Hebben we straks Velomobielen van Vlas?
|
Berichten: 3.334
Topics: 113
Lid sinds: Apr 2023
Bedankt: 3836
4157 x bedankt in 2782 berichten
Er zijn in ieders geval al prototypes van strijkinstrumenten van Vlas. Dus waarom zouden we ook geen Velomobielen kunnen bouwen in Vlas?
https://www.henryvandevelde.be/nl/awards...n-uit-vlas
Geduld en respect voor de medemens is een schone zaak.
Berichten: 6.317
Topics: 119
Lid sinds: Sep 2020
Bedankt: 13077
10110 x bedankt in 4925 berichten
Koolstofvezel is qua gewicht en sterkte zo ongeveer het hoogst haalbare, maar er zijn wel ook houten velomobielen (o.a. Jeroen S hier op het forum heeft er één gebouwd!) dus het is zeker niet onmogelijk.
Er zijn in ieder geval wel koolstofvezel violen!
In words of others,
Wisdom blooms, forums unite,
Quoted love takes flight.
Berichten: 3.334
Topics: 113
Lid sinds: Apr 2023
Bedankt: 3836
4157 x bedankt in 2782 berichten
Als ik heel eerlijk ben, ik weet niet in hoeverre het ook op grote oppervlakte het voldoende stijf is. En hoe zit het met de veilig na een aanrijding? Ik weet niet of de kosten gunstiger zijn dan bv carbon. En geen idee hoe het zit met het gewicht. Maar een zomer dakje of racekap zou eventueel ook in vlas kunnen, mits het stijf genoeg is.
Maar ik weet dat er houten velomobielen zijn, zag er volgens mij ook eentje in Utrecht. En de carbon violen ben ik ook al eens tegen gekomen.
Geduld en respect voor de medemens is een schone zaak.
Berichten: 311
Topics: 9
Lid sinds: Mar 2021
Bedankt: 102
661 x bedankt in 296 berichten
Denk dat vlas al snel meer kans maakt in de velomobielwereld dan carbon in de (klassieke) muziekwereld.
Berichten: 49
Topics: 3
Lid sinds: Jul 2024
Bedankt: 112
152 x bedankt in 49 berichten
25-Jun-2025, 11:05 AM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 25-Jun-2025, 12:43 PM door Kapitein Bosui.)
Opzich, het lijkt me best interessant om accessories voor een vm te maken van vlas. Dashbordkastje, vinnen, (zomer) dakjes, (derailleur)luikjes, bagagevakken etc
We waren toch al van plan om ergens in de komende jaren een veldje vlas in de tuin te zaaien voor andere hobbies thuis (spinnen, weven etc), dus wie weet..
Berichten: 1.107
Topics: 23
Lid sinds: Jul 2021
Bedankt: 671
2253 x bedankt in 1037 berichten
Het zou voor mij een pluspunt zijn bij de aankoop.
Berichten: 6.317
Topics: 119
Lid sinds: Sep 2020
Bedankt: 13077
10110 x bedankt in 4925 berichten
25-Jun-2025, 11:33 AM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 25-Jun-2025, 11:37 AM door 365cycle.)
(25-Jun-2025, 11:25 AM)datakneder schreef: Het zou voor mij een pluspunt zijn bij de aankoop. Waarom?
>> Vlas met epoxy ziet er heel veel milieuvriendelijker uit dan het is, als dat je motivatie is.
Wat velomobielen wél milieuvriendelijk maakt is dat de footprint per kilo ongeveer even groot is als die van een auto, en er per kilo dus veel grotere afstanden mee afgelegd worden. Het potentieel is nog veel groter dan de huidige werkelijkheid; mijn voormalige DF XL staat inmiddels ruim over de 100.000 km en DF 83 zelfs ruim over het dubbele, maar veel velomobielen komen niet veel verder dan 50.000 km.
De gemiddelde Nederlandse auto komt tot krap over de 200.000 km, van productie tot sloop (geloof dat het 201.000 km was, kan de bron even niet vinden).
In België is het net iets minder, nl. 192.593 km.
In words of others,
Wisdom blooms, forums unite,
Quoted love takes flight.
Berichten: 1.107
Topics: 23
Lid sinds: Jul 2021
Bedankt: 671
2253 x bedankt in 1037 berichten
(25-Jun-2025, 11:33 AM)365cycle schreef: >> Vlas met epoxy ziet er heel veel milieuvriendelijker uit dan het is, als dat je motivatie is.
Precies. Ik wil ook de milieuvriendelijke uitstraling hebben. Je geeft zelf al aan dat het een milieuvriendelijk alternatief is. Maar het zou mooi zijn als dat ook uitgestraald wordt.
Ik heb van nature niet een vriendelijke uitstraling, dan heb ik in ieder geval wel een (milieu)vriendelijke uitstraling met de fiets.
Berichten: 791
Topics: 5
Lid sinds: Jun 2023
Bedankt: 2
1426 x bedankt in 767 berichten
Het bestaat al een tijdje hoor, kan het gewoon bestellen en je gang gaan :p
https://www.v-sure.eu/nl/vlasvezel-150-g...r-2-2-1-m2
Velayo #04? | Flevobike Versatile #58? | WAW #15 | DF XL 288? | Raptobike | Whike | ICE Trice QNT | Optima Baron (custom)
Berichten: 468
Topics: 1
Lid sinds: Jun 2022
Bedankt: 232
1447 x bedankt in 464 berichten
(25-Jun-2025, 11:44 AM)datakneder schreef: (25-Jun-2025, 11:33 AM)365cycle schreef: >> Vlas met epoxy ziet er heel veel milieuvriendelijker uit dan het is, als dat je motivatie is.
Precies. Ik wil ook de milieuvriendelijke uitstraling hebben. Je geeft zelf al aan dat het een milieuvriendelijk alternatief is. Maar het zou mooi zijn als dat ook uitgestraald wordt.
Ik heb van nature niet een vriendelijke uitstraling, dan heb ik in ieder geval wel een (milieu)vriendelijke uitstraling met de fiets. 
Ja maar pas op, ik denk dat 365 het anders zegt dan jij 
Vlas + epoxy lijkt milieuvriendelijk, maar is het niet.
Het probleem zit in de epoxy (niet zozeer in het carbon/vlas).
Berichten: 1.107
Topics: 23
Lid sinds: Jul 2021
Bedankt: 671
2253 x bedankt in 1037 berichten
25-Jun-2025, 05:12 PM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 25-Jun-2025, 05:12 PM door datakneder.)
(25-Jun-2025, 05:07 PM)Arend-Jan schreef: Ja maar pas op, ik denk dat 365 het anders zegt dan jij 
Vlas + epoxy lijkt milieuvriendelijk, maar is het niet.
Het probleem zit in de epoxy (niet zozeer in het carbon/vlas).
365Cycle geeft aan dat de VM en Auto per kilo gelijkwaardig zijn in vervuiling (ongeveer) En aangezien een vm echt vele kilo's lichter is is de vm dus een milieuvriendelijk alternatief. Alleen dit straalt de vm niet uit. 365Cycle schrijft zelf dat vlas plus epoxy echt heel veel milieuvriendelijkheid uitstraalt. Dus ik ben milieuvriendelijk vanwege de eerste redenering en ik straal het uit met de tweede. Lijkt me overduidelijk dus.
Berichten: 791
Topics: 5
Lid sinds: Jun 2023
Bedankt: 2
1426 x bedankt in 767 berichten
Er bestaat ook "milieuvriendelijke" epoxy
https://entropyresins.com/shop/
Velayo #04? | Flevobike Versatile #58? | WAW #15 | DF XL 288? | Raptobike | Whike | ICE Trice QNT | Optima Baron (custom)
Berichten: 2.718
Topics: 84
Lid sinds: Apr 2017
Bedankt: 2570
2856 x bedankt in 1247 berichten
Wordt er voor die vlasviolen epoxy gebruikt?
Groet,
Marco
Berichten: 3.334
Topics: 113
Lid sinds: Apr 2023
Bedankt: 3836
4157 x bedankt in 2782 berichten
(25-Jun-2025, 08:15 PM)Roepers schreef: Wordt er voor die vlasviolen epoxy gebruikt?
Groet,
Marco
Wat ik uit het televisie item heb opgevangen wel.
Geduld en respect voor de medemens is een schone zaak.
Berichten: 1.870
Topics: 11
Lid sinds: Oct 2020
Bedankt: 655
3700 x bedankt in 1719 berichten
Vlas is ook wel in fietsframes gebruikt. Ik heb er ook wel naar gekeken toen ik met de houten VM aan de slag ging. Op mijn werk zijn we ook wel veel met duurzaamheid bezig, dus sommige principes snap ik wel. Maar het valt niet mee.
De houten velomobiel is voor een groot deel van vliegtuigtriplex, wat van berken gemaakt wordt. Dat lijkt best wel goed, maar de enige fabriek staat in Finland, dus dat hout maakt best wat km voordat het bij mij is. Ook zitten er twee niet duurzame lijmlagen tussen, die keurig watervast zijn en dus niet vanzelf vergaan.
Vlas is best een duurzaam materiaal op zich, het is beter rekbaar en zou vooral ook goede dempende eigenschappen hebben. Het is ook lang niet zo sterk als carbon of glasvezel. Dus als je een bepaald gewicht aan trekbelasting wilt halen, dan heb je veel meer laagjes vlas nodig die allemaal ook weer ongeveer datzelfde gewicht aan epoxy nodig hebben. 100gram extra doek is ook ongeveer 100 gram extra hars.
Ook die duurzame epoxy is maar deels uit natuurlijke bestanddelen, en het uitgeharde eindresultaat is nog steeds niet biologisch afbreekbaar, alleen de productie is minder belastend. Als je een echt duurzame lijm wilt hebben moet je eens naar caseïne lijm kijken. Het voornaamste bestanddeel is kwark. Dat zou ook watervast gemaakt kunnen worden. Volgens mij alleen te verkrijgen als je het zelf mengt.
Berichten: 3.334
Topics: 113
Lid sinds: Apr 2023
Bedankt: 3836
4157 x bedankt in 2782 berichten
Maar was caseïne ook niet een stof waar in de oorlog kleding van werd gemaakt en gruwelijk stonk? Of was dat weer een andere melk onderdeeltje.
Geduld en respect voor de medemens is een schone zaak.
Berichten: 2.718
Topics: 84
Lid sinds: Apr 2017
Bedankt: 2570
2856 x bedankt in 1247 berichten
26-Jun-2025, 11:56 AM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 26-Jun-2025, 12:35 PM door Roepers.)
(25-Jun-2025, 08:54 PM)Hardloper schreef: (25-Jun-2025, 08:15 PM)Roepers schreef: Wordt er voor die vlasviolen epoxy gebruikt?
Groet,
Marco
Wat ik uit het televisie item heb opgevangen wel.
De website doet net of de violen van vlas worden gemaakt maar bestaan dus voor een groot deel uit kunststof. Ik heb associaties met de bekers van bamboe, die bestonden slechts voor een klein deel uit bamboe en voor een deel uit melaminehars dat ook kon oplossen in hete vloeiststoffen als koffie en thee en dat dan allerlei vervelende lichamelijke klachten en ziekten kon veroorzaken. Zie dit artikel op de site van de consumentenbond. Ik koop nu zelfs geen bamboesokken meer omdat ik het als een marketingconcept beschouw. En ook dit vlasverhaal.
Groet,
Marco
Berichten: 1.654
Topics: 11
Lid sinds: Jul 2019
Bedankt: 844
2865 x bedankt in 1317 berichten
Om bamboe zacht en soepel te maken heb je zoveel chemische bewerking nodig dat dat het milieuvriendelijke aspect van een zeer snel groeiende plant die weinig bestrijdingsmiddelen nodig heeft om te overleven ruimschoots teniet doet.
Vlas en hennep zijn daarentegen erg goede materialen om kleding van te maken, hoewel ik twijfel over sokken.
Voor het bouwen van stijve constructies heb je echter iets nodig waar je de vezels in kan fixeren, en dat spul is niet milieuvriendelijk te krijgen
|
Gebruikers die dit topic lezen:
|
Welkom
|
Je moet jezelf aanmelden voor je een bericht kunt plaatsen.
|
|