Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Meeste microplastics in Nederland afkomstig van autobanden (NOS.nl)
#1
De NOS heeft een kort artikeltje over microplastics:
Meeste microplastics in Nederland afkomstig van autobanden (nos.nl)

Weer een reden waarom je beter kunt gaan fietsen, je vermindert er ook sterk je microplastic afdruk mee. 

Daarbij ga ik van de volgende logica uit. De slijtage van de banden is lineair met de massa van het voertuig en de afgelegde afstand. De gemiddelde nieuwe auto weegt inmiddels 1947 kg [1], volgens de meest recente bron die ik in 5 minuten kon vinden hadden auto's in 2018 een gemiddelde bezettingsgraad van 1,6 persoon [2]. Daarmee heeft iedere persoon dus 1217 kg aan auto nodig om zich voor te bewegen.

Over fietsen kon ik geen duidelijke bronnen vinden over de gemiddelde massa, laten we voor de veiligheid uitgaan van 25 kg per fiets. De bezettingsgraad zal zeer dicht bij 1,0 persoon per fiets liggen.

Dat betekent dat een persoon in een auto zo'n 49 x zoveel massa aan voertuig verplaatst ten opzicht van een persoon op een fiets. Ik verwacht dan ook 49x zoveel microplastic creatie. 

[1] Schrik niet: zoveel zwaarder werden auto’s in zeven jaar tijd (autoreview.nl)
[2] CO2-emissies door auto's: feiten en cijfers (infografieken) | Onderwerpen | Europees Parlement (europa.eu)

2020 Challenge Chamsin 26" met Rohloff
2014 AZOR Texel
2012 Brompton
Antwoord }
Bedankt door: 365cycle , Tijanus , Willeke_IGKT
#2
(01-Oct-2024, 02:40 PM)Raymond schreef: Dat betekent dat een persoon in een auto zo'n 49 x zoveel massa aan voertuig verplaatst ten opzicht van een persoon op een fiets. Ik verwacht dan ook 49x zoveel microplastic creatie. 
Dit laatste klopt niet. 
Als ik de auto van m'n vriendin meeneem zitten er vloeistoffen in en heb ik wat spullen bij me, laten we even uit gaan van 1595 kg + 150 kg (ik, vloeistoffen, benzine, mijn bagage, wat spul dat in de kofferbak is blijven liggen etc.)
Haar fiets weegt op kenteken 26 kg, met mij erop en mijn laptop in de fietstas wordt dat 126 kg. 

De microplastic creatie wanneer ik haar auto meeneem is dan dus iets minder dan 14x zo groot, niet 49x zo groot. De uitstoot als gevolg van bandenslijtage stijgt recht evenredig met de totaalmassa, niet alleen die van het voertuig.
In words of others,
Wisdom blooms, forums unite,
Quoted love takes flight.
Antwoord }
Bedankt door: Tijanus , Willeke_IGKT
#3
Goed punt Doh

2020 Challenge Chamsin 26" met Rohloff
2014 AZOR Texel
2012 Brompton
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#4
Valt het alleen mij op? Ik lees op nos over autobanden maar op de Bron niet. Dus zou het ook aan fietsbanden kunnen liggen?
gr. Fietsbennie   site

Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , 365cycle , PieterTrapt
#5
(01-Oct-2024, 04:28 PM)365cycle schreef: De microplastic creatie wanneer ik haar auto meeneem is dan dus iets minder dan 14x zo groot, niet 49x zo groot. De uitstoot als gevolg van bandenslijtage stijgt recht evenredig met de totaalmassa, niet alleen die van het voertuig.

Dat is vermoedelijk een vrij goede benadering, wanneer:

-Met auto en fiets dezelfde afstand (en zelfs route) gereden wordt.
-Met auto en fiets even snel gereden wordt.

Beide randvoorwaarden zijn twijfelachtig.

-De auto zal gemiddeld sneller gaan, maar dus ook meer optrekken, afremmen, en daartussen ook nog meer 'luchtweerstand-per-kilometer' moeten overwinnen.
-Daarnaast nodigt sneller vervoer in zekere mate uit tot langer forensen (je komt past bij meer kilometers aan je persoonlijke forenslimiet in tijd).

Dus de eerdergenoemde factor 49 is wellicht te hoog, maar die factor 14 lijkt me in de praktijk te laag ingeschat.
Airborne Valkyrie - Airborne Carpe Diem - Van Nicholas Euros - Litespeed Ultimate - Koga Miyata FPC - Optima Baron - Optima Orca - Hase Pino - HP Gekko 20 FX - M5 Lowracer - Quest 259 'Quifje'
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#6
In mijn praktijk denk ik dat dat meevalt. Ik forens verder per fiets dan zij per auto (of Strömer).
Daarnaast ligt het niet alleen aan mij; ik woon in de Randstad. Het valt me vaak op dat de gemiddelde snelheid in de boordcomputer van haar auto nauwelijks hoger ligt dan die in mijn fietscomputer; vaak hoog in de 30 km/h of laag in de 40.
Als laatste vrees ik dat ik wel vaker op moet trekken en ik denk dat ik vandaag ook een hogere topsnelheid had met die files Tongue
In words of others,
Wisdom blooms, forums unite,
Quoted love takes flight.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#7
(01-Oct-2024, 05:39 PM)Fietsbennie schreef: Valt het alleen mij op? Ik lees op nos over autobanden maar op de Bron niet. Dus zou het ook aan fietsbanden kunnen liggen?

En wat dacht je van vrachtwagenbanden ?
Lig: Challenge Taifun | Fix: OnOne | Vouw: Dahon Bullhead
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#8
Volgens de aannames waarmee Raymond een vlugge rekensom maakte zou de hoeveelheid voortgebrachte microplastics berekend kunnen worden uit de totale bewogen massa van een voertuig.

Misschien levert dit simpele model in de praktijk best bruikbare resultaten, maar ik begin als ik zoiets zie staan direct te denken dat het zo eenvoudig niet kan zijn, en dat er meer factoren een rol zullen spelen.

Auto's hebben naast een grotere bewogen massa per persoon ook veel zwaardere en bredere banden, en ook een veel groter vermogen. De slijtage veroorzakende krachten die daardoor op de banden inwerken zijn denk ik van een geheel andere orde. Tijdens het optrekken, remmen en het rijden van grotere snelheden werken aanzienlijk grotere krachten in op een grotere hoeveelheid bandenmateriaal. Ik vermoed dat het verschil in de hoeveelheid microplastics tussen fietsen en auto's door dit soort factoren groter uitvalt dan het verschil in gewicht.

Ik kwam in een artikel van stowa (Stichting Toegepast Onderzoek Waterbeheer) deze zin tegen:
"Uit onderzoek blijkt dat de microplastic emissie per gereden kilometer vanuit bandenslijtage van vrachtwagens (1.000-1.500 mg/km) bijvoorbeeld vele malen hoger is dan van personenwagens (50-200 mg/km) (Wagner et al., 2018)."
https://www.stowa.nl/deltafacts/waterkwa...cs-bronnen

Het verschil in emissie tussen personenwagens en vrachtwagens is dus ongeveer een factor tien. Zijn vrachtwagens ook gemiddeld ongeveer tien keer zo zwaar als personenwagens? In dat geval is de simpele afleiding alleen op basis van voertuiggewicht zoals Raymond deed zo gek nog niet.

Dankzij de opmerking van Fietsbennie heb ik het originele artikel van het RIVM gelezen, en daarna ook hun publicatie als PDF gedownload en bekeken, en daarna nog wat zitten zoeken op diverse gebruikte termen die me niets zeiden.

Zo zei de term "kunststofpellets" me niets, dit blijken plastic korrels te zijn, grondstof voor de productie van plastic eindproducten. Rond het transport van dit spul en bij de fabrieken waar het gebruikt wordt blijkt er aardig wat geknoeid te worden hiermee, waardoor het zo de omgeving in geloosd wordt. Dit is een in omvang redelijk vergelijkbaar grote bron van microplastics als bandenslijtage. De groep "macroplastics" (afkomstig van zwerfafval als ik het goed begrepen heb) is bijna net zo groot.

Ik heb de percentages maar even uitgerekend met een spreadsheet.
Banden 32%
Kunststofpellets 24%
Macroplastics 22%
Textiel 8%
Plasticdeeltjes in schoonmaakmiddelen en cosmetica e.d. 5%
Overig 9%

Die titel "Meeste microplastics in Nederland afkomstig van autobanden" is dus in meerdere opzichten een misser. Banden zijn de bron van ongeveer een derde deel van de microplastics, de meeste microplastics zijn dus afkomstig van andere bronnen. En we weten op basis van het RIVM artikel niet aan welk type banden de grootste groep microplastics te wijten valt. De verdenking ligt wat mij betreft wel bij de autbanden.
Antwoord }
#9
(01-Oct-2024, 11:31 PM)Martin van Mourik schreef: "Uit onderzoek blijkt dat de microplastic emissie per gereden kilometer vanuit bandenslijtage van vrachtwagens (1.000-1.500 mg/km) bijvoorbeeld vele malen hoger is dan van personenwagens (50-200 mg/km) (Wagner et al., 2018)."

https://www.stowa.nl/deltafacts/waterkwa...cs-bronnen



Het verschil in emissie tussen personenwagens en vrachtwagens is dus ongeveer een factor tien. Zijn vrachtwagens ook gemiddeld ongeveer tien keer zo zwaar als personenwagens? In dat geval is de simpele afleiding alleen op basis van voertuiggewicht zoals Raymond deed zo gek nog niet.
Denk dat het totale contactoppervlak ook nog weleens interessant zou kunnen zijn om te bekijken. Groter dan dat van een vrachtwagen met 10-18 wielen wordt het niet. Bij ons, met onze ronde bandjes, is het juist enorm klein.

(01-Oct-2024, 11:31 PM)Martin van Mourik schreef: Zo zei de term "kunststofpellets" me niets, dit blijken plastic korrels te zijn, grondstof voor de productie van plastic eindproducten.
Als je dan denkt aan het feit dat er rubbergranulaat pellets in kunstgras werden/worden verwerkt is de cirkel weer mooi rond...
In words of others,
Wisdom blooms, forums unite,
Quoted love takes flight.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#10
(02-Oct-2024, 12:43 AM)365cycle schreef: Als je dan denkt aan het feit dat er rubbergranulaat pellets in kunstgras werden/worden verwerkt is de cirkel weer mooi rond...

Dan wordt sporten opeens een stuk minder gezond.
Wim -de roetsende

Thys 209 Rowingbike  -  Milan SL MK7  -  M5 CHR  -  M5 Minimal.Bike  -  M-SUB  -  VNR BT Freewheeler

Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , 365cycle
#11
(01-Oct-2024, 11:31 PM)Martin van Mourik schreef: Zijn vrachtwagens ook gemiddeld ongeveer tien keer zo zwaar als personenwagens?
Leeg wel, maar beladen eerder richting het dubbele. In Nederland geldt een maximaal treingewicht van 50T (uitzonderingen met ZZ-kenteken daargelaten), al zullen de meeste volledig beladen vrachtwagens daar, afhankelijk van het type lading en de beladingsgraad, ruim onder zitten vermoed ik.
2x Dries Baron | Optima Stinger | Challenge Hurricane
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , 365cycle
#12
(02-Oct-2024, 06:25 AM)Wim -de roetsende schreef: Dan wordt sporten opeens een stuk minder gezond.
Daar denk ik ook weleens aan als ik met een hartslag van 165 de Brienenoord op de ronkende file voorbij stuif.

(02-Oct-2024, 09:27 AM)melle z schreef: al zullen de meeste volledig beladen vrachtwagens daar, afhankelijk van het type lading en de beladingsgraad, ruim onder zitten vermoed ik.
Vind het altijd wel grappig om te zien, zo'n uitschuifbare trailer met 3 dikke heipalen of stalen H-profielen erop ofzo. Lijkt bijna leeg, maar wel gewoon aan het maximum gewicht Big Grin
In words of others,
Wisdom blooms, forums unite,
Quoted love takes flight.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#13
Of een bakwagen met aanhanger tot de nok beladen met 600kg piepschuimplaten.
2x Dries Baron | Optima Stinger | Challenge Hurricane
Antwoord }
Bedankt door: 365cycle , Willeke_IGKT
#14
(02-Oct-2024, 12:37 PM)melle z schreef: Of een bakwagen met aanhanger tot de nok beladen met 600kg piepschuimplaten.
Dat komt op ongeveer hetzelfde neer als die vrachtwagen met velomobielen die zo nu en dan van Roemenië naar NL rijdt, en de container die de oceaan over gaat.
Het verpakkingsmateriaal enerzijds en de container anderzijds wegen meer dan de producten.
In words of others,
Wisdom blooms, forums unite,
Quoted love takes flight.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#15
(01-Oct-2024, 11:31 PM)Martin van Mourik schreef: Ik kwam in een artikel van stowa (Stichting Toegepast Onderzoek Waterbeheer) deze zin tegen:
"Uit onderzoek blijkt dat de microplastic emissie per gereden kilometer vanuit bandenslijtage van vrachtwagens (1.000-1.500 mg/km) bijvoorbeeld vele malen hoger is dan van personenwagens (50-200 mg/km) (Wagner et al., 2018)."
https://www.stowa.nl/deltafacts/waterkwa...cs-bronnen

...als ik 200 mg/km (bovengrens personenwagen) van mijn racebandjes af zou rijden, reed ik na 2000 km op een perfect kale velg. Zelfs met een 'vittoria corsa pro speed' (de snelste band bekend in het profpeloton) is daar overduidelijk geen sprake van.

Een redelijke schatting voor een fiets zou meer die richting van 50 g materiaalverlies* op 5000 km zijn (Dus, ik denk even racefiets, 25 g per band, is grofweg 1 - 1.5 mm verlies van je looopvlak waarvan het meest in het midden)). Het loopvlak van een nieuwe Continental GP 5000 is 2.6 mm dik, dus veel verder verslijten dan dat gaat niet lukken denk ik. Dan zit je op 10 mg/km.
Met een CCU kom je nog zeer veel lager uit, misschien geen factor 10, maar wellicht een factor 5.

Dan zou een snelle 'engineers guess' voor fietsen dus op 2 - 10 mg /km uitkomen.
Ofwel een factor 20 lager dan personenwagens.


*Grotendeels, maar niet alleen 'rubber' (ook silica, grafeen, katoen).
Airborne Valkyrie - Airborne Carpe Diem - Van Nicholas Euros - Litespeed Ultimate - Koga Miyata FPC - Optima Baron - Optima Orca - Hase Pino - HP Gekko 20 FX - M5 Lowracer - Quest 259 'Quifje'
Antwoord }
Bedankt door: 365cycle , Willeke_IGKT
#16
Eigenlijk wel de moeite waard om dat eens te wegen.
In words of others,
Wisdom blooms, forums unite,
Quoted love takes flight.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#17
Heeft iemand een kaal gesleten band en een nieuwe van hetzelfde type? En weet die persoon hoeveel er met de kale band gereden is?
Voornaamste fiets(en): Carbon Strada 220  -  Whike  -  (Flevo bike, Flevo trike, beide alle wielen 20" en knik-kantel besturing, beide te koop maar hoeven niet weg.)
Antwoord }
Bedankt door:
#18
Ik kan monteur eens vragen hoeveel procent of massa band ongeveer slijt in hoeveel tijd.

Die loopt zelf ook op dieselolie en 15w40 volgens mij.
gr. Fietsbennie   site

Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#19
(03-Oct-2024, 06:09 AM)Willeke_IGKT schreef: Heeft iemand een kaal gesleten band en een nieuwe van hetzelfde type? En weet die persoon hoeveel er met de kale band gereden is?
Nog niet Wink over een paar duizend km wel Big Grin
In words of others,
Wisdom blooms, forums unite,
Quoted love takes flight.
Antwoord }
Bedankt door: Boyd Maduro , Willeke_IGKT


Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 25 gast(en)
Welkom
Je moet jezelf aanmelden voor je een bericht kunt plaatsen.

Gebruikersnaam:


Wachtwoord:





Nieuwe berichten
Velomobiel.nl October 2024 news
Voor mijn 5 km w-w h...Willeke_IGKT — 10:12 AM
Zoef zoef zoef stap zoef zoef zoef zoef...
De elastiek kwam l...TimSch — 10:00 AM
Velomobiel.nl October 2024 news
Ik rijd mijn velomob...Atrike — 09:47 AM
Velomobiel.nl October 2024 news
Ik rij ongeveer de...TimSch — 09:43 AM
Velomobiel.nl October 2024 news
Ik rij ongeveer de h...Arend-Jan — 08:01 AM
Velomobiel.nl October 2024 news
Ik verbaas mij erove...Roepers — 07:20 AM
Zoef zoef zoef stap zoef zoef zoef zoef...
Dat gaat 'm we...ZoefZoef — 06:55 AM
Velomobiel.nl October 2024 news
Het ging over mensen...Arend-Jan — 06:40 AM
Zoef zoef zoef stap zoef zoef zoef zoef...
Dat gaat 'm wel ...Wim -de roetsende — 06:09 AM
Zoef zoef zoef stap zoef zoef zoef zoef...
Niet te hard tr...ZoefZoef — 02:16 AM
wat ze zeggen
Vandaag een paar kee...365cycle — 11:51 PM
Vandaag ben ik blij omdat.....
Blij dat ik mijn QV ...qv-tester — 11:47 PM
Medeliggers onderweg
Vanmiddag net na 5 u...Willeke_IGKT — 10:26 PM
Velomobiel.nl October 2024 news
En je denkt niet dat...blokdoorn — 10:21 PM
Velomobiel.nl October 2024 news
Ik vind het altijd g...Arend-Jan — 10:07 PM
Ervaringen met de Snoek/Snoek-L
Banden in 28-622 bes...Hoekie — 09:58 PM
1,85 en 68 kg. Pas ik in een Quest XS?
Dank iedereen! I...Wim -de roetsende — 09:42 PM