Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Met een velomobiel op de rijbaan [split] Oud maar goud...
(06-Mar-2021, 08:13 AM)Niels van der Wal schreef: In Engeland gebruiken ze hier de volgende hier het volgende gezichtspunt voor:

Blame the victim
Komt hier weleens vaker voor  Big Grin Het plaatje in het artikel van Thalia Verkade spreekt boekdelen.

(06-Mar-2021, 01:02 PM)GertBr schreef: Daar ben ik het wel een beetje mee eens. We zijn, naast ligfietser allemaal wel eens voetganger en zelfs automobilist. Als we rekening houden met elkaar en de situatie, gaat en komt alles goed. Laten we voorkomen dat “men” (vaak terecht), naast tegen en over racefietsen, ook over liggers gaat mopperen. Krijg je ruimte, steek even je hand op! Hebben collega’s ook profijt van.
Ik roep "dank u!" tot ik schor ben als ik met de velomobiel rijd. Vooral omdat ik dan vaak vantevoren één of twee keer op de claxon gedrukt heb, en hoewel dat écht bedoeld is om te waarschuwen zodat mensen niet van me schrikken (want dat effect heeft een vm toch vaak..), komt dat soms wel wat lomper over dan het bedoeld is.

(06-Mar-2021, 05:16 PM)Willeke_IGKT schreef: Als ik dan als fietser een groep tegenkom die de hele breedte van het fietspad in beslag neemt over vele honderden meters, misschien zelfs meerdere kilometers (ik heb noch het begin noch het einde van de groep gezien) word ik behoorlijk kwaad. Zeker als het in de groep niet nodig wordt gevonden om elkaar door te geven dat er fiets verkeer op het pad is en men aan de kant moet. En er dan ook iedere 10 meter of zo iemand net voor je fiets stapt. (Nationaal park Zuid Kennemerland, een paar jaar terug, dus voor corona.)
Daarvoor zet ik de claxon dan wel op een vervelende manier in. Als anderen lomp doen, dan kan ik dat ook...

(06-Mar-2021, 05:16 PM)Willeke_IGKT schreef: Ik ben erg voor splitsing naar snelheid, maar dan wel op het oordeel van de verkeers deelnemer. Als ligfietser ben ik niet sneller dan als rechtop fietser en langzamer dan vele anderen op de fiets. En ook snor brommers/scooters die zich wel aan de 25 km/u houden zijn voor mij welkom op het fietspad. 

Maar bukfietsers en snelle ligfietsers die zich niet willen aanpassen aan het tempo dat op dat moment op het fietspad gereden wordt moeten (naar mijn gevoel) de rijbaan kunnen nemen.

Yes! Ik rijd ook weleens met de velomobiel op een smal fietspad. De keuzevrijheid en de ruimte zou inderdaad heel fijn zijn. Niet alleen voor mij, maar ook voor een speed pedelec rijder; Die willen ook hun kind op kunnen halen en ernaast kunnen fietsen met de motor uit.
Eergisteren even wat werkstress van een pittige meeting eruit blazen, kruissnelheid 55-60 km/h over de ventweg naast de snelweg, heerlijk  Big Grin
Gisteren het andere uiterste; Ik ging m'n zoontje ophalen, die was bij een vriendje spelen. Op de heenweg lekker vlot, het grootste stuk over de weg, netjes 50 km/h (bebouwde kom). Op de terugweg naast m'n zoontje, 14-15 km/h, op m'n gemakje op het fietspad.
Antwoord }
Bedankt door:
(07-Mar-2021, 01:25 AM)365cycle schreef: Daarvoor zet ik de claxon dan wel op een vervelende manier in. Als anderen lomp doen, dan kan ik dat ook...
Ik ken dat gedrag. Wie bepaalt dat anderen lomp doen? Kan weleens escaleren Wink
(07-Mar-2021, 01:25 AM)365cycle schreef: De keuzevrijheid en de ruimte zou inderdaad heel fijn zijn. Niet alleen voor mij, maar ook voor een speed pedelec rijder; Die willen ook hun kind op kunnen halen en ernaast kunnen fietsen met de motor uit.
Sinds wanneer mogen bestuurders van speed pedelecs rijden over een fietspad. Is de wet veranderd. Huh
Antwoord }
Bedankt door:
Op verschillende fietspaden naast provinciale wegen mogen hier in het oosten van het land de Speedpedelecs gewoon op het fietspad rijden hoor.

Geen wetswijziging, maar wel een nieuw onderbord met de tekst "Speedpedelecs toegestaan".
Wim -de roetsende

Thys 209 Rowingbike  -  Milan SL MK7  -  M5 CHR  -  M5 Minimal.Bike  -  M-SUB  -  VNR BT Freewheeler

Antwoord }
Bedankt door:
Als oud verkeersadviseur heb ik aan diverse wegbeheerders vaak advies gegeven over onderborden. Voor de liefhebbers onder ons van onderborden; artikel 8 van het BABW. Het Besluit Administratieve Bepalingen inzake het Wegverkeer.
Artikel 8 lid 2 sub b BABW:
Deze onderborden kunnen bij verkeersborden die een gebod of verbod aanduiden, een beperking van de werkingssfeer van die verkeersborden inhouden. Bijvoorbeeld: "Speedpedelecs toegestaan".

Maar het ging over bestuurders van speedpedelecs, zijnde bromfietsen, die zonder onderbord over fietspaden rijden. Met de motorondersteuning uit blijven het bromfietsen. De plaats op de weg is vandaag niet veranderd.
Artikel 6 RVV 1990:
1.   Bromfietsers gebruiken het fiets/bromfietspad.
2.   Zij gebruiken de rijbaan indien een fiets/bromfietspad ontbreekt.
Antwoord }
Bedankt door:
Hoe weet je dat er geen onderbord was?
Wim -de roetsende

Thys 209 Rowingbike  -  Milan SL MK7  -  M5 CHR  -  M5 Minimal.Bike  -  M-SUB  -  VNR BT Freewheeler

Antwoord }
Bedankt door:
Omdat gemeenten als wegbeheerder de keuze heeft tussen fietspad en fiets/bromfietspad. Onderborden "speedpedelecs toegestaan" op fietspaden worden door provincies toegepast. In bijzondere omstandigheden kan daar van worden afgeweken. Bijvoorbeeld bij aansluiting van een provinciale met gemeentelijke weg. Maar vaak worden dan alle bromfietsen binnen de bebouwde kom later naar de rijbaan verwezen.
Antwoord }
Bedankt door:
(07-Mar-2021, 01:25 AM)365cycle schreef: Ik roep "dank u!" tot ik schor ben als ik met de velomobiel rijd. Vooral omdat ik dan vaak vantevoren één of twee keer op de claxon gedrukt heb, en hoewel dat écht bedoeld is om te waarschuwen zodat mensen niet van me schrikken (want dat effect heeft een vm toch vaak..), komt dat soms wel wat lomper over dan het bedoeld is.

Same here. De arm beweging van de fietser was ook prettig.


Als ik heel langzaam rij, roep ik wel eens 'tring tring' (en dank U)
Antwoord }
Bedankt door:
Waarom mensen als ze schrikken altijd de verste berm opzoeken is me een raadsel (zie tweed video).
Eenden doen dat overigens ook weet ik uit ervaring. (De eend heeft het indertijd niet overleefd)
Antwoord }
Bedankt door:
Ik vind die onderborden echt een blamage. Er klakkeloos van uit gaan dat iedereen zo'n bord kan lezen is écht niet van deze tijd. En eigenlijk ook niet van vroeger. Niet iedereen kan (snel) lezen en schrijven.
Antwoord }
Bedankt door:
(22-Feb-2021, 12:59 PM)365cycle schreef: Voor de meest gebruikelijke velomobielen:
Velomobiel.nl: Quest, QuestXS, QuattroVelo, Strada, Mango mogen allemaal standaard op de rijbaan. De Snoek standaard niet.

Intercity Bike: DF (XL) en de nieuwe vierwieler mogen standaard niet op de rijbaan.

Daniel Fenn: De Alpha 7 en After 7 mogen standaard niet op de rijbaan.

Räderwerk: De Milan GT en Milan 4.2 mogen standaard op de rijbaan. De Milan SL (en RS) mogen dat standaard niet.

Sinner: De Hilgo mag standaard niet op de rijbaan. Met de Mango (alle varianten) ligt het lastiger; afhankelijk van interpretatie en variatie in de productie, zou ik zeggen. De Mango is volgens de Sinner website namelijk exact 75cm breed. Misschien dat Harry hier meer info kan geven?
Beetje jammer dat Flevobike met de Orca niet wordt genoemd, mag standaard op de rijbaan.
e-Orca 0099, ICE Adventure HD
Antwoord }
Bedankt door: Hoekie , 365cycle
(14-Mar-2021, 02:00 AM)Joop99 schreef: Beetje jammer dat Flevobike met de Orca niet wordt genoemd, mag standaard op de rijbaan.

Dat is niet een beetje jammer. In het verleden in Flevoland gebouwde velomobielen waren bijna allemaal breder dan 75 cm. De Alleweders, de C Alleweder, de Limit, de Versatile en de Orca. Maar zoals hierboven omschreven uit productie of zo goed als uit productie.

Beetje jammer is als je een smalle velomobiel hebt aangeschaft en je komt tot de ontdekking dat je altijd het verplichte fietspad moet volgen. Big Grin 
Tot circa 35 km/h maakt die paar centimeters meer breedte nauwelijks wat uit is de snelheid. Wink
Antwoord }
Bedankt door:
Aan de andere kant, het kan belangrijk zijn om een smallere VM te kopen om hem in de schuur te krijgen.

De berging die bij mijn flat hoort heeft drie deuren, achter elkaar natuurlijk, en de smalste daarvan is 75 cm. Ik hoef dus niet te denken aan een VM die op de rijbaan mag.

En daar ik niet rijk ben denk ik aan een tweedehands VM, (als ik er al een kan kopen,) en het kompleet maken van de lijst gaat mij misschien helpen, ook als de VM niet langer nieuw gemaakt worden.
Voornaamste fiets(en): Carbon Strada 220  -  Whike  -  (Flevo bike, Flevo trike, beide alle wielen 20" en knik-kantel besturing, beide te koop maar hoeven niet weg.)
Antwoord }
Bedankt door:
(14-Mar-2021, 02:00 AM)Joop99 schreef: Beetje jammer dat Flevobike met de Orca niet wordt genoemd, mag standaard op de rijbaan.
Dat was een bewuste keuze. Bij mijn weten wordt de Orca niet meer gemaakt.

(14-Mar-2021, 08:45 PM)Willeke_IGKT schreef: Aan de andere kant, het kan belangrijk zijn om een smallere VM te kopen om hem in de schuur te krijgen.
Dat niet alleen. Ik rijd graag lange afstanden en flink hard (gisteren weer 247 km @ 34 gemiddeld, ondanks de wind), en dan zijn fietsers op het fietspad heel vervelend, plus ik ben ze tot last als ik voorbij kom zeilen met 45-50 kruissnelheid. Ik pak dus regelmatig de weg. Als je geen autotempo kan rijden op de weg is dát weer onprettig, en dan is het fietspad pakken een prima oplossing. Gisteren heb ik op lange stukken met fikse wind recht tegen ook op het fietspad gereden, kruissnelheid 40 zat er niet meer in.
 

(14-Mar-2021, 08:45 PM)Willeke_IGKT schreef: De berging die bij mijn flat hoort heeft drie deuren, achter elkaar natuurlijk, en de smalste daarvan is 75 cm. Ik hoef dus niet te denken aan een VM die op de rijbaan mag. 
Beetje aanduwen  Big Grin

(14-Mar-2021, 08:45 PM)Willeke_IGKT schreef: En daar ik niet rijk ben denk ik aan een tweedehands VM, (als ik er al een kan kopen,) en het kompleet maken van de lijst gaat mij misschien helpen, ook als de VM niet langer nieuw gemaakt worden.
Als je geen sterke rijder bent zou ik denk ik kijken naar een tweedehands DF. Die zijn compact (ook gewoon lekker kort), smal genoeg maar waarschijnlijk ook breed genoeg voor jou, de topsnelheid is niet zo hoog maar ze zijn enorm direct en efficiënt. Makkelijk op gang te krijgen.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
(14-Mar-2021, 09:51 PM)365cycle schreef:
(14-Mar-2021, 08:45 PM)Willeke_IGKT schreef: En daar ik niet rijk ben denk ik aan een tweedehands VM, (als ik er al een kan kopen,) en het kompleet maken van de lijst gaat mij misschien helpen, ook als de VM niet langer nieuw gemaakt worden.
Als je geen sterke rijder bent zou ik denk ik kijken naar een tweedehands DF. Die zijn compact (ook gewoon lekker kort), smal genoeg maar waarschijnlijk ook breed genoeg voor jou, de topsnelheid is niet zo hoog maar ze zijn enorm direct en efficiënt. Makkelijk op gang te krijgen.

Ik ben geen sterke rijder en nog minder een sterke 'met de armen opdrukker', een van de redenen dat ik een beetje verliefd was geworden op de Orka was de lage instap. Maar bij nader lezen over de VM heb ik moeten constateren dat het niet de juiste voor mij is. (Te breed en te zwaar.)

Ik zal gewoon een paar verschillende VM moeten proberen, zien of ik erin pas en eruit kan komen.
Voornaamste fiets(en): Carbon Strada 220  -  Whike  -  (Flevo bike, Flevo trike, beide alle wielen 20" en knik-kantel besturing, beide te koop maar hoeven niet weg.)
Antwoord }
Bedankt door:
(15-Mar-2021, 07:19 PM)Willeke_IGKT schreef: Ik ben geen sterke rijder en nog minder een sterke 'met de armen opdrukker', een van de redenen dat ik een beetje verliefd was geworden op de Orka was de lage instap. Maar bij nader lezen over de VM heb ik moeten constateren dat het niet de juiste voor mij is. (Te breed en te zwaar.)

Ik zal gewoon een paar verschillende VM moeten proberen, zien of ik erin pas en eruit kan komen.
We gaan nu een klein beetje offtopic, dus voor de forumpolitie erbij is begin ik maar even over een velomobiel waarmee je niet op de weg mag rijden.  Wink 

Het is de moeite om dan eens naar een Milan SL te kijken. Dat is niet alleen een smalle maar ook een lage velomobiel, voor dagelijks gebruik zou ik 'm iets hoger op de pootjes laten zetten (gaat hij iets sneller van omkiepen, maar met een beetje normale rijstijl is dat niet direct een probleem). 
De in-/uitstap is echter enorm: de klep kan open tot voorbij je knieën, zoals je op dit plaatje kan zien. Daarnaast is het een heel erg rustig sturende velomobiel, die met weinig vermogen al heel hard gaat (dat is met mijn GT al zo, de SL is nog wat sneller maar daar pas ik niet in). 

Grootste nadeel van de vroege modelletjes is dat ze een tweezijdig opgehangen achterbrug hebben, en sommige zijn achter ook ongeveerd. Wat daarbij dus belangrijk is, is je beseffen dat een achterbandje wisselen lastig is (ik zou denk ik een Marathon o.i.d. onder zo'n fiets leggen en antilekvloeistof in de biba doen), en even een wat langere proefrit maken. Er schijnt voldoende flex in het staal van de achterbrug te zitten om de wegligging veilig te houden, ik heb een Mk2 GT (zonder vering) test gereden en dat reed best lekker. Maar meten proberen is weten ;-)
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
(22-Feb-2021, 12:59 PM)365cycle schreef: Spoilers is niet eens nodig, Niels. Als je bagage breder is dan 75cm en je hebt 3 wielen of meer mag je al op de rijbaan.
RVV schreef:Bestuurders van fietsen op meer dan twee wielen die met inbegrip van de lading breder zijn dan 0,75 meter en van fietsen met aanhangwagen die met inbegrip van de lading breder zijn dan 0,75 meter mogen de rijbaan gebruiken.

Voor de meest gebruikelijke velomobielen:
Velomobiel.nl: Quest, QuestXS, QuattroVelo, Strada, Mango mogen allemaal standaard op de rijbaan. De Snoek standaard niet.
Intercity Bike: DF (XL) en de nieuwe vierwieler mogen standaard niet op de rijbaan.
Daniel Fenn: De Alpha 7 en After 7 mogen standaard niet op de rijbaan.
Räderwerk: De Milan GT en Milan 4.2 mogen standaard op de rijbaan. De Milan SL (en RS) mogen dat standaard niet.
Sinner: De Hilgo mag standaard niet op de rijbaan. Met de Mango (alle varianten) ligt het lastiger; afhankelijk van interpretatie en variatie in de productie, zou ik zeggen. De Mango is volgens de Sinner website namelijk exact 75cm breed. Misschien dat Harry hier meer info kan geven?

Bij Mango zit het breedste punt bij de wielen. Ik kan je vertellen dat een zekere agent er alles aan gedaan heeft mij te naaien over de breedte maar de 77-78cm bij de wielen heeft mij gewoon gered hoor.

(21-Feb-2021, 11:45 PM)GertBr schreef: Vandaag heb ik een paar keer het fietspad gemeden en de rijbaan gekozen. Het fietspad was gewoon té druk. Naast wandelaars en de fietsen reden er 4-wielige elektrische wagentjes die in onze regio verhuurd worden:

[Afbeelding: 4-ACB9304-E76-D-4-A4-F-AB43-8938-DE674-E55.jpg]

Je snapt dat het fietspad vol is en dat passeren lastig is.... Ik vermoed dat de huurders het eng vinden hiermee de rijbaan op te gaan.

Bromfietsen breder dan 75cm hebben sinds de aanpassing van 01-07-2017 niet meer de vrije keuze om te kiezen tussen bromfietspad en rijbaan; die moeten verplicht op de rijbaan.

(07-Mar-2021, 11:27 AM)Wim -de roetsende schreef: Op verschillende fietspaden naast provinciale wegen mogen hier in het oosten van het land de Speedpedelecs gewoon op het fietspad rijden hoor.

Geen wetswijziging, maar wel een nieuw onderbord met de tekst "Speedpedelecs toegestaan".

Zolang er maar 1x per jaar een dagdeel gecontroleerd wordt is het natuurlijk ook schering en inslag met de gewone brommers en de bromfietsen die netzogoed 45 rijden.

(07-Mar-2021, 08:22 AM)PietV* schreef: Sinds wanneer mogen bestuurders van speed pedelecs rijden over een fietspad. Is de wet veranderd. Huh


Niet. Maar in het begin mocht dat een soort van wel, dus daarom wordt er nog geklaagd over mensen die op die manier volledig legaal hun kind naar school brachten (op het fietsrad rijdende) en dat mag nu niet meer.

Maar een aardig deel van de Speedpedelec rijders heeft de kentekenplaat er niet op... dus knappe agent die spot dat iets een speedpedelec is.

Speedpedelec rijders die op het fietspad rijden doen dat ook voornamelijk omdat automobilisten geweld gebruiken tegen ze op de rijbaan.
Antwoord }
Bedankt door: emgaron , Hoekie
(17-Mar-2021, 03:43 PM)Coen__ schreef: Speedpedelec rijders die op het fietspad rijden doen dat ook voornamelijk omdat automobilisten geweld gebruiken tegen ze op de rijbaan.

Dat lijkt inderdaad een serieus issue te zijn. Heb ik met mijn QuattroVelo geen last van. Blijkbaar zien of twijfelen ze of het een fiets of 'auto' is.
Nou rij ik op dat moment ook gelijk of sneller dan een speed pedelec. Ik heb nog nooit een speed pedelec echte 45 km/u zien rijden. Eerder 38-40 km/u.
Wel hebben ze een snellere acceleratie. Ik vind het helemaal top.
Antwoord }
Bedankt door:
Speedpedelecs van Riese&Müller halen idd krap de 40, Stromers gaan zeker wel ruim 45.
Stop making sense
Antwoord }
Bedankt door:
(17-Mar-2021, 05:41 PM)Hoekie schreef:
(17-Mar-2021, 03:43 PM)Coen__ schreef: Speedpedelec rijders die op het fietspad rijden doen dat ook voornamelijk omdat automobilisten geweld gebruiken tegen ze op de rijbaan.

Dat lijkt inderdaad een serieus issue te zijn. Heb ik met mijn QuattroVelo geen last van. Blijkbaar zien of twijfelen ze of het een fiets of 'auto' is.
Nou rij ik op dat moment ook gelijk of sneller dan een speed pedelec. Ik heb nog nooit een speed pedelec echte 45 km/u zien rijden. Eerder 38-40 km/u.
Wel hebben ze een snellere acceleratie. Ik vind het helemaal top.

Met de Mango op de rijbaan krijg je ook altijd aso's hoor.

Ook ooit eens een Canta (equivalent) achter mij bij het autostoplicht die toeterde. Toen het groen werd zat de file achter de Canta. Achter mij een heleboel vrije ruimte.
Antwoord }
Bedankt door: Hoekie
(17-Mar-2021, 05:41 PM)Hoekie schreef: Dat lijkt inderdaad een serieus issue te zijn. Heb ik met mijn QuattroVelo geen last van. Blijkbaar zien of twijfelen ze of het een fiets of 'auto' is.
Nou rij ik op dat moment ook gelijk of sneller dan een speed pedelec. Ik heb nog nooit een speed pedelec echte 45 km/u zien rijden. Eerder 38-40 km/u.
Wel hebben ze een snellere acceleratie. Ik vind het helemaal top.
(17-Mar-2021, 05:44 PM)voodoo schreef: Speedpedelecs van Riese&Müller halen idd krap de 40, Stromers gaan zeker wel ruim 45.
Wat voodoo zegt. Om 45 te rijden met een R&M moet je meetrappen als een malle. Lijkt erop dat de motor dan echt al minder vermogen aan het leveren is. 

De Stromer ST5 is niet alleen sneller op tempo, maar ook sneller op topsnelheid. Degene waar ik een testritje op gemaakt heb haalde 49 km/h, zowel volgens de gemonteerde teller als volgens mijn Wahoo GPS (en ja, dat mag. Net binnen de marge). Van wat ik met meefietsen meegekregen heb is de ST2/ST3 wel wat trager in acceleratie, maar ook die lopen gewoon dik 45.

Het probleem op de weg is ook vaak dat automobilisten de maximumsnelheid op sommige wegen een beetje als richtsnelheid zien. Ik werd gisteren zelf nog ingehaald terwijl ik 38 km/h (GPS) reed in een 30-zone; reed bewust wat te hard en in het midden van de rijbaan om de kans op een gevaarlijk inhaalmanoeuvre te verkleinen, want had al de indruk dat meneer achter me haast had. Ik houd m'n hand dan altijd maar vast op de rem.
Antwoord }
Bedankt door:
Blijkbaar rijden die hier niet Huh  of rijden ze langzamer omdat de accu anders wel heel snel leeg raakt.
Op de rijbaan heb ik pas één keer een speed pedelec zijn rijden. Verder allemaal op het fietspad. Nou zie ik ze hier ook niet zoveel. Ik geloof dat in drukkere delen van NL er meer zijn. Van de snellere fietsen zijn het hier meer wielrenners en ligfietsers Smile Maar ik zie bovenal tot 25km fietsen.

Bij een paar metingen, er naast of achter rijden, vrouwlief kon van de zaak een ebike krijgen, reden die 25km ebikes trouwens allemaal rond de 18 a 20 km/u.
Mijn vrouw heeft inmiddels een ebike van haar werk en als die 25 echte kilometers rijdt geeft de teller 30 aan. Lijken wel nog grotere marges te hebben dan bij auto's.

Op mijn route heb ik nu 3 plekken gevonden waar ik voor sorteer. Met name op 1 plek moest ik vanwege veiligheid/overzicht bijna stoppen en weer op gang komen waar ik van het fietspad de rijbaan op wil. Hier zie je rechts het fietspad waar ik vanuit bijna stilstand of rechtdoor of rechts afsla.
Europaweg Oost - Google Maps Door eerder in te voegen https://www.google.nl/maps/@51.459976,3....384!8i8192 gaat het ook hier vlot door. Bij de rotonde neem ik de eerste afslag richting Nieuwdorp.

Het is allemaal wat zien, leren en daarop aanpassen op wat het beste/veiligste/snelste is.
Ik ben binnen de bebouwde kom me zelfs gaan aanpassen wetende dat auto snelheid meters een afwijking/marge hebben. 45-48 is snel genoeg.; op hun teller staat dan al 50.

(17-Mar-2021, 06:05 PM)365cycle schreef: Het probleem op de weg is ook vaak dat automobilisten de maximumsnelheid op sommige wegen een beetje als richtsnelheid zien. Ik werd gisteren zelf nog ingehaald terwijl ik 38 km/h (GPS) reed in een 30-zone; reed bewust wat te hard en in het midden van de rijbaan om de kans op een gevaarlijk inhaalmanoeuvre te verkleinen, want had al de indruk dat meneer achter me haast had. Ik houd m'n hand dan altijd maar vast op de rem.

Klinkt bekend. Zien de meesten ook. De meesten weten ook dat ze daardoor geen recht hebben om sneller te rijden als de voorganger de max snelheid aanhoudt. Dat is bij mij op een max 80 weg met 2x max 50 het geval. Waar 50 de max is, rijden de meesten tussen de 50 en 80. Dat ik daar dan 50 rij heeft (nog) geen enkel probleem/raar gedrag gegeven. 
 
Ik rij rechts als er voldoende ruimte is om ze veilig in te laten halen. Desgewenst met rechter knipperlicht aan als teken dat ze in kunnen halen. In andere gevallen duidelijk midden rijden en plaats claimen. Ik denk dan maar dat ze zich ook moeten aanpassen als ik een tractor zou zijn geweest. Ze gaan echt niet over me heen rijden.

Mij komt andersom minstens net zo vaak voor. Ik weet intussen niet meer hoeveel auto's ik in overzichtelijke 30km zones wel niet ingehaald heb Big Grin
Dat ze weten dat ik er ben, jas ik ff op de toeter. Blijft leuk die blik.
Antwoord }
Bedankt door: 365cycle
(17-Mar-2021, 06:24 PM)Hoekie schreef: Blijkbaar rijden die hier niet Huh  of rijden ze langzamer omdat de accu anders wel heel snel leeg raakt.

Ze zijn wel zeldzaam ja.

(17-Mar-2021, 06:24 PM)Hoekie schreef: Op de rijbaan heb ik pas één keer een speed pedelec zijn rijden. Verder allemaal op het fietspad. Nou zie ik ze hier ook niet zoveel. Ik geloof dat in drukkere delen van NL er meer zijn. Van de snellere fietsen zijn het hier meer wielrenners en ligfietsers Smile Maar ik zie bovenal tot 25km fietsen.

Het zijn alleen (99,9% dan ofzo) mannen die speedpedelec rijden, meestal in de categorie van de 40'ers qua leeftijd. Die rijden dan woonwerk met het ding en verder niks.


(17-Mar-2021, 06:24 PM)Hoekie schreef: Bij een paar metingen, er naast of achter rijden, vrouwlief kon van de zaak een ebike krijgen, reden die 25km ebikes trouwens allemaal rond de 18 a 20 km/u.

Huh? Wanneer was dat?

(17-Mar-2021, 06:24 PM)Hoekie schreef: Mijn vrouw heeft inmiddels een ebike van haar werk en als die 25 echte kilometers rijdt geeft de teller 30 aan. Lijken wel nog grotere marges te hebben dan bij auto's.

Ik heb laatst een stukje gereden op de nieuwe 25 eBike van een familielid. Die reed gewoon 40 hoor. Was wel zweten... denk dat ik op m'n gewone eigen fiets wel 45 had gereden Big Grin  en met de Mango uit de bocht was gevlogen :+

OT: met de ondersteuning op 'haas' reed die prima 25.


(17-Mar-2021, 06:24 PM)Hoekie schreef: Het is allemaal wat zien, leren en daarop aanpassen op wat het beste/veiligste/snelste is.

Ik ben binnen de bebouwde kom me zelfs gaan aanpassen wetende dat auto snelheid meters een afwijking/marge hebben. 45-48 is snel genoeg.; op hun teller staat dan al 50.


Dat weten die automobilisten ook wel, die rijden dan ook allemaal met 55 op de teller en de rest.

(07-Mar-2021, 10:43 PM)365cycle schreef: Ik vind die onderborden echt een blamage. Er klakkeloos van uit gaan dat iedereen zo'n bord kan lezen is écht niet van deze tijd. En eigenlijk ook niet van vroeger. Niet iedereen kan (snel) lezen en schrijven.

Ik vond het onderbord "Uitgezonderd velomobiel" in Enschede anders een prima oplossing onder het bordje van een fiets met rode rand.
Antwoord }
Bedankt door:
(17-Mar-2021, 07:48 PM)Coen__ schreef:
(17-Mar-2021, 06:24 PM)Hoekie schreef: Bij een paar metingen, er naast of achter rijden, vrouwlief kon van de zaak een ebike krijgen, reden die 25km ebikes trouwens allemaal rond de 18 a 20 km/u.

Huh? Wanneer was dat?

Ze twijfelde over een e-bike. Ze werkt notabene op loopafstand. We hebben samen gefietst om te zien hoe dat gaat. En of een e-bike 'nodig' is. Komt bij dat 2 vriendinnen inmiddels een e-bike hebben. Eigenlijk werd ze dus gepusht.

We hebben toen ook gekeken hoe snel er in de praktijk op een e-bike gefietst wordt. Hoe snel ze nu eigenlijk fietst op een gewone fietst ie zonder e-assist. Met alle windrichtingen.
Toen viel op dat verreweg de meeste e-bike fietsers op die snelheid reden en de vriendinnen dat waarschijnlijk ook doen. Ze heeft nu een e-bike vooral omdat ze die bijna gratis van haar werk heeft gekregen. Gelukkig fietst die ook zonder veel weerstand van de e-assist wanneer die uitstaat (express op gelet bij aanschaf) en zo rijdt ze nu meestal met e-assist als achter vang. Voor haar werk op loopafstand... Samen fietsen gaat 'm niet worden met die 'trut' Sick snelheid vergeleken met een velomobiel. Waar ze ook nog altijd - of juist nu - op aast.

Sorry @allen voor de off-topic want met een e-bike rij je natuurlijk niet op de rijbaan.
Antwoord }
Bedankt door:
(17-Mar-2021, 03:43 PM)Coen__ schreef: Bij Mango zit het breedste punt bij de wielen. Ik kan je vertellen dat een zekere agent er alles aan gedaan heeft mij te naaien over de breedte maar de 77-78 cm bij de wielen heeft mij gewoon gered hoor.
Het controleren van de breedte van jouw VM vertaal jij als "naaien"?
(21-Feb-2021, 11:45 PM)GertBr schreef: Vandaag heb ik een paar keer het fietspad gemeden en de rijbaan gekozen. Het fietspad was gewoon té druk. Naast wandelaars en de fietsen reden er 4-wielige elektrische wagentjes die in onze regio verhuurd worden:
[Afbeelding: 4-ACB9304-E76-D-4-A4-F-AB43-8938-DE674-E55.jpg]
Je snapt dat het fietspad vol is en dat passeren lastig is.... Ik vermoed dat de huurders het eng vinden hiermee de rijbaan op te gaan.
Soms en soms vaak wordt het fietspad als afvalpuntje gebruikt. MMBS voertuigen (Motorrijtuigen Met Beperkte Snelheid) horen thuis op de rijbaan. Net als speed pedelecs wanneer geen bromfietspad aanwezig is.
(17-Mar-2021, 03:43 PM)Coen__ schreef: Zolang er maar 1x per jaar een dagdeel gecontroleerd wordt is het natuurlijk ook schering en inslag met de gewone brommers en de bromfietsen die net zo goed 45 rijden.
1x per jaar een dagdeel is volkomen uit de lucht gegrepen.
(07-Mar-2021, 08:22 AM)PietV* schreef: Sinds wanneer mogen bestuurders van speed pedelecs rijden over een fietspad. Is de wet veranderd. Huh
(17-Mar-2021, 03:43 PM)Coen__ schreef: Niet. Maar in het begin mocht dat een soort van wel, dus daarom wordt er nog geklaagd over mensen die op die manier volledig legaal hun kind naar school brachten (op het fietsrad rijdende) en dat mag nu niet meer.
Er rijden teveel halfbakken speed pedelecs rond. Die zijn gebouwd volgens de EG Richtlijn 2002/24. Te groot voor servet en te klein tafellaken. Pruts motortjes van circa 350 W. Toen de nieuwe EG Richtlijn 168/2013 bekend werd dat speed pedelecs bromfietsen zijn, is nog 4 jaar lang doorgebouwd en verkocht met die prutsmotortjes. Die kopers zijn echt "genaaid"
Speed pedelecs mogen een motorvermogen hebben van maximaal 4.000 Watt, waarbij de verhouding motorvermogen staat tot trapvermogen 4 : 1 is. Dus met een kleine motor van 800 W en 200 W trapvermogen kom je aardig in de buurt van de 45 km/h.
(17-Mar-2021, 03:43 PM)Coen__ schreef: Maar een aardig deel van de Speedpedelec rijders heeft de kentekenplaat er niet op... dus knappe agent die spot dat iets een speedpedelec is.
Hiermee onderschat je de politie. Een slecht advies. Speed pedelecs zijn type gekeurd en hebben een ingeslagen goedkeuringsnummer. Zolang het kentekenbewijs niet is ingeleverd bij de RdW blijft het een bromfiets. Een onrechtmatige daad, die verstrekkende gevolgen kunnen hebben.
(17-Mar-2021, 03:43 PM)Coen__ schreef: Speedpedelec rijders die op het fietspad rijden doen dat ook voornamelijk omdat automobilisten geweld gebruiken tegen ze op de rijbaan.
Moet je de kentekenplaat er maar op laten zitten. Ben je herkenbaar. Smile
Antwoord }
Bedankt door:
(18-Mar-2021, 02:48 PM)PietV* schreef: Soms en soms vaak wordt het fietspad als afvalpuntje gebruikt. MMBS voertuigen (Motorrijtuigen Met Beperkte Snelheid) horen thuis op de rijbaan. Net als speed pedelecs wanneer geen bromfiets aanwezig is.
Hoogstwaarschijnlijk is dit geen MMBS, maar gekeurd als zijnde een fiets met trapondersteuning. Gebeurt bij hoge uitzondering wel, zijn meer voorbeelden van.
Antwoord }
Bedankt door:
(18-Mar-2021, 02:56 PM)365cycle schreef:
(18-Mar-2021, 02:48 PM)PietV* schreef: Soms en soms vaak wordt het fietspad als afvalpuntje gebruikt. MMBS voertuigen (Motorrijtuigen Met Beperkte Snelheid) horen thuis op de rijbaan. Net als speed pedelecs wanneer geen bromfietspad aanwezig is.
Hoogstwaarschijnlijk is dit geen MMBS, maar gekeurd als zijnde een fiets met trapondersteuning. Gebeurt bij hoge uitzondering wel, zijn meer voorbeelden van.
Die E-cars op de afbeelding wordt verhuurt door het bedrijf See by Drive in Monnickendam. De meest voor de hand liggende soort voertuig is een elektrisch aangedreven brommobiel. En die bestuurders volgen de regels voor bestuurders van motorvoertuigen. Artikel 2a RVV 1990.

Op de site van de verhuurder staat dat een rijbewijs is vereist. AM of andere categorie.
Antwoord }
Bedankt door: Hoekie


Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 3 gast(en)
Welkom
Je moet jezelf aanmelden voor je een bericht kunt plaatsen.

Gebruikersnaam:


Wachtwoord:





Nieuwe berichten
Zwaar ongeluk Daniel Fenn
Vond de video vrij h...blokdoorn — 09:33 PM
Vandaag ben ik niet blij omdat.....
Verstellen van d...blokdoorn — 09:29 PM
Vandaag ben ik blij omdat.....
Het was een ijsbaan...Hardloper — 08:43 PM
Vandaag ben ik blij omdat.....
... hoe mijn oude Qu...Bram Huysmans — 08:33 PM
XL Hotspot in 3d-print
Ja ik heb ook jare...Hardloper — 08:32 PM
Zwaar ongeluk Daniel Fenn
Ik heb na lang twijf...Martin van Mourik — 08:00 PM
Vandaag ben ik niet blij omdat.....
Thuisgekomen waarvan...Martin van Mourik — 07:23 PM
Vandaag ben ik niet blij omdat.....
Er maar geen vervolg...Fietsbennie — 06:49 PM
Vandaag ben ik niet blij omdat.....
- Er lijkt speling...Lopopodium — 04:05 PM
XL Hotspot in 3d-print
In een Ligfiets&...Hardloper — 04:02 PM
XL Hotspot in 3d-print
Ja ik heb ook jaren ...twilwel — 03:37 PM
Zwaar ongeluk Daniel Fenn
Oei, mogelijk een ...Hardloper — 11:45 AM
Zwaar ongeluk Daniel Fenn
Wat een afschuwelijk...Atrike — 11:15 AM
Remlicht schakelaar
Ik denk te weten h...Hoekie — 10:52 AM
Zwaar ongeluk Daniel Fenn
Inderdaad heel hefti...365cycle — 10:35 AM
Remlicht schakelaar
Na een storing bij...365cycle — 10:31 AM
Nieuwe Strava API policy update breekt ...
En hoe is dat ande...365cycle — 10:18 AM