Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
trike-advies
#1
Als gedreven en ervaren bukfietser 72 jaar, lengte 1.93 m (gepokt en gemazeld op lange vakantiereizen)
heb ik ook 2 jaar op een M 5 gereden. Zeker door mijn instabiliteit in het stedelijke bereik heb ik deze vorm achter mij gelaten.

Echter nu:

Het word tijd voor een nieuw speeltje
Een 3-wieler (trike)
Eisen / wensen: stabiele soepele trike (geen racer)
                        voor lange toertochten 100/150 km
                        geen elektrische aandrijving (de benen zijn nog prima)
                        geschikt voor mijn lichaamslengte
                        nieuw/gebruikt mag beide
                        geschikt voor vakantiebepakking
                        geveerd/ongeveerd ?

Wie o wie adviseert mij welke trike voor mij passend is ?

m.vr.gr

Charles
Antwoord }
Bedankt door:
#2
Welkom Charles! Eén belangrijk ding mis ik... zoek je een tadpole (twee voorwielen) of delta (één voorwiel) trike?
Antwoord }
Bedankt door:
#3
Dag Erik
Dank voor je reaktie
Duidelijk 2 wielen aan de voorzijde (tadpole)
Antwoord }
Bedankt door:
#4
Welkom op dit forum. Ik wens je alvast veel lees- en schrijfplezier.

Het wordt gewaardeerd als nieuwe leden zich voorstellen op de pagina 'Nieuw hier?.
https://ligfietsers.nl/forum-2.html



Een Trike kopen betekent heel veel Trikes uitproberen.

Ga nooit af op wat anderen zeggen. Zij gaan er niet op rijden, dat doe je zelf.

Wil je toch advies: 
Koop een GreenSpeed Aero. De allermooiste en fijnste Trike die er bestaat (voor mij tenminste).  Cool
Wim -de roetsende

Thys 209 Rowingbike - Milan SL MK7 - M5 CHR - DF 282
Antwoord }
Bedankt door:
#5
Of een KMX, die bevalt mij prima Smile Maar zoals Wim zegt, het beste is proberen! Volgens mij ben je ook weer niet zó lang dat je niet op de gangbare trikes past.

Mijn trike heeft overigens, net zoals die van Wim, geen vering. Heb ik nog nooit gemist. Kijk ook naar zithoogte en hoek, hoe makkelijk je op en afstapt. Dat kan ook een ding zijn. En opvouwbaar of niet vouwbaar. Gewoon proberen dus, bij Maia of zo.
Antwoord }
Bedankt door:
#6
Welkom Charles, ik heb veel plezier gehad van mijn ICE Sprint. Voor de aanschaf had ik een paar driewielers uitgeprobeerd bij ACE te Winterswijk en deze vond ik persoonlijk de fijnste. Maar zoals gezegd: je kunt het beste zelf proberen welke jou het meeste bevalt.
Schoenmaker Tour - ICE Sprint - Challenge Furai - carbon Strada 073 - Flevotrike - Quatrevelo 375
Antwoord }
Bedankt door:
#7
Om dan ook nog maar even een duit in het zakje te doen: Mijn vrouw is erg blij met haar HP Velotechnik Scorpion FS26

Wat vakantiebepakking aangaat denk ik dat de FS20 meer opties biedt, hoewel ik eerder aan een trailer zou denken.
Antwoord }
Bedankt door:
#8
Ha! Advies geven zijn we goed in:-)

uiteraard is het beste advies al gegeven, uitproberen, uitproberen, uitproberen. Bij verschillende handelaren bestaat de mogelijkheid om er eentje te huren, als je een model hebt gevonden die je bevalt. Na een weekje in je eigen omgeving rondcrossen, heb je de meeste problemen al gevonden en het zal je verbazen dat het om triviale dingen gaat:
Hoe krijg ik dat ding thuis? 
Hij/zij past niet in mijn schuur, 
stoeltje is uiteindelijk toch niet voldoende te verstellen,
ik wil een hoofdsteun,SPD pedalen en -schoenen of -sandalen, 
toch maar spatborden monteren na twee dagen in de prut te hebben gereden 
Spiegels,
betere bagaedrager (vooral die van afgeveerde modellen zijn soms draken ten aanzien van de constructie) etc. etc.

Ik heb voor het transporteren van mijn kampeeruitrusting en boodschappen een tweedehands tweewielig transportkarretje voor honden gekocht. Wél  een redelijk kostbare aanhangerkoppeling van Weber voor aangeschaft. Die kan op slot en is gemaakt om tot 80kg te dragen (die van mij tenminste, er is een uitvoering voor 120 kg)

Ik ben een keer met een éénwielige aanhanger onderuit gegaan op cycle vision met mijn lage racer in een iets te hard genomen bocht. Dus was toen gelijk genezen van eenwielers, alhoewel die dingen een heleboel andere leuke voordelen hebben.

subjectief: als ik weer een trike zou moeten kopen wordt het weer een HP Velotechnik, maar wél een Scorpion met 26" achterwiel. Scheelt weer in de aanschaf van een groot voorblad en de keuze van een bagagedrager. Die zijn er bijna niet in 20" maten op kinderfietsexemplaren na. Mijn Gekko heb ik Elektrisch ondersteund gemaakt en dan zijn ze zeker een probleem:-)

Oh en sluit de Delta nog niet helemaal uit: In Bergen, NH kun je er eentje uitproberen met een zeil erop. Als je lange buitenlandreizen maakt, schijnt dat ook een aparte manier van reizen te zijn:-)

maar succes met je zoektocht.
Zelfbouw RVS Lowracer op basis van Danny Siepman, DIY Flevo bike, Std Flevotrike, Omgebouwde HP Velotechnik Gekko E-Bike
Antwoord }
Bedankt door:
#9
Hallo Charles welkom op het forum. Dapper om op zo'n leeftijd nog iets nieuws aan te gaan! Je bent nooit te oud om te leren zeg ik altijd maar.
Mag ik je vragen welke omgeving je rond fietst? Misschien ben ik er al eens geweest...

(09-Dec-2020, 08:05 PM)knottervinkel schreef: Als gedreven en ervaren bukfietser 72 jaar, lengte 1.93 m (gepokt en gemazeld op lange vakantiereizen)

Heb je van deze reizen nog ergens foto's of verhalen op internet oid staan? Ik vind het heerlijk ook verhalen van anderen te lezen en weg te dromen. Of inspiratie opdoen om de volgende keer heen te gaan. Succes met de zoektocht, ik heb geen ervaring met trikes dus adviseren gaat me niet lukken.
gr. Fietsbennie   site

Antwoord }
Bedankt door:
#10
(09-Dec-2020, 09:46 PM)ErikvanD schreef: Volgens mij ben je ook weer niet zó lang dat je niet op de gangbare trikes past.
Klopt. Ik heb al best wel wat trikes geprobeerd (voordat ik een VM kocht), geen probleem en ik ben één centimetertje langer.
Vaak is er nog wel een beetje ruimte in de voorbuis voor mensen met langere benen.
Antwoord }
Bedankt door:
#11
(10-Dec-2020, 03:01 PM)Fietsbennie schreef: Hallo Charles welkom op het forum. Dapper om op zo'n leeftijd nog iets nieuws aan te gaan! Je bent nooit te oud om te leren zeg ik altijd maar.
Mag ik je vragen welke omgeving je rond fietst? Misschien ben ik er al eens geweest...

(09-Dec-2020, 08:05 PM)knottervinkel schreef: Als gedreven en ervaren bukfietser 72 jaar, lengte 1.93 m (gepokt en gemazeld op lange vakantiereizen)

Heb je van deze reizen nog ergens foto's of verhalen op internet oid staan? Ik vind het heerlijk ook verhalen van anderen te lezen en weg te dromen. Of inspiratie opdoen om de volgende keer heen te gaan. Succes met de zoektocht, ik heb geen ervaring met trikes dus adviseren gaat me niet lukken.

 
Dag Bennie
Dank voor je reactie

Ik ben geen schrijver maar een verslaafde  "fietsreiziger" , en kom onderweg ogen en oren tekort.
en kom ook weer heel graag thuis, dus maanden onderweg zou mij niet liggen.
Even de accu opladen en dan kan ik er weer een poosje tegen (tekort want het kriebelt altijd)
Thuis (Vinkel) fiets in wekelijks ca. 100/150 km in een actieradius van 80-100 km (weer of geen weer)
Dit houdt een mens scherp.

Behoudens een vijftal meerdaagse tripjes naar de Eifel en de Ardennen zie onderstaande lijst.
Ik was van plan om hem nog veeeel langer te maken , maar ik moet opschieten want mijn leeftijd (statistiek) 
komt mij een keer in de weg zitten.



2004 Vinkel – Santiago de Compostella ca. 2.700 km
2006 Vinkel – Rome ca. 2.080 km
2007 Parijs -Vinkel ca. 510 km
2008 Schotland- Vinkel ca. 640 km
2008 Malaga – Porto ca. 1.200 km
2009 Marseille- Vinkel ca. 1.100 km
2014 Malaga- Santiago de Compostella ca. 1.400 km
        Via de la Plata
2015 Belfast – rondje Ierland – Dublin ca. 1.350 km
2016 Venetie – Vinkel ca. 1.400 km
2017 Vinkel – Edenborough- Vinkel ca. 1.100 km
        (Pennine Cycleway)
2018 Barcelona – Vinkel ca. 1.500 km
2019 Ierland rondje (Ring of Kerry) ca. 680 km
2020 Rondje Moezel ca. 1.000 km (7 dagen)

P.S Ik denk dat je je beeld van een 72-jarige "dapper om op zo'n leeftijd nog iets nieuw aan te gaan " een beetje moet bijstellen.

Ik wens je veel fietsplezier

groet Charles
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#12
(11-Dec-2020, 07:17 PM)knottervinkel schreef: P.S Ik denk dat je je beeld van een 72-jarige "dapper om op zo'n leeftijd nog iets nieuw aan te gaan " een beetje moet bijstellen.

Ik wens je veel fietsplezier

groet Charles

Dat is nou vanuit het oogpunt van 'de jeugdige onbezonnenheid' geschreven  Wink  Geintje Bennie  Big Grin
Wim -de roetsende

Thys 209 Rowingbike - Milan SL MK7 - M5 CHR - DF 282
Antwoord }
Bedankt door:
#13
Inderdaad dat is een best indrukwekkend lijstje, ik zal een hoekje uitzoeken om een kwartier te gaan zitten schamen. Excuus voor mijn onbezonnenheid en hulde voor deze km. Maar een trike is nog best lastig wennen lijkt me of valt dat mee?
gr. Fietsbennie   site

Antwoord }
Bedankt door: Wim -de roetsende
#14
(11-Dec-2020, 10:29 PM)Fietsbennie schreef: Inderdaad dat is een best indrukwekkend lijstje, ik zal een hoekje uitzoeken om een kwartier te gaan zitten schamen. Excuus voor mijn onbezonnenheid en hulde voor deze km. Maar een trike is nog best lastig wennen lijkt me of valt dat mee?

Dag Bennie

Het zij je ruimhartig vergeven
Het fysieke wennen op een trike lijkt mij niet zo,n probleem
(Ik heb al eens 2 jaar op een ligfiets gereden ) maar .......
Of ik ook echt leuk vind ?.....

We gaan het uitproberen

Groet

Charles
Antwoord }
Bedankt door:
#15
Dr worst nu voor 1500 euro een scorpion fx met rohloff en motor aangeboden op marktplaats. Vind ik een zeer interessante trike voor u.

Op marktplaats wordt er nu een hp scorpion fx aangeboden met motor en rohloffnaaf.

Lijkt me interessant voor uw doeleinden.
Antwoord }
Bedankt door:
#16
(12-Dec-2020, 03:04 PM)ZoefZoef schreef: Dr worst nu voor 1500 euro een scorpion fx met rohloff en motor aangeboden op marktplaats. Vind ik een zeer interessante trike voor u.

Op marktplaats wordt er nu een hp scorpion fx aangeboden met motor en rohloffnaaf.

Lijkt me interessant voor uw doeleinden.

Ik had hem al gezien, maar zoek wat goedkopers en zonder ondersteuning

Groet

Charles
Antwoord }
Bedankt door:
#17
Als de vraagprijs inderdaad 1500€ blijkt te zijn, is dat voor worst & rohloff heel goedkoop! En in mooie staat...
Antwoord }
Bedankt door:
#18
Goedkoper dan €1500,-?

Dan wordt de spoeling dun.

Ze zijn er wel, maar dan is het vaak een Optima en daar zou ik niet aan beginnen.
Optima is geen Trike-bouwer en dat merk je als je erop rijdt.


Bij Maia in Dordrecht staat een hele mooie Trike voor €1500,-
Die is echt dat geld wel waard.

Deze ICE Monster met 28" achterwiel (en 20" voorwielen) is speciaal gebouwd in 2004. 
Er is er maar 1 van (het oorspronkelijke model had 26" achterwiel en 18" voorwielen). 
In goede staat met Hope naven, en Shimano Ultegra afgemonteerd.


Goedkoop is bij een Trike vaak ook duurkoop. 
Een goede fiets kost gewoon geld. Rotzooi daarentegen is voor weinig te koop.

GreenSpeed en ICE zijn gewoon hele goede Trike-bouwers.
Wim -de roetsende

Thys 209 Rowingbike - Milan SL MK7 - M5 CHR - DF 282
Antwoord }
Bedankt door:
#19
Gister heb ik deze trike bekeken. Het is de eigen trike van de eigenaar van Maia en hij heeft er veel lange ritten mee gemaakt. Hij heeft hem destijds speciaal zo laten maken.

De trike is wel enorm lang en laag viel me op, zeker vergeleken met mijn KMX die juist erg kort is. Hij leek ook smal maar dat kan ook gezichtsbedrog zijn vanwege de lengte. Ik vond het een mooie fiets!

Ik zou hem echter niet kwijt kunnen... En heb al genoeg driewielers... En fietsen in het algemeen (kom intussen al ruim vingers tekort)
Antwoord }
Bedankt door:
#20
Of deze, die is €999,-

Staat op MP: Advertentie m1637747097

En ook in dit draadje: https://ligfietsers.nl/thread-940-post-1...l#pid13293
Wim -de roetsende

Thys 209 Rowingbike - Milan SL MK7 - M5 CHR - DF 282
Antwoord }
Bedankt door:
#21
(12-Dec-2020, 06:36 PM)ErikvanD schreef: Gister heb ik deze trike bekeken. Het is de eigen trike van de eigenaar van Maia en hij heeft er veel lange ritten mee gemaakt. Hij heeft hem destijds speciaal zo laten maken.

De trike is wel enorm lang en laag viel me op, zeker vergeleken met mijn KMX die juist erg kort is. Hij leek ook smal maar dat kan ook gezichtsbedrog zijn vanwege de lengte. Ik vond het een mooie fiets!

Ik zou hem echter niet kwijt kunnen... En heb al genoeg driewielers... En fietsen in het algemeen (kom intussen al ruim vingers tekort)

Gert's trike is inderdaad smaller dan normaal. Het is wel een mooi ding, dat zeker. (Maar ik heb genoeg trikes Smile )
Antwoord }
Bedankt door:
#22
Ik had die Ice Monster bijna gekocht. Maar lijkt me toch iets te onpraktisch als deel fiets tussen mij, mijn vrouw en zoon (het is vooral om samen te rijden) Een Scorpion f* 26 of Sprint X lijken me voor nu betere opties en dus ga ik verder met het in de gaten houden van de advertenties.

De Ice Monster had trouwens speling op het linker wiel en er zaten een paar spaken los. Wel het voordeel als je via een winkel koopt die dat voor je in orde kan maken.
Antwoord }
Bedankt door:
#23
Eigenlijk kom IK steeds terug op deze https://joutaligfietsen.eu/?page_id=899 Plus e-assist (+Eggrider) die ik heb al als spare heb liggen.
Dat is wat anders dan de topicstarter wil, maar wat wel on topic is, is de vraag over merken en kwaliteit/rijgedrag. Een Trident trike is bijvoorbeeld goedkoper dan een Ice, HP Velotechnik en dergelijk maar waar ligt het mooiste compromis in prijs en kwaliteit?

(Als advies komt me in ieder geval naar voren dat je het liefst indirecte sturing wil (en dus duurder) en dat vering (ook duurder) vooral een kwestie van smaak is)
Antwoord }
Bedankt door:
#24
(13-Dec-2020, 01:50 PM)Hoekie schreef: (Als advies komt me in ieder geval naar voren dat je het liefst indirecte sturing wil (en dus duurder) en dat vering (ook duurder) vooral een kwestie van smaak is)

Je moet even googelen op Trident en suspension. Ik meen dat daar iets mee was. Zware personen vervangen de vering door een stuk hardhout. Waarna de trike/quad overigens verder uitstekend is. Ik ben alleen de details een beetje kwijt.
Keuzes worden eenvoudiger naarmate je minder keus hebt  FlevoTrikeJouta Tadpole Blue Line | Quest 377 | Trident Titan
Antwoord }
Bedankt door:
#25
Is dat dit bericht op Bentrideronline.com? Dit is het hele draadje. Ik dacht dat hardhout in het Engels hout van loofbomen betekent, ongeacht of het snelle groeiers zijn of niet.

Groet,

Marco
Antwoord }
Bedankt door:
#26
Charles,

Ik weet niet hoe technisch jij bent, dus mogelijk schrijf ik te veel over algemene voertuigtechniek. Je hebt tweewielige éénsporige voertuigen (fiets), vierwielig tweesporige voertuigen (quad) en driewielige drie-sporige voertuigen. De laatste groep in delta of kikkervisje uitvoering.

Ik hou het op het kikkervisje of dikkopje, ook wel tadpole genoemd. De tadpole heeft een stuurgeometrie gelijk een personenauto. Met een KPI of fusee pen dwarshellingehoek, camber, caster, wielvlucht etc. Daar hoef je je niet druk over te maken zolang de vooras niet afgeveerd is.
https://www.mvwautotechniek.nl/wielgeometrie/

Bij een fusee afgeveerde tadpole zorgt de KPI voor een variatie in spoorbreedte. Dat wordt bij diverse tadpoles deels gecompenseerd door de gedeelde spoorstangen te kruisen en te verlengen. Maar de hoek waaronder de fussees en de spoorstangen staan versterken de variatie in de sporing. Het lijkt goed, maar onder elke belasting  door verschillend gewicht van de rijders en of (vakantie)belading heb je onwillekeurig te veel uit- of toespoor. Dat fietst zwaarder en vreet banden. Geldt ook voor de VM.

Bij goede vering kun je dat deels aanpassen door het instellen van de voorveerspanning. Heeft de tadpole ook achtervering, dan zal die achtervering ook in combinatie met de voorvering ook afgestemd moeten worden op rijder en belading. Zo niet, dan krijg je de tadpole niet "rustig" bij grotere oneffenheden.

Vering "verziekt" de wegligging en verhoogt het comfort, met deinen en wippen als negatieve reacties op de bewegingen van de rijder. Veerdemping "verziekt" het comfort, maar verbetert de wegligging en dempt die ongewenste schommelingen.
Omdat het verschil tussen het onafgeveerde deel van de tadpole gering is, voorwielophanging en achterbrug, en het afgeveerde deel erg groot is, de rest van van de tadpole plus rijder en lading, vraagt dat een juiste afstemming van vering en instelbare veerdemping.
Vering en veerdemping is een wetenschap apart. Van fiets, tot VM, tot een F1 bolide.

Om die redenen zou ik gaan voor een ongeveerde tadpole met een rechte spoorstang en ruimte voor een ruime keuze aan brede bandenmaten. Dus primair voor lucht(band)vering. Goedkoop, lichter en betrouwbaarder. Nagenoeg geen last van deinen en wippen, ongeacht het gewicht van rijder en lading. Alleen de bandenspanning aanpassen. En vooraf vooral de sporing goed afstellen.

Piet.
Antwoord }
Bedankt door:


Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 5 gast(en)
Welkom
Je moet jezelf aanmelden voor je een bericht kunt plaatsen.

Gebruikersnaam:


Wachtwoord:





Nieuwe berichten
Medeliggers onderweg
Ik vermoed een oli...ZoefZoef — 07:32 PM
Velomobiel.nl October 2024 news
Om maar weer even ...Wim -de roetsende — 07:23 PM
Velomobiel advies
Hier een Waw in al z...Gideonaut — 07:22 PM
Vandaag ben ik blij omdat.....
Ik ben nog steeds bl...Wim -de roetsende — 07:19 PM
Velomobiel advies
De 20" Q77 voor...ZoefZoef — 07:12 PM
Velomobiel advies
Het voordeel van Que...Wim -de roetsende — 07:07 PM
Medeliggers onderweg
Ik kwam gisteren ter...Willeke_IGKT — 06:51 PM
Velomobiel advies
Mijn VM komt inderda...Willeke_IGKT — 06:42 PM
Medeliggers onderweg
Ik vermoed een olieb...Thijs OO — 06:19 PM
Velomobiel advies
Tjongejonge wat een...ZoefZoef — 06:09 PM
Velomobiel advies
Tjongejonge wat een ...Maisveld — 05:59 PM
MM/DID naven
Dank 365cycle, maar ...melle z — 04:33 PM
Kruissnelheid vs Gemiddelde snelheid
Inderdaad was ik v...365cycle — 04:28 PM
Velomobiel advies
Ik zou eerst goed p...ZoefZoef — 04:28 PM
MM/DID naven
Ik kan eens kijken o...365cycle — 04:26 PM
Velomobiel advies
NB: Wat betreft de...365cycle — 04:23 PM
Velomobiel advies
Van wat ik nu op mar...Gideonaut — 03:51 PM