Waardering:
  • 1 stemmen - gemiddelde waardering is 5
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Ervaringen met de Snoek/Snoek-L
(31-Oct-2024, 11:44 PM)365cycle schreef: Het feit dat je binnen 2 dagen ineens zo'n 40% minder sterk wordt, maar de Snoek ook dik 35% efficiënter gaat lopen terwijl je precies in dat weekend de ovale bladen hebt gemonteerd, doet mij echt vermoeden dat we met een data-issue te maken hebben.

Nou, ik denk dat hij in de stromende regen groot onderhoud aan zijn fiets heeft gedaan, inclusief foute sporing corrigeren en een lekke band fixen. Daardoor werd hij zelf ziek: -40% vermogen en de fiets +35% efficiënter  Big Grin
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , mvdriel , Tijanus , 365cycle
Gisteren naar Velomobiel gegaan om de kleine snoek te passen.
het is millimeterwerk, maar ik pas! En hard dat ik er in kan rijden......

Dit voorjaar ben ik de trotse eigenaar van een snoek, precies-pas.

Niels, pasprecies, van der Wal

De verrijking zit in de beperking
Antwoord }
(01-Nov-2024, 06:50 PM)Niels van der Wal schreef: Gisteren naar Velomobiel gegaan om de kleine snoek te passen.
het is millimeterwerk, maar ik pas! En hard dat ik er in kan rijden......

Dit voorjaar ben ik de trotse eigenaar van een snoek, precies-pas.

Niels, pasprecies, van der Wal

Zorg maar dan dat je niet in afmetingen toeneemt. Weet je al in welke kleur(en)? En of het nog een Roemeense is of bij de nieuwe product is geproduceerd?
Geduld en respect voor de medemens is een schone zaak.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
[/quote]

Zorg maar dan dat je niet in afmetingen toeneemt.

[/quote]


Het schijnt dat je krimpt als je ouder wordt. Dat gaat vanzelf.

Niels, de wereld wordt groter, van der Wal

De verrijking zit in de beperking
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , Hardloper
Gefeliciteerd Niels.
Voor mij is de voorspelling eind maart begin april, voor jou ook?
Voornaamste fiets(en): Carbon Strada 220  -  Whike  -  (Flevo bike, Flevo trike, beide alle wielen 20" en knik-kantel besturing, beide te koop maar hoeven niet weg.)
Antwoord }
Bedankt door: Niels van der Wal
(01-Nov-2024, 07:43 PM)Willeke_IGKT schreef: Gefeliciteerd Niels.
Voor mij is de voorspelling eind maart begin april, voor jou ook?


Dat is ergens in het voorjaar:-)
Heb iets om naar uit te kijken in de donkere dagen na kerst.

In de tussentijd bedenken hoe ik mijn DF in de markt zet.

Niels, visser, van der Wal

De verrijking zit in de beperking
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , 365cycle
Getver, ik ben helemaal niet jaloers....  Tongue
Antwoord }
Bedankt door: 365cycle
Hi Niels, van waar de keuze voor een Snoek? Of heb je de andere velomobielen ook getest en kwam de Snoek als beste voor jou uit de test?
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
Om een en ander uit te sluiten zal ik het crankstel met een rond blad weer monteren.
Uiteraard hebben we allemaal wel eens een slechte dag, maar om jullie gerust te stellen, mij mankeert lichamelijk niks. :-)
Als ik niet naar het vermogen kijk, en alleen naar het verschil in hoogte meters, met de gemiddelde snelheid van beide ritten wel hetzelfde. 41,2 om 41,1
94 (rond blad) om 133 hoogtemeters (ovaal blad) op bijna dezelfde afstand.
gem. hartslag 140 om 148
We weten allemaal dat hoogtemeters je gemiddelde snelheid drukken.
Net zoals in de stad rijden of op het platteland.
Dan ben ik geneigd om te zeggen dat je met ovaal een betere overbrenging hebt.
Maar goed, dat wordt ook door mensen in twijfel getrokken

Blijft natuurlijk staan dat het concept van de Snoek een erg goed concept is.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , Hoekie
(01-Nov-2024, 09:22 PM)Dharm2004 schreef: Hi Niels, van waar de keuze voor een Snoek? Of heb je de andere velomobielen ook getest en kwam de Snoek als beste voor jou uit de test?

Na een 3 x 20 quest, een kliko en een carbon-quest heb ik 6 jaar in een DF-Xl gereden.
Ik ben de jongste niet meer; omdat mijn vermogen minder wordt werd de XL mij te traag. Ik zocht een velomobiel die precies pas is, zodat ik het minste frontale oppervlak nodig heb.
De kleine snoek, met een dunne zitmat, was precies passend en ik hoorde de wind weer ouderwets om mijn hoofd waaien bij een testsprint.

Test geslaagd.

Hier ga ik nog jaren plezier van hebben.

Niels, lente!, van der Wal

De verrijking zit in de beperking
Antwoord }
Thx voor de info, Niels.
En wens je binnenkort veel fiets plezier met je Snoek.
Antwoord }
(29-Oct-2024, 01:54 PM)Hoekie schreef: Een controle achterwiel gaat zeker gebeuren. Het lijkt of mijn Snoek-L steeds weker in de kont wordt.
Hoorde bij thuiskomt ook iets van een spaak klinken.

Een deel is gelukkig weg door nog meer speling in het stuur weg te halen. Dacht ik dat ik daar alles al weggehaald had, kon ik nog een halve slag maken.

Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
Snoek met schoudervullingen:
https://www.velomobilforum.de/forum/inde...st-1731454
Antwoord }
Bedankt door:
(4 uren geleden)Hoekie schreef: Snoek met schoudervullingen:
https://www.velomobilforum.de/forum/inde...st-1731454

En afneembare wielcovers, en een langere staart...

Behoorlijk custom intussen
Antwoord }
Bedankt door:
(01-Nov-2024, 09:28 PM)Peter de Rond schreef: Dan ben ik geneigd om te zeggen dat je met ovaal een betere overbrenging hebt.
Maar goed, dat wordt ook door mensen in twijfel getrokken
Dat er winst mee behaald kan worden geloof ik zeker. Dat je fiets er efficiënter van wordt geloof ik zeker niet.
Ovale bladen verbeteren de stroomlijn niet en verlagen de rolweerstand evenmin.

Als ik nu een uur lang 300W kan trappen en ik zou van ovale bladen (laten we het makkelijk maken) 33% efficiënter worden heb ik met die ovale bladen nog maar 200W nodig voor dezelfde snelheid. 100W = 100J/s, over een uur maak ik dan dus 3600 * 100 = 360000 J energie die niet gebruikt wordt, bovenop de 300*3*3600 = 3,2 miljoen J energie die ik sowieso al maakte. We kennen allemaal de wet van behoud van energie. 
Als het vermogen dan tóch daalt als je ovale bladen monteert, waar blijft die energie dan?

Nu twijfel ik even of ik 'm zo mag gebruiken, maar ik ga het toch proberen: Gebruik ik de formule Q = c * m * ΔT (waarbij c = soortelijke warmte, m = massa in kg, delta T = temperatuurverschil in K). We kennen Q (3240000 in het ene geval, die 360000 extra in het andere geval), de soortelijke warmte van lucht is ongeveer 1000 J/(Kg*K), en met het gegeven dat ik bij een recente rit een temperatuurverschil van 11 graden tussen buiten en binnen had over het grootste deel van de rit hebben we ΔT.
Dan kan ik berekenen dat ik een kleine 300 kg lucht opgewarmd heb (er is doorstroming, koeling dus, anders zou het pas echt heet worden in zo'n fiets). 
Het verschil in geproduceerd vermogen bij dezelfde snelheid zou dus betekenen dat er genoeg energie in m'n benen/voeten/cranks/kettingblad gegenereerd wordt om de temperatuur in mijn fiets met meer dan 1 graad extra te laten stijgen. 
Ik kan me niet voorstellen dat dat verschil in temperatuur op zo'n klein oppervlak (huid en metaal) niet direct voelbaar is. 

Vandaar dus ook mijn grapje over dat velonauten (met ronde bladen) nooit koude voeten hebben.  

(01-Nov-2024, 09:28 PM)Peter de Rond schreef: Blijft natuurlijk staan dat het concept van de Snoek een erg goed concept is.
Oh zeker! Het is een prima velomobiel, en voor grote rijders momenteel in een rechte lijn denk ik het snelste dat er te koop is.

PS: Nog even een laatste aanvulling op die bladendiscussie. Zoals ik het ervaren heb vertraag je met ovale bladen het deel van de slag waarop je kracht kan zetten, en versnel je het deel van de slag waarop dat niet kan (dus waarop je het momentum nodig hebt om door te bewegen). Het gevolg daarvan is dat je dus meer tijd hebt om kracht te zetten in hetzelfde deel van de omwenteling, oftewel; je kan meer kracht zetten per omwenteling. Het vermogen dat je trapt zou dus hoger uit moeten komen wanneer je op ovale bladen ingespeeld bent.
In words of others,
Wisdom blooms, forums unite,
Quoted love takes flight.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT


Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 9 gast(en)
Welkom
Je moet jezelf aanmelden voor je een bericht kunt plaatsen.

Gebruikersnaam:


Wachtwoord:





Nieuwe berichten
Vandaag ben ik blij omdat.....
... een heerlijk stu...LigfietsWilsum — 05:31 PM
Ervaringen met de Bülk
Thanks voor de info,...Gideonaut — 05:00 PM
Ervaringen met de Snoek/Snoek-L
Dan ben ik geneigd...365cycle — 04:08 PM
Ervaringen met de Bülk
Ik zie het probl...Frutsel — 03:49 PM
Ervaringen met de Bülk
Hier linksaf is ee...365cycle — 03:24 PM
Ervaringen met de Bülk
Het verschil in draa...Frutsel — 03:09 PM
Ervaringen met de Bülk
Is de verschil h...twilwel — 03:08 PM
Ervaringen met de Bülk
Grotere draaicirke...Gideonaut — 02:48 PM
Ervaringen met de Snoek/Snoek-L
Snoek met schouder...Frutsel — 02:33 PM
Ervaringen met de Snoek/Snoek-L
Snoek met schoudervu...Hoekie — 02:21 PM
Velomobiel kalender 2025
Hoekie, ik ga binn...Hoekie — 01:12 PM
Ervaringen met de Bülk
Zo, laat ik maar een...Frutsel — 12:58 PM
Indexing probleem
Scherpe bochten, v...365cycle — 11:41 PM
Vandaag ben ik blij omdat.....
Maximale snelhei...Tijanus — 11:03 PM
Vandaag ben ik blij omdat.....
Maximale snelheid vo...Hardloper — 09:51 PM
Velomobiel kalender 2025
En als Hoekie hierhe...365cycle — 09:30 PM
Velomobiel kalender 2025
Heb maar even een n...Willeke_IGKT — 09:29 PM