Hoe een velomobiel aan te passen voor een oudere markt?
|
Berichten: 5.896
Topics: 150
Lid sinds: Apr 2017
Bedankt: 2122
7499 x bedankt in 3690 berichten
(20-Feb-2022, 03:05 PM)pietandringa schreef: Ik ben heel benieuwd naar de eerste echte ervaringen met de Podbike. Misschien is er iets bedacht met een luchtstroom dat het grote glazen oppervlak toch niet zo snel beslaat. Aansluitend bij het onderwerp: een gebruikersvriendelijke velomobiel voor de oudere doelgroep, is de Podbike misschien toch het beste product dat te koop is? Niet om hard te gaan en niet voor lange afstanden. Op korte afstand is snelheid van minder belang, maar comfort des te meer.
Een Podbike zal op geen enkele manier een fietsgevoel geven. Je hebt namelijk geen natuurlijke weerstand. Je drijft een elektromotor aan en dat voelt altijd identiek. Of er nou wel of geen wind is, wel of geen heuvel, wel of geen slecht asfalt, enz. enz.
Het zal voelen als rijden op een hometrainer met een beetje weerstand.
Technisch zal er misschien wel iets mogelijk zijn om het fietsgevoel enigszins te benaderen, maar dat is waarschijnlijk vooral 'een software matig iets'.
Wim -de roetsende
Thys 209 Rowingbike - Milan SL MK7 - M5 CHR - 272 - M5 Minimal.Bike - M-SUB - VNR BT Freewheeler
Berichten: 1.213
Topics: 86
Lid sinds: Dec 2018
Bedankt: 137
2069 x bedankt in 753 berichten
(20-Feb-2022, 02:47 PM)PlantageBohémien schreef: Een velomobiel met ondersteuning tot 45 km per uur gaat lastig worden in Nederland vanwege de regelgeving.
Men moet zich afvragen wat 40 km per uur aan voordeel brengt, ten opzichte van 25/ 30 km per uur, hoeveel eerder kom ik aan bij een woon /werk ritje van zeg 25 / 30 km, een mogelijkheid zou zijn een werknemer die met een 25 km voertuig komt aanrijden, korter te laten werken, en dat wettelijk te regelen, een werkgever heeft ook voordeel dat hij minder hoeft te investeren in een parkeerplaats, wanneer zijn personeel met een kleiner voertuig of fiets komt.
Als het apparaat bedoeld is ter vervanging van de auto, zoals in mijn geval, dan is het verschil tussen 25 en 45 km per uur wel relevant. De meeste afspraken waarbij tijd een rol speelt heb ik in Almere, en de dijk van Lelystad naar Almere leg ik liever af met 45 km per uur. Temeer daar de meeste van die tijdgebonden afspraken 's avonds zijn.
Keuzes worden eenvoudiger naarmate je minder keus hebt FlevoTrike | Jouta Tadpole Blue Line | Quest 377 | Trident Titan
Berichten: 1.801
Topics: 106
Lid sinds: May 2018
Bedankt: 7445
2588 x bedankt in 1227 berichten
20-Feb-2022, 03:38 PM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 20-Feb-2022, 04:19 PM door Hoekie.)
(20-Feb-2022, 02:26 PM)PietV* schreef: Nogmaals, gun ieder het zijne en wees blij met je gezondheid. Ik spreek regelmatig met gehandicapten. Die zijn jaloers op fitte ouderen.
Nogmaals? Gunnen? Waar heb je het over?
Het gaat er juist om dat we de dagelijkse dingen bij voorkeur met beweging doen vanwege de beweging. Het liefst zo lang mogelijk.
Of ik heb Willeke's vraag niet goed begrepen.
Edit: van persoonlijke noot.
Zoals ik hier al eens eerder geschreven heb, heb ik met kitesurfen mijn hielbeen gebroken en mijn middenvoet blijvend licht beschadigd.
Vanwege de wind en werk heb ik 4 dagen niet of nauwelijks gefietst. Na de 3de dag bleek dat, na een paar uur zittend werken, dat ik de eerste tientallen meters met een gevoelige rechtervoet loop. De middenvoet krijgt onvoldoende 'olie' . Dat is voor het eerst na 3 jaar bijna dagelijks fietsen.
(20-Feb-2022, 02:11 PM)365cycle schreef: ..Je zit o.a. met de minimale zithoogte in de geschikte voertuigcategorieën.
Dat was wat Allert me ook vertelde.
Ook Velomobiel.nl heeft dus daadwerkelijk gekeken of ze die kunnen aanbieden.
Ik denk dat import uit Duitsland nog altijd een optie is.
Via bijvoorbeeld akkurad
http://www.akkurad.com/velomobile.html
of Velomobil.net (feitelijk ook Akkurad)
https://velomobil.net/Alleweder-A6/#wizard-step-1
Berichten: 2.541
Topics: 78
Lid sinds: Apr 2017
Bedankt: 2042
2413 x bedankt in 1072 berichten
20-Feb-2022, 05:08 PM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 20-Feb-2022, 05:13 PM door Roepers.)
Leuk dat er nog steeds een Velomobiel onder de naam Alleweder te koop is en dat hij nog geen 5000 euro kost als basismodel. Met ondersteunig loopt de prijs behoorlijk op. In bergachtige gebieden is ondersteuning tot 25 km/h een serieuze optie omdat je ook in de snelste velomobiel bij een stevige klim geen 25 haalt. De Alleweder A6 is zeker beter toegankelijk dan de snellere topnotch velomobielen.
Groet,
Marco
(19-Feb-2022, 11:29 PM)TvWijk schreef: Als het mij in de toekomst niet meer lukt om in en uit m'n Strada te komen hoop ik een "velomobiel met lage instap" kan kopen. Trapondersteuning moet wel optioneel zijn.
De Mulsanne vind ik een prachtige vm met lage instap.
De lage instap is qua constructie wel iets lastiger (zwaarder) dan de hoge instap, net als bij de meeste moderne cabrio's. Maar dat is te compenseren met trapondersteuning.
Op die site staat bij de Mulsanne geen prijs. Bij andere velomobielen wel. Waarom bij de Mulsanne niet?
Groet,
Marco -wel kijken , niet kopen- Roepers
Berichten: 5.896
Topics: 150
Lid sinds: Apr 2017
Bedankt: 2122
7499 x bedankt in 3690 berichten
20-Feb-2022, 09:15 PM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 20-Feb-2022, 09:16 PM door Wim -de roetsende.)
Volgens mij is de Mulsanne nog steeds een prototype.
30kg zie ik. Helaas, te zwaar
Wim -de roetsende
Thys 209 Rowingbike - Milan SL MK7 - M5 CHR - 272 - M5 Minimal.Bike - M-SUB - VNR BT Freewheeler
Berichten: 5.434
Topics: 103
Lid sinds: Sep 2020
Bedankt: 10707
8263 x bedankt in 4079 berichten
21-Feb-2022, 12:15 AM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 21-Feb-2022, 12:06 PM door 365cycle.
Edit Reason: typo
)
(20-Feb-2022, 03:38 PM)Hoekie schreef: Dat was wat Allert me ook vertelde.
Ook Velomobiel.nl heeft dus daadwerkelijk gekeken of ze die kunnen aanbieden.
Ik denk dat import uit Duitsland nog altijd een optie is.
Via bijvoorbeeld akkurad
http://www.akkurad.com/velomobile.html
of Velomobil.net (feitelijk ook Akkurad)
https://velomobil.net/Alleweder-A6/#wizard-step-1 Dit heeft met name te maken met de producten van de diverse leveranciers. De typegoedkeuring is een Europese aangelegenheid. Voor eigenbouw motoren en auto's had je vroeger nog een omweggetje via Engeland, maar dat is sinds de Brexit ook definitief dicht.
(20-Feb-2022, 03:19 PM)Bart Verbeek schreef: Als het apparaat bedoeld is ter vervanging van de auto, zoals in mijn geval, dan is het verschil tussen 25 en 45 km per uur wel relevant. De meeste afspraken waarbij tijd een rol speelt heb ik in Almere, en de dijk van Lelystad naar Almere leg ik liever af met 45 km per uur. Temeer daar de meeste van die tijdgebonden afspraken 's avonds zijn. Klopt. Zeker in de Randstad concurreer je met 45 km/h en vlotte acceleratie al echt met de auto. Ik ben hier regelmatig sneller dan m'n autorijdende collega op een rit van 53 km. Mensen gebruiken "het duurt langer" ook als smoes om niet op de fiets te stappen, dus de 25 km/h limiet is mijns inziens een dingetje.
(20-Feb-2022, 05:08 PM)Roepers schreef: Leuk dat er nog steeds een Velomobiel onder de naam Alleweder te koop is en dat hij nog geen 5000 euro kost als basismodel. Met ondersteunig loopt de prijs behoorlijk op. In bergachtige gebieden is ondersteuning tot 25 km/h een serieuze optie omdat je ook in de snelste velomobiel bij een stevige klim geen 25 haalt. Een Franse producent van velomobielen waar ik door stom toeval tegenaan liep reed weleens van Nancy naar Strasbourg met een eigen product, met daarin een (veel sterkere) trapondersteuning die ook nog eens kon regenereren. Daarmee reed hij 140 km in 3,5u op dat traject - als je het hoogteprofiel bekijkt zie je dat er een behoorlijke puist tussen zit, en dan is dat echt belachelijk snel. Ik beet me er in ieder geval behoorlijk op stuk met de QuattroVelo, de MountainDrive hielp heerlijk maar bij Raon-les-Leau heb je kilometers lang gemiddeld iets van 8%, maar met een piek van als ik het me goed herinner 12%. Alleen dat stukje is 300 meter hoogteverschil, voor mij was dat bijna een halfuur ploeteren @ 8-10 km/h. Als je dan een motor hebt waarmee je er 900-1000 watt extra in kan duwen (specifiek dat vermogen omdat je 1/4e zelf moet trappen), dan rijd je gewoon met 30 a 40 km/h door.
Het regenereren is daarna ook nuttig: Met de QV ging ik direct ná die puist al gauw ~70 km/h met een paar parachutes die achter me hingen te flapperen (steilste punt -15% als ik het me goed herinner), en moest ik dus zelfs nog bijremmen om de bochten te halen. Zou ik 'm daar hebben laten rollen dan was ik met gemak over de 100 gegaan, echt binnen een paar 100 meter al. Als je dan 1000W aan de achterwielen zou kunnen onttrekken heb je de parachute misschien niet eens nodig, en is het met de remmen gewoon goed te doen zonder dat de boel binnen no time blauw, knetterend en kokend niet meer doet waar het goed in is.
Lijkt zo overigens net alsof het niet leuk was om daar te fietsen, maar eigenlijk vond ik het fantastisch
(20-Feb-2022, 09:15 PM)Wim -de roetsende schreef: Volgens mij is de Mulsanne nog steeds een prototype.
30kg zie ik. Helaas, te zwaar Ik denk juist helemaal niet dat dat te zwaar is. Het grote probleem van onze velomobielen zijn dat het een heel bijzonder product is; moeilijk te fabriceren, moeilijk te repareren, relatief kwetsbaar, en gebruikt dure grondstoffen. Veel goedkoper dan dit gaan ze niet worden; op een racefiets in dezelfde prijsklasse zit een hele berg extra marge. Voor je carbon producten goedkoper kan maken moet je enorme aantallen draaien, en het feit dat de gemiddelde Gazelle heel veel meer idiotproof is gaan we daarmee alsnog niet veranderen.
Als die Mulsanne idiotproof en met een trapondersteuning te produceren valt aan een gewicht van 30kg 45kg, én hij kan dan voor €6000 geleverd worden denk ik dat het best nog weleens hard kan gaan lopen met dat ding, ook zonder kenteken. Gewicht is namelijk het probleem helemaal niet als je een trapondersteuning hebt: Hier zie je me een stukje door de stad rijden (dashcamfootage, zet het geluid niet te hard), het fietspad is daar belabberd en gevaarlijk dus ik kies voor de weg. Het is echter ook een drukke weg, dus er sluiten direct auto's aan achter me. Ik wil dan niet de slak van de weg zijn en dus probeer ik vlot bij 50 km/h te komen. Ik had op dat moment last van een krakende bottom bracket; je kan dus mooi horen wanneer ik trap en wanneer niet, en je ziet; er gaat niet héél veel vaart verloren wanneer ik stop met trappen. De gemiddelde snelheid is 43,2 km/h van het moment dat ik de weg op draai tot ik het fietspad weer op duik, inclusief de 1 a 2% vals plat net na de stoplichten.
Waarom ik juist dít stukje deel? Nou, het stond al op YouTube, dat is één reden. De andere reden had je misschien al gehoord: Ik was niet alleen, m'n zoontje zat achter in de QV! Achter hem lagen natte kleren, handdoeken, een platte strandbal en ander speelgoed, eten, afval, vanalles. We kwamen terug van Hoek van Holland Totaalmassa van de QV (inclusief mezelf) was hier ~185 kg. Ik merkte dat dus vooral met accelereren, op het vlakke was de fiets nauwelijks trager. Ik reed met de QV én m'n zoon achterin op die route nog 35 km/h gemiddeld, en dan reed ik altijd al bedachtzamer omdat hij nog weleens in slaap wilde vallen.
PS: 35 km/h gemiddeld van Rotterdam naar Hoek van Holland is óók sneller dan je dat op een mooie, zonnige dag met de auto kan doen, want met de auto sta je t.h.v. Heenweg vaak al muurtje vast, en dan mag je daarna nog een paar kilometer wandelen omdat alle parkeerplaatsen vol staan Komt nog bij dat de auto parkeren in de lockdown regelmatig verboden werd, en mensen dus onverrichter zake terug naar huis konden. De QV trok ik gewoon het strand op; schuimkap erop, klep dicht, parasol ernaast, even met lycra en al het zeewater in om op te frissen, omkleden en genieten maar
Berichten: 372
Topics: 9
Lid sinds: Aug 2021
Bedankt: 247
402 x bedankt in 218 berichten
(21-Feb-2022, 12:15 AM)365cycle schreef: PS: 35 km/h gemiddeld van Rotterdam naar Hoek van Holland is óók sneller dan je dat op een mooie, zonnige dag met de auto kan doen, want met de auto sta je t.h.v. Heenweg vaak al muurtje vast, en dan mag je daarna nog een paar kilometer wandelen omdat alle parkeerplaatsen vol staan Komt nog bij dat de auto parkeren in de lockdown regelmatig verboden werd, en mensen dus onverrichter zake terug naar huis konden. De QV trok ik gewoon het strand op; schuimkap erop, klep dicht, parasol ernaast, even met lycra en al het zeewater in om op te frissen, omkleden en genieten maar
Gelukkig is de Hoekse Lijn maar een klein beetje uitgelopen en is de laatste 2km naar het strand nog steeds niet klaar... Maar verder is de metro wel een goeie optie hoor!
Berichten: 1.477
Topics: 11
Lid sinds: Jul 2019
Bedankt: 672
2442 x bedankt in 1138 berichten
(21-Feb-2022, 12:41 PM)ThijsR schreef: (21-Feb-2022, 12:15 AM)365cycle schreef: PS: 35 km/h gemiddeld van Rotterdam naar Hoek van Holland is óók sneller dan je dat op een mooie, zonnige dag met de auto kan doen, want met de auto sta je t.h.v. Heenweg vaak al muurtje vast, en dan mag je daarna nog een paar kilometer wandelen omdat alle parkeerplaatsen vol staan Komt nog bij dat de auto parkeren in de lockdown regelmatig verboden werd, en mensen dus onverrichter zake terug naar huis konden. De QV trok ik gewoon het strand op; schuimkap erop, klep dicht, parasol ernaast, even met lycra en al het zeewater in om op te frissen, omkleden en genieten maar
Gelukkig is de Hoekse Lijn maar een klein beetje uitgelopen en is de laatste 2km naar het strand nog steeds niet klaar... Maar verder is de metro wel een goeie optie hoor!
Als je nou je velomobiel mee kon nemen in de metro...
Berichten: 2.541
Topics: 78
Lid sinds: Apr 2017
Bedankt: 2042
2413 x bedankt in 1072 berichten
(21-Feb-2022, 12:15 AM)365cycle schreef: Ik denk juist helemaal niet dat dat te zwaar is. Het grote probleem van onze velomobielen zijn dat het een heel bijzonder product is; moeilijk te fabriceren, moeilijk te repareren, relatief kwetsbaar, en gebruikt dure grondstoffen. Veel goedkoper dan dit gaan ze niet worden; op een racefiets in dezelfde prijsklasse zit een hele berg extra marge. Voor je carbon producten goedkoper kan maken moet je enorme aantallen draaien, en het feit dat de gemiddelde Gazelle heel veel meer idiotproof is gaan we daarmee alsnog niet veranderen.
Als die Mulsanne idiotproof en met een trapondersteuning te produceren valt aan een gewicht van 30kg 45kg, én hij kan dan voor €6000 geleverd worden denk ik dat het best nog weleens hard kan gaan lopen met dat ding, ook zonder kenteken. Gewicht is namelijk het probleem helemaal niet als je een trapondersteuning hebt.
Inderdaad. Bij ouderen kan het misschien gaan om andere dingen dan zo snel mogelijk rijden. Vroeger op de ligfietsmailinglijst ging het voor velen bij open ligfietsen ook vooral om zo snel mogelijk te fietsen. Bij mij is dat nooit het doel geweest. Gewoon het comfort van een ligfiets, of anders gezegd, de weldadige sensatie van het ligfietsen, daar ging het mij om. Ik kan mij voorstellen dat bij ouderen (en dus ook niet ouderen) het ook kan gaan om het relaxte rijden in een comfortabele velomobiel waar je gemakkelijk in kan stappen, met een beperkte draaicirkel, mogelijkheid tot ondersteuning tot 25 km per uur en als je harder gaat moet de ondersteuning uit te zetten zijn zonder extra weerstand op te leveren. Ik dacht dat bij de zogenaamde middenmotor het geval is. De Sunrider voldoet aan dit concept, maar de velomobielgemeenschap heeft er niet zoveel interesse in omdat hij niet snel genoeg is. Daardoor komen mensen dit voertuig niet tegen op de weg. Ik denk dat die gesprekjes onderweg best belangrijk zijn om interesse te wekken.
Groet,
Marco -voert geregeld een gesprek over ligfietsen- Roepers
Berichten: 372
Topics: 9
Lid sinds: Aug 2021
Bedankt: 247
402 x bedankt in 218 berichten
Als ik ga kijken met welke punten ik nou écht een handige autovervanger in elkaar zou kunnen zetten, kom ik al snel uit bij een ontwerp wat het midden houdt tussen een Sunrider/Orca qua comfort, een WAW aan modulariteit en een Carver aan rijbeleving plus laadruimte.
Speaking of which, Carver heeft blijkbaar tegenwoordig ook 80km/u modellen in de range. Dat wist ik nog niet!
Berichten: 5.434
Topics: 103
Lid sinds: Sep 2020
Bedankt: 10707
8263 x bedankt in 4079 berichten
21-Feb-2022, 02:29 PM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 21-Feb-2022, 02:31 PM door 365cycle.)
(21-Feb-2022, 01:52 PM)Roepers schreef: Inderdaad. Bij ouderen kan het misschien gaan om andere dingen dan zo snel mogelijk rijden. Zo bedoelde ik het eigenlijk nog niet eens. Een ligfiets ook met ondersteuning snel maken, dáár doelde ik op.
Een Stromer ST5 kan tot zo'n 49 km/h rijden, maar alleen als je zelf ook relatief hard trapt; het vermogen dat er voor nodig is om dat tempo vast te houden is vermoedelijk rond de 800 watt. Wettelijk bepaald is dat je 1/4e deel zelf moet trappen, 800/4 = 200 watt. Da's niet weinig, zeker niet voor een forens zonder echt sportieve ambities.
Pak je een QuattroVelo, dan waren er genoeg dagen waarop ik 49 km/h best een tijd kon volhouden. Meer dan 300 watt heb je echt niet nodig om in zo'n fiets dat tempo te rijden. Houdt dus in dat je met speed pedelec ondersteuning 49 km/h zou kunnen rijden met een eigen input van minder dan 100 watt. Dan ben je dus wel lekker aan het bewegen, maar rijd je jezelf niet keihard in het zweet, en ben je toch enorm aan het opschieten. Leukste is nog dat je met een 48V 15 Ah accu dan dus bij volle snelheid een actieradius hebt van zo'n 150 km.
Zou je een Milan pakken, dan heb je nog minder vermogen nodig om 49 km/h te rijden. Ook als die fiets veel zwaarder is dan mijn Milan op dit moment is, want als de boel eenmaal rolt ben je dus niet meer aan het versnellen en heb je enkel last van een klein beetje extra rolweerstand. Als je hier ondersteuning inbouwt zonder kenteken, dan zou m'n oma dus zelfs heel vlot op 25 27 km/h (lekker gebruik maken van de wettelijke marge ) gezeten hebben, daarna zou ze dan op eigen kracht misschien wel 30 km/h kunnen kruisen.
Dan wordt de actieradius helemáál leuk: Al die ANWB-stellen die nu klagen over de beperkte actieradius van hun E-bikes kunnen dan lekker doorkarren, want de motor wordt alleen aangesproken als ze op tempo moeten komen. Misschien zijn mijn 3 van mijn 5 Ah accu's (3x 12.6V) dan al wel genoeg om een hele dag te rijden...
Meer "sustainable" wordt E-biken echt niet.
(21-Feb-2022, 02:07 PM)ThijsR schreef: Speaking of which, Carver heeft blijkbaar tegenwoordig ook 80km/u modellen in de range. Dat wist ik nog niet! Misschien toch maar eens naar Dronten gaan. Paulus (schadehersteller van velomobiel.nl) heeft een Carver v/d zaak
Nadeel van die Carver vind ik dat het toch vooral een elektrische "mini-auto" is. Veel beter dan een echte auto, maar toch.
Berichten: 1.562
Topics: 16
Lid sinds: Apr 2017
Bedankt: 98
503 x bedankt in 349 berichten
21-Feb-2022, 03:16 PM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 21-Feb-2022, 03:18 PM door PietV*.)
Speedpedelecs (bromfiets 45 km/h) vallen onder de regels van de Verordening (EU) 168/2013. Het maximale motorvermogen is 4.000 Watt. De verhouding ondersteuning motor en trappen is 80 / 20. Kun je in een sprint 1.000 Watt trappen, dan kun je aan een maximum totaal van 5.000 Watt vermogen aan de trapas komen. Meer dan voldoende om een velomobiel vlot naar 45 km/h te brengen.
Boven de 45 km/h moet de ondersteuning wettelijk stoppen.
Maar redelijk wat speedpedelecs hebben maar een motor van 350 Watt. Voor een vlotte fietser is 90 Watt trappen ruim voldoende om het maximum motorvermogen te benutten. Wil je sneller mag je altijd de rest erbij trappen.
Berichten: 372
Topics: 9
Lid sinds: Aug 2021
Bedankt: 247
402 x bedankt in 218 berichten
Die 1/4 was ik nog niet van op de hoogte, dat verklaart ook wel waarom er niet zoveel 1kw+ motoren op de markt zijn.
Berichten: 1.562
Topics: 16
Lid sinds: Apr 2017
Bedankt: 98
503 x bedankt in 349 berichten
21-Feb-2022, 03:49 PM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 21-Feb-2022, 03:58 PM door PietV*.)
Met alleen een willekeurige velomobiel en speedpedelec motor ben je er nog niet. Er zal een typekeuring voor een bromfiets op meer dan 2 wielen moeten plaats vinden om een Certificaat van Overeenstemming te verkrijgen bij de Rijksdienst Wegverkeer.
https://www.rdw.nl/zakelijk/branches/fab...enstemming
Aan alle eisen voor meer dan 2 wielige bromfietsen moet worden voldaan. Bijvoorbeeld schijf- of trommelremmen op alle wielen, krachtsensoren voor de 80/20 verhouding en uitschakeling van de motor bij maximaal 47,25 km/h, verlichting bromfietsen ect.
En indien het velomobiel is uitgerust met een veersysteem, moet dit systeem goed werken. Dus vering met veerdemping op alle wielen.
De aanschaf van een brommobiel is veel eenvoudiger. Maar daar mag ik niet meet over schrijven.
Berichten: 372
Topics: 9
Lid sinds: Aug 2021
Bedankt: 247
402 x bedankt in 218 berichten
(21-Feb-2022, 03:49 PM)PietV* schreef: Met alleen een willekeurige velomobiel en speedpedelec motor ben je er nog niet. Er zal een typekeuring voor een bromfiets op meer dan 2 wielen moeten plaats vinden om een Certificaat van Overeenstemming te verkrijgen bij de Rijksdienst Wegverkeer.
https://www.rdw.nl/zakelijk/branches/fab...enstemming
Aan alle eisen voor meer dan 2 wielige bromfietsen moet worden voldaan. Bijvoorbeeld schijf- of trommelremmen op alle wielen, krachtsensoren voor de 80/20 verhouding en uitschakeling van de motor bij maximaal 47,25 km/h, verlichting bromfietsen ect.
En indien het velomobiel is uitgerust met een veersysteem, moet dit systeem goed werken. Dus vering met veerdemping op alle wielen.
De aanschaf van een brommobiel is veel eenvoudiger. Maar daar mag ik niet meet over schrijven.
Voor het verkrijgen van een CvO is het gebruik van standaardonderdelen wel een voordeel. Mijn werkgever is ook bezig met (een andere) certificering, maar als de onderdelen van het product op zichzelf al gecertificeerd zijn is de certificering van het geheel een stuk eenvoudiger (en voor mijn werkgever ook goedkoper).
Dat is voor elektronica, maar ik vermoed dat dit bij het RDW ook zo werkt. Alles wat onbekend is wordt onder de loep gelegd, alles wat al bekend en goedgekeurd is kan gewoon worden afgevinkt.
Ik zit overigens te zoeken naar wetgeving, maar vind niet een maximaal ondersteuningspercentage in de Nederlandse wetboeken. Wel de begrenzing op 45 km/u en een motorvermogen van maximaal 4kw.
Berichten: 1.213
Topics: 86
Lid sinds: Dec 2018
Bedankt: 137
2069 x bedankt in 753 berichten
Dat is wel maf. Een Carver van €11.000 vind ik wel meevallen, terwijl ik een QV van €9.500 erg duur vind.
Hetgeen mij overigens op een nieuw verkoopargument voor senioren brengt: de mogelijkheid een passagier mee te nemen.
Keuzes worden eenvoudiger naarmate je minder keus hebt FlevoTrike | Jouta Tadpole Blue Line | Quest 377 | Trident Titan
Berichten: 279
Topics: 9
Lid sinds: Apr 2017
Bedankt: 228
351 x bedankt in 154 berichten
21-Feb-2022, 06:17 PM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 21-Feb-2022, 06:20 PM door pietandringa.)
De Carver S [80 km/h] kost kaal 14.500 euro. Voor dat geld koop ik liever een tweedehands elektrische auto. Dat heb ik een jaar geleden gedaan. Een Hyundai Ioniq van 2.5 jaar oud en 26.500 km, eigenlijk als nieuw en nauwelijks duurder dan de Carver S na aftrek van 2.000 euro subsidie. Nou zijn tweedehands auto's incl. elektrische - het afgelopen jaar duurder geworden, maar toch. Ik zal mij nu weer beperken tot HPV's, excuus, kon het niet laten
Berichten: 5.434
Topics: 103
Lid sinds: Sep 2020
Bedankt: 10707
8263 x bedankt in 4079 berichten
21-Feb-2022, 06:27 PM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 21-Feb-2022, 06:34 PM door 365cycle.)
(21-Feb-2022, 03:16 PM)PietV* schreef: Speedpedelecs (bromfiets 45 km/h) vallen onder de regels van de Verordening (EU) 168/2013. Het maximale motorvermogen is 4.000 Watt. De verhouding ondersteuning motor en trappen is 80 / 20. Kun je in een sprint 1.000 Watt trappen, dan kun je aan een maximum totaal van 5.000 Watt vermogen aan de trapas komen. Meer dan voldoende om een velomobiel vlot naar 45 km/h te brengen.
Boven de 45 km/h moet de ondersteuning wettelijk stoppen. Dacht dat het 75/25 was, maar 80/20? Ook goed. Verandert de kern van mijn bovenstaande verhaal niet echt.
5000 watt in een velomobiel... Als je al ziet wat 4000 watt doet met een mountainbike-achtige, denk ik dat 5000 in een velomobiel een beetje eng is.
Filmpje van bovengenoemde mountainbike
(21-Feb-2022, 03:16 PM)PietV* schreef: Maar redelijk wat speedpedelecs hebben maar een motor van 350 Watt. Voor een vlotte fietser is 90 Watt trappen ruim voldoende om het maximum motorvermogen te benutten. Wil je sneller mag je altijd de rest erbij trappen. Ik zie toch al wel vaak 500 watt voorbij komen hoor, en als je iets tegenkomt waar "Stromer" op staat is het minimaal 670 en maximaal 850... waarbij ze ook nog aan de lage kant schijnen te blijven met hun opgave.
(21-Feb-2022, 03:49 PM)PietV* schreef: De aanschaf van een brommobiel is veel eenvoudiger. Maar daar mag ik niet meet over schrijven. Je zou eigenlijk moeten vergelijken met de productie of zelfbouw van een brommobiel. Dan snijdt het wel hout
(21-Feb-2022, 05:44 PM)Bart Verbeek schreef: Dat is wel maf. Een Carver van €11.000 vind ik wel meevallen, terwijl ik een QV van €9.500 erg duur vind. Dat vind ik inderdaad ook maf. Het zal met ons verschil in gezondheid te maken hebben, maar ik heb het eerder andersom: Bij een Carver ben je van allerlei externe factoren afhankelijk om je voort te kunnen bewegen. Het ding moet verzekerd zijn, er moet stroom in zitten, en je kan lang niet overal rijden. Met die QV... als er enigszins onderhoud aan gepleegd is brengt ie je op een paar boterhammen met pindakaas waar je wil zijn.
(21-Feb-2022, 05:44 PM)Bart Verbeek schreef: Hetgeen mij overigens op een nieuw verkoopargument voor senioren brengt: de mogelijkheid een passagier mee te nemen. Zelfs dat kan met de QV. Mits die passagier niet groter is dan ongeveer 1.30m tenminste
Een Milan 4.2 (waar blijven ze nou... ) zou hier wel een alternatief zijn.
(21-Feb-2022, 06:17 PM)pietandringa schreef: De Carver S [80 km/h] kost kaal 14.500 euro. Voor dat geld koop ik liever een tweedehands elektrische auto. Dat heb ik een jaar geleden gedaan. Een Hyundai Ioniq van 2.5 jaar oud en 26.500 km, eigenlijk als nieuw en nauwelijks duurder dan de Carver S na aftrek van 2.000 euro subsidie. Nou zijn tweedehands auto's incl. elektrische - het afgelopen jaar duurder geworden, maar toch. Ik zal mij nu weer beperken tot HPV's, excuus, kon het niet laten Ook dat is wel een leuk vergelijk. Die Hyundai is weer een flinke klap duurder in gebruik, dan de Carver. Daarbij ben je beperkt tot plaatsen waar je kan parkeren, dus gaat de Hyundai je net als de Carver ook een stuk tijd kosten. Afhankelijk van waar je rijdt kost een auto meer of minder tijd dan een Carver, maar met de Milan ben ik in Nederland vrijwel zonder uitzondering sneller dan een 45 km/h Carver kan zijn.
Berichten: 308
Topics: 13
Lid sinds: Aug 2020
Bedankt: 696
430 x bedankt in 190 berichten
(21-Feb-2022, 03:16 PM)PietV* schreef: Maar redelijk wat speedpedelecs hebben maar een motor van 350 Watt. Voor een vlotte fietser is 90 Watt trappen ruim voldoende om het maximum motorvermogen te benutten. Wil je sneller mag je altijd de rest erbij trappen.
Erg veel Speed Pedelecs (met name die met een midden motor) halen zelfs met fors bij trappen de 45 dan ook niet.
Berichten: 5.434
Topics: 103
Lid sinds: Sep 2020
Bedankt: 10707
8263 x bedankt in 4079 berichten
21-Feb-2022, 06:33 PM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 21-Feb-2022, 06:35 PM door 365cycle.)
(21-Feb-2022, 06:32 PM)berth9999 schreef: Erg veel Speed Pedelecs (met name die met een midden motor) halen zelfs met fors bij trappen de 45 dan ook niet. Klopt, maar dat zijn volgens mij toch echt met name de wat oudere en/of goedkopere. Ik kom er steeds meer tegen die ik niet met een groot snelheidsverschil inhaal.
Berichten: 1.213
Topics: 86
Lid sinds: Dec 2018
Bedankt: 137
2069 x bedankt in 753 berichten
(21-Feb-2022, 06:27 PM)365cycle schreef:
(21-Feb-2022, 05:44 PM)Bart Verbeek schreef: Dat is wel maf. Een Carver van €11.000 vind ik wel meevallen, terwijl ik een QV van €9.500 erg duur vind.
Dat vind ik inderdaad ook maf. Het zal met ons verschil in gezondheid te maken hebben, maar ik heb het eerder andersom: Bij een Carver ben je van allerlei externe factoren afhankelijk om je voort te kunnen bewegen. Het ding moet verzekerd zijn, er moet stroom in zitten, en je kan lang niet overal rijden. Met die QV... als er enigszins onderhoud aan gepleegd is brengt ie je op een paar boterhammen met pindakaas waar je wil zijn.
Dat is een belangrijke revelatie. Ik vertrouw mijn eigen gezondheid inderdaad nog niet erg. Aan de andere kant is er eigenlijk geen reden om aan te nemen dat ik niet een redelijke conditie zou kunnen opbouwen. En dat zou inderdaad een heel andere kijk op de waarde van een velomobiel geven.
Keuzes worden eenvoudiger naarmate je minder keus hebt FlevoTrike | Jouta Tadpole Blue Line | Quest 377 | Trident Titan
Berichten: 5.896
Topics: 150
Lid sinds: Apr 2017
Bedankt: 2122
7499 x bedankt in 3690 berichten
(21-Feb-2022, 05:44 PM)Bart Verbeek schreef: Dat is wel maf. Een Carver van €11.000 vind ik wel meevallen, terwijl ik een QV van €9.500 erg duur vind.
Hetgeen mij overigens op een nieuw verkoopargument voor senioren brengt: de mogelijkheid een passagier mee te nemen.
Dit vind ik grappig. Ik vind namelijk een vm van €10.000,- heel normaal, maar ik vind €5000,- voor een auto echt erg veel geld.
Wim -de roetsende
Thys 209 Rowingbike - Milan SL MK7 - M5 CHR - 272 - M5 Minimal.Bike - M-SUB - VNR BT Freewheeler
Berichten: 2.541
Topics: 78
Lid sinds: Apr 2017
Bedankt: 2042
2413 x bedankt in 1072 berichten
Ik heb een beetje geprobeerd wat orde in de chaos te scheppen door een groot deel van het draadje af te splitsen naar verkeersregels en verkeersgedrag (een beetje een ruime container)
Groet,
Marco
Berichten: 279
Topics: 9
Lid sinds: Apr 2017
Bedankt: 228
351 x bedankt in 154 berichten
YouTube (big brother) stelde dit filmpje voor van “velomobielen” met ondersteuning.
Toch leuke ontwikkelingen:
https://youtu.be/37ZyhTaGYCk
Berichten: 2.541
Topics: 78
Lid sinds: Apr 2017
Bedankt: 2042
2413 x bedankt in 1072 berichten
23-Feb-2022, 12:00 AM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 23-Feb-2022, 12:38 PM door Roepers.)
Opvallend dat een aantal van deze weerbestendige velo-eleccars open zijkanten hebben. Ik heb nu zoveel wind meegemaakt de laatste tijd dat ik denk dat regen met wind van opzij er zo doorheen waait. Opvallend zijn de lage prijzen van een aantal van voertuigen. Ver beneden die van velomobiel. Ik denk dat de podbike Fricar niet duurder gaat uitvallen dan een velomobiel en dat is toch opmerkelijk.
Bij de Podride is nog steeds niet duidelijk wat de prijs zal zijn. Wat blijkt: ze zijn bezig met een redesign en willen hem vanaf dag 1 ook als 2-zitter afleveren. Ik hoop dat hij zo schattig blijft. Ik hou wel wat van dit soort designs, maar ik denk dat er een heel aantal mensen er niet dood in gevonden wil worden. Dus of het nu zo'n goede variant voor de ouderen zal zijn?
Groet,
Marco
Berichten: 279
Topics: 9
Lid sinds: Apr 2017
Bedankt: 228
351 x bedankt in 154 berichten
De velomobielen in het youtube filmpje worden in de meeste gevallen ondersteund tot 25 km/h. Daarvoor krijg je een zware fiets, waarmee je zonder ondersteuning niet kan fietsen en met ondersteuning weinig fietsgevoel hebt. En dan eigenlijk alleen geschikt voor betrekkelijk korte afstanden. Persoonlijk kies ik dan liever voor een lichte stadsfiets en goed regenpak. Of voor "ouderen" desnoods een elektrische fiets en regenpak.
|
Gebruikers die dit topic lezen: 4 gast(en)
|
Welkom
|
Je moet jezelf aanmelden voor je een bericht kunt plaatsen.
|
|