinds: Apr 2023
	
 Bedankt: 4027 
	4473 x bedankt in 2969 berichten
  
	 
 
	
		
		
		22-Oct-2023, 08:58 PM 
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 22-Oct-2023, 09:13 PM door Hardloper.)
	
	 
	
		 (22-Oct-2023, 08:33 PM)Wim -de roetsende schreef:   (22-Oct-2023, 08:16 PM)Hardloper schreef:  Ergens heb ik het gevoel dat met een hogere cadans rijden minder klachten geeft.  
Daar is op dit forum al heel veel over geschreven. Mocht je het willen lezen, dan is het redelijk snel te vinden. 
 
Meestal wordt toch wel tussen de 70 en 90 aangeraden. 
 
Sommigen vinden 100 veel prettiger. Ook prima dus. 
 
 
Meestal hangt het enorm af van waar en met welke intensiteit je fietst. 
 
 
Als ik ontspannen rijd, dan is mijn cadans rond de 70. 
Fiets ik echt knallend weg bij een verkeerslicht dan loopt het op naar 110. Ik las toevallige kort geleden ook dit artikel:
 https://wielerrevue.nl/artikel/584242/la...lossingen/ schreef:Met een zwaar verzet en een lage cadans doe je je knieën ook geen plezier. Voor je knieën is het immers een enorme belasting. Probeer daarom minstens 90 omwentelingen per minuut te maken. Welke cadans je precies moet trappen, verschilt van persoon tot persoon. 
Vond ook al dit topic:
 Pijn onderzijde voeten na een paar uur fietsen (ligfietsers.nl)
Volgens mij heb ik behoorlijk wat kracht in de benen en dan gelijk schakelen naar het 11 tanden blad is misschien niet zo handig.
	  
	
	
Geduld en respect voor de medemens is een schone zaak.
 
	
		
	 
 
 
	
	
	
		
	Berichten: 2.569 
	Topics: 71 
	Lid sinds: Dec 2020
	
 Bedankt: 39160 
	3898 x bedankt in 1690 berichten
  
	 
 
	
	
		Ik schrijf niet dat je de cadans laag moet houden, ik schrijf dat je de cadans moet zoeken die voor jou werkt, en niet een verwachte snelheid moet proberen te halen als je cadans dat nog niet haalt. 
 
Een hogere cadans is beter voor de knieën. 
Maar pas je snelheid aan aan wat goed voelt, niet aan wat je verwacht.
	 
	
	
Voornaamste fietsen: B4M 041 - M5 Cmpct -  Whike  -  Flevo bike, Flevo trike, beide alle wielen 20" en knik-kantel besturing, 
 
	
		
	 
 
 
	
	
	
		
	Berichten: 3.536 
	Topics: 117 
	Lid sinds: Apr 2023
	
 Bedankt: 4027 
	4473 x bedankt in 2969 berichten
  
	 
 
	
	
		Willeke ik probeer van uit het grootste blad : 32 tanden een zo soepele mogelijk beweging te krijgen en wanneer mijn cadans te hoog wordt, over de 100 a 110 dan schakel ik door naar een hogere versnelling. Zaterdag was ik meer aan het ontdekken en schakelde ik al door bij een cadans van zeg maar 50 a 70. Nou ik heb nu veel minder last van de knieën. En toen zag ik dat artikel en ben dat gaan proberen. En merk echt wel verschil. Een tocht van paar uur is nog te veel. Maar wat ik vandaag deed, is goed te doen naar mijn idee.
	 
	
	
Geduld en respect voor de medemens is een schone zaak.
 
	
		
	 
 
 
	
	
	
		
	Berichten: 6.503 
	Topics: 119 
	Lid sinds: Sep 2020
	
 Bedankt: 13603 
	10525 x bedankt in 5096 berichten
  
	 
 
	
	
		Laag cadans is inderdaad vrij belastend voor je knieën. Ik kan heel veel koppel leveren, maar als ik een paar keer vanuit stilstand voluit optrek heb ik daar de rest van de rit last van, als het geen paar dagen is (ik word een dagje ouder, hahaha). Als ik normaal rijd schakel ik met optrekken vaak bij 95 rpm, zodat het gemiddelde rond de 90 blijft hangen. Ik trap dan maximaal zo'n 500W. Als ik dan op de gewenste snelheid aankom schakel ik nog één keer door en dan kan ik prettig kruisen. 
Wanneer ik pittig wil optrekken schakel ik pas rond de 110. Trek ik echt hard op, dan laat ik de cadans nog veel verder oplopen, maar da's meer een 365cycle-eigenschap dan dat het best practice is.  
 
Wat handig is om te weten: een wat hogere cadans is een hogere belasting voor je hart, een wat lagere cadans is een hogere belasting voor je beenspieren en knieën. Vaak zie je bij hele lange ritten dus ook dat de cadans daalt.
	 
	
	
	
		
	 
 
 
	
	
	
		
	Berichten: 1.224 
	Topics: 33 
	Lid sinds: Jun 2022
	
 Bedankt: 0 
	2121 x bedankt in 1115 berichten
  
	 
 
	
	
		
	 
	
	
Optima Stinger | 2x Dries Baron
 
	
		
	 
 
 
	
	
	
		
	Berichten: 3.536 
	Topics: 117 
	Lid sinds: Apr 2023
	
 Bedankt: 4027 
	4473 x bedankt in 2969 berichten
  
	 
 
	
	
		 (22-Oct-2023, 10:26 PM)365cycle schreef:  Wat handig is om te weten: een wat hogere cadans is een hogere belasting voor je hart, een wat lagere cadans is een hogere belasting voor je beenspieren en knieën. Vaak zie je bij hele lange ritten dus ook dat de cadans daalt. 
Ik had net ervoor ook wel 6,5km hardgelopen (avg 168bpm).
 
En na zo'n 2,8 km ging mijn hartslag ook wel richting 160, om over heel de linie gemiddeld 154 te hebben. Max bij interval is 200 nog wat, dus het hart is meer gewend.
	  
	
	
Geduld en respect voor de medemens is een schone zaak.
 
	
		
	 
 
 
	
	
	
		
	Berichten: 1.198 
	Topics: 28 
	Lid sinds: Jul 2021
	
 Bedankt: 765 
	2441 x bedankt in 1124 berichten
  
	 
 
	
	
		 (22-Oct-2023, 05:51 PM)Hardloper schreef:  Eerlijk gezegd had ik al wat last van de knieën en heb toen bewust even rust gehouden. Geen fietsen / hardlopen en vandaag een stukje gerend. Droog shirt aan gedaan en daarna wat gefietst. Behoorlijk op de cadans gelet, om die ook rond minimaal de 90 te houden. Moet zeggen dit voelde echt wel beter en ja natuurlijk heb ik ook laten uitrollen, stond wel versteld van hoe ver je nog uitrolt. Ik had zeg maar 23km erop zitten in zo'n 47min. 
Als hardloper ben je waarschijnlijk goed gewend naar je lichaam te luisteren. Dus als je je knieën voelt weet je dat wat je zojuist gedaan hebt op dit moment niet goed is. Ook het ritme vinden kun je als hardloper ook wel. Dat is hetzelfde op een fiets. 
 
Gewoon fietsen en voelen. Bij het optrekken spelen er veel factoren, zeker hier waar het nergens vlak is, zoals in Brabant. Als ik al op een cadans reed ging het alleen om lange stukken, optrekken is gewoon gevoel. Maar ook de cadans kan weer afhangen van vorm van de dag. 
 
Als ik jou was zou ik me eigenlijk niet bezighouden met de cadans. Leer de fiets aanvoelen en ook je lichaam. Cadans is prima als je sneller wil gaan fietsen of om te trainen.
	  
	
	
	
		
	 
 
 
	
	
	
		
	Berichten: 181 
	Topics: 3 
	Lid sinds: Oct 2023
	
 Bedankt: 2 
	461 x bedankt in 180 berichten
  
	 
 
	
	
		Ik was zelf al gewend veel te fietsen toen ik met een VM begon te rijden. Bij mij waren het de achillespezen die in het begin de limiet aangaven. Dat kan ook te maken hebben met de trapas die net te ver staat, terwijl de knieën gaan protesteren bij een trapas die te dichtbij staat (heb ik niet voorgehad bij de VM, wel ooit op de koersfiets met een te laag zadel). Het kan zijn dat je de eerste weken daar ook een beetje mee moet spelen om het optimum te vinden.
	 
	
	
	
		
	 
 
 
	
	
	
		
	Berichten: 1.085 
	Topics: 14 
	Lid sinds: Apr 2017
	
 Bedankt: 284 
	2055 x bedankt in 812 berichten
  
	 
 
	
	
		 (23-Oct-2023, 10:41 AM)datakneder schreef:  Als ik jou was zou ik me eigenlijk niet bezighouden met de cadans. Leer de fiets aanvoelen en ook je lichaam. Cadans is prima als je sneller wil gaan fietsen of om te trainen. 
Met een hogere cadans belast je je pezen minder maar het belangrijkste is dat je met een hogere cadans zorgt voor minder slijtage aan je gewrichten. Deze slijtage krijg je pas op latere leeftijd last van. Fietsen met een hogere cadans is preventief. Overigens is fietsten met plezier dit ook; dus probeer plezier te hebben in het ontwikkelen van een hoge cadans.
 
Niels, zen, van der Wal
 
preventief
	  
	
	
 
De verrijking zit in de beperking 
 
	
		
	 
 
 
	
	
	
		
	Berichten: 3.536 
	Topics: 117 
	Lid sinds: Apr 2023
	
 Bedankt: 4027 
	4473 x bedankt in 2969 berichten
  
	 
 
	
	
		Hoe bergen jullie die schuim deksel op? boven de stuurstang werkt voor mij niet, die stoot ik omlaag. En achter past hij toch ook niet helemaal volgens mij. Of ik moet hem anders plaatsen.
	 
	
	
Geduld en respect voor de medemens is een schone zaak.
 
	
		
	 
 
 
	
	
	
		
	Berichten: 6.947 
	Topics: 175 
	Lid sinds: Apr 2017
	
 Bedankt: 3033 
	9759 x bedankt in 4708 berichten
  
	 
 
	
	
		Ik ken iemand die heeft 'm in de smurfenmuts.
	 
	
	
Thys 209 Rowingbike - M5 CHR - DF 282 - DFxl 137 - Rans Dynamik Pro - M5 MinimalBike
 
	
		
	 
 
 
	
	
	
		
	Berichten: 2.136 
	Topics: 123 
	Lid sinds: May 2018
	
 Bedankt: 8224 
	3352 x bedankt in 1567 berichten
  
	 
 
	
	
		 (23-Oct-2023, 09:48 PM)Wim -de roetsende schreef:  Ik ken iemand die heeft 'm in de smurfenmuts. 
Inderdaad. Past zowel in de korte (head out) als in de lange (head in) kap.
	  
	
	
	
		
	 
 
 
	
	
	
		
	Berichten: 6.503 
	Topics: 119 
	Lid sinds: Sep 2020
	
 Bedankt: 13603 
	10525 x bedankt in 5096 berichten
  
	 
 
	
	
		 (23-Oct-2023, 10:23 PM)Hoekie schreef:  Inderdaad. Past zowel in de korte (head out) als in de lange (head in) kap. Behalve wanneer je een kinderzitje hebt. Dan moet je 'm opvouwen en er iets onder spannen om te zorgen dat ie blijft zitten.
	  
	
	
	
		
	 
 
 
	
	
	
		
	Berichten: 6.947 
	Topics: 175 
	Lid sinds: Apr 2017
	
 Bedankt: 3033 
	9759 x bedankt in 4708 berichten
  
	 
 
	
	
		Dat heeft hij ook. Hij heeft een soort gaas met klittenband bevestigd onder de smurfenmuts en daar heeft hij alle lichte dingen op liggen.
	 
	
	
Thys 209 Rowingbike - M5 CHR - DF 282 - DFxl 137 - Rans Dynamik Pro - M5 MinimalBike
 
	
		
	 
 
 
	
	
	
		
	Berichten: 3.536 
	Topics: 117 
	Lid sinds: Apr 2023
	
 Bedankt: 4027 
	4473 x bedankt in 2969 berichten
  
	 
 
	
	
		 (23-Oct-2023, 11:00 PM)365cycle schreef:  Behalve wanneer je een kinderzitje hebt. Dan moet je 'm opvouwen en er iets onder spannen om te zorgen dat ie blijft zitten. 
Dan is je zitje ook een klein beetje smaller. Zodat de beentjes van je kroost er langs kunnen. Daar had Theo het over tegen iemand.
	  
	
	
Geduld en respect voor de medemens is een schone zaak.
 
	
		
	 
 
 
	
	
	
		
	Berichten: 6.947 
	Topics: 175 
	Lid sinds: Apr 2017
	
 Bedankt: 3033 
	9759 x bedankt in 4708 berichten
  
	 
 
	
	
		 (24-Oct-2023, 10:54 AM)Hardloper schreef:  Dan is je zitje ook een klein beetje smaller. Zodat de beentjes van je kroost er langs kunnen. Daar had Theo het over tegen iemand. 
Dat heeft toch niets met het schuimdeksel te maken? Daar ging toch jouw vraag over?
	  
	
	
Thys 209 Rowingbike - M5 CHR - DF 282 - DFxl 137 - Rans Dynamik Pro - M5 MinimalBike
 
	
		
	 
 
 
	
	
	
		
	Berichten: 3.536 
	Topics: 117 
	Lid sinds: Apr 2023
	
 Bedankt: 4027 
	4473 x bedankt in 2969 berichten
  
	 
 
	
	
		 (24-Oct-2023, 02:50 PM)Wim -de roetsende schreef:   (24-Oct-2023, 10:54 AM)Hardloper schreef:  Dan is je zitje ook een klein beetje smaller. Zodat de beentjes van je kroost er langs kunnen. Daar had Theo het over tegen iemand.  
Dat heeft toch niets met het schuimdeksel te maken? Daar ging toch jouw vraag over? 
Heeft het ook niet. Maar ik heb hem ondertussen na de reacties van hier al in mijn bagage ruimte geplaatst.
	  
	
	
Geduld en respect voor de medemens is een schone zaak.
 
	
		
	 
 
 
	
	
	
		
	Berichten: 6.503 
	Topics: 119 
	Lid sinds: Sep 2020
	
 Bedankt: 13603 
	10525 x bedankt in 5096 berichten
  
	 
 
	
	
		 (24-Oct-2023, 10:54 AM)Hardloper schreef:  Dan is je zitje ook een klein beetje smaller. Zodat de beentjes van je kroost er langs kunnen. Daar had Theo het over tegen iemand. Klopt, en er zijn nog wel meer kleine verschillen.
	  
	
	
	
		
	 
 
 
	
	
	
		
	Berichten: 3.536 
	Topics: 117 
	Lid sinds: Apr 2023
	
 Bedankt: 4027 
	4473 x bedankt in 2969 berichten
  
	 
 
	
	
		Uit nieuwsgierigheid. Welke dan?
	 
	
	
Geduld en respect voor de medemens is een schone zaak.
 
	
		
	 
 
 
	
	
	
		
	Berichten: 558 
	Topics: 1 
	Lid sinds: Jun 2022
	
 Bedankt: 268 
	1768 x bedankt in 554 berichten
  
	 
 
	
		
		
		25-Oct-2023, 03:55 PM 
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 25-Oct-2023, 03:56 PM door Arend-Jan.)
	
	 
	
		 (23-Oct-2023, 09:44 PM)Hardloper schreef:  Hoe bergen jullie die schuim deksel op? boven de stuurstang werkt voor mij niet, die stoot ik omlaag. En achter past hij toch ook niet helemaal volgens mij. Of ik moet hem anders plaatsen. Ik heb hem boven mn knieën   
Heb twee stukjes klittenband tegen het 'dak' van de neus geplakt, net tussen de spiegels. Dat houdt het deksel mooi op zn plek en (voor mij) nét hoog genoeg.
 
Andere verschillen: ruitjes in de kap, en wat stukjes schuim her en der. Verder geen verschillen geloof ik
	  
	
	
	
		
	 
 
 
	
	
	
		
	Berichten: 192 
	Topics: 11 
	Lid sinds: Nov 2020
	
 Bedankt: 27 
	432 x bedankt in 191 berichten
  
	 
 
	
	
		 (23-Oct-2023, 09:44 PM)Hardloper schreef:  Hoe bergen jullie die schuim deksel op? boven de stuurstang werkt voor mij niet, die stoot ik omlaag. En achter past hij toch ook niet helemaal volgens mij. Of ik moet hem anders plaatsen. 
Gewoon in de smurfenmuts,, het voorste lipje van het deksel klit ik vast aan de klittenband van de muts, blijft prima zitten.
	  
	
	
Hase Kettwiesel (2004) - Rans Stratus XP - Raptobike Lowracer - Rans Zenetik Pro - Rans Alterra 29 - Hase Kettwiesel (2020) - Azub Tricon 26 - Snoek L #35
 
	
		
	 
 
 
	
	
	
		
	Berichten: 6.503 
	Topics: 119 
	Lid sinds: Sep 2020
	
 Bedankt: 13603 
	10525 x bedankt in 5096 berichten
  
	 
 
	
	
		 (25-Oct-2023, 03:55 PM)Arend-Jan schreef:  Andere verschillen: ruitjes in de kap, en wat stukjes schuim her en der. Verder geen verschillen geloof ik Was het achterlichtje van de kap met ruitjes ook niet anders? Of was dat juist het verschil tussen korte en lange kap? Ik weet het niet meer.
	  
	
	
	
		
	 
 
 
	
	
	
		
	Berichten: 3.536 
	Topics: 117 
	Lid sinds: Apr 2023
	
 Bedankt: 4027 
	4473 x bedankt in 2969 berichten
  
	 
 
	
		
		
		25-Oct-2023, 06:00 PM 
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 25-Oct-2023, 06:19 PM door Hardloper.)
	
	 
	
		 (25-Oct-2023, 04:44 PM)365cycle schreef:   (25-Oct-2023, 03:55 PM)Arend-Jan schreef:  Andere verschillen: ruitjes in de kap, en wat stukjes schuim her en der. Verder geen verschillen geloof ik Was het achterlichtje van de kap met ruitjes ook niet anders? Of was dat juist het verschil tussen korte en lange kap? Ik weet het niet meer. 
Het vet gedrukte klopt
 
In heel die +40 km die ik vandaag deed en op zondag, die 16km. Heb ik geen last meer gehad van een ketting die eraf sprong.
	  
	
	
Geduld en respect voor de medemens is een schone zaak.
 
	
		
	 
 
 
	
	
	
		
	Berichten: 6.503 
	Topics: 119 
	Lid sinds: Sep 2020
	
 Bedankt: 13603 
	10525 x bedankt in 5096 berichten
  
	 
 
	
	
		 (25-Oct-2023, 06:00 PM)Hardloper schreef:  In heel die +40 km die ik vandaag deed en op zondag, die 16km. Heb ik geen last meer gehad van een ketting die eraf sprong. Nieuwigheid   
	 
	
	
	
		
	 
 
 
	 
 |  
		
			
		 
	 
	
		
	 
	
		
	 
	 
	
	
	
	 
	
	
		
		
	 
	 
	
 
Gebruikers die dit topic lezen: 2 gast(en)
 
	
		 | 
		
		
		
			
				
		
		
		
			
				
					| 
						Welkom
					 | 
				 
			
			
		
				
					
						
				Je moet jezelf aanmelden voor je een bericht kunt plaatsen. 
				 
				
					 | 
				 
			
		  
		
		
		
		
			
				
					| 
						Nieuwe berichten
					 | 
				 
			
			
		
				
					| 
						 Medeliggers onderweg
					 | 
				 
				
					| 
Ik kwam vanavond z...365cycle — 12:52 AM | 
				 
				
					| 
						 Medeliggers onderweg
					 | 
				 
				
					| Ik kwam vanavond zow...Frutsel — 11:58 PM | 
				 
				
					| 
						 wat ze zeggen
					 | 
				 
				
					| 
Mijn net nieuwe Sn...365cycle — 09:53 PM | 
				 
				
					| 
						 wat ze zeggen
					 | 
				 
				
					| 
Was het een zangfi...Niels van der Wal — 07:46 PM | 
				 
				
					| 
						 wat ze zeggen
					 | 
				 
				
					| Misschien was ze een...datakneder — 07:33 PM | 
				 
				
					| 
						 Vlechtje hoe en wat.
					 | 
				 
				
					| 
Deze doet me den...Bob Hagendijk — 07:31 PM | 
				 
				
					| 
						 wat ze zeggen
					 | 
				 
				
					| Was het een zangfiet...Lopopodium — 06:53 PM | 
				 
				
					| 
						 Vlechtje hoe en wat.
					 | 
				 
				
					| Gesprek over de golf...melle z — 06:14 PM | 
				 
				
					| 
						 Optimalisatie van een WAW.
					 | 
				 
				
					| Bij een oude Waw zit...Gideonaut — 05:47 PM | 
				 
				
					| 
						 wat ze zeggen
					 | 
				 
				
					| Gister avond over de...Niels van der Wal — 05:44 PM | 
				 
				
					| 
						 Optimalisatie van een WAW.
					 | 
				 
				
					| 
Is het een idee om...datakneder — 05:41 PM | 
				 
				
					| 
						 Optimalisatie van een WAW.
					 | 
				 
				
					| Is het een idee om d...Hardloper — 05:30 PM | 
				 
				
					| 
						Optimalisatie van een WAW.
					 | 
				 
				
					| Naar aanleiding van ...datakneder — 05:20 PM | 
				 
				
					| 
						 Vandaag ben ik blij omdat.....
					 | 
				 
				
					| 
Daar zou ik mee ui...datakneder — 04:39 PM | 
				 
				
					| 
						 Vandaag ben ik blij omdat.....
					 | 
				 
				
					| Daar zou ik mee uitk...qv-tester — 03:51 PM | 
				 
				
					| 
						 Vandaag ben ik blij omdat.....
					 | 
				 
				
					| 
Smurfenmuts smalle...datakneder — 03:28 PM | 
				 
				
					| 
						 Vandaag ben ik blij omdat.....
					 | 
				 
				
					| Smurfenmuts smaller?...LigfietsWilsum — 02:31 PM | 
				 
			
		  
		
				
		 
			 |