Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
wat ze zeggen
Je kunt daar aan de steenjes nog zien waar oud en nieuw bij elkaar komen, de nieuwe hebben een andere kleur. Dan dat stukje asfalt, maar het komt precies op dezelfde plek uit bij de grote weg.

Merijn, je berekening komt goed in de buurt. Mogelijk reed ik ook net iets harder als 40, of ik heb het hoogte verschil een beetje verkeerd ingeschat. Maar dankzij jou berekening weet ik wel dat ik in de buurt zat.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
Vandaag kwam ik terecht tussen allemaal basis school leerlingen. Dat is toch geen fiets. Hoeveel kost dat. Hoe snel gaat hij. Mag je ermee op de openbare weg. Dus heb wat aan educatie gedaan. Ook een oud collega gehad die het een zetpil vind.
Geduld en respect voor de medemens is een schone zaak.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , martinR , 365cycle
(01-Jul-2024, 08:01 PM)Hardloper schreef: Dat is toch geen fiets.

Grappig, dat heb ik met een aantal van die elektrische fietsen. Dat heeft niets meer met fietsen te maken. Vandaag zag ik het toppunt bij Delft, een dame op een op het oog normale fiets, maar ik kon haar niet inhalen op mijn ligfiets terwijl zij haar benen over een kleine kilometer geen moment rondgedraaid heeft...
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
(01-Jul-2024, 08:05 PM)Lopopodium schreef:
(01-Jul-2024, 08:01 PM)Hardloper schreef: Dat is toch geen fiets.

Grappig, dat heb ik met een aantal van die elektrische fietsen. Dat heeft niets meer met fietsen te maken. Vandaag zag ik het toppunt bij Delft, een dame op een op het oog normale fiets, maar ik kon haar niet inhalen op mijn ligfiets terwijl zij haar benen over een kleine kilometer geen moment rondgedraaid heeft...

Dan moest je haar kenteken /verzekeringsplaatje noteren. Och verrek, dat heeft ze natuurlijk niet. Zo illegaal als maar zijn kan.
Geduld en respect voor de medemens is een schone zaak.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
(01-Jul-2024, 08:05 PM)Lopopodium schreef:
(01-Jul-2024, 08:01 PM)Hardloper schreef: Dat is toch geen fiets.

Grappig, dat heb ik met een aantal van die elektrische fietsen. 

Ik heb dat met een auto. . .
Keuzes worden eenvoudiger naarmate je minder keus hebt  FlevoTrikeJouta Tadpole Blue Line | Quest 377 | Trident Titan
Antwoord }
Bedankt door:
(01-Jul-2024, 08:05 PM)Lopopodium schreef: Grappig, dat heb ik met een aantal van die elektrische fietsen. Dat heeft niets meer met fietsen te maken. Vandaag zag ik het toppunt bij Delft, een dame op een op het oog normale fiets, maar ik kon haar niet inhalen op mijn ligfiets terwijl zij haar benen over een kleine kilometer geen moment rondgedraaid heeft...
Harder trappen! Wink Tongue
In words of others,
Wisdom blooms, forums unite,
Quoted love takes flight.
Antwoord }
Bedankt door:
(29-Jun-2024, 11:21 PM)Merijn schreef:
(29-Jun-2024, 11:54 AM)Jeroen S schreef:  Zelfs de Milan ging in dat klimmetje van 40 naar 0 zonder bijtrappen. 
Daar komt dan weer de fysicus in mij boven: als je een perfecte Milan hebt en dus alle weerstand nou eens verwaarloost, hoe hard moet je dan rijden om zonder bijtrappen precies 8 meter hoger tot stilstand te komen?
Mgh = 1/2Mv^2

Dat blijkt  45 km/uur te zijn. Dus of de Milan is meer dan perfect, of de dijk haalt de 8 meter niet. 
Zoiets vind ik nou leuk.
Dit vind ik dus ook leuk, want ik weet eigenlijk niet eens of ik het op de middelbare school wel gehad heb maar ik MOEST het even narekenen Big Grin
In words of others,
Wisdom blooms, forums unite,
Quoted love takes flight.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
Ik zou het niet kunnen, wiskunde en natuurkunde waren nu niet bepaald mijn vakken en dat op de Mavo.

In het kader van Wat ze zeggen; He meneer is die Electrisch? Nee natuurlijk niet! was mijn antwoord.

Soms zeg ik op die vraag ook wel eens, Nee want dan moet ik te langzaam rijden. Dat levert veel vraagtekens op.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
Ik heb dat vanmiddag aan een buurman uitgelegd, zonder brombewijs mag ik tot 25 km ondersteunen. Dat rij ik zonder ondersteuning al. Dus ondersteuning is voor mij niet nuttig.

De meeste VM rijders gaan sneller en dan is ondersteuning tot 25 km al helemaal niet nodig.
(Uitzonderingen daargelaten, en met heuvels of bergen in de routes is het ook eerder wel nuttig.)
Voornaamste fiets(en): Carbon Strada 220  -  Whike  -  (Flevo bike, Flevo trike, beide alle wielen 20" en knik-kantel besturing, beide te koop maar hoeven niet weg.)
Antwoord }
Bedankt door:
Eergisteren had ik om de nabij 110 watt nodig voor 25km/u. Dus zo efficiënt zijn die VM's.
Geduld en respect voor de medemens is een schone zaak.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
Gistermiddag een jongen met voetbal in de hand: "What the fuck is dat voor ding?". Ik: "Een fiets!". Hij: "Is hij elektrisch?". Ik achterom (want was al 5m voorbij hem): "Nee" met een licht toontje van 'natuurlijk niet joh'. Hij soort van teleurgesteld "oh".
Quest 631
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
(, 09:48 AM)Hardloper schreef: Eergisteren had ik om de nabij 110 watt nodig voor 25km/u. Dus zo efficiënt zijn die VM's.
Op de bukfiets, hoop ik dan?
M5 M-Racer / Challenge Hurricane / Giant Expedition / Giant Defy 1 / MBK Course
Antwoord }
Bedankt door: Hardloper
Vertelde vanochtend een collega dat hij bijna een VM had aangereden.
Hij had hem over het fietspad zien rijden en bij werkzaamheden rijdt hij achteruit, bijna tegen de oranje VM aan, ging nog net goed.

"Ik kon hem niet zien, hij had een vlaggetje moeten hebben."

Dus omdat Jeroen niet oplet moeten alle VM verplicht met een vlaggetje rijden.

Gisteren stond ik naast mijn fiets toen ik door ruiten van geparkeerde auto's vlaggetjes zag. Die stopten bij onze buren, bij het wegrijden even extra opgelet, het was iemand in een booster, zo'n electrische rolstoel voor op de weg. De vlaggetjes, verschillende op een stok, kwamen tot ongeveer sta hoogte van een volwassen mens. Totaal onzichtbaar tenzij door verschillende auto's. Er dichterbij vielen ze weg achter het blik rond de ramen.
Voornaamste fiets(en): Carbon Strada 220  -  Whike  -  (Flevo bike, Flevo trike, beide alle wielen 20" en knik-kantel besturing, beide te koop maar hoeven niet weg.)
Antwoord }
Bedankt door: PieterTrapt , Hoekie
(, 12:09 PM)Bacchus schreef:
(, 09:48 AM)Hardloper schreef: Eergisteren had ik om de nabij 110 watt nodig voor 25km/u. Dus zo efficiënt zijn die VM's.
Op de bukfiets, hoop ik dan?

Zag vandaag bij ongeveer dezelfde snelheid wattages richting 40.
Geduld en respect voor de medemens is een schone zaak.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
(02-Jul-2024, 10:36 PM)Jeroen S schreef: Ik zou het niet kunnen, wiskunde en natuurkunde waren nu niet bepaald mijn vakken en dat op de Mavo.
Je hebt maar twee formules nodig.

Zwaartekracht
F = m * g
Waarbij 
F = zwaartekracht in N
m = (totaal)massa in kg
g = valversnelling in m/s2 (op aarde: 9,81)

In mijn geval (ik + een moderne velomobiel en wat kleine spulletjes)
1177,2 N = 120 * 9,81

Kinetische energie
Ekin = 0,5 * m * v²
Waarbij
Ekin = bewegingsenergie in J
m = (totaal)massa in kg
v = snelheid in m/s

Goed om te weten is dat 1 Joule gelijk staat aan 1 Newtonmeter (1 J = 1 Nm).
Oftewel: Verplaats ik mezelf en mijn velomobiel 1 meter omhoog, dan heb ik bovengenoemde 1177,2 J aan kracht nodig.
Oftewel: Voor elke meter dat ik mezelf omhoog verplaats moet ik 1177,2 J besteden.
Oftewel: Om mezelf 8 meter omhoog te verplaatsen moet ik 8 * 1177,2 = 9417,6 J besteden.

Ga ik dan de formule voor kinetische energie invullen, dan kom ik maar 1 getal tekort:
9417,6 = 0,5 * 120 * v2
Nu gaan we ouderwets strepen:
9417,6 = 60 * v2
(9417,6 / 60) = v2
156,96 = v2
 √156,96 = v = 12,5284

12,5284 is dus de snelheid in meters per seconde, vermenigvuldig dat met 3,6 en je komt op kilometers per uur... 45,1 kilometer per uur.

Laten we nu nog eens naar die formules kijken:
F = m * g
Ekin = 0,5 * m * v²

Ik kreeg nog een correctie door van Arend-Jan, die voegen we even toe:
Epot = m * g * h
En in dit geval: Epot = Ekin.

Je ziet dat in beide de m "kaal" voorkomt. De massa kan je dus wegstrepen; massa heeft voor wat betreft de zwaartekracht geen invloed op de snelheid die je nodig hebt om die heuvel op te komen.

Nu kost het meer moeite om een steile helling op te fietsen dan vals plat, dus je zou zeggen dat dat óók uitmaakt. Echter is ook dat niet het geval; hoe kleiner de hellingshoek is, hoe verder je moet fietsen om dezelfde steiging te bereiken. Het is te berekenen, maar neem even van me aan dat je op een 2x zo steile helling ook 2x zo snel je kinetische energie kwijt bent. Met andere woorden: Je komt even snel aanrijden, verliest je snelheid in de helft van de tijd, maar omdat de helling 2x zo steil is kom je precies even hoog.
In words of others,
Wisdom blooms, forums unite,
Quoted love takes flight.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
Sterker nog, in de echte wereld kom je zonder bijtrappen het hoogst op de steile helling. Je legt dan minder meters af voor hetzelfde hoogteverschil waarover de rol- en luchtweerstand energie wegslurpen Wink
Antwoord }
Bedankt door: 365cycle , Frutsel , Willeke_IGKT
(, 12:13 PM)Willeke_IGKT schreef: Vertelde vanochtend een collega dat hij bijna een VM had aangereden.
Hij had hem over het fietspad zien rijden en bij werkzaamheden rijdt hij achteruit, bijna tegen de oranje VM aan, ging nog net goed.

"Ik kon hem niet zien, hij had een vlaggetje moeten hebben."

Dus omdat Jeroen niet oplet moeten alle VM verplicht met een vlaggetje rijden.
Het probleem zit hier ook weer in de auto’s. Die worden steeds hoger en ze hebben nauwelijks nog een achterruit. Zet er een Lotus Elise of een Donkervoort achter en die zijn ook onzichtbaar. Maar daar wordt denk ik geen vlaggetje voor aanbevolen.

Goeie uitleg trouwens van 365cycle. Ik neem soms een beetje te snel aan dat het te begrijpen is omdat dit soort natuurkunde (en meer) bij mij in het vakje “gereed voor dagelijks gebruik” zit.

Ik heb voor de roets een powerpod vermogenssensor op de kop getikt en om die te kunnen gebruiken moet je luchtweerstand en rolweerstand schatten. Dat doe ik met uitrolproeven, maar dat is ietwat ingewikkelder rekenwerk, en de metingen zijn lastig goed te doen. Wel leuke fysica.

Er is trouwens een set leuke video’s op YouTube over veiligheid.
Deze gaat over niet gezien worden en wat je er aan kan doen:
https://youtu.be/ETUIO3AAx-4?si=ZBnZko2MtwZbk8Gr
Fietser en knutselaar en eventjes niet in vorm. Roets, FlevoRacer en diverse (carbon) zelfbouwers voor 1 of 2 personen
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT


Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 4 gast(en)
Welkom
Je moet jezelf aanmelden voor je een bericht kunt plaatsen.

Gebruikersnaam:


Wachtwoord:





Nieuwe berichten
velomobileworld.com
Voor het vervolg m...Victor — 11:15 AM
Uit de media ligfiets nieuws
De commentaren op Du...PieterTrapt — 11:08 AM
Seasucker Trike Rack
Dit zijn geen handdo...Merijn — 10:10 AM
Uit de media ligfiets nieuws
.... (En terzij...bucovaina — 09:59 AM
wat ze zeggen
Vertelde vanochten...Merijn — 09:44 AM
Seasucker Trike Rack
Toegegeven, mijn w...365cycle — 09:24 AM
Seasickness Trike Rack
Die beelden ko...Hardloper — 09:18 AM
Kilometer topic
Nou ik wil niet in d...Hardloper — 09:15 AM
Seasucker Trike Rack
Is dat dezelfde soor...Theo Mol — 09:07 AM
Uit de media ligfiets nieuws
Daar zouden de mee...365cycle — 08:54 AM
Uit de media ligfiets nieuws
Zegt die man nou 30...Bacchus — 08:19 AM
Kilometer topic
Rijdt wel lastig met...Jeroen S — 08:05 AM
velomobileworld.com
Daar zit het em inde...Jeroen S — 08:02 AM
Uit de media ligfiets nieuws
Ja ik ook niet, maar...365cycle — 07:47 AM
Uit de media ligfiets nieuws
Ik werd vanavond g...Wim -de roetsende — 06:16 AM
Uit de media ligfiets nieuws
Ik werd vanavond get...365cycle — 01:17 AM
Uit de media ligfiets nieuws
Ik zag verleden week...ZoefZoef — 12:18 AM