trike-advies
|
Berichten: 9
Topics: 4
Lid sinds: Apr 2021
Bedankt: 4
4 x bedankt in 4 berichten
07-Apr-2021, 01:05 PM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 07-Apr-2021, 01:08 PM door avanool.)
(09-Dec-2020, 08:05 PM)knottervinkel schreef: Als gedreven en ervaren bukfietser 72 jaar, lengte 1.93 m (gepokt en gemazeld op lange vakantiereizen)
heb ik ook 2 jaar op een M 5 gereden. Zeker door mijn instabiliteit in het stedelijke bereik heb ik deze vorm achter mij gelaten.
Echter nu:
Het word tijd voor een nieuw speeltje
Een 3-wieler (trike)
Eisen / wensen: stabiele soepele trike (geen racer)
voor lange toertochten 100/150 km
geen elektrische aandrijving (de benen zijn nog prima)
geschikt voor mijn lichaamslengte
nieuw/gebruikt mag beide
geschikt voor vakantiebepakking
geveerd/ongeveerd ?
Wie o wie adviseert mij welke trike voor mij passend is ?
m.vr.gr
Charles
Ik(81 jr) rijd al jaren op een ongeveerde eenvoudige Trident Trike Spike II van Jouta ligfietsen en maak daar regelmatige meerdaagse tochten mee, aanhanger van Radical Design. Stevig, degelijk, betaalbaar..
groetôôl
Berichten: 56
Topics: 12
Lid sinds: Apr 2021
Bedankt: 66
106 x bedankt in 31 berichten
(12-Dec-2020, 06:29 PM)Wim -de roetsende schreef: Optima is geen Trike-bouwer en dat merk je als je erop rijdt.
Hoi Wim, gewoon uit nieuwsgierigheid: waar merk je dat aan? Ik heb al jaren een Rider. Weinig ervaring met andere trikes. Maar ik leer graag iets bij!
Quest 247 - Rainbow Lyric - Varna II Tour handbike
Berichten: 5.854
Topics: 149
Lid sinds: Apr 2017
Bedankt: 2075
7416 x bedankt in 3649 berichten
Als je een tevreden Rider bent, dan is mijn info helemaal niet interessant.
Ik vond de zithouding niet kloppen t.o.v. de positie van het stuur.
De Trikes (Rider/Rhino) zijn ook zwaar.
Als je op een Catrike of GreenSpeed gaat rijden, dan vind ik dat je goed kunt voelen dat ze gebouwd zijn door ervaren Trike-bouwers. De fietsen kloppen gewoon. De zithouding sluit goed aan op de positie van het stuur en de geometrie is prettig.
Maar goed, als je tevreden bent blijf dan vooral heerlijk fietsen.
Wim -de roetsende
Thys 209 Rowingbike - Milan SL MK7 - M5 CHR - M5 Minimal.Bike - M-SUB - VNR BT Freewheeler
Berichten: 56
Topics: 12
Lid sinds: Apr 2021
Bedankt: 66
106 x bedankt in 31 berichten
09-Apr-2021, 08:58 AM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 09-Apr-2021, 09:00 AM door Bastiaan.)
(08-Apr-2021, 08:27 PM)Wim -de roetsende schreef: Als je een tevreden Rider bent, dan is mijn info helemaal niet interessant.
Ik vond de zithouding niet kloppen t.o.v. de positie van het stuur.
De Trikes (Rider/Rhino) zijn ook zwaar.
Als je op een Catrike of GreenSpeed gaat rijden, dan vind ik dat je goed kunt voelen dat ze gebouwd zijn door ervaren Trike-bouwers. De fietsen kloppen gewoon. De zithouding sluit goed aan op de positie van het stuur en de geometrie is prettig.
Maar goed, als je tevreden bent blijf dan vooral heerlijk fietsen.
Ik ben een tevreden maar ook nieuwsgierige Rider!
BEL in Tilburg had een Rider staan, daarmee heb ik toen eens proefgereden. Ik vond het rijden meteen fantastisch. Andere trikes heb ik nooit geprobeerd. Op Marktplaats was de Rider als enige bereikbaar met mijn budget. Ik heb 'm al jaren en weet dus gewoon niet beter.
Je twee kritiekpunten herken ik wel. Ik heb het stuur zo ver naar voren gekanteld dat het de wielen nét niet raakt in een scherpe bocht. Ik hou ook vaak de kop van het stuur vast en niet de handvatten zelf, dan is de zitpositie prettiger. En hij is inderdaad zwaar. En dus ook niet zo snel.
Als laatste heb ik moeite om de achterrem goed af te stellen. Na een tijdje staan de blokjes telkens weer uit positie en loopt de rem aan. Ik weet niet of dit aan mijn exemplaar ligt of aan het ontwerp.
Als ik ooit de kans krijg probeer ik de Catrike en de GreenSpeed!
Quest 247 - Rainbow Lyric - Varna II Tour handbike
Berichten: 1.459
Topics: 11
Lid sinds: Jul 2019
Bedankt: 655
2414 x bedankt in 1120 berichten
Onze trikes (HP Velotechnik Scorpion FS26 en FS20) hebben geen achterrem. Die heeft m.i. ook weinig zin op een tadpole model, aangezien je 2 voorwielen hebt om te remmen. (Of je moet van een blokkerend achterwiel houden)
Ik kan je de Scorpion overigens ook aanraden om eens uit te proberen. Niet zo licht als een Catrike, meer een sportieve tour-trike dan race model. (Ik moet overigens nog steeds het 28" wiel in mijn Catrike stoppen )
Berichten: 1.562
Topics: 16
Lid sinds: Apr 2017
Bedankt: 98
503 x bedankt in 349 berichten
09-Apr-2021, 11:03 AM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 09-Apr-2021, 11:04 AM door PietV*.)
ICE bouwt ook prima trikes. Zes modellen voor elk wat wils en de meeste modellen in diverse uitvoeringen. Van snel en strak sturend tot gebruiksvriendelijk en comfortabel.
https://www.icetrikes.co/products
Heb in het verleden een ritje gemaakt op een Sprint X met spatborden.
Berichten: 5.854
Topics: 149
Lid sinds: Apr 2017
Bedankt: 2075
7416 x bedankt in 3649 berichten
09-Apr-2021, 11:30 AM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 09-Apr-2021, 11:33 AM door Wim -de roetsende.)
(09-Apr-2021, 10:08 AM)Frutsel schreef: Onze trikes (HP Velotechnik Scorpion FS26 en FS20) hebben geen achterrem. Die heeft m.i. ook weinig zin op een tadpole model, aangezien je 2 voorwielen hebt om te remmen. (Of je moet van een blokkerend achterwiel houden)
Ik kan je de Scorpion overigens ook aanraden om eens uit te proberen. Niet zo licht als een Catrike, meer een sportieve tour-trike dan race model. (Ik moet overigens nog steeds het 28" wiel in mijn Catrike stoppen )
Klopt, een achterrem kan zelfs tot gevaarlijke situaties leiden met een tadpole/Trike.
Met een 28" achterwiel kom je wel iets rechterop te zitten
-
-
(09-Apr-2021, 11:03 AM)PietV* schreef: ICE bouwt ook prima trikes.
https://www.icetrikes.co/products
Klopt, hoe kon ik nou de op één na mooiste Trike vergeten: de ICE VTX
Wim -de roetsende
Thys 209 Rowingbike - Milan SL MK7 - M5 CHR - M5 Minimal.Bike - M-SUB - VNR BT Freewheeler
Berichten: 56
Topics: 12
Lid sinds: Apr 2021
Bedankt: 66
106 x bedankt in 31 berichten
Eigenlijk zeggen jullie dus gewoon dat alle trikes goed zijn behalve die van Optima?
Quest 247 - Rainbow Lyric - Varna II Tour handbike
Berichten: 361
Topics: 3
Lid sinds: Dec 2019
Bedankt: 22
202 x bedankt in 124 berichten
Hahaha, zo klinkt het wel een beetje. :-)
Stop making sense
Berichten: 1.459
Topics: 11
Lid sinds: Jul 2019
Bedankt: 655
2414 x bedankt in 1120 berichten
(09-Apr-2021, 01:08 PM)Bastiaan schreef: Eigenlijk zeggen jullie dus gewoon dat alle trikes goed zijn behalve die van Optima?
Je kan er dus alleen maar op vooruit gaan
Berichten: 1.562
Topics: 16
Lid sinds: Apr 2017
Bedankt: 98
503 x bedankt in 349 berichten
(09-Apr-2021, 11:30 AM)Wim -de roetsende schreef: (09-Apr-2021, 11:03 AM)PietV* schreef: ICE bouwt ook prima trikes.
https://www.icetrikes.co/products Klopt, hoe kon ik nou de op één na mooiste Trike vergeten: de ICE VTX Is deze trike nog mooier? https://www.youtube.com/watch?v=a4b7GsEg...nel=FatTim
Berichten: 1.925
Topics: 57
Lid sinds: Dec 2020
Bedankt: 28746
2816 x bedankt in 1252 berichten
09-Apr-2021, 04:09 PM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 22-Mar-2022, 06:40 PM door Willeke_IGKT.)
(09-Apr-2021, 01:08 PM)Bastiaan schreef: Eigenlijk zeggen jullie dus gewoon dat alle trikes goed zijn behalve die van Optima?
Ik zeg dat niet.
Ik zeg dat je ook niet mijn oude trike wilt hebben.
https://www.flickr.com/photos/40002045@N...624850763/
Verkocht zonder merknaam maar lijkt erg veel op een Sun ez usx trike. (Ik denk dat de name van de makers is veranderd maar deze link is van een verkoper die ze nog steeds levert.)
https://www.wheelandsprocket.com/product...2218-1.htm
Geen 'slechte' trike maar zeker geen snelle, geen lichte, de versnelling was niet optimaal en zo voort.
Ik heb er een paar jaar met plezier op gereden, als beginnende trike/ligfiets rijder.
Maar als iemand hem wil, die van mij mag ondertussen weg. (Is ondertussen al naar een tweede nieuwe eigenaar.)
Voornaamste fiets(en): Carbon Strada 220 - Whike - (Flevo bike, Flevo trike, beide alle wielen 20" en knik-kantel besturing, beide te koop maar hoeven niet weg.)
Berichten: 1.500
Topics: 45
Lid sinds: May 2017
Bedankt: 16
139 x bedankt in 119 berichten
Sinds kort zou ik hier aan willen toevoegen dat je ook de Hase Kettwiesel niet moet vergeten. Ik ben intussen erg gecharmeerd van dat fietsje en vind hem zeker zo lekker rijden als mijn KMX (waar ik toch ook heel blij mee ben!)
Berichten: 56
Topics: 12
Lid sinds: Apr 2021
Bedankt: 66
106 x bedankt in 31 berichten
09-Apr-2021, 07:43 PM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 09-Apr-2021, 07:44 PM door Bastiaan.)
(09-Apr-2021, 04:09 PM)Willeke_IGKT schreef: (09-Apr-2021, 01:08 PM)Bastiaan schreef: Eigenlijk zeggen jullie dus gewoon dat alle trikes goed zijn behalve die van Optima? Ik zeg dat niet.
Ik zeg dat je ook niet mijn oude trike wilt hebben.
https://www.flickr.com/photos/40002045@N...624850763/
(...)
Geen 'slechte' trike maar zeker geen snelle, geen lichte, de versnelling was niet optimaal en zo voort.
Bedankt voor deze nuancering Willeke! Ik hou het nog even bij de Rider!
Quest 247 - Rainbow Lyric - Varna II Tour handbike
Berichten: 4
Topics: 0
Lid sinds: Dec 2021
Bedankt: 0
0 x bedankt in 0 berichten
(03-Feb-2021, 02:42 PM)PietV* schreef: Dag Hanz,
Ben nu wel benieuwd op welke Steintrike je nu rijdt.
https://www.steintrikes.com/trikes
Piet.
Of, dichterbij, https://www.WheelsReinvented.nl , de Nederlandse importeur/dealer van Steintrikes.
Robert
Berichten: 5.354
Topics: 103
Lid sinds: Sep 2020
Bedankt: 10490
8103 x bedankt in 4003 berichten
(09-Apr-2021, 07:31 PM)ErikvanD schreef: Sinds kort zou ik hier aan willen toevoegen dat je ook de Hase Kettwiesel niet moet vergeten. Ik ben intussen erg gecharmeerd van dat fietsje en vind hem zeker zo lekker rijden als mijn KMX (waar ik toch ook heel blij mee ben!) eens!
Berichten: 4
Topics: 0
Lid sinds: Dec 2021
Bedankt: 0
0 x bedankt in 0 berichten
(03-Feb-2021, 11:17 AM)PietV* schreef: Vaak kun je vering van je trike naar wens aanpassen en de demping inregelen. Luchtvering en rubbervering hebben een progressief veerkarakter. Naar mate ze belast worden halveert de veerweg. Je kunt ook schroefveren monteren op het gewicht van de rijder en met een progressief veerkarakter. Die windingen hebben een ongelijke afstand van elkaar en naarmate de veer wordt belast komen windingen tegen elkaar en wordt de veerweg steeds korter en stugger.
Als je zowel voor- als achtervering hebt, kun je het beste de veerkarakters op elkaar afstemmen. Bij het in- of opstappen veert de voor en achterzijde in gelijke mate in. Minder last van dompen. Dat geldt ook voor de (hydraulische) veerdemping. Dan ligt die trike als een blok op de weg met een rustig stuurkarakter.
Het nadeel van vering is actie en reactie. Vering en veerdemping is een wetenschap op zich. Beter geen vering, dan onjuiste vering. Met sublieme vering en veerdemping is het een genot om mee te rijden.
Wijze woorden. Bij de Steintrikes zit er een roller vlak bij het draaipunt van de achtervering. Daardoor loopt de ketting heel dicht langs dat draaipunt en is er geen 'hefboom'. Daardoor beweegt de vering niet mee met de trap-cadans.
Berichten: 5.354
Topics: 103
Lid sinds: Sep 2020
Bedankt: 10490
8103 x bedankt in 4003 berichten
(09-Apr-2021, 11:30 AM)Wim -de roetsende schreef: Klopt, hoe kon ik nou de op één na mooiste Trike vergeten: de ICE VTX Die is idd gewoon prachtig!
(09-Apr-2021, 08:58 AM)Bastiaan schreef: Als ik ooit de kans krijg probeer ik de Catrike en de GreenSpeed! Wees gewaarschuwd: Zo'n actie is niet zonder gevaar. Ik had ooit de kans om een stukje te rijden in een andere, veel duurdere velomobiel dan ik zelf had.
Er bleek er "toevallig" één op voorraad, zes dagen later ging ik 'm ophalen met een gat in m'n spaarrekening
Berichten: 12
Topics: 2
Lid sinds: Dec 2020
Bedankt: 1
12 x bedankt in 3 berichten
Inmidels ca. 5.000 km rondgetoerd op mijn Optima Rider
Stuurhelften verlengd en naar voren geplaatst, zitkuip naar achteren en ik heb er inmiddels (met mijn 1.93 m)
mijn ergonomische draai goed in gevonden.
Natuurlijk wat zwaarder door de RVS constructie, maar daardoor ook wel mooi degelijk.
Stuurt als een scheermes
Helaas kan ik niet vergelijken met andere trike's , want ik heb alleen mijn Optima-ervaring.
Het nadeel van het zwaardere gewicht bij tegenwind en tegen de brug omhoog, heb ik opgelost
door onlangs elektrische aandrijving te installeren. (Veldia systeem 350 w, 17 Amp controler, in het achterwiel)
GEWELDIG , ben er helemaal blij mee
Moest ik eerst flink doortrappen voor ca. 18 tot 20 km/uur, nu rijd ik fluitend in standje 1 ca. 22 km/uur
Voorlopig kan ik er weer tegen en gaan we enthousiast het betere weer tegemoet.
P.S. afgelopen zomer (op mijn 2-wiel Koga ) de ronde van Nederland gereden
Tentje achterop en gaan - 1.350 km in 11 dagen
Blijf in conditie
Charles
Berichten: 7
Topics: 0
Lid sinds: Mar 2022
Bedankt: 3
3 x bedankt in 1 berichten
Wij zijn van plan twee tadpole-trikes aan te schaffen, maar zouden graag positieve/negatieve ervaringen en tips/trics ontvangen. We willen ze gebruiken als vakantiefiets binnen Europa, ter vervanging van onze bukfietsen (mede als gevolg van armblessure). Evt. elektrisch ondersteund, daar zijn we nog niet uit.
Vragen:
- positieve dan wel negatieve ervaringen met een bepaald merk/type? (ook qua opvouwbaarheid)
- mee te nemen in trein/bus?
- met of zonder aanhangkarretje? (We nemen ong. 15-20 kg bagage mee per fiets)
- evt. andere nuttige tips.
Op het forum al aardig wat gelezen, ook dat er veel zelf wordt gesleuteld, maar dat is niet zo aan ons besteed.
Alvast bedankt,
Berichten: 1.459
Topics: 11
Lid sinds: Jul 2019
Bedankt: 655
2414 x bedankt in 1120 berichten
Mijn vrouw is groot voorstander van de HP Scorpion trikes. De FS variant is opvouwbaar. (Er passen er 2 in een Ford Focus station)
In een bus meenemen lijkt me niet echt handig, maar in de trein moet lukken (en als vouwfiets ook nog gratis)
Qua bagage kan ik niet veel zeggen; op de Scorpion FS26 passen zijtassen, op de FS20 zit een 'normale' bagagedrager waar ook nog wat bovenop kan, maar of dat genoeg ruimte biedt? Een aanhangertje is denk ik wel aan te raden.
De beste tip: Ga proefrijden.
Berichten: 7
Topics: 0
Lid sinds: Mar 2022
Bedankt: 3
3 x bedankt in 1 berichten
(15-Mar-2022, 10:48 AM)Frutsel schreef: Mijn vrouw is groot voorstander van de HP Scorpion trikes. De FS variant is opvouwbaar. (Er passen er 2 in een Ford Focus station)
In een bus meenemen lijkt me niet echt handig, maar in de trein moet lukken (en als vouwfiets ook nog gratis)
Qua bagage kan ik niet veel zeggen; op de Scorpion FS26 passen zijtassen, op de FS20 zit een 'normale' bagagedrager waar ook nog wat bovenop kan, maar of dat genoeg ruimte biedt? Een aanhangertje is denk ik wel aan te raden.
De beste tip: Ga proefrijden.
Hallo Frutsel,
Proefrijden gaan we inderdaad doen (er staat al een afspraak), maar de verschillende dealers hebben verschillende merken, dus dan zijn tips als de jouwe zeker welkom!
Berichten: 1.459
Topics: 11
Lid sinds: Jul 2019
Bedankt: 655
2414 x bedankt in 1120 berichten
Oh, ik geloof trouwens dat alle HP trikes opvouwbaar zijn.
Berichten: 1.562
Topics: 16
Lid sinds: Apr 2017
Bedankt: 98
503 x bedankt in 349 berichten
(15-Mar-2022, 12:59 PM)Frutsel schreef: Oh, ik geloof trouwens dat alle HP trikes opvouwbaar zijn. Niet alle HP trikes zijn vouwbaar, maar op verzoek wel vouwbaar te leveren.
Berichten: 7
Topics: 0
Lid sinds: Mar 2022
Bedankt: 3
3 x bedankt in 1 berichten
21-Mar-2022, 11:03 PM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 21-Mar-2022, 11:08 PM door Jolsas.)
(19-Jan-2022, 07:25 PM)knottervinkel schreef: Inmidels ca. 5.000 km rondgetoerd op mijn Optima Rider
Stuurhelften verlengd en naar voren geplaatst, zitkuip naar achteren en ik heb er inmiddels (met mijn 1.93 m)
mijn ergonomische draai goed in gevonden.
Natuurlijk wat zwaarder door de RVS constructie, maar daardoor ook wel mooi degelijk.
Stuurt als een scheermes
Helaas kan ik niet vergelijken met andere trike's , want ik heb alleen mijn Optima-ervaring.
Het nadeel van het zwaardere gewicht bij tegenwind en tegen de brug omhoog, heb ik opgelost
door onlangs elektrische aandrijving te installeren. (Veldia systeem 350 w, 17 Amp controler, in het achterwiel)
GEWELDIG , ben er helemaal blij mee
Moest ik eerst flink doortrappen voor ca. 18 tot 20 km/uur, nu rijd ik fluitend in standje 1 ca. 22 km/uur
Voorlopig kan ik er weer tegen en gaan we enthousiast het betere weer tegemoet.
P.S. afgelopen zomer (op mijn 2-wiel Koga ) de ronde van Nederland gereden
Tentje achterop en gaan - 1.350 km in 11 dagen
Blijf in conditie
Charles
Je schrijft dat het Veldia systeem goed bevalt, motor achter. Inmiddels hebben we van diverse mensen (dealers) fietsen gezien met motor voor of de motor in het achterwiel. Daar hebben ze goede argumenten voor, maar het wegen daarvan is voor ons tamelijk lastig. Zijn er nog ideeën en ervaringen met motor voorop of in achterwiel?
Berichten: 308
Topics: 13
Lid sinds: Aug 2020
Bedankt: 696
430 x bedankt in 190 berichten
(21-Mar-2022, 11:03 PM)Jolsas schreef: Zijn er nog ideeën en ervaringen met motor voorop of in achterwiel?
Bij een motor in het achterwiel zullen ketting en cassette/kettingblad minder slijten.
|
Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)
|
Welkom
|
Je moet jezelf aanmelden voor je een bericht kunt plaatsen.
|
|