Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Hebben we straks Velomobielen van Vlas?
#1
Er zijn in ieders geval al prototypes van strijkinstrumenten van Vlas. Dus waarom zouden we ook geen Velomobielen kunnen bouwen in Vlas?
https://www.henryvandevelde.be/nl/awards...n-uit-vlas
Geduld en respect voor de medemens is een schone zaak.
Antwoord }
Bedankt door: 365cycle , Willeke_IGKT
#2
Koolstofvezel is qua gewicht en sterkte zo ongeveer het hoogst haalbare, maar er zijn wel ook houten velomobielen (o.a. Jeroen S hier op het forum heeft er één gebouwd!) dus het is zeker niet onmogelijk.

Er zijn in ieder geval wel koolstofvezel violen!
In words of others,
Wisdom blooms, forums unite,
Quoted love takes flight.
Antwoord }
Bedankt door: Hardloper , Willeke_IGKT
#3
Als ik heel eerlijk ben, ik weet niet in hoeverre het ook op grote oppervlakte het voldoende stijf is. En hoe zit het met de veilig na een aanrijding? Ik weet niet of de kosten gunstiger zijn dan bv carbon. En geen idee hoe het zit met het gewicht. Maar een zomer dakje of racekap zou eventueel ook in vlas kunnen, mits het stijf genoeg is.

Maar ik weet dat er houten velomobielen zijn, zag er volgens mij ook eentje in Utrecht. En de carbon violen ben ik ook al eens tegen gekomen.
Geduld en respect voor de medemens is een schone zaak.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#4
Denk dat vlas al snel meer kans maakt in de velomobielwereld dan carbon in de (klassieke) muziekwereld.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , 365cycle , Hardloper
#5
Opzich, het lijkt me best interessant om accessories voor een vm te maken van vlas. Dashbordkastje, vinnen, (zomer) dakjes, (derailleur)luikjes, bagagevakken etc
We waren toch al van plan om ergens in de komende jaren een veldje vlas in de tuin te zaaien voor andere hobbies thuis (spinnen, weven etc), dus wie weet..
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , 365cycle , Hardloper
#6
Het zou voor mij een pluspunt zijn bij de aankoop.
Antwoord }
Bedankt door: 365cycle , Willeke_IGKT , Hardloper
#7
(, 11:25 AM)datakneder schreef: Het zou voor mij een pluspunt zijn bij de aankoop.
Waarom? 
>> Vlas met epoxy ziet er heel veel milieuvriendelijker uit dan het is, als dat je motivatie is.

Wat velomobielen wél milieuvriendelijk maakt is dat de footprint per kilo ongeveer even groot is als die van een auto, en er per kilo dus veel grotere afstanden mee afgelegd worden. Het potentieel is nog veel groter dan de huidige werkelijkheid; mijn voormalige DF XL staat inmiddels ruim over de 100.000 km en DF 83 zelfs ruim over het dubbele, maar veel velomobielen komen niet veel verder dan 50.000 km.
De gemiddelde Nederlandse auto komt tot krap over de 200.000 km, van productie tot sloop (geloof dat het 201.000 km was, kan de bron even niet vinden).
In België is het net iets minder, nl. 192.593 km.
In words of others,
Wisdom blooms, forums unite,
Quoted love takes flight.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , Hardloper
#8
(, 11:33 AM)365cycle schreef: >> Vlas met epoxy ziet er heel veel milieuvriendelijker uit dan het is, als dat je motivatie is.

Precies. Ik wil ook de milieuvriendelijke uitstraling hebben. Je geeft zelf al aan dat het een milieuvriendelijk alternatief is. Maar het zou mooi zijn als dat ook uitgestraald wordt.

Ik heb van nature niet een vriendelijke uitstraling,  dan heb ik in ieder geval wel een (milieu)vriendelijke uitstraling met de fiets.  thumb
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , Hardloper , 365cycle
#9
Het bestaat al een tijdje hoor, kan het gewoon bestellen en je gang gaan :p

https://www.v-sure.eu/nl/vlasvezel-150-g...r-2-2-1-m2
Velayo #04? | Flevobike Versatile #58? | WAW #15 | DF XL 288? | Raptobike | Whike | ICE Trice QNT | Optima Baron (custom)
Antwoord }
#10
(, 11:44 AM)datakneder schreef:
(, 11:33 AM)365cycle schreef: >> Vlas met epoxy ziet er heel veel milieuvriendelijker uit dan het is, als dat je motivatie is.

Precies. Ik wil ook de milieuvriendelijke uitstraling hebben. Je geeft zelf al aan dat het een milieuvriendelijk alternatief is. Maar het zou mooi zijn als dat ook uitgestraald wordt.

Ik heb van nature niet een vriendelijke uitstraling,  dan heb ik in ieder geval wel een (milieu)vriendelijke uitstraling met de fiets.  thumb

Ja maar pas op, ik denk dat 365 het anders zegt dan jij Wink
Vlas + epoxy lijkt milieuvriendelijk, maar is het niet. 
Het probleem zit in de epoxy (niet zozeer in het carbon/vlas).
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , Hardloper , 365cycle
#11
(6 uren geleden)Arend-Jan schreef: Ja maar pas op, ik denk dat 365 het anders zegt dan jij Wink
Vlas + epoxy lijkt milieuvriendelijk, maar is het niet. 
Het probleem zit in de epoxy (niet zozeer in het carbon/vlas).

365Cycle geeft aan dat de VM en Auto per kilo gelijkwaardig zijn in vervuiling (ongeveer) En aangezien een vm echt vele kilo's lichter is is de vm dus een milieuvriendelijk alternatief. Alleen dit straalt de vm niet uit. 365Cycle schrijft zelf dat vlas plus epoxy echt heel veel milieuvriendelijkheid uitstraalt. Dus ik ben milieuvriendelijk vanwege de eerste redenering en ik straal het uit met de tweede. Lijkt me overduidelijk dus. thumb
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , Hardloper , 365cycle
#12
Er bestaat ook "milieuvriendelijke" epoxy Big Grin

https://entropyresins.com/shop/
Velayo #04? | Flevobike Versatile #58? | WAW #15 | DF XL 288? | Raptobike | Whike | ICE Trice QNT | Optima Baron (custom)
Antwoord }
#13
Wordt er voor die vlasviolen epoxy gebruikt?

Groet,

Marco
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , 365cycle
#14
(3 uren geleden)Roepers schreef: Wordt er voor die vlasviolen epoxy gebruikt?

Groet,

Marco

Wat ik uit het televisie item heb opgevangen wel.
Geduld en respect voor de medemens is een schone zaak.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , 365cycle
#15
Vlas is ook wel in fietsframes gebruikt. Ik heb er ook wel naar gekeken toen ik met de houten VM aan de slag ging. Op mijn werk zijn we ook wel veel met duurzaamheid bezig, dus sommige principes snap ik wel. Maar het valt niet mee.

De houten velomobiel is voor een groot deel van vliegtuigtriplex, wat van berken gemaakt wordt. Dat lijkt best wel goed, maar de enige fabriek staat in Finland, dus dat hout maakt best wat km voordat het bij mij is. Ook zitten er twee niet duurzame lijmlagen tussen, die keurig watervast zijn en dus niet vanzelf vergaan.

Vlas is best een duurzaam materiaal op zich, het is beter rekbaar en zou vooral ook goede dempende eigenschappen hebben. Het is ook lang niet zo sterk als carbon of glasvezel. Dus als je een bepaald gewicht aan trekbelasting wilt halen, dan heb je veel meer laagjes vlas nodig die allemaal ook weer ongeveer datzelfde gewicht aan epoxy nodig hebben. 100gram extra doek is ook ongeveer 100 gram extra hars.

Ook die duurzame epoxy is maar deels uit natuurlijke bestanddelen, en het uitgeharde eindresultaat is nog steeds niet biologisch afbreekbaar, alleen de productie is minder belastend. Als je een echt duurzame lijm wilt hebben moet je eens naar caseïne lijm kijken. Het voornaamste bestanddeel is kwark. Dat zou ook watervast gemaakt kunnen worden. Volgens mij alleen te verkrijgen als je het zelf mengt.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , Hardloper
#16
Maar was caseïne ook niet een stof waar in de oorlog kleding van werd gemaakt en gruwelijk stonk? Of was dat weer een andere melk onderdeeltje.
Geduld en respect voor de medemens is een schone zaak.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT


Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 2 gast(en)
Welkom
Je moet jezelf aanmelden voor je een bericht kunt plaatsen.

Gebruikersnaam:


Wachtwoord:





Nieuwe berichten
Medeliggers onderweg
Vandaag langs de Rot...365cycle — 11:21 PM
Vandaag ben ik blij omdat.....
En volgens artikel...datakneder — 11:01 PM
Overzicht open liggers voor kleine mens...
Optima stinger g...ZoefZoef — 10:56 PM
Overzicht open liggers voor kleine mens...
De Allight Kruiser...Tijanus — 10:55 PM
Overzicht open liggers voor kleine mens...
Optima stinger gaat...Bianca F — 10:49 PM
Vandaag ben ik blij omdat.....
En volgens artikel 3...Tijanus — 10:48 PM
Hebben we straks Velomobielen van Vlas?
Maar was caseïne ook...Hardloper — 10:06 PM
Vandaag ben ik blij omdat.....
Beter deel je de wet...Hardloper — 10:04 PM
Overzicht open liggers voor kleine mens...
De Allight Kruiser o...Jeroen S — 09:47 PM
Hebben we straks Velomobielen van Vlas?
Vlas is ook wel in f...Jeroen S — 09:32 PM
Vandaag ben ik niet blij omdat.....
Ook van mij betersch...Jeroen S — 09:13 PM
Vandaag ben ik blij omdat.....
@ OV tester, je hebt...Jeroen S — 09:09 PM
Hebben we straks Velomobielen van Vlas?
Wordt er voor die ...Hardloper — 08:54 PM
Overzicht open liggers voor kleine mens...
Nog een stem voor de...Pphaan34 — 08:30 PM
Hebben we straks Velomobielen van Vlas?
Wordt er voor die vl...Roepers — 08:15 PM
Overzicht open liggers voor kleine mens...
Ik vraag het me af, ...melle z — 07:54 PM
Overzicht open liggers voor kleine mens...
Optima stinger gaat ...ZoefZoef — 07:18 PM