Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
12v ombouw Strada
#1
Van het weekend lekker aan het knutselen geweest. Mijn Strada is nog 6v en heeft een 5 cell nimh accu van 4200mah. Dit is dus ongeveer 21wh, maar ik denk dat de batterijen al wat ouder zijn. Dit betekent 1x per 2 dagen opladen. 
Van een hobby project had ik nog een 12,8v lifepo4 accu van 21ah staan. Dit is dus 268wh. Het is wat meer gewicht om mee te nemen, maar ik hoef nog maar 1 keer per maand op te laden. 
Natuurlijk past dit niet direct op mijn 6v systeem. 
Met wat hobby dingetjes erbij (lang leve Ali) was dit te realiseren. Hier heb ik een 12v schakelpaneel met usb lader, 12v stopcontact en spanningsmeter (weet ik wanneer ik op moet laden) gekocht. Ook schakel ik hier een omvormer van 12 naar 6v mee, zodat de Strada het ook lust. Ik heb dit ingebouwd in een kastje van choroplast (een soort plastic karton). Dit zit met klittenband vast onder het bedieningspaneel dat al in de Strada zit. De kabel zit met klittenband vast langs de kabel die naar de achterlichten loopt tot aan de kleerhanger. Hier steekt hij over naar de achterwielkast tot op de bodem. Hier staat de accu met klittenband vast. De accu past mooi onder de stoel. Zo houdt ik bijna alle bagageruimte over en hij staat mooi in het midden. 
Onderstaand een paar plaatjes van het resultaat. Als iemand geïnteresseerd is naar de gebruikte onderdelen kan ik nog wel links posten. 

[Afbeelding: 20210404-103539.jpg]
De gebruikte onderdelen

[Afbeelding: 20210411-113751.jpg]
De plaatsing van het schakelpaneel

[Afbeelding: 20210411-113609.jpg]
De plaatsing van de accu
Antwoord }
Bedankt door: emgaron
#2
Netjes gedaan. Interessant ook om te lezen.!
Antwoord }
Bedankt door: Arjen Hoogcarspel
#3
(12-Apr-2021, 08:36 AM)de Boer schreef: Netjes gedaan. Interessant ook om te lezen.!

Dankjewel!

De meeste velomobielen die nu geleverd worden hebben standaard al 12v. Voor oudere is deze ombouw wel een vooruitgang. Alleen de omvormer inbouwen is natuurlijk ook een optie, maar ik vind het wel fijn alles volledig uit te kunnen zetten. En in de huidige tijd is een usb aansluiting natuurlijk ook wel fijn.
Antwoord }
Bedankt door:
#4
Nu nog een zonnepaneeltje op de Strada en je hoeft nooit meer op te laden.  Big Grin
Schoenmaker Tour - ICE Sprint - Challenge Furai - carbon Strada 073 - Flevotrike - Quatrevelo 375
Antwoord }
Bedankt door: Arjen Hoogcarspel
#5
(12-Apr-2021, 01:55 PM)Atrike schreef: Nu nog een zonnepaneeltje op de Strada en je hoeft nooit meer op te laden.  Big Grin

Heb ik ook nog liggen met laadcontroller erbij. Ik had het plan om voor mijn elektrische fiets een solar trailer te maken. Ik zou afgelopen zomer de helft van de groene weg (Maastricht-St.Marie-de-la-Mere) samen met mijn vader doen. Ik heb die in 2006 heen en weer gefietst. Mijn vader is inmiddels 67, dus om het gelijk te maken zou hij op de elektrische fiets gaan. Door corona kon dat niet doorgaan en hebben we als alternatief een trektocht met kajak door de Wieden en Weerribben gedaan.
Antwoord }
Bedankt door:
#6
(12-Apr-2021, 06:55 PM)Arjen Hoogcarspel schreef:  hebben we als alternatief een trektocht met kajak door de Wieden en Weerribben gedaan.


Dat is ook leuk, daar ben ik pas ook nog geweest. heb je nog ergens foto's staan?
gr. Fietsbennie   site

Antwoord }
Bedankt door:
#7
(13-Apr-2021, 12:24 PM)Fietsbennie schreef:
(12-Apr-2021, 06:55 PM)Arjen Hoogcarspel schreef:  hebben we als alternatief een trektocht met kajak door de Wieden en Weerribben gedaan.


Dat is ook leuk, daar ben ik pas ook nog geweest. heb je nog ergens foto's staan?

Hier een link naar wat plaatjes. 
Erg mooi gebied en één van de weinige plaatsen in Nederland waar nog paalkampeerplaatsen over zijn. Deze zijn van Natuurmonumenten. Helaas zijn alle paalkampeerplaats van staatsbosbeheer gesloten, omdat het te veel rommel en feest werd.
Antwoord }
Bedankt door: Fietsbennie
#8
Heb je geen kortsluitbeveiliging? Geen diepontlaad beveiliging?

Nu heb je dus een extra set verlies ingebouwd, van 12V naar 6V via weerstandjes en LED drivers verder naar beneden. De koplampen, drivers etc. mogen ook gewoon direct 12V hebben. Alleen voor LEDs via weerstand en mogelijk de claxon moet je dan wat verdere aanpassingen doen.
Antwoord }
Bedankt door:
#9
(22-Apr-2021, 02:33 PM)Coen__ schreef: Heb je geen kortsluitbeveiliging? Geen diepontlaad beveiliging?

Nu heb je dus een extra set verlies ingebouwd, van 12V naar 6V via weerstandjes en LED drivers verder naar beneden. De koplampen, drivers etc. mogen ook gewoon direct 12V hebben. Alleen voor LEDs via weerstand en mogelijk de claxon moet je dan wat verdere aanpassingen doen.

Beetje late reactie, maar dan kan ik gelijk een update doen. 

Het 12v gedeelte is afgezekerd met een 10A glaszekering. De accu heeft een bms die aanvullend ook nog beveiligt tegen kortsluiting en diepontladen. Volgens mij kan hier dus niet zo veel mee mis gaan. De spanningsmeter is niet om diepontladen tegen te gaan, maar om een inschatting van de laadstatus te kunnen maken. Zakt de spanning onder de 13 volt dan heb ik rond de 30% lading over en is het voor de levensduur van de accu beter in weer op te laden. 

Het klopt dat ik met de step-down converter een verlies inbouw. De fabrikant geeft een rendement op van meer dan 93%. Ik heb dit zelf niet gemeten om te controleren, maar dit vind ik een acceptabel verlies. 
Ik vind het nog wel een interessant idee voor toekomstige aanpassingen om te kijken wat er allemaal direct op 12v kan. Dit was voor nu het makkelijkste en ook het makkelijkst terug te bouwen als ik de Strada weer zou verkopen. Alles is dan nog origineel. 

Ik heb vandaag voor het eerst de accu opgeladen. Dit betekent dus 1x per maand opladen met mijn huidige gebruik. Ik rijd altijd met groot licht aan. Af en toe heb ik mijn telefoon opgeladen. Ik toeter regelmatig  Wink (zie topic over hardhorende racefietsers). Dit vind ik een enorme vooruitgang ten opzichte van bijna dagelijks opladen. 
Voor de levensduur van de accu zou het nog mooi zijn als ik iets kan maken waardoor ik maar tot 80% laad. De vraag is wel een beetje of dit relevant is, want zelfs bij helemaal leeg tot helemaal vol zou deze accu 1000 cycles kunnen maken. Ik denk dat ik dat niet ga halen met 1 keer per maand laden  Big Grin
Het enige minpuntje tot nu toe is dat het klittenband een keer heeft losgelaten. Misschien moet ik hier toch nog een betere kwaliteit voor kopen.
Antwoord }
Bedankt door:


Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)
Welkom
Je moet jezelf aanmelden voor je een bericht kunt plaatsen.

Gebruikersnaam:


Wachtwoord:





Nieuwe berichten
KIWA track en trace systeem
Het is even on hol...ZoefZoef — 01:05 AM
KIWA track en trace systeem
De AXA lijkt verdach...Arno boogaart — 12:51 AM
LinkedIn / Velomobiel promotie
Laat eventueel de te...Fietsbennie — 12:08 AM
KIWA track en trace systeem
Het is even on hold ...Hoekie — 11:37 PM
LinkedIn / Velomobiel promotie
Wat bekendheid gener...Hoekie — 11:30 PM
De Waterlandse Liggers
Na een maand te hebb...GertBr — 11:07 PM
LinkedIn / Velomobiel promotie
Bekendheid is ook ni...Bianca F — 10:54 PM
Hase pino verbouwing
Onze hase pino is al...blokdoorn — 10:02 PM
LinkedIn / Velomobiel promotie
Nou ik denk eerder a...Hardloper — 02:43 PM
OBT 2024 Rotterdam
Als ik mee doe . Dan...Hardloper — 02:39 PM
LinkedIn / Velomobiel promotie
Met zo'n voornemen m...Bob Hagendijk — 02:27 PM
Vandaag ben ik blij omdat.....
Mooi forumpje dit :D365cycle — 02:07 PM
LinkedIn / Velomobiel promotie
Niet alleen op Linke...365cycle — 02:04 PM
OBT 2024 Rotterdam
Voor stallers heb ik...365cycle — 01:54 PM
KIWA track en trace systeem
In een wielkast zou ...365cycle — 01:46 PM
KIWA track en trace systeem
Heb de vraag uitgeze...Arno boogaart — 12:58 PM
Het nieuwe wapen tegen fatbikes: de rol...
Iemand een Optima Ri...TimSch — 11:00 PM